10-02-2020 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
Peter Van Dijk - VVD
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Agendapunt 3 Mededelingen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Agendapunt 4 Besluitenlijsten
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Agendapunt 5 Spreekrecht over niet geagendeerde onderwerpen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Agendapunt 6 Vragenkwartier
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Agendapunt 7 Zendtijd lokale omroep Stichting Streekomroep Braassemermeer
Gemeenteraad Kaag en Braassem steunt verlenging zendvergunning Streekomroep Braassemermeer
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft tijdens een recent debat aangegeven een positief advies te willen geven aan het Commissariaat voor de Media over de hernieuwde aanwijzing van de Stichting Streekomroep Braassemermeer (SSB) als lokale publieke media-instelling. De huidige vergunning van SSB loopt af op 29 maart 2020.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om de zendvergunning van SSB te verlengen. De heer Marcel Lec, een van de oprichters van de omroep, sprak de raad toe. "Ik heb even getwijfeld of ik hier vanavond zou zijn, want het gaat over een onderwerp waarvan ik zeg, van ja, het is een beetje doelloos," begon Lec zijn betoog. Hij benadrukte het belang van een representatief beleidsorgaan binnen de omroep, maar merkte op dat de benodigde informatie hierover ontbrak vanwege de AVG-regelgeving. "Daar word je toch helemaal gek van. Daar kan je toch helemaal niks mee," aldus Lec.De discussie in de raad verliep verder zonder veel tegenstand. De heer De Jong van de SVKB sprak zijn tevredenheid uit over de samenwerking met SSB in de afgelopen jaren en stelde voor het onderwerp als hamerstuk naar de besluitvormende raad te sturen. "Wij kijken met plezier naar de toekomst," voegde hij toe.
Niet iedereen was echter even enthousiast. De heer Blom van de VVD uitte zijn twijfels over het nut van de omroep. "De noodzaak, dat zien we niet zo erg," zei hij, hoewel hij erkende dat er weinig andere opties waren dan het voorstel te steunen.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Stoop, sprak zijn steun uit voor elk initiatief dat de communicatie met burgers bevordert. "Wij vinden dan ook dat het gewoon als hamerstuk naar de Raad kan," verklaarde hij.
Uiteindelijk stemde de raad in met het voorstel om een positief advies uit te brengen aan het Commissariaat voor de Media. Het onderwerp zal als hamerstuk worden behandeld tijdens de raadsvergadering op 19 februari. Hiermee lijkt de weg vrij voor SSB om haar zendvergunning te verlengen en haar rol als lokale publieke media-instelling voort te zetten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een positief advies te geven aan het Commissariaat voor de Media over de aanvraag van de Stichting Streekomroep Braassemermeer (SSB). Deze aanvraag betreft de hernieuwde aanwijzing als lokale publieke media-instelling. De huidige vergunning van SSB loopt af op 29 maart 2020. De raad moet beoordelen of SSB voldoet aan de eisen van de Mediawet, zoals het hebben van een representatief beleidsorgaan en het uitvoeren van een publieke mediaopdracht. De raad heeft de aanvraag van SSB getoetst en is van plan een positief advies uit te brengen. Het besluit moet nog worden genomen en daarna wordt het Commissariaat voor de Media geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een positief advies aan het Commissariaat voor de Media (CvdM) over de heraanwijzing van de Stichting Streekomroep Braassemermeer (SSB) als lokale publieke media-instelling voor de gemeente Kaag en Braassem. De huidige vergunning van SSB loopt af op 29 maart 2020. De raad moet adviseren of SSB voldoet aan de eisen van de Mediawet, waaronder het zijn van een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid en het hebben van een representatief beleidsorgaan. Het voorstel concludeert dat SSB aan deze eisen voldoet en stelt voor een positief advies uit te brengen aan het CvdM.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante wettelijke eisen en de procedure voor heraanwijzing duidelijk uiteenzet. Het bevat ook informatie over de financiële aspecten en de rol van de raad.
Rol van de Raad:
De raad moet een advies uitbrengen aan het CvdM over de vraag of SSB voldoet aan de eisen van de Mediawet. Dit advies is een noodzakelijke stap voordat het CvdM een nieuwe zendvergunning kan verlenen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet uitbrengen van een positief advies over de heraanwijzing van SSB. Dit kan invloed hebben op de lokale media-infrastructuur en de manier waarop lokale informatie wordt verspreid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de toekomstige prestaties van SSB. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om een positief advies uit te brengen aan het CvdM over de heraanwijzing van SSB als lokale publieke media-instelling.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de formele procedure tussen de gemeente en het CvdM.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel en wordt niet genoemd als een overweging.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een bijdrage vanuit het gemeentefonds, gebaseerd op een bedrag van € 1,32 per woonruimte. De exacte hoogte van de gemeentelijke bijdrage wordt in de begroting vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Streekomroep Braassemermeer (SSB) Mediawet Commissariaat voor de Media (CvdM) Lokale publieke media-instelling Zendvergunning Publieke mediaopdracht Gemeentefonds Financiering Maatschappelijke behoeften BekostigingVerfijning van de zoekopdracht:
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Onbekende spreker
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Inspreker Gemeenteraad
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
J.J. de Jong - Samen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
C.J. Blom - VVD
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Jan Stoops - CDA
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Agendapunt 8 Project niet-geregeld grondgebruik
Gemeente Kaag en Braassem pakt ongeoorloofd grondgebruik aan
De gemeente Kaag en Braassem heeft een ambitieus plan gepresenteerd om het ongeoorloofd gebruik van gemeentegrond en -water aan te pakken. Het project, dat wordt uitgevoerd door Gemvast B.V., streeft ernaar om de juridische en feitelijke situatie van deze gronden in overeenstemming te brengen. Het plan heeft al tot veel discussie geleid binnen de gemeenteraad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om het niet-geregelde gebruik van gemeentegrond en -water aan te pakken, uitvoerig besproken. Het project, dat loopt van 2020 tot en met 2022, identificeert 689 situaties waarin grond, vaak toegevoegd aan particuliere tuinen, niet officieel is geregeld. De gemeente wil deze gronden verkopen, verhuren of ontruimen en hanteert daarbij een projectgrondprijs van € 150 per m², een korting ten opzichte van de reguliere prijs."Recht is recht en krom is krom," aldus raadslid Van Seggelen, die namens zijn partij Pro aangaf het voorstel te steunen. Hij benadrukte dat het belangrijk is om zaken eerlijk te maken, ook al kan dit bij individuele gevallen weerstand oproepen. Van Seggelen vroeg om een onderbouwing van de voorgestelde grondprijs en hoe toekomstige herhaling van dergelijke situaties kan worden voorkomen.
D66-raadslid Van Egmond sprak zijn steun uit voor het plan, hoewel hij aangaf dat het niet vooraf als ambitie was gezien. "Als zaken niet geregeld zijn, is het netjes om daar een mooie oplossing voor te zoeken," aldus Van Egmond. Hij benadrukte het belang van goede communicatie en betrokkenheid van de raad gedurende het project.
De VVD, vertegenwoordigd door raadslid Blom, prees de actie van de gemeente om scheefgroei en ongelijkheid aan te pakken. Blom vroeg om duidelijkheid over hoe de gemeente omgaat met grond die zij historisch heeft toegeëigend en hoe dit rechtgetrokken kan worden.
Het CDA, bij monde van raadslid Hoogendoorn, stelde vragen over de korting op de grondprijs en de mogelijke impact op maatschappelijk vastgoed. Hoogendoorn benadrukte het belang van een jaarlijkse monitoring om nieuwe gevallen van ongeoorloofd grondgebruik te voorkomen.
Wethouder Peters reageerde op de vragen en benadrukte dat communicatie een cruciaal onderdeel van het project is. "We willen ervoor zorgen dat we het goede verkopen, maar niet te veel en niet te weinig," aldus Peters. Ze legde uit dat de projectprijs is vastgesteld om het aantrekkelijk te maken voor inwoners om de grond officieel te verwerven, zonder hen af te schrikken met hoge kosten.
Het voorstel werd uiteindelijk als hamerstuk naar de raadsvergadering gestuurd, wat betekent dat er geen verdere discussie meer nodig is voordat het wordt goedgekeurd. De gemeente hoopt met dit project niet alleen de juridische status van de gronden te regulariseren, maar ook de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid voor haar inwoners te waarborgen.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een project om het gebruik van gemeentegrond en -water dat niet officieel is geregeld, aan te pakken. Het doel is om de juridische en feitelijke situatie van deze gronden in overeenstemming te brengen. Het plan omvat het beoordelen van situaties van niet-geregeld grondgebruik en het doen van voorstellen voor verkoop, verhuur of ontruiming van deze gronden in de jaren 2020 tot en met 2022. Er zijn 689 situaties geïdentificeerd, waarbij het vaak gaat om grond die aan particuliere tuinen is toegevoegd. De gemeente wil een projectgrondprijs van € 150 per m² hanteren, wat een korting is ten opzichte van de reguliere prijs. Het project wordt uitgevoerd door Gemvast B.V., dat persoonlijke gesprekken met betrokkenen zal voeren om tot een oplossing te komen. De gemeente verwacht dat het project kan leiden tot kritische reacties, maar benadrukt het belang van open communicatie. Het project zal periodiek worden geëvalueerd en de communicatie hierover is van groot belang.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Project niet-geregeld grondgebruik
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Plan van Aanpak niet-geregeld grond- en watergebruik gemeente Kaag en Braassem d.d. 22 januari 2020". Het doel is om de juridische en feitelijke situatie van grond- en watergebruik in overeenstemming te brengen. Dit wordt bereikt door situaties van niet-geregeld grondgebruik te beoordelen en voorstellen te doen voor verkoop, verhuur of ontruiming. Het project richt zich op 689 situaties, waarbij een projectgrondprijs van €150 per m² wordt gehanteerd, wat een korting van 40% is ten opzichte van de reguliere prijs. Het project loopt van 2020 tot 2022 en omvat periodieke evaluaties.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijk plan van aanpak, financiële ramingen, en een communicatieplan. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke criteria voor verkoop of verhuur en de aanpak van mogelijke bezwaren.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het plan van aanpak, de verkoopvoorwaarden, en de periodieke evaluatie van het project. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet de voortgang en resultaten van het project beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de verkoop van grond tegen een gereduceerde prijs en de voorwaarden waaronder dit gebeurt. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met mogelijke bezwaren van inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen, meetbare resultaten, en een tijdlijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de criteria voor het afhandelen van bezwaren kunnen specifieker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het plan van aanpak, de verkoopvoorwaarden, en de evaluatieprocedure.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van communicatie en participatie. Gemvast zal in gesprek gaan met betrokkenen om hen te informeren en te betrekken bij het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een relevant aspect, aangezien het project streeft naar een duurzame regeling van grondgebruik door juridische en feitelijke situaties in overeenstemming te brengen.
Financiële gevolgen:
De geraamde bruto-opbrengst van het project is €1.807.200, met kosten van €50.000 per projectjaar. De kosten worden gedekt door de opbrengsten uit de verkoop van grond. Er is een korting op de grondprijs om aankoop te stimuleren en discussies over eigendomsrecht te vermijden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Niet-geregeld grondgebruik Plan van Aanpak Gemvast Snippergrondbeleid Grondprijzenbrief Communicatie Evaluatie Verkoopovereenkomsten Bestemmingsregelingen Participatie en tijdlijnVerfijning van de zoekopdracht:
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
R.A. van Seggelen - PRO
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
R.A. van Seggelen - PRO
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
C.J. Blom - VVD
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R.A. van Seggelen - PRO
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
R.A. van Seggelen - PRO
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
C.J. Blom - VVD
F.J. Zoetendaal - Samen
Agendapunt 9 Evaluatie beleidsregel huisvesting arbeidsmigranten 2018
Gemeenteraad Kaag en Braassem verdeeld over huisvesting arbeidsmigranten
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt wijzigingen in de beleidsregel voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Het voorstel roept gemengde reacties op, waarbij enkele partijen vasthouden aan eerder vastgestelde regels, terwijl anderen pleiten voor versoepeling om de huisvesting te bevorderen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Kaag en Braassem werd een voorstel besproken om de beleidsregel voor de huisvesting van arbeidsmigranten te wijzigen. Het voorstel omvat vier belangrijke beslispunten: een regionale aanpak van huisvesting, het toevoegen van nieuwe definities, het verhogen van het maximum aantal personen per slaapkamer naar twee, en het schrappen van een regel over toekomstige uitbreiding van glastuinbouwbedrijven.De discussie werd geopend door inspreker de heer Veraart van de Dorpsraad Woubrugge, die zijn zorgen uitte over de samenhang tussen het plan voor de huisvesting van 400 arbeidsmigranten aan de Kruisweg en de voorgestelde beleidswijzigingen. "Wij kunnen in Woubrugge niet uitleggen waarom wij ook huisvestingsproblemen van buurgemeenten zouden moeten oplossen," aldus Veraart.
De VVD toonde zich voorstander van de voorgestelde wijzigingen, met name de regionale aanpak. "Op dit moment lossen andere gemeenten een groot deel van ons probleem op," stelde VVD-raadslid Van Dijk. Hij benadrukte dat de huidige beleidsregels te knellend zijn en dat versoepeling noodzakelijk is om de huisvesting van arbeidsmigranten daadwerkelijk van de grond te krijgen.
Aan de andere kant van het spectrum stonden partijen als D66, CDA en SVKB, die vasthouden aan de eerder vastgestelde amendementen. "We hebben zorgvuldig afgewogen amendementen opgesteld die recht doen aan de afspraken uit de samenwerkingsagenda," verklaarde D66-raadslid Van Egmond. Deze partijen kondigden aan een amendement in te dienen tijdens de gemeenteraadsvergadering van 19 februari, waarin zij pleiten voor het behoud van de huidige regels met enkele aanpassingen.
Wethouder Schoonderwoerd benadrukte de noodzaak van regulering en het belang van een uitnodigend kader om initiatieven te stimuleren. "De evaluatie laat zien dat de huidige regels niet werkbaar genoeg zijn om tot initiatieven te komen," aldus de wethouder.
De discussie zal worden voortgezet tijdens de gemeenteraadsvergadering van 19 februari, waar de partijen hun standpunten verder zullen toelichten en het amendement van D66, CDA en SVKB zal worden besproken. Het belooft een spannende bijeenkomst te worden, waarin de toekomst van de huisvesting van arbeidsmigranten in Kaag en Braassem verder vorm zal krijgen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt wijzigingen in de beleidsregel voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Er zijn vier belangrijke beslispunten. Ten eerste wordt voorgesteld om de huisvesting van arbeidsmigranten regionaal aan te pakken, zodat ze ook in aangrenzende gemeenten kunnen wonen. Ten tweede wil men nieuwe definities toevoegen, zoals "eigen glastuinbouwgerelateerde onderneming" en "nieuwbouw", om verwarring te voorkomen. Ten derde wordt voorgesteld om het maximum aantal personen per slaapkamer vast te stellen op twee, in plaats van één. Ten slotte wil men een regel schrappen die vereist dat een locatie niet nodig is voor de uitbreiding van andere glastuinbouwbedrijven. Deze wijzigingen zouden de huisvesting van arbeidsmigranten vergemakkelijken en beter laten aansluiten bij regionale en provinciale regels. De gemeenteraad zal hierover een besluit nemen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Evaluatie beleidsregel huisvesting arbeidsmigranten
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie beleidsregel huisvesting arbeidsmigranten". Het voorstel beoogt wijzigingen aan te brengen in de beleidsregel voor de huisvesting van arbeidsmigranten in de gemeente Kaag en Braassem. De voorgestelde wijzigingen omvatten een regionale aanpak voor huisvesting, het toevoegen van definities zoals "eigen glastuinbouwgerelateerde onderneming" en "concern", het aanpassen van het maximaal aantal personen per slaapkamer naar twee, en het schrappen van een regel over toekomstige uitbreiding in het glastuinbouwgebied. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de huisvesting van arbeidsmigranten te verbeteren en te vereenvoudigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het specifieke wijzigingen en de redenen daarvoor duidelijk uiteenzet. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse, hoewel wordt vermeld dat er geen externe kosten zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de beleidsregel. Dit omvat het goedkeuren van de regionale aanpak, de nieuwe definities, de wijziging in het aantal personen per slaapkamer, en het schrappen van de regel over toekomstige uitbreiding.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de regionale aanpak willen ondersteunen, wat kan leiden tot meer flexibiliteit in de huisvesting van arbeidsmigranten. Ook moeten ze beslissen over de acceptatie van de nieuwe definities en de wijziging in het aantal personen per slaapkamer, wat invloed kan hebben op de leefomstandigheden van arbeidsmigranten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het jaarlijkse evaluaties omvat. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat er geen concrete doelen of meetbare resultaten worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in de beleidsregel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraak en participatiemomenten zijn geweest bij de totstandkoming van de oorspronkelijke beleidsregel in 2018. Er is echter geen specifieke informatie over recente participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan de voorgestelde wijzigingen, aangezien alleen ambtelijke inzet vereist is en er geen externe kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting arbeidsmigranten Beleidsregel Regionale aanpak Evaluatie Glastuinbouw Nieuwbouw Bestaande bouw Concern Slaapkamer UitbreidingVerfijning van de zoekopdracht:
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Inspreker Gemeenteraad
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Peter Van Dijk - VVD
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Inspreker Gemeenteraad
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Peter Van Dijk - VVD
Inspreker Gemeenteraad
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Inspreker Gemeenteraad
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Inspreker Gemeenteraad
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Inspreker Gemeenteraad
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Inspreker Gemeenteraad
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Hans Klink - PRO
N.G. Van Egmond - D66
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Hans Klink - PRO
Inspreker Gemeenteraad
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
R. van Beurden - Samen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Peter Van Dijk - VVD
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Hans Klink - PRO
Sandra Van Emmerik - Samen
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Peter Van Dijk - VVD
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Sandra Van Emmerik - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Sandra Van Emmerik - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Sandra Van Emmerik - Samen
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Sandra Van Emmerik - Samen
Ambtenaar Kaagen. Braassem
Sandra Van Emmerik - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Ambtenaar Kaagen. Braassem
N.G. Van Egmond - D66
Ambtenaar Kaagen. Braassem
Sandra Van Emmerik - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Ambtenaar Kaagen. Braassem
J.H.M. de Rijk - CDA
Ambtenaar Kaagen. Braassem
J.H.M. de Rijk - CDA
Ambtenaar Kaagen. Braassem
J.H.M. de Rijk - CDA
Ambtenaar Kaagen. Braassem
J.H.M. de Rijk - CDA
Ambtenaar Kaagen. Braassem
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Peter Van Dijk - VVD
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Peter Van Dijk - VVD
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Hans Klink - PRO
N.G. Van Egmond - D66
Hans Klink - PRO
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Hans Klink - PRO
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Peter Van Dijk - VVD
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
00:36:35 - 00:45:06 - 00:46:49 - 00:48:08 - 00:50:18 - 00:50:22 - 00:51:48 - 00:54:37 - 00:55:26 - 00:55:33 - 00:55:37 - 00:56:41 - 00:59:12 - 00:59:42 - 01:02:57 - 01:07:42 - 01:11:45 - 01:31:25 - 01:32:41 - 01:33:30 - 01:34:55 - 01:35:46 - 01:39:35 - 01:41:52 - 01:44:14 - 01:45:18 - 01:47:01 - 01:51:10 - 01:51:41
R. van Beurden - Samen
Ambtenaar Kaagen. Braassem -
Agendapunt 10 5e Wijziging Algemene Plaatselijke Verordening Kaag en Braassem 2012
Gemeente Kaag en Braassem scherpt regels aan om ondermijning te bestrijden
De gemeente Kaag en Braassem heeft besloten de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te wijzigen om de strijd tegen ondermijnende criminaliteit te versterken. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden de zorgen en vragen van raadsleden besproken, waarna het voorstel als hamerstuk werd aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een poging om de lokale economie te beschermen en een gezond ondernemingsklimaat te bevorderen, heeft de gemeente Kaag en Braassem een vijfde wijziging van de APV uit 2012 voorgesteld. Deze wijziging richt zich specifiek op het bestrijden van ondermijning, een vorm van criminaliteit die de samenleving en de lokale economie bedreigt. De voorgestelde aanpassingen zijn bedoeld om de gemeente meer handvatten te geven in de strijd tegen malafide ondernemers.Tijdens het debat uitten verschillende raadsleden hun zorgen over de uitvoerbaarheid en de noodzaak van de nieuwe regels. "We zijn als raad volop bezig om zo min mogelijk extra regeltjes te verzinnen," merkte raadslid Van Emmerik op. "Maar in dit geval ontkomen we er niet aan." Hij benadrukte het belang van voldoende handhaving om de nieuwe regels effectief te laten zijn.
Ook het CDA deelde deze zorgen. "Een APV moet werkbaar blijven," stelde raadslid Stoops. "We willen voorkomen dat ondernemers te veel belast worden zonder dat het daadwerkelijk iets oplevert." De burgemeester verzekerde de raad dat de nieuwe regels vooral preventief bedoeld zijn en dat er terughoudend mee omgegaan zal worden.
De VVD benadrukte het belang van veiligheid, maar stond ook voor deregulering. "We gaan ervan uit dat de burgemeester terughoudend om zal gaan met de extra bevoegdheden," aldus raadslid Van Dijk. De burgemeester bevestigde dat de regels niet bedoeld zijn om willekeurig toe te passen, maar om voorbereid te zijn op situaties waarin ze nodig zijn.
De burgemeester legde uit dat de nieuwe regels een afschrikkende werking moeten hebben op malafide bedrijven die zich in de gemeente willen vestigen. "Door deze artikelen in de APV op te nemen, zien bedrijven dat ook wij alert zijn," aldus de burgemeester. Ze benadrukte dat de regels vooral bedoeld zijn om preventief op te treden en dat er geen sprake is van een grote regeldruk voor bestaande bedrijven.
Na een uitvoerig debat besloot de raad het voorstel als hamerstuk aan te nemen. De burgemeester zegde toe de raad te informeren als er op korte termijn gevallen zijn die te maken hebben met de aangepaste regels. Hiermee zet de gemeente een stap in de richting van een veiliger en gezonder ondernemingsklimaat.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een vijfde wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (APV) uit 2012. Het doel van deze wijziging is om de aanpak van ondermijnende criminaliteit te versterken en een gezond ondernemingsklimaat te bevorderen. De voorgestelde aanpassingen richten zich specifiek op het bestrijden van ondermijning, een vorm van criminaliteit die de samenleving en de lokale economie bedreigt. Er zijn geen kosten of risico's verbonden aan dit besluit. Na vaststelling zal de verordening in werking treden en kan de raad na een jaar worden geïnformeerd over de effectiviteit van de wijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "5e wijziging Algemene plaatselijke verordening Kaag en Braassem 2012". Het voorstel beoogt de APV te wijzigen om de aanpak van ondermijning te versterken en een gezond ondernemingsklimaat te stimuleren. Dit wordt bereikt door het toevoegen van bepalingen die gericht zijn op het bestrijden van ondermijnende criminaliteit, die de legale economie en de veiligheid in de gemeente bedreigt. De wijzigingen zijn gebaseerd op een memo van 11 november 2019 en zijn specifiek gericht op ondermijning, waarbij andere wijzigingen zijn geschrapt na discussie in de raad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de doelstellingen en de voorgestelde wijzigingen beschrijft. Het biedt een onderbouwing voor de noodzaak van de wijzigingen en verwijst naar eerdere communicatie met de raad.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de voorgestelde wijzigingen in de APV. De raad kan ook besluiten om na een jaar geïnformeerd te worden over de effectiviteit van de wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen in de APV willen aannemen om de aanpak van ondermijning te versterken. Dit omvat het afwegen van de noodzaak van deze wijzigingen tegen eventuele andere prioriteiten of bezwaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen, maar er is geen duidelijke tijdsgebonden evaluatie opgenomen, behalve de optie om na een jaar geïnformeerd te worden. Er lijken geen directe inconsistenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de 5e wijziging van de APV willen vaststellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is enige mate van participatie geweest in de vorm van een presentatie aan de raad op 19 november 2019, die heeft geleid tot dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het voorstel, en er is geen dekking nodig of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondermijning Algemene plaatselijke verordening (APV) Criminaliteit Ondernemingsklimaat Veiligheid Gemeente Instrumenten Openbare orde Malafide ondernemers LeefbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Ger Van Emmerik - Samen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Jan Stoops - CDA
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Peter Van Dijk - VVD
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Jan Stoops - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Stoops - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Stoops - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Stoops - CDA
Peter Van Dijk - VVD
Jan Stoops - CDA
Peter Van Dijk - VVD
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Jan Stoops - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Jan Stoops - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Stoops - CDA
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Jan Stoops - CDA
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Ger Van Emmerik - Samen
Agendapunt 11 Wijziging gemeenschappelijke regeling ODWH
Gemeenteraad stemt in met wijziging Omgevingsdienst West-Holland
De gemeenteraad heeft ingestemd met de 11e wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West-Holland. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, die sinds 1 januari 2020 van kracht is. De wijziging zorgt ervoor dat het personeel van de Omgevingsdienst onder de cao van samenwerkende gemeentelijke organisaties valt.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om in te stemmen met de 11e wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West-Holland. Deze wijziging is nodig vanwege de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, die sinds 1 januari 2020 van kracht is. De wet zorgt ervoor dat het private arbeidsrecht van toepassing wordt op ambtenaren. De aanpassing van de regeling maakt het mogelijk om aan te sluiten bij een nieuwe werkgeversvereniging voor niet-gemeenten. Hierdoor kan het personeel van de Omgevingsdienst onder de cao van samenwerkende gemeentelijke organisaties en het Personeelshandboek vallen. De wijziging zou met terugwerkende kracht ingaan vanaf 1 januari 2020. Na goedkeuring wordt het besluit bekendgemaakt aan het algemeen bestuur en in het Gemeenteblad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West-Holland". Het voorstel betreft de 11e wijziging van de Gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) om deze in lijn te brengen met de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). Deze wet, die op 1 januari 2020 in werking is getreden, vervangt het ambtenarenrecht door het private arbeidsrecht voor overheidswerknemers. De wijziging maakt het mogelijk voor de ODWH om aan te sluiten bij een nieuwe werkgeversvereniging voor niet-gemeenten, en past de rechtsverhoudingen en toepasselijke regelingen aan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die nodig zijn om de Gemeenschappelijke regeling aan te passen aan de Wnra. Het bevat de achtergrond, de aanleiding, en de stappen die genomen moeten worden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om in te stemmen met de voorgestelde wijziging van de Gemeenschappelijke regeling. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de wijziging door te voeren.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijziging een technische aanpassing betreft die voortvloeit uit nationale wetgeving (Wnra). De raad moet beslissen of zij instemt met de aansluiting bij de nieuwe werkgeversvereniging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het duidelijk maakt wat er moet gebeuren en dat de wijziging met terugwerkende kracht per 1 januari 2020 in werking treedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de 11e wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West-Holland.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel, aangezien het een technische wijziging betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in de sectie "Uitvoering Kosten nvt".Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst West-Holland Gemeenschappelijke regeling Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) Werkgeversvereniging Rechtspositie ambtenaren Overheidswerkgever Privaatrechtelijke rechtspersonen Cao samenwerkende gemeentelijke organisaties Personeelshandboek DeelnemingVerfijning van de zoekopdracht: