27-05-2024 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3.A Regionale aangelegenheden.
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst vorige vergadering (d.d. 8 april 2024).
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Agendapunt 5 Spreekrecht voor niet geagendeerde onderwerpen.
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Agendapunt 6 Lokale energiestrategie Kaag en Braassem.
Windmolens in Kaag en Braassem: Een Verhit Debat over de Lokale Energiestrategie
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor een cruciale beslissing: het al dan niet vaststellen van de Lokale Energiestrategie (LES). Deze strategie, die bijdraagt aan de Regionale Energiestrategie (RES) Holland Rijnland en het Klimaatakkoord, richt zich op het verminderen van CO2-uitstoot en het opwekken van duurzame elektriciteit. Het voorstel heeft geleid tot een gepassioneerd debat, waarbij voor- en tegenstanders van windenergie hun stem lieten horen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering kwamen twaalf insprekers aan het woord, variërend van bezorgde burgers tot vertegenwoordigers van energiecoöperaties. De discussie draaide voornamelijk om de voorgestelde plaatsing van windmolens langs de N207, een plan dat volgens sommigen het open landschap van Kaag en Braassem zou verstoren.Mevrouw Oostinga, een van de insprekers, uitte haar zorgen over het gebrek aan draagvlak voor de windmolens. "Participatie wil niet zeggen dat er ook draagvlak is," benadrukte ze. Ze wees erop dat eerdere enquêtes onder inwoners van Rijnsaterwoude een grote weerstand tegen windturbines aantoonden. "Er is geen draagvlak voor windturbines langs de N207, in elk geval niet bij de inwoners van Rijnsaterwoude," voegde ze toe.
Aan de andere kant van het spectrum stond Hans van Dijk, die de oprichting van een gebiedscoöperatie voor duurzame initiatieven in Kaag en Braassem ondersteunt. Hij benadrukte de urgentie van de klimaatverandering en de noodzaak van samenwerking. "De toekomst is duurzaamheid. De ambitie bij duurzaamheid moet het onbereikbaar zijn. Het haalbare lukt iedereen," aldus Van Dijk.
De wethouder, de heer Kistemaker, verdedigde de LES door te wijzen op het uitgebreide participatietraject dat is doorlopen. "Ik ben trots op het proces dat we hebben doorlopen," stelde hij. Hij erkende de zorgen over de impact van windmolens, maar benadrukte dat de gemeente zich heeft gecommitteerd aan de klimaatdoelstellingen en dat er keuzes gemaakt moeten worden.
De gemeenteraad zal op 17 juni 2024 verder debatteren over de LES. Het voorstel is geagendeerd als bespreekstuk, wat betekent dat er nog geen definitieve beslissing is genomen. De uitkomst van dit debat zal bepalend zijn voor de energietoekomst van Kaag en Braassem en de manier waarop de gemeente haar bijdrage aan de klimaatdoelstellingen zal leveren.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een lokale energiestrategie (LES) vast te stellen om bij te dragen aan de Regionale Energiestrategie (RES) Holland Rijnland en het Klimaatakkoord. De strategie richt zich op het verminderen van CO2-uitstoot door 20% besparing op warmteverbruik in woningen, 11% besparing op mobiliteit en het opwekken van 0,09 TWh duurzame elektriciteit tegen 2030. Er wordt een routekaart voorgesteld met speerpunten zoals het stimuleren van lokale energiecoöperaties, het isoleren van huizen en het opwekken van elektriciteit via zonnepanelen en windturbines, voornamelijk langs infrastructuur zoals de N207. De gemeente wil samenwerken met inwoners, bedrijven en andere overheden om draagvlak te creëren en de strategie op te nemen in de omgevingsvisie. Er zijn ook plannen voor een uitvoeringsagenda gericht op duurzame opwekking. De gemeente wil verder onderzoeken of er mogelijkheden zijn binnen het ruimtelijk beleid van andere partijen zoals het rijk en de provincie. Het besluit over de LES ligt nog in de toekomst en er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "De lokale energiestrategie Kaag en Braassem". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een lokale energiestrategie (LES) die in lijn is met de Regionale Energiestrategie (RES) Holland Rijnland en het Klimaatakkoord. De strategie omvat doelen voor CO2-reductie tegen 2030, waaronder besparingen op warmteverbruik en mobiliteit, en de opwekking van duurzame elektriciteit. Het bevat een routekaart met speerpunten zoals grootschalige opwekking van elektriciteit, wijkgerichte isolatieprogramma's, en stimulering van lokale energiecoöperaties. Het voorstel benadrukt samenwerking met diverse belanghebbenden en het belang van lokaal eigendom en participatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke doelen en speerpunten. Het biedt een integrale aanpak voor de energietransitie binnen de gemeente en houdt rekening met regionale en nationale doelstellingen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de lokale energiestrategie en het toezien op de uitvoering ervan. De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde strategie en de bijbehorende speerpunten.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de mate van ambitie in de energiedoelstellingen, de balans tussen lokale autonomie en regionale samenwerking, en de mate van participatie en eigendom door lokale inwoners en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen voor 2030. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de haalbaarheid van sommige doelen kan afhankelijk zijn van externe factoren zoals provinciaal beleid en netcapaciteit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de lokale energiestrategie vast te stellen en de voorgestelde speerpunten en doelen te ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Er is een uitgebreid participatietraject geweest met consultaties en bijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met een focus op CO2-reductie en de opwekking van duurzame energie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële consequenties, maar toekomstige uitvoeringsstappen kunnen dat wel hebben. Er zijn middelen beschikbaar vanuit het budget duurzaamheid en rijksmiddelen. Eventuele extra financiële consequenties zullen aan de raad worden voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokale Energiestrategie (LES) Regionale Energiestrategie (RES) Holland Rijnland CO2-reductie Duurzame elektriciteit Grootschalige opwek Energiecoöperaties Isolatieprogramma Duurzame warmte Zonnepanelen WindturbinesVerfijning van de zoekopdracht:
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
Inspreker Gemeenteraad
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
Inspreker Gemeenteraad
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
Inspreker Gemeenteraad
J.M. Kol - CDA
Inspreker Gemeenteraad
J.M. Kol - CDA
Inspreker Gemeenteraad
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
Inspreker Gemeenteraad
R. van Beurden - Samen
Inspreker Gemeenteraad
R. van Beurden - Samen
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
Inspreker Gemeenteraad
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
Inspreker Gemeenteraad
C.J. Blom - VVD
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
Inspreker Gemeenteraad
Inspreker Gemeenteraad
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
Inspreker Gemeenteraad
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
C.J. Blom - VVD
E.H. Henrotte - PRO
Gino Wesselman - D66
E.H. Henrotte - PRO
Gino Wesselman - D66
E.H. Henrotte - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
E.H. Henrotte - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
Onbekende spreker
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
D. Kistemaker - Wethouder
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
S.C. de Wagenaar - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
D. Kistemaker - Wethouder
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
J.M. Kol - CDA
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
Gino Wesselman - D66
E.H. Henrotte - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
S.C. de Wagenaar - PRO
E.H. Henrotte - PRO
E.H. Henrotte - PRO
00:10:49 - 00:15:53 - 00:16:37 - 00:16:50 - 00:17:06 - 00:17:30 - 00:20:49 - 00:21:47 - 00:22:39 - 00:25:57 - 00:29:44 - 00:30:32 - 00:32:16 - 00:32:40 - 00:37:54 - 00:42:27 - 00:44:25 - 00:47:33 - 00:52:25 - 00:56:46 - 01:00:26 - 01:03:37 - 01:06:56 - 01:11:32 - 01:12:07 - 01:13:33 - 01:15:43 - 01:17:35 - 01:17:53 - 01:22:58 - 01:24:54 - 01:26:18 - 01:30:02 - 01:31:30 - 01:31:42 - 01:33:16 - 01:36:38 - 01:50:09 - 01:54:28 - 01:55:21 - 01:56:49 - 01:57:20 - 01:59:01 - 02:05:07 - 02:06:34 - 02:09:33 - 02:09:53 - 02:11:37 - 02:15:02 - 02:15:43 - 02:15:56 - 02:16:58 - 02:17:05 - 02:21:43 - 02:23:08 - 02:26:08 - 02:27:02 - 02:27:25 - 02:33:34 - 02:35:22 - 02:37:31 - 02:38:06 - 02:39:09 - 02:40:19 - 02:40:59 - 02:42:13 - 02:42:41 - 02:42:43
Inspreker Gemeenteraad -
00:11:42 - 00:15:54 - 00:16:47 - 00:17:01 - 00:17:32 - 00:21:21 - 00:22:13 - 00:23:16 - 00:26:06 - 00:29:46 - 00:31:14 - 00:32:23 - 00:33:28 - 00:37:58 - 00:42:47 - 00:43:18 - 00:43:58 - 00:45:08 - 00:47:37 - 00:53:04 - 00:56:52 - 01:00:58 - 01:02:01 - 01:02:12 - 01:04:30 - 01:07:04 - 01:11:48 - 01:12:20 - 01:13:02 - 01:14:14 - 01:16:16 - 01:16:21 - 01:16:52 - 01:17:46
Onbekende spreker -
Agendapunt 7 Rekenkameronderzoek naar subsidiebeleid Kaag en Braassem.
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Subsidiebeleid Onder de Loep
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft tijdens een recente vergadering gedebatteerd over het rekenkameronderzoek naar het subsidiebeleid. Het voorstel om de conclusies en aanbevelingen uit het rapport te onderschrijven, werd uitgebreid besproken. Het college wordt verzocht om in gesprek te gaan met de raad en De Driemaster over de aanbevelingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd het rekenkameronderzoek naar het subsidiebeleid van de gemeente Kaag en Braassem uitvoerig besproken. Het rapport, dat enkele belangrijke knelpunten blootlegt, werd door de raadsleden als een waardevol document beschouwd. "Een gedegen onderzoek dat ons helpt het beleid bij te stellen," aldus een raadslid.De heer Van Tol opende het debat met een kleurrijke toespraak waarin hij zijn zorgen uitte over de relatie tussen de gemeente en de bibliotheek. "De bibliotheek moet direct zaken doen met de gemeente, zonder tussenkomst van De Driemaster," stelde hij. Hij pleitte voor een herziening van de huidige structuur, vergelijkbaar met de aanpak in de gemeente Nieuwkoop.
Mevrouw Wesselman van PRO benadrukte het belang van duidelijke afspraken met grote partijen zoals de bibliotheek. "De huisvesting is een belangrijk punt waar De Driemaster niet per se tussen hoeft te zitten," zei ze. Ze pleitte voor aparte gesprekken over de huisvesting van de bibliotheek.
De heer Koel van de VVD vroeg om verduidelijking over de rol van het college in de verdeling van subsidiegelden. "Het rapport suggereert dat het college een grotere rol zou moeten spelen," merkte hij op.
Wethouder Germen reageerde op de vragen en opmerkingen van de raadsleden. Hij bevestigde dat er gesprekken gaande zijn over de rol van de bibliotheek en de connectie met De Driemaster. "We willen de opdracht scherper maken en de controle verbeteren," aldus de wethouder. Hij deed de toezegging om op korte termijn een uitspraak te doen over de connectie van De Driemaster en de huisvesting van de bibliotheek.
Het debat werd afgesloten met de beslissing om het voorstel als hamerstuk door te sturen naar de openbare vergadering van de gemeenteraad op 17 juni 2024. De raadsleden waren het erover eens dat de aanbevelingen uit het rapport een goede basis vormen voor verdere verbetering van het subsidiebeleid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit te nemen naar aanleiding van een rekenkameronderzoek over het subsidiebeleid. Het voorstel is om de conclusies en aanbevelingen uit het rapport te onderschrijven. De raad zou het college kunnen verzoeken om in gesprek te gaan met de raad en De Driemaster over de aanbevelingen. Daarnaast wordt voorgesteld dat het college de aanbevelingen uitvoert en de raad informeert over de voortgang. Er zijn specifieke aanbevelingen voor zowel de raad als het college. De raad zou bijvoorbeeld met het college moeten praten over hun rol en informatievoorziening. Het college wordt geadviseerd om de MAG-regeling te blijven gebruiken om initiatieven te stimuleren en om de relatie met De Driemaster verder uit te werken. Er is ook een suggestie om de MAG alleen voor kleine instellingen te gebruiken en voor grote instellingen een andere regeling toe te passen. Het college heeft aangegeven op sommige punten van de aanbevelingen te willen afwijken, maar de rekenkamer nodigt de raad uit om hierover in gesprek te gaan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel n.a.v. rekenkameronderzoek naar subsidiebeleid Kaag en Braassem". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de conclusies en aanbevelingen van het rekenkamerrapport te onderschrijven en het college te verzoeken om in gesprek te gaan met de raad en De Driemaster over de aanbevelingen. Het doel is om de verantwoording en rolverdeling tussen de gemeente en De Driemaster te verbeteren, en om de toepassing van de MAG (Maatschappelijke Activiteitenregeling) te evalueren en mogelijk te differentiëren tussen kleine en grote instellingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste aanbevelingen van het rekenkamerrapport adresseert en een duidelijk proces voorstelt voor verdere actie en overleg. Echter, specifieke details over de implementatie van de aanbevelingen ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet de aanbevelingen onderschrijven en het college verzoeken om in gesprek te gaan over de uitvoering ervan. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet geïnformeerd worden over de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de rekenkamer onderschrijft en hoe zij de balans tussen kwalitatieve en kwantitatieve verantwoording wil vormgeven. Ook moet er een keuze gemaakt worden over de differentiatie in de toepassing van de MAG.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering van de aanbevelingen kan verder gespecificeerd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de aanbevelingen te onderschrijven en het college te verzoeken om de voorgestelde gesprekken en acties uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van overleg tussen de raad, het college en De Driemaster, maar er is weinig informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is belangrijk dat de raad hier meer duidelijkheid over krijgt, vooral met betrekking tot de allocatie van budgetten en eventuele overschrijdingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkameronderzoek Subsidiebeleid Aanbevelingen College van B&W De Driemaster MAG-instellingen Verantwoording Rolneming Context en Kaders-vergadering Kwetsbaarheid regisseur Verbinden en MeedoenVerfijning van de zoekopdracht:
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
J.J. de Jong - Samen
E.H. Henrotte - PRO
T.E.M. Wesselman - van der Meer - PRO
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
G. van Duin - Wethouder
R. van Beurden - Samen
G. van Duin - Wethouder
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
T.E.M. Wesselman - van der Meer - PRO
E.H. Henrotte - PRO
J.J. de Jong - Samen
R. Möllers - VVD
Agendapunt 8 DoeMee-onderzoek NVRR Klachtenafhandeling (rekenkameronderzoek).
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Klachtenafhandeling als Hamerstuk naar de Raad
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft besloten om het voorstel over de klachtenafhandeling binnen de gemeente als hamerstuk door te sturen naar de openbare vergadering van 17 juni 2024. Het college wordt gevraagd om de aanbevelingen voor zichzelf en de organisatie op te volgen en de raad jaarlijks te informeren over de resultaten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel over de klachtenafhandeling binnen de gemeente besproken. Het voorstel, dat de bestuurlijke reactie van het college volgt, stelt dat de aanbeveling aan de raad niet hoeft te worden uitgevoerd. Wel wordt het college gevraagd om de eigen aanbevelingen op te volgen en jaarlijks verslag te doen aan de raad.De heer Van Beurden opende het debat met lof voor de huidige klachtenafhandeling: "De gemeente doet het goed met de klachtenafhandeling." Hij benadrukte het belang van een gedegen klachtensysteem bij verbonden partijen voor de professionaliteit.
De heer Muller sloot zich hierbij aan en gaf aan de beslispunten te onderschrijven. "Wij snappen de keuze van het college om niet alle aanbevelingen over te nemen," zei hij. Muller benadrukte het belang van informele geschillenbeslechting.
Mevrouw Wesselman sprak namens haar partij en D66 en gaf aan akkoord te gaan met de drie beslispunten. "Wat ons betreft kan het als hamerstuk naar de volgende Raad," aldus Wesselman.
De heer Kool van het CDA voegde hieraan toe dat zijn partij achter de voorstellen staat. "Goed onderzoek en het informeel houden van de procedure kunnen wij helemaal achter staan," verklaarde hij.
Met geen inhoudelijke vragen voor de wethouder en brede steun voor het voorstel, werd besloten het raadsvoorstel als hamerstuk te agenderen voor de vergadering van 17 juni 2024. Na de behandeling van het agendapunt verliet burgerlid Hans Kol (CDA) de vergadering.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit over de klachtenafhandeling binnen de gemeente. Er ligt een voorstel om de bestuurlijke reactie van het college te volgen en de aanbeveling aan de raad niet uit te voeren. Het college wordt gevraagd om de aanbevelingen voor zichzelf en de organisatie wel op te volgen en de raad jaarlijks te informeren over de resultaten. De aanbevelingen voor het college zijn onder andere het evalueren van de klachtenafhandeling en het onderzoeken van de toename van klachten. De rekenkamer is het eens met het college dat de aanbeveling aan de raad niet hoeft te worden opgevolgd, maar ziet wel ruimte voor verbetering in de evaluatie en informatievoorziening. De raad moet nog een besluit nemen over deze voorstellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel DoeMee-onderzoek NVRR naar klachtenafhandeling". Het voorstel behandelt de resultaten van een onderzoek naar de klachtenafhandeling binnen de gemeente Kaag en Braassem. De raad wordt gevraagd om de bestuurlijke reactie van het college te volgen, geen uitvoering te geven aan de aanbeveling aan de raad, en het college te verzoeken om de aanbevelingen voor het college en de organisatie uit te voeren. Daarnaast wordt het college gevraagd om de raad jaarlijks te informeren over de resultaten van de klachtenafhandeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de resultaten van het onderzoek, de aanbevelingen, en de bestuurlijke reactie omvat. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die de raad en het college moeten nemen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de bestuurlijke reactie van het college volgt en of zij het college verzoekt om de aanbevelingen uit te voeren en jaarlijks te rapporteren over de klachtenafhandeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de aanbeveling aan de raad naast zich neerlegt, zoals voorgesteld door het college, en of zij het college de verantwoordelijkheid geeft om de aanbevelingen uit te voeren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke acties en een jaarlijkse rapportage vereist. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de jaarlijkse rapportage kan verder gespecificeerd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de bestuurlijke reactie van het college te volgen en het college te verzoeken de aanbevelingen uit te voeren en jaarlijks te rapporteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van klachtenafhandeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is mogelijk dat de uitvoering van de aanbevelingen kosten met zich meebrengt, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klachtenafhandeling DoeMee-onderzoek NVRR Bestuurlijke reactie Rekenkamer Aanbevelingen Evaluatie Terugkoppeling Informatievoorziening ToetsingskaderVerfijning van de zoekopdracht:
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
T.E.M. Wesselman - van der Meer - PRO
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
Agendapunt 9 9e wijziging Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Kaag en Braassem 2012.
Gemeente Kaag en Braassem Vereenvoudigt Waterregels: APV Wordt Geactualiseerd
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft besloten om de regels voor openbaar water te actualiseren door de verouderde Schepenverordening 2009 te integreren in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Dit moet zorgen voor een juridisch actueel en praktisch bruikbaar kader zonder extra financiële of duurzaamheidsimpact.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de APV te wijzigen met enthousiasme ontvangen. Het doel van de wijziging is om de regels voor openbaar water te actualiseren en samen te voegen binnen de APV, waardoor de verouderde Schepenverordening 2009 kan worden ingetrokken. Dit moet zorgen voor een juridisch actueel en praktisch bruikbaar kader.Raadslid De Jong opende het debat met lof voor de portefeuillehouder en de ambtelijke organisatie. "Het is een heel mooi document dat zorgt voor minder regel- en vergunningsdruk, wat ook kosten voor inwoners kan verlagen," aldus De Jong. Hij benadrukte het belang van het overzichtelijk maken van de regels voor de inwoners door de samenvoeging van de scheepsvoering en de APV.
De wijziging streeft naar deregulering, waarbij het innemen van ligplaatsen in principe vrij blijft van vergunningplicht. Het college kan echter specifieke gebieden aanwijzen waar beperkingen gelden. Raadslid De Rijk stelde enkele kritische vragen over de juridische actualiteit van de APV en mogelijke grijze gebieden in de regelgeving. "We leven nu in 2024, maar we stellen een wijziging op een APV uit 2012 vast. Hoe zit dat precies?" vroeg De Rijk.
De portefeuillehouder, bijgestaan door ambtenaar Jansen, legde uit dat de gemeente het model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) volgt. "Het laatste model is in 2012 gepubliceerd, en sindsdien zijn er telkens wijzigingen doorgevoerd. Een nieuwe APV wordt volgend jaar verwacht," verduidelijkte Jansen.
Wat betreft de zorgen over grijze gebieden in de regelgeving voor woonschepen, verzekerde de portefeuillehouder dat deze in het omgevingsplan zijn opgenomen. "In principe zou alles in het bestemmingsplan geregeld moeten zijn," aldus de portefeuillehouder.
Het voorstel werd uiteindelijk zonder verdere discussie als hamerstuk geagendeerd voor de gemeenteraadsvergadering van 17 juni. De raad lijkt klaar om de verouderde Schepenverordening achter zich te laten en de APV te moderniseren, wat een stap vooruit betekent in het vereenvoudigen van de regelgeving voor de inwoners van Kaag en Braassem.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te wijzigen. Het doel is om de regels voor openbaar water te actualiseren en samen te voegen binnen de APV, waardoor de verouderde Schepenverordening 2009 kan worden ingetrokken. Dit moet zorgen voor een juridisch actueel en praktisch bruikbaar kader. De wijzigingen omvatten onder andere nieuwe bepalingen over ligplaatsen en voorwerpen op openbaar water. Er wordt gestreefd naar deregulering, waarbij het innemen van ligplaatsen in principe vrij blijft van vergunningplicht. Het college kan echter specifieke gebieden aanwijzen waar beperkingen gelden. De wijzigingen hebben geen financiële of duurzaamheidsimpact en er zijn geen bijzondere risico's verbonden aan de voorgestelde aanpassingen. De capaciteit voor toezicht en handhaving is beperkt, wat wordt meegenomen in de overwegingen bij het vaststellen van nadere regels. De APV-wijzigingen zijn een autonome bevoegdheid van de gemeente en er is geen formele inspraak toegepast, aangezien het om regelgeving gaat en niet om beleid.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: 9e wijziging Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Kaag en Braassem 2012
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "9e wijziging Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Kaag en Braassem 2012". Het voorstel beoogt de bestaande Schepenverordening 2009 te integreren in de APV om de regelgeving voor openbaar water te actualiseren en te centraliseren. Dit moet zorgen voor een juridisch actueel en praktisch bruikbaar kader, waarbij de regeldruk laag blijft. De wijzigingen omvatten onder andere nieuwe definities en bepalingen over ligplaatsen en voorwerpen op openbaar water, met als doel de handhaving te verbeteren en de regelgeving te vereenvoudigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het zowel de noodzaak als de inhoudelijke wijzigingen en de juridische context duidelijk uiteenzet. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor, evenals de gevolgen en de juridische basis.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de integratie van de Schepenverordening in de APV en het intrekken van de oude verordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van deregulering en de balans tussen handhaving en vrijheid voor gebruikers van openbaar water. Er moet ook worden overwogen hoe de beperkte capaciteit voor toezicht en handhaving kan worden aangepakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte capaciteit voor toezicht kan een uitdaging vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de 9e wijziging van de APV vast te stellen en de Schepenverordening 2009 in te trekken.
Participatie:
Er is geen formele inspraak toegepast, omdat het om regelgeving gaat en niet om beleid. Inspraak kan wel relevant zijn bij toekomstige besluitvorming over nadere regels.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het wijzigingsvoorstel. De capaciteit voor toezicht en handhaving is echter beperkt, wat implicaties kan hebben voor de uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Schepenverordening Openbaar water Nautisch beheerder Ligplaats Deregulering Handhaving VNG modelbepalingen Woonboten OmgevingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
E.H. Henrotte - PRO
J.J. de Jong - Samen
E.H. Henrotte - PRO
J.J. de Jong - Samen
E.H. Henrotte - PRO
T.E.M. Wesselman - van der Meer - PRO
E.H. Henrotte - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Inspreker Gemeenteraad
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
J.J. de Jong - Samen
E.H. Henrotte - PRO
T.E.M. Wesselman - van der Meer - PRO
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad -
D. Kistemaker - Wethouder
Agendapunt 10 Aanvraag Vangnetuitkering 2023.
Gemeenteraad Kaag en Braassem Debatteert over Vangnetuitkering: "Zijn de Maatregelen Voldoende?"
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een aanvraag voor de Vangnetuitkering 2023 in te dienen vanwege een tekort van € 542.142 op de Rijksvergoeding BUIG. Het college heeft maatregelen genomen om dit tekort te verminderen en vraagt de raad om deze verklaring te onderschrijven. De Vangnetuitkering kan een compensatie van € 94.713 bieden. De raad moet instemmen met de verklaring van het college om de aanvraag succesvol te laten zijn.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Kaag en Braassem werd er stevig gedebatteerd over de aanvraag voor de Vangnetuitkering 2023. De VVD, vertegenwoordigd door de heer Muller, uitte zijn zorgen over het aanhoudende tekort op de BUIG-gelden. "Sinds 2021 zien we een stijgende lijn in het tekort, en ik zie weinig vertrouwen dat het de goede kant op gaat," aldus Muller. Hij vroeg het college om concrete doelstellingen en extra inspanningen om het tekort te verminderen.Mevrouw De Rijk bracht een ander perspectief naar voren door te benadrukken dat de BUIG-gelden altijd met vertraging komen en dat er in het verleden ook overschotten zijn geweest. "We hebben diverse jaren gehad waarin we tonnen overhielden," merkte ze op. Ze was benieuwd naar de antwoorden van het college op de vragen van de heer Muller.
D66 en PRO zagen de aanvraag voor de Vangnetuitkering vooral als een technische exercitie en stelden voor om het als hamerstuk naar de raad te brengen. De wethouder erkende de zorgen en benadrukte dat er al een significante daling is in het aantal mensen in de bijstand, van 310 naar 289. "Financieel is dat soms lastig te vertalen," gaf hij toe, verwijzend naar de stijgende minimumlonen die niet gecompenseerd worden.
De discussie werd verder aangezwengeld door vragen over de samenwerking met Rijnvicus en de 3Masten, organisaties die betrokken zijn bij de begeleiding naar werk. De wethouder verzekerde dat er gesprekken gaande zijn om de samenwerking te verbeteren en dat er in september verdere plannen gepresenteerd zullen worden.
Ondanks de zorgen van de heer Muller over het gebrek aan gekwantificeerde doelstellingen, besloot de raad uiteindelijk om de aanvraag als hamerstuk naar de vergadering van 17 juni te sturen. "Ik hoop dat er op 11 september een beter plan van aanpak komt," zei Muller, die zijn twijfels over de huidige maatregelen niet onder stoelen of banken stak.
Met de toezegging van het college om in september met concrete plannen te komen, lijkt de gemeenteraad voorlopig akkoord te gaan met de aanvraag voor de Vangnetuitkering. De uiteindelijke beslissing over de compensatie van het tekort ligt echter nog in de toekomst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om een aanvraag in te dienen voor de Vangnetuitkering 2023. Dit is nodig vanwege een tekort van € 542.142 op de Rijksvergoeding BUIG. Het college heeft maatregelen genomen om dit tekort te verminderen en vraagt de raad om deze verklaring te onderschrijven. De Vangnetuitkering kan een compensatie van € 94.713 bieden. De raad moet instemmen met de verklaring van het college om de aanvraag succesvol te laten zijn. De uiteindelijke beslissing ligt nog in de toekomst.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vangnetuitkering 2023". Het voorstel betreft de aanvraag van een vangnetuitkering door de gemeente Kaag en Braassem vanwege een tekort op de Rijksvergoeding BUIG in 2023. Het tekort bedraagt € 542.142, wat boven de eigen risicodrempel van 7,5% ligt. De gemeente kan daarom aanspraak maken op een compensatie van € 94.713. De gemeenteraad moet verklaren dat het college maatregelen heeft genomen om het tekort te reduceren, wat een voorwaarde is voor de aanvraag van de vangnetuitkering.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde financiële analyse bevat van het tekort en de maatregelen die zijn genomen om dit tekort te reduceren. Het bevat ook de benodigde informatie voor de aanvraag van de vangnetuitkering.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de verklaring van het college te onderschrijven dat er maatregelen zijn genomen om het tekort te reduceren. Dit is een formele vereiste voor de aanvraag van de vangnetuitkering.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet onderschrijven van de verklaring van het college. Dit kan invloed hebben op de financiële situatie van de gemeente, aangezien het niet onderschrijven kan leiden tot het mislopen van de compensatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële cijfers en de maatregelen die zijn genomen. Het is tijdgebonden, gezien de aanvraag voor de vangnetuitkering 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verklaring van het college te onderschrijven, zodat de aanvraag voor de vangnetuitkering kan worden ingediend.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit voorstel, aangezien het een financiële en administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële compensatie voor bijstandsuitkeringen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, aangezien het niet ontvangen van de vangnetuitkering een verlies van € 94.713 zou betekenen. Het voorstel geeft aan dat de instemming van de raad noodzakelijk is om deze compensatie te ontvangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vangnetuitkering BUIG-budget Tekortreductie Rijksvergoeding Bijstandsuitkeringen Uitkeringenbestand Compensatie Minimumloon Participatiewet LoonkostensubsidieVerfijning van de zoekopdracht:
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
E.H. Henrotte - PRO
T.E.M. Wesselman - van der Meer - PRO
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
G. van Duin - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
E.H. Henrotte - PRO
T.E.M. Wesselman - van der Meer - PRO
Agendapunt 11 13e wijziging GR Omgevingsdienst (ODWH).
Gemeenteraad Debatteert over Wijziging Omgevingsdienst: "We Moeten Waakzaam Blijven"
De gemeenteraad besprak op 27 mei 2024 een voorstel om de 13e wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) vast te stellen. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen die sinds 1 juli 2022 van kracht is. Hoewel er geen bezwaren of financiële gevolgen zijn, riep het debat vragen op over de invloed van de wijziging op de gemeentelijke financiën.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering uitte raadslid mevrouw De Rijk haar zorgen over het gebrek aan invloed van de gemeente op de kadernota van de ODWH. "De kadernota heeft wel invloed op onze financiën," benadrukte ze. Ze vroeg zich af waarom de gemeente destijds geen zienswijze had ingediend, terwijl andere gemeenten dat wel hadden gedaan. De Rijk wees ook op de bezwaren van de provincie, die niet volledig waren overgenomen in de voorgestelde wijziging. "Ik denk, hé, wat provincies toch ook wel een orgaan waar we serieus rekening mee moeten houden," voegde ze toe.Wethouder Kistenmaker reageerde op de zorgen door te benadrukken dat er brede consensus was onder de betrokken partijen over de voorgestelde wijziging. "Er bestond gewoon brede consensus toen wij het hier in het AOB over hadden om het op deze manier op te lossen," legde hij uit. Hij verzekerde de raad dat de financiën een belangrijk onderwerp van gesprek blijven binnen de omgevingsdienst en dat er kritisch naar het financiële reilen en zeilen wordt gekeken.
Ondanks de zorgen van De Rijk, besloot de raad het voorstel als hamerstuk door te sturen naar de vergadering van 17 juni. "We moeten ook aan de wet voldoen," erkende De Rijk, terwijl ze opriep tot waakzaamheid. "Laten we zelf als Raad ook waakzaam blijven en ik hoop dat de wethouder ons ook regelmatig meeneemt in de ontwikkelingen bij de omgevingsdienst."
Met de toezegging van de wethouder om de raad op de hoogte te houden van de ontwikkelingen, werd het voorstel zonder verdere discussie doorgestuurd. Het debat onderstreepte de noodzaak voor de gemeenteraad om alert te blijven op de financiële implicaties van de gemeenschappelijke regelingen, terwijl ze zich aanpassen aan de nieuwe wetgeving.
Samenvatting
Op 27 mei 2024 bespreekt de gemeenteraad een voorstel om de 13e wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) vast te stellen. Deze wijziging is nodig vanwege de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen die sinds 1 juli 2022 van kracht is. De raad moet toestemming geven aan het college om deze wijziging door te voeren. Er zijn geen bezwaren of risico’s verbonden aan deze wijziging, en er zijn ook geen financiële gevolgen. Na goedkeuring door de raad stelt het college de wijziging definitief vast en wordt deze gepubliceerd. De wijziging is voorbereid in samenwerking met alle betrokken partijen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen 13e wijziging Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst West-Holland." Het voorstel betreft het aanpassen van de gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) naar aanleiding van de inwerkingtreding van de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. De wijziging is noodzakelijk om de regeling actueel te houden. De ODWH heeft alle ingediende zienswijzen beoordeeld en verwerkt. De gemeenteraad wordt gevraagd om het college toestemming te verlenen om de gewijzigde regeling vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de wijziging uitlegt, de procedure beschrijft en aangeeft dat alle zienswijzen zijn beoordeeld en verwerkt.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om toestemming te verlenen aan het college om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vast te stellen. De raad kan deze toestemming alleen weigeren als de wijziging in strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijziging een wettelijke verplichting is. De raad moet echter beslissen of zij het college toestemming verleent om de wijziging vast te stellen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het college toestemming verleent om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de wijziging wordt vastgesteld na toestemming van de raad en dat deze daarna wordt gepubliceerd. Er is geen verdere participatie of inspraak beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) Gemeenschappelijke regeling Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijzen Wijziging College Toestemming Ontwerpbesluit Provinciale Staten Deelnemende gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
E.H. Henrotte - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
E.H. Henrotte - PRO
T.E.M. Wesselman - van der Meer - PRO
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
T.E.M. Wesselman - van der Meer - PRO
Agendapunt 12 Zienswijzen begrotingen 2025 Gemeenschappelijke Regelingen.
Gemeente Kaag en Braassem: Strengere Zienswijzen op Ontwerpbegrotingen Gemeenschappelijke Regelingen
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft gedebatteerd over de ontwerpbegrotingen voor 2025 van vier gemeenschappelijke regelingen. De raad wil met haar zienswijzen de begrotingen aanscherpen en benadrukt de noodzaak van bezuinigingen. De besluitvorming vindt plaats op 17 juni 2024.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Kaag en Braassem werd er stevig gedebatteerd over de ontwerpbegrotingen voor 2025 van vier gemeenschappelijke regelingen: Holland Rijnland, Omgevingsdienst West-Holland, Bedrijfsvoeringsorganisatie Rijn en Braassem (BVO), en Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (SOZ). De gemeenteraad wil haar zienswijzen kenbaar maken om de begrotingen te verbeteren en eventuele bezuinigingen door te voeren.De heer Mulders opende het debat met een positieve noot over de BVO, die een positief resultaat heeft geboekt. "Het blijft een zorgenkind, maar we zijn blij met de vooruitgang," aldus Mulders. Hij benadrukte het belang van benchmarking om de kosten te vergelijken met vergelijkbare gemeenten.
Bij de Omgevingsdienst West-Holland werden er echter kritische noten gekraakt. Mulders merkte op dat er nog veel onbekend is over de kosten, wat het moeilijk maakt om de gemeentelijke begroting rond te krijgen. Hij stelde voor om in de zienswijze een extra regel op te nemen die vraagt om meer duidelijkheid voor het zomerreces.
De heer Muller sloot zich hierbij aan en pleitte voor een generieke oproep tot bezuinigingen binnen alle gemeenschappelijke regelingen. "Met mogelijke ravijnjaren in het verschiet en een nieuwe regering die wil bezuinigen op het gemeentefonds, moeten we streng zijn," waarschuwde Muller.
Mevrouw Wesselman van D66 en Pro vond het voorstel een hamerstuk, maar benadrukte het belang van strengheid en het kritisch bekijken van de uitgavenpatronen. "Het is zinvol om de gemeenschappelijke regelingen te vragen naar hun eigen uitgaven te kijken," zei Wesselman.
De wethouder van financiën reageerde op de zorgen van de raad en zegde toe om de gevraagde aanpassingen door te voeren in de zienswijzen. "We willen voorkomen dat we in september nog verrast worden," aldus de wethouder. Hij stelde voor om een tijdlijn op te stellen voor de bezuinigingsopties, wat door de raad werd verwelkomd.
Met de toezeggingen van de wethouder werd het voorstel als hamerstuk geagendeerd voor de raadsvergadering van 17 juni 2024. De raad hoopt dat de zienswijzen zullen bijdragen aan een scherpere en financieel verantwoorde begroting voor 2025.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt haar zienswijzen te geven op de ontwerpbegrotingen voor 2025 van vier gemeenschappelijke regelingen: Holland Rijnland, Omgevingsdienst West-Holland, Bedrijfsvoeringsorganisatie Rijn en Braassem, en Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland. De gemeenteraad zal deze zienswijzen bespreken en mogelijk vaststellen. De begrotingen zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de financiële kaderstelling en houden rekening met toekomstige bezuinigingen vanaf 2026. De gemeente wil met deze zienswijzen haar standpunten en eventuele opmerkingen kenbaar maken. De besluitvorming hierover vindt plaats op 17 juni 2024, waarna de zienswijzen worden verstuurd en verwerkt in de gemeentelijke begroting voor 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanbieding van de zienswijzen op de begrotingen 2025 van de gemeenschappelijke regelingen
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van zienswijzen op de ontwerpbegrotingen 2025 van vier gemeenschappelijke regelingen waarin de gemeente Kaag en Braassem participeert: Holland Rijnland, Omgevingsdienst West-Holland, BVO Rijn en Braassem, en SOZ Holland Rijnland. De gemeente wordt gevraagd haar zienswijzen kenbaar te maken, waarbij de begrotingen zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de financiële kaderstelling. De zienswijzen bevatten opmerkingen over indexatie, bezuinigingen en strategische keuzes. De raad moet besluiten over de vaststelling van deze zienswijzen, die financiële consequenties hebben voor de gemeentelijke begroting 2025.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de begrotingen en de bijbehorende zienswijzen. Er zijn echter enkele punten die nog nader uitgewerkt moeten worden, zoals de financiële gevolgen van mogelijke wijzigingen in de BVO-structuur.
Rol van de Raad
De raad moet de zienswijzen op de ontwerpbegrotingen vaststellen. Dit is een belangrijke stap in het proces, aangezien de zienswijzen de input van de gemeente vertegenwoordigen in de besluitvorming van de gemeenschappelijke regelingen.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de goedkeuring van de zienswijzen, inclusief eventuele kanttekeningen over bezuinigingen en strategische prioriteiten. Er moet ook worden nagedacht over de toekomstige financiële bijdragen en de impact van bezuinigingen vanaf 2026.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er specifieke doelen en tijdlijnen zijn, ontbreken meetbare criteria en een duidelijke acceptatie van de financiële gevolgen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificiteit van de financiële impact.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de zienswijzen op de ontwerpbegrotingen vast te stellen en eventuele kanttekeningen te maken over de financiële en strategische aspecten.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de gemeenteraden betrokken zijn bij het proces door de conceptbegrotingen te ontvangen en hun zienswijzen te geven. Er is echter weinig detail over bredere participatie van belanghebbenden of burgers.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van regionale samenwerking om duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. Het voorstel benadrukt het belang van samenwerking over gemeentegrenzen heen voor duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
De vaststelling van de ontwerpbegrotingen heeft financiële consequenties die in de gemeentelijke begroting 2025 moeten worden verwerkt. Er is echter geen gedetailleerde uitleg over hoe deze gevolgen worden gedekt, wat een aandachtspunt is voor verdere besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijzen Ontwerpbegroting 2025 Gemeenschappelijke regelingen Holland Rijnland Omgevingsdienst West-Holland BVO Rijn en Braassem Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland Financiële kaderstelling Bezuinigingen Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
E.H. Henrotte - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
T.E.M. Wesselman - van der Meer - PRO
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
T.E.M. Wesselman - van der Meer - PRO
Agendapunt 13 Zienswijze begroting 2025 en 1e begrotingswijziging 2024 Hecht.
Kaag en Braassem zet vraagtekens bij extra miljoenen voor Hecht
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft twijfels over de gevraagde begrotingswijziging van €3,7 miljoen door de regionale dienst Hecht voor 2024. Hoewel de beleidsarme begroting voor 2025 wel op goedkeuring kan rekenen, roept de raad Hecht op om binnen de financiële kaders te blijven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Kaag en Braassem werd er stevig gedebatteerd over de financiële verzoeken van de regionale dienst Hecht. Hecht heeft de gemeente gevraagd om in te stemmen met een begrotingswijziging van €3,7 miljoen voor 2024, waarvan €128.000 ten laste van Kaag en Braassem zou komen. De gemeente heeft echter haar bedenkingen, vooral omdat een eerdere begrotingswijziging voor 2023 niet werd goedgekeurd.Mevrouw De Rijk opende het debat met een kritische noot: "Ondanks ons begrip dat Hecht geen invloed heeft op de marktontwikkeling, stemmen wij niet in met de incidentele begrotingswijziging voor 2024. Wij verwachten van een wendbare organisatie dat u in staat bent om binnen de kaders te blijven." Ze stelde voor om een zin uit de zienswijze te schrappen die suggereerde dat de gemeente alsnog bereid zou zijn om bij te dragen als Hecht in financiële problemen zou komen. "Als je een vinger geeft, pakken ze alsnog je hand," waarschuwde ze.
Meerdere raadsleden, waaronder mevrouw Wisselman en de heer Mulders, sloten zich aan bij De Rijk. "Het zou zonde zijn om het signaal dat je wilt afgeven te ontkrachten door een makkelijke escape erbij te zetten," aldus Mulders.
Wethouder Van Duin gaf aan dat het een worsteling was geweest om tot het huidige voorstel te komen. "We willen geen Sinterklaas spelen," zei hij. Hij benadrukte dat de meeste omliggende gemeenten waarschijnlijk wel akkoord zouden gaan met de begrotingswijziging, wat zou betekenen dat Kaag en Braassem mogelijk toch moet bijdragen aan de extra kosten.
De raad besloot uiteindelijk om de zin te schrappen en de wethouder toe te zeggen dat er in oktober een update zou komen over de financiële situatie van Hecht. Het aangepaste voorstel wordt als hamerstuk geagendeerd voor de raadsvergadering van 17 juni.
Met deze beslissing hoopt de gemeente Kaag en Braassem een duidelijk signaal af te geven aan Hecht: er moet binnen de financiële kaders worden gebleven, zonder dat er telkens om extra middelen wordt gevraagd.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem moet een besluit nemen over de zienswijze op de begrotingswijziging 2024 en de beleidsarme begroting 2025 van de regionale dienst Hecht. Hecht vraagt om goedkeuring voor een begrotingswijziging van € 3,7 miljoen voor 2024, waarvan € 128.000 voor Kaag en Braassem. De gemeente overweegt om niet in te stemmen met deze wijziging, omdat Hecht eerder al een begrotingswijziging voor 2023 heeft voorgesteld die niet werd goedgekeurd. Er zijn zorgen dat Hecht niet binnen de financiële kaders blijft en dat er te vaak om extra middelen wordt gevraagd. Voor 2025 is er een beleidsarme begroting voorgesteld, waarmee de gemeente wel wil instemmen. De kosten voor Kaag en Braassem stijgen in 2025 door een toename van het aantal inwoners en extra taken voor Hecht. De verwachting is dat de meeste gemeenten akkoord gaan met de begrotingswijziging, wat betekent dat Kaag en Braassem mogelijk moet bijdragen aan de extra kosten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijzen Hecht
Samenvatting: De regionale dienst Hecht vraagt de gemeente Kaag en Braassem om een zienswijze op de eerste begrotingswijziging van 2024 en de beleidsarme begroting van 2025. Het voorstel is om in te stemmen met de beleidsarme begroting van 2025, maar niet met de begrotingswijziging van 2024. De reden hiervoor is dat Hecht nog kan sturen op het begrotingsresultaat van 2024. De begrotingswijziging van 2024 bedraagt € 3,7 miljoen, waarvan € 128.000 voor Kaag en Braassem. De gemeente wil dat Hecht binnen de financiële kaders blijft en geen tussentijdse wijzigingen meer aanvraagt.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten voor en tegen de begrotingswijziging van 2024. Er is echter weinig detail over hoe Hecht precies binnen de financiële kaders kan blijven zonder de voorgestelde wijziging.
Rol van de Raad
De raad moet een zienswijze geven op de begrotingswijziging en de beleidsarme begroting. Dit is een adviserende rol, waarbij de raad zijn goedkeuring of afkeuring uitspreekt.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze instemmen met de begrotingswijziging van 2024, ondanks de financiële druk op de gemeente, of dat ze Hecht dwingen om binnen de bestaande kaders te blijven.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen concrete maatregelen of tijdlijnen aangegeven voor hoe Hecht binnen de financiële kaders kan blijven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het niet instemmen met de begrotingswijziging is twijfelachtig.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met de zienswijze die de begrotingswijziging van 2024 afkeurt en de beleidsarme begroting van 2025 goedkeurt.
Participatie
Er is sprake van participatie doordat de 18 gemeenten van Holland-Rijnland samen Hecht besturen en een zienswijze moeten geven voordat een besluit wordt genomen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant: een kostenstijging van € 128.000 voor Kaag en Braassem in 2024 als de begrotingswijziging wordt goedgekeurd. Voor 2025 stijgen de kosten door demografische veranderingen en extra taken. De dekking moet binnen de budgettaire ruimte van 2024 worden gevonden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hecht Zienswijze Begrotingswijziging 2024 Beleidsarme begroting 2025 Financiële kaders Incidentele kosten Loonkostenstijging Weerstandsvermogen Gemeenschappelijke regeling Regionaal gezondheidsbeleidVerfijning van de zoekopdracht: