14-10-2020 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
Onbekende spreker
J.H.M. de Rijk - CDA
Agendapunt 3 Mededelingen
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Inge Van Der Meer - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Agendapunt 4 Vragenkwartier
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Inge Van Der Meer - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Agendapunt 5 Bestemmingsplan 1e herziening Buitengebied Oost
Gemeenteraad Kaag en Braassem Debatteert over Herziening Bestemmingsplan Buitengebied Oost
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt de vaststelling van het bestemmingsplan '1e herziening Buitengebied Oost'. Dit plan bundelt dertien initiatieven van inwoners en past bestemmingen aan op negen locaties. Het doel is om een actueel juridisch-planologisch kader te bieden zonder financiële risico's voor de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat besprak de gemeenteraad van Kaag en Braassem het voorstel om het bestemmingsplan '1e herziening Buitengebied Oost' vast te stellen. Het plan, dat al ter inzage heeft gelegen en vijftien zienswijzen heeft ontvangen, beoogt dertien particuliere initiatieven te ondersteunen en bestemmingen op negen locaties aan te passen. De gemeenteraad moet nog beslissen over de vaststelling van het plan, dat na goedkeuring opnieuw ter inzage wordt gelegd voor beroep.De discussie begon met een toelichting van de heer Klink van Pro Kaag en Braassem, die benadrukte dat het proces van herziening langer duurde dan gehoopt. "In dit soort omvangrijke trajecten heb je te maken met invloeden van buitenaf," aldus Klink. Hij pleitte voor betere communicatie en verwachtingsmanagement om toekomstige processen te versoepelen.
De heer Van der Geest van de VVD sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van duidelijkheid voor inwoners die betrokken zijn bij dergelijke trajecten. "Verplaats je eens in de situatie van iemand die al ruim twee jaar bezig is om iets voor elkaar te krijgen," stelde Van der Geest.
D66-raadslid Van Egmond richtte zich op specifieke locaties binnen het plan, zoals de Oude Dijkseweg en de Doespolderkade. Hij vroeg om verduidelijking over de handhaving in coronatijd en benadrukte het belang van een eerlijke behandeling van alle betrokkenen.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Moorden, uitte zorgen over de ongelijke behandeling van initiatieven en vroeg om meer duidelijkheid over de beleidsnotitie recreatief gebruik. "We willen ervoor waken dat er meerdere postzegelplannetjes komen," aldus Moorden.
Mevrouw Bax van Samen voor Kaag en Braassem vroeg om een redelijke termijn voor handhaving en benadrukte het belang van communicatie met betrokken inwoners. "Het is goed dat er zoveel insprekers waren bij de hoorzitting," merkte Bax op.
Wethouder Van der Meer reageerde op de vragen en benadrukte dat het college al bezig is met een update van het recreatief gebruiksbeleid. Ze verzekerde de raad dat de belangen van alle betrokkenen zorgvuldig worden afgewogen.
Het debat eindigde met de vraag of het voorstel als hamerstuk of bespreekstuk verder behandeld zou worden. Pro Kaag en Braassem, de VVD en D66 gaven aan dat het wat hen betreft een hamerstuk kan zijn, terwijl het CDA en Samen voor Kaag en Braassem nog intern overleg willen plegen voordat zij hun definitieve standpunt bepalen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om het bestemmingsplan '1e herziening Buitengebied Oost' vast te stellen. Dit plan heeft als doel om dertien initiatieven van inwoners te ondersteunen en negen locaties aan te passen waar de huidige bestemmingen niet voldoen of zijn vernietigd door een uitspraak van de Raad van State. Daarnaast wil men twee gebieden van een actueel juridisch-planologisch kader voorzien. Er zijn geen exploitatieplannen nodig voor dit gebied, en de financiële risico's worden afgedekt door overeenkomsten met de initiatiefnemers. Het plan heeft al ter inzage gelegen en er zijn vijftien zienswijzen ontvangen, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen. De gemeenteraad moet nog beslissen over de vaststelling van het plan. Na vaststelling wordt het plan gepubliceerd en opnieuw ter inzage gelegd voor beroep. Er zijn geen risico's verbonden aan het voorstel, en het plan draagt niet bij aan duurzaamheid, maar het is wel belangrijk om toekomstbestendige bestemmingen toe te kennen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "1e herziening Buitengebied Oost" van het bestemmingsplan. Het doel is om medewerking te verlenen aan dertien initiatieven van inwoners en om negen locaties te herzien waarvan de bestemmingen niet voldoen aan het huidige plan of zijn vernietigd door de Raad van State. Daarnaast worden twee gebieden voorzien van een actueel juridisch-planologisch kader. Het plan is bedoeld om de bestemmingen definitief te wijzigen en de gemeente te voorzien van een actueel kader, waarbij financiële risico's worden afgedekt door overeenkomsten met initiatiefnemers.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de herziening, de betrokken locaties, en de juridische context. Er is ook aandacht voor de financiële en participatieve aspecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de herziening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de herziening, rekening houdend met de belangen van de initiatiefnemers en de bredere gemeenschap. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de zienswijzen en de juridische implicaties van de herziening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheidselementen zijn beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota van beantwoording zienswijzen en het bestemmingsplan vast te stellen en te besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Participatie is beperkt tot het informeren van de omgeving door initiatiefnemers en het inzageproces. Er is geen diepgaande participatie van de bredere gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen centraal thema in dit voorstel. Het richt zich meer op juridische en planologische actualisatie dan op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De gemeente draagt de kosten voor het samenvoegen van de planonderdelen (€16.718), maar brengt geen legeskosten in rekening. De financiële risico's worden afgedekt door planschade- en anterieure overeenkomsten met initiatiefnemers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herziening Buitengebied Oost Initiatieven Zienswijzen Raad van State Juridisch-planologisch kader Locaties Omgevingswet Planschade- en anterieure overeenkomstenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Besluit hogere waarden Wet geluidhinder voor Van Klaverweijdeweg 10 en 11/11A te Hoogmade
1. Titel en Samenvatting:
- Titel: Besluit hogere waarden Wet geluidhinder voor Van Klaverweijdeweg 10 en 11/11A te Hoogmade.
- Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van hogere waarden voor geluidbelasting vanwege wegverkeerslawaai voor de locaties Van Klaverweijdeweg 10 en 11A in Hoogmade, gemeente Kaag en Braassem. De locaties liggen binnen de geluidzones van de A4 en de Van Klaverweijdeweg. Akoestische onderzoeken tonen aan dat de voorkeurswaarde van 48 dB wordt overschreden, maar de maximale toelaatbare waarde van 53 dB niet. Het voorstel beoogt een acceptabel woon- en leefklimaat te waarborgen door hogere waarden vast te stellen, aangezien bron- en overdrachtsmaatregelen financieel en landschappelijk niet haalbaar zijn.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide akoestische analyses en overwegingen. Het biedt een grondige onderbouwing voor het vaststellen van hogere waarden en bespreekt alternatieve maatregelen en hun beperkingen.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad heeft de rol om het besluit tot het vaststellen van hogere waarden goed te keuren. Dit besluit is gekoppeld aan het ruimtelijk besluit voor het bestemmingsplan.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet beslissen of de voorgestelde hogere waarden acceptabel zijn gezien de overschrijding van de voorkeurswaarde en de afweging tussen leefbaarheid en ontwikkelingsmogelijkheden.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van geluidniveaus. Het is haalbaar binnen de wettelijke kaders en relevant voor de ontwikkeling van woningen. De tijdsgebondenheid is impliciet, gekoppeld aan de procedurele stappen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de hogere waarden voor de geluidbelasting, zoals voorgesteld door de Omgevingsdienst West-Holland.
7. Participatie:
- Er zijn geen zienswijzen ingebracht tijdens de inzageperiode, wat kan duiden op een gebrek aan participatie of op instemming van de betrokkenen.
8. Duurzaamheid als relevant onderwerp:
- Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van een acceptabel woon- en leefklimaat kan als duurzaamheidsaspect worden beschouwd.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- Het voorstel vermeldt dat de kosten voor bron- en overdrachtsmaatregelen niet in verhouding staan tot de omvang van het bouwplan. Er wordt echter geen specifieke financiële dekking of budgettering besproken.
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Hans Klink - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Jan Van Der Geest - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Jan Van Der Geest - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Jan Van Der Geest - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Hans Klink - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Jan Van Der Geest - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
H.H.T. Bax - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Inge Van Der Meer - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
Inge Van Der Meer - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
Inge Van Der Meer - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Ambtenaar Kaagen. Braassem
M.J.H. Mooren - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Ambtenaar Kaagen. Braassem
J.H.M. de Rijk - CDA
Inge Van Der Meer - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Inge Van Der Meer - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Inge Van Der Meer - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Jan Van Der Geest - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Jan Van Der Geest - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Jan Van Der Geest - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Jan Van Der Geest - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Inge Van Der Meer - Wethouder
M.J.H. Mooren - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Inge Van Der Meer - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Hans Klink - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
H.H.T. Bax - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Jan Van Der Geest - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
00:19:08 - 00:21:14 - 00:21:17 - 00:21:25 - 00:21:38 - 00:22:50 - 00:22:53 - 00:29:52 - 00:32:03 - 00:36:52 - 00:40:04 - 00:44:33 - 00:47:24 - 00:49:37 - 00:50:31 - 00:52:07 - 00:53:38 - 00:55:24 - 00:57:28 - 00:58:03 - 00:59:00 - 01:00:04 - 01:01:30 - 01:02:15 - 01:02:51 - 01:03:13 - 01:03:39 - 01:04:35 - 01:05:00 - 01:06:03 - 01:06:21 - 01:06:45 - 01:08:34 - 01:08:41 - 01:10:25 - 01:10:38 - 01:12:10 - 01:13:28 - 01:14:20
Agendapunt 6 Programmabegroting 2021
Gemeente Kaag en Braassem: Vooruitkijken in Onzekere Tijden
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft de Programmabegroting 2021 besproken, waarin een positief resultaat voor 2021 wordt verwacht, maar de jaren daarna een negatief financieel beeld schetsen. De raad debatteerde over de noodzaak van ombuigingsmaatregelen en de uitdagingen die de toekomst biedt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een uitgebreide raadsvergadering werd de Programmabegroting 2021 van de gemeente Kaag en Braassem besproken. De begroting laat voor 2021 een positief resultaat van € 2,4 miljoen zien, maar voor de jaren 2022-2024 wordt een negatief resultaat verwacht. Dit vraagt om ombuigingsmaatregelen om de begroting structureel sluitend te maken.De vergadering begon met een presentatie van wethouder Van der Wereld, die de begroting officieel aan de raad aanbood. "Het is zeilen of sturen in de mist," zei ze, verwijzend naar de onzekere tijden waarin de gemeente zich bevindt. Ze benadrukte dat de begroting voor 2021 sluitend is, maar dat de jaren daarna uitdagend worden. "We moeten samen afspraken maken en dat gaan we doen in de komende themabesprekingen."
Jongerenhuisvesting en Schuldhulpverlening
D66-raadslid Van Egmond benadrukte het belang van jongerenhuisvesting en schuldhulpverlening. "We hebben een actievere houding aangenomen in het grondbeleid," zei hij. Hij riep op tot transparantie in de ombuigingsmaatregelen en benadrukte dat de gemeente open moet zijn over de financiële situatie.
Investeren in Onzekere Tijden
Pro-raadslid Brambach pleitte voor investeringen, zelfs in onzekere tijden. "Juist nu moeten we investeren," zei hij. Hij stelde voor om overschotten te reserveren voor toekomstige investeringen in onderwijs en sportvoorzieningen. "We moeten niet het braafste jongetje van de klas willen zijn," voegde hij toe, verwijzend naar de noodzaak om soms risico's te nemen.
Zorgen over de Toekomst
Het CDA, vertegenwoordigd door raadslid Westerink, uitte zorgen over de financiële toekomst. "We moeten snel structurele veranderingen doorvoeren," zei hij. Hij pleitte voor een bespoediging van het proces om tot een sluitende begroting te komen en benadrukte het belang van voorspelbaarheid in de financiële planning.
Vragen over Abstractieniveau
De VVD, bij monde van raadslid Van Dijk, stelde vragen over het hoge abstractieniveau van de begroting. "Het is lastig om proactieve input te leveren als de cijfers op zo'n hoog abstractieniveau worden gepresenteerd," zei hij. Hij riep op tot meer gedetailleerde financiële informatie om beter te kunnen sturen op de begroting.
Conclusie
De raad besloot de Programmabegroting 2021 als bespreekstuk door te sturen naar de raadsvergadering van 26 oktober. De discussie toonde aan dat er brede steun is voor de huidige plannen, maar ook dat er zorgen zijn over de financiële toekomst. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor het maken van keuzes die de financiële gezondheid van de gemeente moeten waarborgen.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt de Programmabegroting 2021 vast te stellen, waarin de uitgangspunten van de Richtnota 2021 zijn verwerkt. Het doel is om voor het einde van het jaar een door de provincie goedgekeurde begroting te hebben, zodat de gemeente de benodigde middelen heeft voor de uitvoering van taken in 2021. Deze taken omvatten zowel reguliere als extra taken, zoals beschreven in de Integrale Monitor en Focus met Ambitie.
Voor 15 november wil de gemeenteraad de Programmabegroting 2021 en de meerjarenbegroting 2022-2024 aan de provincie aanbieden. De provincie zal voor het einde van het jaar laten weten of zij akkoord gaat. De begroting laat voor 2021 een positief resultaat zien, maar voor de jaren 2022-2024 wordt een negatief resultaat verwacht. Daarom zijn ombuigingsmaatregelen nodig om de begroting structureel sluitend te maken.
Er zijn gesprekken gaande over mogelijke ombuigingsmaatregelen om de financiële situatie te verbeteren. De gemeente nodigt de raad uit om mee te denken over oplossingen. De risico’s en financiële kengetallen zijn opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing van de begroting. De raad zal tussentijds worden geïnformeerd over de voortgang en eventuele belangrijke ontwikkelingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2021". Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor 2021 en de geactualiseerde Nota Reserves en Voorzieningen 2021. De begroting is een vertaling van de Richtnota 2021 en bevat de financiële en beleidskaders voor de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om voor het einde van het jaar een door de provincie goedgekeurde begroting te hebben, zodat de gemeente de benodigde middelen heeft voor de uitvoering van reguliere en extra taken in 2021. De begroting houdt rekening met de Integrale Monitor en Focus met Ambitie, en voorziet in middelen voor jeugdzorg en andere ambities.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste financiële en beleidskaders voor 2021 uiteenzet en de noodzaak van goedkeuring door de provincie benadrukt. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over specifieke projecten of initiatieven binnen de begroting.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de programmabegroting en de Nota Reserves en Voorzieningen. De raad moet ook betrokken zijn bij het bespreken en goedkeuren van eventuele ombuigingsmaatregelen om de begroting structureel sluitend te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen, vooral gezien de negatieve begrotingsresultaten vanaf 2022. Er moeten keuzes worden gemaakt over ombuigingsmaatregelen en investeringen in kunstwerken, scholen en andere ambities.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid rond de jeugdzorgcontracten kan als een potentieel probleem worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2021 en de geactualiseerde Nota Reserves en Voorzieningen 2021 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de begroting is gebaseerd op de bespreking en vaststelling van de Richtnota 2021, maar er is weinig detail over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van financiële duurzaamheid en weerstandsvermogen, maar er is geen specifieke focus op ecologische of sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De begroting voor 2021 heeft een positief resultaat, maar de meerjarenbegroting 2022-2024 laat negatieve resultaten zien. Er zijn ombuigingsmaatregelen nodig om de begroting structureel sluitend te maken. De financiële gevolgen worden deels gedekt door de beschikbare reserves en voorzieningen, maar er is een noodzaak voor verdere maatregelen en investeringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2021 Richtnota 2021 Integrale Monitor Focus met Ambitie (FmA) Meerjarenbegroting 2022-2024 Jeugdzorg Septembercirculaire Voortgangsmonitor 2020 Weerstandsvermogen OmbuigingsmaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
F.J. Zoetendaal - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
F.J. Zoetendaal - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
F.J. Zoetendaal - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
F.J. Zoetendaal - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
F.J. Zoetendaal - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Thijs Brambach - PRO
F.J. Zoetendaal - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
Peter Van Dijk - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
F.J. Zoetendaal - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Wesselink - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
01:14:35 - 01:16:08 - 01:16:15 - 01:16:25 - 01:17:28 - 01:20:35 - 01:20:40 - 01:24:52 - 01:32:56 - 01:35:10 - 01:47:00 - 01:56:49 - 01:57:15 - 01:58:43 - 01:59:54 - 02:00:18 - 02:10:47 - 02:10:56 - 02:11:01 - 02:17:13 - 02:18:25 - 02:19:14 - 02:21:13 - 02:21:40 - 02:23:41 - 02:23:52 - 02:24:49 - 02:27:09 - 02:27:40 - 02:28:36 - 02:31:51 - 02:34:27 - 02:38:52 - 02:39:51 - 02:45:50 - 02:48:48 - 02:49:23 - 02:49:36 - 02:50:24 - 02:53:24 - 02:53:54 - 02:55:18 - 02:56:45 - 03:00:42 - 03:02:02 - 03:02:16 - 03:02:55 - 03:05:45