24-06-2019 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 3 Benoeming en beëdiging van griffier van de gemeente Kaag en Braassem
Unanieme steun voor benoeming nieuwe griffier in Kaag en Braassem
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft unaniem ingestemd met de benoeming van de heer T.P. Scherpenzeel als nieuwe griffier. De benoeming gaat in op 1 juli 2019 en begint met een proefperiode van zes maanden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd de benoeming van de heer T.P. Scherpenzeel als nieuwe griffier van de gemeente Kaag en Braassem besproken. Scherpenzeel, die al als interim-griffier werkzaam was, kreeg de volledige steun van de raad. "De uitslag is als volgt: er zijn nul stemmen uitgebracht tegen de benoeming en 18 stemmen voor," verklaarde de heer Peter van Dijk, lid van het stembureau, na de stemming.De stemming verliep volgens de gebruikelijke procedure, waarbij schriftelijk werd gestemd. Alle 18 aanwezige raadsleden stemden voor de benoeming van Scherpenzeel. "Hiermee heeft de Raad unaniem voor de benoeming van onze nieuwe griffier gestemd," aldus Van Dijk.
Na de stemming volgde de officiële beëdiging van Scherpenzeel. Hij legde de eed af en beloofde zijn plichten als griffier naar eer en geweten te vervullen. "Ik verklaar en beloof dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet en dat ik mijn plichten als griffier naar eer en geweten zal vervullen," sprak Scherpenzeel plechtig.
Mevrouw Tanja van Klink, lid van de werkgeverscommissie, sprak haar tevredenheid uit over het benoemingsproces. "Dit is de kroon op het proces," zei ze. "We hebben gezocht naar de meest geschikte kandidaat voor onze gemeente en daar zijn we in geslaagd met Theo Scherpenzeel. Namens de werkgeverscommissie en de gehele Raad wil ik je van harte feliciteren en veel succes wensen."
De benoeming van Scherpenzeel wordt in eerste instantie voor een proefperiode van zes maanden aangegaan. Na deze periode kan een vast contract volgen, tenzij er redenen zijn om dit niet te doen. De arbeidsvoorwaarden worden afgestemd met de werkgeverscommissie en vastgelegd volgens de lokale afspraken. De financiële gevolgen van de benoeming worden opgenomen in de najaarsnota van 2019.
Met een bos bloemen en een applaus van de raadsleden werd de benoeming van Scherpenzeel feestelijk afgesloten. "We gaan mooi bouwen," besloot Van Klink optimistisch.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de heer T.P. Scherpenzeel te benoemen als nieuwe griffier. Dit besluit zou ingaan op 1 juli 2019. De heer Scherpenzeel werkt momenteel al als griffier op basis van een inleenovereenkomst. De benoeming zou eerst voor een proefperiode van zes maanden zijn, waarna een vast contract kan volgen, tenzij er redenen zijn om dit niet te doen. De arbeidsvoorwaarden worden afgestemd met de werkgeverscommissie en vastgelegd volgens de lokale afspraken. De financiële gevolgen van deze benoeming zouden worden opgenomen in de najaarsnota van 2019. Als de benoeming niet doorgaat, moet de werving- en selectieprocedure opnieuw worden gestart.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Benoeming griffier
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van de heer T.P. Scherpenzeel als griffier van de gemeente Kaag en Braassem, met ingang van 1 juli 2019. De benoeming volgt op een werving- en selectieprocedure na het vertrek van de vorige griffier, mevrouw drs. K.A. van der Pas. De heer Scherpenzeel is momenteel al werkzaam als griffier op basis van een inleenovereenkomst. De aanstelling is voor bepaalde tijd tot 1 januari 2020, waarna deze overgaat in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij er redenen zijn om hiervan af te zien. De financiële gevolgen worden verwerkt in de najaarsnota 2019.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoeming, de arbeidsvoorwaarden, en de financiële implicaties. Het biedt een duidelijke tijdlijn en voorwaarden voor de aanstelling.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de benoeming van de heer Scherpenzeel als griffier. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde kandidaat en de bijbehorende arbeidsvoorwaarden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde benoeming en de bijbehorende arbeidsvoorwaarden. Dit omvat ook de beslissing om de financiële gevolgen in de najaarsnota te verwerken.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijke doelen, tijdlijnen, en voorwaarden voor de benoeming en aanstelling bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de heer T.P. Scherpenzeel te benoemen als griffier en de arbeidsvoorwaarden goed te keuren. Tevens moet de raad instemmen met de verwerking van de financiële gevolgen in de najaarsnota 2019.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden buiten de werkgeverscommissie en de kandidaten die hebben gesolliciteerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld in het document.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van de benoeming worden verwerkt als een begrotingswijziging in de najaarsnota 2019. Het voorstel geeft aan dat deze gevolgen gedekt worden door de reguliere begrotingsprocessen van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Griffier T.P. Scherpenzeel Werkgeverscommissie Arbeidsvoorwaarden Aanstelling Werving- en selectieprocedure Inleenovereenkomst Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) ArbeidsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
T.P. Scherpenzeel - Raadsgriffier
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Laura Van Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 4 Mededelingen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 5 Besluitenlijst 27 mei 2019
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Agendapunt 6.a Ingekomen brieven
Bunschoten in de Bres voor Ambulante Handelaren
De gemeenteraad van Bunschoten heeft zich uitgesproken over de onzekerheid waarmee ambulante handelaren worden geconfronteerd sinds een uitspraak van de Raad van State in 2016. De motie roept op tot geduld en overleg, in afwachting van een landelijk onderzoek.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bunschoten overweegt een motie die aandacht vraagt voor de problemen van ambulante handelaren. Sinds een uitspraak van de Raad van State in 2016 mogen 'schaarse vergunningen' niet meer voor onbepaalde tijd worden verstrekt. Dit zorgt voor onrust en onzekerheid bij handelaren die vaak grote investeringen hebben gedaan. Er is een motie in de Tweede Kamer aangenomen die de regering oproept om in overleg te gaan en te voorkomen dat bedrijven in gevaar komen. De Centrale Vereniging voor Ambulante Handel (CVAH) voert een onafhankelijk onderzoek uit om redelijke termijnen vast te stellen. De staatssecretaris wacht op de resultaten van dit onderzoek. De gemeenteraad van Bunschoten verzoekt het college om voorlopig geen wijzigingen in de marktverordening door te voeren en eerst de uitkomsten van het onderzoek en de landelijke discussie af te wachten. Ook wordt gevraagd om deze motie te verspreiden onder alle gemeenteraden in Nederland.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ambulante handel Schaarse vergunningen Raad van State Onrust en onzekerheid Investeringen Overgangsregeling Tweede Kamer Centrale Vereniging voor Ambulante Handel (CVAH) Onderzoek MarktverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie ‘Daken voor zonne-energie’ van de gemeente Veldhoven e.a.
Samenvatting: De motie 'Daken voor zonne-energie' roept op tot het stimuleren van zonne-energie door het benutten van daken van publieke en private gebouwen. Het doel is om de energietransitie te versnellen en bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen. De motie vraagt om samenwerking tussen gemeenten, bedrijven en burgers om daken beschikbaar te stellen voor zonnepanelen, en om belemmeringen in regelgeving weg te nemen. Het VNG-bestuur geeft een positief preadvies en plaatst de motie op de agenda van de ALV.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar verdere details over de implementatie en specifieke acties kunnen ontbreken. Het biedt een duidelijke richting, maar mist mogelijk concrete stappen en tijdlijnen.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en ondersteunen van de motie. Ze moeten de lokale uitvoering faciliteren en toezicht houden op de voortgang.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van prioriteit die aan zonne-energie wordt gegeven, de samenwerking met private partijen, en hoe eventuele financiële en regelgevende barrières worden aangepakt.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, realistische haalbaarheid en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan complex zijn zonder verdere specificaties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie steunen en hoe ze de uitvoering lokaal willen vormgeven, inclusief eventuele aanpassingen aan lokale regelgeving.
Participatie
De motie benadrukt participatie door samenwerking tussen gemeenten, bedrijven en burgers, maar specificeert niet hoe deze participatie wordt georganiseerd of gestimuleerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in deze motie, gezien het directe verband met de energietransitie en klimaatdoelstellingen.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen kosten zijn verbonden aan het aanpassen van regelgeving en het stimuleren van zonne-energie, waarvoor financiering moet worden gevonden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties Amendement Preadviezen ALV (Algemene Ledenvergadering) Zonne-energie Verhuurdersheffing Politiekorps Inburgeringsstelsel Klimaatakkoord Wmo-voorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 7 Toezeggingenlijst (geen nieuwe toezeggingen sinds 27 mei 2019)
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 9 Hamerstukken: (Geen hamerstukken)
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 10 Kaders kunstgrasvelden
Gemeente Draagt Kunstgrasvelden Over aan Lokale Verenigingen: Een Stap naar Meer Eigenaarschap
De gemeente heeft besloten om de verantwoordelijkheid voor zes kunstgrasvelden over te dragen aan lokale sportverenigingen en de Stichting Beheer Gemeentelijke Buitensportaccommodaties (SBGB). Dit besluit, dat werd genomen na een intensief debat in de gemeenteraad, beoogt de betrokkenheid van lokale verenigingen te vergroten en hen meer eigenaarschap te geven over hun sportfaciliteiten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de verantwoordelijkheid voor de kunstgrasvelden over te dragen, breed gesteund. Het plan houdt in dat de gemeente 30% van de kosten dekt via een afkoopsom, terwijl de overige 70% door de verenigingen en de SBGB wordt betaald. Deze afkoopsom is gebaseerd op een vervangingscyclus van 30 jaar en zal worden geïndexeerd.Mevrouw De Rijk van het CDA opende het debat met een positieve noot: "Het CDA kan het voorliggende voorstel kaders voor de kunstgrasvelden in beginsel steunen." Echter, ze benadrukte het belang van een duidelijke exitstrategie om toekomstige problemen te voorkomen. "Het verleden leert dat vooraf duidelijke afspraken maken problemen achteraf kan voorkomen," aldus De Rijk.
Wethouder Van de Wereld reageerde op de zorgen van het CDA door te benadrukken dat er per club een overeenkomst wordt opgesteld waarin alle verantwoordelijkheden en afspraken worden vastgelegd. "Wij gaan dan in gesprek om te kijken hoe we het met elkaar oplossen," zei de wethouder, die het amendement van het CDA ontraadde.
Andere partijen, zoals D66 en de VVD, spraken hun vertrouwen uit in de voorgestelde aanpak. "We zijn blij dat de wethouder de partijen weer positief aan tafel heeft gekregen," zei de heer Van Egmond van D66. De VVD voegde daaraan toe dat het belangrijk is om in redelijkheid problemen op te lossen die zich in de toekomst kunnen voordoen.
Het voorstel werd uiteindelijk unaniem aangenomen, waarbij het CDA besloot hun amendement in te trekken na het gebrek aan steun van andere partijen. "We hopen dat we niet over vijf jaar denken, hadden we maar," concludeerde De Rijk.
Met dit besluit zet de gemeente een stap richting meer betrokkenheid van lokale verenigingen bij het beheer van sportfaciliteiten. De komende maanden zullen in het teken staan van het opstellen van individuele overeenkomsten met de verenigingen, waarbij ook maatschappelijke tegenprestaties worden verwacht. De gemeente blijft betrokken en biedt een leenfaciliteit aan om de verenigingen te ondersteunen bij hun financiële verantwoordelijkheden.
Samenvatting
De gemeente overweegt om de verantwoordelijkheid voor zes kunstgrasvelden over te dragen aan lokale verenigingen en de Stichting Beheer gemeentelijke buitensportaccommodaties (SBGB). Het voorstel is dat de gemeente 30% van de kosten dekt via een afkoopsom, terwijl de overige 70% door de verenigingen en de SBGB wordt betaald. Deze afkoopsom is gebaseerd op een vervangingscyclus van 30 jaar en zal worden geïndexeerd. Er wordt ook nader onderzoek gedaan naar de OZB- en WOZ-waarde van sportcomplexen. Het doel is om samen met de verenigingen afspraken te maken over de overdracht en/of vervanging van de velden, waarbij de verenigingen ook een maatschappelijke bijdrage leveren. De gemeente wil de verantwoordelijkheid voor het vastgoed overdragen aan inwoners en organisaties en zoekt naar manieren om dit te financieren in lijn met de maatschappelijke doelen. Er worden individuele overeenkomsten opgesteld waarin de verantwoordelijkheden en financiële afspraken per vereniging worden vastgelegd. De verenigingen moeten ook een maatschappelijke tegenprestatie leveren. De samenwerking met de SBGB blijft bestaan, en er wordt een leenfaciliteit aangeboden om de verenigingen te ondersteunen bij hun financiële verantwoordelijkheden. De gemeente verwacht dat de kosten binnen de begroting blijven en streeft naar een gezamenlijke aanpak met de verenigingen om de afspraken uit te voeren en te evalueren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Overdracht kunstgrasvelden" en richt zich op het vaststellen van zes kunstgrasvelden waarbij de gemeente 30% van de kosten via een afkoopsom betaalt, en de overige 70% door de verenigingen en de Stichting Beheer gemeentelijke buitensportaccommodaties (SBGB) wordt gedragen. De afkoopsom is gebaseerd op een vervangingscyclus van 30 jaar en wordt geïndexeerd. Het doel is om afspraken te maken met verenigingen over de overdracht en/of vervanging van kunstgrasvelden, waarbij de verenigingen ook een maatschappelijke tegenprestatie leveren. De gemeente wil de verantwoordelijkheid over vastgoed overdragen aan inwoners en organisaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële afspraken en verantwoordelijkheden. Echter, er zijn nog enkele onzekerheden, zoals de impact van toekomstige wet- en regelgeving en de exacte juridische vorm van de overdracht.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde uitgangspunten, zodat het college deze verder kan uitwerken met de verenigingen in maatwerkovereenkomsten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de financiële verdeling van de kosten, de mate van verantwoordelijkheid die aan de verenigingen wordt overgedragen, en de voorwaarden voor maatschappelijke tegenprestaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn onzekerheden over de lange termijn en de juridische vorm van de overdracht. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de lange termijn risico's zijn niet volledig te overzien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde uitgangspunten voor de overdracht van de kunstgrasvelden.
Participatie:
Participatie is tot nu toe beperkt tot overleg met verenigingen en de SBGB. Er is een plan voor verdere samenwerking bij het opstellen en uitvoeren van contracten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een onderwerp dat in de individuele overeenkomsten zal worden opgenomen, maar verdere details ontbreken.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor het in stand houden van de velden over 30 jaar bedragen €3.659.400. De gemeente draagt 30% bij via een afkoopsom, die binnen de begroting is gereserveerd. Er zijn geen specifieke details over hoe eventuele extra kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kunstgrasvelden Verenigingen Stichting Beheer gemeentelijke buitensportaccommodaties (SBGB) Afkoopsom Vervangingscyclus Maatschappelijke tegenprestatie Overdracht Kostenverdeling Indexatie VastgoedVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Overdracht kunstgrasvelden" en betreft een voorstel om een extra beslispunt toe te voegen aan de overdrachtsovereenkomst van kunstgrasvelden. Het amendement stelt voor om een exitstrategie vast te leggen in de overeenkomst. Dit is belangrijk vanwege de mogelijke toekomstige verplaatsing of opheffing van sportverenigingen, wat kan leiden tot de noodzaak van verplaatsing of vervanging van kunstgrasvelden. Een exitstrategie biedt duidelijkheid en kan helpen bij het nemen van moeilijke beslissingen, zoals het terugvloeien van afkoopsommen naar de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de context van het specifieke onderwerp dat het behandelt. Het biedt een duidelijke toelichting op de noodzaak van een exitstrategie en geeft voorbeelden ter illustratie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en te beslissen of het wordt aangenomen als onderdeel van de overdrachtsovereenkomst van de kunstgrasvelden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het opnemen van een exitstrategie in de overeenkomst noodzakelijk en wenselijk is. Dit kan afhangen van de politieke prioriteiten met betrekking tot sportverenigingen en gemeentelijke financiën.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist meetbare en tijdgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het zou baat hebben bij meer concrete details over hoe de exitstrategie wordt geïmplementeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en daarmee of de exitstrategie wordt toegevoegd aan de overdrachtsovereenkomst.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van de sportverenigingen of andere belanghebbenden bij het opstellen van de exitstrategie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd, maar kan impliciet relevant zijn als het gaat om de verplaatsing en vervanging van kunstgrasvelden.
Financiële gevolgen:
Het amendement wijst op mogelijke financiële gevolgen, zoals afkoopsommen die terugvloeien naar de gemeente. Het biedt echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor deze gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Overdracht kunstgrasvelden Exit strategie Sportverenigingen Demografische gegevens Verplaatsing Opheffing Contract Afkoopsommen Maatschappelijke gelden DuidelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Wethouder
Jan Van Der Geest - VVD
Agendapunt 11 Gebiedsvisie Sportpad Roelofarendsveen
Gemeenteraad Kaag en Braassem zet eerste stap naar integrale gebiedsvisie Sportpad
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft unaniem ingestemd met het voorstel om een integrale gebiedsvisie voor het Sportpad in Roelofarendsveen te ontwikkelen. Het ambitieuze plan richt zich op het combineren van sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg in het dorpscentrum.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om een integrale gebiedsvisie voor het Sportpad te ontwikkelen, uitgebreid besproken. Het plan heeft als doel om sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg voor alle leeftijden samen te brengen in het hart van Roelofarendsveen. De gemeenteraad ziet hierin een kans om de samenwerking tussen verschillende organisaties te bevorderen en een Integraal Kindcentrum (IKC) te ontwikkelen.Meneer Wesselink van het CDA benadrukte het belang van een toekomstbestendige ontwikkeling: "Om het gebied toekomstbestendig te houden, zullen er aanzienlijke inspanningen van alle stakeholders nodig zijn." Het CDA diende een amendement in om de hockeyclub Alkemade een ruimtelijke positie te geven binnen de gebiedsvisie, maar trok dit later in na gebrek aan brede steun.
Mevrouw Bax van SVKB sprak over de lange termijnvisie: "Wij zien het veel meer als een witte vlekplan waarin de intenties meegenomen worden. Het is belangrijk dat de infrastructuur ook al meegenomen wordt in het plan." Ze benadrukte dat het belangrijk is om flexibel te blijven, gezien de veranderende omstandigheden over de jaren.
De wethouder, de heer Schoonderwoerd, verzekerde de raad dat alle betrokken partijen, inclusief de hockeyclub, een gelijkwaardige rol zullen spelen in het proces. "We moeten nu de groep vooral faciliteren met de juiste ondersteuning om dit verder te brengen," aldus de wethouder.
Meneer van Egmond van D66 vroeg om duidelijkheid over de financiële aspecten van het plan: "We kunnen een visie maken, maar dat zal uiteindelijk wel met financiële middelen gerealiseerd moeten worden." Hij drong aan op helderheid over de beschikbare budgetten en mogelijke financiële dekking binnen het plan.
De gemeenteraad stemde uiteindelijk unaniem in met het voorstel, waarmee de weg vrij is voor de ontwikkeling van een integrale gebiedsvisie. De komende jaren zullen in het teken staan van samenwerking en verdere uitwerking van de plannen, waarbij de gemeente een actieve rol als stakeholder zal spelen. Het is een eerste stap in een lang proces, maar de betrokken partijen zijn optimistisch over de toekomst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een integrale gebiedsvisie voor het Sportpad in Roelofarendsveen. Het plan richt zich op het combineren van sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg voor alle leeftijden in het dorpscentrum. Belangrijke doelen zijn het bevorderen van samenwerking tussen organisaties en het ontwikkelen van een Integraal Kindcentrum (IKC). De nieuwbouw van zwembad De Tweesprong en infrastructurele verbeteringen zijn ook prioriteiten. De gemeente speelt een actieve rol als stakeholder en ondersteunt het proces. Er is een startbudget beschikbaar voor de eerste stappen, maar verdere financiering en beslissingen zijn nodig. Er zijn risico's, zoals het scheppen van verwachtingen en mogelijke ruimtegebrek. Communicatie en participatie met alle betrokkenen zijn essentieel. Duurzaamheid komt later aan bod. De raad zal regelmatig op de hoogte worden gehouden van de voortgang.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gebiedsvisie Sportpad Roelofarendsveen
Samenvatting: Het voorstel betreft de ontwikkeling van een integrale gebiedsvisie voor het Sportpad in Roelofarendsveen. Het doel is om sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg te integreren voor alle inwoners van 0-100 jaar. De visie richt zich op het creëren van een Integraal Kindcentrum (IKC), de nieuwbouw van zwembad De Tweesprong en infrastructurele verbeteringen. De gemeente speelt een actieve rol als stakeholder en faciliteert samenwerking tussen verschillende partijen. Het proces vraagt om een gefaseerde aanpak en participatie van de omgeving, met een focus op het verbinden van organisaties en het delen van kennis.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een gefaseerde aanpak. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële planning voor de lange termijn en mist concrete duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de Raad
De raad moet kaderstellende besluiten nemen om de gebiedsvisie te realiseren. Ze hebben een toezichthoudende rol en moeten regelmatig geïnformeerd worden over de voortgang.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen, de mate van participatie en samenwerking met externe partijen, en de balans tussen verschillende belangen zoals sport, cultuur en onderwijs.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes gedefinieerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde gebiedsvisie te ondersteunen en de benodigde financiële middelen goed te keuren voor de eerste fasen van het project.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie als een cruciaal onderdeel, met een focus op samenwerking tussen verschillende lokale partijen en omwonenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt erkend als belangrijk, maar concrete maatregelen worden pas in een later stadium uitgewerkt.
Financiële Gevolgen
Er is een startbudget van €150.000 voor de eerste onderzoeksfasen. Verdere financiële implicaties worden later uitgewerkt, en de raad moet aanvullende middelen goedkeuren naarmate het project vordert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Sportpad Integrale Kindcentra (IKC) Sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg De Tweesprong Sportpad United Participatie Infrastructuur Onderzoeksrapport Hiemstra en De Vries Communicatie Onderwijs en kinderopvang samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement Registratienummer 5482" en betreft de gebiedsvisie voor het Sportpad in Roelofarendsveen. Het amendement stelt voor om in de gebiedsvisie expliciet op te nemen dat de vestiging van Hockey Club Alkemade een ruimtelijke randvoorwaarde is. De hockeyvereniging heeft aangegeven dat hun huidige locatie in Rijpwetering hun voortbestaan bedreigt, en zij willen daarom verhuizen naar Roelofarendsveen. Het amendement benadrukt het belang van het behoud van de enige hockeyvereniging in de gemeente en stelt dat de club een plek moet krijgen in de gebiedsvisie, ondanks dat ze geen grondpositie in het gebied hebben.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en voegt een duidelijke randvoorwaarde toe aan de gebiedsvisie. Echter, het biedt geen gedetailleerde uitwerking over hoe deze randvoorwaarde gerealiseerd moet worden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of de vestiging van Hockey Club Alkemade als randvoorwaarde in de gebiedsvisie moet worden opgenomen. Dit vereist een afweging van belangen en prioriteiten binnen de gebiedsontwikkeling.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de belangen van de hockeyvereniging willen prioriteren binnen de gebiedsvisie, wat mogelijk ten koste kan gaan van andere ruimtelijke of financiële overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijke toevoeging aan de gebiedsvisie voorstelt. Het is echter niet volledig SMART, omdat het geen tijdsgebonden of haalbare stappen bevat voor de implementatie van de randvoorwaarde.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen en daarmee de vestiging van de hockeyclub als randvoorwaarde in de gebiedsvisie willen opnemen.
Participatie:
Het amendement verwijst naar de inspraak en brieven van de hockeyvereniging, wat aangeeft dat er enige mate van participatie heeft plaatsgevonden. Echter, het amendement zelf biedt geen verdere participatiemogelijkheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn in de bredere context van gebiedsontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsvisie Sportpad Roelofarendsveen Hockey Club Alkemade Vestiging Ruimtelijk Randvoorwaarde Rijpwetering Bestaansrecht Grondpositie HockeyverenigingVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Peter Van Dijk - VVD
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. Wesselink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
Hans Klink - PRO
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Agendapunt 12 Jaarrekening 2018
Gemeenteraad Kaag en Braassem keurt jaarstukken 2018 goed: "Een prima jaar met ruimte voor verbetering"
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft unaniem ingestemd met de jaarstukken van 2018. Het positieve resultaat van € 1.622.517 wordt deels gereserveerd voor 2019 en deels toegevoegd aan de algemene reserve. Tijdens het debat werden zowel lof als zorgen uitgesproken over de financiële situatie en toekomstige uitdagingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 3 juli 2019 stond de goedkeuring van de jaarstukken 2018 centraal. Het voorstel om het positieve resultaat van € 1.622.517 te verdelen, werd unaniem aangenomen. Een bedrag van € 528.513 wordt gereserveerd voor specifieke projecten in 2019, terwijl het resterende bedrag van € 1.094.004 aan de algemene reserve wordt toegevoegd.De VVD, vertegenwoordigd door de heer Van Dijk, sprak zijn waardering uit voor het college en de portefeuillehouder. "Financieel sluiten we het jaar positief af en op veel terreinen is vooruitgang geboekt," aldus Van Dijk. Hij benadrukte echter ook de smalle marges en de oplopende kosten in het sociaal domein, met name in de jeugdzorg. "De tevredenheid van jeugdigen en hun ouders met de jeugdzorg verbetert nog niet," merkte hij op.
D66, vertegenwoordigd door de heer Wesselman, hield het kort maar krachtig: "D66 is tevreden over deze jaarrekening en blij met het gerealiseerde resultaat. Wij zullen instemmen met de beslistpunten."
De heer Brambach van PRO prees de duidelijkheid van de jaarrekening en was tevreden met het voorstel om het resultaat aan de reserve toe te voegen. "We moeten realistisch omgaan met onze middelen," benadrukte hij.
De heer Van Emmerik van Samen voor Kaag en Braassem uitte zorgen over de jeugdzorg en de ICT-omgeving. "We zijn op de goede weg, maar moeten alert blijven," waarschuwde hij.
De heer Wesselink van het CDA sprak zijn dank uit voor de inzet van alle betrokkenen en vroeg aandacht voor de risicoparagraaf en de grondexploitaties. "Het bijtijds herkennen van risico's is van belang," stelde hij. Ook vroeg hij aandacht voor de dubieuze debiteuren, een structureel probleem dat volgens hem aandacht verdient.
De vergadering werd afgesloten met de unanieme goedkeuring van de jaarstukken. De voorzitter feliciteerde de wethouder en onderschreef de lovende woorden die haar ten deel vielen. De jaarstukken worden nu voor 15 juli 2019 naar de provincie Zuid-Holland en het CBS gestuurd, waarmee de financiële verantwoording van 2018 formeel is afgerond.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor een besluit over de jaarstukken van 2018. Het voorstel is om het positieve resultaat van € 1.622.517 te verdelen. Een deel van € 528.513 zou gereserveerd worden voor extra budget in 2019, met specifieke toewijzingen zoals voor maatschappelijk vastgoed en verkiezingen. Het resterende bedrag van € 1.094.004 zou aan de algemene reserve toegevoegd worden. Daarnaast wordt voorgesteld om bepaalde budgetten uit de reserves naar 2019 door te schuiven voor projecten die nog niet zijn afgerond. Ook moet de geheimhouding van bepaalde grondexploitaties worden bekrachtigd en de geactualiseerde grondexploitaties vastgesteld. Verder wordt de voorziening voor dubieuze debiteuren en de einddatum van diverse kredieten besproken. Het doel is om de jaarstukken voor 15 juli 2019 naar de provincie Zuid-Holland en het CBS te sturen. De besluitvorming hierover is gepland voor 3 juli 2019.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Jaarstukken 2018
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2018" van de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om het jaarverslag en de jaarrekening vast te stellen met een positief resultaat van € 1.622.517. Dit resultaat wordt deels gereserveerd voor specifieke projecten in 2019 en deels toegevoegd aan de algemene reserve. Het voorstel omvat ook de bekrachtiging van geheimhouding op grondexploitaties, het vaststellen van geactualiseerde grondexploitaties, en het bepalen van voorzieningen voor dubieuze debiteuren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke onderbouwing van de financiële resultaten en de bestemming van het overschot. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet het jaarverslag en de jaarrekening vaststellen, de voorgestelde bestemmingen van het resultaat goedkeuren, en de geheimhouding op grondexploitaties bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve resultaat, de toewijzing van budgetten voor 2019, en de bekrachtiging van geheimhouding op grondexploitaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, met duidelijke financiële doelen en bestemmingen. Er zijn geen evidente inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het jaarverslag en de jaarrekening vast te stellen, de voorgestelde bestemmingen van het resultaat goed te keuren, en de geheimhouding op grondexploitaties te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van budgetten voor projecten, maar is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen met een overschot van € 1.622.517. De dekking voor specifieke projecten in 2019 wordt gedetailleerd beschreven, evenals de toevoeging aan de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2018 Gerealiseerd resultaat Algemene reserve Grondexploitaties Dubieuze debiteuren Kredieten Interbestuurlijk Toezicht Duurzaamheid Risico’s EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht: