07-09-2020 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
M.J.H. Mooren - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
Agendapunt 5 Spreekrecht over niet geagendeerde onderwerpen
M.J.H. Mooren - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
Agendapunt 7 Nota Grondbeleid 2021-2024
Nieuw Grondbeleid Kaag en Braassem: Balans Tussen Faciliteren en Actief Handelen
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuw grondbeleid voor de periode 2021-2024. Het plan is om voornamelijk een faciliterend grondbeleid te voeren, waarbij samenwerking centraal staat. In specifieke gevallen kan hiervan worden afgeweken. De gemeente wil zich richten op kleinschalige projecten, herstructurering van gebieden en transformatie van gebouwen. Er wordt overwogen om strategisch onbelangrijke gronden en vastgoedobjecten te verkopen om meer aan de markt over te laten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat over het nieuwe grondbeleid van de gemeente Kaag en Braassem, kwamen verschillende visies naar voren over de rol die de gemeente zou moeten spelen in de ontwikkeling van grond en vastgoed. Het voorstel, dat een faciliterend grondbeleid voorstaat, werd door sommige raadsleden als te passief beschouwd.De heer Brambach van Pro benadrukte dat de gemeente flexibel moet zijn en niet rigide moet vasthouden aan een puur faciliterende rol. "We willen betaalbare woningen realiseren, maar zien dat zonder eigen grond dit vaak niet lukt," stelde hij. Hij pleitte voor een meer actieve rol van de gemeente, vooral bij de ontwikkeling van bedrijventerreinen en woningbouw.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Van Dijk, vroeg zich af of de huidige instrumenten in het grondbeleid voldoende zijn om het regionale en landelijke woningtekort aan te pakken. "Hebben we voldoende met wat er in deze nota is opgenomen, of moeten we zeggen dat we op bepaalde punten ook iets meer risicodragend durven zijn?" vroeg hij.
D66, bij monde van de heer Van Egmond, zag kansen in een actiever beleid, vooral voor jongerenhuisvesting en starters. "We moeten keuzes maken en ons verstand gebruiken," aldus Van Egmond, die overwoog een amendement in te dienen om deze groepen beter te bedienen.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Wesseling, was kritisch over de afstoot van onroerend goed en pleitte voor een beleid dat ook positieve financiële resultaten oplevert. "We zouden veel meer zien dat we beleidsmatig de opdrachtgever zijn om gronden altijd met een positief resultaat af te ronden," stelde hij.
De wethouder benadrukte dat het huidige beleid al ruimte biedt voor een actievere rol in specifieke gevallen, maar dat de financiële gezondheid van de gemeente altijd voorop moet staan. "We hebben al moeite om een sluitende begroting te maken," waarschuwde zij.
Uiteindelijk werd besloten om het voorstel als bespreekstuk naar de gemeenteraad te sturen, waarbij verschillende partijen aangaven nog verder te willen praten over mogelijke aanpassingen en aanvullingen. Het debat toonde aan dat er binnen de raad een gedeelde wens is om meer te doen voor specifieke doelgroepen, maar dat de weg daar naartoe nog onderwerp van discussie is.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuw grondbeleid voor de periode 2021-2024. Het plan is om voornamelijk een faciliterend grondbeleid te voeren, waarbij samenwerking centraal staat. In specifieke gevallen kan hiervan worden afgeweken. De gemeente wil zich richten op kleinschalige projecten, herstructurering van gebieden en transformatie van gebouwen. Er wordt overwogen om strategisch onbelangrijke gronden en vastgoedobjecten te verkopen om meer aan de markt over te laten.
Het kostenverhaal zal waar mogelijk via anterieure overeenkomsten worden geregeld. Als dat niet lukt, kan een exploitatieplan worden opgesteld. Voor de verwerving van grondeigendom wordt eerst geprobeerd om dit minnelijk te regelen; als dat niet lukt, kan onteigening worden ingezet. Grondverkoop is de standaard voor gronduitgifte, maar erfpacht kan worden overwogen voor strategisch belangrijke gronden.
De gemeente wil marktconforme grondprijzen hanteren, die jaarlijks worden vastgesteld. Er is ook aandacht voor sociale woningbouw en parkeerplaatsen, waarvoor financiële compensaties worden vastgesteld. Het tarief voor planologische afwijkingen kan de komende jaren stapsgewijs stijgen naar € 7.000. Het doel is om een actueel en duurzaam grondbeleid te hebben dat de financiële gezondheid van de gemeente waarborgt. Evaluatie van het beleid vindt elke vier jaar plaats.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Nota Grondbeleid 2021-2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Grondbeleid 2021-2024". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een faciliterend grondbeleid voor de gemeente Kaag en Braassem, waarbij de nadruk ligt op samenwerking en kleinschalige projecten. Het beleid omvat strategieën voor grondverwerving, kostenverhaal, en gronduitgifte, met een focus op herstructurering en transformatie. Het doel is om een duurzaam financieel gezonde gemeente te bevorderen door strategisch onbelangrijke gronden te verkopen en marktconforme prijzen te hanteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen en strategieën voor verschillende aspecten van het grondbeleid. Het bevat echter weinig gedetailleerde informatie over de implementatie van duurzaamheid en participatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Nota Grondbeleid vast te stellen en te evalueren. Ze moeten ook toezien op de uitvoering en eventuele tussentijdse wijzigingen goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van faciliterend versus actief grondbeleid, de strategieën voor kostenverhaal, en de balans tussen marktwerking en sociale woningbouw.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en tijdlijnen, maar mist meetbare duurzaamheidsdoelen en participatie-inspanningen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota Grondbeleid 2021-2024 vast te stellen en de voorgestelde tariefstijgingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van burgers of stakeholders in het proces van grondbeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een financieel doel, maar er is weinig aandacht voor ecologische of sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe kosten, maar voorziet in een tariefstijging voor planologische afwijkingen. Er is geen gedetailleerde financiële dekking aangegeven voor de implementatie van het beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondbeleid Faciliterend grondbeleid Ontwikkelingsstrategie Kostenverhaal Anterieure overeenkomst Gronduitgifte Grondprijzen Snippergroen Tussentijdse winstneming WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
M.J.H. Mooren - CDA
Thijs Brambach - PRO
M.J.H. Mooren - CDA
Thijs Brambach - PRO
M.J.H. Mooren - CDA
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - CDA
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Peter Van Dijk - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Thijs Brambach - PRO
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - CDA
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - CDA
R. van Beurden - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Wesselink - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Wesselink - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Wesselink - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
N.G. Van Egmond - D66
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - CDA
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
Y. Peters-Adrian - Wethouder
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
Thijs Brambach - PRO
M.J.H. Mooren - CDA
Thijs Brambach - PRO
M.J.H. Mooren - CDA
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - CDA
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - CDA
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
Thijs Brambach - PRO
M.J.H. Mooren - CDA
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - CDA
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
Thijs Brambach - PRO
M.J.H. Mooren - CDA
Thijs Brambach - PRO
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - CDA
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
00:01:54 - 00:02:37 - 00:06:10 - 00:06:52 - 00:09:55 - 00:13:11 - 00:18:27 - 00:25:44 - 00:27:39 - 00:27:56 - 00:28:06 - 00:29:36 - 00:31:05 - 00:36:37 - 00:36:42 - 00:36:54 - 00:37:38 - 00:38:28 - 00:39:24 - 00:40:18 - 00:41:30 - 00:45:40 - 00:45:42 - 00:46:46 - 00:46:57 - 00:47:46 - 00:51:57 - 00:52:14 - 00:53:11 - 00:53:25 - 00:54:03 - 00:56:16 - 01:01:19 - 01:01:53 - 01:03:03 - 01:04:59 - 01:05:29 - 01:05:36 - 01:06:45 - 01:07:52 - 01:09:00 - 01:10:08 - 01:10:14 - 01:12:38 - 01:15:33 - 01:16:51 - 01:16:56 - 01:18:33 - 01:18:45 - 01:19:40 - 01:20:09 - 01:20:16
Agendapunt 8 Controleprotocol 2020
Gemeenteraad Kaag en Braassem Stelt Controleprotocol 2020 Vast
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met het Controleprotocol 2020, dat richtlijnen biedt voor de controle van de jaarrekening van 2020. Het protocol, dat geen kosten met zich meebrengt, zal in 2021 worden geëvalueerd. Vanaf dat jaar zal de rechtmatigheidscontrole door het college worden uitgevoerd, een verandering die tot enige discussie leidde.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over het Controleprotocol 2020 was er weinig weerstand tegen het voorstel, maar enkele raadsleden hadden wel vragen over de toekomstige rolverdeling. De heer Westerling van het CDA vroeg zich hardop af: "Waarom zou het college deze rol op zich willen nemen? Laat een onafhankelijke derde dat doen." Hij benadrukte het belang van een onafhankelijke controle en vroeg zich af waarom de accountant, die in dienst is van de raad, deze taak niet zou blijven vervullen.De wethouder verduidelijkte dat de verandering in de rechtmatigheidscontrole geen keuze van het college is, maar een verplichting vanuit de rijksoverheid. "Ook wij zouden het liever aan een onafhankelijke derde overlaten, maar we moeten het gewoon zo gaan doen," legde de wethouder uit. Ze verzekerde de raad dat het college goed voorbereid zal zijn, mede dankzij begeleiding en training van medewerkers.
De heer Wesselman van D66 vroeg naar de mogelijkheid om de goedkeuringstoleranties scherper vast te stellen dan de huidige minimumeisen. De wethouder antwoordde dat dit mogelijk is, maar dat het waarschijnlijk tot meer werk en mogelijk hogere kosten zou leiden.
Ondanks de vragen en zorgen stemde de raad uiteindelijk in met het voorstel, dat als hamerstuk werd aangenomen. De VVD, vertegenwoordigd door de heer Van Dijk, noemde het een voortzetting van het huidige beleid en sprak zijn akkoord uit.
Met de vaststelling van het Controleprotocol 2020 zet de gemeenteraad een belangrijke stap in de voorbereiding op de veranderingen die vanaf 2021 van kracht worden. De evaluatie van het protocol in 2021 zal uitwijzen hoe de nieuwe rolverdeling in de praktijk uitpakt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om het Controleprotocol 2020 vast te stellen. Dit protocol geeft richtlijnen aan de accountant voor de controle van de jaarrekening van 2020. Het normenkader voor deze controle moet ook worden vastgesteld en kan door het college van burgemeester en wethouders worden geactualiseerd. Vanaf 2021 zal de rechtmatigheidscontrole niet meer door de accountant, maar door het college worden uitgevoerd. De raad zal hierover in gesprek gaan met het college. Er zijn geen kosten verbonden aan de vaststelling van het Controleprotocol en er zijn geen risico's geïdentificeerd. Het protocol geldt voor één jaar en zal in 2021 worden geëvalueerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Controleprotocol 2020". Het voorstel beoogt de vaststelling van het Controleprotocol 2020 en het normenkader 2020 voor de gemeente Kaag en Braassem. Het Controleprotocol biedt richtlijnen aan de accountant voor de controle van de jaarrekening 2020, met specifieke toleranties voor goedkeuring en rapportering. Het normenkader, dat regelmatig geactualiseerd moet worden, vormt de basis voor de accountantscontrole. Vanaf 2021 verschuift de verantwoordelijkheid voor de rechtmatigheidscontrole van de accountant naar het college van burgemeester en wethouders.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de doelen, procedures en verantwoordelijkheden beschrijft. Het verwijst naar relevante wet- en regelgeving en biedt een kader voor de accountantscontrole.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het Controleprotocol en het normenkader. Daarnaast bespreekt de raad de bevindingen van de accountant en het college met betrekking tot de rechtmatigheid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college mandaat geeft om het normenkader te actualiseren. Dit impliceert vertrouwen in het college om adequaat in te spelen op nieuwe wetgeving met financiële impact.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het Controleprotocol 2020 en het normenkader 2020 vast te stellen en het college te mandateren voor de actualisatie van het normenkader.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technisch en intern gericht document betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en verantwoording.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de vaststelling van het Controleprotocol. Het voorstel vermeldt geen financiële risico's of dekkingsvraagstukken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol Normenkader Accountantscontrole Rechtmatigheidscontrole Jaarrekening Accountant Financiële organisatie Gemeentewet Getrouwheid VerordeningVerfijning van de zoekopdracht:
M.J.H. Mooren - CDA
Thijs Brambach - PRO
M.J.H. Mooren - CDA
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - CDA
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - CDA
Gino Wesselman - D66
M.J.H. Mooren - CDA
Gino Wesselman - D66
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
R. Wesselink - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - CDA
R. Wesselink - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
R. Wesselink - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - CDA
Thijs Brambach - PRO
M.J.H. Mooren - CDA
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - CDA
R. van Beurden - Samen
N.G. Van Egmond - D66
Agendapunt 9 impuls dienstverlening
Gemeente Kaag en Braassem in Spagaat over Nieuwe Zaaksuite
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een investering van € 235.000 uit de algemene reserve voor de aanschaf van een nieuwe zaaksuite. Dit systeem moet de dienstverlening aan inwoners verbeteren. Tijdens een recent debat bleek echter dat er nog veel vragen en zorgen zijn over de noodzaak en het proces van deze investering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de aanschaf van een nieuwe zaaksuite voor de gemeente Kaag en Braassem, bleek dat er nog veel onduidelijkheden en zorgen zijn onder de raadsleden. De investering van € 235.000, die uit de algemene reserve moet komen, is bedoeld om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren. Het huidige systeem voldoet niet meer aan de eisen en wordt niet langer ondersteund door de leverancier. Samen met de gemeente Alphen aan den Rijn is al een aanbesteding gestart voor een nieuw systeem.De heer Klink uitte zijn zorgen over de onduidelijkheid van de opbrengsten van de investering. "Het wordt ons alleen niet helemaal duidelijk wat dat dan uiteindelijk gaat opleveren, behalve dat het beter is," aldus Klink. Hij vroeg zich ook af waarom er niet eerder actie is ondernomen toen bleek dat het huidige systeem niet meer voldeed.
Ook de VVD had vragen over het proces. "We praten hier over een budgetvraag van het college en de Raad zal hier over twee weken een besluit over moeten nemen, maar tegelijkertijd lezen we dat de aanbesteding is gestart en er geen mogelijkheid meer is om nee te zeggen tegen dit budget," aldus een VVD-raadslid. De partij benadrukte dat dergelijke uitgaven in de toekomst eerst met de Raad moeten worden afgestemd.
D66 was van mening dat de investering noodzakelijk is voor de basisdienstverlening. "Ik stel voor dat we dit voorstel aannemen, dit is de basis. Het is geen uitstel, maar doen," aldus een D66-raadslid.
Wethouder Marja Spreij gaf aan dat de aanbesteding al is gestart en dat het huidige systeem tot eind 2021 geborgd is. Ze benadrukte dat de nieuwe zaaksuite geen beperkingen zal opleveren voor toekomstige ambities van de gemeente. "We hebben een systeem uitvraag gedaan, zodat we die met zo breed en zo smal mogelijke ambities kunnen uitvoeren," aldus Spreij.
De Raad zal op 21 september een besluit nemen over het voorstel. Tot die tijd blijft het onderwerp een bespreekstuk, waarbij de wethouder heeft toegezegd een aanvullende memo te verstrekken om de laatste informatie over het aanbestedingsproces en de componenten van de uitvraag te verduidelijken.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om € 235.000 uit de algemene reserve te gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe zaaksuite. Dit systeem moet de dienstverlening aan inwoners verbeteren door processen efficiënter en klantvriendelijker te maken. De huidige zaaksuite voldoet niet meer aan de eisen en de leverancier zal deze niet langer ondersteunen. Samen met de gemeente Alphen aan den Rijn is al een aanbesteding gestart voor een nieuw systeem. Er is een raadsavond gepland in oktober om de plannen en ambities voor de dienstverlening verder te bespreken. De investering is noodzakelijk voor de continuïteit van de dienstverlening en om toekomstige verbeteringen mogelijk te maken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Impuls dienstverlening". Het betreft een voorstel om € 235.000 beschikbaar te stellen voor de aanschaf van een nieuwe zaaksuite, ten laste van de algemene reserve. Het doel is om de dienstverlening aan inwoners en andere klanten klantvriendelijker en efficiënter te maken. De huidige zaaksuite voldoet niet meer aan de eisen en de leverancier zal deze niet langer ondersteunen. Daarom is een nieuwe zaaksuite noodzakelijk. De gemeente Kaag en Braassem werkt samen met de gemeente Alphen aan den Rijn aan de aanbesteding van deze nieuwe zaaksuite om de continuïteit en verbetering van de dienstverlening te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak van de investering, de huidige tekortkomingen van het bestaande systeem, en de verwachte voordelen van de nieuwe zaaksuite. Echter, er had eerder en uitgebreider gecommuniceerd kunnen worden met de raad over de voortgang en de noodzaak van deze investering.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het beschikbaar stellen van middelen voor de aanschaf van de nieuwe zaaksuite. Daarnaast wordt de raad betrokken bij het aanscherpen van de ambities op het gebied van dienstverlening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het gebruik van de algemene reserve voor deze investering. Daarnaast moet de raad bepalen welke ambities en accenten zij in de toekomst aan de dienstverlening willen geven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van de financiële investering en het doel om de dienstverlening te verbeteren. Echter, er ontbreken specifieke tijdslijnen en meetbare doelen voor de verbetering van de dienstverlening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de communicatie met de raad had beter gekund.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het beschikbaar stellen van € 235.000 uit de algemene reserve voor de aanschaf van de nieuwe zaaksuite.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige investering van € 235.000, die ten laste komt van de algemene reserve. De structurele beheer- en onderhoudskosten zijn al opgenomen in de meerjarenbegroting. Het voorstel geeft aan dat er geen budget beschikbaar was binnen de BVO-begroting voor deze investering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienstverlening Zaaksuite Inwoners Bedrijfsvoering Digitalisering ICT-systemen Aanbesteding Implementatie Algemene reserve KlantvriendelijkheidVerfijning van de zoekopdracht: