15-07-2019 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 3 Mededelingen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 4 Besluitenlijst 24 juni 2019
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 5 Lijst van ingekomen stukken
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 5.a Ingekomen brieven
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Hans Klink - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
Agendapunt 5.b Brieven van college aan de raad
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het besluit om te stoppen met de publicatie van de gemeentepagina in het Alphens Nieuwsblad. Na het stoppen van het Witte Weekblad werd de gemeentepagina tijdelijk in het Alphens Nieuwsblad geplaatst. Uit een enquête bleek dat deze krant weinig waarde heeft voor de inwoners van Kaag en Braassem, omdat het voornamelijk nieuws uit andere gemeenten bevat. Het college heeft daarom besloten de publicatie te stoppen en alternatieven te onderzoeken. De communicatie met inwoners zal via andere kanalen doorgaan, en er wordt overwogen om inwoners te betrekken bij het zoeken naar nieuwe communicatiekanalen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de achtergrond, de huidige situatie, en de geplande vervolgstappen beschrijft. Echter, het mist specifieke details over de alternatieven die overwogen worden.
Rol van de Raad:
De raad wordt geïnformeerd over het besluit en gevraagd om de vertrouwelijkheid van de informatie te waarborgen tot een bepaalde datum. De raad hoeft geen direct besluit te nemen, maar kan wel betrokken worden bij het zoeken naar alternatieven.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de manier waarop de gemeente haar inwoners wil informeren en betrekken. Er moet worden gekozen tussen het investeren in nieuwe communicatiekanalen of het versterken van bestaande kanalen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het geen concrete doelen of tijdlijnen voor de zoektocht naar alternatieven bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer specificiteit.
Besluit van de Raad:
De raad moet de vertrouwelijkheid van de informatie bekrachtigen en kan overwegen om input te geven over de communicatiekanalen.
Participatie:
Het voorstel suggereert dat inwoners betrokken kunnen worden via een panel of klankbordgroep, maar biedt geen concrete plannen voor participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel het gebruik van digitale kanalen indirect kan bijdragen aan minder papiergebruik.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd, noch hoe eventuele kosten voor nieuwe communicatiekanalen gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 6 Toezeggingenlijst
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 7 Bekrachtiging / opheffing geheimhouding
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 8.a Uitbreiding bedrijventerreinen
Gemeenteraad Kaag en Braassem zet licht op groen voor uitbreiding bedrijventerreinen
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met het voorstel om de uitbreiding van bedrijventerreinen verder te onderzoeken. De vraag naar bedrijfsruimte is groot, en de raad heeft besloten dat deze behoefte voldoende is aangetoond om de volgende stappen te zetten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor een besluit over de uitbreiding van bedrijventerreinen. Er is aangetoond dat er een grote vraag is naar bedrijfsruimte, en de raad wordt gevraagd om te beslissen of deze behoefte voldoende is aangetoond om verder te gaan met het zoeken naar mogelijke locaties voor uitbreiding. Deze locaties zullen worden beoordeeld op aspecten zoals bereikbaarheid, oppervlakte en ecologie. In september zal de raad deze locaties in een vertrouwelijke sessie bespreken. Als de raad instemt, worden voorbereidingen getroffen voor de realisatie van nieuwe terreinen of de uitbreiding van bestaande. Het proces omvat het in kaart brengen van locaties, het maken van een plan voor realisatie en het betrekken van belanghebbenden. Er zijn financiële risico's en mogelijke grondspeculaties, daarom wordt vertrouwelijkheid benadrukt. De resultaten van de eerste stap worden in september aan de raad gepresenteerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Uitbreiding bedrijventerreinen
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitbreiding bedrijventerreinen" in de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om de vraag naar bedrijfsruimte te adresseren door mogelijke uitbreidingslocaties voor bedrijventerreinen in kaart te brengen. Dit volgt uit de vastgestelde Samenwerkingsagenda 2018-2022 en de prioriteiten van Focus met Ambitie. Het STEC-rapport toont aan dat er een tekort is aan bedrijfsruimte, wat de groei van lokale bedrijven belemmert. De raad wordt gevraagd om de behoefte te erkennen en mogelijke locaties te bespreken en te beoordelen op diverse aspecten zoals bereikbaarheid en ecologische impact.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke onderbouwing van de behoefte aan uitbreiding van bedrijventerreinen. Het bevat specifieke criteria voor locatiebeoordeling en een procesplan voor verdere stappen. Echter, details over de financiële dekking en duurzaamheid zijn beperkt.
Rol van de raad:
De raad moet de behoefte aan bedrijfsruimte erkennen en instemmen met het proces om mogelijke locaties te identificeren en te evalueren. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de vervolgstappen en het uiteindelijke besluit over de locatiekeuze.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van lokale economische groei versus mogelijke ecologische en sociale impact. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van overheidsparticipatie in de ontwikkeling van nieuwe terreinen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) met duidelijke doelen en een tijdlijn voor de eerste stappen. Echter, de financiële en duurzame aspecten zijn minder concreet uitgewerkt, wat tot inconsequenties kan leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de behoefte aan bedrijfsruimte voldoende is aangetoond en of het proces voor locatie-identificatie en -evaluatie kan worden gestart.
Participatie:
Participatie wordt beperkt tot vertrouwelijke sessies met de raad en overleg met ondernemersverenigingen. Er is een plan voor bredere participatie zodra locaties openbaar zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt erkend als een belangrijk onderwerp voor de toekomst, maar is in dit stadium nog niet uitgewerkt.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële middelen gereserveerd voor de planontwikkeling, maar specifieke kosten en dekkingsplannen worden niet gedetailleerd besproken. Risico's zoals grondspeculatie worden genoemd, maar niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitbreiding bedrijventerreinen Ruimtebehoefte STEC-rapport Drechthoek II Bospolder Ondernemersverenigingen Locaties Rijn- en Veenstreek Gemeentegrens GrondspeculatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Uitbreiding bedrijventerreinen
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitbreiding bedrijventerreinen" in de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om de vraag naar bedrijfsruimte te adresseren door mogelijke uitbreidingslocaties in kaart te brengen en te evalueren. De noodzaak voor uitbreiding is aangetoond door een rapport van bureau STEC, dat een tekort aan beschikbare bedrijfsruimte identificeert. De raad wordt gevraagd om de behoefte te erkennen en in te stemmen met het proces om locaties te identificeren en te beoordelen op aspecten zoals bereikbaarheid en ecologische impact. Dit proces moet leiden tot de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen om de lokale economie te ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke onderbouwing van de behoefte aan uitbreiding en een gestructureerd plan voor de volgende stappen. Echter, specifieke details over de financiële dekking en duurzaamheid worden pas in latere fasen uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de vaststelling dat de behoefte aan bedrijfsruimte voldoende is aangetoond en goedkeuring geven voor het proces om mogelijke locaties te identificeren en te evalueren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van lokale economische ontwikkeling versus mogelijke ecologische en sociale impact. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van overheidsparticipatie in de ontwikkeling van nieuwe terreinen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en een tijdlijn voor de eerste stappen. Echter, de uiteindelijke realisatie en financiering zijn nog niet concreet uitgewerkt, wat een mogelijke inconsequentie is.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de vraag naar bedrijfsruimte voldoende is aangetoond en of het proces voor locatie-identificatie kan starten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een gezamenlijk proces met ondernemersverenigingen, maar de participatie van omwonenden en andere belanghebbenden wordt pas in een later stadium voorzien.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt erkend als een belangrijk onderwerp voor de toekomst, maar is in de huidige fase nog niet uitgewerkt.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële middelen gereserveerd voor de planvorming, maar de volledige financiële impact en dekking voor de realisatie worden pas in latere fasen duidelijk. Het voorstel erkent de risico's van grondspeculatie en andere financiële risico's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijventerreinen Uitbreiding Ruimtebehoefte STEC-rapport Locaties Ondernemersverenigingen Drechthoek II Bospolder Realisatie Vertrouwelijke sessieVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Agendapunt 8.b Eerste recht van koop vm. waterzuiveringslocatie Woubrugge
Gemeente Woubrugge Ruilt Grond met Nolina voor Toekomstige Ontwikkelingen
De gemeenteraad van Woubrugge heeft een strategisch plan goedgekeurd om af te zien van het eerste recht van koop op de voormalige AWZI-locatie. In plaats daarvan wordt een overeenkomst gesloten met Nolina, die de weg vrijmaakt voor de ontwikkeling van een Integraal Kindcentrum (IKC) en toekomstige uitbreidingen.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om af te zien van het eerste recht van koop voor de voormalige AWZI-locatie in Woubrugge. In plaats daarvan wil de gemeente een overeenkomst sluiten met Nolina, waarbij de gemeente gedurende twee jaar een eerste recht van koop krijgt op een even groot stuk grond van Nolina. Dit plan ondersteunt de ontwikkeling van een Integraal Kindcentrum (IKC) in Woubrugge. Het doel is om strategische grondposities te verkrijgen en ruimte te creëren voor toekomstige ontwikkelingen met minimale financiële risico's. De gemeente wil Nolina de mogelijkheid geven om de AWZI direct van het hoogheemraadschap te kopen. Binnen twee jaar zal de gemeente beslissen of zij de grond van Nolina daadwerkelijk wil kopen. Er zijn momenteel geen kosten verbonden aan dit voorstel en er zijn geen risico's geïdentificeerd. Nolina stemt in met het voorstel en de dorpsraad Woubrugge is geïnformeerd. De gemeente zal verder onderzoek doen naar de inzet van de Nolina-locatie voor het dorp.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Afzien van recht van eerste koop AWZI Woubrugge". Het beoogt de intrekking van een eerder besluit om de voormalige AWZI-locatie in Woubrugge aan te kopen. In plaats daarvan wordt voorgesteld om af te zien van het eerste recht van koop, zodat Nolina de locatie direct van het hoogheemraadschap kan kopen. De gemeente krijgt in ruil een eerste recht van koop op een even groot stuk grond van Nolina voor twee jaar. Dit biedt de gemeente strategische flexibiliteit voor toekomstige ontwikkelingen, zoals een Integraal Kindcentrum (IKC), zonder directe financiële verplichtingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke onderbouwing van de redenen voor het afzien van het eerste recht van koop en de voordelen van de voorgestelde constructie. Echter, details over de exacte voorwaarden van het toekomstige kooprecht met Nolina zijn niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het intrekken van het eerdere besluit en het afzien van het eerste recht van koop. Dit vereist een afweging van de strategische voordelen en risico's van de voorgestelde constructie.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van het eerste recht van koop, met de bijbehorende financiële verplichtingen, of het volgen van de voorgestelde strategie die meer flexibiliteit biedt maar afhankelijk is van toekomstige ontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat, behalve de tweejarige termijn voor het kooprecht. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige ontwikkelingen kan onzekerheid met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het eerdere besluit in te trekken en af te zien van het eerste recht van koop, zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is enige participatie geweest; Nolina is akkoord met het voorstel en de dorpsraad Woubrugge is geïnformeerd. Verdere participatie lijkt beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de ontwikkeling van een IKC en de ontsluitingsstructuur van Woubrugge duurzame belangen dienen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn momenteel geen directe kosten verbonden aan het voorstel. Het biedt een manier om toekomstige financiële verplichtingen te vermijden totdat er meer duidelijkheid is over de behoefte aan grond voor het IKC. De dekking van eventuele toekomstige kosten is niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
AWZI Woubrugge Nolina Integraal Kindcentrum (IKC) Grondpositie Hoogheemraadschap van Rijnland Persgemalen Voetbalvelden VV Woubrugge Ruimtelijke sturing Duurzaamheid OntsluitingsstructuurVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 9 Bestemmingsplan De Kolk Oud Ade
Gemeenteraad Kaag en Braassem stemt in met bouwplan De Kolk
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft groen licht gegeven voor de bouw van 20 sociale huurwoningen in Oud Ade. Het plan, dat bekendstaat als "Quackenbos", omvat onder meer levensloopbestendige woningen en kleine appartementen. Ondanks enkele kritische noten tijdens het debat, stemden alle aanwezige raadsleden voor het voorstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het bestemmingsplan voor De Kolk in Oud Ade uitvoerig besproken. Het plan voorziet in de bouw van maximaal 20 sociale huurwoningen, waaronder 5 levensloopbestendige woningen en 15 kleine appartementen. Deze ontwikkeling vereist een wijziging van het huidige bestemmingsplan, omdat de nieuwe opzet niet volledig aansluit bij de bestaande bouwvlakken.Het debat begon met een verklaring van de heer Moren van het CDA, die benadrukte dat het plan een ruimtelijke kwaliteitswinst voor Oud Ade zou betekenen. "Het CDA is van mening dat met het vaststellen van het ontwerpbestemmingsplan de kern Oud Ade erop vooruit zal gaan," aldus Moren. Hij benadrukte echter ook het belang van een goede voorbereiding om toekomstige problemen te voorkomen.
De discussie werd echter verstoord door een felle uitwisseling tussen de heer Moren en de heer Van Emmerik. Van Emmerik vond dat de toon van het debat te negatief was en verweet Moren dat hij "op oorlogspad" was. "Het was bijna een hamerstuk," zei Van Emmerik, verwijzend naar de eerdere hoorzitting waarin de meeste vragen al beantwoord waren.
Ondanks de spanningen was er brede steun voor het plan. De heer Klink benadrukte het belang van het verplaatsen van een kastje dat de verkeersdoorstroming zou kunnen belemmeren. "Het staat echt wel een beetje in de weg," zei hij. De wethouder gaf aan dat er overleg zou plaatsvinden over de verplaatsing van het kastje en dat de kosten hiervoor door de gemeente gedragen zouden worden.
Een ander punt van discussie was de watercompensatie. Moren uitte zijn zorgen over de locatie van de watercompensatie en vroeg of de gemeente de benodigde grondposities had. De wethouder verzekerde dat de watercompensatie een randvoorwaarde was voor de realisering van het plan en dat dit nog nader uitgewerkt zou worden.
Aan het einde van het debat bleek dat alle aanwezige raadsleden het voorstel steunden. "Wij zijn ook erg positief, vooral als we kijken naar wat we hiermee kunnen realiseren," aldus de heer Van Dijk. Met 19 stemmen voor en geen tegenstemmen werd het bestemmingsplan aangenomen.
De wethouder beloofde de raad op de hoogte te houden van de verdere uitwerking van de openstaande punten. Met de goedkeuring van het bestemmingsplan kan de ontwikkeling van De Kolk nu van start gaan, een stap die volgens velen een positieve impuls zal geven aan de woningmarkt in Oud Ade.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit over het bestemmingsplan voor De Kolk in Oud Ade. Het plan voorziet in de bouw van maximaal 20 sociale huurwoningen, waaronder 5 levensloopbestendige woningen en 15 kleine appartementen. Deze ontwikkeling vereist een wijziging van het huidige bestemmingsplan, omdat de nieuwe opzet niet volledig aansluit bij de bestaande bouwvlakken. Het voorstel past binnen de regionale woonagenda en is al regionaal besproken onder de naam "Quackenbos". De kosten en risico's van de bestemmingsplanwijziging worden gedekt door een overeenkomst met de grondeigenaren. De gemeenteraad moet nog instemmen met het ontwerpbestemmingsplan en de nota beantwoording zienswijzen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Bestemmingsplan De Kolk Oud Ade
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan De Kolk Oud Ade". Het doel is om een bestemmingsplanwijziging goed te keuren voor de bouw van maximaal 20 sociale huurwoningen op een perceel in Oud Ade. Dit omvat 5 levensloopbestendige woningen en 15 kleine appartementen. De wijziging is nodig omdat de nieuwe stedenbouwkundige opzet niet geheel aansluit bij het huidige bestemmingsplan. Het plan is in lijn met de regionale woonagenda en er zijn geen financiële risico’s voor de gemeente, aangezien kosten worden gedekt door een anterieure overeenkomst met de grondeigenaren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, de noodzaak van de bestemmingsplanwijziging, en de financiële dekking. Echter, meer details over de participatieprocessen en de betrokkenheid van de gemeenschap zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet instemmen met de nota beantwoording zienswijzen en het ontwerpbestemmingsplan ongewijzigd vaststellen. Daarnaast moet de raad besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde bestemmingsplanwijziging, wat invloed heeft op de ruimtelijke ordening en woningbouw in de regio. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde sociale woningbouw aansluit bij de behoeften van de gemeenschap.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de locatie. Het is haalbaar en relevant binnen de regionale woonagenda. De tijdlijn is impliciet aanwezig, maar kan explicieter worden gemaakt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de nota beantwoording zienswijzen en het ontwerpbestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een nota beantwoording zienswijzen is opgesteld, wat impliceert dat er enige vorm van participatie of inspraak is geweest. Echter, details over de mate en vorm van participatie ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Gezien de focus op sociale woningbouw, zou duurzaamheid in termen van energie-efficiëntie en milieuvriendelijke bouwmaterialen relevant kunnen zijn.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien eventuele kosten voor schadevergoeding worden gedekt via een anterieure overeenkomst met de grondeigenaren. Dit minimaliseert het financiële risico voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan De Kolk Oud Ade Sociale huurwoningen Levensloopbestendige woningen Regionale woonagenda Inbreidingslocatie Anterieure overeenkomst Vigerend bestemmingsplan Stedenbouwkundige opzet Zienswijzen QuackenbosVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer - Wethouder
M.J.H. Mooren - CDA
Inge Van Der Meer - Wethouder
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer - Wethouder
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Inge Van Der Meer - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 10 Energietransitie, urgentie vertalen in maatregelen
Kaag en Braassem zet eerste stap naar energieneutraliteit
De gemeente Kaag en Braassem heeft besloten om het begrip 'energieneutraal' te hanteren voor hun duurzaamheidsdoelstellingen. Dit betekent dat ze net zoveel energie willen opwekken als ze verbruiken, zonder gebruik van fossiele brandstoffen. De focus ligt op concrete doelen voor de komende vijf jaar, zonder een einddatum te koppelen aan deze ambitie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd het voorstel om de gemeente energieneutraal te maken, uitvoerig besproken. Het voorstel, dat geen einddatum koppelt aan de ambitie, maar zich richt op concrete doelen voor de periode 2020-2025, kreeg brede steun. De gemeente wil samenwerken met inwoners en bedrijven en een voorbeeldfunctie vervullen.Discussie over 'nieuw' streefjaartal
Een belangrijk punt van discussie was het woord 'nieuw' in het voorstel. Dit woord zorgde voor enige verwarring, omdat het de indruk wekte dat er een nieuw streefjaartal zou worden vastgesteld. "Het focus moet niet op het woordje 'nieuw' liggen," benadrukte een raadslid. Het college verduidelijkte dat de discussie zich moet richten op de maatregelen voor de komende vijf jaar, zonder een specifiek jaartal vast te leggen.
Besparen en duurzame energieopwekking
De raad was het erover eens dat de nadruk de komende vijf jaar moet liggen op energiebesparing en het vol leggen van bestaande gebouwen en daken met zonnepanelen. "Besparen, besparen en nog eens besparen," aldus een raadslid. Er werd echter ook opgemerkt dat er op termijn plannen moeten worden gemaakt voor grootschalige opwekking van duurzame energie, zoals zonnevelden en windturbines.
Collectieve voorzieningen en voorbeeldfunctie
Het voorstel omvat ook het inzetten op collectieve voorzieningen voor elektra en warmte, vooral in gebieden waar woningen en bedrijven geclusterd liggen. Daarnaast wil de gemeente een voorbeeldfunctie vervullen en samen met de gemeenschap werken aan duurzaamheid. "Het is goed dat we eindelijk aan de gang gaan," zei een ander raadslid tevreden.
Breed gedragen besluit
Uiteindelijk stemde de raad unaniem in met het voorstel. "We gaan beginnen. Eindelijk," klonk het opgelucht. De komende jaren zullen in het teken staan van het vertalen van de tussentijdse doelstellingen van het Holland Rijnland Energieakkoord naar lokale doelen. In september 2019 wordt een maatregelenpakket gepresenteerd met concrete acties voor de komende jaren. De gemeente Kaag en Braassem zet hiermee een belangrijke stap richting een duurzame toekomst.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om in de toekomst het begrip 'energieneutraal' te hanteren voor hun duurzaamheidsdoelstellingen. Dit betekent dat ze net zoveel energie willen opwekken als ze verbruiken, zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Er wordt voorgesteld om geen einddatum te koppelen aan deze ambitie, maar om concrete doelen te stellen voor de komende vijf jaar. Voor de periode 2020-2025 willen ze de tussentijdse doelstellingen van het Holland Rijnland Energieakkoord vertalen naar lokale doelen. Dit omvat onder andere energiebesparing en de opwekking van duurzame energie, zoals zonnepanelen en windturbines. De gemeente wil samenwerken met inwoners en bedrijven en een voorbeeldfunctie vervullen. Er wordt een maatregelenpakket voorbereid dat in september 2019 gepresenteerd zal worden, met daarin concrete acties voor de komende jaren. Het doel is om duurzaamheid samen met de gemeenschap op te pakken, met een focus op realistische en ambitieuze doelen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Energietransitie, urgentie vertalen in maatregelen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel getiteld "Energietransitie, urgentie vertalen in maatregelen" richt zich op het streven naar een energieneutraal Kaag en Braassem. Het voorstel omvat het gebruik van de term 'energieneutraal' in plaats van 'klimaatneutraal' of 'CO2-neutraal', en stelt concrete ambities voor de periode 2020-2025. Het benadrukt de noodzaak van ruimtelijke afwegingen, collectieve en individuele energieoplossingen, en een bottom-up benadering met betrokkenheid van inwoners en bedrijven. Het uiteindelijke doel is om 2500 terajoule aan energie duurzaam op te wekken, met tussentijdse doelstellingen voor energiebesparing en duurzame energieopwekking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de doelen en de aanpak voor de komende vijf jaar. Het biedt echter geen gedetailleerde financiële analyse of een specifieke tijdlijn voor de uiteindelijke realisatie van energieneutraliteit.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde ambities en randvoorwaarden, en later beslissen over de specifieke maatregelen en bijbehorende financiële implicaties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de term 'energieneutraal', de voorgestelde ambities voor 2020-2025, en de ruimtelijke en sociale benaderingen voor energieoplossingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het concrete doelen voor 2020-2025 bevat. Er zijn echter geen specifieke einddata voor volledige energieneutraliteit, en de financiële implicaties zijn nog onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde ambities en randvoorwaarden en later beslissen over de specifieke maatregelen en financiële aspecten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een bottom-up benadering waarbij inwoners en bedrijven actief betrokken worden bij de energietransitie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is het centrale thema van het voorstel, met een focus op energiebesparing en duurzame energieopwekking.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf brengt geen specifieke kosten met zich mee, maar toekomstige maatregelen kunnen financiële implicaties hebben. Deze zullen later worden gepresenteerd in een meerjarenaanpak.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energieneutraal Duurzaamheid Energiebesparing Duurzame energie Energieakkoord Holland Rijnland Veenoxidatie Omgevingsvisie Zonnepanelen Windturbines EnergieopgaveVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Energietransitie, urgentie vertalen in maatregelen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel getiteld "Energietransitie, urgentie vertalen in maatregelen" richt zich op het streven naar een energieneutraal Kaag en Braassem. Het voorstel omvat het gebruik van de term 'energieneutraal' in plaats van 'klimaatneutraal' of 'CO2-neutraal', en stelt concrete ambities voor de periode 2020-2025. Het benadrukt de noodzaak van ruimtelijke afwegingen, collectieve en individuele energieoplossingen, en een bottom-up benadering met betrokkenheid van inwoners en bedrijven. Het uiteindelijke doel is om 2500 terajoule aan energie duurzaam op te wekken, met tussentijdse doelstellingen voor energiebesparing en duurzame energieopwekking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de doelen en de aanpak voor de komende vijf jaar. Het biedt echter geen gedetailleerde financiële analyse of een specifieke tijdlijn voor de uiteindelijke realisatie van energieneutraliteit.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde ambities en randvoorwaarden, en later beslissen over de specifieke maatregelen en bijbehorende financiële implicaties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de term 'energieneutraal', de voorgestelde ambities voor 2020-2025, en de ruimtelijke en sociale benaderingen voor energieoplossingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het concrete doelen voor 2020-2025 bevat. Er zijn echter geen specifieke einddata voor volledige energieneutraliteit, en de financiële implicaties zijn nog onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde ambities en randvoorwaarden en later beslissen over de specifieke maatregelen en financiële aspecten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een bottom-up benadering waarbij inwoners en bedrijven actief betrokken worden bij de energietransitie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is het centrale thema van het voorstel, met een focus op energiebesparing en duurzame energieopwekking.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf brengt geen specifieke kosten met zich mee, maar toekomstige maatregelen kunnen financiële implicaties hebben. Deze zullen later worden gepresenteerd in een meerjarenaanpak.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energieneutraal Duurzaamheid Energiebesparing Duurzame energie Energieakkoord Holland Rijnland Veenoxidatie Omgevingsvisie Maatregelenpakket EnergieopgaveVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
Hans Klink - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman - D66
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik - Samen
Hans Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
Agendapunt 11 Richtnota 2020
Gemeenteraad Kaag en Braassem keurt Richtnota 2020 goed zonder debat
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft unaniem ingestemd met de Richtnota 2020, die de basis vormt voor de begroting van 2020 en de meerjarenbegroting tot 2023. De nota biedt een kader voor financiële en inhoudelijke beslissingen, waaronder belastingindexering en salarisverhogingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit te nemen over de Richtnota 2020. Deze nota moet de basis vormen voor de begroting van 2020 en de meerjarenbegroting tot 2023. De raad zal beslissen over de inhoudelijke richting en financiële kaders, zoals het indexeren van belastingen en het verhogen van salarislasten. Ook wordt overwogen om extra budget toe te kennen aan projecten zoals het IKC Leimuiden en de herinrichting van Winkelhart Roelofarendsveen. De Richtnota is bedoeld om de financiële en inhoudelijke trajecten beter op elkaar af te stemmen en om een integrale monitor te introduceren. Deze monitor moet zorgen voor een samenhangende verantwoording van de gemeentelijke inspanningen. De raad zal ook kijken naar toekomstige ontwikkelingen en ambities, zoals duurzaamheid en nieuwe bouwprojecten. Besluitvorming hierover staat gepland voor juli en november.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Richtnota 2020". Het voorstel beoogt de gemeenteraad van Kaag en Braassem te voorzien van een inhoudelijke en financiële richting voor het jaar 2020 en de daaropvolgende jaren. Het document vervangt de Perspectiefnota en integreert financiële en inhoudelijke trajecten. Het bevat beslispunten over de vaststelling van financiële kaders, budgetcorrecties, en kredietverhogingen voor specifieke projecten zoals IKC Leimuiden en de herinrichting van Winkelhart Roelofarendsveen. De Richtnota is gebaseerd op de Samenwerkingsagenda 2018-2022 en bevat een Integrale monitor voor verantwoording en sturing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde financiële kaders en inhoudelijke richtlijnen. Het biedt een uitgebreide basis voor besluitvorming en verantwoording.
Rol van de raad:
De raad moet de inhoudelijke en financiële richtingen vaststellen, instemmen met budgetcorrecties en kredietverhogingen, en de meerjarenbegroting goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van ambities, de toewijzing van middelen, en de goedkeuring van financiële kaders en kredietverhogingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering en monitoring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van toekomstige marktomstandigheden op ambities kan variëren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de vaststelling van de Richtnota, inclusief de financiële kaders en kredietverhogingen.
Participatie:
Er is participatie geweest via een bijeenkomst op 27 mei 2019, waarbij raadsleden input konden geven op de Integrale monitor.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met doelen en budgetten opgenomen voor het Energieakkoord Holland Rijnland en de duurzaamheidsagenda.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten indexeringen, salarisverhogingen, en kredietverhogingen voor specifieke projecten. De dekking wordt deels gevonden in de vrijval van kapitaallasten en herfinanciering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Richtnota 2020 Integrale monitor Focus met Ambitie Financiële kaders Meerjarenbegroting 2021-2023 Algemene reserve Solvabiliteit Indexeren belastingen IKC Leimuiden Winkelhart RoelofarendsveenVerfijning van de zoekopdracht: