07-12-2020 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 7 Regionaal toepassingskader tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Twm)
Gemeenteraad Debatteert over Nieuwe Covid-19 Wet: "Wat Kan, Moet Kunnen"
De gemeenteraad overweegt een concept zienswijze goed te keuren voor het Regionaal toepassingskader tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Rtwm). Deze wet, die op 23 november 2020 in werking treedt, vervangt de huidige noodverordeningen en brengt veranderingen in verantwoordelijkheden en bevoegdheden met zich mee. De raad heeft tot 15 december 2020 de tijd om wensen en bedenkingen kenbaar te maken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van afgelopen week werd er gedebatteerd over de invoering van de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Twm) en het bijbehorende Regionaal toepassingskader (Rtwm). De wet, die de huidige noodverordeningen zal vervangen, is bedoeld om de regionale samenwerking tijdens de coronacrisis te waarborgen. De raadsleden kregen de kans om hun visie en zorgen te delen.De heer Van Beurden opende het debat met een reflectie op de afgelopen maanden. "Het beheerst ons leven best wel," merkte hij op, terwijl hij de impact van de pandemie op de gemeenschap benadrukte. Hij uitte zijn zorgen over de beperkte rol van de gemeenteraad in de besluitvorming en vroeg de burgemeester om haar verwachtingen voor de komende periode te delen.
De heer Van Egmond toonde zich tevreden over de informatievoorziening aan de raad, maar benadrukte dat de echte participatieruimte pas in een later stadium zal komen. "Ik hoop dat het snel voorbij gaat," voegde hij toe, verwijzend naar de lastige situatie waarin iedereen verkeert.
De heer Peter van Dijk van de VVD sprak zijn waardering uit voor de inzet van de voorzitter van de Veiligheidsraad, de burgemeesters en alle ambtenaren. Hij benadrukte het belang van het formaliseren van de maatregelen in een wet. "Het is goed dat zaken nu met een wet worden geformaliseerd," zei hij. Van Dijk riep de burgemeester op om vooral te focussen op wat wél kan binnen de regels.
Mevrouw De Rijk sloot zich aan bij de positieve woorden van haar collega's en sprak de hoop uit dat de samenleving snel weer open kan. "Laten we hopen dat deze wet spoedig ingetrokken kan worden," zei ze.
Burgemeester reageerde op de inbreng van de raadsleden door te benadrukken dat de ministeriële regelingen leidend zijn en dat de ontheffingsmogelijkheden van de burgemeester beperkt zijn. "Onze insteek is om te kijken wat wel kan binnen verstandige grenzen en binnen de regels," verzekerde ze.
Het debat eindigde zonder verdere bezwaren, en de voorzitter concludeerde dat het voorstel als hamerstuk kan worden aangenomen. De gemeenteraad lijkt klaar om de nieuwe wet te omarmen, met de hoop dat deze bijdraagt aan een effectieve en flexibele aanpak van de coronacrisis.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een concept zienswijze goed te keuren voor het Regionaal toepassingskader tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Rtwm). Dit kader is opgesteld om de regionale samenwerking tijdens de coronacrisis te waarborgen. De Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Twm) zal naar verwachting op 23 november 2020 in werking treden en de huidige noodverordeningen vervangen. De wet brengt veranderingen in verantwoordelijkheden en bevoegdheden met zich mee. De gemeenteraad heeft tot 15 december 2020 de tijd om wensen en bedenkingen kenbaar te maken. Er zijn webinars en een digitale bijeenkomst georganiseerd om raadsleden te informeren over het Rtwm. Het Rtwm zal regelmatig geëvalueerd en aangepast worden op basis van ervaringen en het verloop van de crisis.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Regionaal toepassingskader tijdelijke wet maatregelen Covid-19" (Rtwm). Het doel is om de gemeenteraad de mogelijkheid te geven om wensen en bedenkingen te uiten over het Rtwm, dat de regionale noodverordeningen vervangt met de inwerkingtreding van de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Twm). Deze wet wijzigt de verantwoordelijkheids- en bevoegdheidsverdeling tussen de burgemeester en de voorzitter van de veiligheidsregio. Het Rtwm is opgesteld om de regionale samenwerking te borgen en omvat thema's zoals handhaving, communicatie en evenementen. Gemeenten moeten hun zienswijze voor 15 december 2020 indienen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerde uitleg biedt over de context, doelstellingen en thema's van het Rtwm. Het bevat ook een tijdlijn en informatie over de participatie van raadsleden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om wensen en bedenkingen te uiten over het Rtwm, die vervolgens aan de burgemeester worden meegegeven voor bespreking in het Regionaal Beleidsteam.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen welke wensen en bedenkingen zij willen indienen over het Rtwm, rekening houdend met de impact van de voorgestelde maatregelen op de lokale gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor het indienen van zienswijzen. Het is echter minder meetbaar en realistisch, aangezien het succes van de implementatie afhankelijk is van de regionale samenwerking en de dynamiek van de coronacrisis.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de concept zienswijze en welke specifieke wensen en bedenkingen zij willen indienen.
Participatie:
Er zijn webinars en een digitale bijeenkomst georganiseerd om raadsleden te informeren en te betrekken bij het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op crisismanagement en volksgezondheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het document geeft aan dat er geen kosten zijn verbonden aan de implementatie van het Rtwm.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Twm) Regionaal toepassingskader (Rtwm) Veiligheidsregio Hollands Midden Regionale noodverordeningen Burgemeesters Regionaal Beleidsteam (RBT) Gemeenteraden Verantwoordelijkheids- en bevoegdheidsverdeling Bestuurlijk crisisoptreden EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 8 Wijziging Gemeenschappelijke regeling schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4
Samenvatting
De gemeente overweegt om de Gemeenschappelijke Regeling Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4 te verlengen. Deze regeling biedt inwoners de mogelijkheid om schadevergoedingen aan te vragen die verband houden met de aanleg van de HSL-Zuid. De huidige regeling loopt af op 1 januari 2021, maar de werkzaamheden zijn nog niet afgerond. Daarom is het voorstel om de regeling met vijf jaar te verlengen tot 1 januari 2026. Er wordt ook voorgesteld om de informatieplicht te verduidelijken, zodat vragen van raadsleden binnen twee maanden worden beantwoord. De verlenging heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, omdat de kosten door de minister van Infrastructuur en Milieu worden gedragen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4". Het doel is om de regeling met vijf jaar te verlengen tot 1 januari 2026, omdat de besluitvorming over geluidsmaatregelen langer heeft geduurd dan verwacht. Hierdoor kunnen schadeverzoeken nog niet volledig worden afgehandeld. De wijziging verduidelijkt ook de informatieplicht van het dagelijks bestuur naar de raadsleden van deelnemende gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor de verlenging en de specifieke wijziging in de informatieplicht beschrijft. Het bevat ook informatie over de financiële consequenties en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Dit is een formele goedkeuring van de verlenging en de wijziging in de informatieplicht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verlenging van de regeling en de wijziging in de informatieplicht. Dit kan afhangen van hun prioriteiten met betrekking tot transparantie en de belangen van de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verlenging tot 2026 en de verduidelijking van de informatieplicht. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten worden gedragen door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schadevergoedingsschap HSL-Zuid Gemeenschappelijke regeling Verlenging Schadevergoeding Geluidsmaatregelen Informatievoorziening Minister van Infrastructuur en Milieu Loket Besluitvorming InwonersVerfijning van de zoekopdracht:
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 9 Budget uitvoering Wabo
Gemeenteraad Kaag en Braassem Debatteert over Extra Budget voor Omgevingsvergunningen
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een budget van € 230.000 vrij te maken voor de inhuur van extern personeel in 2021. Dit is noodzakelijk om de procedures voor omgevingsvergunningen tijdig en adequaat af te handelen. Het voorstel roept echter vragen op over de financiering en de noodzaak van structurele oplossingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het voorstel om € 230.000 vrij te maken voor de inhuur van extern personeel hoog op de agenda. Dit bedrag is bedoeld om de capaciteit voor het beoordelen van omgevingsvergunningen te verhogen. De kosten zouden worden gedekt uit de algemene reserve, die eerder is aangevuld met meeropbrengsten uit leges voor omgevingsvergunningen.De heer Van Dijk van de VVD opende het debat met een kritische noot: "Waarom het extra budget niet direct dekken vanuit die extra opbrengsten? Zo hoeven we het bedrag niet uit de algemene reserve te halen." Hij pleitte ervoor om zowel de extra lasten als de extra baten tegelijkertijd te begroten.
Ook de heer Wesselink van het CDA sloot zich hierbij aan en vroeg zich af of het niet tijd was voor een structurele oplossing. "We zien een trend in de extra capaciteit. Is het plausibel om daar elke keer extra capaciteit voor in te huren? Capaciteit inhuren is altijd kostbaarder dan eigen personeel inzetten," aldus Wesselink.
D66, vertegenwoordigd door mevrouw Van der Meer, was positiever over het voorstel. "Volgens mij moeten we dit raadsvoorstel gewoon goedkeuren. Dit moeten we gewoon doen," stelde zij. Wel uitte ze haar zorgen over de formulering van het voorstel: "Als wij dan incidenteel een budget moeten gaan voteren, krijgen wij kriebels in onze nek."
De portefeuillehouder erkende de vragen en beloofde meer duidelijkheid te verschaffen. "Ik kan niet helemaal het juiste antwoord zo even geven, maar ik kan natuurlijk morgen dat gewoon wel even aan de teamleider financiën op papier laten zetten om die vraag te beantwoorden," zei zij.
Het debat eindigde met de conclusie dat het voorstel voorlopig als bespreekstuk op de agenda blijft staan, in afwachting van verdere verduidelijking over de financiële dekking. De heer Van Dijk benadrukte: "Wat ons betreft kan het een hamerstuk worden als zowel de baten als de lasten straks begroot gaan worden."
De gemeenteraad zal binnenkort een definitief besluit nemen over het voorstel, waarbij de beantwoording van de openstaande vragen een cruciale rol zal spelen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om een budget van € 230.000 vrij te maken voor de inhuur van extern personeel in 2021. Dit is nodig voor de uitvoering van de Wabo, die betrekking heeft op de procedures voor omgevingsvergunningen. Het doel is om de capaciteit voor het beoordelen van vergunningaanvragen te verhogen, zodat deze tijdig en adequaat kunnen worden afgehandeld. De kosten voor deze extra capaciteit worden voorgesteld te dekken uit de algemene reserve, die eerder is aangevuld met meeropbrengsten uit leges voor omgevingsvergunningen. Zonder deze extra capaciteit bestaat het risico dat vergunningaanvragen niet op tijd worden behandeld, wat kan leiden tot vertragingen in bouwprojecten en andere ongewenste situaties. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Budget voor de uitvoering van de Wabo". Het doel is om een incidenteel budget van €230.000 beschikbaar te stellen voor de inhuur van extern personeel in 2021 om de uitvoering van de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) te ondersteunen. Dit is noodzakelijk vanwege een toename in het aantal en de complexiteit van omgevingsvergunningaanvragen. De dekking van deze kosten wordt voorgesteld door een onttrekking uit de algemene reserve, die eerder is aangevuld met meeropbrengsten uit leges omgevingsvergunningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de financiële dekking en de risico's van niet-handelen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde tijdlijn en een evaluatieplan voor de effectiviteit van de inhuur.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van het voorgestelde budget en de dekking uit de algemene reserve. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de continuïteit en kwaliteit van de vergunningverlening.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vrijmaken van middelen uit de algemene reserve of het zoeken naar alternatieve financieringsbronnen. Ook moet de raad afwegen of de voorgestelde inhuur van extern personeel de beste oplossing is voor de capaciteitsproblemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het benodigde budget en de dekking. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en evaluatiecriteria, wat de haalbaarheid en tijdsgebondenheid kan beïnvloeden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificiteit van de uitvoering en evaluatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het voorgestelde budget van €230.000 wordt goedgekeurd en of de dekking uit de algemene reserve wordt geaccepteerd.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn om belanghebbenden te betrekken bij het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een incidentele uitgave van €230.000 voor de inhuur van extern personeel. De dekking wordt voorgesteld door een onttrekking uit de algemene reserve, die eerder is aangevuld met meeropbrengsten uit leges omgevingsvergunningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wabo Omgevingsvergunningen Extern personeel Algemene reserve Capaciteit Leges Bouwinitiatieven Vergunningaanvragen Cluster VTH BouwplantoetserVerfijning van de zoekopdracht:
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
F.J. Zoetendaal - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inge Van Der Meer - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inge Van Der Meer - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
F.J. Zoetendaal - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 10 Algemene plaatselijke verordening Kaag en Braassem 2012, 6e wijziging
Gemeente Kaag en Braassem overweegt strenge regels voor carbidschieten en colorverbod
De gemeente Kaag en Braassem staat op het punt om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te wijzigen. De voorgestelde wijzigingen richten zich op het reguleren van carbidschieten tijdens de jaarwisseling en het invoeren van een colorverbod. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden de plannen uitvoerig besproken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de voorgestelde wijzigingen van de APV, kwamen verschillende raadsleden aan het woord om hun zorgen en vragen te uiten. Het voorstel om carbidschieten te reguleren, met name buiten de bebouwde kom, werd door sommigen als overbodig gezien. "We zien eigenlijk dat het niet heel veel voorkomt in onze gemeente en dat waar het voorkomt, mensen het verantwoord doen," aldus de heer Van Egmond. Hij vroeg zich af of de regels slechts voor één jaar zouden gelden.Mevrouw De Rijk sloot zich hierbij aan en vroeg zich af of er in het verleden daadwerkelijk overlast is geweest. "Dit jaar is anders, alles is anders. We hebben handvatten nodig om te kunnen optreden," benadrukte ze. Ze wees ook op de verschillen met omliggende gemeenten en vroeg zich af of dit geen waterbedeffect zou veroorzaken.
De heer Van Dijk van de VVD-fractie toonde zich kritisch over het toevoegen van extra regels. "Is dat echt per se nodig?" vroeg hij zich af. Hij benadrukte dat de politie al kan handhaven bij gevaarlijke situaties en vroeg zich af of de nieuwe regels wel handhaafbaar zijn gezien de beperkte capaciteit van de boa's.
Portefeuillehouder mevrouw Van de Velde verdedigde de voorstellen door te wijzen op de mogelijke risico's van onervaren mensen die carbid afsteken. "Als er iets misgaat met carbid, is het vaak heel heftig," waarschuwde ze. Ze erkende dat handhaving een uitdaging kan zijn, maar benadrukte dat de APV de politie meer handvatten biedt om op te treden.
Wat betreft het colorverbod, dat zichtbare uitingen van verboden organisaties in de publieke ruimte moet verbieden, wees Van de Velde op de aanwezigheid van criminele motorbendes in de regio. "Het is nodig, want op een andere manier is het niet verboden," stelde ze.
De discussie over de wijzigingen in de APV zal worden voortgezet in de raadsvergadering van 14 december. De raad zal dan beslissen of de voorgestelde regels worden aangenomen. Het debat heeft duidelijk gemaakt dat er nog veel vragen en zorgen zijn over de noodzaak en handhaafbaarheid van de nieuwe regels.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te wijzigen. Deze wijziging richt zich op twee belangrijke punten: het reguleren van carbidschieten tijdens de jaarwisseling en het invoeren van een colorverbod.
Voor carbidschieten, een traditie tijdens oud en nieuw, wil de gemeente regels opstellen om overlast en veiligheidsrisico's te beperken. Het schieten met carbid zou binnen de bebouwde kom ongewenst zijn, maar buiten de bebouwde kom wil men het onder voorwaarden toestaan. Deze voorwaarden richten zich vooral op de veiligheid van deelnemers en omstanders.
Daarnaast wil de gemeente een colorverbod invoeren om zichtbare uitingen van verboden organisaties in de publieke ruimte te verbieden. Dit is bedoeld om de openbare orde en veiligheid te waarborgen. Het verbod zou gelden voor openbare plaatsen, evenementen en gebouwen die voor het publiek toegankelijk zijn.
De gemeente verwacht geen kosten of risico's bij het nemen van dit besluit. Na de wijziging van de APV zal deze zo snel mogelijk bekend worden gemaakt en in werking treden. De raad kan na een jaar worden geïnformeerd over de effectiviteit van deze wijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: 6e wijziging Algemene plaatselijke verordening Kaag en Braassem 2012
Samenvatting: Het voorstel betreft de zesde wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Kaag en Braassem. Het richt zich op het invoeren van een verbod op carbidschieten binnen de bebouwde kom tijdens de jaarwisseling, met voorwaarden voor schieten buiten de bebouwde kom. Daarnaast introduceert het een colorverbod, dat zichtbare uitingen van verboden organisaties in de publieke ruimte verbiedt. Deze maatregelen zijn bedoeld om de openbare orde en veiligheid te waarborgen, vooral tijdens evenementen en in openbare ruimtes. De wijzigingen worden strafbaar gesteld binnen de APV om handhaving mogelijk te maken.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de redenen voor de wijzigingen en de specifieke artikelen die worden aangepast. Er is echter weinig detail over de implementatie en handhaving van de nieuwe regels.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren om de wijzigingen in de APV door te voeren. Dit omvat het vaststellen van de nieuwe regels en het mogelijk maken van handhaving.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen het behouden van tradities zoals carbidschieten en het waarborgen van de openbare orde en veiligheid. Daarnaast moet de raad overwegen hoe streng het colorverbod moet zijn en welke impact dit heeft op de vrijheid van expressie.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de handhaving is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de APV goed te keuren en vast te stellen.
Participatie
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden genoemd in het voorstel. De focus ligt op het snel bekendmaken van de wijzigingen na goedkeuring.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het voorstel, zoals aangegeven. De kosten van handhaving worden niet besproken, wat een potentieel aandachtspunt kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Carbidschieten Colorverbod Openbare orde Veiligheid Ondermijning Vuurwerkverbod Traditie Strafbaarstelling OrdeverstoringVerfijning van de zoekopdracht:
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 11 Belastingverordeningen 2021
Gemeenteraad Debatteert Heftig over Belastingverordeningen 2021
De gemeenteraad van Kaag en Braassem stond voor een pittige discussie over de belastingverordeningen voor 2021. Met name de afvalstoffenheffing zorgde voor verhitte debatten, waarbij de vraag naar kostendekkendheid en eerlijke verdeling van lasten centraal stond.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de voorgestelde belastingverordeningen voor 2021, waaronder afvalstoffenheffing, forensenbelasting en onroerendezaakbelasting, niet zonder slag of stoot zouden worden aangenomen. De verhoging van de afvalstoffenheffing, met als doel 100% kostendekkendheid binnen twee jaar te bereiken, was een heet hangijzer. "Het doet ons als VVD behoorlijk pijn," gaf raadslid Van Dijk toe, verwijzend naar de forse stijgingen die inwoners te wachten staan.De discussie over de afvalstoffenheffing draaide vooral om de vraag of de tarieven voor een- en meerpersoonshuishoudens gelijkgetrokken moeten worden. Mevrouw Straver van Samen voor Kaag en Braassem pleitte voor een geleidelijke aanpassing: "We willen vasthouden aan de lijn die de gemeenteraad eerder heeft ingezet: in vijf jaar tijd naar 100% kostendekkendheid." Ze stelde voor om het verschil tussen de tarieven voor een- en meerpersoonshuishoudens te verkleinen, maar niet volledig gelijk te trekken.
De wethouder verdedigde het voorstel door te wijzen op de noodzaak om de gemeentelijke financiën op orde te krijgen. "Het gaat erom door de zure appel heen te bijten," aldus de wethouder. Toch was er begrip voor de zorgen van de raad: "Het is niet plezierig, dat beseffen we terdege."
Naast de afvalstoffenheffing kwamen ook andere verordeningen aan bod, zoals de forensenbelasting en de onroerendezaakbelasting. De discussie over de onroerendezaakbelasting werd bemoeilijkt door een recente uitspraak van het Gerechtshof, die bepaalde dat dijkpercelen voortaan onder vrijstelling vallen. Dit zou aanzienlijke financiële gevolgen kunnen hebben voor de gemeente.
Een ander punt van discussie was het afvalbrengstation. Zowel Van Dijk als Wesselink vroegen zich af of de tarieven voor het storten van afval niet te laag waren en of deze niet verhoogd zouden moeten worden om kostendekkendheid te bereiken. "Zijn onze tarieven marktconform?" vroeg Wesselink zich af.
De vergadering eindigde zonder definitieve besluiten, maar met de afspraak dat de discussie in de komende dagen zou worden voortgezet. De gemeenteraad zal volgende week opnieuw bijeenkomen om de knopen door te hakken. Het belooft een spannende vergadering te worden, waarin de balans tussen financiële noodzaak en de lasten voor inwoners centraal zal staan.
Samenvatting
De gemeenteraad staat op het punt om te beslissen over de belastingverordeningen voor 2021. Er zijn verschillende verordeningen die vastgesteld moeten worden, zoals die voor afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en onroerendezaakbelasting. Het doel is om belastingen en retributies rechtmatig te heffen. De tarieven worden meestal verhoogd met een inflatiecorrectie van 1,8%, maar er zijn uitzonderingen. Voor afvalstoffenheffing wordt gestreefd naar 100% kostendekkendheid binnen twee jaar. Het vaste tarief voor afval wordt gelijkgetrokken voor een- en meerpersoonshuishoudens. Er zijn ook nieuwe tarieven voorgesteld, zoals voor bouw- en sloopafval. De tarieven voor forensenbelasting, lijkbezorgingsrechten, en marktgelden worden verhoogd met 1,8%. Voor de onroerendezaakbelasting zijn er aanpassingen vanwege nieuwe wetgeving. De precariobelasting blijft grotendeels hetzelfde, en de rioolheffing blijft gelijk aan die van 2020. Er is een bijgesteld kostendekkingsplan voor het GRP vanwege een daling in de renteomslag. De gemeente Alphen aan den Rijn voert de belastingheffing uit voor Kaag en Braassem, en de verordeningen zijn in overleg met hen voorbereid. Er zijn geen risico's verbonden aan deze voorstellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Belastingverordeningen 2021
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen 2021" en omvat de vaststelling van diverse gemeentelijke belastingverordeningen voor het jaar 2021. Het doel is om de tarieven te actualiseren en te zorgen voor rechtmatige heffing van belastingen en retributies. De verordeningen omvatten onder andere afvalstoffenheffing, forensenbelasting, leges, lijkbezorgingsrechten, marktgeld, onroerendezaakbelasting, precariobelasting, rioolheffing en roerendezaakbelasting. De tarieven worden in de meeste gevallen verhoogd met een inflatiecorrectie van 1,8%. Er wordt gestreefd naar kostendekkendheid, met specifieke aandacht voor afvalstoffenheffing en rioolheffing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de verschillende belastingverordeningen en de bijbehorende tariefaanpassingen. Er zijn echter enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de impact van de gerechtelijke uitspraak over waterverdedigingswerken op de OZB-opbrengsten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde belastingverordeningen vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde tariefwijzigingen en het bijgestelde kostendekkingsplan voor de rioolheffing.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de snelheid van het bereiken van kostendekkendheid voor de afvalstoffenheffing en de aanpassing van tarieven in lijn met inflatiecorrectie. Er is ook een keuze om de vrijstelling voor Drank- en horecaontheffing te schrappen, wat invloed heeft op het alcoholmatigingsbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de impact van de gerechtelijke uitspraak over waterverdedigingswerken, die nog niet volledig zijn uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en het bijgestelde kostendekkingsplan voor de rioolheffing vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de belastingheffing in samenwerking met de gemeente Alphen aan den Rijn wordt uitgevoerd, wat wijst op enige mate van intergemeentelijke samenwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet een onderwerp in dit voorstel, hoewel het stimuleren van afvalscheiding bijdraagt aan milieudoelstellingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten tariefaanpassingen om kostendekkendheid te bereiken. De stijging van de afvalstoffenheffing is een belangrijke financiële overweging. Het voorstel geeft aan dat de wijzigingen geen gevolgen hebben voor de meerjarenbegroting, maar er is geen gedetailleerde dekking van de financiële impact opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2021 Afvalstoffenheffing Kostendekkendheid Inflatiecorrectiecijfer Tarieven GRP 2019-2023 Variabel tarief Vast tarief Renteomslag PrivacywetgevingVerfijning van de zoekopdracht:
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Hans Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Gino Wesselman - D66
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Gino Wesselman - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Hans Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Petra van der Wereld - Wethouder
Peter Van Dijk - VVD
Petra van der Wereld - Wethouder
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Hans Klink - PRO
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Hans Klink - PRO
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Gino Wesselman - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Petra van der Wereld - Wethouder
R. Wesselink - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Gino Wesselman - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Hans Klink - PRO
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Hans Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
Petra van der Wereld - Wethouder
R. Wesselink - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Petra van der Wereld - Wethouder
Inspreker Gemeenteraad
Petra van der Wereld - Wethouder
Inspreker Gemeenteraad
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Hans Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Hans Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Petra van der Wereld - Wethouder
Hans Klink - PRO
Petra van der Wereld - Wethouder
Hans Klink - PRO
Petra van der Wereld - Wethouder
Hans Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Gino Wesselman - D66
Petra van der Wereld - Wethouder
R. Wesselink - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Gino Wesselman - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Petra van der Wereld - Wethouder
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Wesselink - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
R. Wesselink - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
R. Wesselink - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Wesselink - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
00:36:38 - 00:37:17 - 00:39:59 - 00:46:19 - 00:46:27 - 00:46:38 - 00:47:16 - 00:47:28 - 00:49:02 - 00:49:34 - 00:49:37 - 00:54:46 - 00:56:52 - 01:00:23 - 01:00:41 - 01:05:13 - 01:07:20 - 01:10:51 - 01:11:23 - 01:11:43 - 01:12:01 - 01:12:38 - 01:15:54 - 01:17:40 - 01:18:36 - 01:20:52 - 01:22:57 - 01:24:53 - 01:25:03 - 01:26:13 - 01:27:00 - 01:27:56 - 01:28:23 - 01:29:19 - 01:30:43 - 01:32:50 - 01:34:08 - 01:35:05 - 01:35:24 - 01:36:04 - 01:36:18 - 01:37:26 - 01:38:22 - 01:38:26 - 01:42:14 - 01:42:17 - 01:42:51 - 01:43:04 - 01:43:34 - 01:44:28 - 01:44:44
N.G. Van Egmond - D66
Agendapunt 12 Strategische agenda Rijn- en Veenstreek
Kaag en Braassem: Strategische Agenda Rijn- en Veenstreek onder de loep
De gemeenteraad van Kaag en Braassem buigt zich over de Strategische Agenda Rijn- en Veenstreek. Deze agenda, opgesteld in samenwerking met Alphen aan den Rijn en Nieuwkoop, richt zich op het behoud en de versterking van het open landschap, wonen, economie, mobiliteit, energie en bodemdaling. Tijdens de raadsvergadering op 14 december kunnen raadsleden hun wensen en bedenkingen kenbaar maken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 14 december stond de Strategische Agenda Rijn- en Veenstreek centraal. Deze agenda, een gezamenlijk initiatief van Kaag en Braassem, Alphen aan den Rijn en Nieuwkoop, dient als basis voor verdere regionale samenwerking binnen Holland Rijnland. De agenda richt zich op thema's als het open landschap, wonen, economie, mobiliteit, energie en bodemdaling.De discussie begon met lof voor de leesbaarheid van het document. "Het is prettig leesbaar en de taal is goed te begrijpen," aldus een raadslid. Echter, de inhoud riep gemengde reacties op. Er was bezorgdheid dat de agenda te veel de belangen van Alphen aan den Rijn zou dienen, met te weinig concrete plannen voor Kaag en Braassem. "We zien op dit moment te weinig Kaag en Braassem terug, zowel in woord als in concrete plannen," klonk het kritisch.
Een ander raadslid benadrukte de positieve ontwikkelingen die de samenwerking kan brengen, maar wees ook op de tegenstrijdige belangen binnen de regio, zoals woningbouw en infrastructuur. "Zijn hierover van Rijn en Veenstreek voorstellen voor visies en afspraken te verwachten?" werd er gevraagd aan de wethouder.
De wethouder benadrukte dat de agenda een strategisch document is dat moet helpen bij het maken van keuzes over regionale opgaven. "Het gaat over wederkerigheid en het clusteren van verschillende opgaves," legde hij uit. Hij benadrukte dat de kracht van het open landschap centraal staat in de agenda, iets wat Kaag en Braassem als belangrijk heeft aangegeven.
De discussie over de woningbouwopgave was levendig. Er werd gepleit voor meer woningen voor specifieke doelgroepen, zoals jongeren en ouderen, om de leefbaarheid in kleine kernen te behouden. "Proca gebrasum vindt het belangrijk dat we meer woningen kunnen gaan realiseren," werd er gesteld.
Ook de energiedoelstellingen kwamen aan bod. De ambitie om energieneutraal te zijn in 2040 werd besproken, met de vraag hoe realistisch dit is in vergelijking met de regionale doelstelling van 2050. "Het is een onderwerp wat u van ons kent, maar ook hier vragen we daar weer aandacht voor," aldus een raadslid.
De vergadering eindigde met de afspraak dat de wensen en bedenkingen van Kaag en Braassem op de agenda worden vastgesteld. De raad zal op 14 december verder debatteren over eventuele amendementen en de uiteindelijke vaststelling van de agenda.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem gaat binnenkort beslissen over hun wensen en bedenkingen met betrekking tot de Strategische agenda Rijn- en Veenstreek. Deze agenda is opgesteld in samenwerking met Alphen aan den Rijn en Nieuwkoop en richt zich op het behoud en de versterking van het open landschap, wonen, economie, mobiliteit, energie en bodemdaling. De agenda dient als basis voor verdere regionale samenwerking binnen Holland Rijnland. Tijdens de raadsvergadering op 14 december 2020 kunnen raadsleden hun wensen en bedenkingen kenbaar maken. De uiteindelijke agenda zal als bouwsteen dienen voor de Strategische Agenda Ruimte Holland Rijnland, die in 2021 verder wordt ontwikkeld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Strategische agenda Rijn- en Veenstreek: De Groene poort naar de Randstad
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de wensen en bedenkingen van de gemeente Kaag en Braassem met betrekking tot de Strategische agenda Rijn- en Veenstreek. Deze agenda, ontwikkeld in samenwerking met Alphen aan den Rijn en Nieuwkoop, dient als fundament voor ruimtelijke discussies binnen Holland Rijnland. De agenda richt zich op het behoud en de versterking van het open landschap, woningbouw, economie, mobiliteit, energie en bodemdaling. De gemeenteraad wordt geïnformeerd en in positie gebracht om wensen en bedenkingen te uiten, die meegenomen worden in verdere regionale besluitvorming.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de achtergrond, doelstellingen en thema's van de strategische agenda duidelijk uiteenzet. Het biedt de raad de mogelijkheid om wensen en bedenkingen te uiten, wat een belangrijk onderdeel is van het besluitvormingsproces. Echter, specifieke details over de uitvoering en concrete acties ontbreken, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om wensen en bedenkingen te uiten over de strategische agenda. Deze input wordt meegenomen in de verdere ontwikkeling en besluitvorming van de agenda binnen Holland Rijnland.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet keuzes maken over de prioriteiten binnen de strategische agenda, zoals de balans tussen woningbouw en behoud van het open landschap, en de mate van inzet op duurzaamheid en mobiliteit.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het biedt een strategisch kader zonder concrete, meetbare doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij de wensen en bedenkingen over de strategische agenda willen vaststellen en deze aan het college willen meegeven voor verdere regionale besluitvorming.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de raad betrokken wordt bij het proces en dat er mogelijkheden zijn om wensen en bedenkingen te uiten. Er is echter geen gedetailleerde beschrijving van bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp binnen het voorstel, met aandacht voor energie, bodemdaling en het behoud van het open landschap. Echter, het voorstel zelf vermeldt dat duurzaamheid niet expliciet als onderwerp wordt behandeld.
Financiële gevolgen
Het voorstel vermeldt dat er geen kosten zijn verbonden aan de vaststelling van de wensen en bedenkingen. Er wordt geen verdere financiële dekking of impact besproken, wat suggereert dat de financiële gevolgen op dit moment beperkt zijn of nog niet zijn uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strategische agenda Rijn- en Veenstreek Open landschap Hart van Holland Ruimtelijke agenda Groene poort naar de Randstad Holland Rijnland Bodemdaling Wonen en verstedelijking Mobiliteit EnergieVerfijning van de zoekopdracht:
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R.A. van Seggelen - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R.A. van Seggelen - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Ambtenaar Kaagen. Braassem
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R.A. van Seggelen - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk - VVD
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
01:45:39 - 01:46:02 - 01:47:16 - 01:48:15 - 01:48:24 - 01:53:02 - 01:59:03 - 02:01:31 - 02:19:36 - 02:20:23 - 02:24:31 - 02:25:13 - 02:25:34 - 02:25:39 - 02:26:29 - 02:26:52 - 02:27:16 - 02:28:08 - 02:31:14 - 02:32:25 - 02:33:06 - 02:34:13 - 02:35:25 - 02:40:05 - 02:40:52 - 02:41:44 - 02:42:05 - 02:43:14
Ambtenaar Kaagen. Braassem -
Agendapunt 13 Wijziging Gemeenschappelijke regeling RDOG Hollands Midden
Gemeente Kaag en Braassem overweegt update van RDOG-regeling
De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteerde over een voorstel om de Gemeenschappelijke Regeling van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG HM) te actualiseren. Het doel is om de regeling in lijn te brengen met recente wetgeving en nieuwe taken. De wijzigingen lijken op brede steun te kunnen rekenen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Kaag en Braassem stond de actualisatie van de Gemeenschappelijke Regeling van de RDOG Hollands Midden op de agenda. De RDOG HM, die voor achttien gemeenten in de regio taken uitvoert op het gebied van gezondheid en preventie, moet volgens de raad worden aangepast om te voldoen aan nieuwe wetgeving en om alle taken te omvatten.Mevrouw De Rijk benadrukte het belang van de wijzigingen: "Het is essentieel dat we als raadslid bevoegd blijven om vragen te stellen en stukken op te vragen. Dat recht behouden we." Ze wees erop dat een ruime meerderheid van tweederde van de aangesloten gemeenten moet instemmen met wijzigingen, wat volgens haar een democratische waarborg biedt. "Wat ons betreft kunnen we akkoord gaan en het zou zelfs een hamerstuk mogen worden," voegde ze toe.
De heer Van Egmond van D66 sloot zich hierbij aan en benadrukte dat de RDOG, ondanks de huidige coronacrisis, een zorgenkindje blijft. "We kunnen ons vinden in het omzetten naar een collegeregeling en het actualiseren van de structuur. We behouden genoeg sturingsmogelijkheden," aldus Van Egmond. Ook hij stelde voor om het voorstel als hamerstuk te behandelen, maar benadrukte dat de RDOG de aandacht blijft houden.
De voorgestelde wijzigingen omvatten onder meer het omzetten van de regeling naar een collegeregeling en het verbeteren van de leesbaarheid door redactionele aanpassingen. Er zijn geen financiële gevolgen of directe risico's verbonden aan deze wijzigingen. De raad behoudt zijn sturingsmogelijkheden door zienswijzen in te dienen.
De gemeente Kaag en Braassem neemt deel aan de RDOG HM, die zich richt op gezondheid, preventie, jeugdgezondheidszorg en het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling. De actualisatie van de regeling moet ervoor zorgen dat deze weer volledig aansluit op de wetgeving en de tussentijds toegevoegde taken. Het voorstel wordt besproken en besloten in samenwerking met de achttien betrokken gemeenten.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om uit de huidige gemeenschappelijke regeling van de RDOG Hollands Midden te stappen en deze te actualiseren. Het doel is om de regeling aan te passen zodat deze voldoet aan de recente wetgeving en alle taken van de RDOG omvat. De voorgestelde wijzigingen omvatten het omzetten van de regeling naar een collegeregeling, het toevoegen van nieuwe taken en het verbeteren van de leesbaarheid door redactionele aanpassingen. Er zijn geen financiële gevolgen of directe risico's verbonden aan deze wijzigingen. De raad behoudt zijn sturingsmogelijkheden door zienswijzen in te dienen. De wijzigingen worden besproken en besloten in samenwerking met de achttien betrokken gemeenten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging gemeenschappelijke regeling RDOG Hollands Midden". Het voorstel beoogt de actualisering van de gemeenschappelijke regeling (GR) van de Regionale Dienst Openbare Gezondheid (RDOG) Hollands Midden. De wijzigingen zijn noodzakelijk om te voldoen aan recente wetswijzigingen en om alle taken van de RDOG te omvatten. De GR wordt aangepast van een raadsregeling naar een collegeregeling, wat in lijn is met de huidige praktijk. Er zijn geen financiële gevolgen of directe risico's verbonden aan deze wijziging. De raad behoudt zijn sturingsmogelijkheden via zienswijzen op programmabegrotingen en begrotingswijzigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de noodzaak als de inhoud van de wijzigingen duidelijk uiteenzet. Het bevat ook informatie over de gevolgen en de rol van de raad.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de wijziging van de GR en het college toestemming geven om deze wijziging vast te stellen. De raad behoudt de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen op programmabegrotingen en begrotingswijzigingen.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad instemt met de wijziging van de GR naar een collegeregeling, wat de formele rol van de raad in de GR vermindert.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde wijzigingen. Het is haalbaar en relevant, gezien de noodzaak om aan de wetgeving te voldoen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om uit te treden uit de huidige GR en het college toestemming geven om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld, behalve de betrokkenheid van de 18 gemeenten in de regio.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de wijziging van de GR, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling (GR) RDOG Hollands Midden Wetswijzigingen Taken Collegeregeling Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Wet publieke gezondheid (Wpg) Zienswijze Redactionele wijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 14 Inwonerparticipatie
Inwonerparticipatie in Kaag en Braassem: Gemeenteraad verdeeld over aanpak
De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteerde over een nieuw voorstel om inwoners meer te betrekken bij gemeentelijke projecten en beleid. Het voorstel, dat op 14 december 2020 werd besproken, stuitte op gemengde reacties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om inwonerparticipatie te integreren in verschillende opgaven en beleidsterreinen uitvoerig besproken. Het plan omvat het gebruik van drie digitale participatie-instrumenten: het inwonerspanel, het digitaal plein en Openstad. Deze tools moeten inwoners de mogelijkheid geven om mee te denken en te co-creëren. Daarnaast is er een evaluatie van de participatietrajecten gepland voor het laatste kwartaal van 2021.Uitstel of direct behandelen?
De discussie begon met een punt van orde van de heer Beurden, die voorstelde het agendapunt uit te stellen naar januari. "Het is te belangrijk om af te raffelen," stelde hij. De heer van Egmond was het hier niet mee eens: "Ik vind het jammer dat het wordt uitgesteld, participatie verdient meer podium." Uiteindelijk besloot de meerderheid van de raad om het voorstel direct te behandelen.
Duidelijke kaders en communicatie
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Molens, benadrukte het belang van duidelijke kaders en verwachtingsmanagement bij participatie. "Participatie is niet altijd een doel op zich," aldus Molens. Hij pleitte voor een cultuurverandering binnen de gemeente om de communicatie en terugkoppeling te verbeteren.
Ambitieuze voorstellen van D66
D66 kwam met een reeks ambitieuze voorstellen om de participatie verder te verbeteren. De heer van Egmond stelde onder andere voor om een netwerk van betrokken inwoners op te bouwen en dorpsbudgetten in te voeren. Ook pleitte hij voor een omgekeerde 'right to challenge', waarbij de gemeente inwoners actief uitdaagt om taken over te nemen. "We willen inwoners de mogelijkheid geven een Raadsvoorstel in te dienen als zij daarvoor 100 handtekeningen verzamelen," voegde hij toe.
Kritiek en vragen
Mevrouw de Rijk van het CDA vond het huidige voorstel te mager en had vragen over de communicatie en terugkoppeling. Ze vroeg zich af waarom er expliciet voor digitale instrumenten werd gekozen en pleitte voor meer fysieke participatiemogelijkheden zodra de omstandigheden dat toelaten.
Wethouder reageert
Wethouder Van der Wereld reageerde op de vragen en opmerkingen. Ze benadrukte dat naast de digitale tools ook fysieke participatievormen zullen worden ingezet zodra dat weer mogelijk is. "Communicatie is de basis, en de basis moet op orde," aldus de wethouder.
Conclusie
Het debat eindigde met de conclusie dat het voorstel als bespreekstuk verder zal worden behandeld, met verschillende amendementen van D66 in het vooruitzicht. De gemeenteraad lijkt verdeeld over de aanpak, maar de ambitie om inwonerparticipatie te verbeteren is duidelijk aanwezig. De komende maanden zullen uitwijzen welke voorstellen daadwerkelijk worden doorgevoerd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een voorstel over inwonerparticipatie. Het doel is om inwoners meer te betrekken bij gemeentelijke projecten en beleid. Er wordt voorgesteld om participatie te integreren in verschillende opgaven en beleidsterreinen, waarbij per situatie de meest geschikte vorm van participatie wordt gekozen. Er zijn drie digitale participatie-instrumenten die mogelijk ingezet worden: het inwonerspanel, het digitaal plein en Openstad. Deze instrumenten maken verschillende vormen van participatie mogelijk, zoals raadplegen en co-creëren. Daarnaast wordt er gedacht aan een evaluatie van de participatietrajecten in het laatste kwartaal van 2021, waarbij ook inwoners betrokken worden. Er is geen apart budget voor participatie, dus de kosten worden binnen bestaande projecten opgevangen. Het voorstel wordt op 14 december 2020 in de gemeenteraad besproken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel Inwonerparticipatie". Het richt zich op het verbeteren van de samenwerking tussen de gemeente Kaag en Braassem en haar inwoners door middel van participatie. Het voorstel stelt voor om participatie te integreren binnen verschillende opgaven en beleidsterreinen, gebruik te maken van drie digitale participatie-instrumenten (inwonerspanel, digitaal plein en Openstad), en een integrale evaluatie van participatie in het laatste kwartaal van 2021 te agenderen. Het doel is om inwoners uit te dagen mee te denken en initiatieven in te dienen, en om te experimenteren en te leren van participatietrajecten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke structuur voor hoe participatie geïntegreerd kan worden in gemeentelijke processen en welke instrumenten daarvoor ingezet worden. Echter, het mist specifieke details over hoe de evaluatie precies uitgevoerd zal worden en hoe de resultaten daarvan gebruikt zullen worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde uitgangspunten en werkwijzen voor inwonerparticipatie vast te stellen en te bekrachtigen. Daarnaast zal de raad geïnformeerd worden over de voortgang van de participatie-initiatieven gedurende 2021.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate waarin zij de voorgestelde participatie-instrumenten en -processen willen ondersteunen en of zij akkoord gaan met het ontbreken van een apart budget voor participatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdlijn is voor de evaluatie, ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van bestaande budgetten kan een beperking vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde aanpak voor inwonerparticipatie, inclusief het gebruik van de digitale instrumenten en de geplande evaluatie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en stelt dat het een integraal onderdeel is van gemeentelijke projecten en beleid. Er wordt ingezet op digitale participatie-instrumenten om inwoners te betrekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien participatie een belangrijk middel is binnen het thema duurzaamheid en er specifieke participatiebijeenkomsten over duurzaamheid gepland zijn.
Financiële Gevolgen:
Er is geen apart budget voor participatie. De kosten worden opgevangen binnen de bestaande programma’s of projecten. Dit kan een beperking vormen voor de uitvoering van participatie-initiatieven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inwonerparticipatie Participatie-instrumenten Digitale participatie Evaluatie Cultuurverandering Quick Scan Lokale Democratie Omgevingsvisie Samenwerkingsagenda Duurzaamheid ExperimenterenVerfijning van de zoekopdracht:
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Tanja Van Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Tanja Van Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Tanja Van Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Petra van der Wereld - Wethouder
Tanja Van Klink - PRO
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Tanja Van Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
Hans Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Hans Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Hans Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Hans Klink - PRO
N.G. Van Egmond - D66
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Hans Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Hans Klink - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Petra van der Wereld - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. Van Egmond - D66
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
02:45:55 - 02:46:16 - 02:46:28 - 02:47:48 - 02:50:10 - 02:50:17 - 02:51:14 - 02:51:54 - 02:52:14 - 02:52:49 - 02:53:51 - 02:56:17 - 02:57:02 - 03:01:03 - 03:05:30 - 03:10:13 - 03:10:22 - 03:11:30 - 03:12:21 - 03:12:54 - 03:13:42 - 03:13:59 - 03:14:51 - 03:15:01 - 03:15:10 - 03:16:06 - 03:16:22 - 03:16:49