19-02-2020 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 3 Mededelingen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 4 Besluitenlijst
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 6 Lijst van ingekomen stukken
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. van Beurden - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 7 Bekrachtiging / opheffing geheimhouding
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 8.a Zendtijd lokale omroep Stichting Streekomroep Braassemermeer
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een positief advies te geven aan het Commissariaat voor de Media over de aanvraag van de Stichting Streekomroep Braassemermeer (SSB). Deze aanvraag betreft de hernieuwde aanwijzing als lokale publieke media-instelling. De huidige vergunning van SSB loopt af op 29 maart 2020. De raad moet beoordelen of SSB voldoet aan de eisen van de Mediawet, zoals het hebben van een representatief beleidsorgaan en het uitvoeren van een publieke mediaopdracht. De raad heeft de aanvraag van SSB getoetst en is van plan een positief advies uit te brengen. Het besluit moet nog worden genomen en daarna wordt het Commissariaat voor de Media geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een positief advies aan het Commissariaat voor de Media (CvdM) over de heraanwijzing van de Stichting Streekomroep Braassemermeer (SSB) als lokale publieke media-instelling voor de gemeente Kaag en Braassem. De huidige vergunning van SSB loopt af op 29 maart 2020. De raad moet adviseren of SSB voldoet aan de eisen van de Mediawet, waaronder het zijn van een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid en het hebben van een representatief beleidsorgaan. Het voorstel concludeert dat SSB aan deze eisen voldoet en stelt voor een positief advies uit te brengen aan het CvdM.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante wettelijke eisen en de procedure voor heraanwijzing duidelijk uiteenzet. Het bevat ook informatie over de financiële aspecten en de rol van de raad.
Rol van de Raad:
De raad moet een advies uitbrengen aan het CvdM over de vraag of SSB voldoet aan de eisen van de Mediawet. Dit advies is een noodzakelijke stap voordat het CvdM een nieuwe zendvergunning kan verlenen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet uitbrengen van een positief advies over de heraanwijzing van SSB. Dit kan invloed hebben op de lokale media-infrastructuur en de manier waarop lokale informatie wordt verspreid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de toekomstige prestaties van SSB. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om een positief advies uit te brengen aan het CvdM over de heraanwijzing van SSB als lokale publieke media-instelling.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de formele procedure tussen de gemeente en het CvdM.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel en wordt niet genoemd als een overweging.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een bijdrage vanuit het gemeentefonds, gebaseerd op een bedrag van € 1,32 per woonruimte. De exacte hoogte van de gemeentelijke bijdrage wordt in de begroting vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Streekomroep Braassemermeer (SSB) Mediawet Commissariaat voor de Media (CvdM) Lokale publieke media-instelling Zendvergunning Publieke mediaopdracht Gemeentefonds Financiering Maatschappelijke behoeften BekostigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.b Project niet geregeld grondgebruik
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een project om het gebruik van gemeentegrond en -water dat niet officieel is geregeld, aan te pakken. Het doel is om de juridische en feitelijke situatie van deze gronden in overeenstemming te brengen. Het plan omvat het beoordelen van situaties van niet-geregeld grondgebruik en het doen van voorstellen voor verkoop, verhuur of ontruiming van deze gronden in de jaren 2020 tot en met 2022. Er zijn 689 situaties geïdentificeerd, waarbij het vaak gaat om grond die aan particuliere tuinen is toegevoegd. De gemeente wil een projectgrondprijs van € 150 per m² hanteren, wat een korting is ten opzichte van de reguliere prijs. Het project wordt uitgevoerd door Gemvast B.V., dat persoonlijke gesprekken met betrokkenen zal voeren om tot een oplossing te komen. De gemeente verwacht dat het project kan leiden tot kritische reacties, maar benadrukt het belang van open communicatie. Het project zal periodiek worden geëvalueerd en de communicatie hierover is van groot belang.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Project niet-geregeld grondgebruik
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Plan van Aanpak niet-geregeld grond- en watergebruik gemeente Kaag en Braassem d.d. 22 januari 2020". Het doel is om de juridische en feitelijke situatie van grond- en watergebruik in overeenstemming te brengen. Dit wordt bereikt door situaties van niet-geregeld grondgebruik te beoordelen en voorstellen te doen voor verkoop, verhuur of ontruiming. Het project richt zich op 689 situaties, waarbij een projectgrondprijs van €150 per m² wordt gehanteerd, wat een korting van 40% is ten opzichte van de reguliere prijs. Het project loopt van 2020 tot 2022 en omvat periodieke evaluaties.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijk plan van aanpak, financiële ramingen, en een communicatieplan. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke criteria voor verkoop of verhuur en de aanpak van mogelijke bezwaren.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het plan van aanpak, de verkoopvoorwaarden, en de periodieke evaluatie van het project. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet de voortgang en resultaten van het project beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de verkoop van grond tegen een gereduceerde prijs en de voorwaarden waaronder dit gebeurt. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met mogelijke bezwaren van inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen, meetbare resultaten, en een tijdlijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de criteria voor het afhandelen van bezwaren kunnen specifieker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het plan van aanpak, de verkoopvoorwaarden, en de evaluatieprocedure.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van communicatie en participatie. Gemvast zal in gesprek gaan met betrokkenen om hen te informeren en te betrekken bij het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een relevant aspect, aangezien het project streeft naar een duurzame regeling van grondgebruik door juridische en feitelijke situaties in overeenstemming te brengen.
Financiële gevolgen:
De geraamde bruto-opbrengst van het project is €1.807.200, met kosten van €50.000 per projectjaar. De kosten worden gedekt door de opbrengsten uit de verkoop van grond. Er is een korting op de grondprijs om aankoop te stimuleren en discussies over eigendomsrecht te vermijden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Niet-geregeld grondgebruik Plan van Aanpak Gemvast Snippergrondbeleid Grondprijzenbrief Communicatie Evaluatie Verkoopovereenkomsten Bestemmingsregelingen Participatie en tijdlijnVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.c 5e wijziging Algemene Plaatselijke Verordening Kaag en Braassem 2012
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een vijfde wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (APV) uit 2012. Het doel van deze wijziging is om de aanpak van ondermijnende criminaliteit te versterken en een gezond ondernemingsklimaat te bevorderen. De voorgestelde aanpassingen richten zich specifiek op het bestrijden van ondermijning, een vorm van criminaliteit die de samenleving en de lokale economie bedreigt. Er zijn geen kosten of risico's verbonden aan dit besluit. Na vaststelling zal de verordening in werking treden en kan de raad na een jaar worden geïnformeerd over de effectiviteit van de wijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "5e wijziging Algemene plaatselijke verordening Kaag en Braassem 2012". Het voorstel beoogt de APV te wijzigen om de aanpak van ondermijning te versterken en een gezond ondernemingsklimaat te stimuleren. Dit wordt bereikt door het toevoegen van bepalingen die gericht zijn op het bestrijden van ondermijnende criminaliteit, die de legale economie en de veiligheid in de gemeente bedreigt. De wijzigingen zijn gebaseerd op een memo van 11 november 2019 en zijn specifiek gericht op ondermijning, waarbij andere wijzigingen zijn geschrapt na discussie in de raad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de doelstellingen en de voorgestelde wijzigingen beschrijft. Het biedt een onderbouwing voor de noodzaak van de wijzigingen en verwijst naar eerdere communicatie met de raad.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de voorgestelde wijzigingen in de APV. De raad kan ook besluiten om na een jaar geïnformeerd te worden over de effectiviteit van de wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen in de APV willen aannemen om de aanpak van ondermijning te versterken. Dit omvat het afwegen van de noodzaak van deze wijzigingen tegen eventuele andere prioriteiten of bezwaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen, maar er is geen duidelijke tijdsgebonden evaluatie opgenomen, behalve de optie om na een jaar geïnformeerd te worden. Er lijken geen directe inconsistenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de 5e wijziging van de APV willen vaststellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is enige mate van participatie geweest in de vorm van een presentatie aan de raad op 19 november 2019, die heeft geleid tot dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het voorstel, en er is geen dekking nodig of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondermijning Algemene plaatselijke verordening (APV) Criminaliteit Ondernemingsklimaat Veiligheid Gemeente Instrumenten Openbare orde Malafide ondernemers LeefbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.d Wijziging gemeenschappelijke regeling ODWH
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om in te stemmen met de 11e wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West-Holland. Deze wijziging is nodig vanwege de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, die sinds 1 januari 2020 van kracht is. De wet zorgt ervoor dat het private arbeidsrecht van toepassing wordt op ambtenaren. De aanpassing van de regeling maakt het mogelijk om aan te sluiten bij een nieuwe werkgeversvereniging voor niet-gemeenten. Hierdoor kan het personeel van de Omgevingsdienst onder de cao van samenwerkende gemeentelijke organisaties en het Personeelshandboek vallen. De wijziging zou met terugwerkende kracht ingaan vanaf 1 januari 2020. Na goedkeuring wordt het besluit bekendgemaakt aan het algemeen bestuur en in het Gemeenteblad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West-Holland". Het voorstel betreft de 11e wijziging van de Gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) om deze in lijn te brengen met de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). Deze wet, die op 1 januari 2020 in werking is getreden, vervangt het ambtenarenrecht door het private arbeidsrecht voor overheidswerknemers. De wijziging maakt het mogelijk voor de ODWH om aan te sluiten bij een nieuwe werkgeversvereniging voor niet-gemeenten, en past de rechtsverhoudingen en toepasselijke regelingen aan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die nodig zijn om de Gemeenschappelijke regeling aan te passen aan de Wnra. Het bevat de achtergrond, de aanleiding, en de stappen die genomen moeten worden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om in te stemmen met de voorgestelde wijziging van de Gemeenschappelijke regeling. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de wijziging door te voeren.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijziging een technische aanpassing betreft die voortvloeit uit nationale wetgeving (Wnra). De raad moet beslissen of zij instemt met de aansluiting bij de nieuwe werkgeversvereniging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het duidelijk maakt wat er moet gebeuren en dat de wijziging met terugwerkende kracht per 1 januari 2020 in werking treedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de 11e wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West-Holland.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel, aangezien het een technische wijziging betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in de sectie "Uitvoering Kosten nvt".Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst West-Holland Gemeenschappelijke regeling Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) Werkgeversvereniging Rechtspositie ambtenaren Overheidswerkgever Privaatrechtelijke rechtspersonen Cao samenwerkende gemeentelijke organisaties Personeelshandboek DeelnemingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Reparatie bestemmingsplan ‘Herenweg 14b, Rijnsaterwoude’ (bestuurlijke lus)
Gemeenteraad stemt in met aangepast bestemmingsplan Herenweg 14b
Ondanks tegenstand van het CDA heeft de gemeenteraad van Rijnsaterwoude ingestemd met de voorgestelde wijzigingen aan het bestemmingsplan voor Herenweg 14b. Het plan, dat eerder door de Raad van State werd goedgekeurd onder voorwaarden, zal nu verder worden uitgewerkt en opnieuw ter inzage worden gelegd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om het bestemmingsplan voor Herenweg 14b aan te passen, besproken. De Raad van State had eerder aangegeven dat het plan kan blijven bestaan, mits er aanpassingen worden gedaan om het zicht op het achterliggende landschap te behouden en om duidelijkheid te scheppen over de noodzakelijke parkeervoorzieningen voor een bedrijf aan huis.Het college stelde voor om de regels voor bijgebouwen aan te passen en te verwijzen naar de gemeentelijke Nota Parkeernormen 2018. Na overleg met de initiatiefnemer zal een aangepast bestemmingsplan aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Na goedkeuring zal het plan zes weken ter inzage liggen en opnieuw naar de Raad van State worden gestuurd.
Tijdens het debat maakte het CDA duidelijk dat zij tegen het voorstel blijven. "Het plan blijft in strijd met gemeentelijk en provinciaal beleid," verklaarde meneer Moren namens het CDA. Ondanks hun tegenstand stemde de meerderheid van de raad, bestaande uit D66, PRO, SVKB en VVD, voor het voorstel. Dit resulteerde in 16 stemmen voor en 4 tegen.
De stemming verliep soepel, zonder de noodzaak van stemkastjes. "Dat is redelijk consequent," merkte de voorzitter op, verwijzend naar de eerdere tegenstem van het CDA.
Het aangepaste bestemmingsplan zal nu verder worden uitgewerkt en opnieuw ter inzage worden gelegd. De gemeenteraad hoopt hiermee tegemoet te komen aan de eisen van de Raad van State en de zorgen van de inwoners van Rijnsaterwoude.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt wijzigingen aan het bestemmingsplan 'Herenweg 14b' in Rijnsaterwoude. De Raad van State heeft aangegeven dat het plan kan blijven bestaan, mits er aanpassingen worden gedaan. Er zijn twee belangrijke punten die aandacht nodig hebben. Ten eerste moet worden gezorgd dat er voldoende zicht blijft op het achterliggende landschap, ook als er bijgebouwen worden geplaatst. Ten tweede moet duidelijk worden wat precies de 'noodzakelijke parkeervoorzieningen' zijn voor een bedrijf aan huis. Het college stelt voor om de regels voor bijgebouwen aan te passen en te verwijzen naar de gemeentelijke Nota Parkeernormen 2018 voor parkeervoorzieningen. Na overleg met de initiatiefnemer zal een aangepast bestemmingsplan aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Na goedkeuring zal het plan zes weken ter inzage liggen en opnieuw naar de Raad van State worden gestuurd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Tussenuitspraak RvS bestemmingsplan ‘Herenweg 14b’". Het bestemmingsplan voor Herenweg 14b in Rijnsaterwoude is vastgesteld, maar er is beroep aangetekend. De Raad van State heeft geoordeeld dat het plan kan blijven bestaan mits het op twee punten wordt aangepast: de regeling voor bijbehorende bouwwerken moet de doorzichten waarborgen, en de definitie van 'noodzakelijke parkeervoorzieningen' moet worden verduidelijkt door te verwijzen naar de gemeentelijke Nota Parkeernormen 2018. Na overleg met de initiatiefnemer zal een gewijzigd plan aan de raad worden voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de exacte wijzigingen die nodig zijn en de impact daarvan.
Rol van de Raad:
De raad moet het gewijzigde bestemmingsplan beoordelen en vaststellen. Dit is een cruciale stap in het proces om het plan definitief te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn om de bezwaren van de Raad van State te adresseren en of ze in lijn zijn met de gemeentelijke visie op ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er is een gebrek aan specifieke tijdslijnen en meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit kan verbeterd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen en het aangepaste bestemmingsplan willen vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve het overleg met de initiatiefnemer.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of er kosten zijn verbonden aan de wijzigingen en hoe deze gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Raad van State Tussenuitspraak Bouwwerken Doorzichten Omgevingsvergunning Parkeervoorzieningen Nota Parkeernormen Bestuurlijke lus OverlegVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Reparatie bestemmingsplan ‘Herenweg 14b, Rijnsaterwoude’ (bestuurlijke lus)." Het doel is om het bestemmingsplan voor Herenweg 14b te repareren volgens de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Dit omvat het waarborgen van doorzichten naar het achterliggende landschap en het verduidelijken van de noodzakelijke parkeervoorzieningen. Het plan maakt de bouw van een vrijstaande woning mogelijk en sluit een exploitatieplan uit. Een anterieure overeenkomst dekt de financiële risico’s voor de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen aan het bestemmingsplan adresseert zoals vereist door de Raad van State. Het bevat duidelijke beslispunten en onderbouwing.
Rol van de Raad:
De raad moet het aangepaste bestemmingsplan vaststellen en besluiten geen exploitatieplan op te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en het al dan niet opnemen van een exploitatieplan. Dit kan politieke implicaties hebben met betrekking tot ruimtelijke ordening en lokale ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassingen die moeten worden doorgevoerd. Het is tijdgebonden met een duidelijke tijdlijn voor goedkeuring en publicatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na vaststelling het plan ter goedkeuring aan de provincie wordt voorgelegd en gepubliceerd, met een inzagetermijn van zes weken. Beroep kan worden aangetekend tegen de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico’s zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer, waardoor de gemeente geen financiële risico’s loopt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herenweg 14b Rijnsaterwoude Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State Bouw van vrijstaande woning Anterieure overeenkomst Doorzichten Parkeervoorzieningen Nota Parkeernormen 2018Verfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 10 Evaluatie beleidsregel huisvesting arbeidsmigranten 2018
Gemeenteraad Kaag en Braassem verdeeld over huisvesting arbeidsmigranten
In een verhitte raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Kaag en Braassem gedebatteerd over de voorgestelde wijzigingen in de beleidsregel voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Hoewel er overeenstemming was over enkele punten, bleef de raad verdeeld over de noodzaak en de timing van de voorgestelde aanpassingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd een amendement ingediend door D66 en Samen voor Kaag en Braassem (SVKB), dat uiteindelijk met een meerderheid werd aangenomen. Het amendement stelde voor om slechts twee van de vier voorgestelde wijzigingen door te voeren. "Wij zijn van mening dat de huidige beleidsregel op een aantal punten niet hoeft te worden aangepast," verklaarde een woordvoerder van D66. "De evaluatie geeft geen aanleiding om het beleid op dit moment te wijzigen."De discussie draaide vooral om de vraag of de beleidsregel voldoende ruimte biedt voor de huisvesting van arbeidsmigranten. De VVD benadrukte het belang van arbeidsmigranten voor de lokale economie. "Onze economie draait voor een aanzienlijk deel op de inzet van arbeidsmigranten," aldus VVD-raadslid Van der Geest. "We kunnen ze helemaal niet missen."
Het CDA, dat tegen het amendement stemde, vond de voorgestelde wijzigingen te prematuur. "Het huidige beleid is zorgvuldig samengesteld om draagvlak te krijgen van ondernemers en inwoners," stelde CDA-raadslid De Rijk. "Wij willen het beleid houden zoals het in 2018 is vastgesteld."
De wethouder benadrukte dat de evaluatie van het beleid noodzakelijk was om te zien of de oorspronkelijke bedoelingen werden gerealiseerd. "We hebben gezien dat er op vier punten aanpassing benodigd is om de bedoeling te dienen," aldus de wethouder.
Uiteindelijk stemden 16 raadsleden voor het amendement en 4 tegen. De raad besloot ook om eind dit jaar of begin volgend jaar opnieuw te evalueren of de beleidsregel voldoende effectief is. "We willen kijken wat er van geworden is," aldus de voorzitter van de vergadering.
Met de aangenomen wijzigingen wordt de huisvesting van arbeidsmigranten regionaal aangepakt, worden nieuwe definities toegevoegd en wordt het maximum aantal personen per slaapkamer vastgesteld op twee. De regel die vereist dat een locatie niet nodig is voor de uitbreiding van andere glastuinbouwbedrijven, wordt geschrapt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt wijzigingen in de beleidsregel voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Er zijn vier belangrijke beslispunten. Ten eerste wordt voorgesteld om de huisvesting van arbeidsmigranten regionaal aan te pakken, zodat ze ook in aangrenzende gemeenten kunnen wonen. Ten tweede wil men nieuwe definities toevoegen, zoals "eigen glastuinbouwgerelateerde onderneming" en "nieuwbouw", om verwarring te voorkomen. Ten derde wordt voorgesteld om het maximum aantal personen per slaapkamer vast te stellen op twee, in plaats van één. Ten slotte wil men een regel schrappen die vereist dat een locatie niet nodig is voor de uitbreiding van andere glastuinbouwbedrijven. Deze wijzigingen zouden de huisvesting van arbeidsmigranten vergemakkelijken en beter laten aansluiten bij regionale en provinciale regels. De gemeenteraad zal hierover een besluit nemen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Evaluatie beleidsregel huisvesting arbeidsmigranten
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie beleidsregel huisvesting arbeidsmigranten". Het voorstel beoogt wijzigingen aan te brengen in de beleidsregel voor de huisvesting van arbeidsmigranten in de gemeente Kaag en Braassem. De voorgestelde wijzigingen omvatten een regionale aanpak voor huisvesting, het toevoegen van definities zoals "eigen glastuinbouwgerelateerde onderneming" en "concern", het aanpassen van het maximaal aantal personen per slaapkamer naar twee, en het schrappen van een regel over toekomstige uitbreiding in het glastuinbouwgebied. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de huisvesting van arbeidsmigranten te verbeteren en te vereenvoudigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het specifieke wijzigingen en de redenen daarvoor duidelijk uiteenzet. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse, hoewel wordt vermeld dat er geen externe kosten zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de beleidsregel. Dit omvat het goedkeuren van de regionale aanpak, de nieuwe definities, de wijziging in het aantal personen per slaapkamer, en het schrappen van de regel over toekomstige uitbreiding.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de regionale aanpak willen ondersteunen, wat kan leiden tot meer flexibiliteit in de huisvesting van arbeidsmigranten. Ook moeten ze beslissen over de acceptatie van de nieuwe definities en de wijziging in het aantal personen per slaapkamer, wat invloed kan hebben op de leefomstandigheden van arbeidsmigranten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het jaarlijkse evaluaties omvat. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat er geen concrete doelen of meetbare resultaten worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in de beleidsregel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraak en participatiemomenten zijn geweest bij de totstandkoming van de oorspronkelijke beleidsregel in 2018. Er is echter geen specifieke informatie over recente participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan de voorgestelde wijzigingen, aangezien alleen ambtelijke inzet vereist is en er geen externe kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting arbeidsmigranten Beleidsregel Regionale aanpak Evaluatie Glastuinbouw Nieuwbouw Bestaande bouw Concern Slaapkamer UitbreidingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Evaluatie beleidsregel huisvesting arbeidsmigranten 2018". Het amendement stelt voor om de voorgestelde wijzigingen in het raadsvoorstel te herzien. Het college had een verruiming van het arbeidsmigrantenbeleid voorgesteld, maar de raad vindt deze veranderingen te voorbarig. De raad wil vasthouden aan het beleid dat in 2018 is vastgesteld na een grondig proces. Het amendement ondersteunt wel het verhelderen van bepaalde begrippen en het schrappen van een regel over toekomstige uitbreiding.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig, omdat het duidelijk maakt welke onderdelen van het oorspronkelijke voorstel worden ondersteund en welke niet. Het biedt echter beperkte details over de redenen voor het verwerpen van de voorgestelde verruimingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten te evalueren en te beslissen over eventuele wijzigingen. In dit geval moet de raad beslissen of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen van het college of het amendement steunen dat deze wijzigingen deels verwerpt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het collegevoorstel voor verruiming van het beleid of het steunen van het amendement dat pleit voor behoud van het huidige beleid met enkele aanpassingen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de argumentatie voor het verwerpen van de verruimingen kan uitgebreider.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat ze instemmen met het behoud van het huidige beleid met enkele aanpassingen, of het oorspronkelijke voorstel van het college volgen.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit amendement.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige keuzes en definities.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting arbeidsmigranten Beleidsregel Evaluatie Wijziging Regionale aanpak Begrippen Glastuinbouw Toekomstige uitbreiding Arbeidsmigrantenbeleid Lokale behoefteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Huisvesting Arbeidsmigranten: Huisvestingsorganisatie tussen werkgever en werknemer". Het stelt voor dat wanneer huisvesting niet plaatsvindt op eigen terrein of in een eigen gebouw, er een huisvestingsorganisatie moet worden ingeschakeld. Dit moet voorkomen dat een ondernemer zowel als huisvester als werkgever optreedt, wat een belangenconflict kan veroorzaken. Een onafhankelijke huisvestingsorganisatie zou zorgen voor goede huisvesting en een soepel verloop van de huisvestingsprocessen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het duidelijk de noodzaak en de voordelen van een onafhankelijke huisvestingsorganisatie beschrijft. Echter, verdere details over de implementatie en de criteria voor de huisvestingsorganisatie zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen dat de belangen van zowel werkgevers als werknemers worden beschermd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de scheiding tussen werkgever en huisvester willen afdwingen door een onafhankelijke organisatie in te schakelen. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het beïnvloeden van de relatie met lokale ondernemers.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vereisen van een huisvestingsorganisatie. Het is echter minder duidelijk over de tijdlijn (tijdgebonden) en de specifieke criteria waaraan de organisatie moet voldoen (specifiek en realistisch). Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar verdere specificatie zou helpen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat ze instemmen met de voorgestelde wijziging in de beleidsregel.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie van belanghebbenden, zoals werkgevers, werknemers of de huisvestingsorganisaties. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor verdere uitwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar goede huisvesting kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door het welzijn van arbeidsmigranten te verbeteren.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van het voorstel te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Arbeidsmigranten Huisvestingsorganisatie Werkgever Werknemer Beleidsregel Ondernemer Onafhankelijke partij Goede huisvesting Dubbele rolVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Uitzonderen van Natuur als locatie" en betreft een wijziging in het raadsbesluit over de huisvesting van arbeidsmigranten. Het amendement stelt voor om naast recreatiegebieden ook natuurgebieden uit te sluiten als mogelijke locaties voor de huisvesting van arbeidsmigranten. De indieners willen hiermee duidelijk maken dat natuurgebieden niet beschikbaar zijn voor dergelijke huisvesting, om zo de bescherming van deze gebieden te waarborgen en te voorkomen dat deze regel onduidelijk of verborgen blijft in de regelgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt maar duidelijk in zijn doelstelling. Het richt zich specifiek op het uitsluiten van natuurgebieden voor de huisvesting van arbeidsmigranten en biedt een heldere toelichting op de reden hiervoor. Het voorstel lijkt volledig in de context van de gestelde wijziging.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de aanpassing van het raadsbesluit. Het is aan de raad om te overwegen of het uitsluiten van natuurgebieden als locaties voor huisvesting van arbeidsmigranten wenselijk en noodzakelijk is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vinden om natuurgebieden expliciet uit te sluiten van huisvesting voor arbeidsmigranten. Dit kan afhangen van prioriteiten zoals natuurbehoud, ruimtelijke ordening en sociale huisvesting.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in de zin dat het duidelijk aangeeft welke gebieden worden uitgesloten. Het is haalbaar en relevant binnen de context van het raadsbesluit. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanvaardt en daarmee natuurgebieden uitsluit als mogelijke locaties voor de huisvesting van arbeidsmigranten.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt niets over participatie. Het richt zich enkel op de wijziging van de bestemmingsregels.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de zin dat het amendement bijdraagt aan het behoud van natuurgebieden, wat een duurzaamheidsdoel kan zijn.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen financiële gevolgen. Het richt zich op beleidsmatige uitsluiting van natuurgebieden en heeft waarschijnlijk geen directe financiële impact, tenzij er implicaties zijn voor toekomstige ontwikkelingsplannen die nu niet kunnen doorgaan. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Arbeidsmigranten Natuur Recreatie Locatie Aanpassing Bestemming Uitsluiten Regels ToelichtingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Huisvesting Arbeidsmigranten: De Leefbaarheid en Menselijke maat". Het stelt voor om de beleidsregel voor de huisvesting van arbeidsmigranten aan te passen. De wijziging houdt in dat de norm voor het aantal arbeidsmigranten per slaapkamer wordt aangepast van maximaal twee naar in beginsel één, tenzij de arbeidsmigranten zelf kiezen voor twee. Daarnaast wordt een maximum van zes arbeidsmigranten per appartement vastgesteld, mits er een woonkamer/keuken en sanitaire voorzieningen aanwezig zijn. Het doel is om de leefbaarheid en integratie in de omgeving te verbeteren door duidelijke kaders te stellen voor de vorm van huisvesting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke richtlijnen biedt voor de huisvesting van arbeidsmigranten en de motivatie achter de wijziging toelicht. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en handhaving van deze regels.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol bij het goedkeuren van het amendement. Door het amendement aan te nemen, geeft de raad richting aan het beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten in de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de bestaande norm of het aannemen van de voorgestelde wijziging die meer nadruk legt op individuele privacy en leefbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal personen per slaapkamer en appartement. Het is echter minder specifiek over de handhaving en evaluatie van de effectiviteit van deze maatregel. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen gesteld.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat in dit geval is gebeurd met 20 stemmen voor en 0 tegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van arbeidsmigranten of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces is meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op leefbaarheid en menselijke maat.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de implementatie van de nieuwe huisvestingsnormen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Arbeidsmigranten Leefbaarheid Menselijke maat Beleidsregel Privacy Appartement Woonkamer/keuken Sanitaire voorziening WerkbezoekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Relatie huisvestingsbehoefte en arbeidsmigranten in eigen gemeente." Het amendement stelt voor om de beleidsregels voor huisvesting van arbeidsmigranten aan te passen, zodat aanvragen voor huisvesting van meer dan 100 personen alleen wenselijk zijn als deze noodzakelijk zijn voor arbeidsmigranten die werkzaam zijn binnen de gemeente Kaag en Braassem. Dit is in lijn met de samenwerkingsagenda "Maak Meedoen Mogelijk," die de focus legt op het oplossen van huisvestingsproblemen voor lokale ondernemers. Het amendement benadrukt de noodzaak om de behoefte aan huisvesting aan te tonen en biedt flexibiliteit voor tijdelijke invulling vanuit de regio.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de voorgestelde wijzigingen in de beleidsregels beschrijft en de context en motivatie voor deze wijzigingen biedt. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde informatie over de implementatie en monitoring van de voorgestelde regels.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de voorgestelde wijzigingen in de beleidsregels voor de huisvesting van arbeidsmigranten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de focus willen leggen op het huisvesten van arbeidsmigranten die binnen de gemeente werken, in plaats van een bredere regionale aanpak. Dit kan invloed hebben op de beschikbaarheid van huisvesting voor arbeidsmigranten uit andere regio's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal personen dat gehuisvest kan worden. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de wijze van monitoring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering en handhaving van de regels kunnen uitdagingen opleveren.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen, wat betekent dat ze de voorgestelde wijzigingen in de beleidsregels goedkeuren.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, zoals arbeidsmigranten of lokale ondernemers, in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar het kan relevant zijn in termen van het creëren van duurzame huisvestingsoplossingen die voldoen aan de behoeften van de lokale arbeidsmarkt.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het zou nuttig zijn om inzicht te krijgen in de kosten van het aanpassen van de huisvestingsregels en de mogelijke impact op de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Arbeidsmigranten Behoefte Beleidsregels Samenwerkingsagenda Ondernemers Regio Wooneenheden Seizoenswerk LocatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Jan Van Der Geest - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Jan Van Der Geest - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
00:11:15 - 00:13:25 - 00:14:18 - 00:17:46 - 00:21:27 - 00:25:39 - 00:26:01 - 00:27:11 - 00:28:02 - 00:29:35 - 00:30:12 - 00:30:37 - 00:30:51 - 00:34:32 - 00:58:18 - 00:59:10 - 01:00:01 - 01:00:15 - 01:00:31 - 01:01:17 - 01:01:54 - 01:01:58 - 01:02:21 - 01:02:50 - 01:03:09