04-06-2025 Context en Kaders
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Programma Context & Kaders-avond Jaarrekening 2024 en Kaderbrief 2026
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Ambtenaar Kaagen. Braassem
Agendapunt 2 Jaarstukken 2024
Gemeenteraad Kaag en Braassem Bespreekt Positieve Jaarstukken 2024
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft de jaarstukken van 2024 besproken, waarin een positief resultaat van €7.011.377 werd gepresenteerd. Een deel van dit bedrag, €295.000, is gereserveerd voor de noodopvang van vluchtelingen. De rest wordt toegevoegd aan de algemene reserve. De jaarstukken rapporteren over de voortgang van beleidsdoelen en budgetten, met aandacht voor uitdagingen zoals nationale crises en stijgende kosten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering uitte raadslid De Rijk-de Jong haar verbazing over de grote toevoeging aan de algemene reserve. "We horen al jaren dat er budget overblijft voor de opvang van Oekraïners, en nu wil het college daar toch nog geld aan toevoegen," merkte zij op. De betrokken ambtenaar legde uit dat de rijksbijdrage voor opvang wordt afgebouwd, terwijl de kosten doorlopen: "Over de hele periode komen we €295.000 tekort".Een ander punt van discussie was de afname van WMO-aanvragen, ondanks de vergrijzing in de gemeente. Raadslid De Rijk-de Jong vroeg om meer duidelijkheid hierover. Ook de stijging van de OZB werd onder de loep genomen. Er werd verwezen naar een tabel in de jaarstukken die de lasten voor een gemiddelde woning inzichtelijk maakt.
Raadslid Möllers complimenteerde de verduidelijking van het positieve saldo van €7 miljoen, maar vroeg zich af of de budgettaire ruimte voor 2026 niet te groot was. Hij wees ook op de daling van dubieuze debiteuren bij de sociale zaken en vroeg om een toelichting op de rechtmatigheidsverantwoording, die hij vrij kort vond.
De accountant, vertegenwoordigd door Van Hattem en Jansen, gaf een toelichting op hun controlewerkzaamheden. Ze prezen de gemeente voor de prettige samenwerking en de vrijwel lege rechtmatigheidsverantwoording. "Het is vrij uniek dat de rechtmatigheidsverantwoording zo leeg is," aldus Jansen. Wel wezen ze op enkele verbeterpunten, zoals de onderbouwing van de spend-analyse en het inzicht in de IT-omgeving bij de BVO.
De val van het kabinet werd ook genoemd als een nieuwe onzekerheid voor de gemeente. "Het is afwachten hoe dit verder gaat lopen," aldus financieel adviseur De Vries. De gemeenteraad zal de jaarstukken op 7 juli 2025 vaststellen en deze moeten voor 15 juli 2025 naar de provincie Zuid-Holland en het CBS worden gestuurd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem bespreekt de jaarstukken van 2024, waarin een positief resultaat van € 7.011.377 wordt gepresenteerd. Van dit bedrag wordt € 295.000 gereserveerd voor noodopvang van vluchtelingen, terwijl de rest aan de algemene reserve wordt toegevoegd. De jaarstukken rapporteren over de voortgang van beleidsdoelen en budgetten, met aandacht voor uitdagingen zoals de invloed van nationale crises en stijgende kosten. Belangrijke thema's zijn onder andere woningbouw, participatie, de Omgevingswet, verkeersveiligheid, sociaal domein, recreatie, duurzaamheid, en veiligheid. De gemeente heeft te maken met onzekerheden vanuit het Rijk, maar blijft zich inzetten voor haar ambities binnen een financieel gezonde context. De jaarstukken worden op 7 juli 2025 vastgesteld en moeten voor 15 juli 2025 naar de provincie Zuid-Holland en het CBS worden gestuurd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Jaarstukken 2024
- Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken 2024 van de gemeente Kaag en Braassem. Het gerealiseerde resultaat is € 7.011.377 voordelig. Er wordt voorgesteld om € 295.000 te storten in een bestemmingsreserve voor noodopvang vluchtelingen, en het resterende bedrag van € 6.716.377 toe te voegen aan de algemene reserve. Daarnaast worden geactualiseerde grondexploitaties vastgesteld en voorzieningen voor dubieuze debiteuren en verliesgevende grondexploitaties bepaald. Het voorstel omvat ook het afsluiten en overhevelen van deelkredieten en het bepalen van einddata voor diverse kredieten.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke onderbouwing van de financiële resultaten en beslispunten. Het bevat ook een toelichting op de context en uitdagingen waarmee de gemeente te maken heeft.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de jaarstukken, het goedkeuren van de voorgestelde bestemmingen van het resultaat, en het vaststellen van de geactualiseerde grondexploitaties en voorzieningen.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet beslissen over de bestemming van het voordelige resultaat, de instelling van een bestemmingsreserve voor noodopvang vluchtelingen, en de goedkeuring van de geactualiseerde grondexploitaties en voorzieningen.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, met duidelijke financiële doelen en deadlines. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt, maar de afhankelijkheid van rijksmiddelen en de onzekerheid over toekomstige inkomsten kunnen uitdagingen vormen.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet besluiten om de jaarstukken 2024 vast te stellen, de voorgestelde financiële bestemmingen goed te keuren, en de geactualiseerde grondexploitaties en voorzieningen vast te stellen.
7. Participatie:
- Het voorstel vermeldt dat participatie en communicatie met inwoners worden gestimuleerd, met de aanstelling van een Adviseur Participatie en de ontwikkeling van participatie-instrumenten.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met doelstellingen op het gebied van klimaat en energie, en initiatieven zoals de Lokale Energiestrategie en het Nationaal Isolatieprogramma.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen met een voordelig resultaat. De dekking van de financiële bestemmingen komt uit het gerealiseerde resultaat van 2024. De financiële consequenties zijn gedetailleerd onderbouwd in de jaarstukken en het raadsvoorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2024 Bestemmingsreserve noodopvang vluchtelingen Grondexploitaties Dubieuze debiteuren Kredieten Omgevingswet Verkeersveiligheid Sociaal Domein Duurzaamheid Participatie en communicatieVerfijning van de zoekopdracht:
H. Démoed - Gemeentesecretaris
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Anja De Rijk-de Jong
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H. Démoed - Gemeentesecretaris
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Anja De Rijk-de Jong
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Anja De Rijk-de Jong
H. Démoed - Gemeentesecretaris
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Anja De Rijk-de Jong
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
H. Démoed - Gemeentesecretaris
A.C.J. Kusters - Democraten 66 (D66)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. Möllers - Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. Möllers - Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD)
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H. Démoed - Gemeentesecretaris
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H. Démoed - Gemeentesecretaris
A.C.J. Kusters - Democraten 66 (D66)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Anja De Rijk-de Jong
H. Démoed - Gemeentesecretaris
S.C. de Wagenaar - PRO Kaag en Braassem (PRO)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Anja De Rijk-de Jong
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
Ambtenaar Kaagen. Braassem
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Anja De Rijk-de Jong
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H. Démoed - Gemeentesecretaris
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. Möllers - Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Anja De Rijk-de Jong
Ambtenaar Kaagen. Braassem
Anja De Rijk-de Jong
Ambtenaar Kaagen. Braassem
Anja De Rijk-de Jong
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
Anja De Rijk-de Jong
H. Démoed - Gemeentesecretaris
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
Ambtenaar Kaagen. Braassem
H. Démoed - Gemeentesecretaris
H. Démoed - Gemeentesecretaris
S.C. de Wagenaar - PRO Kaag en Braassem (PRO)
S.C. de Wagenaar - PRO Kaag en Braassem (PRO)
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
N.G. van Egmond - Democraten 66 (D66)
H. Démoed - Gemeentesecretaris
H. Démoed - Gemeentesecretaris
H. Démoed - Gemeentesecretaris
00:13:42 - 00:13:44 - 00:15:32 - 00:15:36 - 00:15:44 - 00:16:34 - 00:16:55 - 00:17:32 - 00:17:39 - 00:18:09 - 00:18:22 - 00:20:22 - 00:21:26 - 00:22:21 - 00:22:38 - 00:22:47 - 00:23:49 - 00:25:18 - 00:25:30 - 00:26:20 - 00:26:38 - 00:27:42 - 00:28:58 - 00:29:57 - 00:30:13 - 00:39:29 - 00:39:54 - 00:40:07 - 00:40:18 - 00:40:55 - 00:51:24 - 00:53:16 - 00:53:42 - 00:54:31 - 01:00:39 - 01:04:23 - 01:04:55 - 01:05:26 - 01:05:39 - 01:05:55 - 01:06:10 - 01:07:20 - 01:08:17 - 01:08:58 - 01:09:35 - 01:13:35 - 01:14:29 - 01:15:05 - 01:16:45 - 01:19:48 - 01:28:18
Ambtenaar Kaagen. Braassem -
00:14:37 - 00:17:00 - 00:22:53 - 00:23:32 - 00:24:36 - 00:25:31 - 00:29:09 - 00:30:19 - 00:40:29 - 00:40:49 - 00:41:10 - 00:48:00 - 00:52:04 - 00:52:53 - 00:54:44 - 00:56:47 - 00:58:18 - 00:59:30 - 01:00:55 - 01:01:28 - 01:02:10 - 01:07:13 - 01:07:25 - 01:09:57 - 01:11:09 - 01:12:05 - 01:14:44 - 01:17:49 - 01:28:45 - 01:31:10
R. van Beurden - Samen voor Kaag en Braassem (SvKB)
00:17:42 - 00:18:12 - 00:30:03 - 00:39:57 - 00:40:13 - 00:40:33 - 00:40:53 - 00:51:33 - 00:52:46 - 00:53:27 - 00:53:47 - 00:56:22 - 00:57:44 - 00:59:10 - 01:00:43 - 01:01:24 - 01:01:47 - 01:02:39 - 01:03:52 - 01:04:20 - 01:05:12 - 01:05:46 - 01:13:38
Agendapunt 3 Kaderbrief 2026
Gemeenteraad Kaag en Braassem Spreekt over Kaderbrief 2026: Onzekerheden en Prioriteiten
De gemeenteraad van Kaag en Braassem besprak recent de kaderbrief 2026, die de financiële kaders voor de meerjarenbegroting 2026-2029 schetst. Ondanks enige financiële verlichting in de voorjaarsnota 2025, blijven er onzekerheden bestaan, vooral vanaf 2028. De bespreking draaide om de noodzaak om scherp te blijven en prioriteiten te stellen, gezien de beperkte financiële buffer.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsbijeenkomst werd de kaderbrief 2026 uitvoerig besproken. De brief biedt een momentopname van de financiële situatie van de gemeente en bevat keuzes van het college, onoverkomelijke ontwikkelingen en uitgangspunten voor de begroting. Het doel is om een sluitend meerjarenperspectief te realiseren. Echter, de val van het kabinet werpt een schaduw over de financiële vooruitzichten.Wethouder Van Egmond uitte zijn zorgen over de impact van de kabinetsval: "We zijn aan alle kanten bezig geweest met dit kabinet om middelen los te krijgen voor gemeenten. Het ravijn is vooral vooruitgeschoven." Hij benadrukte dat de situatie rondom jeugdzorg bijzonder zorgwekkend is, gezien de afspraken die met het kabinet zijn gemaakt.
De heer Van Beurden vroeg om verduidelijking over de financiële tabellen in de kaderbrief, met name over de hervormingsagenda Jeugd. "Hoe zit het met die bedragen? Waar komt dat vandaan?" vroeg hij. De wethouder legde uit dat de bedragen variëren omdat ze de baten en lasten met elkaar in balans proberen te brengen.
Mevrouw Loos merkte op dat het detailniveau van de kaderbrief soms verwarrend is. "Enerzijds worden kleine uitgaven zoals €16.000 voor glasvezel vermeld, terwijl grotere posten zoals 7,5 ton voor jeugdhulp minder toelichting krijgen," zei ze. Wethouder Van Egmond erkende dat dit een punt van discussie was binnen het college en dat ze streven naar meer transparantie.
De val van het kabinet en de onzekerheden die dit met zich meebrengt, waren een terugkerend thema in het debat. Mevrouw De Rijk-de Jong vroeg zich af hoe andere gemeenten omgaan met deze onzekerheden. Wethouder Van Egmond verzekerde dat er regelmatig overleg is met andere gemeenten en dat er veel zorg en slimme oplossingen worden gedeeld.
Meneer Möllers benadrukte het belang van het vermelden van nieuwe ontwikkelingen, zoals de glasvezeluitgave. "Dit is het moment om bij te sturen als dat nodig is," zei hij. Hij vroeg ook om meer duidelijkheid over de uitgangspunten voor inflatiecorrectie.
De bespreking maakte duidelijk dat de gemeenteraad van Kaag en Braassem voor grote uitdagingen staat. De kaderbrief 2026 biedt een basis, maar de onzekerheden en de noodzaak om prioriteiten te stellen, blijven een punt van zorg. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor het verder uitwerken van de financiële plannen en het omgaan met de gevolgen van de kabinetsval.
Samenvatting
De kaderbrief 2026 biedt de gemeenteraad van Kaag en Braassem een scenario voor de financiële kaders van de meerjarenbegroting 2026-2029. Het doel is om een programmabegroting 2026 met een sluitend meerjarenperspectief op te stellen. De kaderbrief bevat keuzes van het college en onoverkomelijke ontwikkelingen, evenals de uitgangspunten voor de begroting. De voorjaarsnota 2025 biedt enige financiële verlichting, maar onzekerheden blijven bestaan, vooral vanaf 2028. Twee ombuigingsvoorstellen uit de kadernota 2025 worden voortgezet: het activeren van ambtelijke inzet en het verlengen van de afschrijvingstermijn van nieuwe gebouwen. De kaderbrief is een momentopname en een definitief beeld kan pas worden gegeven na de meicirculaire. De gemeente moet financieel scherp blijven en prioriteiten stellen, gezien de beperkte buffer in het meerjarenperspectief. De kaderbrief maakt deel uit van de jaarlijkse P&C-cyclus en wordt besproken in verschillende raadsbijeenkomsten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Kaderbrief 2026
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbrief 2026". Het voorstel biedt een scenario voor de financiële kaders van de meerjarenbegroting 2026-2029. Het doel is om de raad een basis te geven voor het opstellen van een programmabegroting met een sluitend meerjarenperspectief. De kaderbrief bevat keuzes van het college en onoverkomelijke ontwikkelingen, en beschrijft de uitgangspunten voor de begroting. Hoewel de Voorjaarsnota 2025 enige verlichting biedt, blijft de financiële toekomst vanaf 2028 onzeker. De kaderbrief is een momentopname en houdt rekening met de huidige kennis en ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn nog onzekerheden, vooral met betrekking tot de financiële situatie vanaf 2028 en de uitkomsten van de meicirculaire. De kaderbrief biedt een momentopname en is afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen.
Rol van de raad:
De raad moet de financiële kaders en uitgangspunten vaststellen, zodat het college verder kan met het opstellen van de programmabegroting 2026. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde scenario's en uitgangspunten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde financiële kaders en uitgangspunten. Er moeten keuzes worden gemaakt over de ombuigingsvoorstellen en hoe om te gaan met de onzekerheden vanaf 2028.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er nog veel onzekerheden zijn, vooral na 2028. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige ontwikkelingen maakt het moeilijk om specifieke en meetbare doelen te stellen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de financiële kaders en uitgangspunten zoals voorgesteld in de kaderbrief vast te stellen.
Participatie:
Er zijn momenten van participatie en inspraak gepland, zoals de bijeenkomsten op 4 juni, 23 juni en 7 juli 2025, waar de kaderbrief wordt besproken en besloten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van gemeentelijke huisvesting, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De kaderbrief bevat financiële kaders voor de meerjarenbegroting 2026-2029. Er zijn ombuigingsvoorstellen die financieel voordeel opleveren, zoals het activeren van ambtelijke inzet en het verlengen van de afschrijvingstermijn van gebouwen. De financiële gevolgen zijn deels gedekt door extra middelen uit de Voorjaarsnota 2025, maar er blijft onzekerheid over de financiële situatie vanaf 2028.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kaderbrief 2026 Meerjarenbegroting 2026-2029 Voorjaarsnota 2025 Hervormingsagenda Jeugd Financiële kaders Programmabegroting 2026 Ombuigingsvoorstellen Ravijnjaar Meicirculaire RisicobeheersingVerfijning van de zoekopdracht: