07-05-2018 Politieke avond - Oordeelsvorming
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Agendapunt 3 Mededelingen
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Agendapunt 4 Spreekrecht over niet geagendeerde agendapunten
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Agendapunt 5 Vragenkwartier
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Agendapunt 6 Bestemmingsplan Buitengebied Oost
Nieuwe Bestemmingsplan Buitengebied Oost: Gemeente Streeft naar Balans tussen Ontwikkeling en Behoud
De gemeente overweegt een nieuw bestemmingsplan voor Buitengebied Oost vast te stellen. Dit plan moet de ruimtelijke kwaliteit behouden en verder ontwikkelen. Het biedt juridische zekerheid en is afgestemd op het bestaande plan voor Buitengebied West. Er is aandacht voor stikstofemissie, waarbij bouwmogelijkheden voor agrarische bedrijven beperkt worden als deze leiden tot meer stikstofuitstoot. Na vaststelling van het plan wil de gemeente inwoners en ondernemers uitnodigen om nieuwe initiatieven in te dienen voor een mogelijke herziening.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad werd het voorstel voor het nieuwe bestemmingsplan Buitengebied Oost besproken. Het plan, dat de ruimtelijke kwaliteit van het gebied moet behouden en verder ontwikkelen, stuitte op zowel steun als kritiek van verschillende fracties.Belang van Agrariërs
Het CDA benadrukte het belang van agrariërs als beheerders van het landschap. "Agrariërs zijn in de eerste plaats ondernemers die een gezonde bedrijfsvoering nodig hebben," stelde een CDA-raadslid. De fractie uitte zorgen dat de aangescherpte wet- en regelgeving, in combinatie met het bestemmingsplan, de agrarische sector zou kunnen belemmeren.
Discussiepunten
Een belangrijk discussiepunt was de beperking van de bouwmogelijkheden in verband met stikstofemissie. De VVD-fractie pleitte voor meer ruimte voor agrarische ondernemers. "We moeten de ondernemers de ruimte geven om te kunnen blijven ondernemen," aldus een VVD-raadslid.
Daarnaast werd er gedebatteerd over de hoogte van bedrijfsgebouwen en de oppervlakte die agrariërs mogen gebruiken. Het CDA stelde voor om de nokhoogte van bedrijfsgebouwen te verhogen naar de provinciale norm en de toegestane oppervlakte te behouden, inclusief extra ruimte voor duurzame ondernemers.
Zienswijzen en Bezwaren
Er waren 88 zienswijzen ingediend, waarvan sommige tijdens het debat werden besproken. Een van de zienswijzen betrof de beperking van werktijden voor een lokaal bedrijf, wat volgens de VVD niet realistisch was. "Geen enkel bedrijf in de metaalnijverheid begint pas om 8 uur," merkte een VVD-raadslid op.
Een ander punt van discussie was de bestemming van grasland voor sierteeltactiviteiten. Er werd gepleit voor het bestendigen van bestaande sierteeltactiviteiten, ondanks dat het gebied officieel als grasland staat aangemerkt.
Toekomstige Initiatieven
Na de vaststelling van het bestemmingsplan wil de gemeente een open uitnodiging versturen naar inwoners en ondernemers om aanvullende initiatieven in te dienen. Deze kunnen mogelijk worden meegenomen in een eerste herziening van het plan.
Het debat toonde aan dat er nog veel vragen en zorgen zijn over de impact van het bestemmingsplan op de agrarische sector en de ruimtelijke ontwikkeling van Buitengebied Oost. De gemeenteraad zal binnenkort een besluit nemen over het voorstel.
Samenvatting
De gemeente overweegt een nieuw bestemmingsplan voor het Buitengebied Oost vast te stellen. Dit plan moet de ruimtelijke kwaliteit behouden en verder ontwikkelen. Het bestemmingsplan biedt juridische zekerheid en is afgestemd op het bestaande plan voor Buitengebied West. Er is aandacht voor de stikstofemissie, waarbij bouwmogelijkheden voor agrarische bedrijven beperkt worden als deze leiden tot meer stikstofuitstoot. Na vaststelling van het plan wil de gemeente inwoners en ondernemers uitnodigen om nieuwe initiatieven in te dienen voor een mogelijke herziening. Het plan moet voldoen aan de Wet natuurbescherming en de Omgevingswet, die bestemmingsplannen in de toekomst zal vervangen. De kosten voor het opstellen van het plan zijn al gedekt door de gemeente. Het besluit ligt nog bij de gemeenteraad en belanghebbenden kunnen na vaststelling beroep aantekenen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestemmingsplan Buitengebied Oost". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan voor het Buitengebied Oost, dat de verouderde plannen actualiseert en integreert met eerdere vergunningen en initiatieven. Het plan streeft naar behoud en doorontwikkeling van de ruimtelijke kwaliteit en biedt juridische zekerheid voor inwoners en bedrijven. Het omvat ook regels voor de uitbreiding van agrarische bedrijven, mits deze voldoen aan de Wet natuurbescherming. Na vaststelling wordt een open uitnodiging gedaan voor nieuwe initiatieven, met als doel een eerste herziening van het plan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een uitgebreide toelichting op de procedure, betrokkenheid van belanghebbenden, en de juridische en planologische aspecten. Er zijn echter geen specifieke details over de financiële dekking van toekomstige initiatieven.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, inclusief de nota's van beantwoording en wijzigingen. Daarnaast moet de raad besluiten over medewerking aan toekomstige uitbreidingen van agrarische bedrijven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen ruimtelijke ontwikkeling en natuurbescherming, vooral met betrekking tot stikstofemissies. Ook moet de raad kiezen hoe open en flexibel het plan moet zijn voor toekomstige initiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar minder duidelijk over de haalbaarheid en relevantie van toekomstige initiatieven. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afwezigheid van een voorontwerp kan als een gemis worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de bijbehorende nota's vast te stellen en medewerking te verlenen aan toekomstige uitbreidingen onder bepaalde voorwaarden.
Participatie:
Er is sprake van participatie door inloopbijeenkomsten en overleg met belanghebbenden. Na vaststelling wordt verdere participatie gestimuleerd door een open uitnodiging voor nieuwe initiatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in relatie tot de stikstofproblematiek en de bescherming van Natura 2000-gebieden.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan zijn gedekt door de gemeente. Er is geen specifieke informatie over de financiële dekking van toekomstige initiatieven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Oost Wet natuurbescherming Stikstofemissie Omgevingswet Zienswijzen Ruimtelijke ordening Nota van uitgangspunten Participatie Herziening Juridisch-planologische proceduresVerfijning van de zoekopdracht:
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
M.E. Doze - CDA
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Inge Van Der Meer - Wethouder
Petra van der Wereld - Samen
Laura Van Klink - PRO
Petra van der Wereld - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
Petra van der Wereld - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
Petra van der Wereld - Samen
M.E. Doze - CDA
Laura Van Klink - PRO
M.E. Doze - CDA
Laura Van Klink - PRO
M.E. Doze - CDA
Laura Van Klink - PRO
M.E. Doze - CDA
Petra van der Wereld - Samen
R. van Beurden - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Onbekende spreker
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Laura Van Klink - PRO
Petra van der Wereld - Samen
M.E. Doze - CDA
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Inge Van Der Meer - Wethouder
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Inge Van Der Meer - Wethouder
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Inge Van Der Meer - Wethouder
Laura Van Klink - PRO
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Laura Van Klink - PRO
Petra van der Wereld - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
Petra van der Wereld - Samen
M.E. Doze - CDA
Petra van der Wereld - Samen
Inge Van Der Meer - Wethouder
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Laura Van Klink - PRO
Inge Van Der Meer - Wethouder
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Laura Van Klink - PRO
Petra van der Wereld - Samen
M.E. Doze - CDA
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
Inge Van Der Meer - Wethouder
Petra van der Wereld - Samen
Laura Van Klink - PRO
Petra van der Wereld - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
F.J. Zoetendaal - Samen
Petra van der Wereld - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Jan Van Der Geest - VVD
Petra van der Wereld - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
Petra van der Wereld - Samen
M.E. Doze - CDA
Petra van der Wereld - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
M.E. Doze - CDA
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
00:06:49 - 00:08:44 - 00:09:01 - 00:09:27 - 00:17:49 - 00:19:56 - 00:20:46 - 00:22:34 - 00:23:08 - 00:23:48 - 00:27:45 - 00:28:33 - 00:30:17 - 00:31:01 - 00:34:02 - 00:34:07 - 00:34:54 - 00:35:00 - 00:36:14 - 00:37:21 - 00:37:38 - 00:39:35 - 00:40:44 - 00:42:32 - 00:43:10 - 00:44:16 - 00:44:31 - 00:45:14 - 00:45:26 - 00:45:44 - 00:47:19 - 00:47:34 - 00:47:47 - 00:48:48 - 00:48:56 - 00:50:48 - 00:51:03 - 00:52:05 - 00:52:24 - 00:53:04 - 00:53:16 - 00:53:55 - 00:54:14
R. van Beurden - Samen
Onbekende spreker -
Agendapunt 7 Verordening doelgroepen sociale woningbouw 2018
Gemeente Kaag en Braassem Debatteert over Nieuwe Verordening Sociale Woningbouw
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe verordening in te voeren om sociale huur- en koopwoningen beter toe te wijzen aan de juiste doelgroepen. Tijdens een recente raadsvergadering werden de details van het voorstel besproken, waarbij vooral de definitie van 'starters' en de evaluatietermijnen voor discussie zorgden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendige raadsvergadering in Kaag en Braassem werd het voorstel voor een nieuwe verordening sociale woningbouw besproken. Deze verordening is bedoeld om sociale huur- en koopwoningen effectiever toe te wijzen aan de juiste doelgroepen en om te zorgen dat deze woningen voor een bepaalde periode in de sociale sector blijven. De gemeente wil hiermee haar woonbeleid beter kunnen uitvoeren en ervoor zorgen dat nieuwe bestemmingsplannen voldoen aan de eisen voor sociale woningbouw.Een belangrijk discussiepunt was de definitie van 'starters' in de verordening. Mevrouw Straver opende de discussie door te stellen dat de term 'starters' in de verordening te breed is gedefinieerd. "We denken dat er sowieso een regio aan toegevoegd zou moeten worden aan lid één, maar of dat nou Kaag en Braassem of Holland Rijnland is, daar zijn we nog niet over uit," aldus Straver. Mevrouw De Rijk van het CDA sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van een duidelijke definitie om de sociale woningen daadwerkelijk sociaal te houden.
De VVD, vertegenwoordigd door meneer Bloem, toonde zich positief over het voorstel, maar erkende dat er hiaten in de regelgeving kunnen zitten. "Laten we maar beginnen, en dan lijmen we dat wel te zijner tijd," stelde Bloem pragmatisch voor.
Een ander punt van discussie was de evaluatietermijn van de verordening. Het CDA stelde voor om elke twee jaar een evaluatie te houden om te beoordelen of de doelen worden bereikt. D66, vertegenwoordigd door meneer Vijlbrief, vond twee jaar wellicht te kort en suggereerde een langere termijn.
De wethouder gaf aan dat de regio voor starters nog niet gedefinieerd is in de verordening en dat dit een beslissing is die de raad zelf moet nemen. Ook werd duidelijk dat het huidige systeem van woningnet niet geschikt is voor het registreren van sociale koopwoningen, maar dat er wel mogelijkheden worden onderzocht om inkomensgegevens via andere wegen te verifiëren.
De vergadering eindigde met de conclusie dat het voorstel door kan naar de besluitvormende Raad, waarbij er ruimte blijft voor amendementen. De discussie over de definitie van 'starters' en de evaluatietermijnen zal in de volgende vergadering worden voortgezet.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een verordening vast te stellen voor doelgroepen in de sociale woningbouw. Deze verordening moet ervoor zorgen dat sociale huur- en koopwoningen aan de juiste doelgroepen worden toegewezen en dat deze woningen voor een bepaalde periode in de sociale sector blijven. De gemeente wil hiermee het woonbeleid beter kunnen uitvoeren en ervoor zorgen dat nieuwe bestemmingsplannen en exploitatieplannen voldoen aan de eisen voor sociale woningbouw. De verordening definieert doelgroepen op basis van inkomensgrenzen en stelt instandhoudingstermijnen vast. Voor sociale huurwoningen wordt een termijn van minimaal twintig jaar voorgesteld, terwijl voor sociale koopwoningen een termijn van maximaal tien jaar wordt overwogen. Er zijn geen kosten verbonden aan het vaststellen van de verordening, behalve publicatiekosten. De verordening is in lijn met de regionale woonvisie en is vooral juridisch noodzakelijk om het woonbeleid te kunnen afdwingen. De gemeente zal de uitvoering monitoren en eind 2018 rapporteren over eventuele overtredingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening Doelgroepen Sociale Woningbouw 2018
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Doelgroepen Sociale Woningbouw 2018". Het voorstel beoogt de vaststelling van een verordening die de doelgroepen voor sociale huur- en koopwoningen in de gemeente Kaag en Braassem definieert. Door inkomensgrenzen en instandhoudingstermijnen vast te leggen, wil de gemeente ervoor zorgen dat sociale woningen daadwerkelijk aan de beoogde doelgroepen worden toegewezen en behouden blijven. Dit biedt een wettelijke basis om het gemeentelijk woonbeleid te implementeren in nieuwe bestemmings- en exploitatieplannen, en voorkomt dat sociale woningen te snel uit de sociale voorraad verdwijnen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak en de werking van de verordening, inclusief de juridische context en de specifieke regels voor sociale huur- en koopwoningen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de monitoring en handhaving van de verordening.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening vaststellen. Dit houdt in dat zij akkoord moeten gaan met de voorgestelde regels en termijnen voor de instandhouding van sociale woningen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de instandhoudingstermijnen voor sociale koopwoningen, waarbij een keuze gemaakt moet worden tussen een termijn van minimaal één jaar en maximaal tien jaar. De voorgestelde termijn is tien jaar.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van de vastgestelde inkomensgrenzen en instandhoudingstermijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de monitoring en handhaving kunnen specifieker worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de regels voor de toewijzing en instandhouding van sociale woningen worden geformaliseerd.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden vermeld in het voorstel. De verordening is wel in overeenstemming met de regionale woonvisie, wat enige vorm van regionale afstemming impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen significante kosten verbonden aan het vaststellen van de verordening, behalve de publicatiekosten. Er wordt niet aangegeven hoe deze kosten gedekt worden, maar gezien de beperkte omvang lijkt dit geen groot probleem te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale woningbouw Doelgroepenverordening Bestemmingsplannen Sociale huurwoningen Sociale koopwoningen Instandhoudingstermijn Exploitatieplannen Inkomensgrenzen Woningnet Holland Rijnland Regionale woonvisie Holland RijnlandVerfijning van de zoekopdracht:
Petra van der Wereld - Samen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
Petra van der Wereld - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Sam Vijlbrief - D66
Petra van der Wereld - Samen
Ruud Van Der Star - PRO
Petra van der Wereld - Samen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Samen
Ruud Van Der Star - PRO
Petra van der Wereld - Samen
Sam Vijlbrief - D66
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Petra van der Wereld - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Samen
Ruud Van Der Star - PRO
Petra van der Wereld - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Samen
Kelly Straver-van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Sam Vijlbrief - D66
Petra van der Wereld - Samen
Agendapunt 8 Krediet vervanging veerstoepen Kaageiland
Kaag en Braassem Debatteert over Toekomst van Veerstoepen: "De Kaag Verdient een Betrouwbare Verbinding"
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een krediet van € 750.000 voor de vervanging van de veerstoepen op Kaageiland. Deze zijn cruciaal voor de bereikbaarheid van het eiland. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden de kosten, de noodzaak en de toekomst van de veerverbinding uitvoerig besproken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd fel gedebatteerd over het voorstel om € 750.000 te investeren in de vervanging van de verouderde veerstoepen op Kaageiland. Deze stoepen zijn essentieel voor de bereikbaarheid van het eiland, aangezien ze de enige verbinding vormen voor gemotoriseerd verkeer. De huidige constructie is niet meer bestand tegen de belasting, waardoor vervanging noodzakelijk is.Meneer Van der Geest van de VVD opende het debat met een kritische noot: "De timing is ongelukkig. We moeten rekening houden met tegenvallende aanbestedingen door de aantrekkende conjunctuur." Hij benadrukte dat de kosten hoog zijn en stelde voor om het voorstel voorlopig 'in de koelkast' te zetten totdat er meer zekerheid is over de toekomst van de veerverbinding.
Daartegenover stond meneer Van Egmond, die het belang van de veerstoepen voor de gemeenschap benadrukte: "De Kaag verdient een betrouwbare verbinding. Het is aangetoond dat de pond een wens van de inwoners is en dat het onze gemeente bijzonder maakt." Hij pleitte ervoor om het voorstel door te zetten, ondanks de hoge kosten.
Meneer Brambach sloot zich deels aan bij Van der Geest en benadrukte het belang van een veilige verkeersafwikkeling voor alle gebruikers, inclusief voetgangers en fietsers. Hij stelde voor om ook subsidies van de provincie Noord-Holland te onderzoeken.
Meneer Van Beurden uitte zijn zorgen over de hoogte van het bedrag en vroeg zich af of er goedkopere alternatieven zijn. "Driekwart miljoen is een flink bedrag. Misschien zijn er goedkopere oplossingen mogelijk," stelde hij voor.
Meneer Dozen benadrukte het belang van veiligheid en vond dat het krediet verleend moest worden om onveilige situaties te voorkomen. "Hoe langer wij erover praten, hoe meer kans er bestaat dat er onveilige situaties ontstaan," waarschuwde hij.
Het debat eindigde zonder een definitieve beslissing, maar met de afspraak om verder te onderzoeken hoe de kosten kunnen worden beheerst en of er aanvullende subsidies beschikbaar zijn. De raad lijkt verdeeld, maar het belang van een betrouwbare en veilige verbinding voor Kaageiland staat voorop. De discussie zal ongetwijfeld een vervolg krijgen, waarbij de toekomst van de veerstoepen en de pond centraal blijven staan.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een krediet van € 750.000 beschikbaar te stellen voor de vervanging van de veerstoepen op Kaageiland. Deze veerstoepen zijn essentieel voor de bereikbaarheid van het eiland, aangezien ze de enige verbinding vormen voor gemotoriseerd verkeer. De huidige constructie is verouderd en niet meer bestand tegen de huidige belasting, waardoor vervanging noodzakelijk is. Er zijn verschillende opties onderzocht, waaronder een nieuwe locatie voor de veerstoepen en een vaste brugverbinding. De voorkeur gaat uit naar vervanging op de huidige locatie, omdat een brug niet op draagvlak kan rekenen bij de bewoners. De afschrijvingstermijn voor de nieuwe constructie wordt voorgesteld op 50 jaar, wat afwijkt van de gebruikelijke 30 jaar. Dit voorstel houdt rekening met de langere levensduur van de nieuwe veerstoepen. De uitvoering van de werkzaamheden wordt verwacht in het derde en vierde kwartaal van 2018. Er is nog geen subsidie aangevraagd, maar er zijn mogelijkheden via de provincie Zuid-Holland. Het niet tijdig vervangen van de veerstoepen brengt risico's met zich mee voor de bereikbaarheid van het eiland.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Krediet vervanging veerstoepen Kaageiland". Het betreft een verzoek om een krediet van €750.000 voor de vervanging van de veerstoepen op Kaageiland. De huidige veerstoepen zijn verouderd en niet meer bestand tegen de huidige belasting. Het doel is om een duurzame oplossing te bieden die de bereikbaarheid van het eiland voor de komende 50 jaar garandeert. Er zijn verschillende opties overwogen, maar de voorkeur gaat uit naar vervanging op de huidige locatie. De jaarlijkse kapitaallasten worden geraamd op €31.975,28, en er wordt een afschrijvingstermijn van 50 jaar voorgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde onderbouwing van de noodzaak, een kostenraming, en een uitleg van de gekozen oplossing. Er is ook aandacht voor participatie en duurzaamheid. Echter, de precieze financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt, aangezien er nog geen subsidieaanvraag is ingediend.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet en de afwijking van de standaard afschrijvingstermijn. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële aspecten en het waarborgen van de continuïteit van de veerverbinding.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de voorgestelde afschrijvingstermijn van 50 jaar of vasthouden aan de standaard 30 jaar, wat hogere jaarlijkse kosten met zich mee zou brengen. Ook moet de raad beslissen over de prioritering van deze investering binnen de beschikbare budgettaire ruimte.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en tijdlijn. Het is haalbaar en relevant gezien de noodzaak voor vervanging. De tijdsgebondenheid is aangegeven met een geplande uitvoering in 2018. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het krediet van €750.000 goed te keuren en de afschrijvingstermijn op 50 jaar vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie met inwoners en betrokken gemeenten. De voorkeur voor de huidige locatie is mede gebaseerd op deze overleggen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp. Er wordt gekeken naar duurzame materialen en toekomstbestendige oplossingen voor tijdelijke maatregelen.
Financiële Gevolgen:
De kosten bedragen €750.000 met jaarlijkse kapitaallasten van €31.975,28. Er is nog geen rekening gehouden met mogelijke subsidies, en de kapitaallasten zijn nog niet opgenomen in de meerjarenbegroting. Dit kan de budgettaire ruimte voor andere beleidswensen beperken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veerstoepen Kaageiland Vervanging Krediet Afschrijvingstermijn Bereikbaarheid Duurzaamheid Constructie Kosten SubsidieVerfijning van de zoekopdracht: