10-09-2018 Besluitvorming raad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 3 Mededelingen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 4 Besluitenlijst 9 juli 2018
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 5 Lijst van ingekomen stukken
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 5.a Brieven
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 5.b Collegebrieven
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een hemelwaterverordening op te stellen vanwege de toenemende klimaatveranderingen en de daarmee gepaard gaande extreme regenval. Dit regenwater komt vaak in het vuilwaterriool terecht, wat kan leiden tot milieuschade door overstort in sloten. De raad wil particulieren stimuleren om verharde oppervlakken af te koppelen van de gemengde riolering. Er is discussie over het stimuleren versus verplichten van maatregelen en de verdeling van kosten tussen gemeente en particulieren. De ervaringen van andere gemeenten worden meegenomen in het voorstel. Het plan wordt opgenomen in het Gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023, dat eind 2018 ter goedkeuring wordt voorgelegd. Eventuele financiële gevolgen worden in dit plan verwerkt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Hemelwaterverordening - motie". De motie vraagt het college om voor 1 augustus 2018 een hemelwaterverordening op te stellen. Dit is noodzakelijk vanwege de toenemende klimaatverandering, die leidt tot meer extreme weersomstandigheden zoals hevige regenval. Het doel is om te voorkomen dat schoon regenwater in het vuilwaterriool terechtkomt, wat kan leiden tot overstorten en milieuschade. De motie benadrukt het belang van het verminderen van verhard oppervlak en het stimuleren van particulieren om hun verhardingen af te koppelen van de gemengde riolering.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, maar er is een vertraging in de planning. Er is een duidelijke intentie om ervaringen van andere gemeenten te betrekken en om een advies met bijbehorend voorstel te ontwikkelen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om richtinggevende kaders te geven en om het uiteindelijke voorstel te beoordelen en goed te keuren. Ze hebben ook gevraagd om ervaringen van andere gemeenten mee te nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen tussen het stimuleren of verplichten van particulieren om hun verhardingen af te koppelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de verdeling van kosten tussen de gemeente en particulieren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART, aangezien de deadline van 1 augustus 2018 niet haalbaar blijkt. Er is een duidelijke planning, maar de tijdlijn is niet realistisch gebleken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het opnemen van de hemelwaterverordening in het Gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023 en of ze de voorgestelde aanpak en planning goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door particulieren te stimuleren om hun verhardingen af te koppelen. Er is echter geen gedetailleerd plan voor participatieprocessen beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel gericht is op het verminderen van milieuschade door regenwaterbeheer.
Financiële Gevolgen:
De financiële consequenties worden verwerkt in het Gemeentelijk Rioleringsplan. Er is nog geen gedetailleerde financiële dekking aangegeven, wat een aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hemelwaterverordening Klimaatverandering Regenwater Riool Milieuschade Verhard oppervlak Afkoppelen Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Particulieren KostenVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 6 Toezeggingenlijst
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 7 Bekrachtiging / opheffing geheimhouding (volgt)
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 8.a Bestemmingsplan Hoogmadese Wetering (BA20160008)
Hoogmade Bereidt Zich Voor op Nieuwe Woningbouw: Gemeenteraad Stemt in met Bestemmingsplanwijziging
De gemeenteraad van Hoogmade heeft ingestemd met een wijziging van het bestemmingsplan 'Hoogmadese Wetering', waarmee de weg vrij wordt gemaakt voor de bouw van maximaal 40 nieuwe woningen aan de noordwestelijke rand van het dorp. Het plan omvat zowel sociale huur- als koopwoningen, met een verplichting van 30% sociale woningbouw.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een wijziging van het bestemmingsplan 'Hoogmadese Wetering' om de bouw van maximaal 40 woningen aan de noordwestelijke rand van Hoogmade mogelijk te maken. Het plan omvat zowel sociale huur- als koopwoningen, met een verplichting van 30% sociale woningbouw. Er is één zienswijze ontvangen van inwoners die Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) willen realiseren. De gemeente heeft een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico's te beperken. Na vaststelling door de gemeenteraad kan het plan gepubliceerd worden, waarna belanghebbenden beroep kunnen instellen. Geluidsnormen worden overschreden, maar blijven binnen de maximale ontheffingswaarde. De gemeente draagt geen risico's, omdat de ontwikkelaar verantwoordelijk is voor de exploitatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan ‘Hoogmadese Wetering’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Hoogmadese Wetering’. Het doel is om de ruimtelijke kwaliteit te behouden door het dorp Hoogmade uit te breiden met maximaal 40 woningen. Dit vereist een wijziging van het huidige bestemmingsplan. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken. Het plan omvat 30% sociale woningbouw en houdt rekening met akoestische normen. Er is één zienswijze ontvangen, die is behandeld in de Nota van beantwoording zienswijzen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de belangrijkste aspecten zoals de locatie, het aantal woningen, sociale woningbouw, en financiële afspraken. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte invulling van de sociale woningbouw en de participatie van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en de Nota van beantwoording zienswijzen goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het besluitvormingsproces en het waarborgen van de belangen van de gemeenschap.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan, inclusief de sociale woningbouwverdeling en de mogelijkheid voor CPO. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de zienswijze van de CPO-groep.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en sociale woningbouwpercentages. Echter, de tijdlijn en specifieke maatregelen voor participatie zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er is een discrepantie tussen de huidige MRSV-eisen en de privaatrechtelijke afspraken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Participatie is beperkt. Er is slechts één zienswijze ontvangen, en er zijn gesprekken gevoerd met belanghebbenden. De mogelijkheid voor CPO wordt opengehouden, maar er is geen verplichting tot participatie opgenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële risico's voor de gemeente zijn beperkt door de anterieure overeenkomst. Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De ontwikkelaar draagt de volledige exploitatiekosten, waardoor de financiële impact op de gemeente minimaal is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Hoogmadese Wetering Woningbouw Sociale woningbouw Anterieure overeenkomst Ontwikkeling Zienswijze CPO (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap) Geluidhinder Omgevingsdienst West-HollandVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Besluit hogere waarden Wet geluidhinder" voor de locatie BP Hoogmadese Wetering te Kaag en Braassem. Het doel is om hogere geluidswaarden vast te stellen voor een nieuwbouwwijk binnen de wettelijke geluidszones van de A4 en de HSL. Het akoestisch onderzoek toont aan dat de voorkeurswaarden voor zowel weg- als railverkeerslawaai worden overschreden. Het voorstel onderzoekt de haalbaarheid van bron-, overdrachts- en ontvangermaatregelen om de geluidbelasting te verminderen. Uiteindelijk worden hogere waarden vastgesteld, aangezien maatregelen om de geluidbelasting te reduceren niet doeltreffend of financieel haalbaar zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en omvat een uitgebreide beoordeling van de geluidsbelasting, mogelijke maatregelen en de financiële implicaties. Het bevat ook een duidelijke conclusie en besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet het besluit tot het vaststellen van hogere waarden goedkeuren. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde maatregelen en de financiële en stedenbouwkundige implicaties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde hogere waarden acceptabel zijn, gezien de balans tussen leefbaarheid en financiële haalbaarheid. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om een acceptabel woonklimaat te waarborgen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van geluidswaarden en maatregelen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van maatregelen kan verder worden onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de hogere waarden voor geluidbelasting vast te stellen, zoals voorgesteld in het besluit.
Participatie:
Er is een openbare voorbereidingsprocedure gevolgd, maar er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het verminderen van geluidsoverlast draagt bij aan een betere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De kosten voor bron- en overdrachtsmaatregelen zijn aanzienlijk en worden als niet doelmatig beschouwd. Er is geen specifieke dekking voor deze kosten aangegeven, wat een punt van overweging kan zijn voor de raad.
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 8.b Bestemmingsplan Kerklaan 7 Leimuiden (B20170020)
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit over het bestemmingsplan voor Kerklaan 7 in Leimuiden. Het doel is om de ruimtelijke kwaliteit te behouden en ondernemers meer uitbreidingsmogelijkheden te geven. Het plan omvat onder andere het verplaatsen van een bedrijfswoning, het vastleggen van bedrijfsactiviteiten met milieucategorie 4.1, en het toestaan van scheepsbouw en -reparatie met milieucategorie 5.1. Ook wordt voorgesteld om de maximale oppervlakte van bedrijfsgebouwen en de toegestane bouwhoogte te vergroten. Er is één zienswijze ontvangen, maar de betrokken instanties hebben geen inhoudelijke bezwaren. De gemeente heeft geen extra kosten en er zijn geen risico's verbonden aan het voorstel. Omwonenden zijn geïnformeerd en er is een anterieure overeenkomst met de aanvrager. Het besluit ligt nog in de toekomst en de gemeenteraad moet nog een definitieve beslissing nemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan 'Kerklaan 7 Leimuiden'. Het doel is om de ruimtelijke kwaliteit te behouden en te verbeteren, en uitbreidingsmogelijkheden voor ondernemers toe te staan. Dit wordt bereikt door het vaststellen van een bestemmingsplan dat onder andere de verplaatsing van een bedrijfswoning, vastlegging van bedrijfsactiviteiten met milieucategorie 4.1, en een maatbestemming voor scheepsbouw met categorie 5.1 mogelijk maakt. Ook worden de maximale oppervlakte van bedrijfsgebouwen en de toegestane goot- en nokhoogte vergroot. Er is één zienswijze ontvangen, maar geen exploitatieplan wordt opgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelen, de te nemen beslissingen, en de betrokken partijen. Er is ook aandacht besteed aan de zienswijze en de reacties van relevante instanties.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de beantwoording van de zienswijze. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan steunen, rekening houdend met de belangen van ondernemers en de impact op de omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die het beoogt. Het is tijdgebonden met een duidelijke tijdlijn voor de vaststelling en beroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de beantwoording van de zienswijze vast te stellen, en om geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Omwonenden zijn geïnformeerd door de aanvrager. Er is echter geen uitgebreide participatieprocedure beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen kosten voor de gemeente, aangezien de kosten voor de wijziging van het bestemmingsplan door de anterieure overeenkomst voor rekening van de aanvrager komen. Er worden leges geheven conform de legesverordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Kerklaan 7 Leimuiden Milieucategorie Bedrijfsactiviteiten Scheepswerf Ruimtelijke ordening Omgevingsvergunning Anterieure overeenkomst Zienswijze Hoogheemraadschap van RijnlandVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.c Bestemmingsplan Ofwegen 2b Woubrugge (BA20170030)
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een bestemmingsplanwijziging voor het perceel Ofwegen 2b in Woubrugge. Het doel is om recreatieve overnachtingsmogelijkheden te stimuleren zonder het groene karakter van het gebied aan te tasten. Er is een verzoek ingediend om een verblijfsrecreatief onderkomen te realiseren, waarbij de huidige stacaravan wordt verwijderd. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er is één zienswijze ontvangen. De Gasunie heeft een inhoudelijke reactie gegeven. De gemeente ziet kansen voor recreatieve investeringen en beschouwt dit initiatief als een impuls voor de sector. Er zijn geen milieutechnische belemmeringen geconstateerd. De kosten voor de wijziging komen voor rekening van de aanvrager en er worden geen leges geheven. Omwonenden zijn geïnformeerd en er zijn geen risico’s verbonden aan het voorstel. De evaluatie volgt na toetsing van de omgevingsvergunning.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsplan ‘Ofwegen 2b Woubrugge’
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van het bestemmingsplan voor het perceel Ofwegen 2b in Woubrugge om een verblijfsrecreatief onderkomen te realiseren. Dit initiatief maakt deel uit van de gemeentelijke strategie om recreatieve mogelijkheden te stimuleren en te faciliteren, met behoud van de ruimtelijke kwaliteit. Het plan omvat de verwijdering van een bestaande stacaravan en is stedenbouwkundig verantwoord zonder afbreuk te doen aan het groene karakter van het gebied. Er zijn geen milieutechnische belemmeringen geconstateerd. De gemeente heeft geen kosten, en de risico's zijn gedekt door een planschadeovereenkomst met de aanvrager.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde informatie over de doelstellingen, de procedure, de betrokken partijen, en de financiële en juridische aspecten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke wijzigingen in het bestemmingsplan zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de beantwoording van de zienswijzen. Daarnaast moet de raad besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij het bestemmingsplan willen vaststellen, rekening houdend met de belangen van recreatieve ontwikkeling versus behoud van het groene karakter van het gebied. Ook moet worden overwogen of de afwezigheid van een exploitatieplan gerechtvaardigd is.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een duidelijke tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de beantwoording van de zienswijzen vast te stellen en om geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie
Participatie is beperkt tot het informeren van omwonenden door de aanvrager. Er lijkt geen uitgebreide participatieprocedure te zijn geweest.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet behandeld door te stellen dat het groene karakter behouden blijft en er geen milieutechnische belemmeringen zijn. Echter, duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien er geen leges worden geheven en er een planschadeovereenkomst is met de aanvrager. Het ontbreken van een exploitatieplan betekent dat er geen verdere financiële verplichtingen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Recreatieve Impuls Verblijfsrecreatief onderkomen Omgevingsvergunning Zienswijzen Recreatieve sector Groene karakter Milieutechnisch Planschadeovereenkomst Omgevingsdienst West-HollandVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.d Bestemmingsplan Oudendijkseweg 10 Woubrugge
Groen licht voor hoveniersbedrijf aan de Oudendijkseweg
De gemeenteraad van Woubrugge heeft unaniem ingestemd met een bestemmingsplanwijziging voor de Oudendijkseweg 10, waarmee de weg vrij is voor de vestiging van een hoveniersbedrijf. Het plan, dat geen bezwaren heeft opgeleverd, benadrukt het belang van ruimtelijke kwaliteit en landschappelijke inpassing.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een bestemmingsplan vast te stellen voor Oudendijkseweg 10 in Woubrugge, zodat een hoveniersbedrijf kan worden gerealiseerd. Dit plan is nodig omdat de huidige bestemming dit niet toestaat. Het behoud van ruimtelijke kwaliteit en landschappelijke inpassing zijn belangrijke aandachtspunten. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken. Het plan heeft al ter inzage gelegen en er zijn geen bezwaren ingediend. Na vaststelling door de gemeenteraad wordt het plan gepubliceerd en kunnen belanghebbenden eventueel beroep aantekenen bij de Raad van State. Er zijn geen risico's verbonden aan het voorstel, en duurzaamheid en evaluatie zijn niet van toepassing.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan ‘Oudendijkseweg 10’ Woubrugge
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Oudendijkseweg 10’ in Woubrugge. Het doel is om een hoveniersbedrijf te realiseren op deze locatie, waarvoor een wijziging van het bestemmingsplan nodig is. De initiatiefnemer wil de huidige schuur vervangen door een nieuwe loods met een agrarisch karakter en de bedrijfswoning opknappen. Het plan heeft als ontwerp ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. De gemeente heeft een positieve grondhouding ten opzichte van het verzoek, mits het plan voorziet in een goede landschappelijke en functionele inpassing.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de wijziging van het bestemmingsplan, de voorwaarden voor landschappelijke inpassing, en de afwezigheid van zienswijzen. Het bevat ook informatie over de financiële afdekking via een anterieure overeenkomst.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in het proces om de bestemmingswijziging mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van het bestemmingsplan, rekening houdend met de landschappelijke inpassing en de afwezigheid van zienswijzen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de stappen die moeten worden genomen (vaststelling, publicatie, inzageperiode). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan voor het plangebied vast te stellen.
Participatie:
Er is geen uitgebreid participatietraject geweest, maar het plan heeft zes weken ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico’s voor de gemeente zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Oudendijkseweg 10 Hoveniersbedrijf Woubrugge Landschappelijke inpassing Anterieure overeenkomst Bedrijfswoning Agrarisch karakter Principeverzoek HerbestemmingVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 9 Bestemmingsplan Herenweg 14b, Rijnsaterwoude (BA20180004)
Gemeenteraad Rijnsaterwoude stemt in met bouwplan Herenweg 14b
Na een intensief debat heeft de gemeenteraad van Rijnsaterwoude ingestemd met het aangepaste bestemmingsplan voor de bouw van een nieuwe woning aan de Herenweg 14b. Het plan, dat eerder werd verworpen, is nu aangepast en kreeg voldoende steun van de raadsleden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de bouw van een vrijstaande woning aan de Herenweg 14b opnieuw besproken. Het plan, dat eerder werd afgewezen, is aangepast met een lagere bouwhoogte en een kleiner bouwvlak. Ook zijn er impressies van de geplande bungalow toegevoegd. Vijf zienswijzen leidden tot verdere aanpassingen, waarna de gemeenteraad opnieuw moest beslissen.Meneer Moore van het CDA uitte zijn onvrede over het voorstel: "Het CDA voelt zich door het College onvoldoende serieus genomen. Dit plan past niet binnen het recent vastgestelde bestemmingsplan Oost." Hij benadrukte dat het CDA tegen het voorstel zou stemmen om precedentwerking te voorkomen en het open landschap te beschermen.
Daartegenover stond de steun van andere partijen. Meneer Klink gaf aan: "Wij zijn voor, omdat er geen directe precedentwerking is die leidt tot verdere lintbebouwing." Ook meneer Van Emmerik van SVKB sloot zich hierbij aan, ondanks dat hij de werkwijze van de gemeente richting de provincie in twijfel trok. "Er is op dit moment geen precedentwerking op dit gebied," aldus Van Emmerik.
De VVD, vertegenwoordigd door meneer Van der Geest, bleef consistent in hun steun voor het plan. "Wij zijn van het begin af aan voor geweest en daar gaan we niet van afwijken," verklaarde hij.
D66, vertegenwoordigd door meneer Van Egmond, weerlegde de zorgen over precedentwerking en benadrukte dat er geen sprake was van kiezersbedrog. "Wij doen niet aan kiezersbedrog. Dit is geen aantasting van het open landschap," stelde hij.
Na een uitvoerig debat stemde de meerderheid van de raad in met het aangepaste bestemmingsplan. Het besluit werd aangenomen met 14 stemmen voor en 4 tegen. Het CDA bleef bij hun standpunt en stemde tegen. Het vastgestelde plan zal nu worden gepubliceerd, waarna belanghebbenden eventueel beroep kunnen instellen.
Samenvatting
De gemeenteraad gaat binnenkort beslissen over een bestemmingsplan voor de bouw van een nieuwe, vrijstaande woning aan de Herenweg 14b in Rijnsaterwoude. De initiatiefnemer wil hier een woning bouwen, waarvoor een wijziging van het bestemmingsplan nodig is. Het plan is eerder besproken in de gemeenteraad, maar toen verworpen. Nu is het plan aangepast: de bouwhoogte is verlaagd, het bouwvlak is verkleind en er zijn impressies van de bungalow toegevoegd. Er zijn vijf zienswijzen ingediend, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in het plan. De gemeenteraad moet nog besluiten of het aangepaste bestemmingsplan wordt vastgesteld. Als het plan wordt goedgekeurd, volgt publicatie en kunnen belanghebbenden eventueel beroep instellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan ‘Herenweg 14b, Rijnsaterwoude’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Herenweg 14b, Rijnsaterwoude’. Het doel is om een nieuwe, vrijstaande woning te bouwen op een onbebouwd perceel tussen Herenweg 14a en 16. Hiervoor is een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Het plan is eerder verworpen door de gemeenteraad, maar is nu aangepast met een lagere bouwhoogte en een kleiner bouwvlak. Het voorstel omvat het vaststellen van de Nota van beantwoording zienswijzen en het bestemmingsplan, zonder een exploitatieplan.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de wijzigingen naar aanleiding van zienswijzen, een onderbouwing van het principeverzoek, en details over de ruimtelijke en akoestische aspecten. Er zijn echter geen uitgebreide financiële details of een diepgaande analyse van de participatieprocessen opgenomen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren of verwerpen van het plan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen ruimtelijke ontwikkeling en de bezwaren van omwonenden. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de acceptatie van de lagere bouwhoogte en de impact op het landschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en participatieprocessen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het aangepaste bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen worden vastgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat omwonenden niet vooraf zijn geïnformeerd, maar dat het plan wel ter inzage heeft gelegen. Er zijn zienswijzen ontvangen en verwerkt, maar de participatie lijkt minimaal.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico’s zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herenweg 14b Rijnsaterwoude Vrijstaande woning Zienswijzen Bouwhoogte Anterieure overeenkomst Lintbebouwing Akoestisch onderzoek Wet geluidhinderVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Besluit Hogere waarde Wet geluidhinder" voor de locatie Herenweg 14b in Rijnsaterwoude. Het besluit maakt deel uit van de voorbereidingen voor een nieuw bestemmingsplan dat de bouw van een nieuwe woning mogelijk maakt. De locatie bevindt zich binnen een wettelijke geluidzone, en een akoestisch onderzoek heeft aangetoond dat de voorkeurswaarde voor wegverkeerslawaai wordt overschreden. Het voorstel onderzoekt de mogelijkheid om een hogere geluidwaarde vast te stellen, zodat een acceptabel woon- en leefklimaat kan worden gegarandeerd. Het besluit stelt dat de maximale toelaatbare geluidbelasting van 53 dB niet wordt overschreden en dat bouwkundige maatregelen zullen zorgen voor een binnenniveau van maximaal 33 dB.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig in zijn beoordeling van de geluidbelasting en de mogelijke maatregelen om deze te beperken. Het bevat een uitgebreide analyse van de situatie, inclusief een akoestisch rapport en een situatieschets.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het besluit over de hogere waarde goed te keuren, zodat de bouw van de woning kan doorgaan binnen de gestelde geluidsnormen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde hogere waarde acceptabel is gezien de overschrijding van de voorkeurswaarde en de kosten en impact van mogelijke maatregelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de politieke keuzes en financiële overwegingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met het vaststellen van de hogere waarde voor de geluidbelasting, zodat de bouw van de woning kan doorgaan.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van omwonenden of andere belanghebbenden, behalve dat er geen zienswijzen zijn ingediend tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de kosten voor bron- en overdrachtsmaatregelen niet in verhouding staan tot de omvang van het bouwplan. Er wordt echter geen gedetailleerde financiële dekking besproken.
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Hans Klink - PRO
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Agendapunt 10 Bijdrage ijshal Leiden
Kaag en Braassem steunt nieuwe ijsbaan in Leiden met €170.000
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft unaniem ingestemd met een eenmalige bijdrage van €170.000 aan de gemeente Leiden voor de bouw van een 333 meter ijsbaan. Deze bijdrage is afhankelijk van het rondkomen van de totale financiering. De nieuwe ijsbaan moet voldoen aan de behoeften van lokale verenigingen en inwoners en sport en beweging stimuleren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om bij te dragen aan de nieuwe ijsbaan in Leiden met enthousiasme ontvangen. Verschillende raadsleden spraken hun steun uit voor het project, dat niet alleen de schaatssport in de regio een impuls moet geven, maar ook de samenwerking tussen de gemeenten versterkt.Mevrouw Van der Kade van het CDA benadrukte het belang van beweging voor de jeugd: "CDA staat voor de jeugd, heeft de toekomst en we zien het ook in de vele talenten die worden voortgebracht in Kaag en Braassem." Ze complimenteerde de verenigingen die zich inzetten om het laatste miljoen bij elkaar te krijgen.
D66, vertegenwoordigd door mevrouw Punt, was eveneens positief. "De schaatssport is groot in Kaag en Braassem en zo'n mooie wedstrijdbaan zal menig schaatser stimuleren om het beste beentje voor te zetten," aldus Punt. Ze prees ook de flexibiliteit van het college om te investeren in maatschappelijk vastgoed dat aan de doelen van de gemeente voldoet.
Mevrouw Van Emmerik van SVKB zag de ijsbaan als een kans die gegrepen moet worden. "Het is erg jammer dat niet alle gemeentes uit onze regio hun verantwoordelijkheid nemen, maar wij dragen graag ons steentje bij," zei ze. Ze benadrukte dat de voorwaarden voor de bijdrage goed zijn afgebakend.
Ook mevrouw Van Klink van PRO sprak haar steun uit. "Schaatsen is een populaire sport in onze gemeente. De mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan de 333 meter baan in Leiden zien we als een kans met veel voordelen," verklaarde ze. Ze wees op de betrokkenheid van de verenigingen en hun initiatieven om de financiering rond te krijgen.
De VVD, vertegenwoordigd door meneer Van der Geest, sloot zich aan bij de positieve geluiden. "Alles wat we gehoord hebben, is volgens de VVD waar," zei hij.
Met 18 stemmen voor werd het voorstel aangenomen. De bijdrage van Kaag en Braassem is een belangrijke stap in de realisatie van de ijsbaan, die logistieke en sportspecifieke voordelen biedt en meer bezoekers kan trekken dan een kleinere baan. De gemeente Leiden is verantwoordelijk voor het project, en de financiering moet voor 1 oktober rond zijn om de bouw te realiseren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om een eenmalige bijdrage van €170.000 te geven aan de gemeente Leiden voor de bouw van een 333 meter ijsbaan. Deze bijdrage is afhankelijk van de voorwaarde dat de totale financiering rondkomt. De ijsbaan is bedoeld om te voldoen aan de behoeften van lokale verenigingen en inwoners, en om sport en beweging te stimuleren. De bijdrage zou worden gedekt door de algemene reserve. De ijsverenigingen uit de regio, waaronder Kaag en Braassem, werken samen aan dit project en hebben al een deel van de benodigde financiering verzameld. De nieuwe ijsbaan zou logistieke, sportspecifieke en planningstechnische voordelen bieden, en meer bezoekers kunnen trekken dan een kleinere baan. De gemeente Leiden is verantwoordelijk voor het project, en de financiering moet voor 1 oktober rond zijn om de bouw van de grotere baan te realiseren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een eenmalige financiële bijdrage van €170.000 van de gemeente Kaag en Braassem aan de gemeente Leiden voor de realisatie van een 333m-ijsbaan. Deze bijdrage is bedoeld om de schaatssport in de regio te bevorderen en de maatschappelijke bijdrage van de lokale ijsverenigingen te ondersteunen. De bijdrage is afhankelijk van de totale financiering van de ijsbaan en wordt gedekt door de algemene reserve. Het doel is om een voorziening te creëren die aansluit bij de behoeften van de verenigingen en de sportieve ambities van de regio te ondersteunen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële details, argumenten voor de bijdrage, en de voorwaarden waaronder de bijdrage wordt verstrekt. Het bevat ook informatie over de bredere context en de betrokkenheid van andere gemeenten.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële bijdrage en de dekking daarvan uit de algemene reserve. De raad speelt een cruciale rol in het al dan niet ondersteunen van de regionale sportinfrastructuur.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van regionale sportvoorzieningen en het behouden van financiële middelen voor andere mogelijke uitgaven. Er moet ook worden overwogen of de bijdrage past binnen de bredere gemeentelijke doelen en prioriteiten.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage en de voorwaarde dat de totale financiering rond moet zijn. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte impact op de gemeenschap. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van bijdragen van andere gemeenten kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde bijdrage van €170.000 goedkeuren en of zij akkoord gaan met de dekking uit de algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met regiogemeenten en lokale verenigingen, wat wijst op een zekere mate van participatie. Er is echter geen gedetailleerde beschrijving van bredere publieke betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met plannen voor een energieneutraal gebouw met 100% CO2-reductie voor de 333m-baan. Dit aspect wordt echter niet gedekt door de gevraagde bijdrage.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige uitgave van €170.000, gedekt door de algemene reserve. Het voorstel geeft aan dat de bijdrage niet in de begroting is voorzien, maar dat de algemene reserve als dekking kan dienen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ijsbaan Leiden Financiering Verenigingen Maatschappelijk Vastgoed (MAG) 333m-baan Jeugdschaatsen Duurzaamheid Regio ExploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Karin van der Kaaden - van Klink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Conny Punt - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Sandra Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Tanja Van Klink - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 11 Verlenging contract accountant
Gemeenteraad verlengt contract met Baker Tilly Berk voor jaarrekeningcontrole
De gemeenteraad heeft besloten het contract met Baker Tilly Berk N.V. te verlengen voor de controle van de jaarrekeningen van 2018 en 2019. De samenwerking met de accountant verloopt naar tevredenheid en de kosten zijn al opgenomen in de begroting.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om het contract met Baker Tilly Berk N.V. te verlengen voor de controle van de jaarrekeningen van 2018 en 2019. Het voorstel is om dit te doen voor een bedrag van € 37.500 per jaar. De samenwerking met Baker Tilly Berk is eerder naar tevredenheid verlopen. Tijdens een vergadering van de raadswerkgroep financiën is er geen bezwaar geuit tegen de verlenging van het contract. De kosten zijn al opgenomen in de begroting en er zijn geen risico's verbonden aan de verlenging. Duurzaamheid is een belangrijk criterium geweest bij de keuze voor de accountant. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verlenging contract accountant" en beoogt de controlewerkzaamheden voor de jaarrekening 2018 en 2019 opnieuw op te dragen aan Baker Tilly Berk N.V. voor € 37.500 per jaar. De gemeenteraad had in 2016 Baker Tilly Berk benoemd voor de jaren 2016 en 2017, met een optie tot verlenging. Van deze optie wordt nu gebruikgemaakt, gezien de tevredenheid over de samenwerking. Het voorstel is besproken in de raadswerkgroep financiën, waar geen bezwaren tegen de verlenging werden geuit.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de intentie, kosten en achtergrond van de verlenging van het contract beschrijft. Het bevat alle relevante informatie voor de besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren, aangezien zij verantwoordelijk is voor de benoeming van de accountant volgens artikel 213 van de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet verlengen van het contract met Baker Tilly Berk, gebaseerd op de tevredenheid over de huidige samenwerking en de financiële voorwaarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in termen van de verlenging van het contract voor twee jaar tegen een vast bedrag. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de verlenging van het contract met Baker Tilly Berk voor de controle van de jaarrekeningen 2018 en 2019.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders, maar het is besproken in de raadswerkgroep financiën.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een van de gunningscriteria was en de inschrijver zijn visie op duurzaamheid moest aangeven.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: € 37.500 per jaar voor de controlewerkzaamheden, wat al is opgenomen in de begroting. Er zijn geen extra financiële risico's gemeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Baker Tilly Berk Verlenging contract Jaarrekening Controlewerkzaamheden Gemeentewet Programma van eisen Duurzaamheid Offerte Contractperiode Raadswerkgroep financiënVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
R. van Beurden - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 12 Controleprotocol 2018-2019
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om een nieuw Controleprotocol voor de jaren 2018-2019 vast te stellen. Dit protocol geeft richtlijnen aan de accountant voor de controle van de jaarrekening van de gemeente. Het normenkader, dat de basis vormt voor deze controles, moet ook worden vastgesteld en regelmatig worden bijgewerkt. De raad heeft eerder besloten om de accountantscontrole door Baker Tilly Berk te laten uitvoeren en overweegt nu om het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid te geven om het normenkader te actualiseren. Er zijn geen kosten verbonden aan de vaststelling van het Controleprotocol en er zijn geen risico's geïdentificeerd. Het protocol geldt voor twee jaar en zal in 2020 geëvalueerd worden, tenzij er eerder wijzigingen nodig zijn.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Controleprotocol 2018-2019
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het Controleprotocol 2018-2019 voor de gemeente Kaag en Braassem. Dit protocol biedt richtlijnen aan de accountant voor de controle van de jaarrekeningen van 2018 en 2019. Het omvat normstellingen en goedkeurings- en rapporteringstoleranties. De gemeenteraad wordt gevraagd het protocol en het normenkader 2018 vast te stellen en het college te mandateren om het normenkader te actualiseren. Het protocol is bedoeld om de reikwijdte van de accountantscontrole te definiëren en wordt ook gebruikt voor interne controles binnen de organisatie.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de beslispunten, doelen en de context van het Controleprotocol beschrijft. Het verwijst naar relevante wetgeving en eerdere besluiten, en biedt een kader voor de accountantscontrole.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het Controleprotocol en het normenkader vast te stellen. Daarnaast wordt de raad gevraagd het college te mandateren voor de actualisatie van het normenkader.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de vaststelling van de goedkeurings- en rapporteringstoleranties en het mandateren van het college voor de actualisatie van het normenkader.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de controle van de jaarrekeningen van 2018 en 2019. Het is meetbaar door de vastgestelde toleranties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het Controleprotocol 2018-2019 en het normenkader 2018 vast te stellen en het college te mandateren voor de actualisatie van het normenkader.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen kosten verbonden aan de vaststelling van het Controleprotocol. Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of dekkingswijzen, aangezien het voornamelijk een procedureel document betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol Normenkader Accountantscontrole Jaarrekening Toleranties Financiële organisatie Gemeentewet Baker Tilly Berk Kadernota Rechtmatigheid EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 13 Motie Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO)
Gemeenteraad Kaag en Braassem wil meer vaart achter CPO-projecten
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een motie ingediend om collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) nieuw leven in te blazen. Ondanks dat CPO al deel uitmaakt van de gemeentelijke woonagenda, blijft het aantal concrete projecten achter. De raad dringt aan op aanvullende maatregelen om CPO-projecten te stimuleren en te reguleren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd een motie ingediend door Ruud van der Star (Pro Kaag en Braassem), Ger van Embrink (Samen voor Kaag en Braassem) en Nick van Egmond (D66). De motie roept het college op om voor 1 januari 2019 met een voorstel te komen voor aanvullende instrumenten die CPO-projecten moeten realiseren. "We willen de woningbouw niet frustreren, maar juist stimuleren," aldus Van der Star. "CPO is participatie eerste klas."De indieners benadrukten dat de motie niet alleen voor het project Hoogmadese Wetering geldt, maar voor het gehele ruimtelijke beleid. "We willen afspraken maken over wanneer en hoe we CPO kunnen toepassen," voegde Van Egmond toe. Hij riep de raad op om de motie raadsbreed te steunen.
Niet alle raadsleden waren direct enthousiast. VVD-raadslid Van der Geest uitte zijn zorgen over de mogelijke dwang die regulering met zich mee kan brengen. "Reguleren kan iets dwangmatigs worden en daar zijn we allergisch voor," zei hij. De VVD wil eerst het voorstel van het college afwachten voordat ze hun steun toezeggen.
Wethouder Van der Meer reageerde positief op de motie en gaf aan de uitdaging aan te willen gaan. "Als het eenvoudig was, hadden we het al lang gedaan," zei ze. Ze nam de toezegging aan om voor 1 januari met een voorstel te komen.
De discussie over de motie leidde tot enige verwarring over de status van toezeggingen en moties. Uiteindelijk besloot de raad de motie in stemming te brengen. Met 15 stemmen voor en 3 tegen werd de motie aangenomen. "We gaan het gewoon doen," concludeerde Van Egmond.
Het CDA gaf aan de motie te steunen, hoewel er binnen de fractie enige discussie was geweest. Raadslid Moorl uitte zijn twijfels over de haalbaarheid van CPO-projecten zonder gemeentelijk grondbezit. "Je moet realistisch zijn over de kans van slagen," stelde hij.
Met de aangenomen motie ligt de bal nu bij het college om met concrete voorstellen te komen. De gemeenteraad hoopt dat hiermee de weg wordt vrijgemaakt voor meer CPO-projecten in de regio.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een motie over collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO). CPO is een onderdeel van de gemeentelijke woonagenda, maar komt in de regio moeilijk van de grond. Er zijn weinig concrete CPO-projecten en recente initiatieven, zoals bij het project Hoogmadese Wetering, worden niet opgepakt door grondeigenaren of ontwikkelaars. De raad ziet CPO als een belangrijk instrument voor specifieke doelgroepen en wil dat het meer wordt toegepast in woningbouwprojecten. Er is echter een gebrek aan instrumenten voor de gemeente om hierop te sturen. Daarom vraagt de raad het college om voor 1 januari 2019 met een voorstel te komen voor aanvullende instrumenten. Deze moeten zowel regulerend als stimulerend werken om CPO-projecten te realiseren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO)" en is ingediend door de raad van Kaag en Braassem. De motie constateert dat CPO, een instrument uit de gemeentelijke woonagenda, moeilijk van de grond komt in de gemeente. Er zijn weinig concrete CPO-projecten en recente initiatieven, zoals in Hoogmadese Wetering, werden niet overgenomen door grondeigenaren of ontwikkelaars. De motie benadrukt het belang van CPO voor specifieke doelgroepen en stelt dat er aanvullende instrumenten nodig zijn om de gemeente meer regie te geven. Het college wordt verzocht om voor 1 januari 2019 met een voorstel te komen voor deze instrumenten.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het stellen van een duidelijke deadline voor het college om met een voorstel te komen. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of voorbeelden van de gewenste instrumenten.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze vraagt het college om actie te ondernemen en zal het uiteindelijke voorstel beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan CPO binnen de woningbouwplanning en of ze bereid zijn om aanvullende instrumenten te ontwikkelen en implementeren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (voorstel voor 1 januari 2019), maar mist meetbare en haalbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter zijn over de gewenste instrumenten.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om met een voorstel te komen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie, maar CPO impliceert een vorm van participatie waarbij particulieren gezamenlijk opdrachtgever zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn als onderdeel van de woningbouwprojecten.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het is aan het college om in hun voorstel eventuele financiële implicaties te adresseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) Woonagenda Hoogmadese Wetering Grondeigenaar/ontwikkelaar Woningbouwprojecten Regie Instrumenten Verordeningen Overeenkomsten Woningbehoeftenraming/woningbouwplanningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO)" en is ingediend door de raad van Kaag en Braassem. De motie constateert dat CPO, een instrument uit de gemeentelijke woonagenda, moeilijk van de grond komt in de gemeente. Er zijn weinig concrete CPO-projecten en recente initiatieven, zoals bij het project Hoogmadese Wetering, werden niet overgenomen door grondeigenaren of ontwikkelaars. De motie benadrukt het belang van CPO voor specifieke doelgroepen en roept op tot aanvullende instrumenten om de regierol van de gemeente te versterken. Het college wordt verzocht om voor 1 januari 2019 een voorstel te doen met regulerende en stimulerende maatregelen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het stellen van een duidelijke deadline voor het college om met een voorstel te komen. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of voorbeelden van de gewenste instrumenten.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze vraagt het college om actie te ondernemen en zal het uiteindelijke voorstel beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de focus op CPO als belangrijk instrument voor woningbouw willen versterken en welke middelen ze bereid zijn in te zetten om dit te realiseren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (voorstel voor 1 januari 2019), maar mist meetbare en haalbare details over de instrumenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de uitwerking door het college.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om aanvullende instrumenten voor CPO te ontwikkelen en voor te stellen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie, maar CPO als concept impliceert betrokkenheid van particulieren in woningbouwprojecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn als CPO-projecten duurzame bouwmethoden en materialen bevorderen.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. De financiële impact hangt af van de instrumenten die het college voorstelt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) Woonagenda Hoogmadese Wetering Woningbouwprojecten Regie Instrumenten Aanvullend instrumentarium Verordeningen Overeenkomsten Woningbehoeftenraming/woningbouwplanningVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.E. Doze - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Karin van der Kaaden - van Klink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest - VVD
M.E. Doze - CDA
Karin van der Kaaden - van Klink - CDA
M.J.H. Mooren - CDA
Agendapunt 14 Motie Vreemd aan de orde van de Dag CDA - Hemelwaterverordening
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Hemelwaterverordening blijft op de agenda
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft tijdens de laatste vergadering een motie besproken over de Hemelwaterverordening. De motie, ingediend door de CDA-fractie, vraagt het College om de verordening voor de begrotingsvergadering van 2019 te behandelen. De discussie leidde tot een levendig debat, maar de motie werd uiteindelijk teruggetrokken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Kaag en Braassem stond de Hemelwaterverordening centraal. De CDA-fractie had een motie ingediend om het College te verzoeken de verordening tijdig te behandelen, zodat de positieve effecten voor het milieu en de financiële gevolgen voor de rioolheffing meegenomen kunnen worden in de begrotingsbehandeling van 2019.Mevrouw De Rijk van het CDA opende het debat met een verontschuldiging voor de late indiening van de motie. "Het is mijn fout geweest dat hij niet eerder is ingediend," gaf ze toe. Ze benadrukte het belang van de verordening: "We hebben pas weer een grote wateroverlast gehad. Met elkaar moeten we dat oppakken en oplossen."
Wethouder Peters reageerde op de motie door te benadrukken dat het College het milieu net zo belangrijk vindt als de raad. "We hebben een college dat zich niet ten doel stelt voor elke vraag een verordening te maken," legde ze uit. In plaats daarvan wil het College de verordening integreren in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). "We hebben veel ideeën opgehaald en gaan ook in andere gemeenten vragen hoe zij het doen."
De discussie leidde tot de vraag waarom de raad pas op 26 juli op de hoogte werd gesteld van de vertraging. Wethouder Peters gaf toe dat het College pas laat op de hoogte was van de openstaande motie. "Toen meneer Wesselman mij daarop attent maakte, zijn we erachteraan gegaan," verklaarde ze.
Uiteindelijk besloot de CDA-fractie de motie terug te trekken, nadat de wethouder had aangegeven dat de verordening voor het einde van het jaar in het GRP zal worden opgenomen. "We zien met veel belangstelling uit naar het nieuwe voorstel," aldus De Rijk.
De vergadering werd afgesloten met de constatering dat de discussie over de Hemelwaterverordening een belangrijke stap was in het vinden van een oplossing voor de wateroverlast in de gemeente. De raad kijkt uit naar de verdere ontwikkelingen en de integratie van de verordening in het GRP.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem bespreekt een motie over de Hemelwaterverordening. De raad constateert dat de verordening niet op tijd is opgesteld, waardoor de positieve effecten voor het milieu en de financiële gevolgen voor de rioolheffing niet kunnen worden meegenomen in de begrotingsbehandeling van 2019. De raad vraagt het College om ervoor te zorgen dat de Hemelwaterverordening alsnog voor de begrotingsvergadering van 2019 wordt behandeld. De motie is ingediend door de CDA-fractie. Het is nog niet bekend of de motie in stemming wordt gebracht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Hemelwaterverordening" en is ingediend door de raad van Kaag en Braassem. De motie betreurt de vertraging in de uitvoering van een eerder aangenomen motie over de Hemelwaterverordening. Deze verordening zou positieve milieueffecten en mogelijke financiële gevolgen voor de rioolheffing hebben. De raad verzoekt het College om de verordening voor de begrotingsvergadering van 2019 te behandelen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op de vertraging en de noodzaak om de verordening tijdig te behandelen. Het biedt echter weinig detail over de inhoud van de Hemelwaterverordening zelf.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op de uitvoering van eerder aangenomen moties en om het College aan te sporen tot actie, in dit geval om de Hemelwaterverordening tijdig te behandelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het College willen dwingen tot een versnelde behandeling van de verordening, wat kan impliceren dat andere prioriteiten mogelijk moeten wijken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de deadline voor behandeling, maar mist details over de specifieke acties die het College moet ondernemen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie is niet volledig SMART omdat het niet aangeeft hoe de voortgang gemonitord zal worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de motie willen aannemen en het College willen opdragen om de Hemelwaterverordening voor de begrotingsvergadering van 2019 te behandelen.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen of behandelen van de Hemelwaterverordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de Hemelwaterverordening positieve milieueffecten zou hebben.
Financiële Gevolgen:
De motie wijst op mogelijke financiële gevolgen voor de rioolheffing, maar geeft geen specifieke details over de omvang of dekking van deze gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hemelwaterverordening College Milieu Rioolheffing Begrotingsbehandeling Verordening Uitvoering Vergadering Vertraging CDA fractieVerfijning van de zoekopdracht: