23-06-2025 Visie en Advies - P&C-cyclus
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3.A Mededelingen inzake regionale aangelegenheden.
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 5 Spreekrecht voor niet geagendeerde onderwerpen.
J. Hoogendoorn - CDA
Geen Naam
H.H.T. Bax - Samen
Inspreker Gemeenteraad
J. Hoogendoorn - CDA
A.C.J. Kusters - D66
Inspreker Gemeenteraad
Inspreker Gemeenteraad
A.C.J. Kusters - D66
Inspreker Gemeenteraad
A.C.J. Kusters - D66
Inspreker Gemeenteraad
A.C.J. Kusters - D66
Inspreker Gemeenteraad
A.C.J. Kusters - D66
Inspreker Gemeenteraad
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Inspreker Gemeenteraad
J. Hoogendoorn - CDA
D. Jong - VVD
Inspreker Gemeenteraad
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
P.J.A. Blom - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
C.J. Blom - VVD
Inspreker Gemeenteraad
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
C.J. Blom - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
R. van Beurden - Samen
R. van Beurden - Samen
R. van Beurden - Samen
R. van Beurden - Samen
D. Kistemaker - Wethouder
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
Anja De Rijk-de Jong
D. Kistemaker - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
C.J. Blom - VVD
C.J. Blom - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
C.J. Blom - VVD
C.J. Blom - VVD
D. Kistemaker - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
C.J. Blom - VVD
C.J. Blom - VVD
C.J. Blom - VVD
C.J. Blom - VVD
D. Kistemaker - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
D. Kistemaker - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
D. Kistemaker - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
D. Kistemaker - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
D. Kistemaker - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
D. Kistemaker - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
D. Kistemaker - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
D. Kistemaker - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
00:10:57 - 00:12:33 - 00:18:52 - 00:19:17 - 00:19:38 - 00:20:54 - 00:22:18 - 00:23:03 - 00:23:36 - 00:29:18 - 00:30:38 - 00:34:51 - 00:36:27 - 00:36:44 - 00:36:52 - 00:37:24 - 00:47:05 - 00:47:48 - 00:53:17 - 00:53:17 - 00:57:00 - 00:57:00 - 01:00:03 - 01:00:03 - 01:06:12 - 01:06:12
Geen Naam -
H.H.T. Bax - Samen
D. Jong - VVD
E.H. Henrotte - PRO
P.J.A. Blom - Samen
D. Kistemaker - Wethouder
00:38:00 - 00:41:37 - 00:42:54 - 00:44:43 - 00:46:33 - 00:47:32 - 00:50:13 - 00:50:13 - 00:51:42 - 00:51:42 - 00:54:39 - 00:54:39 - 00:57:18 - 00:57:18 - 00:58:02 - 00:58:02 - 00:59:20 - 00:59:20 - 01:00:43 - 01:00:43 - 01:01:19 - 01:01:19 - 01:02:24 - 01:02:24 - 01:03:10 - 01:03:10 - 01:03:57 - 01:03:57 - 01:04:42 - 01:04:42 - 01:05:30 - 01:05:30
Agendapunt 6 Jaarstukken 2024.
Gemeenteraad Kaag en Braassem Verdeeld over Bestemming Positief Resultaat
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een positief financieel resultaat van € 7.011.377 voor 2024 gepresenteerd. Hoewel een deel van dit bedrag gereserveerd is voor de noodopvang van vluchtelingen, is er discussie over de bestemming van de rest van het overschot.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 23 juni 2025 werd het debat over de jaarstukken van 2024 gekenmerkt door uiteenlopende meningen over de besteding van het positieve financiële resultaat. Het college stelde voor om het grootste deel van het overschot toe te voegen aan de algemene reserve, met uitzondering van € 295.000 dat gereserveerd is voor de noodopvang van vluchtelingen. Dit voorstel leidde tot verschillende reacties vanuit de raad.Mevrouw Wagenaar van Pro Kaag en Braassem uitte haar twijfels over het voorstel om het volledige overschot aan de algemene reserve toe te voegen. "Kunnen we een deel van wat we nu aan de algemene reserve toevoegen, wellicht ook anders bestemmen?" vroeg ze. Ze suggereerde dat een deel van het overschot gebruikt zou kunnen worden om het startersfonds te verhogen, wat volgens haar meer kansen zou bieden aan starters op de woningmarkt.
D66, vertegenwoordigd door mevrouw Loos, bracht een ander punt naar voren. Ze herinnerde de raad aan een petitie uit 2024 waarin werd gevraagd om een glijbaan in het zwembad van Kinéo. "Nu er bijna 7 miljoen over is, is mijn vraag of er draagvlak is om incidenteel geld hiervoor te reserveren," stelde ze.
De VVD, vertegenwoordigd door meneer Blom, was tevreden met de jaarstukken maar uitte zorgen over de belastingcapaciteit. "De belastingcapaciteit wordt toch berekend aan de hand van de werkelijk geïnde belastingen en niet de rijksnorm," merkte hij op.
Het CDA, bij monde van mevrouw De Rijk, complimenteerde het college voor het positieve resultaat maar vroeg om waakzaamheid bij toekomstige leningen. Ze sloot zich aan bij de suggestie van Pro Kaag en Braassem om het startersfonds te verhogen, maar uitte ook zorgen over de structurele kosten van een eventuele glijbaan.
Meneer Moor van Mooi Kaag en Braassem uitte stevige kritiek op het college, met name over de voortgang van woningbouwprojecten en de communicatie met inwoners. "Ik ben het spuugzat dat al die rechtszaken en bestuurlijke lussen keer op keer opduiken," zei hij.
Het debat werd afgesloten met de beslissing om de jaarstukken als bespreekstuk door te sturen naar de gemeenteraadsvergadering van 7 juli 2025. De raad zal dan een definitieve beslissing nemen over de bestemming van het overschot. Het is duidelijk dat er nog veel discussie zal zijn over hoe het positieve resultaat het beste kan worden ingezet om de ambities van de gemeente te realiseren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem bespreekt de jaarstukken van 2024, waarin een positief resultaat van € 7.011.377 wordt gepresenteerd. Van dit bedrag wordt € 295.000 gereserveerd voor noodopvang van vluchtelingen, terwijl de rest aan de algemene reserve wordt toegevoegd. De jaarstukken rapporteren over de voortgang van beleidsdoelen en budgetten, met aandacht voor uitdagingen zoals de invloed van nationale crises en stijgende kosten. Belangrijke thema's zijn onder andere woningbouw, participatie, de Omgevingswet, verkeersveiligheid, sociaal domein, recreatie, duurzaamheid, en veiligheid. De gemeente heeft te maken met onzekerheden vanuit het Rijk, maar blijft zich inzetten voor haar ambities binnen een financieel gezonde context. De jaarstukken worden op 7 juli 2025 vastgesteld en moeten voor 15 juli 2025 naar de provincie Zuid-Holland en het CBS worden gestuurd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Jaarstukken 2024
- Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken 2024 van de gemeente Kaag en Braassem. Het gerealiseerde resultaat is € 7.011.377 voordelig. Er wordt voorgesteld om € 295.000 te storten in een bestemmingsreserve voor noodopvang vluchtelingen, en het resterende bedrag van € 6.716.377 toe te voegen aan de algemene reserve. Daarnaast worden geactualiseerde grondexploitaties vastgesteld en voorzieningen voor dubieuze debiteuren en verliesgevende grondexploitaties bepaald. Het voorstel omvat ook het afsluiten en overhevelen van deelkredieten en het bepalen van einddata voor diverse kredieten.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke onderbouwing van de financiële resultaten en beslispunten. Het bevat ook een toelichting op de context en uitdagingen waarmee de gemeente te maken heeft.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de jaarstukken, het goedkeuren van de voorgestelde bestemmingen van het resultaat, en het vaststellen van de geactualiseerde grondexploitaties en voorzieningen.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet beslissen over de bestemming van het voordelige resultaat, de instelling van een bestemmingsreserve voor noodopvang vluchtelingen, en de goedkeuring van de geactualiseerde grondexploitaties en voorzieningen.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, met duidelijke financiële doelen en deadlines. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt, maar de afhankelijkheid van rijksmiddelen en de onzekerheid over toekomstige inkomsten kunnen uitdagingen vormen.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet besluiten om de jaarstukken 2024 vast te stellen, de voorgestelde financiële bestemmingen goed te keuren, en de geactualiseerde grondexploitaties en voorzieningen vast te stellen.
7. Participatie:
- Het voorstel vermeldt dat participatie en communicatie met inwoners worden gestimuleerd, met de aanstelling van een Adviseur Participatie en de ontwikkeling van participatie-instrumenten.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met doelstellingen op het gebied van klimaat en energie, en initiatieven zoals de Lokale Energiestrategie en het Nationaal Isolatieprogramma.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen met een voordelig resultaat. De dekking van de financiële bestemmingen komt uit het gerealiseerde resultaat van 2024. De financiële consequenties zijn gedetailleerd onderbouwd in de jaarstukken en het raadsvoorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2024 Bestemmingsreserve noodopvang vluchtelingen Grondexploitaties Dubieuze debiteuren Kredieten Omgevingswet Verkeersveiligheid Sociaal Domein Duurzaamheid Participatie en communicatieVerfijning van de zoekopdracht:
D. Kistemaker - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Anja De Rijk-de Jong
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
S.C. de Wagenaar - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
E.L. Loos - D66
J. Hoogendoorn - CDA
C.J. Blom - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
C.J. Blom - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
Anja De Rijk-de Jong
E.L. Loos - D66
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
01:06:42 - 01:06:42 - 01:10:07 - 01:11:15 - 01:13:38 - 01:22:53 - 01:32:10 - 01:33:08 - 01:33:22 - 01:33:51 - 01:34:12 - 01:48:08 - 01:49:51 - 01:50:05 - 01:50:22 - 02:02:32 - 02:03:40 - 02:05:39 - 02:07:07 - 02:07:38 - 02:14:46 - 02:15:09 - 02:15:28 - 02:15:43 - 02:16:23 - 02:16:31 - 02:16:42 - 02:18:37 - 02:20:11 - 02:21:34 - 02:22:11 - 02:22:40 - 02:22:44 - 02:22:52
Agendapunt 7 Kaderbrief 2026.
Financiële Kaders Kaag en Braassem: Gemeenteraad Debatteert over Kaderbrief 2026
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft de kaderbrief 2026 besproken, waarin de financiële kaders voor de meerjarenbegroting 2026-2029 worden geschetst. Het doel is een sluitende programmabegroting voor 2026 te realiseren, ondanks onzekerheden vanaf 2028. De raad debatteerde over diverse ombuigingsvoorstellen en de noodzaak om financieel scherp te blijven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsbijeenkomst werd de kaderbrief 2026 uitvoerig besproken. Mevrouw De Wagenaar van Pro Kaag en Braassem toonde zich positief over de stabiliteit van het financiële perspectief. "Het financieel perspectief ziet er redelijk stabiel uit," merkte ze op, hoewel ze ook aandacht vroeg voor het Knarrenhof-initiatief in Woubrugge. Ze vroeg het college om serieus in gesprek te gaan met de initiatiefnemers.Meneer Blom van Samen voor Kaag en Braassem stelde vragen over de financiële details, zoals de verwerking van beheerplannen voor civiele kunstwerken en de uitbreiding van de buitendienst. Hij vroeg om verduidelijking van de kosten en de scope van deze plannen.
Mevrouw Loos van D66 noemde de kaderbrief "inhoudelijk een beetje saai," maar benadrukte dat dit passend is voor een kadernota in een verkiezingsjaar. Ze kondigde een motie aan voor het realiseren van een contactpunt voor burgers in de voormalige Jacobswoude-kant van de gemeente.
Het CDA, vertegenwoordigd door mevrouw De Rijk, prees de prioriteiten van het college, maar stelde vragen over de realistische inschatting van inflatiecorrecties en de noodzaak van een startersfonds. Ze vroeg ook om een realistischer beeld van geplande wegenprojecten.
Meneer Moren van Mooi Kaag en Braassem benadrukte het belang van de lobby-inspanningen van de heer De Jong uit Koudekerk, die zich heeft ingezet voor de financiële belangen van de gemeente. Hij uitte zorgen over de risico's bij het sportpad en de noodzaak van een pilot voor jongerenwerk.
De VVD, vertegenwoordigd door meneer Blom, stelde kritische vragen over de uitbreiding van de formatie en de noodzaak van een fundamenteel gesprek over het ambitieniveau van de gemeente. Hij kondigde aan met een voorstel te komen over de indexering van belastingen.
De burgemeester reageerde op een motie over het verbeteren van de dienstverlening door een extra contactpunt voor burgers te onderzoeken. "We willen naar de inwoners toe, maar geef ons dan ook wat budget om dat goed te onderzoeken," stelde hij.
De kaderbrief wordt als bespreekstuk geagendeerd voor de openbare raadsvergadering op 7 juli 2025. De gemeenteraad zal dan verder debatteren over de financiële toekomst van Kaag en Braassem.
Samenvatting
De kaderbrief 2026 biedt de gemeenteraad van Kaag en Braassem een scenario voor de financiële kaders van de meerjarenbegroting 2026-2029. Het doel is om een programmabegroting 2026 met een sluitend meerjarenperspectief op te stellen. De kaderbrief bevat keuzes van het college en onoverkomelijke ontwikkelingen, evenals de uitgangspunten voor de begroting. De voorjaarsnota 2025 biedt enige financiële verlichting, maar onzekerheden blijven bestaan, vooral vanaf 2028. Twee ombuigingsvoorstellen uit de kadernota 2025 worden voortgezet: het activeren van ambtelijke inzet en het verlengen van de afschrijvingstermijn van nieuwe gebouwen. De kaderbrief is een momentopname en een definitief beeld kan pas worden gegeven na de meicirculaire. De gemeente moet financieel scherp blijven en prioriteiten stellen, gezien de beperkte buffer in het meerjarenperspectief. De kaderbrief maakt deel uit van de jaarlijkse P&C-cyclus en wordt besproken in verschillende raadsbijeenkomsten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Kaderbrief 2026
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbrief 2026". Het voorstel biedt een scenario voor de financiële kaders van de meerjarenbegroting 2026-2029. Het doel is om de raad een basis te geven voor het opstellen van een programmabegroting met een sluitend meerjarenperspectief. De kaderbrief bevat keuzes van het college en onoverkomelijke ontwikkelingen, en beschrijft de uitgangspunten voor de begroting. Hoewel de Voorjaarsnota 2025 enige verlichting biedt, blijft de financiële toekomst vanaf 2028 onzeker. De kaderbrief is een momentopname en houdt rekening met de huidige kennis en ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn nog onzekerheden, vooral met betrekking tot de financiële situatie vanaf 2028 en de uitkomsten van de meicirculaire. De kaderbrief biedt een momentopname en is afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen.
Rol van de raad:
De raad moet de financiële kaders en uitgangspunten vaststellen, zodat het college verder kan met het opstellen van de programmabegroting 2026. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde scenario's en uitgangspunten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde financiële kaders en uitgangspunten. Er moeten keuzes worden gemaakt over de ombuigingsvoorstellen en hoe om te gaan met de onzekerheden vanaf 2028.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er nog veel onzekerheden zijn, vooral na 2028. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige ontwikkelingen maakt het moeilijk om specifieke en meetbare doelen te stellen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de financiële kaders en uitgangspunten zoals voorgesteld in de kaderbrief vast te stellen.
Participatie:
Er zijn momenten van participatie en inspraak gepland, zoals de bijeenkomsten op 4 juni, 23 juni en 7 juli 2025, waar de kaderbrief wordt besproken en besloten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van gemeentelijke huisvesting, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De kaderbrief bevat financiële kaders voor de meerjarenbegroting 2026-2029. Er zijn ombuigingsvoorstellen die financieel voordeel opleveren, zoals het activeren van ambtelijke inzet en het verlengen van de afschrijvingstermijn van gebouwen. De financiële gevolgen zijn deels gedekt door extra middelen uit de Voorjaarsnota 2025, maar er blijft onzekerheid over de financiële situatie vanaf 2028.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kaderbrief 2026 Meerjarenbegroting 2026-2029 Voorjaarsnota 2025 Hervormingsagenda Jeugd Financiële kaders Programmabegroting 2026 Ombuigingsvoorstellen Ravijnjaar Meicirculaire RisicobeheersingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Servicepunt Burgerzaken" en is ingediend door de gemeenteraad van Kaag en Braassem. De motie stelt voor om een servicepunt voor Burgerzaken in te richten in Woubrugge, bijvoorbeeld in de bibliotheek, om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren. Dit is ingegeven door de slechte OV-verbindingen binnen de gemeente, waardoor het lastig is voor inwoners om het gemeentehuis in Roelofarendsveen te bereiken. De motie vraagt het college om onderzoek te doen naar de haalbaarheid, kosten en mogelijke locaties voor het servicepunt, en om de raad voor de begrotingsbehandeling van 2026 te informeren over de bevindingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de probleemstelling en de voorgestelde oplossing. Het benoemt de behoefte en de potentiële locatie, maar mist gedetailleerde informatie over de kosten en de exacte invulling van de dienstverlening.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze vraagt het college om onderzoek te doen en verwacht terugkoppeling over de bevindingen, zodat ze een geïnformeerde beslissing kunnen nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan het verbeteren van de toegankelijkheid van gemeentelijke diensten, mogelijk ten koste van andere uitgaven. Ze moeten ook kiezen welke diensten het servicepunt moet bieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door onderzoek), en tijdgebonden (voor de begrotingsbehandeling van 2026). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en kosten (realistisch en specifiek). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de kosten zijn nog onbekend.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om het voorgestelde onderzoek uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat dorpsraden de behoefte aan een servicepunt hebben bevestigd, wat wijst op enige mate van participatie. Er is ook bereidheid van de bibliotheek om samen te werken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar betere lokale dienstverlening kan indirect bijdragen aan minder reisbewegingen en daarmee aan duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog onbekend. De motie vraagt het college om de kosten in kaart te brengen en te onderzoeken waar dekking gevonden kan worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Servicepunt Burgerzaken Woubrugge Dienstverlening Bibliotheek Rijn en Venen Onderzoek Kosten Inwoners Gemeentehuis Roelofarendsveen Openbaar Vervoer (OV) DorpsradenVerfijning van de zoekopdracht:
P.J.A. Blom - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
P.J.A. Blom - Samen
C.J. Blom - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
E.L. Loos - D66
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
Anja De Rijk-de Jong
S.C. de Wagenaar - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
P.J.A. Blom - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Anja De Rijk-de Jong
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Anja De Rijk-de Jong
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
Anja De Rijk-de Jong
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Anja De Rijk-de Jong
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Anja De Rijk-de Jong
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
Anja De Rijk-de Jong
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Anja De Rijk-de Jong
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
S.C. de Wagenaar - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
E.L. Loos - D66
J. Hoogendoorn - CDA
Anja De Rijk-de Jong
C.J. Blom - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
02:23:54 - 02:25:18 - 02:27:41 - 02:28:25 - 02:37:02 - 02:38:13 - 02:41:03 - 02:44:46 - 02:45:41 - 02:46:28 - 02:46:43 - 02:46:51 - 02:47:15 - 02:47:45 - 02:48:07 - 02:55:30 - 03:03:22 - 03:08:34 - 03:08:58 - 03:13:25 - 03:15:39 - 03:17:11 - 03:18:36 - 03:18:53 - 03:19:03 - 03:19:06 - 03:20:11 - 03:21:16 - 03:22:32 - 03:22:55
Agendapunt 8 Zienswijze ontwerp Programmabegroting 2026 Veiligheidsregio Hollands-Midden.
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Veiligheid voorop, ondanks bezuinigingsdruk
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een zienswijze in te dienen op de ontwerp programmabegroting 2026 van de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM). Hoewel de VRHM niet volledig aan de bezuinigingseis van 6% voldoet, worden de gemaakte keuzes als verdedigbaar en realistisch beschouwd. Verdere bezuinigingen zouden de veiligheid en paraatheid van hulpdiensten kunnen schaden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de recente raadsvergadering stond de ontwerp programmabegroting van de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) centraal. De VRHM, verantwoordelijk voor rampenbestrijding, crisisbeheersing en brandweerzorg, heeft de begroting aangeboden aan de deelnemende gemeenten, waaronder Kaag en Braassem. De gemeenteraad kreeg de kans om hun mening te geven over de voorgestelde financiële plannen.Meneer Jong van de VVD opende het debat met lof voor de VRHM: "De ontwerpprogrammabegroting ziet er goed uit. De interne ombuigingen van 1,5 miljoen zijn terecht." Hij benadrukte echter dat de VRHM de taakstelling van 6% niet heeft verwerkt, wat betekent dat er geen verlaging van de gemeentelijke bijdrage in 2026 komt. "We achten het wenselijk dat de VRHM vanaf 2027 invulling gaat geven aan de structurele taakstelling," voegde hij toe.
Mevrouw Loos sloot zich hierbij aan en benadrukte dat er niet bezuinigd moet worden op veiligheid wanneer dit niet verantwoord is. "Wij zijn akkoord met deze zienswijze. Word maar krachtig," stelde ze.
Meneer van Beurden was het eens met de redenering van het college om akkoord te gaan met de begroting, ondanks het niet behalen van de 6% besparing. "We willen de veiligheid voor de burger, zeker met betrekking tot brandweerkazernes, niet in gevaar brengen," zei hij.
Mevrouw De Rijk prees de zienswijze als goed opgesteld en benadrukte het belang van een realistische invulling van de bezuinigingen. "We kunnen ons vinden in het feit dat op dit moment 6% bezuinigen vragen van deze veiligheidsregio niet realistisch is," verklaarde ze.
Meneer Herrotten benadrukte het harde werk van de VRHM: "Deze regio had afgelopen jaar 7500 uitrukken vanuit kazernes. We onderschrijven de zienswijzen, maar betreuren is niet het juiste woord. De organisatie doet er alles aan om binnen kaders te blijven."
Het debat eindigde met een discussie over het woord "betreuren" in de zienswijze. De burgemeester stelde voor om het woord aan te passen, maar de VVD hield vast aan de formulering. "We willen niet zomaar wegwuiven die 6% taakstellingen," aldus meneer Jong.
Uiteindelijk werd het raadsvoorstel geagendeerd als hamerstuk voor de openbare vergadering van de gemeenteraad op 7 juli 2025. De gemeenteraad lijkt vastberaden om de veiligheid van haar inwoners voorop te stellen, zelfs in tijden van financiële druk.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een zienswijze in te dienen op de ontwerp programmabegroting 2026 van de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM). De VRHM heeft de begroting aangeboden aan de deelnemende gemeenten, die de mogelijkheid hebben om hun mening te geven. De VRHM voert belangrijke taken uit op het gebied van rampenbestrijding, crisisbeheersing en brandweerzorg. Hoewel de VRHM niet volledig aan de bezuinigingseis van 6% voldoet, worden de gemaakte keuzes als verdedigbaar en realistisch beschouwd. Verdere bezuinigingen zouden de veiligheid en paraatheid van hulpdiensten kunnen schaden. De gemeenteraad wil het bestuur van de VRHM enkele kritische aandachtspunten meegeven voor de toekomst. De uiteindelijke beslissing over het indienen van de zienswijze moet nog worden genomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze ontwerp Programmabegroting 2026 Veiligheidsregio Hollands Midden". Het voorstel betreft het vaststellen van een zienswijze op de ontwerp programmabegroting 2026 van de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM). De VRHM heeft de begroting aangeboden aan de gemeenteraad van Kaag en Braassem, die de mogelijkheid heeft om een zienswijze in te dienen. Hoewel de begroting voldoet aan de kadernota 2026, zijn er kritische aandachtspunten. De VRHM heeft niet volledig voldaan aan de bezuinigingstaakstelling van 6%, maar heeft gemotiveerd waarom verdere bezuinigingen onaanvaardbare veiligheidsrisico’s zouden vormen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de financiële implicaties en de argumenten voor de voorgestelde zienswijze duidelijk uiteenzet. Er zijn echter enkele kritische aandachtspunten die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de ontwerp programmabegroting te beoordelen en een zienswijze in te dienen. De raad controleert of de VRHM de taken volgens de gestelde kaders uitvoert en of het college dit bewaakt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze, ondanks dat de bezuiniging van 6% niet volledig is gerealiseerd. De raad moet ook beslissen of zij verdere bezuinigingen wenselijk achten gezien de veiligheidsrisico’s.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en veiligheidsafwegingen kunnen verder worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de ontwerp programmabegroting 2026 vast te stellen en deze in te dienen bij de VRHM.
Participatie:
Er zijn digitale raadsinformatiebijeenkomsten georganiseerd om raadsleden te informeren en te betrekken bij de besluitvorming over de bezuinigingsscenario’s.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage aan de VRHM stijgt met €71.611 ten opzichte van 2025. Deze verhoging wordt veroorzaakt door prijsindexatie en de invulling van de bezuinigingstaakstelling. De financiële consequenties worden verwerkt in de kadernota 2026 van de gemeente Kaag en Braassem.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) Ontwerp Programmabegroting 2026 Zienswijze Bezuinigingen Financiële kaderstelling Rampenbestrijding en crisisbeheersing Gemeenschappelijke regelingen Risico’s Indexatie BrandweerzorgVerfijning van de zoekopdracht:
J. Hoogendoorn - CDA
E.L. Loos - D66
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
Anja De Rijk-de Jong
J. Hoogendoorn - CDA
Anja De Rijk-de Jong
E.H. Henrotte - PRO
Anja De Rijk-de Jong
E.H. Henrotte - PRO
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
D. Jong - VVD
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
E.L. Loos - D66
J. Hoogendoorn - CDA
D. Jong - VVD
E.H. Henrotte - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 9 Motie vreemd aan de orde van de dag inzake bewustwording en stigma verminderen rond mentale gezondheid.
Gemeenteraad Kaag en Braassem wil stigma rond mentale gezondheid doorbreken
De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteerde maandagavond over een motie die bewustwording en stigma rond mentale gezondheid moet verminderen. Het voorstel, dat op 7 juli 2025 in stemming komt, roept op tot een actieplan om mentale problemen bespreekbaar te maken en preventieve maatregelen te treffen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd een vurige discussie gevoerd over de noodzaak van een integrale aanpak van mentale gezondheid in de gemeente. Raadslid van D66, die de motie indiende, benadrukte dat mentale problemen iedereen kunnen treffen en dat er nog steeds een taboe op rust. "We moeten ervoor zorgen dat mentale problemen en hun oorzaken meer onderwerp van gesprek worden," stelde het raadslid. "De schaamte om erover te praten moet actief verminderd worden."De motie vraagt het college om beleid te maken en een plan van aanpak op te stellen dat preventieve maatregelen en vroegsignalering omvat. Ook moeten er activiteiten komen om het gesprek over mentale gezondheid te stimuleren en stigma te verminderen. "Het gaat niet alleen om cijfers, maar om mensen," benadrukte het raadslid. "Als gemeente dragen wij een verantwoordelijkheid richting het verbeteren van het mentale welzijn van onze inwoners."
De discussie riep gemengde reacties op. Mevrouw De Rijk complimenteerde het raadslid met het betoog, maar vroeg zich af of de motie niet te veel op de jeugd gericht was. "Het lijkt alsof het vooral over jongeren gaat, maar het moet ongeacht leeftijd, achtergrond en gender zijn," zei ze. Mevrouw Van Linden worstelde met de vraag wat er nu precies gevraagd werd. "We moeten ervoor zorgen dat het geen zoveelste actie wordt," waarschuwde ze.
Wethouder Van Duin erkende de urgentie van het probleem en gaf aan dat er al veel gebeurt op het gebied van mentale gezondheid. "Er is echt wat aan de hand, niet alleen in Kaag en Braassem, maar in heel Nederland," zei hij. Hij stelde voor om de komende weken samen met de indiener van de motie te kijken naar een concreet actieplan dat recht doet aan de problematiek. "Ik zou best de kop in de krant willen hebben: Kaag en Braassem pakt mentale problemen in zijn samenleving op."
De gemeenteraad lijkt vastberaden om het onderwerp serieus aan te pakken. De komende weken zullen de indiener van de motie en de wethouder in overleg gaan om de motie verder uit te werken. Tijdens de volgende raadsvergadering zal de aangepaste motie opnieuw besproken worden. "Laten we samen de schouders eronder zetten en tot actie overgaan," besloot het raadslid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een motie om bewustwording en stigma rond mentale gezondheid te verminderen. Dit besluit staat gepland voor maandag 7 juli 2025. De motie benadrukt dat mentale gezondheid cruciaal is voor het welzijn van inwoners en dat er een aanzienlijke toename is van psychische problemen en gerelateerde meldingen in de regio. De raad constateert dat mentale problemen iedereen kunnen treffen en dat er nog steeds een taboe en stigma heersen, wat kan leiden tot het niet zoeken van hulp. De motie verzoekt het college om beleid te maken en een plan van aanpak op te stellen. Dit plan moet preventieve maatregelen en vroegsignalering omvatten, evenals activiteiten om het gesprek over mentale gezondheid te stimuleren en stigma te verminderen. De gemeenteraad wil actief geïnformeerd worden over de voortgang en impact van deze initiatieven.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Bewustwording en Stigma Verminderen rond Mentale Gezondheid". Het doel is om bewustwording te vergroten en stigma rond mentale gezondheid te verminderen in de gemeente Kaag en Braassem. De motie benadrukt de noodzaak van preventieve maatregelen en vroegsignalering, en roept op tot samenwerking met lokale gezondheidsinstanties en maatschappelijke organisaties. Het college wordt verzocht beleid te maken en een plan van aanpak op te stellen, met focus op preventie en bewustwording. De gemeenteraad moet actief geïnformeerd worden over de voortgang en impact van deze initiatieven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat concrete constateringen en overwegingen, en het verzoekt het college om specifieke acties te ondernemen. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de uitvoering en financiering van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken beleid te ontwikkelen en de voortgang te rapporteren. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring van de motie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan mentale gezondheid en stigma-reductie, en of ze bereid zijn middelen vrij te maken voor de voorgestelde maatregelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details over uitvoering en financiering zijn vaag.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie willen aannemen en het college de opdracht willen geven om beleid en een plan van aanpak te ontwikkelen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met lokale gezondheidsinstanties, maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen, inwoners en ervaringsdeskundigen, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar de focus op langdurige bewustwording en stigma-reductie kan als een duurzame benadering worden beschouwd.
Financiële Gevolgen:
De motie specificeert geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verdere uitwerking vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mentale gezondheid Bewustwording Stigma Suïcidepreventie Inclusieve samenleving Preventieve maatregelen Vroegsignalering Taboe Gemeenten ErvaringsdeskundigenVerfijning van de zoekopdracht: