27-06-2018 Politieke avond - Oordeelsvorming
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5 Spreekrecht over niet geagendeerde onderwerpen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Onbekende spreker
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
Onbekende spreker
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 7 Perspectiefnota 2019 Meicirculaire 2018 - financiële effecten in Perspectiefnota 2019
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Financiële Kaders en Toekomstige Investeringen Onder de Loep
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft de Perspectiefnota 2019 besproken, waarbij de focus lag op het vaststellen van financiële kaders voor de begroting van 2019 en de meerjarenbegroting tot 2022. Tijdens het debat kwamen zowel de noodzaak van grote investeringen als de uitdagingen van beleidsarme kaders aan bod.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de politieke avond van 27 juni kwam de gemeenteraad van Kaag en Braassem bijeen om de Perspectiefnota 2019 te bespreken. Deze nota, die als beleidsarm wordt omschreven, dient als basis voor de financiële kaders van de komende jaren. De raad stond voor de taak om te beslissen over de opname van algemene en lokale ontwikkelingen met financiële gevolgen in het nieuwe begrotingsbeeld.Financiële Kaders en Samenwerkingsagenda
De discussie opende met een kritische noot over de beleidsarme aard van de nota. "We staan voor een aantal hele grote investeringen," merkte een raadslid op. Er werd benadrukt dat de financiële kaders vooral financieel zijn gesteld, terwijl de inhoudelijke uitwerking van de samenwerkingsagenda nog in proces is. "Wij hebben wel wensen waarvan we denken dat die misschien wel binnen de budgetten kunnen," klonk het hoopvol vanuit de raad.
Een ander raadslid, de heer Wesselman, benadrukte het belang van eigen initiatief: "We zouden ook het initiatief van onszelf kunnen laten. En bovendien dacht ik dat we juist bij de samenwerkingsagenda hebben afgesproken om invulling te geven samen met de inwoners."
Complimenten en Kritiek
De heer Zoetrouw sprak zijn waardering uit voor de presentatie van de financiële stukken: "Complimenten aan mevrouw Tolsma en haar team voor de duidelijke presentatie." Toch werd er ook gewezen op de noodzaak van actieve betrokkenheid bij het doen van voorstellen: "Achterover leunen heeft geen zin."
Toekomstige Investeringen en Uitdagingen
De heer Bram benadrukte de noodzaak om de budgetten voor Integrale Kindcentra (IKC) te behouden en kondigde een initiatiefvoorstel aan voor het 'Right to Challenge'. "We willen niet geconfronteerd worden met een hard nee," aldus Bram, die pleitte voor financiële ruimte om ambities te realiseren.
De heer Wesema wees op de positieve financiële vooruitzichten tot 2021, maar waarschuwde voor de uitdagingen in 2022. "We hebben gelukkig nog drie jaar de tijd om hierop actie te ondernemen," stelde hij gerust.
Conclusie en Vooruitblik
De algemene consensus was dat de Perspectiefnota vooral een financieel kader biedt dat nog nader ingevuld moet worden. "Dit is vooral een financieel kader, wat nog nader ingevuld moet worden," concludeerde mevrouw van der Kade. De nota zal verder besproken worden tijdens de raadsvergadering op 9 juli, waar de besluitvorming over de financiële kaders en toekomstige investeringen verder vorm zal krijgen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor de taak om de Perspectiefnota 2019 te bespreken en te besluiten over de financiële kaders voor de begroting van 2019 en de meerjarenbegroting tot 2022. De raad moet beslissen over de opname van algemene en lokale ontwikkelingen met financiële gevolgen in het nieuwe begrotingsbeeld. Ook moet het Doelen- en Inspanningennetwerk (DIN) voor 2019-2022 worden vastgesteld, inclusief de benodigde middelen. De nota is beleidsarm en gebaseerd op het oude raadsakkoord, maar kan worden aangepast bij de begroting van 2019 of de volgende Perspectiefnota. De raad zal ook moeten kijken naar de financiële effecten van de Meicirculaire 2018 en andere lokale ontwikkelingen, zoals de implementatie van de Omgevingswet en wijzigingen in de CAO. Er zijn ook toekomstige investeringen in duurzaamheid en onderwijsvoorzieningen, zoals klimaatneutrale IKC’s, die financiële aandacht vragen. De besluitvorming over deze onderwerpen is gepland voor de politieke avond van 27 juni en de raadsvergadering van 9 juli.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Perspectiefnota 2019". Het document dient als basis voor de gemeenteraad van Kaag en Braassem om de financiële en beleidsmatige kaders vast te stellen voor de begroting van 2019 en de meerjarenbegroting van 2020-2022. Het bevat een overzicht van algemene en lokale ontwikkelingen met financiële consequenties, inclusief de effecten van de Meicirculaire 2018. De nota is beleidsarm en gebaseerd op het bestaande Doelen- en Inspanningennetwerk (DIN), met mogelijke aanpassingen bij de begroting van 2019 of de volgende perspectiefnota. De raad moet beslissen over de vaststelling van deze kaders en de verwerking van structurele financiële effecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een gedetailleerd financieel overzicht en het identificeren van zowel algemene als lokale ontwikkelingen. Het bevat ook correcties van eerdere fouten en verwerkt de laatste financiële circulaires.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de financiële en beleidsmatige kaders die het college moet gebruiken voor de uitwerking van de begroting. De raad moet ook beslissen over de voorgestelde aanpassingen en de verwerking van financiële effecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van investeringen, vooral met betrekking tot duurzaamheid en sociale domeinen. Er moeten beslissingen worden genomen over de toewijzing van middelen en het omgaan met toekomstige financiële risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Echter, de afhankelijkheid van toekomstige aanpassingen en de beleidsarme aard van de nota kunnen de haalbaarheid en tijdigheid beïnvloeden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige gegevens kan een uitdaging vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde financiële en beleidsmatige kaders vast te stellen en de verwerking van de Meicirculaire 2018 goed te keuren.
Participatie:
De nota vermeldt dat door de gemeenteraadsverkiezingen de voorbereiding van het DIN anders is verlopen dan gebruikelijk, wat kan wijzen op beperkte participatie in de vroege stadia.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met specifieke budgetten voor het Energieakkoord en investeringen in energieneutrale scholen.
Financiële Gevolgen:
De nota geeft een gedetailleerd overzicht van de financiële gevolgen, inclusief de dekking van kosten door algemene uitkeringen en risicoreserveringen. Het benadrukt de noodzaak van toekomstige financiële planning voor investeringen in onderwijs en duurzaamheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Perspectiefnota 2019 Begroting 2019 Meicirculaire 2018 Omgevingswet DIN 2019-2022 Lokale ontwikkelingen Algemene ontwikkelingen Financiële consequenties Duurzaamheid WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Karin Van Der Kaaden
Pepijn Wesselman
Karin Van Der Kaaden
F.J. Zoetendaal - Samen
Thijs Brambach
Onbekende spreker
Thijs Brambach
Pepijn Wesselman
Karin Van Der Kaaden
Pepijn Wesselman
Thijs Brambach
I.J.M. Bader - VVD
Karin Van Der Kaaden
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 8 Indicatieve tarieven afvalstoffenheffing 2019
Gemeenteraad Debatteert over Nieuwe Afvaltarieven: Duidelijkheid en Zorg voor Kwetsbare Groepen Centraal
De gemeenteraad overweegt nieuwe tarieven voor de afvalstoffenheffing in 2019, met als doel de hoeveelheid restafval te verminderen en te voldoen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente. Het voorstel omvat een vast basistarief en een variabel tarief voor restafval, met speciale aandacht voor medisch afval. De discussie richt zich op de eerlijkheid van de tarieven en de ondersteuning van kwetsbare groepen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van afgelopen week stond het voorstel voor nieuwe afvaltarieven in 2019 centraal. Het voorstel, dat een vast basistarief van € 130 voor eenpersoonshuishoudens en € 200 voor meerpersoonshuishoudens omvat, werd uitgebreid besproken. Daarnaast wordt een variabel tarief voor het aanbieden van restafval voorgesteld, afhankelijk van de grootte van de container.Een belangrijk discussiepunt was de regeling voor medisch afval. "Wij zijn tevreden met de voorgestelde regeling," aldus een raadslid. "Maar we zoeken ook naar manieren om mensen die fysiek moeite hebben met hun afval aan te bieden, zoals een mevrouw met reuma, te ondersteunen." De VVD reageerde hierop door te suggereren dat burenhulp een oplossing kan bieden voor het wegbrengen van zware afvalzakken.
Een ander punt van discussie was de tarifering van de 60-liter zakken, vooral voor bewoners van appartementencomplexen. "Moet je dit niet eerlijker verdelen?" vroeg een fractielid zich af. De raad lijkt verdeeld over de vraag of de tarieven lineair verdeeld moeten worden of dat de huidige eenduidige tarieven gehandhaafd moeten blijven.
D66 uitte zorgen over de indicatieve aard van de tarieven. "Wat zegt het nou dat ze indicatief zijn?" vroeg een raadslid. "Ons voorstel zou zijn om een onder- en bovengrens vast te stellen." De fractie pleitte voor meer duidelijkheid, zodat inwoners weten waar ze aan toe zijn.
Het CDA benadrukte het belang van helderheid en stelde voor om een maximale afwijking van 5% in te bouwen voor de definitieve vaststelling in december. "We willen voorkomen dat we straks in december ineens uit de bocht vliegen," aldus een CDA-lid.
De discussie over de tarieven voor een- en meerpersoonshuishoudens leidde tot de suggestie om deze in de toekomst dichter bij elkaar te brengen. "Het verschil is nu wel heel groot," merkte een raadslid op. De raad lijkt open te staan voor een onderzoek naar de mogelijkheden om deze tarieven in de toekomst gelijk te trekken.
Tot slot werd het belang van monitoring benadrukt. "Laten we deze hele systematiek en ook de tarifering goed monitoren," stelde een raadslid voor. De raad lijkt het erover eens dat de effecten van de nieuwe tarieven goed in de gaten moeten worden gehouden om eventuele aanpassingen in de toekomst te kunnen doen.
De definitieve besluitvorming over de tarieven vindt eind 2018 plaats. Tot die tijd blijft de raad in gesprek over de beste manier om de afvalstoffenheffing eerlijk en effectief te maken, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen in de samenleving.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt nieuwe tarieven voor de afvalstoffenheffing in 2019. Er wordt gedacht aan een vast basistarief van € 130 voor eenpersoonshuishoudens en € 200 voor meerpersoonshuishoudens. Daarnaast komt er een variabel tarief voor het aanbieden van restafval, afhankelijk van de grootte van de container. Er zijn twee systemen in overweging: een volume/frequentiesysteem en een volumesysteem. Het volume/frequentiesysteem stimuleert afvalscheiding meer, maar brengt hogere administratieve kosten met zich mee. De raad moet ook beslissen of de aanslag voor 2019 voorlopig wordt, met een afrekening in 2020. Voor inwoners met licht medisch afval wordt scenario 4 van de Wet maatschappelijke ondersteuning voorgesteld, waarbij een tegemoetkoming mogelijk is. De definitieve besluitvorming over de tarieven vindt eind 2018 plaats. Het doel van deze maatregelen is om de hoeveelheid restafval te verminderen en te voldoen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Indicatieve tarieven afvalstoffenheffing 2019
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Indicatieve tarieven afvalstoffenheffing 2019". Het doel is om nieuwe tarieven vast te stellen voor de afvalstoffenheffing, die bestaan uit een vast basistarief en een variabel tarief voor het aanbieden van restafval. Dit is onderdeel van het project "Afval Anders", dat streeft naar een vermindering van restafval per inwoner om te voldoen aan de VANG-doelstelling van maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar. Het voorstel omvat ook een regeling voor licht medisch afval via de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde informatie over de tarieven, de achtergrond van het project, en de financiële en administratieve implicaties. Er zijn echter enkele indicatieve bedragen die nog definitief moeten worden vastgesteld.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de voorgestelde tarieven en de systematiek van de afvalstoffenheffing. Daarnaast moet de raad besluiten over de invoering van een voorlopige aanslag en de regeling voor licht medisch afval.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen een heffing op basis van volume/frequentie of alleen volume, en of er gebruik wordt gemaakt van een voorlopige aanslag. Ook moet de raad beslissen over de regeling voor licht medisch afval.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en meetbaar, maar de tarieven zijn nog indicatief. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de administratieve lasten en kosten zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de vaststelling van de tarieven, de systematiek van de heffing, en de regeling voor licht medisch afval.
Participatie:
Er is beperkte informatie over participatie. Er is communicatie geweest via nieuwsbrieven en een afvalportal, maar actieve participatie van inwoners lijkt beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien het doel is om de hoeveelheid restafval te verminderen en zo bij te dragen aan milieudoelstellingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn afhankelijk van de gekozen systematiek en de administratieve lasten. De tarieven zijn indicatief en gebaseerd op de begroting van 2018. Er is sprake van mogelijke kostenverhogingen door administratieve lasten, maar de exacte dekking is nog niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalstoffenheffing Afval Anders Restafval Variabel tarief Basistarief Volume/frequentiesysteem Voorlopige aanslag Licht medisch afval Duurzaamheid KostendekkendheidVerfijning van de zoekopdracht:
Kelly Straver
Jan Van Der Geest
Pepijn Wesselman
Karin Van Der Kaaden
Hans Klink
Pepijn Wesselman
Hans Klink
Karin Van Der Kaaden
Jan Van Der Geest
Hans Klink
Kelly Straver
Karin Van Der Kaaden
Pepijn Wesselman
Jan Van Der Geest
Agendapunt 9 Monitor Verbonden Partijen en Dvo’s Kaag en Braassem
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Monitor Verbonden Partijen krijgt groen licht
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft tijdens een recent debat de geactualiseerde versie van de 'Monitor Verbonden Partijen en Dvo’s' besproken. Deze monitor biedt een gedetailleerd overzicht van de samenwerkingsverbanden en dienstverleningsovereenkomsten van de gemeente. Het doel is om meer grip te krijgen op regionale samenwerkingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd de geactualiseerde 'Monitor Verbonden Partijen en Dvo’s' besproken. Deze monitor, die een overzicht biedt van de samenwerkingsverbanden, subsidierelaties en dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) van de gemeente, is bedoeld om meer controle te krijgen over regionale samenwerkingen. De nieuwe versie bevat updates en toevoegingen, zoals de DVO Regionale Verkeers- en Milieukaart en de DVO Uitvoering Belastingtaken.Meneer Verhemel opende het debat met een opmerking over de timing van de presentatie van de monitor. "Het kwam als een verrassing dat het ineens op de agenda stond," zei hij. Hij benadrukte het belang van het bespreken van doelstellingen in de raad en stelde voor om de evaluatie van de monitor in de volgende raadswerkgroep te doen. "We moeten bespreken of dit de manier is waarop we deze actualisatie willen zien," voegde hij toe.
Annemarie Wester kreeg lof voor haar werk aan de monitor. "Hoe vaker je hem ziet, hoe makkelijker je de structuur herkent," merkte Verhemel op. Hij prees ook de aandacht voor het energieakkoord in de regio Holland Rijnland en benadrukte het belang van een regionale aanpak voor de OV-visie.
Meneer Van Legmond sloot zich aan bij de positieve geluiden over de monitor. "Het is een goed document, maar het is inmiddels uitgegroeid tot 60 pagina's," zei hij. Hij pleitte voor een meer visuele en compacte presentatie van de informatie. "We moeten nadenken over hoe we een document dat steeds groeit, leesbaar kunnen houden," stelde hij voor.
De heer Zoetaal was het eens met zijn voorgangers en benadrukte het belang van het levend houden van het document. "Het is een goed document en het is belangrijk dat het actueel blijft," zei hij.
De raad was het erover eens dat de monitor naar de besluitvormende raad kan worden doorgestuurd. Het debat eindigde met een gevoel van tevredenheid over de voortgang en de richting die de gemeente inslaat met betrekking tot haar regionale samenwerkingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de geactualiseerde versie van de 'Monitor Verbonden Partijen en Dvo’s Kaag en Braassem' vast te stellen. Deze monitor biedt een overzicht van de samenwerkingsverbanden, subsidierelaties en dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) van de gemeente. Het doel is om meer grip te krijgen op regionale samenwerkingen. De nieuwe versie van de monitor bevat updates en toevoegingen, zoals de DVO Regionale Verkeers- en Milieukaart en de DVO Uitvoering Belastingtaken. Er zijn geen kosten of risico's verbonden aan het vaststellen van de monitor. Het besluit moet bijdragen aan een beter overzicht en gevoel van controle over de samenwerkingsverbanden. Er zijn geen participatieprocessen betrokken bij het opstellen van de monitor, en er zijn geen specifieke evaluatieafspraken gemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Monitor Verbonden Partijen en Dvo’s Kaag en Braassem". Het voorstel beoogt de vaststelling van een geactualiseerde monitor die een overzicht biedt van de formele samenwerkingspartijen, subsidierelaties en dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) van de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om de grip op regionale samenwerkingsverbanden te vergroten door een actueel beeld te geven van de betrokken partijen en hun activiteiten. De monitor is een update van de versie uit oktober 2017 en bevat wijzigingen die in cursief blauw zijn aangegeven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk overzicht biedt van de betrokken partijen en de wijzigingen ten opzichte van de vorige versie. Het bevat de benodigde informatie om de raad in staat te stellen een weloverwogen beslissing te nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de geactualiseerde monitor vast te stellen. Dit houdt in dat de raad instemt met de inhoud en de voorgestelde wijzigingen van de monitor.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de geactualiseerde monitor en daarmee de mate van grip die de gemeente wil hebben op de regionale samenwerkingsverbanden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiecriteria, behalve het subjectieve gevoel van grip. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de vaststelling van de geactualiseerde monitor.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie bij het opstellen van de monitor, aangezien het gaat om interne informatie die overzichtelijk wordt gedeeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het vaststellen van de monitor, aangezien de kosten als niet van toepassing worden beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Monitor Verbonden Partijen Dvo’s (Dienstverleningsopdrachten) Samenwerkingsverbanden Formele samenwerkingspartijen Subsidierelaties Regionale Verkeers- en Milieukaart Uitvoering Belastingtaken Participatiewet BVO Rijn en Braassem (ICT) Centrumregeling Participatiewet RijnstreekVerfijning van de zoekopdracht:
N.G. van Egmond - Wethouder
Karin Van Der Kaaden
F.J. Zoetendaal - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 10 Aanschaf cardreader stemkastjes
Raad verdeeld over investering in digitale stemkastjes
Een voorstel om de gemeenteraad te moderniseren met cardreaders en stemkastjes zorgt voor verdeeldheid. De investering van € 28.750,- moet de efficiëntie verhogen, maar niet iedereen is overtuigd van de noodzaak.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd een voorstel besproken om de raadzaal uit te rusten met cardreaders en stemkastjes. Deze technologie zou het mogelijk maken om automatisch de juiste naam van de spreker in beeld te brengen en elektronisch te stemmen. Hoewel het systeem de administratieve last zou verlichten en de efficiëntie zou verhogen, stuitte het voorstel op gemengde reacties.Meneer Van Egmond uitte zijn twijfels over de investering: "Hoewel het verhaal goed lijkt, denk ik dat we op dit moment wel wat anders hebben te doen met elkaar." Hij benadrukte dat de huidige situatie prima functioneert en dat de investering van ruim € 28.000,- beter aan andere zaken besteed kan worden.
Mevrouw Van der Gala was het daar niet mee eens en vond de investering relatief laag. "Het gaat maar om € 1.600,- per jaar. De persoon die nu handmatig de juiste naam bij de spreker zet, kost ook geld. Met de cardreader wordt dat vervangen," legde ze uit.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Van der Geest, steunde het voorstel. "Het is een stukje vernieuwing. De investering is relatief klein, dus wat ons betreft heeft het onze zegen," aldus Van der Geest.
Toch waren er ook andere raadsleden, zoals de heer Willebruk, die het voorstel niet noodzakelijk vonden. "Het functioneert zo prima," stelde hij.
De heer Van Emmerik, die in het presidium zit waar het voorstel al meerdere keren besproken is, gaf aan dat hij niet goed wist wat hij moest vinden. "Ik heb het gevoel dat dit al een gelopen race was," zei hij, verwijzend naar de eerdere besprekingen.
Mevrouw Van der Kade sloot zich aan bij de verbazing van de heer Van Egmond over de veranderde houding na de verkiezingen. "Voor € 1.600,- op jaarbasis denk ik: nou, dit kan. Klaar," concludeerde ze.
Het debat eindigde zonder duidelijke consensus. De voorzitter stelde voor om het voorstel naar de besluitvormende raad te sturen om te zien hoe de stemming zal verlopen. Het lijkt erop dat de discussie over de modernisering van de raadzaal nog niet ten einde is.
Samenvatting
Er ligt een voorstel om cardreaders en stemkastjes in de raadzaal te installeren. Deze apparaten maken het mogelijk om automatisch de juiste naam van de spreker in beeld te brengen en vast te leggen in het registratiesysteem, zonder dat er handmatig hoeft te worden meegeklikt. Dit systeem maakt het ook mogelijk om elektronisch te stemmen, waarbij de resultaten direct zichtbaar zijn en opgeslagen worden. De investering bedraagt € 28.750,- en wordt voorgesteld om over 5 jaar af te schrijven. Het vrijkomende budget van € 5.000,- voor handmatig notuleren kan deels de kosten dekken, maar er is nog een extra budget van € 1.600,- nodig, dat in de perspectiefnota 2019 opgenomen zal worden. Na 5 jaar zijn de kapitaallasten verdwenen en wordt verwacht dat de investering zichzelf terugverdient.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Investering ten behoeve van card readers/stemkastjes raadzaal 2018". Het voorstel beoogt de installatie van card readers in de raadzaal om het huidige discussiesysteem te verbeteren. Deze card readers maken het mogelijk om persoonsgebonden ID-kaarten te gebruiken, waardoor handmatig "meeklikken" overbodig wordt. Dit systeem zorgt voor een automatische weergave van de juiste naam van de spreker in beeld en in het RIS (Ibabs). Daarnaast kunnen de card readers worden gebruikt voor elektronisch stemmen, wat de efficiëntie en nauwkeurigheid van stemresultaten verbetert.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de technische verbeteringen en de financiële implicaties. Echter, meer informatie over de implementatieplanning en eventuele risico's zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de investering en de financiële dekking ervan. Ze moeten ook de perspectiefnota 2019 aanpassen om de extra kosten van € 1.600,- te dekken.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de investering in nieuwe technologie willen ondersteunen, rekening houdend met de financiële implicaties en de verwachte efficiëntieverbeteringen.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en verwachte besparingen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de duurzaamheid van de apparatuur na vijf jaar is een aanname.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de investering goed te keuren en de financiële dekking zoals voorgesteld te accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of gebruikers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de verwachting dat de card readers langer dan vijf jaar meegaan, suggereert een overweging van duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De investering bedraagt € 28.750,- met jaarlijkse kosten van € 6.600,- voor rente en afschrijving. Het vrijkomende budget van € 5.000,- dekt een deel van deze kosten, en de resterende € 1.600,- wordt opgenomen in de perspectiefnota 2019. Na vijf jaar zijn de kapitaallasten nihil, en de investering wordt als rendabel beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cardreaders Investering Discussiesysteem Persoonsgebonden ID RIS (Ibabs) Elektronisch stemmen Kapitaallasten Financiële verordening Offerte Perspectiefnota 2019Verfijning van de zoekopdracht:
Hans Klink
Karin Van Der Kaaden
Jan Van Der Geest
Ger Van Emmerik
N.G. van Egmond - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Hans Klink
Karin Van Der Kaaden
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 11 Bestemmingsplan ‘Woudsedijk-Zuid 43-45, Woubrugge
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor Woudsedijk-Zuid 43-45 in Woubrugge. Het voorstel is om de bestaande recreatieve activiteiten uit te breiden met verblijfsrecreatie, waaronder vier vrijstaande verblijfsaccommodaties en een 'boerenhotel' met 20 kamers. Dit vereist een aanpassing van het bestemmingsplan, omdat de huidige regels deze ontwikkeling niet toestaan. Het plan is in lijn met de gemeentelijke visie om meer overnachtingsmogelijkheden te bieden en de gemeente als recreatiebestemming te profileren. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode. De kosten voor de bestemmingsplanprocedure zijn voor de gemeente, maar de initiatiefnemer draagt de kosten voor het opstellen van het plan. Na goedkeuring kan het plan worden gepubliceerd en kunnen belanghebbenden eventueel beroep aantekenen bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Woudsedijk-Zuid 43-45, Woubrugge’. Het plan beoogt de uitbreiding van recreatieve nevenactiviteiten met verblijfsrecreatie, waaronder vier vrijstaande verblijfsrecreatieve onderkomens en een 'boerenhotel' met 20 kamers. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan. Het doel is om de ruimtelijke kwaliteit te behouden en de gemeente Kaag en Braassem te profileren als recreatiegemeente. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode, en de financiële risico’s zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de plannen, de noodzaak voor de bestemmingsplanwijziging, en de financiële afspraken. Echter, meer gedetailleerde informatie over de milieu-impact en verkeersanalyse zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in het proces om de voorgestelde ontwikkelingen mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de uitbreiding van recreatieve activiteiten in lijn met de gemeentelijke visie op recreatie ondersteunen. Dit omvat het afwegen van ruimtelijke kwaliteit en economische voordelen tegen mogelijke bezwaren van omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheid wordt niet behandeld, wat een gemiste kans is voor een SMART-benadering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is geen uitgebreid participatietraject geweest, maar het plan heeft zes weken ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd, wat opmerkelijk is gezien de aard van het project. Er had meer aandacht aan kunnen worden besteed.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor de bestemmingsplanprocedure zijn voor rekening van de gemeente, maar de initiatiefnemer draagt de kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan. De financiële risico’s zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Verblijfsrecreatie Recreatieve nevenactiviteiten Boerenhotel Anterieure overeenkomst Recreatieve Impuls Ruimtelijke kwaliteit Parkeervoorzieningen Verkeersaantrekkende werking Milieutechnische rapportenVerfijning van de zoekopdracht: