06-11-2017 Besluitvorming raad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Thijs Brambach
Thijs Brambach
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Thijs Brambach
Thijs Brambach
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ton Van Velzen
Ton Van Velzen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Cees De Lange
Cees De Lange
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Henk Hoek
Henk Hoek
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ton Van Velzen
Ton Van Velzen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.E. Doze - CDA
M.E. Doze - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.E. Doze - CDA
M.E. Doze - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
E.L. Loos - D66
E.L. Loos - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ton Van Velzen
Ton Van Velzen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.E. Doze - CDA
M.E. Doze - CDA
Cees De Lange
Cees De Lange
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Cees De Lange
Cees De Lange
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Cees De Lange
Cees De Lange
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Cees De Lange
Cees De Lange
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
E.L. Loos - D66
E.L. Loos - D66
Alwin Koek
Alwin Koek
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Karin Van Der Kaaden
Karin Van Der Kaaden
M.E. Doze - CDA
M.E. Doze - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ton Van Velzen
Ton Van Velzen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ton Van Velzen
Ton Van Velzen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ton Van Velzen
Ton Van Velzen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ton Van Velzen
Ton Van Velzen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Gino Wesselman
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Cees De Lange
Cees De Lange
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Cees De Lange
Cees De Lange
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Ruud Van Der Star
Petra van der Wereld - Samen
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
00:04:28 - 00:04:28 - 00:04:38 - 00:04:38 - 00:04:55 - 00:04:58 - 00:05:02 - 00:05:25 - 00:05:25 - 00:06:10 - 00:06:10 - 00:06:25 - 00:07:22 - 00:07:22 - 00:08:41 - 00:08:41 - 00:10:08 - 00:10:08 - 00:11:03 - 00:11:03 - 00:11:54 - 00:11:54 - 00:12:47 - 00:12:47 - 00:14:41 - 00:14:41 - 00:15:25 - 00:15:25 - 00:15:59 - 00:15:59 - 00:16:16 - 00:16:16 - 00:16:52 - 00:16:52 - 00:19:18 - 00:19:18 - 00:27:58 - 00:27:58 - 00:28:16 - 00:28:16 - 00:28:51 - 00:28:51 - 00:29:17 - 00:29:17 - 00:29:20 - 00:29:20 - 00:30:11 - 00:30:11 - 00:30:58 - 00:30:58 - 00:37:07 - 00:37:07 - 00:45:14 - 00:45:14 - 00:46:28 - 00:46:28 - 00:50:51 - 00:50:51 - 00:51:14 - 01:02:27 - 01:02:27 - 01:04:20 - 01:04:20 - 01:04:43 - 01:04:43 - 01:06:45 - 01:06:45 - 01:08:36 - 01:08:36 - 01:11:24 - 01:11:24 - 01:12:13 - 01:12:13 - 01:15:06 - 01:15:06 - 01:15:28 - 01:15:28 - 01:15:55 - 01:15:55 - 01:18:09 - 01:18:09 - 01:20:00 - 01:20:00 - 01:20:08 - 01:20:08 - 01:20:41 - 01:20:41 - 01:22:15 - 01:22:15 - 01:23:22 - 01:23:22 - 01:23:59 - 01:23:59 - 01:25:34 - 01:25:34 - 01:26:18 - 01:26:18 - 01:26:47 - 01:26:47 - 01:29:36 - 01:29:36 - 01:30:22 - 01:30:22 - 01:32:43 - 01:32:43 - 01:33:19 - 01:33:19 - 01:34:07 - 01:34:07
Ruud Van Der Star -
00:08:54 - 00:08:54 - 00:12:01 - 00:12:01 - 00:14:49 - 00:14:49 - 00:16:01 - 00:16:01 - 00:18:42 - 00:18:42 - 00:19:39 - 00:19:39 - 00:19:42 - 00:19:42 - 00:28:11 - 00:28:11 - 00:28:38 - 00:28:38 - 00:29:11 - 00:29:11 - 00:29:29 - 00:29:29 - 00:30:17 - 00:30:17 - 01:11:30 - 01:11:30 - 01:12:20 - 01:12:20 - 01:15:12 - 01:15:12 - 01:24:30 - 01:24:30 - 01:25:45 - 01:25:45 - 01:29:40 - 01:29:40 - 01:33:05 - 01:33:05 - 01:34:09 - 01:34:09
Agendapunt 7 Bestuursrapportage 2017
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor een besluit over de bestuursrapportage 2017. Deze rapportage geeft inzicht in de voortgang van doelen en budgetten voor de eerste acht maanden van het jaar. Het college stelt voor om de rapportage vast te stellen en de bijbehorende begrotingswijzigingen door te voeren. Er wordt voorgesteld om een krediet te verhogen voor renovaties van diverse bruggen, en om de reserve duurzaamheid vrij te laten vallen ten gunste van de algemene reserve. Het verwachte financiële resultaat voor 2017 is positief, maar er zijn risico's die dit kunnen beïnvloeden. De raad zal ook beslissen over de einddata van verschillende kredieten. De uiteindelijke evaluatie van de resultaten zal plaatsvinden bij de jaarrekening 2017.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuursrapportage 2017 (8-maandsrapportage)." Het document biedt een overzicht van de voortgang van doel- en budgetrealisaties voor de eerste acht maanden van 2017. Het bevat beslispunten zoals het vaststellen van de rapportage, het aanpassen van kredieten, en het vrijvallen van de reserve duurzaamheid ten gunste van de algemene reserve. Het doel is om een juiste en betrouwbare verantwoording af te leggen aan de raad en in control te blijven. De rapportage sluit met een nadelig resultaat, maar verwacht een positief geprognosticeerd resultaat bij de jaarrekening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en toelichtingen op afwijkingen. Het biedt een uitgebreide onderbouwing van de voorgestelde wijzigingen en de financiële impact.
Rol van de raad:
De raad moet de bestuursrapportage vaststellen, inclusief de voorgestelde begrotingswijzigingen en het bepalen van einddata voor kredieten. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van financiële beslissingen en het toezicht houden op de uitvoering van de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de herallocatie van middelen, zoals het vrijvallen van de reserve duurzaamheid en het verhogen van kredieten voor infrastructuurprojecten. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten in uitgaven en het omgaan met financiële tegenvallers.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van financiële doelen en tijdlijnen voor kredieten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige ontwikkelingen kan onzekerheden introduceren.
Besluit voor de raad:
De raad moet besluiten om de bestuursrapportage en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen, evenals het bepalen van einddata voor kredieten en het vrijvallen van de reserve duurzaamheid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatietrajecten bij ESW en dorpsperspectieven, maar biedt geen gedetailleerde informatie over bredere participatie van burgers of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in verband met de reserve, maar het is geen centraal thema in het voorstel. De vrijval van de reserve duurzaamheid suggereert dat duurzaamheid momenteel geen prioriteit heeft in de financiële planning.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een nadelig resultaat van € 190.169, maar een geprognosticeerd positief resultaat van € 734.177. De financiële dekking komt deels uit reserves en herallocatie van budgetten. Het voorstel biedt een gedetailleerde financiële analyse en dekkingsvoorstellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage 2017 Begrotingswijzigingen Kredieten Algemene reserve Duurzaamheidsleningen Risicomanagement Programmabegroting Financieel resultaat Renovatie bruggen SeptembercirculaireVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Geld voor Duurzaamheid" en is ingediend door D66 Kaag en Braassem. Het stelt voor om een bedrag van €150.000, dat oorspronkelijk was gereserveerd voor duurzaamheid, niet terug te laten vloeien naar de algemene reserve. In plaats daarvan moet dit bedrag beschikbaar blijven voor duurzaamheidsinitiatieven. Dit amendement is ingegeven door de ambitie van de gemeente Kaag en Braassem om in 2040 energieneutraal te zijn. De indieners benadrukken het belang van financiële middelen om deze duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welk bedrag betrokken is en wat de bestemming ervan moet zijn. Echter, het mist specifieke details over hoe de €150.000 precies zal worden ingezet voor duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om de €150.000 beschikbaar te houden voor duurzaamheid in plaats van het terug te laten vloeien naar de algemene reserve.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de duurzaamheidsambities door de financiële middelen beschikbaar te houden of het versterken van de algemene reserve door het bedrag terug te laten vloeien.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat voor de besteding van de €150.000. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit ontbreekt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen, wat betekent dat de €150.000 beschikbaar blijft voor duurzaamheid.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering van duurzaamheidsinitiatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is het centrale onderwerp van dit voorstel, aangezien het amendement specifiek gericht is op het behouden van financiële middelen voor duurzaamheidsdoeleinden.
Financiële Gevolgen:
Het financiële gevolg van het voorstel is dat €150.000 niet naar de algemene reserve gaat, maar beschikbaar blijft voor duurzaamheid. Er wordt niet aangegeven hoe dit bedrag precies gedekt wordt, maar het blijft binnen de bestaande reservering voor duurzaamheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid Reserve Energie neutraal Algemene reserve Financiële middelen Inzet Ambitie Vrijvallen Opgave In stemmingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Geld voor Duurzaamheid" en is ingediend door D66 Kaag en Braassem. Het stelt voor om een bedrag van €150.000, dat oorspronkelijk was gereserveerd voor duurzaamheid, niet terug te laten vloeien naar de algemene reserve. In plaats daarvan moet dit bedrag beschikbaar blijven voor duurzaamheidsinitiatieven. Dit amendement is ingegeven door de ambitie van de gemeente Kaag en Braassem om in 2040 energieneutraal te zijn. De indieners benadrukken het belang van financiële middelen om deze duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welk bedrag betrokken is en wat de bestemming ervan moet zijn. Echter, het mist specifieke details over hoe de €150.000 precies zal worden ingezet voor duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om de €150.000 beschikbaar te houden voor duurzaamheid in plaats van het terug te laten vloeien naar de algemene reserve.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de duurzaamheidsambities door de financiële middelen beschikbaar te houden of het versterken van de algemene reserve door het bedrag terug te laten vloeien.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat voor de besteding van de €150.000. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit ontbreekt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen, wat betekent dat de €150.000 beschikbaar blijft voor duurzaamheid.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering van duurzaamheidsinitiatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is het centrale onderwerp van dit voorstel, aangezien het amendement specifiek gericht is op het behouden van financiële middelen voor duurzaamheidsdoeleinden.
Financiële Gevolgen:
Het financiële gevolg van het voorstel is dat €150.000 niet naar de algemene reserve gaat, maar beschikbaar blijft voor duurzaamheid. Er wordt niet aangegeven hoe dit bedrag precies gedekt wordt, maar het blijft binnen de bestaande reservering voor duurzaamheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid Reserve Energie neutraal Algemene reserve Financiële middelen Inzet Ambitie Vrijvallen Opgave In stemmingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Programmabegroting 2018 - 2021
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt de programmabegroting voor 2018-2021 vast te stellen. Deze begroting is een vertaling van de Perspectiefnota 2018-2021 en bevat de financiële plannen voor de komende jaren. De gemeente wil voor het einde van het jaar een goedgekeurde begroting hebben, zodat de benodigde middelen beschikbaar zijn voor de uitvoering van gemeentelijke taken in 2018. De begroting richt zich op het voortzetten van regulier onderhoud en het uitvoeren van nieuwe initiatieven, zoals verbeteringen in de openbare ruimte en onderwijshuisvesting. Er zijn ook plannen om de reservepositie te versterken en om te gaan met toekomstige financiële uitdagingen, zoals het afschaffen van de precarioheffing in 2022. De gemeenteraad moet nog beslissen over deze begroting, waarna deze aan de provincie wordt voorgelegd voor goedkeuring. De begroting is tot stand gekomen in samenwerking met de raadsfracties en houdt rekening met de risico's en financiële duurzaamheid van de gemeente.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Programmabegroting 2018-2021
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2018-2021". Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor de jaren 2018-2021, waarin de uitgangspunten van de Perspectiefnota 2018-2021 zijn verwerkt. De begroting is bedoeld om de gemeente in staat te stellen haar taken uit te voeren, met een focus op transparantie en aansluiting bij het raadsakkoord "Anders denken anders doen". Er wordt gestreefd naar een financieel gezonde gemeente met ruimte voor investeringen in duurzaamheid, recreatie, onderwijshuisvesting en andere maatschappelijke doelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke koppeling aan de Perspectiefnota en het raadsakkoord. Het bevat financiële overzichten en risicoanalyses, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Zij moet de programmabegroting vaststellen en toezien op de uitvoering ervan.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over prioriteiten in investeringen, zoals duurzaamheid, onderwijshuisvesting en onderhoud van de openbare ruimte. Ook moet er een strategie worden bepaald voor het opvangen van het wegvallen van de precarioheffing in 2022.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral door de koppeling aan het doelen- en inspanningennetwerk (DIN). Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de programmabegroting 2018-2021 en de geactualiseerde Nota Reserves en Voorzieningen 2018 vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door samenwerking met raadsfracties tijdens de DIN-avond en bij de bespreking van de Perspectiefnota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor de Duurzaamheidsagenda en initiatieven zoals duurzaamheidsleningen.
Financiële gevolgen:
De begroting heeft een structureel positief resultaat, maar er zijn risico's en toekomstige uitdagingen zoals het wegvallen van de precarioheffing. De financiële gevolgen worden deels gedekt door reserves en structurele baten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting Perspectiefnota Doelen- en inspanningennetwerk (DIN) Duurzaamheid Openbare ruimte Onderwijshuisvesting Economische Agenda Weerstandsvermogen Risicobeheersing SeptembercirculaireVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Verlaging OZB" en richt zich op de programmabegroting 2018 van de gemeente Kaag en Braassem. Het stelt voor om de gemiddelde totale woonlasten in 2018 niet te laten stijgen. Dit wordt bereikt door de inflatiecorrectie toe te passen op lokale heffingen, maar vervolgens de OZB (Onroerendezaakbelasting) voor eigenaren van woningen met 1,3% te verlagen. Het financiële effect van deze verlaging, een bedrag van €46.000, wordt in mindering gebracht op het begrotingsresultaat van 2018. Het amendement benadrukt de noodzaak van lastenverlichting voor inwoners om hun vrijwillige inzet en participatie in de gemeenschap te belonen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke stappen en financiële implicaties bevat. Echter, het biedt beperkte informatie over de langetermijneffecten van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen, bespreken en uiteindelijk stemmen over de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van lastenverlichting voor inwoners door de OZB te verlagen of het behouden van de oorspronkelijke begrotingsplannen zonder aanpassingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (verlagen van OZB met 1,3%), maar mist tijdgebonden doelen en een uitgebreide analyse van de haalbaarheid op lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijnimpact is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat de OZB-verlaging wordt doorgevoerd en het begrotingsresultaat wordt aangepast.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van inwoners in de gemeenschap en suggereert dat lastenverlichting hun participatie en vrijwillige inzet kan bevorderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een financieel gevolg van €46.000, dat in mindering wordt gebracht op het begrotingsresultaat van 2018. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe dit tekort verder gedekt wordt, behalve dat het uit het begrotingsresultaat komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2018 Inkomsten uit lokale heffingen Verlaging OZB Inflatiecorrectie Woonlasten Meerjarenbegroting Begrotingsresultaat Lastenverlichting Inclusieve gemeente Vrijwillige inzetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Programmabegroting 2018 Democratic Challenge Kaag en Braassem". Het doel van de motie is om de betrokkenheid van inwoners bij het beheer van budgetten te vergroten door hen meer verantwoordelijkheid te geven over de besteding ervan. Dit kan bijvoorbeeld door middel van inwonersbegrotingen of dorpsbudgetten. De motie stelt voor om ervaringen van eerdere initiatieven te evalueren en te delen, en om een voorstel uit te werken dat de mogelijkheden voor dergelijke vormen van participatie onderzoekt. Het college wordt verzocht om een voorstel voor 1 maart 2018 aan de raad voor te leggen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke stappen en deadlines bevat voor het uitwerken van een voorstel. Het benoemt ook de noodzaak van participatie van verschillende fracties en het gebruik van bestaande budgetten.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het voorstel beoordelen en goedkeuren, en ze zijn betrokken bij de voorbereidende sessies om draagvlak en kaders te bespreken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verantwoordelijkheid voor budgetbeheer willen overdragen aan inwoners en in welke mate. Ze moeten ook bepalen hoe de participatie van inwoners vorm krijgt en welke financiële kaders daarbij horen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling, een meetbare deadline (1 maart 2018), en is tijdgebonden. Echter, de motie mist specifieke criteria voor succes en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiële systematiek kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om het voorstel uit te werken en voor te leggen zoals beschreven in de motie.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door inwoners in het beheer van budgetten en stelt voor om ervaringen en leerpunten te delen en te evalueren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan impliciet relevant zijn als de initiatieven gericht zijn op duurzame ontwikkeling binnen de dorpen.
Financiële Gevolgen:
De motie stelt voor om bestaande budgetten voor inwonersinitiatieven te gebruiken en een systematiek te bedenken voor de financiële onderbouwing, bijvoorbeeld een bedrag per inwoner. Dit suggereert dat er geen extra financiële middelen nodig zijn, maar dat de herverdeling van bestaande middelen vereist is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2018 Democratic Challenge Inwonersparticipatie Inwonersbegroting Sociale cohesie Initiatievenmarkt Budgetbeheer Dorpsbudgetten Inwonersinitiatieven FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Meerjarenbegroting 2018 – 2022" en is ingediend door de raad van Kaag en Braassem. De motie uit zorgen over de financiële lasten die de gemeente te wachten staan, zoals de afschaffing van precario en onderhoud van bruggen. Het college heeft toegezegd de financiële mogelijkheden te onderzoeken, maar heeft dit nog niet in de begroting verwerkt. De motie roept op om de financiële consequenties van de bekende tekorten te verwerken in de meerjarenbegroting om toekomstige financiële verrassingen te voorkomen en goed rentmeesterschap te tonen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en de gewenste acties beschrijft. Het benoemt specifieke financiële uitdagingen en de noodzaak om deze in de begroting te verwerken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college opdraagt om de financiële consequenties van de bekende tekorten te verwerken in de meerjarenbegroting. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet zorgen voor een solide financieel beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het accepteren van een rooskleurige begroting die mogelijk niet realistisch is, of het nemen van maatregelen om de financiële tekorten nu al te adresseren, wat kan leiden tot bezuinigingen of belastingverhogingen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de financiële tekorten die moeten worden aangepakt. Het is echter minder specifiek over hoe de bezuinigingen moeten worden gerealiseerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde bezuinigingen is niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geeft om de financiële consequenties van de tekorten te verwerken in de meerjarenbegroting. De motie is verworpen met 15 tegen 6 stemmen.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op een tekort van €4.800.000, wat een verhoging van lokale heffingen met 62,5% per jaar zou betekenen. Er wordt gesuggereerd dat dit tekort alleen kan worden gedekt door zware bezuinigingen, maar specifieke dekkingsvoorstellen worden niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenbegroting 2018 – 2022 Financiële lasten Afschaffing precario Onderhoud en vernieuwing bruggen Financieel beleid Lokale heffingen Belastingverhoging Bezuinigingen Politiek opportunisme RentmeesterschapVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Programmabegroting 2018/Egalisatiereserve Kunstwerken". Het voorstel beoogt de instelling van een egalisatiereserve specifiek voor kunstwerken binnen de gemeente Kaag en Braassem. Dit is bedoeld om financiële verrassingen te voorkomen en sluit aan bij de voorzichtige begrotingsmethodiek die de gemeente hanteert. Een vergelijkbare reserve bestaat al voor wegen, en de motie stelt voor om dit ook voor kunstwerken in te voeren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het instellen van een egalisatiereserve voor kunstwerken. Het biedt echter weinig detail over de omvang van de reserve, de criteria voor het gebruik ervan, of de specifieke kunstwerken die het betreft. Dit kan als een tekortkoming in de volledigheid worden beschouwd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring of verwerping van de motie. Het is aan de raad om te beoordelen of het instellen van een dergelijke reserve noodzakelijk en wenselijk is binnen de financiële kaders van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vinden om financiële stabiliteit en voorspelbaarheid te waarborgen door middel van een specifieke reserve voor kunstwerken. Dit kan invloed hebben op andere budgettaire prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek voor implementatie, en een gedetailleerde financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie is beperkt in detail.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie willen aannemen of verwerpen. In dit geval is de motie verworpen met 9 stemmen voor en 12 tegen.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp te zijn binnen dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie suggereert het instellen van een financiële reserve, maar geeft geen details over de omvang van de reserve of hoe deze gedekt zou worden binnen de bestaande begroting. Dit gebrek aan financiële specificiteit kan een reden zijn voor de verwerping van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2018 Egalisatiereserve Kunstwerken Financiële verrassingen Begroten Wegen College Reserve Stemming VerworpenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Bijdrage IJshal Leiden" en is ingediend door de raad van Kaag en Braassem. De motie erkent de inspanningen van de gemeente Leiden om een nieuwe ijshal te realiseren en stelt dat de regio, inclusief Kaag en Braassem, zou moeten bijdragen aan de kosten voor een volwaardige 333 meter schaatsbaan. Dit is gebaseerd op het feit dat de schaatsbaan ook door inwoners van de omliggende gemeenten wordt gebruikt en dat de schaatsverenigingen uit Kaag en Braassem succesvol zijn in het voortbrengen van schaatstalent. De motie roept op tot regionale samenwerking en een verdeelsleutel voor de financiering.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak van regionale samenwerking en financiële bijdrage duidelijk maakt. Echter, het mist specifieke details over de verwachte kosten en de exacte bijdrage van Kaag en Braassem.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen en te stemmen over de voorgestelde acties. Daarnaast moet de raad toezien op de uitvoering van de motie door het college.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de financiële bijdrage aan de ijshal in Leiden willen ondersteunen en hoe zij de belangen van hun eigen gemeente hierin vertegenwoordigen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van regionale samenwerking.
SMART Analyse en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsframe van zes maanden wordt genoemd voor het vinden van een verdeelsleutel, ontbreken specifieke en meetbare doelen, zoals de exacte financiële bijdrage. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie spreekt niet expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar impliceert regionale samenwerking tussen gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen:
De motie impliceert financiële gevolgen voor de gemeente Kaag en Braassem, maar specificeert niet de exacte kosten of hoe deze gedekt zullen worden. Het roept op tot het vinden van een verdeelsleutel voor de financiering, wat aangeeft dat de financiële last gedeeld moet worden met andere gemeenten in de regio.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
IJshal Leiden Schaatsverenigingen Internationale schaatstalenten Menkenhal Schaatsbaan 333 m Regio bijdrage Gezonde levensstijl Recreanten Verdeelsleutel MAG doelstellingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Grootschalige recreatieve trekker" en is ingediend door D66 Kaag en Braassem. Het stelt voor om in de programmabegroting 2018 de inspanning "werven van investeerders grootschalige recreatie" te schrappen. De reden hiervoor is dat het college een vakantiepark als recreatieve trekker ziet, terwijl de raad nog geen besluit heeft genomen over de inhoud van een dergelijke trekker. D66 stelt dat een grootschalige recreatieve trekker ook een natuurgebied kan zijn en dat deze beslissing door de nieuwe raad moet worden genomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn doelstelling om de inspanning te schrappen, maar biedt geen alternatieve oplossingen of suggesties voor de invulling van de recreatieve trekker. Het mist een uitgebreide onderbouwing waarom de beslissing moet worden uitgesteld.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het schrappen van de inspanning om investeerders voor grootschalige recreatie te werven. Dit amendement vraagt de raad om een standpunt in te nemen over de richting van recreatieve ontwikkeling in de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van het huidige beleid van het college, dat een vakantiepark als recreatieve trekker ziet, of het uitstellen van de beslissing om ruimte te geven voor alternatieve invullingen zoals een natuurgebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het biedt geen specifieke alternatieven of tijdlijn voor het maken van een nieuwe beslissing. Er zijn geen duidelijke doelen of meetbare resultaten opgenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt en daarmee de inspanning om investeerders te werven schrapt, of dat zij het voorstel verwerpt en het huidige beleid voortzet.
Participatie:
Het amendement zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces over de recreatieve trekker.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar de suggestie dat een natuurgebied als recreatieve trekker kan dienen, impliceert een mogelijke focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet de financiële gevolgen van het schrappen van de inspanning om investeerders te werven, noch hoe eventuele kosten of verliezen gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grootschalige recreatie Vakantiepark Natuurgebied Investeerders DIN Thema recreatie Nieuwe raad Beslispunt Programmabegroting 2018 WijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Verlaging OZB" en richt zich op de programmabegroting 2018 van de gemeente Kaag en Braassem. Het stelt voor om de gemiddelde totale woonlasten in 2018 niet te laten stijgen. Dit wordt bereikt door de inflatiecorrectie toe te passen op lokale heffingen, maar vervolgens de OZB (Onroerendezaakbelasting) voor eigenaren van woningen met 1,3% te verlagen. Het financiële effect van deze verlaging, een bedrag van €46.000, wordt in mindering gebracht op het begrotingsresultaat van 2018. Het amendement benadrukt de noodzaak van lastenverlichting voor inwoners om hun vrijwillige inzet en participatie in de gemeenschap te belonen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke stappen en financiële implicaties bevat. Echter, het biedt beperkte informatie over de langetermijneffecten van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen, bespreken en uiteindelijk stemmen over de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van lastenverlichting voor inwoners door de OZB te verlagen of het behouden van de oorspronkelijke begrotingsplannen zonder aanpassingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (verlagen van OZB met 1,3%), maar mist tijdgebonden doelen en een uitgebreide analyse van de haalbaarheid op lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijnimpact is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat de OZB-verlaging wordt doorgevoerd en het begrotingsresultaat wordt aangepast.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van inwoners in de gemeenschap en suggereert dat lastenverlichting hun participatie en vrijwillige inzet kan bevorderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een financieel gevolg van €46.000, dat in mindering wordt gebracht op het begrotingsresultaat van 2018. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe dit tekort verder gedekt wordt, behalve dat het uit het begrotingsresultaat komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2018 Inkomsten uit lokale heffingen Verlaging OZB Inflatiecorrectie Woonlasten Meerjarenbegroting Begrotingsresultaat Lastenverlichting Inclusieve gemeente Vrijwillige inzetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Programmabegroting 2018 Democratic Challenge Kaag en Braassem". Het doel van de motie is om de betrokkenheid van inwoners bij het beheer van budgetten te vergroten door hen meer verantwoordelijkheid te geven over de besteding ervan. Dit kan bijvoorbeeld door middel van inwonersbegrotingen of dorpsbudgetten. De motie stelt voor om ervaringen van eerdere initiatieven te evalueren en te delen, en om een voorstel uit te werken dat de mogelijkheden voor dergelijke vormen van participatie onderzoekt. Het college wordt verzocht om een voorstel voor 1 maart 2018 aan de raad voor te leggen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke stappen en deadlines bevat voor het uitwerken van een voorstel. Het benoemt ook de noodzaak van participatie van verschillende fracties en het gebruik van bestaande budgetten.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het voorstel beoordelen en goedkeuren, en ze zijn betrokken bij de voorbereidende sessies om draagvlak en kaders te bespreken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verantwoordelijkheid voor budgetbeheer willen overdragen aan inwoners en in welke mate. Ze moeten ook bepalen hoe de participatie van inwoners vorm krijgt en welke financiële kaders daarbij horen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling, een meetbare deadline (1 maart 2018), en is tijdgebonden. Echter, de motie mist specifieke criteria voor succes en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiële systematiek kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om het voorstel uit te werken en voor te leggen zoals beschreven in de motie.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door inwoners in het beheer van budgetten en stelt voor om ervaringen en leerpunten te delen en te evalueren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan impliciet relevant zijn als de initiatieven gericht zijn op duurzame ontwikkeling binnen de dorpen.
Financiële Gevolgen:
De motie stelt voor om bestaande budgetten voor inwonersinitiatieven te gebruiken en een systematiek te bedenken voor de financiële onderbouwing, bijvoorbeeld een bedrag per inwoner. Dit suggereert dat er geen extra financiële middelen nodig zijn, maar dat de herverdeling van bestaande middelen vereist is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2018 Democratic Challenge Inwonersparticipatie Inwonersbegroting Sociale cohesie Initiatievenmarkt Budgetbeheer Dorpsbudgetten Inwonersinitiatieven FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "MOTIE 12 REGISTRATIENUMMER 17.31283 Onderwerp Programmabegroting 2018/ Hemelwaterverordening". De motie richt zich op het opstellen van een Hemelwaterverordening door de gemeente Kaag en Braassem. Door klimaatverandering neemt de kans op extreme regenval toe, wat kan leiden tot overbelasting van het rioolstelsel en milieuschade door overstort. De motie stelt dat het verminderen van verhard oppervlak en het bevorderen van regenwaterinfiltratie of -afvoer via regenwaterriolen de schade kan beperken. Het college wordt opgedragen om voor 1 augustus 2018 een verordening op te stellen die regels stelt voor de lozing van hemelwater.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van het probleem en de voorgestelde oplossing. Echter, details over de specifieke inhoud van de verordening en de implementatie ervan ontbreken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de opdracht aan het college om een Hemelwaterverordening op te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het eens zijn met de noodzaak van een Hemelwaterverordening en of ze het college willen opdragen deze op te stellen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in milieubeheer en infrastructuur.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (opdracht voor 1 augustus 2018), maar mist meetbare en haalbare criteria voor de inhoud van de verordening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde richtlijnen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de Hemelwaterverordening op te stellen.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op het verminderen van milieuschade door regenwaterbeheer.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een belangrijk aandachtspunt moeten zijn bij de verdere uitwerking van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2018 Hemelwaterverordening Klimaatverandering Overvloedige regenval Vuilwaterriool Milieuschade Verhard oppervlak Wet Milieubeheer Lozingen RegenwaterrioolVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "MOTIE 12 REGISTRATIENUMMER 17.31283 Onderwerp Programmabegroting 2018/ Hemelwaterverordening". De motie richt zich op het opstellen van een Hemelwaterverordening door de gemeente Kaag en Braassem. Door klimaatverandering neemt de kans op extreme regenval toe, wat kan leiden tot overbelasting van het rioolstelsel en milieuschade door overstort. De motie stelt dat het verminderen van verhard oppervlak en het bevorderen van regenwaterinfiltratie of -afvoer via regenwaterriolen de schade kan beperken. Het college wordt opgedragen om voor 1 augustus 2018 een verordening op te stellen die regels stelt voor de lozing van hemelwater.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van het probleem en de voorgestelde oplossing. Echter, details over de specifieke inhoud van de verordening en de implementatie ervan ontbreken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de opdracht aan het college om een Hemelwaterverordening op te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het eens zijn met de noodzaak van een Hemelwaterverordening en of ze het college willen opdragen deze op te stellen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in milieubeheer en infrastructuur.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (opdracht voor 1 augustus 2018), maar mist meetbare en haalbare criteria voor de inhoud van de verordening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde richtlijnen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de Hemelwaterverordening op te stellen.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op het verminderen van milieuschade door regenwaterbeheer.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een belangrijk aandachtspunt moeten zijn bij de verdere uitwerking van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2018 Hemelwaterverordening Klimaatverandering Overvloedige regenval Vuilwaterriool Milieuschade Verhard oppervlak Wet Milieubeheer Lozingen RegenwaterrioolVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Meerjarenbegroting 2018 – 2022" en is ingediend door de raad van Kaag en Braassem. De motie uit zorgen over de financiële lasten die de gemeente te wachten staan, zoals de afschaffing van precario en onderhoud van bruggen. Het college heeft toegezegd de financiële mogelijkheden te onderzoeken, maar heeft dit nog niet in de begroting verwerkt. De motie roept op om de financiële consequenties van de bekende tekorten te verwerken in de meerjarenbegroting om toekomstige financiële verrassingen te voorkomen en goed rentmeesterschap te tonen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en de gewenste acties beschrijft. Het benoemt specifieke financiële uitdagingen en de noodzaak om deze in de begroting te verwerken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college opdraagt om de financiële consequenties van de bekende tekorten te verwerken in de meerjarenbegroting. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet zorgen voor een solide financieel beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het accepteren van een rooskleurige begroting die mogelijk niet realistisch is, of het nemen van maatregelen om de financiële tekorten nu al te adresseren, wat kan leiden tot bezuinigingen of belastingverhogingen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de financiële tekorten die moeten worden aangepakt. Het is echter minder specifiek over hoe de bezuinigingen moeten worden gerealiseerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde bezuinigingen is niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geeft om de financiële consequenties van de tekorten te verwerken in de meerjarenbegroting. De motie is verworpen met 15 tegen 6 stemmen.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op een tekort van €4.800.000, wat een verhoging van lokale heffingen met 62,5% per jaar zou betekenen. Er wordt gesuggereerd dat dit tekort alleen kan worden gedekt door zware bezuinigingen, maar specifieke dekkingsvoorstellen worden niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenbegroting 2018 – 2022 Financiële lasten Afschaffing precario Onderhoud en vernieuwing bruggen Financieel beleid Lokale heffingen Belastingverhoging Bezuinigingen Politiek opportunisme RentmeesterschapVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Programmabegroting 2018/Egalisatiereserve Kunstwerken". Het voorstel beoogt de instelling van een egalisatiereserve specifiek voor kunstwerken binnen de gemeente Kaag en Braassem. Dit is bedoeld om financiële verrassingen te voorkomen en sluit aan bij de voorzichtige begrotingsmethodiek die de gemeente hanteert. Een vergelijkbare reserve bestaat al voor wegen, en de motie stelt voor om dit ook voor kunstwerken in te voeren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het instellen van een egalisatiereserve voor kunstwerken. Het biedt echter weinig detail over de omvang van de reserve, de criteria voor het gebruik ervan, of de specifieke kunstwerken die het betreft. Dit kan als een tekortkoming in de volledigheid worden beschouwd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring of verwerping van de motie. Het is aan de raad om te beoordelen of het instellen van een dergelijke reserve noodzakelijk en wenselijk is binnen de financiële kaders van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vinden om financiële stabiliteit en voorspelbaarheid te waarborgen door middel van een specifieke reserve voor kunstwerken. Dit kan invloed hebben op andere budgettaire prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek voor implementatie, en een gedetailleerde financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie is beperkt in detail.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie willen aannemen of verwerpen. In dit geval is de motie verworpen met 9 stemmen voor en 12 tegen.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp te zijn binnen dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie suggereert het instellen van een financiële reserve, maar geeft geen details over de omvang van de reserve of hoe deze gedekt zou worden binnen de bestaande begroting. Dit gebrek aan financiële specificiteit kan een reden zijn voor de verwerping van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2018 Egalisatiereserve Kunstwerken Financiële verrassingen Begroten Wegen College Reserve Stemming VerworpenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Bijdrage IJshal Leiden" en is ingediend door de raad van Kaag en Braassem. De motie erkent de inspanningen van de gemeente Leiden om een nieuwe ijshal te realiseren en stelt dat de regio, inclusief Kaag en Braassem, zou moeten bijdragen aan de kosten voor een volwaardige 333 meter schaatsbaan. Dit is gebaseerd op het feit dat de schaatsbaan ook door inwoners van de omliggende gemeenten wordt gebruikt en dat de schaatsverenigingen uit Kaag en Braassem succesvol zijn in het voortbrengen van schaatstalent. De motie roept op tot regionale samenwerking en een verdeelsleutel voor de financiering.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak van regionale samenwerking en financiële bijdrage duidelijk maakt. Echter, het mist specifieke details over de verwachte kosten en de exacte bijdrage van Kaag en Braassem.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen en te stemmen over de voorgestelde acties. Daarnaast moet de raad toezien op de uitvoering van de motie door het college.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de financiële bijdrage aan de ijshal in Leiden willen ondersteunen en hoe zij de belangen van hun eigen gemeente hierin vertegenwoordigen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van regionale samenwerking.
SMART Analyse en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsframe van zes maanden wordt genoemd voor het vinden van een verdeelsleutel, ontbreken specifieke en meetbare doelen, zoals de exacte financiële bijdrage. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie spreekt niet expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar impliceert regionale samenwerking tussen gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen:
De motie impliceert financiële gevolgen voor de gemeente Kaag en Braassem, maar specificeert niet de exacte kosten of hoe deze gedekt zullen worden. Het roept op tot het vinden van een verdeelsleutel voor de financiering, wat aangeeft dat de financiële last gedeeld moet worden met andere gemeenten in de regio.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
IJshal Leiden Schaatsverenigingen Internationale schaatstalenten Menkenhal Schaatsbaan 333 m Regio bijdrage Gezonde levensstijl Recreanten Verdeelsleutel MAG doelstellingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Amendement 8a Nieuw" en betreft de Programmabegroting 2018 met een focus op de reserve duurzaamheid. Het voorstel beoogt €150.000 uit de reserve duurzaamheid te gebruiken voor innovatie en pilots op het gebied van duurzaamheid. Er wordt gevraagd om een voorstel voor verdere uitwerking en prioritering van onderwerpen, inclusief onderzoek naar riothermie voor gemeentelijke gebouwen en het ontwikkelen van stimuleringsmaatregelen om bestaande bouw naar energieneutraal om te vormen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een specifiek bedrag en doelstelling noemt. Echter, verdere details over de exacte invulling en uitvoering ontbreken en worden in een later voorstel verwacht.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering van de voorgestelde maatregelen. Ze spelen een cruciale rol in het bepalen van de prioriteiten en het monitoren van de voortgang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde financiële toewijzing en focus op duurzaamheid ondersteunen. Ze moeten ook prioriteiten stellen binnen de voorgestelde duurzaamheidsinitiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking moet nog worden gepresenteerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen om het amendement al dan niet aan te nemen. In dit geval is het amendement aangenomen met 21 stemmen voor en 0 tegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar dit kan in de verdere uitwerking worden meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, met een focus op innovatie en energieneutraliteit.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een toewijzing van €150.000 uit de reserve duurzaamheid. Er wordt niet specifiek vermeld hoe dit bedrag verder gedekt wordt, maar het is al gereserveerd in de begroting van 2018.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2018 Reserve duurzaamheid Innovatie Pilots Riothermie Energie nul Stimuleringsmaatregel Bestaande bouw Onderzoek ReserveringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Amendement 8a Nieuw" en betreft de Programmabegroting 2018 met een focus op de reserve duurzaamheid. Het voorstel beoogt €150.000 uit de reserve duurzaamheid te gebruiken voor innovatie en pilots op het gebied van duurzaamheid. Er wordt gevraagd om een voorstel voor verdere uitwerking en prioritering van onderwerpen, inclusief onderzoek naar riothermie voor gemeentelijke gebouwen en het ontwikkelen van stimuleringsmaatregelen om bestaande bouw naar energieneutraal om te vormen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een specifiek bedrag en doelstelling noemt. Echter, verdere details over de exacte invulling en uitvoering ontbreken en worden in een later voorstel verwacht.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering van de voorgestelde maatregelen. Ze spelen een cruciale rol in het bepalen van de prioriteiten en het monitoren van de voortgang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde financiële toewijzing en focus op duurzaamheid ondersteunen. Ze moeten ook prioriteiten stellen binnen de voorgestelde duurzaamheidsinitiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking moet nog worden gepresenteerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen om het amendement al dan niet aan te nemen. In dit geval is het amendement aangenomen met 21 stemmen voor en 0 tegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar dit kan in de verdere uitwerking worden meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, met een focus op innovatie en energieneutraliteit.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een toewijzing van €150.000 uit de reserve duurzaamheid. Er wordt niet specifiek vermeld hoe dit bedrag verder gedekt wordt, maar het is al gereserveerd in de begroting van 2018.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2018 Reserve duurzaamheid Innovatie Pilots Riothermie Energie nul Stimuleringsmaatregel Bestaande bouw Onderzoek ReserveringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Grootschalige recreatieve trekker" en is ingediend door D66 Kaag en Braassem. Het stelt voor om in de programmabegroting 2018 de inspanning "werven van investeerders grootschalige recreatie" te schrappen. De reden hiervoor is dat het college een vakantiepark als recreatieve trekker ziet, terwijl de raad nog geen besluit heeft genomen over de inhoud van een dergelijke trekker. D66 stelt dat een grootschalige recreatieve trekker ook een natuurgebied kan zijn en dat deze beslissing door de nieuwe raad moet worden genomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn doelstelling om de inspanning te schrappen, maar biedt geen alternatieve oplossingen of suggesties voor de invulling van de recreatieve trekker. Het mist een uitgebreide onderbouwing waarom de beslissing moet worden uitgesteld.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het schrappen van de inspanning om investeerders voor grootschalige recreatie te werven. Dit amendement vraagt de raad om een standpunt in te nemen over de richting van recreatieve ontwikkeling in de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van het huidige beleid van het college, dat een vakantiepark als recreatieve trekker ziet, of het uitstellen van de beslissing om ruimte te geven voor alternatieve invullingen zoals een natuurgebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het biedt geen specifieke alternatieven of tijdlijn voor het maken van een nieuwe beslissing. Er zijn geen duidelijke doelen of meetbare resultaten opgenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt en daarmee de inspanning om investeerders te werven schrapt, of dat zij het voorstel verwerpt en het huidige beleid voortzet.
Participatie:
Het amendement zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces over de recreatieve trekker.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar de suggestie dat een natuurgebied als recreatieve trekker kan dienen, impliceert een mogelijke focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet de financiële gevolgen van het schrappen van de inspanning om investeerders te werven, noch hoe eventuele kosten of verliezen gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grootschalige recreatie Vakantiepark Natuurgebied Investeerders DIN Thema recreatie Nieuwe raad Beslispunt Programmabegroting 2018 WijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Henk Hoek
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Yvonne Peters
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Henk Hoek
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Henk Hoek
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Yvonne Peters
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Henk Hoek
Ruud Van Der Star
Henk Hoek
Ton Van Velzen
Henk Hoek
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.E. Doze - CDA
Ger Van Emmerik
M.E. Doze - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Yvonne Peters
Gino Wesselman
Yvonne Peters
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Cees De Lange
Yvonne Peters
Cees De Lange
Yvonne Peters
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Cees De Lange
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Herman Haarman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Cees De Lange
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver
Herman Haarman
Cees De Lange
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Herman Haarman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver
Herman Haarman
Herman Haarman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Hans Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Yvonne Peters
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Henk Hoek
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
E.L. Loos - D66
E.L. Loos - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Herman Haarman
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.E. Doze - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Henk Hoek
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
E.L. Loos - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ton Van Velzen
Ruud Van Der Star
Ton Van Velzen
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Kelly Straver
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Alwin Koek
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Henk Hoek
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ton Van Velzen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ton Van Velzen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
E.L. Loos - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ton Van Velzen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Alwin Koek
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ton Van Velzen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ton Van Velzen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
01:34:42 - 01:34:42 - 01:50:43 - 01:54:34 - 01:55:31 - 01:57:10 - 01:58:39 - 01:59:02 - 02:00:19 - 02:04:46 - 02:05:54 - 02:07:44 - 02:15:15 - 02:17:40 - 02:18:46 - 02:22:31 - 02:23:03 - 02:24:38 - 02:24:44 - 02:25:33 - 02:26:07 - 02:27:08 - 02:28:54 - 02:29:30 - 02:30:20 - 02:30:58 - 02:54:36 - 02:55:10 - 02:57:14 - 02:57:42 - 02:59:03 - 03:01:35 - 03:04:13 - 03:05:15 - 03:05:47 - 03:06:10 - 03:06:53 - 03:08:52 - 03:09:48 - 03:10:00 - 03:10:28 - 03:10:36 - 03:11:07 - 03:14:09 - 03:14:17
Hans Klink -
Petra van der Wereld - Samen
Agendapunt 9 Motie vreemd aan de orde van de dag Alkeburcht
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit over de toekomst van de Alkeburcht in Roelofarendsveen. Er is veel discussie geweest over de mogelijke sluiting en de betrokkenheid van inwoners bij het besluitvormingsproces. De raad wil dat het college van burgemeester en wethouders het proces voor de bestemming van de Alkeburcht aan hen voorlegt en meer transparantie biedt. Er wordt gevraagd om een participatief proces met de inwoners, waarbij de reeds ingediende ideeën worden gedeeld. Het college moet voor 6 december een voorstel indienen over hoe dit proces eruit zal zien. De raad wil uiteindelijk zelf beslissen over de bestemming en invulling van de Alkeburcht.
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie: Alkeburcht
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Alkeburcht" en richt zich op de besluitvorming en participatie rondom de toekomstige invulling van de Alkeburcht, een centrale plek in Roelofarendsveen. De motie benadrukt de noodzaak van transparantie en participatie van inwoners in het besluitvormingsproces, gezien de commotie en onduidelijkheid die tot nu toe hebben geheerst. De raad wordt gevraagd om betrokken te worden bij het proces en om inzicht te krijgen in de reeds ingediende plannen. Het college wordt opgedragen om een participatief proces te organiseren en de besluitvorming aan de raad voor te leggen.
Oordeel over de Volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de huidige problemen en het voorstellen van een oplossing. Het benoemt de tekortkomingen in het huidige proces en biedt concrete stappen voor verbetering.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om een actieve rol te spelen in de besluitvorming over de Alkeburcht. Dit omvat het beoordelen van de plannen en het goedkeuren van het procesvoorstel dat door het college wordt gepresenteerd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college wil dwingen tot meer transparantie en participatie, en of zij zelf de verantwoordelijkheid wil nemen voor de uiteindelijke besluitvorming over de Alkeburcht.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de stappen die het college moet nemen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de bereidheid van het college om samen te werken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en het college opdraagt om het voorgestelde participatieve proces te volgen.
Participatie:
De motie legt sterk de nadruk op participatie, door te eisen dat inwoners betrokken worden bij het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn bij de toekomstige invulling van de Alkeburcht.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere discussie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alkeburcht Inwonerparticipatie Transparantie Besluitvormingsproces Draagvlak Bestemming Commotie Procesvoorstel Inzicht EnthousiasmeVerfijning van de zoekopdracht: