25-11-2024 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5 Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken gemeenteraadsvergadering d.d. 25 november 2024.
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
S.C. de Wagenaar - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
S.C. de Wagenaar - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Anja De Rijk-de Jong
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
O.G.M. van Leijden - CDA
Anja De Rijk-de Jong -
J. Hoogendoorn - CDA
R. van Beurden - Samen
Agendapunt 6.A Zienswijze verordening Regionale investeringsagenda Holland Rijnland.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een zienswijze in te dienen over de conceptverordening van de Regionale Investeringsagenda (RIA) van Holland Rijnland. Deze agenda is bedoeld om regionale investeringen in grote projecten mogelijk te maken, zoals de noordelijke ontsluiting van de Rijn- en Veenstreek. De conceptverordening legt spelregels vast voor samenwerking tussen de dertien betrokken gemeenten. Er is veel overleg geweest over de governance en de inhoud van de verordening. De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft vertrouwen in de samenwerking en de conceptverordening, en benadrukt het belang van goede informatievoorziening aan gemeenteraden. Er is geen zienswijze nodig voor de concept-begrotingswijziging van 2025, omdat de financiële consequenties al zijn opgenomen in eerdere besluitvorming. De besluitvorming over de verordening wordt verwacht op 18 december 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Verordening Regionale Investeringsagenda Holland Rijnland". Het voorstel betreft het indienen van een zienswijze op de concept-verordening voor de Regionale Investeringsagenda (RIA) van Holland Rijnland. Deze agenda faciliteert regionale investeringen in projecten die meerdere gemeenten overstijgen. De verordening legt de spelregels vast voor samenwerking tussen de dertien deelnemende gemeenten. Het doel is om grote investeringsprojecten van regionaal belang te onderzoeken, ontwikkelen en uitvoeren. De verordening regelt onder andere de totstandkoming, wijziging, sturing en evaluatie van projecten en het beheer van thematische fondsen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de context, doelstellingen en de rol van de betrokken partijen. Het bevat ook een overzicht van de financiële consequenties en de participatieprocessen die zijn gevolgd.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen op de concept-verordening. Dit geeft de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke vorm van de verordening en de samenwerking binnen de RIA.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde spelregels en de samenwerking zoals beschreven in de verordening. Dit omvat keuzes over regionale samenwerking, prioritering van projecten en de verdeling van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en de financiële consequenties. Het is tijdgebonden met een duidelijk besluitvormingsproces. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze op de concept-verordening willen indienen en of zij akkoord gaan met het niet indienen van een zienswijze op de concept-begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel beschrijft uitgebreide participatieprocessen, waaronder bijeenkomsten met gemeenteraden, colleges en ambtelijke organisaties. Er is een klankbordgroep gevormd en er zijn diverse bijeenkomsten georganiseerd om input te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. De RIA richt zich op thema's zoals Energie, Economie, Mobiliteit en Groen en Klimaatbestendig, die bijdragen aan de duurzaamheidsdoelen van de gemeente.
Financiële gevolgen:
De verordening zelf heeft geen directe financiële consequenties. De financiële bijdrage van de gemeente Kaag en Braassem aan de RIA is €345.930, verdeeld over drie jaar. Deze kosten zijn al opgenomen in de begroting en de richtnota voor 2025.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Investeringsagenda (RIA) Holland Rijnland Conceptverordening Gemeenten Leimuiderbrug Thematische fondsen Zienswijze Bestuursperioden Maatschappelijke baten DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.B Zienswijze Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om geen zienswijze in te dienen op de voorgenomen wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland. Deze wijziging is nodig om te voldoen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die sinds 1 juli 2022 van kracht is. De nieuwe regeling moet de positie van gemeenteraden versterken en de samenwerking tussen gemeenten actualiseren. Er is gekozen voor een model met drie leden per gemeente in het Algemeen Bestuur (AB) om de betrokkenheid van raadsleden te waarborgen. Voor Kaag en Braassem betekent dit dat er een derde AB-lid moet worden aangewezen. Op 18 december 2024 zal het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland een besluit nemen over de wijziging. Daarna moeten alle gemeenteraden en colleges binnen 13 weken instemmen. De nieuwe regeling moet vervolgens door de gemeente Leiden worden gepubliceerd voordat deze in werking treedt. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze wijziging. De regeling wordt regelmatig bijgewerkt en dit is de negende wijziging sinds de oprichting van Holland Rijnland in 2004.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland
Samenvatting: Het voorstel betreft de actualisatie van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van Holland Rijnland om te voldoen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die sinds 1 juli 2022 van kracht is. De wijzigingen zijn bedoeld om de positie van gemeenteraden te versterken en de regels voor in- en uitreden van gemeenten te verduidelijken. De regeling is geactualiseerd om de samenwerking tussen gemeenten te verbeteren en toekomstbestendig te maken. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze wijziging. De gemeenteraad van Kaag en Braassem moet een derde AB-lid aanwijzen om aan de nieuwe samenstellingseisen te voldoen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de inhoud van de wijzigingen. Het bevat ook informatie over de procedurele stappen en de betrokkenheid van verschillende partijen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling. Dit omvat het aanwijzen van een derde AB-lid voor de gemeente Kaag en Braassem.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij instemt met de wijzigingen en hoe zij de betrokkenheid van raadsleden in het Algemeen Bestuur (AB) willen vormgeven, met name in de context van het aanwijzen van een derde AB-lid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vereisten van de Wgr en de samenstelling van het AB. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten geen zienswijze in te dienen op de voorgenomen wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling en een derde AB-lid aan te wijzen.
Participatie
Er is sprake van participatie en inspraak door middel van informerende bijeenkomsten en een digitale informatieavond. Dit toont aan dat er inspanningen zijn gedaan om betrokkenheid en transparantie te waarborgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling. De dekking van eventuele kosten is daarom niet aan de orde.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijze Algemeen Bestuur (AB) Dagelijks Bestuur (DB) Actualisatie Gemeenten Samenwerkingsverband RegiorolVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.C Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) 2025 - 2029.
Samenvatting
Het college overweegt om het nieuwe Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) voor de periode 2025-2029 vast te stellen. Het doel is om de openbare ruimte schoon, heel en veilig te beheren, met aandacht voor klimaatadaptief beheer. Er wordt voorgesteld om de huidige kwaliteitsniveaus grotendeels te handhaven, met enkele aanpassingen zoals het onderhouden van onkruid op fietspaden op B-niveau in plaats van C-niveau. Er is een financieel risico door mogelijke kostenstijgingen en het ontbreken van een vaste indexatie van budgetten. Daarom wordt een tussentijdse evaluatie in 2027 aanbevolen. Het college stelt voor om het huidige budget te handhaven, ondanks een theoretisch tekort van 1,9%. Tijdens een bijeenkomst op 30 september hebben raadsfracties input gegeven over de kwaliteitsniveaus, wat is verwerkt in het voorstel. Het college wil jaarlijks de areaaluitbreiding en de financiële gevolgen daarvan in kaart brengen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2025 - 2029". Het voorstel beoogt de vaststelling van het nieuwe beheerplan voor de openbare ruimte voor de periode 2025-2029. Het plan richt zich op het handhaven van de huidige kwaliteitsniveaus, met enkele aanpassingen zoals het verhogen van het onderhoudsniveau van onkruid op verharding en bedrijventerreinen naar B-niveau. Het plan erkent financiële risico's door het ontbreken van vaste indexatie en stelt een tussentijdse evaluatie in 2027 voor om de financiële haalbaarheid te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen, evaluaties van de vorige periode, en een overzicht van de financiële implicaties. Echter, het ontbreken van een vaste indexatie voor budgetten kan als een tekortkoming worden beschouwd.
Rol van de raad:
De raad moet het IBOR 2025-2029 vaststellen en instemmen met de voorgestelde kwaliteitsniveaus. Daarnaast moet de raad jaarlijks bij de Richtnota beslissen over de financiële vertaling van areaaluitbreidingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de kwaliteitsniveaus en het beheerbudget. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met financiële risico's en eventuele indexaties.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden evaluatie in 2027. Echter, het ontbreken van een vaste indexatie maakt het minder meetbaar en realistisch.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het IBOR 2025-2029 vast te stellen en de voorgestelde kwaliteitsniveaus goed te keuren.
Participatie:
Er is participatie geweest via een "knoppensessie" waarbij raadsfracties input konden geven over de kwaliteitsniveaus.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet relevant beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er is een theoretisch tekort van €212.000, wat 1.9% van het totale beheerbudget is. Het college stelt voor om de huidige budgetten te handhaven, ondanks dit tekort. De financiële dekking wordt niet expliciet genoemd, maar er wordt vertrouwd op de huidige raamcontracten en budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) Kwaliteitsniveaus Areaaluitbreiding Beheerbudget Evaluatie Klimaat adaptief beheer C&K bijeenkomst Financieel risico Raamcontracten Beheer en ProjectenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.D Vereenvoudigen samenwerking ICT door opheffen BVO en aangaan Centrumregeling.
Samenvatting
De gemeenten Kaag & Braassem en Alphen aan den Rijn overwegen om hun samenwerking op het gebied van ICT te veranderen. Ze willen de huidige gemeenschappelijke regeling, de Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) Rijn en Braassem, opheffen en een nieuwe centrumregeling aangaan. Dit zou de samenwerking eenvoudiger maken, innovatie versnellen en de bestuurlijke en administratieve lasten verminderen. Het plan is om de BVO per eind 2025 te beëindigen en de nieuwe regeling per begin 2026 te starten. De gemeenteraad moet nog toestemming geven voor deze veranderingen. Er zijn geen nieuwe juridische of financiële risico's verbonden aan deze overgang, en er wordt een jaarlijkse kostenbesparing verwacht. De betrokken partijen hebben al veel overleg gehad en de transitie wordt verder uitgewerkt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vereenvoudigen samenwerking ICT door de BVO Rijn en Braassem op te heffen en een centrumregeling aan te gaan met gemeente Alphen aan den Rijn
#Titel en Samenvatting
Titel: Vereenvoudigen samenwerking ICT door de BVO Rijn en Braassem op te heffen en een centrumregeling aan te gaan met gemeente Alphen aan den Rijn.
Samenvatting: Het voorstel beoogt de opheffing van de Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) Rijn en Braassem en de overgang naar een centrumregeling met de gemeente Alphen aan den Rijn. Dit moet leiden tot een efficiëntere samenwerking op het gebied van informatievoorziening, met minder bestuurlijke en administratieve lasten. De gemeenteraad moet toestemming geven voor deze transitie, die gepland staat voor 1 januari 2026. De verandering is ingegeven door de wens om sneller te kunnen innoveren en de samenwerking te vereenvoudigen.
#Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke planning, de argumenten voor de verandering, en de financiële consequenties. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte inhoud van de nieuwe centrumregeling en de specifieke afspraken die gemaakt moeten worden.
#Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad moet toestemming geven voor het uittreden uit de huidige BVO en het aangaan van de nieuwe centrumregeling. Daarnaast kan de raad zienswijzen indienen op de concept-regeling, hoewel het voorstel is om dit niet te doen.
#Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de opheffing van de BVO en de overgang naar een centrumregeling. Dit omvat het overwegen van de voor- en nadelen van de nieuwe samenwerkingsvorm en het vertrouwen in de gemaakte afspraken met de gemeente Alphen aan den Rijn.
#Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerde beschrijving van hoe de samenwerking precies zal worden verbeterd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van specifieke meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
#Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het college toestemming te geven om uit de huidige BVO te treden en de nieuwe centrumregeling aan te gaan. Tevens moet de raad beslissen of zij zienswijzen willen indienen op de concept-regeling.
#Participatie
Het voorstel vermeldt dat er veel gesprekken zijn geweest tussen de betrokken partijen, maar er is geen specifieke informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden of inwoners.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
#Financiële gevolgen en dekking
Er wordt een directe jaarlijkse kostenbesparing van ongeveer €50.000 verwacht door de overgang naar een centrumregeling. De kosten voor de transitie zijn beperkt tot interne uren en worden gedekt vanuit de begroting van de BVO. Er zijn geen nieuwe financiële risico's ten opzichte van de huidige regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrumregeling Gemeenschappelijke regeling Liquidatieplan Informatievoorziening Samenwerking Bestuurlijke last Innovatie Kostenbesparing Transitie EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.E Opheffen geheimhouding documenten Inventarisatie zomer 2024.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een krediet van € 1.850.000 beschikbaar te stellen voor de uitbreiding van Brede School Kaskade. Dit bedrag is bedoeld voor de aankoop van een naastgelegen perceel, het bereikbaar maken van dit perceel, en de verdere planvorming voor de uitbreiding. De uitbreiding is nodig om de groei van het aantal leerlingen op te vangen en kwalitatief goed onderwijs te blijven bieden. Er is al een interne verbouwing uitgevoerd om tijdelijk meer capaciteit te creëren. De gemeente heeft eerder een voorbereidingskrediet verstrekt om het ontwerp voor de uitbreiding uit te werken. De uiteindelijke structurele uitbreiding en de bijbehorende kosten worden later in 2024 besproken. De geheimhouding van een eerdere raadsinformatiebrief wordt opgeheven zodra de grond officieel is overgedragen. De uitbreiding moet voldoen aan duurzaamheidseisen en er wordt rekening gehouden met verkeersveiligheid en de aanleg van openbare ruimte. De financiële consequenties zijn opgenomen in de Programmabegroting 2024.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Tweede kredietaanvraag bij uitbreiding van Brede School Kaskade". Het doel is om een krediet van € 1.850.000 beschikbaar te stellen voor de uitbreiding van de Brede School Kaskade. Dit omvat de aankoop van naastgelegen grond, interne verbouwingen, en verdere planvorming. De uitbreiding is noodzakelijk om de groei van het aantal leerlingen op te vangen en kwalitatief goed onderwijs te bieden. De geheimhouding op een eerdere raadsinformatiebrief wordt opgeheven zodra de grondoverdracht is voltooid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke opsomming van de benodigde stappen en financiële implicaties. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de uiteindelijke kosten van de structurele uitbreiding en de impact van toekomstige leerlingenprognoses.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet en het opheffen van de geheimhouding van de raadsinformatiebrief. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële middelen en het toezicht houden op de voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van onderwijsinfrastructuur, de financiële dekking van het project, en de balans tussen kosten en kwaliteit. Er moet ook worden nagedacht over de verkeersveiligheid en duurzaamheid in de context van de uitbreiding.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële benodigdheden en doelen. Echter, de tijdsgebondenheid is minder duidelijk, vooral met betrekking tot de structurele uitbreiding. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige beslissingen over de finale uitbreiding kan als een onzekerheid worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het krediet van € 1.850.000 beschikbaar te stellen en de geheimhouding van de raadsinformatiebrief op te heffen.
Participatie:
Er is een participatiemoment gepland voor de omgeving zodra het ontwerp voor de structurele uitbreiding gereed is. Dit is bedoeld om de gemeenschap te betrekken bij de ontwikkeling en inrichting van het gebied.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er wordt gekeken naar het vervangen van verlichting door LED en het integreren van duurzaamheidseisen in de bouw en inrichting van de buitenruimte.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een krediet van € 1.850.000, dat gedekt is in de Programmabegroting 2024 onder de stelpost "Geactualiseerde uitbreiding locatie Kaskade". De uiteindelijke kosten voor de structurele uitbreiding zijn nog niet opgenomen en zullen in een later voorstel worden behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Brede School Kaskade Uitbreiding Kredietaanvraag Grondaankoop Verbouwing Leerlingenprognose Bouwkosten Duurzaamheid Participatie VerkeersveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Opheffen geheimhouding documenten 2023/2024
Titel en samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Opheffen geheimhouding documenten 2023/2024". Het beoogt de geheimhouding op diverse documenten op te heffen om de transparantie van het gemeentebestuur te bevorderen. Jaarlijks wordt een voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd om de geheimhouding op te heffen van documenten waarvoor geen grondslag meer is volgens de Wet open overheid (Woo). Na goedkeuring door de raad worden deze documenten openbaar gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een duidelijke lijst van documenten bevat waarvan de geheimhouding kan worden opgeheven. Het biedt ook een overzicht van de procedure en de wettelijke basis voor het opheffen van geheimhouding.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het opheffen van de geheimhouding van de genoemde documenten. Dit is een belangrijke stap in het bevorderen van transparantie en openbaarheid binnen het gemeentebestuur.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met het voorstel om de geheimhouding op te heffen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als de inhoud van de documenten gevoelig is of als er publieke belangstelling voor is.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de documenten die worden genoemd. Het is tijdgebonden omdat het jaarlijks wordt herzien. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het opheffen van de geheimhouding van de genoemde documenten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie en inspraak niet van toepassing zijn, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Transparantie Wet open overheid (Woo) Openbaarmaking Inventarisatie Documenten College van burgemeester en wethouders Gemeentewet Register Openbaarheid van bestuur (Wob)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Aanwijzen plaatsvervangend griffier dhr. R.E. (Rick) Paape.
Samenvatting
Op 25 november 2024 zal de gemeenteraad van Kaag en Braassem een besluit overwegen om de heer R.E. (Rick) Paape aan te wijzen als plaatsvervangend griffier. Dit voorstel is bedoeld om de continuïteit en flexibiliteit van de griffie te waarborgen, zodat er altijd een griffier aanwezig is bij belangrijke vergaderingen. De heer Paape werkt momenteel als raadsadviseur bij de griffie en zal bij de raadsvergadering aanwezig zijn om de ambtsbelofte af te leggen. Het presidium van de gemeenteraad heeft dit voorstel voorbereid en het besluit moet nog worden genomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Aanwijzen van plaatsvervangend griffier dhr. R.E. (Rick) Paape". Het doel is om de heer Paape, momenteel raadsadviseur, aan te wijzen als plaatsvervangend griffier om te voorzien in de vervanging van de griffier tijdens vergaderingen. Dit is in lijn met de Gemeentewet en het reglement van orde van de gemeente Kaag en Braassem. Het voorstel beoogt de flexibiliteit van de griffie te vergroten en te waarborgen dat er altijd een griffier aanwezig is bij belangrijke vergaderingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de context van de wettelijke vereisten en de interne reglementen van de gemeente. Het biedt een duidelijke oplossing voor de vervanging van de griffier.
Rol van de raad:
De raad moet het besluit nemen om de heer Paape formeel aan te wijzen als plaatsvervangend griffier. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde benoeming.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief en operationeel van aard is. De raad moet echter wel overwegen of de benoeming van de heer Paape de beste keuze is voor de continuïteit en flexibiliteit van de griffie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke benoeming betreft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer R.E. (Rick) Paape aan te wijzen als plaatsvervangend griffier.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van de benoeming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne personeelskwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat suggereert dat de benoeming binnen de bestaande budgetten van de griffie kan worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Plaatsvervangend griffier R.E. (Rick) Paape Griffier Gemeentewet Vergaderingen Presidium Reglement van orde Raadsadviseur Flexibiliteit AmbtsbelofteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Motie vreemd aan de orde van de dag van de fracties SvKB, CDA, PRO, D66 en VVD inzake Hinder Schiphol.
Gemeenteraad Kaag en Braassem Eist Actie Tegen Schiphol Overlast
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een motie besproken die oproept tot vermindering van de overlast van Schiphol. De motie, ingediend door meerdere fracties, vraagt om afschaffing van nachtvluchten en betere bescherming voor omwonenden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Kaag en Braassem zich gebogen over een motie die de overlast van Schiphol moet aanpakken. De motie, ingediend door de fracties SvKB, CDA, PRO, D66 en VVD, komt voort uit een recente uitspraak van de rechtbank in Den Haag, die oordeelde dat de Staat onrechtmatig handelt door de belangen van omwonenden te negeren. De motie roept het college op om samen met andere gemeenten te pleiten voor minder overlast en betere rechtsbescherming voor omwonenden. Ook wordt gevraagd om nachtvluchten af te schaffen en lawaaiige toestellen te weren.Tijdens het debat benadrukte raadslid Zwanenveld de complexiteit van het Schiphol-dossier. "Het is heel mooi om onze burgemeester een steun in de rug te geven en als gemeenteraad een signaal af te geven," zei hij. Hij pleitte voor een open gesprek en benadrukte het belang van een gezamenlijke aanpak met andere gemeenten.
Raadslid Moorentje uitte zijn twijfels over de haalbaarheid van de motie. "Is het niet een groot gat om van 29.000 nachtvluchten naar nul te gaan?" vroeg hij zich af. Hij wees ook op de invloed van Brussel op het aantal vliegbewegingen en benadrukte het belang van technische oplossingen om de overlast te verminderen.
De portefeuillehouder, mevrouw Heiste, erkende de uitdagingen en benadrukte dat de motie als een steun in de rug wordt gezien in het lastige proces van het nieuwe luchthavenverkeersbesluit. "Het is een weerbarstig proces en een proces van lange adem," aldus Heiste.
Na een schorsing van de vergadering werd de motie aangepast en opnieuw voorgelegd. De gewijzigde motie werd met een ruime meerderheid aangenomen, hoewel raadslid Moorentje van Mooi Kaag en Braassem tegenstemde. Hij noemde de motie "voor de bühne" en pleitte voor meer lobbywerk in Den Haag.
De aangenomen motie markeert een belangrijke stap voor de gemeente Kaag en Braassem in hun streven naar een betere balans tussen de belangen van Schiphol en de leefbaarheid voor de omwonenden. De gemeenteraad hoopt dat deze motie bijdraagt aan een krachtig signaal richting het ministerie en andere betrokken partijen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem bespreekt een motie over de overlast van Schiphol. De motie is ingediend door de fracties SvKB, CDA, PRO, D66 en VVD. De raad constateert dat de rechtbank van Den Haag heeft geoordeeld dat de Staat onrechtmatig handelt door de belangen van omwonenden te negeren. Er is een nieuw luchthavenverkeersbesluit in de maak om een betere balans te vinden tussen luchtvaart en omwonenden. De motie vraagt het college om samen met andere gemeenten te pleiten voor minder overlast en betere rechtsbescherming voor omwonenden. Ook wordt gevraagd om nachtvluchten af te schaffen en lawaaiige toestellen te weren. De motie zal in stemming worden gebracht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Motie Vreemd hinder Schiphol" en is ingediend door de fracties SvKB, CDA, PRO, D66 en VVD. De motie richt zich op de overlast die de gemeente Kaag en Braassem ervaart door het vliegverkeer van en naar Schiphol. De indieners constateren dat de huidige regelgeving de overlast niet effectief aanpakt en pleiten voor een herziening van de plannen om hinder te verminderen. Ze vragen om een eerlijke verdeling van de overlast, effectieve rechtsbescherming voor omwonenden, en het afschaffen van nachtvluchten en lawaaiige toestellen. De motie werd aangenomen met 19 stemmen voor en 1 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problemen en het voorstellen van specifieke maatregelen. Het biedt concrete stappen die het college moet ondernemen, zoals het pleiten voor minder-hinderplannen en het creëren van een handhavingssysteem.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de motie en het mandateren van het college om actie te ondernemen. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de belangen van de inwoners en drukt via deze motie zijn zorgen en wensen uit.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde maatregelen steunen, zoals het afschaffen van nachtvluchten en het pleiten voor een eerlijke verdeling van overlast. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral in de relatie met Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en meetbaar, zoals het afschaffen van nachtvluchten. Echter, de tijdsgebondenheid en haalbaarheid van sommige maatregelen, zoals het creëren van een nieuw handhavingssysteem, zijn minder duidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren. De motie is aangenomen met een meerderheid van stemmen.
Participatie:
De motie benadrukt de noodzaak van participatie door te pleiten voor constructief overleg met andere gemeenten en belanghebbenden. Het belang van samenwerking binnen BRS en Holland Rijnland wordt onderstreept.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op het verminderen van (ultra)fijnstof en geluidsoverlast. Het weren van lawaaiige toestellen draagt bij aan een duurzamere luchtvaartsector.
Financiële gevolgen:
De motie zelf specificeert geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. De implementatie van de voorgestelde maatregelen kan echter financiële implicaties hebben, zoals kosten voor het ontwikkelen van een handhavingssysteem. Het is onduidelijk hoe deze kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hinder Schiphol Omwonenden Luchtvaart Rechtsbescherming Nachtelijke overlast Kaagbaanregio Luchtverkeersbesluit (LVB 2025) Geluidsoverlast Handhavingssysteem Nachtvluchten afschaffenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel van het voorstel / amendement of motie:
Bespreken Motie vreemd aan de orde van de dag van de fractie SvKB inzake Hinder Schiphol
Korte samenvatting:
De motie van de fractie SvKB betreft de overlast die de gemeente Kaag en Braassem ondervindt van de activiteiten van Schiphol. De motie roept op tot actie om de hinder te verminderen en vraagt om een verslag van het overleg tussen de portefeuillehouder, de werkgroep Schiphol en de minister op 23 oktober 2024. Het doel is om inzicht te krijgen in de stappen die worden ondernomen om de overlast te beperken en om de belangen van de gemeente te behartigen in de gesprekken met de minister.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
De motie lijkt specifiek gericht op het verkrijgen van informatie en het stimuleren van actie, maar zonder de volledige tekst is het moeilijk te beoordelen of alle relevante aspecten van de hinder en mogelijke oplossingen zijn behandeld.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet de motie bespreken en besluiten of zij deze steunt. Dit kan inhouden dat de raad de portefeuillehouder opdracht geeft om verdere stappen te ondernemen of om aanvullende informatie te verzamelen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en welke prioriteit zij geeft aan het verminderen van de hinder van Schiphol. Dit kan ook inhouden dat er keuzes gemaakt moeten worden over hoe om te gaan met economische belangen versus leefbaarheid.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Zonder de volledige tekst van de motie is het moeilijk te zeggen of deze SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is. De vraag om een verslag is specifiek en tijdgebonden, maar verdere acties zijn mogelijk minder concreet.
Welk besluit moet de raad nemen?
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en welke acties zij van de portefeuillehouder verwacht. Dit kan ook inhouden dat zij aanvullende eisen stellen aan de rapportage of verdere stappen.
Wat zegt het voorstel over de participatie?
De motie lijkt te focussen op overleg tussen de portefeuillehouder, de werkgroep en de minister, maar het is onduidelijk of en hoe de lokale bevolking of andere belanghebbenden worden betrokken.
Is duurzaamheid een relevant onderwerp bij dit voorstel?
Duurzaamheid kan relevant zijn, vooral als de hinder van Schiphol ook betrekking heeft op milieukwesties zoals geluidsoverlast en luchtvervuiling. Dit aspect zou verder onderzocht moeten worden.
Financiële gevolgen van dit voorstel en dekking:
De motie zelf lijkt geen directe financiële gevolgen te hebben, aangezien het vooral om informatieverzameling en overleg gaat. Eventuele verdere acties naar aanleiding van de motie kunnen wel financiële implicaties hebben, maar deze worden niet genoemd in de beschikbare informatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hinder Schiphol Motie Fractie SvKB Overleg Portefeuillehouder Werkgroep Schiphol Minister Mooi Kaag en Braassem Verslag Visie en Advies vergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Motie Vreemd hinder Schiphol" en is ingediend door de fracties SvKB, CDA, PRO, D66 en VVD. De motie richt zich op de overlast die de gemeente Kaag en Braassem ervaart door het vliegverkeer van en naar Schiphol. De indieners constateren dat de huidige regelgeving de overlast niet effectief aanpakt en pleiten voor een herziening van de plannen om hinder te verminderen. Ze vragen om een eerlijke verdeling van de overlast, effectieve rechtsbescherming voor omwonenden, en het afschaffen van nachtvluchten en lawaaiige toestellen. De motie werd aangenomen met 19 stemmen voor en 1 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problemen en het voorstellen van specifieke maatregelen. Het biedt concrete stappen die het college moet ondernemen, zoals het pleiten voor minder-hinderplannen en het creëren van een handhavingssysteem.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de motie en het mandateren van het college om actie te ondernemen. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de belangen van de inwoners en drukt via deze motie zijn zorgen en wensen uit.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde maatregelen steunen, zoals het afschaffen van nachtvluchten en het pleiten voor een eerlijke verdeling van overlast. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral in de relatie met Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en meetbaar, zoals het afschaffen van nachtvluchten. Echter, de tijdsgebondenheid en haalbaarheid van sommige maatregelen, zoals het creëren van een nieuw handhavingssysteem, zijn minder duidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren. De motie is aangenomen met een meerderheid van stemmen.
Participatie:
De motie benadrukt de noodzaak van participatie door te pleiten voor constructief overleg met andere gemeenten en belanghebbenden. Het belang van samenwerking binnen BRS en Holland Rijnland wordt onderstreept.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op het verminderen van (ultra)fijnstof en geluidsoverlast. Het weren van lawaaiige toestellen draagt bij aan een duurzamere luchtvaartsector.
Financiële gevolgen:
De motie zelf specificeert geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. De implementatie van de voorgestelde maatregelen kan echter financiële implicaties hebben, zoals kosten voor het ontwikkelen van een handhavingssysteem. Het is onduidelijk hoe deze kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hinder Schiphol Omwonenden Luchtvaart Rechtsbescherming Nachtelijke overlast Kaagbaanregio Luchtverkeersbesluit (LVB 2025) Geluidsoverlast Handhavingssysteem Nachtvluchten afschaffenVerfijning van de zoekopdracht: