14-10-2024 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda.
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 3 Mededelingen.
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Anja De Rijk-de Jong
Agendapunt 5 Lijst van toezeggingen gemeenteraadsvergadering d.d. 14 oktober 2024.
Samenvatting
Op 14 oktober 2024 bespreekt de gemeenteraad van Kaag en Braassem de lijst van toezeggingen. Het doel is om een actueel overzicht van alle toezeggingen te hebben. Het college geeft de huidige stand van zaken aan over de toezeggingen die aan de gemeenteraad zijn gedaan. De raad overweegt om de lijst van toezeggingen vast te stellen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen Overzicht College Gemeentesecretaris Burgemeester Vaststellen Stand van zaken Bestuursondersteuning Portefeuillehouder BijlagenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Lijst van Ingekomen Stukken gemeenteraadsvergadering d.d. 14 oktober 2024.
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
F.J. Zoetendaal - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A.C.J. Kusters - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Anja De Rijk-de Jong
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
S.C. de Wagenaar - PRO
F.J. Zoetendaal - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Anja De Rijk-de Jong
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
F.J. Zoetendaal - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
F.J. Zoetendaal - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Anja De Rijk-de Jong
A.C.J. Kusters - D66
S.C. de Wagenaar - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
Agendapunt 7.A Vaststellen vergaderschema van de gemeenteraad van Kaag en Braassem voor het jaar 2025.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om het vergaderschema voor 2025 vast te stellen. De vergaderingen vinden voornamelijk plaats op maandagavond en indien nodig op woensdagavond, volgens een 5-wekencyclus. Deze cyclus omvat verschillende bijeenkomsten zoals het Presidium, financiële commissies en gemeenteraadsvergaderingen. Het schema houdt rekening met belangrijke data zoals de Planning en Control-cyclus en diverse vakanties en feestdagen. Ook is er aandacht voor de meivakantie, die kan afwijken van de landelijke adviesdata. Bevrijdingsdag wordt vanaf 2024 een betaalde vrije dag voor gemeenteambtenaren. Het besluit over dit schema moet nog worden genomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen vergaderschema van de gemeenteraad van Kaag en Braassem voor het jaar 2025.
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van het vergaderschema voor de gemeenteraad van Kaag en Braassem voor 2025. De vergaderingen vinden voornamelijk plaats op maandagavonden, met woensdagavonden als reserve. Het schema volgt een 5-wekencyclus met verschillende soorten vergaderingen, zoals presidium, financiële commissie, en gemeenteraadsvergaderingen. Er is rekening gehouden met vakanties, feestdagen en andere belangrijke data. Het schema is afgestemd op de Planning en Control-cyclus en houdt rekening met de meivakantie en Bevrijdingsdag, die vanaf 2024 een betaalde vrije dag is voor gemeenteambtenaren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerd schema biedt, rekening houdend met relevante vakanties en feestdagen. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor het vaststellen van het vergaderschema.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het voorgestelde vergaderschema te beoordelen en vast te stellen. Dit is een administratieve taak die de efficiëntie en planning van de gemeenteraadsactiviteiten voor het komende jaar waarborgt.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter beslissen of het schema voldoende rekening houdt met de belangen van alle betrokkenen, zoals raadsleden en ambtenaren.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie, aangezien het een standaard procedure betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het voorgestelde vergaderschema voor 2025 vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de administratieve aard van het onderwerp.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de planning van vergaderingen.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het betreft een administratieve planning zonder extra kosten, afgezien van de reguliere operationele kosten van het houden van vergaderingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergaderschema 2025 5-wekencyclus Planning en Control-cyclus Vakanties Meivakantie Bevrijdingsdag VNG Jaarcongres AB vergaderingen Holland Rijnland GemeenteambtenarenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.B Vaststellen Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2025.
Samenvatting
Op 14 oktober 2024 bespreekt de gemeenteraad van Kaag en Braassem de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2025. Het doel van deze verordening is om integriteit te waarborgen, transparantie te vergroten en te voorkomen dat financiële bijdragen onrechtmatig worden gebruikt of vermengd met middelen van politieke partijen. De voorgestelde wijzigingen, die zijn gedaan op voordracht van de Financiële commissie, betreffen voornamelijk de financiële bijdragen die fracties van de gemeente ontvangen. De gemeenteraad moet nog besluiten of zij deze verordening vaststellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2025". Het doel van deze verordening is om de integriteit en transparantie te waarborgen bij de financiële bijdragen die fracties ontvangen van de gemeente. De wijzigingen, voorgesteld door de Financiële commissie, richten zich op artikelen 6 tot en met 16 en beogen te voorkomen dat financiële middelen onrechtmatig worden gebruikt of vermengd met middelen van politieke partijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de doelstellingen en de specifieke artikelen die worden gewijzigd, benoemt. Echter, zonder de volledige tekst van de artikelen is het moeilijk om de volledigheid van de inhoudelijke wijzigingen te beoordelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit betekent dat zij de voorgestelde wijzigingen moeten beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen die de integriteit en transparantie van financiële bijdragen moeten waarborgen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over hoe strikt de regels moeten zijn en hoe de controle daarop wordt uitgevoerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de artikelen die worden gewijzigd. Het is echter niet duidelijk of het tijdgebonden is, aangezien er geen specifieke implementatiedatum wordt genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties op basis van de gegeven informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee zij de voorgestelde wijzigingen goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het proces van het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële integriteit en transparantie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel richt zich op het beheer van financiële bijdragen, maar er wordt geen specifieke informatie gegeven over de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Het is aannemelijk dat de wijzigingen geen directe financiële impact hebben, maar eerder gericht zijn op het verbeteren van de controle en verantwoording van bestaande middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening ambtelijke bijstand Fractieondersteuning 2025 Integriteit Transparantie Financiële bijdragen Politieke verenigingen/partijen Financiële commissie Gemeente Artikelen 6 tot en met 16 RoelofarendsveenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.C Ontwikkelprogramma Participatie.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een nieuw Ontwikkelprogramma Participatie voor de periode 2024-2026 vast te stellen. Dit programma heeft als doel de samenwerking tussen de gemeente, inwoners en organisaties te verbeteren. De gemeente wil inwoners meer ruimte geven om mee te denken en te beslissen over lokale vraagstukken. Het programma bevat concrete doelen en acties om participatie te bevorderen en te professionaliseren. Er wordt gekeken naar de rol van de gemeente en hoe deze kan variëren per project. Het programma benadrukt het belang van open communicatie en het leren van fouten. Er zijn geen extra financiële middelen nodig voor de uitvoering, maar er kan in de toekomst wel behoefte ontstaan aan nieuwe participatie-instrumenten. Het programma zal aan het einde van de bestuursperiode geëvalueerd worden om te leren van de ervaringen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwikkelprogramma Participatie Kaag en Braassem 2024 - 2026
Samenvatting: Het Ontwikkelprogramma Participatie Kaag en Braassem 2024 - 2026 is een strategisch document dat de visie en doelstellingen van de gemeente op het gebied van participatie uiteenzet. Het programma streeft naar een verbeterde samenwerking met inwoners en organisaties, waarbij participatie een centrale rol speelt in beleidsvorming en -uitvoering. Het document beschrijft de huidige situatie, de visie op participatie, en de prioriteiten voor de komende jaren. Het doel is om participatie te professionaliseren en te integreren in gemeentelijke processen, met een focus op eigenaarschap, vertrouwen en betere besluitvorming.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de visie, doelstellingen en prioriteiten voor participatie. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de huidige situatie en de gewenste bewegingen. Echter, de concrete uitwerking van hoe deze doelstellingen precies bereikt zullen worden, blijft enigszins abstract.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het ontwikkelprogramma en het monitoren van de voortgang. De raad moet de prioriteiten goedkeuren en kan betrokken worden bij de evaluatie en bijsturing van het programma.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en verantwoordelijkheid die aan inwoners en organisaties wordt gegeven. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van acties en de toewijzing van middelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. De doelstellingen zijn vrij abstract en missen specifieke meetbare resultaten. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of specifieke criteria voor succes gedefinieerd.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het Ontwikkelprogramma Participatie Kaag en Braassem 2024 - 2026 vast te stellen en de voorgestelde prioriteiten en acties goed te keuren.
Participatie in het voorstel
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en beschrijft hoe de gemeente inwoners en organisaties wil betrekken bij beleidsvorming en -uitvoering. Er is aandacht voor het creëren van een cultuur van samenwerking en eigenaarschap.
Duurzaamheid als relevant onderwerp
Duurzaamheid wordt genoemd als een van de doelstellingen die participatie kan helpen realiseren. Het voorstel erkent dat de gemeente afhankelijk is van initiatieven uit de gemeenschap om duurzaamheidsdoelstellingen te behalen.
Financiële gevolgen van het voorstel
Er zijn geen directe aanvullende financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van het ontwikkelprogramma. De prioriteiten passen binnen de huidige investeringen en middelen. Echter, toekomstige financiële middelen kunnen nodig zijn als blijkt dat nieuwe participatie-instrumenten nodig zijn. Indien nodig, zal de raad hierover worden geïnformeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwikkelprogramma Participatie Inwoners Samenwerking Doelstellingen Participatie Gemeente Organisaties Initiatieven Visie EigenaarschapVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.D Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Hecht.
Samenvatting
Op 30 september 2024 bespreken de 18 samenwerkende gemeenten een voorgenomen wijziging in de Gemeenschappelijke Regeling Hecht. Deze wijziging is nodig omdat de geneeskundige hulpverlening bij rampen en crisis (GHOR) wordt overgedragen aan de Veiligheidsregio. De wijziging is vooral een formaliteit om de regeling actueel te houden. De directie van Hecht vraagt de gemeenten om hun zienswijze te geven, zodat het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur een besluit kunnen nemen. Er zijn geen financiële consequenties of risico's verbonden aan deze wijziging. De procedure voor de wijziging is opgenomen in de bijgevoegde procesplanning.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Hecht". Het voorstel betreft een formele aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling Hecht, waarin 18 gemeenten samenwerken op het gebied van gezondheidstaken. De wijziging is noodzakelijk omdat de geneeskundige hulpverlening bij rampen en crisis (GHOR), voorheen onderdeel van Hecht (GGD Leiden), nu is ondergebracht bij de Veiligheidsregio. De aanpassing van de regeling is een formaliteit om deze organisatorische verandering te formaliseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke informatie bevat over de reden en de aard van de wijziging. Er zijn geen kanttekeningen of risico's vermeld, wat suggereert dat het een rechttoe rechtaan wijziging betreft.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de voorgenomen wijziging. Er wordt echter voorgesteld om geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat de raad instemt met de wijziging zonder verdere opmerkingen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijziging een formaliteit betreft. De raad moet beslissen of ze al dan niet een zienswijze willen indienen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, wat begrijpelijk is gezien de aard van de wijziging. Er zijn geen inconsequenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op de voorgenomen wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Hecht.
Participatie:
Participatie is beperkt tot het vragen van een zienswijze aan de 18 betrokken gemeenteraden. Er is geen bredere inspraak van het publiek of andere belanghebbenden vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve wijziging betreft zonder directe impact op milieubeleid of duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze wijziging, zoals vermeld in het voorstel. De wijziging betreft een organisatorische aanpassing zonder financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Hecht GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) Veiligheidsregio Gezondheidstaken Samenwerking GGD Leiden Wijziging Zienswijze Formeel ProcesplanningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.E Voorlopig Normenkader 2024.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt het voorlopige Normenkader 2024 vast te stellen. Dit kader bepaalt welke externe en lokale wet- en regelgeving de gemeente moet naleven in 2024. Het normenkader is essentieel voor de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening en de controle daarvan door de accountant. Het bevat nieuwe verordeningen en nota’s die vanaf 2024 gelden, terwijl verouderde regels zijn verwijderd. Het niet vaststellen van dit kader zou in strijd zijn met wettelijke voorschriften en de raad de kans ontnemen om haar kaderstellende rol te vervullen. De financiële consequenties van de accountantscontrole zijn al opgenomen in de programmabegroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorlopig Normenkader 2024". Het voorstel betreft de jaarlijkse vaststelling van het normenkader door de gemeenteraad van Kaag en Braassem. Dit normenkader omvat de externe en lokale interne wet- en regelgeving die de gemeente moet naleven binnen een verslagjaar. Het is een dynamisch document dat jaarlijks wordt geactualiseerd om te zorgen dat de gemeente voldoet aan de relevante financiële regels. Het normenkader dient als basis voor de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening en de accountantscontrole daarop.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de noodzaak en inhoud van het normenkader. Het biedt een duidelijk overzicht van de wijzigingen en de relevantie voor de rechtmatigheidsverantwoording.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het normenkader vast te stellen. Dit is een onderdeel van hun kaderstellende rol en is essentieel voor de rechtmatigheidsverantwoording en de controle van de jaarrekening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met het voorgestelde normenkader. Dit omvat het beoordelen van de toegevoegde en verwijderde verordeningen en nota’s en het bepalen of deze voldoen aan de eisen voor financiële beheershandelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het jaarlijks moet worden vastgesteld. Het is meetbaar in termen van naleving van wet- en regelgeving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorlopige Normenkader 2024 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie of inspraak van burgers of andere belanghebbenden in het proces van vaststelling van het normenkader.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn beperkt tot de kosten van de accountantscontrole, die al zijn opgenomen in de programmabegroting. Er wordt geen aanvullende financiële dekking vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader 2024 Rechtmatigheidsverantwoording Accountantscontrole Wet- en regelgeving Controleprotocol Jaarrekening Verordeningen Financiële beheershandelingen Rechtmatigheidsfouten BedrijfsvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Nota van Uitgangspunten ontwikkeling 'Schapenlandje', Oude Wetering).
Gemeente Kaag en Braassem kiest voor verder onderzoek naar woningbouw op 'Schapenlandje'
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met verder onderzoek naar de ontwikkeling van het perceel 'Schapenlandje' in Oude Wetering. Het plan omvat de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen, maar stuit op zorgen over de herhuisvesting van verenigingen en parkeernormen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een drukbezocht debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd het voorstel besproken om het 'Schapenlandje' te ontwikkelen. Het plan, dat sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen omvat, vraagt om een zorgvuldige afweging van belangen, waaronder die van de huidige verenigingen die op het perceel zijn gevestigd.De gemeenteraad werd gevraagd om een voorkeur uit te spreken voor scenario 5, waarbij de verenigingen zouden worden verplaatst naar het Pastor Onelplein in Roelofarendsveen. Dit scenario onderzoekt ook de mogelijkheid om zorg- en maatschappelijke voorzieningen op deze locatie te huisvesten. "We willen dat de verenigingen een gelijkwaardige plek krijgen," benadrukte wethouder Peters. "We zoeken naar een toekomstbestendige oplossing."
Tijdens het debat werden verschillende amendementen ingediend. Het CDA en Samen voor Kaag en Braassem dienden een gezamenlijk amendement in, dat opriep tot een gelijktijdig onderzoek naar zowel scenario 5 als een nieuw scenario 6, waarbij de verenigingen op hun huidige locatie kunnen blijven. Dit amendement werd uiteindelijk aangenomen, wat betekent dat beide scenario's verder worden onderzocht.
De discussie over de parkeernormen bleek een heet hangijzer. Het CDA hield vast aan het amendement dat de huidige parkeernormen strikt moeten worden nageleefd, zonder uitzonderingen. "We willen duidelijke kaders stellen," aldus het CDA. Dit amendement werd echter niet aangenomen, omdat de meerderheid van de raad het te vroeg vond om nu al vast te leggen.
De motie van Pro om meer sociale huurwoningen te realiseren, kreeg wel steun. "Het is belangrijk om in een vroeg stadium te kijken naar de mogelijkheden voor meer sociale huur," aldus Pro. De motie roept het college op om in gesprek te gaan met de ontwikkelaar en Stichting Meer Wonen over deze mogelijkheid.
De gemeenteraad heeft met de stemming ingestemd met verder onderzoek naar de ontwikkeling van het 'Schapenlandje', waarbij zowel scenario 5 als scenario 6 worden onderzocht. De uitkomsten van deze onderzoeken zullen op een later moment aan de raad worden voorgelegd voor verdere besluitvorming.
Samenvatting
De Gemeente Kaag en Braassem en NU Projectontwikkeling overwegen de ontwikkeling van het perceel 'Schapenlandje' in Oude Wetering. Er is een Nota van Uitgangspunten opgesteld die de basis vormt voor deze ontwikkeling. Het plan omvat de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen. De gemeenteraad wordt gevraagd om een voorkeur uit te spreken voor scenario 5, waarbij verenigingen worden verplaatst naar een andere locatie, Pastor Onelplein 5-7 in Roelofarendsveen. Dit scenario onderzoekt ook de mogelijkheid om zorg- en maatschappelijke voorzieningen op deze locatie te huisvesten. De haalbaarheid van dit plan, inclusief financiële aspecten, wordt nog onderzocht. Het doel is om de raad vroegtijdig te betrekken bij de ruimtelijke ontwikkeling en om duidelijke uitgangspunten vast te leggen voor de ontwikkelaar. Er zijn echter nog enkele onzekerheden, zoals parkeerproblemen en eisen van de Hoogheemraadschap van Rijnland, die nader onderzocht moeten worden. Het project is gekoppeld aan de ontwikkeling van het Sportpad, wat betekent dat veranderingen in het ene project invloed kunnen hebben op het andere. De financiële haalbaarheid van het huisvesten van verenigingen en andere functies op het Onelplein wordt nog verder uitgewerkt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Nota van Uitgangspunten ontwikkeling “Schapenlandje” Oude Wetering
Samenvatting: De Gemeente Kaag en Braassem en NU Projectontwikkeling werken samen aan de ontwikkeling van het perceel 'Schapenlandje' in Oude Wetering. De Nota van Uitgangspunten (NvU) schetst de belangrijkste uitgangspunten voor deze ontwikkeling, waaronder de bouw van sociale huur- en betaalbare koopwoningen. Een belangrijk aspect is de herhuisvesting van verenigingen, met scenario 5 als voorkeursoptie, waarbij verenigingen worden verplaatst naar Pastor Onelplein 5-7. Dit scenario onderzoekt ook de mogelijkheid om zorg- en maatschappelijke voorzieningen te huisvesten. De gemeenteraad wordt gevraagd om scenario 5 te ondersteunen, mits haalbaar na verder onderzoek.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de uitgangspunten en scenario’s voor de ontwikkeling. Echter, er zijn nog enkele onzekerheden, zoals de financiële haalbaarheid en de impact op de openbare ruimte en parkeervoorzieningen.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde scenario’s en het uitspreken van een voorkeur voor scenario 5. Dit stelt het college in staat om verder onderzoek te doen naar de haalbaarheid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij scenario 5 willen ondersteunen, wat inhoudt dat verenigingen en mogelijk zorg- en maatschappelijke voorzieningen worden verplaatst naar een nieuwe locatie. Dit heeft implicaties voor de ruimtelijke ordening en de financiële planning van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de financiële haalbaarheid en andere details nog onderzocht moeten worden. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen vastgesteld.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij scenario 5 willen ondersteunen voor verder onderzoek naar de haalbaarheid van de herhuisvesting van verenigingen en mogelijk zorg- en maatschappelijke voorzieningen.
Participatie
Er is sprake geweest van participatie in een eerdere fase, wat heeft geleid tot aanpassingen in het plan. De verenigingen zijn geïnformeerd over de Nota van Uitgangspunten en de mogelijke scenario’s.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt. Er wordt verwacht dat de haalbaarheid van het huisvesten van verenigingen en andere voorzieningen op het Onelplein nog onderzocht moet worden. Een notitie met meer details zal worden toegevoegd in de aanloop naar de raadsbehandeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schapenlandje Nota van Uitgangspunten Ontwikkeling Verenigingen Scenario 5 Sportpad/Kineo Pastor Onelplein Zorg- en maatschappelijke voorzieningen Betaalbare woningen HaalbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Nota van Uitgangspunten ontwikkeling 'Schapenlandje', Oude Wetering". Het stelt voor om de nota van uitgangspunten ter kennisgeving aan te nemen en te kiezen voor scenario 5, waarbij verenigingen en eventueel zorg- en maatschappelijke voorzieningen worden gehuisvest in een vrijvallende locatie. Indien dit niet haalbaar blijkt, moet een nieuwe nota van uitgangspunten aan de raad worden voorgelegd. Het doel is om regie te houden over de ontwikkeling van het perceel en de belangen opnieuw te wegen als het voorkeurscenario niet haalbaar is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de haalbaarheid van scenario 5 en de criteria voor het opstellen van een nieuwe nota van uitgangspunten.
Rol van de raad:
De raad moet de nota van uitgangspunten ter kennisgeving aannemen en een besluit nemen over het voorgestelde scenario. Indien het scenario niet haalbaar is, moet de raad een nieuwe nota beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met scenario 5 en hoe zij willen omgaan met de ontwikkeling van het perceel als dit scenario niet haalbaar blijkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van scenario 5 is een kritieke factor die nader onderzoek vereist.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het amendement en scenario 5, en hoe zij verder willen gaan als dit scenario niet haalbaar blijkt.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel worden niet gespecificeerd, noch wordt aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat nader onderzoek en verduidelijking vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota van Uitgangspunten Schapenlandje Oude Wetering Scenario 5 Verenigingen Zorgvoorzieningen Maatschappelijke voorzieningen Sportpad/Kineo Pastor Onelplein RoelofarendsveenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement B: Nota van Uitgangspunten ontwikkeling 'Schapenlandje', Oude Wetering". Het voorstel behelst het ter kennisgeving aannemen van de nota van uitgangspunten en het kiezen voor scenario 5, waarbij verenigingen en eventueel zorg- en maatschappelijke voorzieningen gehuisvest worden in een vrijvallende locatie. Er wordt een derde beslispunt toegevoegd dat de verenigingen onder gelijkwaardige condities als hun huidige huisvesting verplaatst worden. Dit is belangrijk omdat de verenigingen zelf hebben geïnvesteerd in hun huidige onderkomens en het onderhoud in eigen beheer uitvoeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de haalbaarheid van de verplaatsing en de kosten die hiermee gemoeid zijn. Er wordt wel aangegeven dat er onderzoek moet plaatsvinden naar de haalbaarheid.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de nota van uitgangspunten. Ze moeten ook beslissen over de keuze voor scenario 5 en de voorwaarden voor verplaatsing van de verenigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze scenario 5 willen ondersteunen en of ze de voorwaarden voor verplaatsing van de verenigingen acceptabel vinden. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de ondersteuning van lokale verenigingen en het gebruik van gemeentelijke grond.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de verplaatsing is nog onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen en voorwaarden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van de verenigingen of andere belanghebbenden is meegenomen in het besluitvormingsproces, behalve dat de verenigingen zelf onderhoud uitvoeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het behoud van de huidige investeringen van de verenigingen een duurzame keuze kan zijn.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er wordt wel aangegeven dat er onderzoek moet plaatsvinden naar de haalbaarheid, wat mogelijk ook financiële aspecten omvat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota van Uitgangspunten Schapenlandje Oude Wetering Scenario 5 Verenigingen Zorg- en maatschappelijke voorzieningen Sportpad/Kineo Pastor Onelplein Roelofarendsveen PachtgrondVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Amendement C - Nota van Uitgangspunten ontwikkeling 'Schapenlandje', Oude Wetering". Het stelt voor om de nota van uitgangspunten ter kennisgeving aan te nemen en te kiezen voor scenario 5, waarbij verenigingen en eventueel zorg- en maatschappelijke voorzieningen worden gehuisvest in een vrijvallende locatie. Daarnaast wordt een derde beslispunt toegevoegd dat er niet mag worden afgeweken van de vastgestelde parkeernorm volgens de gemeentelijke Nota Parkeernormen. Dit amendement benadrukt het belang van verkeersveiligheid en het voldoen aan vastgestelde beleidsnormen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de haalbaarheid van scenario 5 en de financiële implicaties. Er is ook geen specifieke tijdlijn of verantwoordelijkheden aangegeven.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het voorstel in stemming wordt gebracht. Ze moeten ook de haalbaarheid en impact van scenario 5 evalueren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan het huisvesten van verenigingen en maatschappelijke voorzieningen in de vrijvallende locatie en of ze strikt willen vasthouden aan de parkeernormen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van scenario 5 is nog niet onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en of ze akkoord gaan met de voorgestelde scenario's en parkeernormen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen, behalve dat het belang van omwonenden wordt erkend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet duidelijk uiteengezet in het amendement. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten worden gedekt of welke financiële impact scenario 5 heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota van Uitgangspunten Schapenlandje Oude Wetering Scenario 5 Verenigingen Zorg- en maatschappelijke voorzieningen Sportpad/Kineo Pastor Onelpein Parkeernorm VerkeersveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "AMENDEMENT D 'schapenlandje' scenario 6". Het stelt voor om de nota van uitgangspunten voor de ontwikkeling van het 'Schapenlandje' in Oude Wetering aan te passen. Het amendement voegt een scenario toe waarin de verenigingen niet hoeven te verhuizen en de woningbouw op het 'schapenlandje' plaatsvindt. Mocht dit scenario niet haalbaar zijn, dan moet een nieuwe nota van uitgangspunten aan de raad worden voorgelegd. Het belang van de verenigingen wordt benadrukt vanwege hun grote maatschappelijke waarde.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een alternatief scenario biedt en een procedure voorstelt voor het geval het scenario niet haalbaar blijkt. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de haalbaarheid van scenario 6 en de implicaties ervan.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of scenario 6 moet worden toegevoegd aan de nota van uitgangspunten. Daarnaast moet de raad een nieuw besluit nemen als scenario 6 niet haalbaar blijkt.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de verenigingen door hen op hun huidige locatie te laten blijven of het prioriteren van woningbouwontwikkeling. Dit vraagt om een afweging van maatschappelijke belangen versus ruimtelijke ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke criteria voor de haalbaarheid van scenario 6.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het toevoegen van scenario 6 en de procedure voor het geval dit scenario niet haalbaar is.
Participatie:
Het voorstel impliceert dat de verenigingen betrokken zijn bij de besluitvorming, maar het biedt geen gedetailleerde informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn in de context van woningbouw en behoud van verenigingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schapenlandje Scenario 6 Verenigingen Woningbouw Nota van Uitgangspunten Maatschappelijk belang Oude Wetering Beslispunt Raad Fractie Samen voor Kaag & BraassemVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Nota van Uitgangspunten ontwikkeling 'Schapenlandje', Oude Wetering". Het voorstel beoogt de nota van uitgangspunten ter kennisgeving aan te nemen en een extra scenario (scenario 6) toe te voegen waarin de verenigingen op hun huidige locatie blijven en de overige ruimte wordt ontwikkeld. Indien scenario 6 niet haalbaar blijkt, wordt scenario 5 voorgesteld, waarbij verenigingen en eventueel zorg- en maatschappelijke voorzieningen worden gehuisvest in een vrijvallende locatie. Het amendement is ingediend door de fracties CDA Kaag en Braassem en Samen voor Kaag en Braassem.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de haalbaarheidsonderzoeken en de specifieke criteria die worden gebruikt om de haalbaarheid van de scenario's te beoordelen.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het voorstel wordt aangenomen. Ze moeten ook de haalbaarheid van de voorgestelde scenario's overwegen en de impact op de gemeenschap evalueren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de verenigingen op hun huidige locatie of het verplaatsen naar een andere locatie. Dit omvat ook de overweging van de impact op de gemeenschap en de verenigingen zelf.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare criteria voor succes bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de scenario's is nog niet vastgesteld.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en welk scenario ze willen nastreven, afhankelijk van de uitkomsten van de haalbaarheidsonderzoeken.
Participatie:
Het voorstel erkent de voorkeur van de verenigingen om op hun huidige locatie te blijven, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, het is onduidelijk in hoeverre andere belanghebbenden zijn betrokken bij het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn afhankelijk van de ontwikkelingsplannen voor de overige ruimte.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de financiële haalbaarheid van de scenario's te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota van Uitgangspunten Ontwikkeling 'Schapenlandje' Oude Wetering Scenario 6 Verenigingen Scenario 5 Sportpad/Kineo Pastor Onelplein Roelofarendsveen Onderzoek haalbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel/amendement is getiteld "Amendement F ‘schapenlandje’ scenario 5 en 6". Het betreft een wijziging van de Nota van Uitgangspunten voor de ontwikkeling van het 'Schapenlandje' in Oude Wetering. Het amendement stelt voor om scenario 6 toe te voegen, waarbij verenigingen op hun huidige locaties kunnen blijven. Zowel scenario 5 als scenario 6 zullen gelijktijdig worden onderzocht. Na dit onderzoek moet het college een voorstel naar de raad sturen voor verdere behandeling. Het doel is om de belangen van de verenigingen te waarborgen en duidelijkheid te bieden aan betrokken partijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de stappen beschrijft die moeten worden genomen. Het omvat de toevoeging van een nieuw scenario en de noodzaak van een onderzoek naar beide scenario's.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of scenario 6 aan de Nota van Uitgangspunten moet worden toegevoegd. Daarnaast moet de raad het college opdracht geven om na het onderzoek een voorstel voor verdere behandeling te sturen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorkeur geven aan het behoud van de huidige locaties voor verenigingen (scenario 6) of aan mogelijke verplaatsing (scenario 5). Dit kan invloed hebben op de lokale gemeenschap en de ontwikkeling van het gebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te onderzoeken scenario's. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor het onderzoek of de besluitvorming. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemmen met het amendement om scenario 6 toe te voegen en het college opdracht geven om beide scenario's te onderzoeken.
Participatie:
Het voorstel erkent het belang van de verenigingen en lijkt participatie te bevorderen door hun voorkeuren in overweging te nemen. Er is echter geen gedetailleerd plan voor bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn afhankelijk van de uiteindelijke ontwikkelingsplannen voor het gebied.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schapenlandje Scenario 5 Scenario 6 Nota van Uitgangspunten Oude Wetering Verenigingen Haalbaarheid Onderzoek Verplaatsingsonderzoek VerenigingsgebouwenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale huurwoningen Middeldure huurwoningen Starters Doorstroming Nieuwbouwontwikkelingen Schapenlandje MeerWonen Ontwikkelaar Nota van Uitgangspunten RaadsakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
H.H.T. Bax - Samen
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
00:33:30 - 00:37:28 - 00:37:49 - 00:38:39 - 00:43:47 - 00:44:10 - 00:46:17 - 00:47:06 - 00:47:28 - 00:47:49 - 00:48:26 - 00:48:39 - 00:50:52 - 00:52:10 - 00:52:49 - 00:54:00 - 00:54:50 - 00:55:11 - 00:56:10 - 00:57:39 - 00:58:29 - 00:58:55 - 01:01:05 - 01:02:10 - 01:02:58 - 01:03:37 - 01:04:12 - 01:04:19 - 01:05:11 - 01:06:32 - 01:07:34 - 01:08:26 - 01:09:30 - 01:10:07 - 01:10:30 - 01:11:10 - 01:15:55 - 01:16:57 - 01:17:13 - 01:17:42 - 01:18:16 - 01:18:26 - 01:19:12 - 01:21:01 - 01:21:33 - 01:22:28 - 01:25:16 - 01:28:31 - 01:29:40 - 01:30:17 - 01:30:46 - 01:33:02 - 01:51:20 - 01:52:17 - 01:52:58 - 01:53:10 - 01:53:21 - 01:53:33 - 01:53:57 - 01:55:02 - 01:57:12 - 01:58:20 - 02:00:02 - 02:01:05 - 02:01:36 - 02:02:59 - 02:04:10 - 02:05:57 - 02:06:34 - 02:07:32 - 02:07:48 - 02:10:38 - 02:11:50 - 02:13:07 - 02:15:12 - 02:15:40 - 02:16:39 - 02:16:48