02-09-2024 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst vorige vergadering (d.d. 24 juni 2024).
Inspreker Gemeenteraad
Inspreker Gemeenteraad
Agendapunt 5 Spreekrecht.
R. Möllers - VVD
Anja De Rijk-de Jong
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Anja De Rijk-de Jong
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Anja De Rijk-de Jong
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
Agendapunt 6 Invoeren logiesbelasting.
Logiesbelasting in Kaag en Braassem: Ondernemers Gehoord, Maar Niet Iedereen Tevreden
De gemeente Kaag en Braassem overweegt de invoering van een logiesbelasting per 1 januari 2025. Het voorstel, dat een tarief van € 1,50 per persoon per nacht omvat, heeft tot gemengde reacties geleid onder lokale ondernemers.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem sprak Tanja Horsthuis, een lokale ondernemer, namens ongeveer 50 collega’s uit de toeristische sector. Horsthuis benadrukte dat hoewel het huidige voorstel acceptabel is, het proces voorafgaand aan het voorstel voor veel onduidelijkheid en bezwaren zorgde. "Aanvankelijk ging het over toeristenbelasting. Het heet nu logiesbelasting en ondanks dat wij vinden dat het voorstel dat er nu ligt acceptabel is, wil ik toch graag wel vertellen wat hier allemaal aan is voorafgegaan," aldus Horsthuis.De ondernemers hadden vooral vragen over de hoogte van de belasting en de besteding van de opbrengsten. Ook was er onvrede over de communicatie vanuit de gemeente. "In de brief was het onduidelijk hoe hoog de belasting zou zijn. We hebben natuurlijk tarieven en mensen boeken al ver vooruit," legde Horsthuis uit. Daarnaast was er weerstand tegen het inschakelen van een extern bureau dat gasten zou interviewen over hun verblijf, wat als een inbreuk op de privacy werd gezien.
De wethouder reageerde snel op de zorgen van de ondernemers en organiseerde een bijeenkomst om de bezwaren te bespreken. Dit leidde tot aanpassingen in het voorstel, zoals gedifferentieerde tarieven en het schrappen van het externe bureau. "Er ligt nu wel een voorstel waarvan wij zeggen, het is acceptabel," concludeerde Horsthuis.
Toch zijn niet alle raadsleden overtuigd. De VVD en Lokaal Kaag en Braassem uitten hun zorgen over de financiële haalbaarheid en de impact op ondernemers. "Wij vinden de regeldruk voor de ondernemers gewoon te hoog geworden," stelde VVD-raadslid Bader. Ook werd er kritiek geuit op het feit dat watertoeristen buiten de regeling vallen, wat als oneerlijk werd beschouwd.
De gemeenteraad zal op 16 september 2024 een formeel besluit nemen over de invoering van de logiesbelasting. Het voorstel wordt als hamerstuk geagendeerd, wat betekent dat er geen verdere discussie over zal plaatsvinden tenzij een raadslid daarom vraagt. De uitkomst van deze beslissing zal bepalend zijn voor de toekomst van het toerisme en de recreatieve investeringen in Kaag en Braassem.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om per 1 januari 2025 een logiesbelasting in te voeren. Deze belasting richt zich op overnachtingen tegen betaling door niet-ingezetenen. Het voorgestelde tarief is € 1,50 per persoon per nacht, met een afwijkingstarief van € 0,75 voor kampeerplekken. Vrijstellingen worden overwogen voor bepaalde groepen, zoals kinderen onder de drie jaar en deelnemers aan georganiseerde groepsreizen. De opbrengsten van de belasting zijn bedoeld voor recreatieve investeringen in de gemeente. Er is een voorstel om nu een besluit te nemen, zodat ondernemers tijdig geïnformeerd kunnen worden. De formele vaststelling van de verordening volgt in december 2024. De gemeente heeft overleg gevoerd met recreatieondernemers en andere belanghebbenden om de invoering zo soepel mogelijk te laten verlopen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Invoering logiesbelasting gemeente Kaag en Braassem". Het voorstel beoogt de invoering van een logiesbelasting per 1 januari 2025 in de gemeente Kaag en Braassem. De belasting is bedoeld om de gemeente te profileren als recreatiegemeente en de opbrengsten worden geïnvesteerd in recreatieve voorzieningen. Er wordt een gedifferentieerd tarief van €1,50 per persoon per nacht gehanteerd, met een afwijkingstarief van €0,75 voor kampeeronderkomens. Vrijstellingen worden verleend aan bepaalde groepen, zoals kinderen onder de drie jaar en deelnemers aan georganiseerde groepsreizen. De formele vaststelling van de verordening vindt plaats in december 2024.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke beschrijvingen van de tarieven, vrijstellingen en de reden voor de invoering van de logiesbelasting. Het bevat ook informatie over de participatie van belanghebbenden en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de Verordening Logiesbelasting vast te stellen. De raad moet beslissen over de invoering van de belasting en de bijbehorende tarieven en vrijstellingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de tarieven, de duur van de vaststellingsovereenkomst voor campings, en de specifieke vrijstellingen die worden verleend. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de koppeling van de belastingopbrengsten aan recreatieve investeringen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de inschatting van de inkomsten kan variëren door gebrek aan actuele overnachtingscijfers.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de invoering van de logiesbelasting en de vaststelling van de bijbehorende verordening en tarieven.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatietraject met recreatieondernemers en andere belanghebbenden, inclusief inloopavonden en persoonlijke gesprekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De logiesbelasting is bedoeld om een extra recreatiebudget van €150.000 te dekken, met geprognotiseerde inkomsten van €190.000. De kosten voor de heffing en inning worden geschat op €27.000 per jaar. De financiële dekking komt uit de logiesbelastingopbrengsten, en er is een koppeling met de Recreatievisie en het College Uitvoeringsprogramma 2.0.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Logiesbelasting Recreatievisie Vrijstellingen Tariefdifferentiatie Recreatiegemeente Forfaitair bedrag Verblijfsbelasting Watertoeristenbelasting Omgevingsvisie Administratieve lastenVerfijning van de zoekopdracht:
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Gino Wesselman
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
P.J.A. Blom - Samen
Inspreker Gemeenteraad
P.J.A. Blom - Samen
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
Inspreker Gemeenteraad
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Inspreker Gemeenteraad
R. Möllers - VVD
Gino Wesselman
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
P.J.A. Blom - Samen
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
P.J.A. Blom - Samen
R. Möllers - VVD
P.J.A. Blom - Samen
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
Gino Wesselman
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J. Hoogendoorn - CDA
R. Möllers - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
P.J.A. Blom - Samen
R. Möllers - VVD
P.J.A. Blom - Samen
R. Möllers - VVD
P.J.A. Blom - Samen
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
Gino Wesselman
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
R. Möllers - VVD
P.J.A. Blom - Samen
R. Möllers - VVD
Gino Wesselman
R. Möllers - VVD
00:28:19 - 00:30:21 - 00:32:03 - 00:33:13 - 00:34:24 - 00:35:28 - 00:36:30 - 00:38:32 - 00:39:43 - 00:40:52 - 00:41:56 - 00:42:35 - 00:43:01 - 00:43:12 - 00:43:53 - 00:44:39 - 00:46:48 - 00:48:00 - 00:48:12 - 00:49:15 - 00:55:13 - 00:55:41 - 00:57:10 - 00:57:19 - 00:59:37 - 01:00:23 - 01:01:25 - 01:02:28 - 01:02:56 - 01:04:20 - 01:07:11 - 01:08:32 - 01:10:24 - 01:13:50 - 01:18:46 - 01:19:05 - 01:21:05 - 01:22:03 - 01:22:20 - 01:23:07 - 01:24:04 - 01:24:14 - 01:26:36 - 01:27:03 - 01:27:54 - 01:28:44 - 01:29:33 - 01:30:16 - 01:30:45 - 01:30:50 - 01:30:54 - 01:31:04 - 01:31:15
Agendapunt 7 Intrekken verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Winkelhart Roelofarendsveen.
Winkelhart Roelofarendsveen ziet BIZ-verordening in rook opgaan
De gemeenteraad van Roelofarendsveen heeft besloten de Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor het Winkelhart in te trekken. Dit besluit volgt op een formele draagvlakmeting die niet de vereiste tweederde meerderheid opleverde.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering werd het voorstel om de BIZ-verordening in te trekken besproken. De heer De Jong van de SP KB sprak zijn teleurstelling uit over het mislukken van het initiatief. "Op drie stemmen na kon het net niet doorgaan," zei hij. De Jong benadrukte het belang van een goede communicatie met de ondernemers in de regio. "Blijf goed in gesprek met je ondernemers om de belangen en gevoelens te blijven testen," voegde hij toe, met de hoop dat een dergelijk initiatief in de toekomst wellicht opnieuw kan worden overwogen.De heer Van Leiden sloot zich aan bij de woorden van De Jong, maar uitte ook zijn zorgen over de timing van het voorstel. "Waarom staat dit stuk, dat uit februari of april 2023 stamt, nu pas op de agenda?" vroeg hij zich af. Van Leiden suggereerde dat er mogelijk een gebrek aan informatiedeling was, gezien het feit dat ongeveer een kwart van de ondernemers niet had gestemd. "Is dat misschien een gebrek aan informatiedeling, of heeft dat een andere oorzaak?" vroeg hij zich af.
De intrekking van de verordening betekent dat er geen kosten zullen zijn voor de inning en dat de gemeente de komende vijf jaar niet bijdrageplichtig zal zijn. Het besluit zal op de voorgeschreven wijze worden gepubliceerd. Het raadsvoorstel is vastgesteld door het college en zal worden behandeld als hamerstuk tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad op 16 september 2024.
Hoewel de intrekking van de BIZ-verordening een administratief-juridische kwestie is, blijft de hoop bestaan dat er in de toekomst nieuwe mogelijkheden zullen ontstaan om het winkelhart van Roelofarendsveen te versterken.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om de Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor Winkelhart Roelofarendsveen in te trekken. Dit voorstel komt voort uit een formele draagvlakmeting die in februari 2023 heeft plaatsgevonden. Hoewel meer dan 50% van de stemgerechtigden heeft gestemd, is de vereiste tweederde meerderheid voor de verordening niet behaald. Hierdoor kan de verordening niet in werking treden en moet deze volgens de wet worden ingetrokken. De intrekking van de verordening betekent dat er geen kosten zullen zijn voor de inning en dat de gemeente de komende vijf jaar niet bijdrageplichtig zal zijn. Het besluit tot intrekking zal op de voorgeschreven wijze worden gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Intrekken Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor Winkelhart Roelofarendsveen
Samenvatting: Het voorstel betreft het intrekken van de Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor Winkelhart Roelofarendsveen 2023-2027. De verordening werd in december 2022 vastgesteld, maar de vereiste draagvlakmeting in februari 2023 toonde onvoldoende steun aan: hoewel meer dan 50% van de stemgerechtigden stemde, werd de vereiste tweederdemeerderheid niet behaald. Hierdoor kan de verordening niet in werking treden en moet deze worden ingetrokken om te voldoen aan de Wet op de Bedrijveninvesteringszone. De raad wordt gevraagd dit besluit te bekrachtigen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor intrekking uiteenzet, namelijk het niet behalen van de vereiste tweederdemeerderheid tijdens de draagvlakmeting. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure en de wettelijke vereisten.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het voorstel tot intrekking van de verordening formeel goed te keuren, aangezien de verordening door de raad is vastgesteld en alleen door hen kan worden ingetrokken.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het intrekken van de verordening een wettelijke verplichting is na het niet behalen van voldoende draagvlak. De raad kan echter overwegen hoe ze in de toekomst draagvlak voor soortgelijke initiatieven kunnen vergroten.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de stappen en vereisten beschrijft. Het is echter niet actiegericht of realistisch in termen van het bieden van alternatieven of oplossingen voor het gebrek aan draagvlak.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Verordening Bedrijveninvesteringszone Winkelhart Roelofarendsveen 2023-2027 in te trekken.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat alle potentiële bijdrageplichtigen hebben mogen stemmen en dat de uitslag openbaar is gemaakt. Dit duidt op een zekere mate van participatie en transparantie in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op de juridische en procedurele aspecten van de verordening.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien er geen kosten zullen worden gemaakt voor de inning van bijdragen en de gemeente niet bijdrageplichtig zal zijn, wat een besparing van € 550 per jaar oplevert. Er is geen verdere dekking nodig omdat er geen kosten worden gemaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Draagvlakmeting Winkelhart Roelofarendsveen Intrekking Stemgerechtigden Rechtszekerheid Bijdrageplichtigen Stemming UitslagVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de intrekking van de Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Winkelhart Roelofarendsveen. In december 2022 werd de verordening aangenomen onder de voorwaarde dat er voldoende draagvlak zou zijn onder de bijdrageplichtigen. Een draagvlakmeting vond plaats in februari 2023, waarbij 77,55% van de stemgerechtigden hun stem uitbracht. Hoewel een meerderheid van 60,53% vóór de invoering stemde, was dit niet voldoende om de vereiste tweederdemeerderheid te behalen. Daarom wordt voorgesteld de verordening in te trekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de resultaten van de draagvlakmeting presenteert en de wettelijke vereisten voor invoering van de BIZ toelicht. Het biedt een logische conclusie en vervolgstap.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het intrekken van de verordening, aangezien de wettelijke vereisten voor invoering van de BIZ niet zijn gehaald.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de verordening formeel intrekken of eventueel andere maatregelen overwegen om het draagvlak te vergroten en een nieuwe poging te doen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het duidelijke cijfers en wettelijke vereisten presenteert. Het is tijdgebonden met een geplande behandeling in april. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Participatie:
Het voorstel toont aan dat er een participatieproces is geweest via de draagvlakmeting, waarbij stemgerechtigden hun mening konden geven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel, aangezien de BIZ niet wordt ingevoerd en er dus geen bijdragen worden geïnd. Er is geen informatie over eventuele kosten voor het intrekken van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BIZ Winkelhart Roelofarendsveen Draagvlakmeting Stemgerechtigden Invoering Verordening Bedrijveninvesteringszone Uitslag Geldige uitslag Stemmen IntrekkingVerfijning van de zoekopdracht:
J.J. de Jong - Samen
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
Agendapunt 8 Statutenwijziging SPO WIJ de Venen.
Schoolbestuur wil snellere statutenwijzigingen: gemeenteraad verdeeld
Het schoolbestuur SPO WIJ de Venen wil de benoemingstermijn van de Raad van Toezicht verlengen van drie naar vier jaar. Daarnaast wordt voorgesteld om toekomstige statutenwijzigingen sneller te kunnen doorvoeren door de bevoegdheid hiervoor aan het college te geven. De gemeenteraad van Kaag en Braassem is verdeeld over dit voorstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering werd het voorstel om de statuten van het schoolbestuur SPO WIJ de Venen te wijzigen, uitvoerig besproken. De belangrijkste verandering betreft de verlenging van de benoemingstermijn van de Raad van Toezicht van drie naar vier jaar. Daarnaast wordt voorgesteld om de bevoegdheid voor toekomstige statutenwijzigingen van SPO WIJ de Venen en SSBA aan het college te geven, zodat deze sneller kunnen worden doorgevoerd.Mevrouw De Rijk opende het debat met de opmerking dat hoewel de school deze wijziging graag wil, er een wettelijke verplichting is dat dergelijke wijzigingen via de gemeenteraad moeten gaan. "We gaan ervan uit dat zowel het bestuur als de notaris de wijzigingen toetsen aan de wet," aldus De Rijk. Ze vroeg zich af hoe de raad op de hoogte gehouden zou worden als de bevoegdheid aan het college wordt gemandateerd.
De heer Van Beurden van Samen voor Kaag en Braassem uitte zijn instemming met de verlenging van de benoemingstermijn, maar was kritisch over het tweede deel van het voorstel. "Het verleggen van de bevoegdheid voor goedkeuring naar het college is misschien efficiënter, maar het gaat voorbij aan onze democratische opvatting," stelde hij. Van Beurden benadrukte dat de raad een controlerende rol heeft die niet zomaar terzijde geschoven moet worden.
Wethouder Van Egmond verdedigde het voorstel door te stellen dat het college goed op de hoogte is van de formele procedures en dat er geen juridische problemen zijn. "Volgens mij moeten we het niet ingewikkelder maken dan het is," zei Van Egmond. Hij benadrukte dat het efficiënter zou zijn als het college deze zaken afhandelt, zodat de raad zich kan richten op de visie en kwaliteit van het onderwijs.
De discussie leidde tot een stemming over de agendering van het voorstel. Hoewel sommige fracties, zoals D66 en de VVD, het als hamerstuk wilden behandelen, pleitten anderen, waaronder het CDA en Samen voor Kaag en Braassem, voor een bespreekstuk. Uiteindelijk werd besloten het voorstel als hamerstuk te agenderen voor de besluitvormende gemeenteraadsvergadering van 16 september 2024.
De verdeeldheid binnen de raad toont aan dat er verschillende opvattingen zijn over de balans tussen efficiëntie en democratische controle. Het debat zal ongetwijfeld doorgaan, vooral nu de gemeenteraad zich moet voorbereiden op de uiteindelijke beslissing.
Samenvatting
Er ligt een voorstel om de statuten van het schoolbestuur SPO WIJ de Venen te wijzigen. De belangrijkste verandering is dat de benoemingstermijn van de Raad van Toezicht van drie naar vier jaar gaat. Er zijn ook enkele kleinere wijzigingen voorgesteld. Deze wijzigingen hebben geen invloed op het openbare karakter van het onderwijs. Het voorstel is om de statutenwijziging goed te keuren. Daarnaast wordt voorgesteld om de bevoegdheid voor toekomstige statutenwijzigingen van SPO WIJ de Venen en SSBA aan het college te geven. Dit zou betekenen dat de schoolbesturen in Kaag en Braassem sneller wijzigingen kunnen doorvoeren, omdat er dan geen raadsbesluit meer nodig is. De gemeenteraad moet nog beslissen over dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Statutenwijziging schoolbestuur". Het schoolbestuur SPO WIJ de Venen wil de statuten wijzigen, met name de benoemingstermijn van de Raad van Toezicht verlengen van drie naar vier jaar, naast enkele andere kleine wijzigingen. Deze wijzigingen hebben geen invloed op het openbare karakter van het onderwijs. Het voorstel is om de statutenwijziging goed te keuren en de bevoegdheid voor toekomstige wijzigingen te delegeren aan het college, zodat wijzigingen sneller kunnen worden doorgevoerd zonder dat een raadsbesluit nodig is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste wijzigingen en de reden voor de delegatie van bevoegdheid aan het college duidelijk uiteenzet. Er zijn geen kanttekeningen of risico's genoemd, wat suggereert dat alle relevante aspecten zijn overwogen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de statutenwijziging goed te keuren en te beslissen over de delegatie van bevoegdheid aan het college voor toekomstige wijzigingen. Dit is belangrijk om de snelheid en efficiëntie van het proces te verbeteren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de statutenwijziging goedkeurt en of zij de bevoegdheid voor toekomstige wijzigingen wil delegeren aan het college. Dit vereist een afweging tussen controle en efficiëntie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoemingstermijn en de delegatie van bevoegdheid. Het is haalbaar en relevant voor het verbeteren van de efficiëntie van het proces. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde statutenwijziging en of zij de bevoegdheid voor toekomstige wijzigingen wil delegeren aan het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het schoolbestuur verantwoordelijk is voor de procedure tot wijzigen van de statuten en dat zij de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en de gemeenteraad moeten raadplegen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, zoals vermeld in de documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Statutenwijziging SPO WIJ de Venen Raad van Toezicht Openbaar onderwijs Benoemingstermijn College SSBA Gemeente Toezicht WijzigingenVerfijning van de zoekopdracht: