10-06-2024 Financiële commissie - Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5 Aanbesteding accountant.
Gemeente Kaag en Braassem kiest voor nieuwe accountant: Publieke Sector Accountants B.V.
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat op het punt om een belangrijke beslissing te nemen over de controle van de jaarrekeningen voor de komende jaren. Na een Europese aanbesteding lijkt Publieke Sector Accountants B.V. (PSA) de voorkeur te krijgen. Het voorstel om het budget voor accountantsdiensten te verhogen, roept echter vragen op binnen de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de recente raadsvergadering werd het voorstel om PSA aan te stellen als nieuwe accountant uitvoerig besproken. De keuze voor PSA kwam voort uit een Europese aanbesteding, waarbij zij als beste uit de bus kwamen op basis van prijs-kwaliteitsverhouding. Het voorstel is om het budget voor de accountantsdiensten te verhogen van € 65.650 naar € 87.500 per jaar. Dit leidde tot enige discussie binnen de raad.Fred, een van de raadsleden, opende het debat met een kritische noot over de aanbestedingsprocedure. "In onze kleine gemeente is het al jaren moeilijk om een geschikte accountant te vinden," merkte hij op. Hij vroeg zich af of de gunfactor en de bewezen goodwill van de huidige accountant, Baker Tilly, waren meegenomen in de overwegingen. Het antwoord was duidelijk: "Dat is niet meegenomen. In de aanbesteding doorloop je puur op basis van de gunningscriteria."
Een ander raadslid, Karten, uitte zijn zorgen over de ureninschatting van PSA. "Zitten zij qua ureninschatting ver onder de rest en hebben we dus een groot risico dat het uiteindelijk duurder wordt?" vroeg hij. De gemeente verzekerde dat PSA qua ureninschatting tussen de andere inschrijvers in zat, wat hen comfort gaf dat het risico op meerwerk beperkt was.
Ronald, een ander raadslid, vroeg naar de ervaring van PSA en de mogelijke implementatiekosten. "Het kantoor is relatief jong. Hebben jullie daar goed naar gekeken?" vroeg hij. De gemeente bevestigde dat PSA voldoende ervaring heeft en dat er geen expliciete implementatiekosten zijn berekend. "Het bedrag in de aanbesteding is wat zij denken nodig te hebben om de klus te klaren," aldus de gemeente.
Tot slot werd er gediscussieerd over de kostenstijging. Een raadslid vroeg zich af hoe de nieuwe kosten zich verhouden tot de huidige begroting. "In de aanbesteding bij PSA gaan we € 87.000 betalen. Dat is inclusief onvoorzien. Hoe ver zitten we dan qua bestedingen van elkaar af?" De gemeente kon hier geen direct antwoord op geven, maar benadrukte dat de kostenstijging serieus werd genomen.
De definitieve benoeming van PSA als accountant zal plaatsvinden tijdens de openbare raadsvergadering op 17 juni 2024. Het raadsvoorstel wordt geagendeerd als hamerstuk, wat betekent dat er geen verdere discussie wordt verwacht. De gemeente heeft ook een Social Return verplichting van 5% van de opdrachtsom opgenomen in de aanbesteding, wat bijdraagt aan maatschappelijke betrokkenheid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de controlewerkzaamheden voor de jaarrekeningen van 2024 tot en met 2026 toe te wijzen aan Publieke Sector Accountants B.V. (PSA). Er is een Europese aanbesteding gehouden, waarbij PSA als beste uit de bus komt op basis van prijs-kwaliteitsverhouding. Het voorstel is om het budget voor de accountantsdiensten te verhogen van € 65.650 naar € 87.500 per jaar. De gemeenteraad moet nog een definitief besluit nemen over de benoeming van PSA als accountant. Er zijn geen bezwaren ingediend tegen de voorlopige gunning aan PSA. Het contract kan mogelijk verlengd worden voor de jaren 2027 en 2028, afhankelijk van een evaluatie in 2025. De gemeente heeft ook een Social Return verplichting van 5% van de opdrachtsom opgenomen in de aanbesteding.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Benoeming accountant
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van Publieke Sector Accountants B.V. (PSA) als de nieuwe accountant voor de controle van de jaarrekeningen van 2024 tot 2026, met een optie tot verlenging. Na een Europese aanbesteding bleek PSA de beste prijs-kwaliteitsverhouding te bieden. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de definitieve gunning aan PSA goed te keuren en het budget voor accountantsdiensten te verhogen van € 65.650 naar € 87.500 per jaar. De benoeming is in lijn met de wettelijke verplichting dat de gemeenteraad de accountant aanwijst.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het beschrijft het aanbestedingsproces, de betrokken partijen, de beoordelingscriteria en de financiële implicaties. Er zijn geen kanttekeningen of risico's over het proces zelf, wat wijst op een goed doordacht en uitgevoerd plan.
Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad heeft de wettelijke taak om de accountant aan te wijzen. In dit geval moet de raad instemmen met de definitieve gunning van de opdracht aan PSA en de bijbehorende budgetverhoging goedkeuren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van PSA als accountant en de voorgestelde budgetverhoging. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er zorgen zijn over de kosten of de keuze van de accountant.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het benoemt duidelijke doelen, zoals de controle van de jaarrekeningen en de budgetverhoging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de benoeming van PSA als accountant goed te keuren en in te stemmen met de voorgestelde budgetverhoging.
Participatie
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit proces, wat logisch is gezien de technische aard van het onderwerp.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er is een Social Return verplichting van 5% van de opdrachtsom opgenomen, wat bijdraagt aan maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Financiële gevolgen
Het voorstel verhoogt het jaarlijkse budget voor accountantsdiensten van € 65.650 naar € 87.500. Dit is inclusief een stelpost voor onvoorziene kosten. De dekking van deze verhoging wordt niet expliciet vermeld, maar het lijkt binnen de begrotingswijzigingen te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Publieke Sector Accountants B.V. (PSA) Europese aanbesteding Jaarrekening controle Financiële commissie Beoordelingscommissie Prijs-kwaliteitsverhouding Budgetverhoging Social Return SiSa regelingen AanbestedingsleidraadVerfijning van de zoekopdracht:
F.J. Zoetendaal - Samen
Mike Pompe
C.W. Zwaaneveld - D66
Mike Pompe
R. Möllers - VVD
R. Wesselink - CDA
Mike Pompe
J.L.C. Brouwer - PRO
Mike Pompe
Mike Pompe
J.L.C. Brouwer - PRO
Agendapunt 6 Beleidsnota Integraal Risicomanagement & Weerstandsvermogen 2024-2027.
Gemeente Kaag en Braassem zet stappen naar beter risicomanagement
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt de vaststelling van de Beleidsnota Integraal Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2024-2027. Deze nota biedt richtlijnen voor het herkennen en beheersen van risico's en het versterken van het weerstandsvermogen van de gemeente. Het doel is om risico's beter te beheersen en voldoende middelen te hebben om financiële gevolgen op te vangen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de recente gemeenteraadsvergadering werd het voorstel voor de Beleidsnota Integraal Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2024-2027 uitvoerig besproken. De nota, die als basis dient voor de verplichte paragraaf over weerstandsvermogen in de jaarlijkse begroting en jaarverslagen, streeft naar een verbeterd risicomanagement door meer inzicht te krijgen in niet-financiële risico's en de voortgang van beheersmaatregelen.Han opende het debat met vragen over de integratie van risicomanagement in het besluitvormingsproces. "Zou het niet handig zijn om richtlijnen op te nemen die ons helpen om risicomanagement een integraal onderdeel van de besluitvorming te maken?" vroeg hij. De discussie richtte zich vervolgens op de vraag of er budgettaire consequenties zijn verbonden aan de overgang naar een hoger niveau van risicomanagement. De verwachting is dat dit zonder extra kosten kan worden gerealiseerd door bestaande gesprekken met clustermanagers uit te breiden.
Ronald benadrukte het belang van het opnemen van risico-overwegingen in collegevoorstellen, vergelijkbaar met duurzaamheid. "Het moet een gedachtegoed worden," stelde hij. De raad was het erover eens dat risicomanagement een prominente plek moet krijgen in besluitvormingsprocessen.
Het CDA toonde zich tevreden met de voorgestelde stappen, maar vroeg zich af of de gemeente in 2027 fase 3 van het risicomanagement volledig zal hebben afgerond. "Ik hoop dat we dan al in fase 4 zitten," zei een raadslid optimistisch. De nota voorziet in een kwaliteitsverbetering van het gesprek over risico's, te beginnen op managementniveau.
D66 bracht het onderwerp klimaatontwikkeling ter sprake als een ontbrekend risico in de huidige overzichten. "Op de een of andere manier moeten we inzichtelijk maken hoe we hiermee omgaan," aldus een raadslid. Hoewel er nog geen pasklaar antwoord was, werd erkend dat dit een belangrijk aandachtspunt is.
De vergadering concludeerde positief over de nota, met de verwachting dat deze als hamerstuk naar de gemeenteraad van 17 juni kan worden gestuurd. "We zijn blij dat er nu een belangrijke stap wordt gezet in een steeds volwassener wordende organisatie," aldus een raadslid. De nota zal nog worden aangepast om enkele technische correcties door te voeren voordat deze definitief wordt vastgesteld.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de Beleidsnota Integraal Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2024-2027 vast te stellen. Deze nota biedt richtlijnen voor het herkennen en beheersen van risico's en het versterken van het weerstandsvermogen van de gemeente. Het doel is om risico's beter te beheersen en voldoende middelen te hebben om financiële gevolgen op te vangen. De nota dient als basis voor de verplichte paragraaf over weerstandsvermogen in de jaarlijkse begroting en jaarverslagen. De gemeente wil in de periode 2024-2027 het risicomanagement verbeteren door meer inzicht te krijgen in niet-financiële risico's en de voortgang van beheersmaatregelen. Ook wordt er gestreefd naar een betere integratie van risicomanagement in besluitvormingsprocessen. De nota bevat geen financiële consequenties en wordt jaarlijks geëvalueerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsnota Integraal Risicomanagement & Weerstandsvermogen 2024-2027". Het voorstel richt zich op het vaststellen van richtlijnen voor het onderkennen en beheersen van risico's binnen de gemeentelijke organisatie van Kaag en Braassem. Het doel is om risico's tijdig te identificeren en maatregelen te treffen om de impact te beperken. De nota dient als basis voor de wettelijk verplichte paragraaf over weerstandsvermogen en risicobeheersing in de jaarlijkse programmabegroting en jaarverslagen. Het risicomanagement bevindt zich momenteel in de beginfase en streeft naar verdere ontwikkeling in de komende jaren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen en doelen voor de komende jaren. Het bevat een uitgebreide beschrijving van de huidige situatie en de gewenste verbeteringen, evenals de stappen die nodig zijn om deze te bereiken.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om de beleidsnota vast te stellen. Dit betekent dat zij akkoord moeten gaan met de voorgestelde richtlijnen en doelen voor risicomanagement en weerstandsvermogen voor de periode 2024-2027.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde weerstandsvermogenratio en het zekerheidspercentage. Daarnaast moeten ze instemmen met de voorgestelde stappen om het risicomanagement te verbeteren en te integreren in de besluitvormingsprocessen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt, maar de effectiviteit van de implementatie zal afhangen van de uitvoering en monitoring.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Beleidsnota Integraal Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2024-2027 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie of inspraak van burgers genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het waarborgen van de financiële gezondheid van de gemeente door effectief risicomanagement.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan de vaststelling van de nota, aangezien het opstellen ervan onderdeel is van een reeds gefinancierd project. De nota zelf heeft geen extra financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsnota Integraal Risicomanagement Weerstandsvermogen Risico's Financiële risico's Naris model Weerstandsvermogen ratio Risicobeheersing Richtlijnen Risicoanalyse DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht: