13-03-2024 Visie en Advies - Hoorzitting Bestemmingsplannen
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening. - 19:30
C.J. Blom - VVD
C.J. Blom - VVD
C.J. Blom - VVD
Agendapunt 6 Bestemmingsplan Zwarteweg 8, Oud Ade. - 19:35
Nieuwe Woningbouwplannen aan de Zwarteweg in Oud Ade: Ruimte voor Ruimte of Ruimte voor Discussie?
Een voorstel om het bestemmingsplan voor Zwarteweg 8 in Oud Ade te wijzigen, heeft geleid tot een levendig debat in de gemeenteraad. Het plan behelst de sloop van oude agrarische gebouwen en de bouw van vijf nieuwe woningen. Hoewel omwonenden positief reageerden, zijn er ook kritische geluiden over de toepassing van het 'ruimte voor ruimte'-beleid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd recentelijk een voorstel besproken om het bestemmingsplan voor Zwarteweg 8 in Oud Ade te wijzigen. Het plan is om de oude agrarische gebouwen te slopen en nieuwe woningen te bouwen. Er zouden drie woningen in een nieuw hoofdgebouw komen en twee vrijstaande woningen op de plek van de huidige stallen. De mestsilo zou worden omgebouwd tot woonhuis. Dit plan zou de ruimtelijke kwaliteit verbeteren door meer open zichtlijnen te creëren en het landschap te versterken met een cluster van gebouwen. De nieuwe woningen zouden duurzaam en bijna energieneutraal zijn, met zonnepanelen op de daken.Tijdens het debat werd duidelijk dat er verschillende meningen zijn over de toepassing van het 'ruimte voor ruimte'-beleid. Raadslid Van Leeuwen van Pro benadrukte dat de agrarische wereld in beweging is en dat herbestemming van agrarische percelen vaker zal voorkomen. "Dit is een mooi breed gedragen plan, zeker in samenwerking met de provincie," aldus Van Leeuwen.
Echter, niet iedereen was het daarmee eens. Raadslid Morren van Mooi Kaag en Braassem uitte zijn zorgen over de consistentie van het beleid. "Waarom wordt hier niet aan de ruimte voor ruimteregeling gehouden?" vroeg hij zich af. Morren wees erop dat er in andere gevallen strikter aan de regels werd vastgehouden en vreest voor willekeur. "Waarom maken we als gemeente dan nog beleid als we ons er toch niet aan houden?"
Wethouder Peters verdedigde het plan door te stellen dat het 'ruimte voor ruimte'-beleid een toetsingskader is en geen wet. "Het is bedoeld om Samen te kijken hoe we in onderling overleg tot een goed plan kunnen komen," legde ze uit. Peters benadrukte dat er sprake is van ruimtelijke kwaliteitswinst en dat de provincie het plan steunt.
Ondanks de discussie besloot de raad het voorstel als hamerstuk door te sturen naar de vergadering van 18 maart. Dit betekent dat er geen verdere discussie meer zal plaatsvinden en het plan zonder tegenstemmen wordt aangenomen. Het debat heeft echter wel de nodige vragen opgeroepen over de toepassing van het 'ruimte voor ruimte'-beleid en de manier waarop de gemeente omgaat met vergelijkbare initiatieven in de toekomst.
Samenvatting
Er ligt een voorstel om het bestemmingsplan voor Zwarteweg 8 in Oud Ade te wijzigen. Het plan is om de oude agrarische gebouwen te slopen en nieuwe woningen te bouwen. Er zouden drie woningen in een nieuw hoofdgebouw komen en twee vrijstaande woningen op de plek van de huidige stallen. De mestsilo zou worden omgebouwd tot woonhuis. Dit plan zou de ruimtelijke kwaliteit verbeteren door meer open zichtlijnen te creëren en het landschap te versterken met een cluster van gebouwen. De nieuwe woningen zouden duurzaam en bijna energieneutraal zijn, met zonnepanelen op de daken. Omwonenden zijn geïnformeerd en reageerden positief. Er zijn wel twee zienswijzen ingediend, waarvan één tot aanpassing van het plan heeft geleid. De financiële aspecten worden gedekt door een overeenkomst, en de woningen passen binnen de regionale woonagenda. Het besluit over dit plan moet nog worden genomen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Zwarteweg 8, Oud Ade". Het doel is om de in onbruik geraakte agrarische bebouwing te saneren en te herstructureren door drie woningen toe te voegen in een nieuw hoofdgebouw, twee vrijstaande woningen te realiseren op de plek van de huidige stallen, en de mestsilo te verbouwen tot woonhuis. Dit plan beoogt een ruimtelijke kwaliteitsverbetering door het vergroten van doorzichten en het versterken van het landschappelijke clusterbeeld.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de plannen, de ruimtelijke en stedenbouwkundige overwegingen, en de financiële en participatieve aspecten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte invulling van de woningen en de impact op de lokale gemeenschap zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het vaststellen van de nota beantwoording zienswijzen, het gewijzigde bestemmingsplan, en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en mogelijk maken van de herstructurering.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde herstructurering en de daarmee gepaard gaande ruimtelijke veranderingen ondersteunen. Er moet ook een afweging worden gemaakt over de balans tussen nieuwbouw en behoud van het landschappelijke karakter.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de herstructurering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdlijn voor de uitvoering is niet expliciet vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nota beantwoording zienswijzen vast te stellen, het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen, en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie, waarbij direct omwonenden zijn geïnformeerd en hun reacties zijn meegenomen. Twee zienswijzen zijn ingediend, waarvan één heeft geleid tot aanpassing van de planregels.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel. De nieuwe woningen worden (bijna) energieneutraal uitgevoerd, met duurzame energieopwekking en zonnepanelen, wat bijdraagt aan de duurzaamheid van het project.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst. Er is een verplichting tot afdracht voor sociale woningbouw, die ook in de overeenkomst is gewaarborgd. Dit zorgt ervoor dat de financiële risico's voor de gemeente beperkt blijven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herstructurering Woningbouw Ruimtelijke kwaliteit Clusterbeeld Zienswijzen Duurzaamheid Anterieure overeenkomst Landschappelijke karakteristieken EnergieneutraalVerfijning van de zoekopdracht:
Anja De Rijk-de Jong
R.R.M. van Leeuwen - PRO
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
R.R.M. van Leeuwen - PRO
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
R.R.M. van Leeuwen - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R.R.M. van Leeuwen - PRO
Anja De Rijk-de Jong
R.R.M. van Leeuwen - PRO
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
O.G.M. van Leijden - CDA
Anja De Rijk-de Jong
C.W. Zwaaneveld - D66
Anja De Rijk-de Jong
O.G.M. van Leijden - CDA
C.W. Zwaaneveld - D66
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
C.W. Zwaaneveld - D66
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
C.W. Zwaaneveld - D66
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
C.W. Zwaaneveld - D66
Anja De Rijk-de Jong
P.J.A. Blom - Samen
Anja De Rijk-de Jong
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Anja De Rijk-de Jong
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
C.W. Zwaaneveld - D66
Anja De Rijk-de Jong
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Anja De Rijk-de Jong
Y. Peters-Adrian - Wethouder
P.J.A. Blom - Samen
Anja De Rijk-de Jong
P.J.A. Blom - Samen
Anja De Rijk-de Jong
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Anja De Rijk-de Jong
C.J. Blom - VVD
Anja De Rijk-de Jong
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Anja De Rijk-de Jong
R.R.M. van Leeuwen - PRO
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
O.G.M. van Leijden - CDA
Anja De Rijk-de Jong
C.W. Zwaaneveld - D66
Anja De Rijk-de Jong
P.J.A. Blom - Samen
Anja De Rijk-de Jong
C.J. Blom - VVD
Anja De Rijk-de Jong
R.R.M. van Leeuwen - PRO
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
O.G.M. van Leijden - CDA
Anja De Rijk-de Jong
P.J.A. Blom - Samen
Anja De Rijk-de Jong
Anja De Rijk-de Jong
C.W. Zwaaneveld - D66
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
C.J. Blom - VVD
Anja De Rijk-de Jong
Anja De Rijk-de Jong
Anja De Rijk-de Jong
O.G.M. van Leijden - CDA
Anja De Rijk-de Jong
P.J.A. Blom - Samen
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong -
00:04:20 - 00:05:41 - 00:05:54 - 00:06:07 - 00:06:20 - 00:08:14 - 00:08:48 - 00:12:44 - 00:13:41 - 00:14:31 - 00:15:42 - 00:16:11 - 00:16:41 - 00:17:21 - 00:17:54 - 00:18:20 - 00:19:05 - 00:22:00 - 00:23:49 - 00:27:22 - 00:28:55 - 00:31:03 - 00:32:34 - 00:33:13 - 00:34:27 - 00:36:05 - 00:38:50 - 00:39:18 - 00:39:57 - 00:42:02 - 00:44:11 - 00:45:21 - 00:46:00 - 00:47:58 - 00:50:15 - 00:51:46 - 00:52:01 - 00:52:21 - 00:52:29 - 00:52:40 - 00:52:47 - 00:53:00 - 00:53:13 - 00:53:43 - 00:54:13 - 00:55:21 - 00:55:55 - 00:55:58 - 00:56:58 - 00:57:42 - 00:58:25
Agendapunt 7 Bestemmingsplan Zuideinde 68, Roelofarendsveen. - 20:10
Gemeenteraad Kaag en Braassem verdeeld over nieuwbouwplan Zuideinde 68
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor een belangrijke beslissing: de wijziging van het bestemmingsplan voor Zuideinde 68 in Roelofarendsveen. Het plan betreft de bouw van een nieuwe vrijstaande woning, maar stuit op weerstand vanwege verkeersveiligheidszorgen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om het bestemmingsplan voor Zuideinde 68 te wijzigen, uitvoerig besproken. Het plan, dat de bouw van een enkele vrijstaande woning mogelijk moet maken, heeft geleid tot een levendig debat over de verkeersveiligheid in de omgeving.Meneer Van Leiden van de partij Van Moika Kaag en Braassem uitte zijn zorgen over de verkeerssituatie: "Hoe klein het plan ook is, de toename in verkeersbewegingen is een druppel die de emmer doet overlopen." Hij pleitte ervoor om eerst de verkeersproblemen op het Noord- en Zuideinde aan te pakken voordat er nieuwe bouwprojecten worden goedgekeurd.
Meneer Moren sloot zich hierbij aan en benadrukte dat het niet alleen om dit specifieke plan gaat, maar om een bredere verkeersproblematiek in de regio. "Je kan het niet maken naar de bewoners die dagelijks met hun kinderen naar school moeten fietsen," aldus Moren. Hij stelde voor om het plan 'on hold' te zetten totdat er meer duidelijkheid is over de verkeersveiligheid.
Aan de andere kant van het debat stond meneer Wesselman van D66, die van mening was dat het Zuideinde niet te druk of gevaarlijk is voor de toevoeging van één woning. "Er is best ruimte om één huis toe te voegen," stelde hij. Ook meneer Blom van de VVD vond dat het plan door kon gaan als hamerstuk naar de raad.
Wethouder Peters verduidelijkte dat het wettelijk niet mogelijk is om het plan voor onbepaalde tijd 'on hold' te zetten. "Op het moment dat een plan ter inzage heeft gelegen, is het goed gebruik dat de Raad binnen 12 weken daarna een beslissing neemt," legde hij uit.
Uiteindelijk werd besloten dat het bestemmingsplan als hamerstuk naar de eerstkomende besluitvormende raadsvergadering gaat. De stemmen waren verdeeld, maar met een meerderheid van 13 stemmen werd het plan goedgekeurd om verder te gaan. De discussie over verkeersveiligheid blijft echter een belangrijk aandachtspunt voor de gemeenteraad.
Samenvatting
Op 13 maart 2024 zal de gemeenteraad van Kaag en Braassem een besluit nemen over het bestemmingsplan voor Zuideinde 68 in Roelofarendsveen. Het plan betreft de bouw van één nieuwe vrijstaande woning, waarvoor een wijziging van het huidige bestemmingsplan nodig is. De initiatiefnemer heeft een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken. Er is één zienswijze ontvangen tijdens de inzageperiode, wat tot een kleine aanpassing in het plan heeft geleid. De raad wordt geadviseerd om geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn gedekt. Na vaststelling zal het plan opnieuw ter inzage worden gelegd voor beroep. Het project draagt niet significant bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen, maar het is wel wenselijk om een toekomstbestendige bestemming aan het perceel toe te kennen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsplan ‘Zuideinde 68, Roelofarendsveen’
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een bestemmingsplanwijziging voor Zuideinde 68 in Roelofarendsveen, om de bouw van één nieuwe vrijstaande woning mogelijk te maken. De wijziging is noodzakelijk omdat de ontwikkeling niet binnen het huidige bestemmingsplan past. Het plan is reeds ter inzage gelegd en er is één zienswijze ontvangen, die tot minimale aanpassingen heeft geleid. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente af te dekken. De raad wordt gevraagd om de Nota van beantwoording zienswijzen en het bestemmingsplan vast te stellen, en geen exploitatieplan op te stellen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de bestemmingsplanwijziging, de ontvangen zienswijze, en de financiële afspraken via de anterieure overeenkomst. Echter, meer gedetailleerde informatie over de inhoud van de zienswijze en de specifieke aanpassingen zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen. Daarnaast moet de raad beslissen over het al dan niet opstellen van een exploitatieplan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde bestemmingsplanwijziging en de bijbehorende financiële afspraken. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet opstellen van een exploitatieplan, hoewel dit laatste door de anterieure overeenkomst minder noodzakelijk lijkt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen (vaststelling van het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen). Het is haalbaar en relevant, gezien de afspraken in de anterieure overeenkomst. De tijdlijn is duidelijk aangegeven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Nota van beantwoording zienswijzen en het bestemmingsplan vast te stellen, en om geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie
Er is beperkte participatie geweest; het plan heeft ter inzage gelegen en er is één zienswijze ontvangen. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen significant onderwerp in dit voorstel. Het plan draagt niet bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente, hoewel een toekomstbestendige bestemming wenselijk wordt geacht.
Financiële Gevolgen
De financiële risico's voor de gemeente zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer. Er worden leges geheven volgens de legesverordening. Verdere financiële details of dekkingsvoorstellen worden niet specifiek genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Vrijstaande woning Ruimtelijke kwaliteit Anterieure overeenkomst Zienswijze Ruimtelijke onderbouwing Ontsluiting Parkeren Planschade DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
O.G.M. van Leijden - CDA
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
Gino Wesselman
Anja De Rijk-de Jong
P.J.A. Blom - Samen
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
Gino Wesselman
Anja De Rijk-de Jong
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
Gino Wesselman
Anja De Rijk-de Jong
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Anja De Rijk-de Jong
C.J. Blom - VVD
Anja De Rijk-de Jong
R.R.M. van Leeuwen - PRO
Anja De Rijk-de Jong
Anja De Rijk-de Jong
O.G.M. van Leijden - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Anja De Rijk-de Jong
Gino Wesselman
Anja De Rijk-de Jong
P.J.A. Blom - Samen
Anja De Rijk-de Jong
P.J.A. Blom - Samen
P.J.A. Blom - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
C.J. Blom - VVD
R.R.M. van Leeuwen - PRO
Agendapunt 8 Bestemmingsplan ‘Zuideinde 24 e.o. Roelofarendsveen’. - 20:40
Gemeenteraad Roelofarendsveen Verdeeld over Bestemmingsplan Zuideinde
De gemeenteraad van Roelofarendsveen besprak op 13 maart 2024 een voorstel voor het bestemmingsplan 'Zuideinde 24 e.o.'. Het plan omvat de bouw van twee levensloopbestendige woningen, het splitsen van een bovenwoning in twee starterswoningen, en de aanleg van drie openbare parkeerplaatsen. Hoewel het plan geen bezwaren heeft ontvangen en binnen de regionale woonbehoefte past, leidde het tot een levendig debat over verkeersveiligheid en toekomstbestendigheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering kwamen verschillende zorgen naar voren, met name over de verkeersbewegingen op het Zuideinde en Noordeinde. "Is dit de laatste telling of de actueelste telling die wij hebben voor het zuiden in Roelofarendsveen?" vroeg de heer Van Leiden van het CDA, verwijzend naar een verkeersrapport uit 2019. De wethouder, Peters, bevestigde dat de restcapaciteit van 900 verkeersbewegingen nog steeds actueel is en dat alle bekende plannen destijds zijn meegenomen in het onderzoek.De discussie werd verder aangewakkerd door de heer Mora van Mooi Kaag en Braassem, die stelde dat het plan een "dikke middenvinger" was naar de bewoners die eerder hun zorgen hadden geuit over de verkeersveiligheid. "Iedereen weet dat één postzegelplannetje nog gaat, maar zes postzegelplannetjes zijn een probleem," voegde hij toe.
De levensloopbestendigheid van de nieuwe woningen werd ook in twijfel getrokken. De heer Blom van de VVD noemde het concept een "wassen neus" en vroeg zich af of de gemeente daadwerkelijk controleert of de woningen aan de eisen voldoen. Wethouder Peters legde uit dat de gemeente vooraf toetst op maatvoering, maar niet de capaciteit heeft om elk huis na te meten.
Het debat leidde tot een voorstel van de heer Wesselman van D66 om een motie in te dienen die alle toekomstige plannen voor het Noord- en Zuideinde on hold zou zetten. "Verkeersbewegingen en een gevoel van veiligheid zijn twee heel verschillende grootheden," benadrukte hij, wijzend op de piekmomenten rondom schooltijden als grootste probleem.
Ondanks de zorgen besloten de meeste partijen het voorstel door te sturen naar de gemeenteraad als hamerstuk. Het CDA en Mooi Kaag en Braassem gaven echter aan eerst verder te willen spreken met wethouder Kistenmaker en mogelijk een motie voor te bereiden. "We moeten dit plan niet afschieten omdat het slecht is, maar vanwege de verkeersbewegingen," aldus Van Leiden.
De gemeenteraad zal op 18 maart 2024 verder debatteren over het bestemmingsplan, waarbij de verkeersveiligheid en de impact op de dorpsstructuur centraal zullen staan.
Samenvatting
Op 13 maart 2024 bespreekt de gemeenteraad een voorstel voor het bestemmingsplan 'Zuideinde 24 e.o. Roelofarendsveen'. Het plan omvat de bouw van twee levensloopbestendige woningen achter Zuideinde 24, het splitsen van een bovenwoning op Zuideinde 26 in twee starterswoningen, en de aanleg van drie openbare parkeerplaatsen op Zuideinde 18. Het doel is om een juridisch kader te creëren voor deze ontwikkelingen, die passen binnen de bestaande dorpsstructuur en een ruimtelijke kwaliteitsverbetering bieden. Er zijn geen risico's verbonden aan het plan, en de financiële aspecten worden gedekt door een anterieure overeenkomst. Het plan sluit aan bij de regionale woonbehoefte en er is geen bezwaar ontvangen tijdens de inspraakperiode. Na goedkeuring volgt een beroepstermijn van zes weken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsplan ‘Zuideinde 24 e.o. Roelofarendsveen’
Samenvatting: Het bestemmingsplan ‘Zuideinde 24 e.o. Roelofarendsveen’ beoogt de herontwikkeling van percelen in Roelofarendsveen. Het plan omvat de bouw van twee levensloopbestendige woningen achter Zuideinde 24, de splitsing van een bovenwoning op Zuideinde 26 in twee starterswoningen, en de aanleg van drie openbare parkeerplaatsen op Zuideinde 18. Het plan is ontworpen om de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren en de bestaande dorpsstructuur te behouden. Er zijn geen risico's verbonden aan het voorstel, en de financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde beschrijving geeft van de geplande ontwikkelingen, de ruimtelijke inpassing, en de financiële dekking. Het bevat ook informatie over participatie en inspraak.
Rol van de Raad
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en besluiten om geen exploitatieplan voor het plangebied vast te stellen. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de voorgestelde ontwikkelingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de wenselijkheid van de voorgestelde woningbouw en de impact op de ruimtelijke kwaliteit. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de geplande ontwikkelingen. Het is haalbaar en relevant binnen de context van de regionale woonagenda. De tijdsgebondenheid is impliciet aanwezig door de vermelde termijnen voor inspraak en beroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de initiatiefnemer de direct omwonenden heeft geïnformeerd en dat er geen negatieve reacties zijn ontvangen. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het initiatief geen actieve bijdrage levert aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst. Er is een afdracht sociale woningbouw vereist, die ook in de overeenkomst is opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Zuideinde 24 Roelofarendsveen Levensloopbestendige woningen Starterswoningen Openbare parkeerplaatsen Ruimtelijke kwaliteitsverbetering Ontwerpbestemmingsplan Stedenbouwkundige inpasbaarheid Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht: