19-06-2023 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening.
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
Agendapunt 3 Mededelingen.
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Sam Vijlbrief
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
Agendapunt 5 Spreekrecht over niet geagendeerde onderwerpen.
Sam Vijlbrief
I.J.M. Bader - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
E.H. Henrotte - PRO
Sam Vijlbrief
Kelly Straver
Sam Vijlbrief
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
O.G.M. van Leijden - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
O.G.M. van Leijden - CDA
Sam Vijlbrief
Gino Wesselman
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
J.L.C. Brouwer - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
Kelly Straver
Kelly Straver
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
I.J.M. Bader - VVD
E.H. Henrotte - PRO
Gino Wesselman -
R. Möllers - VVD
J.L.C. Brouwer - PRO
No. Name -
J.H.M. de Rijk - CDA
Agendapunt 6 Rekenkamerrapport Kapitaalgoederen / Civiele kunstwerken.
Gemeenteraad Kaag en Braassem Debatteert over Toekomstbestendig Beheer Civiele Kunstwerken
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit te nemen over het rekenkamerrapport "Grip op beheer civiele kunstwerken". Het doel is om het beheer van civiele kunstwerken in de gemeente toekomstbestendiger te maken. De raad wordt gevraagd om de aanbevelingen uit het rapport over te nemen en het college te verzoeken deze uit te voeren. Het besluit hierover ligt nog in de toekomst.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de recente gemeenteraadsvergadering van Kaag en Braassem stond het rekenkamerrapport "Grip op beheer civiele kunstwerken" centraal. Het rapport, dat aanbevelingen doet om het beheer van civiele kunstwerken toekomstbestendiger te maken, leidde tot een levendig debat onder de raadsleden.De vergadering begon met een voorstel om enkele agendapunten door te schuiven naar een latere datum, om zo meer tijd te kunnen besteden aan de bespreking van het rapport. "We moeten wel naar een oplossing zoeken zodat we niet twee keer tot 2 uur 's nachts zitten," merkte een raadslid op, wat leidde tot instemming van de meeste aanwezigen.
De discussie over het rapport zelf bracht verschillende vragen en zorgen naar voren. Raadslid Van Beurden van VKB vroeg zich af of de belastingeigenschappen van bruggen van voor 1990 voldoende in kaart zijn gebracht. "Het is belangrijk om te weten hoe zwaar verkeer over deze bruggen mag rijden," benadrukte hij.
D66-raadslid Zwanenveld prees het rapport als "behoorlijk positief" maar vroeg zich af wanneer duurzame inrichtingen en milieuprestaties standaard onderdeel van het onderhoud zullen worden. "Wanneer kan de Raad verwachten dat beton wordt hergebruikt en de CO2-uitstoot vermindert?" vroeg hij.
Ook de financiële aspecten kwamen aan bod. Mevrouw Hoogman van PRO vroeg naar de mogelijkheid van een voorziening voor groot onderhoud om fluctuaties in kosten beter op te vangen. Wethouder Peters legde uit dat de gemeente momenteel geen aparte potjes voor verschillende doelen heeft, maar dat dit een keuze van de Raad is.
De wethouder erkende dat niet alle vragen direct beantwoord konden worden en beloofde om de openstaande vragen schriftelijk te beantwoorden. "We gaan ambtelijk kijken wat we kunnen doen om dat op te vangen," zei Peters.
Het voorstel om de aanbevelingen uit het rapport over te nemen en het college te verzoeken deze uit te voeren, werd uiteindelijk doorgestuurd naar de raadsvergadering van 3 juli als bespreekstuk. "Het is belangrijk dat we goed op de hoogte worden gehouden," concludeerde een raadslid, waarmee de vergadering werd afgesloten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit te nemen over het rekenkamerrapport "Grip op beheer civiele kunstwerken". Het doel is om het beheer van civiele kunstwerken in de gemeente toekomstbestendiger te maken. De raad wordt gevraagd om de aanbevelingen uit het rapport over te nemen en het college te verzoeken deze uit te voeren. Het besluit hierover ligt nog in de toekomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het rekenkamerrapport "Grip op beheer civiele kunstwerken". Het doel is om de aanbevelingen uit dit rapport te implementeren, zodat het beheer van civiele kunstwerken in de gemeente Kaag en Braassem toekomstbestendiger wordt. De raad moet een besluit nemen over het al dan niet overnemen van deze aanbevelingen en het college verzoeken om uitvoering te geven aan deze aanbevelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk doel en specifieke aanbevelingen bevat. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de specifieke aanbevelingen of de stappen die nodig zijn voor de implementatie.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of de aanbevelingen uit het rekenkamerrapport worden overgenomen en het college verzoeken om deze uit te voeren. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet ervoor zorgen dat de aanbevelingen effectief worden geïmplementeerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van het rekenkamerrapport willen overnemen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals prioritering van middelen en het bepalen van de urgentie van de aanbevelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit kan worden verbeterd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de aanbevelingen uit het rekenkamerrapport over te nemen en het college te verzoeken deze uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van besluitvorming of implementatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar het toekomstbestendiger maken van civiele kunstwerken kan impliciet bijdragen aan duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van de aanbevelingen te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamerrapport Beheer Civiele kunstwerken Aanbevelingen Toekomstbestendig College Uitvoering Beslispunten Opvolging BijlagenVerfijning van de zoekopdracht:
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
C.W. Zwaaneveld - D66
Sam Vijlbrief
R. van Beurden - Samen
Sam Vijlbrief
R. van Beurden - Samen
Sam Vijlbrief
E.H. Henrotte - PRO
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
R. van Beurden - Samen
Sam Vijlbrief
C.W. Zwaaneveld - D66
Sam Vijlbrief
O.G.M. van Leijden - CDA
Sam Vijlbrief
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Sam Vijlbrief
I.J.M. Bader - VVD
Sam Vijlbrief
M.H.M Hogenboom - PRO
Sam Vijlbrief
N.G. van Egmond - Wethouder
No. Name
N.G. van Egmond - Wethouder
C.W. Zwaaneveld - D66
N.G. van Egmond - Wethouder
O.G.M. van Leijden - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Sam Vijlbrief
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
R. van Beurden - Samen
R. van Beurden - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
N.G. van Egmond - Wethouder
C.W. Zwaaneveld - D66
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
E.H. Henrotte - PRO
I.J.M. Bader - VVD
M.H.M Hogenboom - PRO
No. Name -
Agendapunt 7 Kaders rechtmatigheidsverantwoording en accountantscontrole op getrouwheid vanaf verslagjaar 2023.
Gemeenteraad worstelt met nieuwe regels voor rechtmatigheidsverantwoording
De gemeenteraad debatteerde over een voorstel dat de kaders vaststelt voor de rechtmatigheidsverantwoording en accountantscontrole vanaf verslagjaar 2023. Het voorstel is een reactie op nieuwe wettelijke eisen, maar roept vragen op over de kosten en de uitvoering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het voorstel voor de nieuwe rechtmatigheidsverantwoording centraal. Het college moet vanaf 2023 zelf een rechtmatigheidsverantwoording toevoegen aan de jaarrekening, in plaats van een verklaring van de accountant. Dit betekent dat de gemeente moet voldoen aan nieuwe wettelijke eisen voor interne beheersing en verantwoording. De raad moet beslissen over de grenzen voor rechtmatigheidsverantwoording en rapportering, en de accountantscontrole-toleranties.Mevrouw Bader van de VVD opende het debat met kritische vragen over de achterstand die de gemeente lijkt te hebben opgelopen. "We zijn eigenlijk wel benieuwd hoe het komt dat we achterlopen," stelde ze. Ook vroeg ze zich af waarom er extra verplichtingen van €150.000 zijn opgenomen in de besluitvorming. "Wat ons betreft is die 1% voldoende en hoeven we ons niet allerlei extra moeilijkheden op te leggen."
Mevrouw Hoogenboom van PRO sloot zich hierbij aan en vroeg naar de doorontwikkeling van het horizontaal toezicht. "De FTE's lopen op en de kosten zijn ook best fors," merkte ze op. De zorgen over de kosten werden breed gedeeld. Meneer van Beurden van SVKB noemde de eenmalige kosten van €730.000 en de structurele kosten van €122.000 "enorm" en vroeg zich af of er geen efficiëntere manier was om deze veranderingen door te voeren.
Wethouder Van Egmond probeerde de zorgen weg te nemen door te benadrukken dat de kosten noodzakelijk zijn om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen. "Dit is gewoon implementatie van nieuwe wet- en regelgeving. Daar hebben wij gewoon mensen voor nodig," legde hij uit. Hij erkende dat de bedragen fors zijn, maar benadrukte dat het college geen andere keuze heeft.
De discussie leidde tot de conclusie dat het voorstel als bespreekstuk naar de raadsvergadering van 3 juli wordt doorgestuurd. Mevrouw Bader gaf aan dat ze nog steeds grote vraagtekens heeft bij de aanpak en de kosten. "We zijn op zoek naar goedkopere, sobere en doelmatige oplossingen," aldus Bader.
De wethouder beloofde in gesprek te gaan met de raadsleden om te kijken of er nog verduidelijkingen kunnen worden gegeven. "Laten we dat gesprek doen," zei Van Egmond. Het debat zal dus in juli worden voortgezet, waarbij de raad hoopt op meer duidelijkheid en mogelijk alternatieven voor de huidige plannen.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een voorstel dat de kaders vaststelt voor de rechtmatigheidsverantwoording en accountantscontrole vanaf verslagjaar 2023. Het voorstel richt zich op het voldoen aan nieuwe wettelijke eisen voor interne beheersing en verantwoording. Het college moet vanaf 2023 zelf een rechtmatigheidsverantwoording toevoegen aan de jaarrekening, in plaats van een verklaring van de accountant. De raad moet beslissen over de grenzen voor rechtmatigheidsverantwoording en rapportering, en de accountantscontrole-toleranties. Ook moeten de juridische gevolgen van deze wijzigingen in de interne regelgeving worden verwerkt. Het voorstel omvat eenmalige projectkosten en structurele kosten vanaf 2024 om aan de nieuwe eisen te voldoen. De raad moet nog besluiten over deze kaders en de financiële consequenties.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Kaders rechtmatigheidsverantwoording en accountantscontrole op getrouwheid vanaf verslagjaar 2023". Het richt zich op het vaststellen van kaders voor de rechtmatigheidsverantwoording en accountantscontrole, in lijn met nieuwe wetgeving vanaf 2023. Het college moet zelf een rechtmatigheidsverantwoording toevoegen aan de jaarrekening, in plaats van een verklaring van de accountant. De raad moet kaders vaststellen voor het ambitieniveau van interne beheersing, de rechtmatigheidsverantwoordingsgrens, en de rapporteringstoleranties. Dit moet leiden tot een verbeterde interne beheersorganisatie en voldoen aan wettelijke verplichtingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke beslispunten en argumenten. Het behandelt de noodzakelijke wijzigingen en de financiële implicaties, maar mist specifieke details over participatie en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad moet kaders vaststellen voor de rechtmatigheidsverantwoording en accountantscontrole. Dit omvat het bepalen van de rechtmatigheidsverantwoordingsgrens en rapporteringstoleranties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het ambitieniveau voor interne beheersing en de hoogte van de rechtmatigheidsverantwoordingsgrens. Dit heeft invloed op de mate van controle en de kosten daarvan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële grenzen en toleranties. Het is tijdgebonden met een duidelijk startpunt in 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de implementatiecapaciteit.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde kaders en financiële middelen goedkeuren voor de implementatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om €730.000 aan eenmalige projectkosten en €122.000 aan structurele jaarlijkse kosten vanaf 2024. Deze kosten zijn gedekt door het jaarrekeningresultaat 2022 en de begroting 2024.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rechtmatigheidsverantwoording Accountantscontrole Interne beheersing Financiële rechtmatigheid Jaarrekening Ambitieniveau Collegetoelichting Getrouwheid Risicomanagement ControleprotocolVerfijning van de zoekopdracht:
I.J.M. Bader - VVD
Sam Vijlbrief
M.H.M Hogenboom - PRO
Sam Vijlbrief
R. van Beurden - Samen
Sam Vijlbrief
Gino Wesselman
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
I.J.M. Bader - VVD
Sam Vijlbrief
N.G. van Egmond - Wethouder
I.J.M. Bader - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
No. Name
N.G. van Egmond - Wethouder
I.J.M. Bader - VVD
Sam Vijlbrief
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
R. van Beurden - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
R. van Beurden - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Onbekende spreker
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
N.G. van Egmond - Wethouder
I.J.M. Bader - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
I.J.M. Bader - VVD
Sam Vijlbrief
I.J.M. Bader - VVD
Sam Vijlbrief
I.J.M. Bader - VVD
Sam Vijlbrief
M.H.M Hogenboom - PRO
Sam Vijlbrief
R. van Beurden - Samen
Sam Vijlbrief
Gino Wesselman
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
R. van Beurden - Samen
Sam Vijlbrief
I.J.M. Bader - VVD
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
Gino Wesselman
Sam Vijlbrief
R. van Beurden - Samen
Sam Vijlbrief
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Sam Vijlbrief
N.G. van Egmond - Wethouder
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief -
01:17:44 - 01:18:53 - 01:19:43 - 01:20:40 - 01:22:15 - 01:22:20 - 01:22:35 - 01:25:54 - 01:26:30 - 01:32:07 - 01:33:39 - 01:41:34 - 01:42:46 - 01:44:10 - 01:48:37 - 01:51:49 - 01:53:00 - 01:54:24 - 01:54:34 - 01:54:51 - 01:55:18 - 01:56:12 - 01:56:28 - 01:56:58 - 01:57:28 - 01:58:24 - 01:59:05 - 02:00:00 - 02:00:19 - 02:00:48 - 02:01:58 - 02:02:35
No. Name -
Onbekende spreker -
Agendapunt 8 Aanvraag Vangnetuitkering 2022.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een aanvraag in te dienen voor de Vangnetuitkering 2022 vanwege een tekort op de Rijksvergoeding BUIG. Dit tekort bedraagt € 420.947, wat neerkomt op 10,34%, en ligt boven de eigen risicodrempel van 7,5%. Om in aanmerking te komen voor de uitkering, moet de gemeenteraad instemmen met de verklaring dat het college maatregelen heeft genomen om het tekort te verminderen. De aanvraag moet voor 15 augustus 2023 worden ingediend. Als de raad niet instemt, kan de aanvraag niet worden ingediend en zal de gemeente de compensatie van € 57.750 mislopen. De gemeente werkt samen met de regio Alphen aan den Rijn om inwoners naar werk te begeleiden en blijft de raad informeren over de ontwikkelingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag Vangnetuitkering 2022". Het voorstel betreft een aanvraag voor een vangnetuitkering om een tekort op de Rijksvergoeding BUIG (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten) te compenseren. In 2022 had de gemeente Kaag en Braassem een tekort van €420.947, wat 10,34% van het BUIG-budget is. Dit overschrijdt de eigen risicodrempel van 7,5%, waardoor een aanvraag voor de vangnetuitkering mogelijk is. De vangnetuitkering kan €57.750 compenseren. De gemeenteraad moet instemmen met de verklaring dat het college maatregelen heeft genomen om het tekort te reduceren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële analyse, de voorwaarden voor de aanvraag, en de benodigde stappen. Echter, het biedt weinig inzicht in de effectiviteit van de maatregelen die zijn genomen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de verklaring van het college dat er maatregelen zijn genomen om het tekort te reduceren. Deze instemming is noodzakelijk voor de aanvraag van de vangnetuitkering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verklaring van het college. Dit is een politieke keuze die kan afhangen van de beoordeling van de effectiviteit van de genomen maatregelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en voorwaarden. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden en realistische aspecten van de maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen is niet goed onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de verklaring van het college dat er maatregelen zijn genomen om het tekort te reduceren.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Als de raad niet instemt, wordt de aanvraag afgewezen en ontvangt de gemeente geen €57.750 compensatie. Het voorstel geeft aan dat dit bedrag niet wordt gedekt als de aanvraag niet wordt goedgekeurd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vangnetuitkering 2022 Tekortreductie BUIG-budget Bijstandsuitkeringen Rijksvergoeding Tekort Maatregelen Participatiewet Analyse Werk en Inkomen UitkeringenbestandVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Zienswijze ontwerp-Programmabegroting 2024 Veiligheidsregio Hollands Midden.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om haar zienswijze op de ontwerp-Programmabegroting 2024 van de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) vast te stellen. Deze begroting richt zich op fysieke veiligheid en omvat taken zoals de meldkamer, brandweerzorg en crisisbeheersing. Gemeenten moeten hun zienswijze uiterlijk 15 augustus 2023 indienen. De VRHM vraagt om extra structurele investeringen om nieuwe en complexere opgaven aan te kunnen. Voor Kaag en Braassem betekent dit een bijdrage van € 2.032.230 in 2024, inclusief indexering en onvermijdelijke uitgaven. De gemeenteraad bespreekt dit voorstel op 3 juli 2023. Na goedkeuring wordt de zienswijze naar de VRHM gestuurd en verwerkt in de begroting van 2024.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanbieding van de zienswijze op de ontwerp-Programmabegroting 2024 van de Veiligheidsregio Hollands Midden." Het voorstel betreft de vaststelling van de zienswijze van de gemeente Kaag en Braassem op de ontwerp-Programmabegroting 2024 van de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM). De gemeente wil haar zienswijze kenbaar maken aan de VRHM, die verantwoordelijk is voor fysieke veiligheidstaken zoals brandweerzorg en crisisbeheersing. De begroting vraagt om extra structurele investeringen om aan nieuwe opgaven te voldoen. De gemeentelijke bijdrage aan de VRHM voor 2024 bedraagt € 2.032.230, inclusief indexering en onvermijdelijke uitgaven.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de financiële kaders, de noodzaak van extra investeringen, en de specifieke bijdrage van de gemeente Kaag en Braassem. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte besteding van de extra middelen zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet de zienswijze op de ontwerp-Programmabegroting 2024 vaststellen en goedkeuren. Dit is een belangrijke stap in het proces van regionale samenwerking en budgettering.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en de bijbehorende financiële bijdrage. Dit omvat het overwegen van de noodzaak van de extra investeringen en de impact op de gemeentelijke begroting.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien de zienswijze uiterlijk 15 augustus 2023 moet worden ingediend. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat het geen specifieke doelen of resultaten definieert die met de extra investeringen moeten worden bereikt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar meer concrete doelstellingen zouden nuttig zijn.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de ontwerp-Programmabegroting 2024 van de VRHM vast te stellen en goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt verschillende momenten van participatie en inspraak, zoals een digitale informatiebijeenkomst en behandeling in het college en de gemeenteraad. Dit toont aan dat er inspanningen zijn gedaan om de raad te betrekken bij het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. De VRHM richt zich op het verduurzamen van de eigen bedrijfsvoering en huisvesting, wat aansluit bij de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de gemeentelijke bijdrage aan de VRHM met € 2.5 miljoen, waarvan € 85.330 specifiek voor Kaag en Braassem is. Deze verhoging is noodzakelijk voor het voldoen aan wettelijke verplichtingen en is opgenomen in de Richtnota 2024. De dekking komt deels uit de nieuwe verdeling van het gemeentefonds en de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Hollands Midden Ontwerp-Programmabegroting 2024 Fysieke Veiligheid Gemeenschappelijke regelingen Risico- en crisisbeheersing Meldkamer Brandweerzorg GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) Bevolkingszorg Regionaal Beleidsplan 2024-2027Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Jeugdhulp 2024.
Samenvatting
De gemeente overweegt om de jeugdhulp vanaf 2024 opnieuw in te richten. Er is een voorstel om een jeugd- en gezinsteam op te zetten voor lokale jeugdhulp en om samen te werken met regionale partners voor specialistische hulp. Hiervoor zijn incidentele en structurele kosten nodig. De raad wordt gevraagd om een extra budget van € 175.000 voor 2023 en om het budget voor 2024 en 2025 te verhogen naar € 6.545.000. Dit is nodig vanwege hogere uitvoeringskosten, inflatie en andere factoren. Er zijn ook risico's, zoals onzekerheid over het benodigde budget en krapte op de arbeidsmarkt. De gemeente werkt samen met andere gemeenten en partners om de overgang soepel te laten verlopen. Er wordt verwacht dat de Hervormingsagenda in de zomer van 2023 meer duidelijkheid zal geven over toekomstige kosten en rijksbijdragen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Jeugdhulp 2024
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jeugdhulp 2024". Het doel is om de continuïteit van jeugdhulp te waarborgen en te voldoen aan de Jeugdwet door een lokaal jeugd- en gezinsteam op te richten en aan te sluiten bij regionale overeenkomsten voor specialistische hulp. De raad wordt gevraagd om extra budget beschikbaar te stellen voor zowel incidentele als structurele kosten, waaronder hogere uitvoeringskosten en personeelskosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde financiële overzichten, argumenten voor de kostenverhoging, en een beschrijving van de organisatorische veranderingen. Echter, er is enige onzekerheid over toekomstige kosten en rijksbijdragen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toewijzing van extra budget voor de jeugdhulp en de bijbehorende begrotingswijzigingen goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze akkoord gaan met de voorgestelde budgetverhogingen en de inrichting van een lokaal jeugd- en gezinsteam, ondanks de financiële onzekerheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar er zijn onzekerheden over toekomstige kosten en rijksbijdragen, wat de haalbaarheid en tijdsgebondenheid beïnvloedt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het extra benodigde budget goed te keuren en de begrotingswijzigingen door te voeren.
Participatie:
Er is participatie geweest met lokale partners en professionals, en er is overleg geweest met de Adviesraad sociaal domein.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een verhoging van het budget voor jeugdhulp. Een deel van de incidentele kosten kan worden gedekt uit eerder beschikbaar gestelde voorbereidingskosten, maar er blijft een tekort dat moet worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdhulp Budget Jeugd- en gezinsteam Specialistische hulp SOZ (Service-organisatie Zorg) Indexatie Woonplaatsbeginsel Hervormingsagenda Incidentele kosten RijksbijdrageVerfijning van de zoekopdracht: