13-03-2023 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 5 Overzicht Moties en Toezeggingen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 6 Lijst van ingekomen stukken
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
I.J.M. Bader - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Ruud Van Der Star
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
00:08:41 - 00:10:13 - 00:11:03 - 00:12:35 - 00:13:02 - 00:13:23 - 00:13:38 - 00:14:09 - 00:14:40 - 00:15:39 - 00:16:27 - 00:16:31 - 00:16:45 - 00:16:56 - 00:17:24 - 00:17:52 - 00:18:36 - 00:19:05 - 00:19:41 - 00:20:46 - 00:21:04 - 00:22:03 - 00:23:09 - 00:24:33 - 00:25:10 - 00:26:07 - 00:26:39 - 00:27:11 - 00:27:54 - 00:28:32 - 00:28:50 - 00:29:35
Sam Vijlbrief -
I.J.M. Bader - VVD
Gino Wesselman -
Agendapunt 8.a Bestemmingsplan 1e herziening Buitengebied Oost
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een besluit te nemen over de reparatie van het bestemmingsplan '1e herziening Buitengebied Oost'. Dit plan moet worden aangepast volgens de uitspraak van de Raad van State. Er zijn drie locaties die aandacht nodig hebben: Doespolderkade 2, Doespolderkade 3c-d en Bungalowpark Oudendijk. Voor Doespolderkade 2 wordt voorgesteld om de geluidsnormen aan te passen. Bij Doespolderkade 3c-d wordt de definitie van een mobiel lasbedrijf verduidelijkt. Voor Bungalowpark Oudendijk wordt gekeken naar de persoonlijke omstandigheden van bewoners om te bepalen wie in aanmerking komt voor persoonsgebonden overgangsrecht. De gemeenteraad moet ook beslissen over het bekrachtigen van de geheimhouding van persoonlijke gegevens. De kosten voor deze aanpassingen worden geraamd op €4.500. Als de gemeenteraad niet binnen de gestelde termijn van 20 weken beslist, kan het bestemmingsplan voor de genoemde locaties worden vernietigd. De betrokken partijen krijgen de kans om hun mening te geven tijdens een hoorzitting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Reparatie bestemmingsplan ‘1e herziening Buitengebied Oost’ (bestuurlijke lus)." Het doel is om het bestemmingsplan te repareren volgens de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 9 november 2022. Dit omvat het aanpassen van geluidsnormen voor Doespolderkade 2, het verduidelijken van de definitie van een mobiel lasbedrijf voor Doespolderkade 3c-d, en het herzien van het persoonsgebonden overgangsrecht voor bewoners van Bungalowpark Oudendijk. De gemeenteraad moet deze wijzigingen binnen 20 weken na de uitspraak vaststellen om vernietiging van het bestemmingsplan te voorkomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en onderbouwing per locatie. Er zijn bijlagen voor verdere details, hoewel sommige informatie vertrouwelijk is.
Rol van de Raad:
De raad moet het aangepaste bestemmingsplan vaststellen en de geheimhouding van bepaalde documenten bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van geluidsnormen, de definitie van een mobiel lasbedrijf, en het al dan niet toekennen van persoonsgebonden overgangsrecht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (20 weken), maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral bij de persoonlijke omstandigheden en geluidsnormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en de geheimhouding bekrachtigen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest, met gesprekken met betrokkenen en een hoorzitting gepland.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten bedragen €4.500 voor een adviesbureau, gedekt onder Advieskosten Ruimte en leefomgeving. Er zijn ook niet-gedekte kosten voor ambtelijke capaciteit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Oost Bestuurlijke lus Persoonsgebonden overgangsrecht Doespolderkade Bungalowpark Oudendijk Mobiel lasbedrijf Geluid reducerende maatregelen Persoonlijke omstandigheden ToetsingskaderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Benoeming lid rekenkamer
Samenvatting
Op 13 maart 2023 staat een besluit gepland over de benoeming van de heer M. van Hesteren als nieuw lid van de rekenkamer Kaag en Braassem voor een periode van vier jaar. Het doel van deze benoeming is om de rekenkamer weer op volle sterkte te brengen, zodat zij de gemeenteraad beter kan ondersteunen in haar controlerende rol. De wervingsprocedure voor dit nieuwe lid is in 2022 tweemaal opgestart. Na een selectieproces, waarbij gesprekken zijn gevoerd met drie kandidaten, stelt de rekenkamer voor om de heer Van Hesteren te benoemen. Voordat hij zijn functie kan uitoefenen, moet hij de eed of belofte afleggen voor de raadsvoorzitter, zoals vereist door de Gemeentewet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming nieuw lid rekenkamer". Het voorstel betreft de benoeming van de heer M. van Hesteren als lid van de rekenkamer Kaag en Braassem voor een periode van vier jaar, te beginnen op 13 maart 2023. Het doel is om de rekenkamer weer op volle sterkte te brengen, zodat deze de gemeenteraad beter kan ondersteunen in haar controlerende rol. Na een uitgebreide wervingsprocedure, die in het voorjaar van 2022 begon en in het najaar van 2022 werd herhaald, is de heer Van Hesteren als geschikte kandidaat geselecteerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerd overzicht biedt van de wervingsprocedure, inclusief de stappen die zijn ondernomen en de betrokken partijen. Het bevat ook de noodzakelijke juridische verwijzing naar de eed of belofte die moet worden afgelegd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het besluit te nemen over de benoeming van de voorgestelde kandidaat, de heer M. van Hesteren, als lid van de rekenkamer.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de benoeming van de voorgestelde kandidaat. De raad moet vertrouwen hebben in de selectieprocedure en de geschiktheid van de kandidaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen, aangezien het voornamelijk een benoemingsvoorstel betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heer M. van Hesteren als lid van de rekenkamer.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoemingskwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele benoeming.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is waarschijnlijk omdat het een standaardprocedure betreft zonder significante financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamer Benoeming M. van Hesteren Werving Sollicitatiegesprekken Begeleidingscommissie Vacature Gemeentewet Eed of belofte NevenfunctiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Bestemmingsplan Noordeinde 85 – 87 Roelofarendsveen
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om een bestemmingsplan vast te stellen voor Noordeinde 85-87 in Roelofarendsveen. Dit plan maakt de bouw van twee vrijstaande woningen mogelijk. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken. Het plan moet aansluiten bij de dorpskern en mag de ruimtelijke kwaliteit niet aantasten. Er zijn aanpassingen in de verkeers- en waterstructuur gepland, zoals het verplaatsen van een watergang. De Omgevingsdienst West-Holland heeft geen milieubezwaren. Er wordt voorgesteld geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn gedekt. Omwonenden zijn geïnformeerd en hebben positief gereageerd. Er zijn geen risico's voor de gemeente, en er is geen sprake van duurzaamheidseisen of evaluatie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Noordeinde 85 – 87 Roelofarendsveen’. Het doel is om een publiekrechtelijk kader vast te stellen dat de bouw van twee vrijstaande woningen op deze locatie mogelijk maakt. Het plan omvat de verschuiving van bouwvlakken en aanpassing van de verkeers- en waterstructuur. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico’s voor de gemeente af te dekken. De ruimtelijke en milieutechnische aspecten zijn beoordeeld en goedgekeurd. Er wordt geen exploitatieplan vastgesteld, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het behandelt de ruimtelijke inpasbaarheid, milieutechnische aspecten, en financiële afspraken. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat duidt op voldoende participatie en communicatie met belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen om geen exploitatieplan op te stellen, gezien de financiële afspraken die reeds zijn gemaakt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het bestemmingsplan en het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan. Dit omvat het afwegen van ruimtelijke en financiële belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete evaluatiecriteria (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
De initiatiefnemer heeft de omwonenden geïnformeerd en er zijn geen negatieve reacties ontvangen. Dit wijst op adequate participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico’s zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer, waardoor geen exploitatieplan nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Noordeinde 85 – 87 Vrijstaande woningen Ruimtelijke inpasbaarheid Watergang Stedenbouwkundige kwaliteit Omgevingsdienst West-Holland Anterieure overeenkomst Participatie ExploitatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Bestemmingsplan ‘Europaplantsoen 58, Hoogmade’
Nieuwe Woningbouwplannen in Hoogmade: Gemeenteraad Stemmen in met Bestemmingsplanwijziging
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met een bestemmingsplanwijziging voor Europaplantsoen 58 in Hoogmade. Het plan voorziet in de bouw van zes vrijstaande woningen, wat een verandering van de bestemming van 'Bedrijf' naar 'Wonen' vereist. Ondanks zorgen over parkeerproblemen en recreatie, werd het voorstel unaniem aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de bestemming van Europaplantsoen 58 te wijzigen van 'Bedrijf' naar 'Wonen' uitvoerig besproken. Het plan is om zes vrijstaande woningen te bouwen nadat de huidige bedrijfsgebouwen zijn gesloopt. Hoewel het voorstel in lijn is met regionale woningbouwafspraken, waren er zorgen over de parkeerdruk en het verlies van recreatieve voorzieningen.De heer Morra van Mooi Kaag en Braassem uitte zijn zorgen over het gebrek aan behoefteonderzoek naar het type woningen dat nodig is. "Het is raar dat er geen behoefteberaming is geweest," stelde hij. Ook wees hij op de parkeerproblemen die het plan met zich mee zou kunnen brengen. "Er zijn niet voldoende parkeerplaatsen voor de bezoekers," aldus Morra.
De heer van Leiden van het CDA benadrukte het woningtekort in de regio en sprak zijn hoop uit dat de nieuwe woningen doorstroming op de woningmarkt zouden bevorderen. "Huizen in Hoogmade zijn altijd goed," zei hij. Toch erkende hij de parkeerproblemen en riep hij op tot een quickscan om mogelijke oplossingen te onderzoeken.
D66, vertegenwoordigd door de heer Vuilbrief, steunde het plan en erkende de parkeerproblemen, maar vond het belangrijk om het plan niet te vertragen. "Het is een mooi plan en de parkeerdruk moet misschien eens bekeken worden, maar we moeten niet overal postzegelplannen van maken," aldus Vuilbrief.
Mevrouw Bax van Samen voor Kaag en Braassem stemde ook in met het plan, maar benadrukte dat de parkeerproblemen aandacht verdienen. "Vrijstaande huizen zouden geen gebruik moeten maken van de openbare ruimte voor parkeren," stelde ze.
De motie van Mooi Kaag en Braassem om het besluit uit te stellen en de parkeerproblematiek verder te onderzoeken, werd verworpen. Ook de motie van het CDA om een quickscan naar de parkeerdruk uit te voeren, haalde het niet. Uiteindelijk stemde de raad unaniem in met het bestemmingsplan, waarmee de weg vrij is voor de bouw van de zes woningen.
Met deze beslissing hoopt de gemeenteraad bij te dragen aan de woningbouwdoelstellingen, ondanks de uitdagingen op het gebied van parkeren en recreatie. Het plan zal nu worden gepubliceerd en kan zes weken ter inzage worden gelegd voor beroep.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een bestemmingsplanwijziging voor Europaplantsoen 58 in Hoogmade. Het plan is om zes vrijstaande woningen te bouwen nadat de huidige bedrijfsgebouwen zijn gesloopt. Hiervoor moet de bestemming van het perceel veranderen van 'Bedrijf' naar 'Wonen'. Er zijn voorwaarden gesteld, zoals het verwijderen van de horecabestemming en een bijdrage aan sociale woningbouw. Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd vanwege geluidsoverlast van de A4, en hogere geluidswaarden zijn toegestaan voor drie woningen. Er wordt voorgesteld geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten via een anterieure overeenkomst zijn gedekt. Het plan is in lijn met regionale woningbouwafspraken, maar draagt niet actief bij aan duurzaamheidsdoelen. Na vaststelling wordt het plan gepubliceerd en kan het zes weken ter inzage worden gelegd voor beroep.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan ‘Europaplantsoen 58, Hoogmade’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Europaplantsoen 58, Hoogmade’. Het plan beoogt de transformatie van een bedrijfsperceel naar een woonbestemming, waarbij zes vrijstaande woningen worden gerealiseerd. De bestaande bedrijfsbebouwing wordt gesloopt, en de bestemming verandert van 'Bedrijf' naar 'Wonen'. Het plan voorziet in een ruimtelijke kwaliteitsverbetering en is in lijn met de Regionale Woonagenda. Er zijn twee zienswijzen ontvangen, maar deze hebben niet geleid tot wijzigingen in het plan. Een anterieure overeenkomst dekt de financiële risico’s voor de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het omvat de noodzakelijke juridische en financiële aspecten, zoals de anterieure overeenkomst en de Nota van beantwoording zienswijzen. Het plan is in overeenstemming met de regionale woonagenda en behandelt ook de akoestische aspecten vanwege de nabijheid van de A4.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Daarnaast moet de raad besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen, gezien de financiële risico’s zijn afgedekt door de anterieure overeenkomst.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de transformatie van een bedrijfsgebied naar een woongebied, wat invloed heeft op de ruimtelijke ordening en de woonagenda. Er moet ook worden besloten over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de bestemmingswijziging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen en om geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is een informatiebijeenkomst voor omwonenden georganiseerd, en het plan heeft ter inzage gelegen, waarbij twee zienswijzen zijn ontvangen en beantwoord.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen centraal thema in dit voorstel. Het plan draagt niet actief bij aan duurzaamheidsdoelstellingen, maar het toekennen van een toekomstbestendige bestemming wordt als wenselijk beschouwd.
Financiële gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico’s zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer, waardoor er geen exploitatieplan nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Europaplantsoen 58 Hoogmade Vrijstaande woningen Anterieure overeenkomst Zienswijzen Ruimtelijke kwaliteit Regionale Woonagenda Sociale woningbouw Wet geluidhinder (Wgh)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en Samenvatting:
- Titel: Besluit hogere waarden Wet geluidhinder voor locatie Europaplantsoen 58 te Hoogmade.
- Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van een hogere waarde voor geluidbelasting vanwege wegverkeerslawaai voor de ontwikkeling van zes woningen op Europaplantsoen 58 in Hoogmade. Het akoestisch onderzoek toont aan dat de voorkeurswaarde van 48 dB wordt overschreden voor drie van de zes woningen, maar de maximale toelaatbare waarde van 53 dB niet. Gezien de beperkte overschrijding en de kosten van mogelijke maatregelen, wordt een hogere waarde van 49 dB vastgesteld, waarmee een acceptabel woon- en leefklimaat wordt gewaarborgd.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is gedetailleerd en volledig, met een duidelijke uitleg van de wettelijke kaders, de resultaten van het akoestisch onderzoek, en de overwegingen voor het vaststellen van een hogere waarde.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad heeft een toezichthoudende rol en moet het besluit tot vaststelling van de hogere waarde goedkeuren. De Omgevingsdienst West-Holland voert de milieutaken uit namens de gemeente.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet beslissen of de vastgestelde hogere waarde acceptabel is gezien de beperkte overschrijding en de kosten van mogelijke maatregelen. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde ontwikkeling in lijn is met de bredere beleidsdoelen van de gemeente.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist specifieke informatie over de haalbaarheid en relevantie van de voorgestelde maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de kosten-batenanalyse van de maatregelen kan verder worden uitgewerkt.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de hogere waarde van 49 dB voor de drie woningen op de locatie Europaplantsoen 58.
7. Participatie:
- Er is geen specifieke informatie over participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het voorstel. Er zijn geen zienswijzen ingebracht tijdens de inzageperiode.
8. Duurzaamheid als relevant onderwerp:
- Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het voorstel impliceert dat geluidreductie en leefomgevingskwaliteit belangrijke overwegingen zijn.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- Het voorstel vermeldt dat de kosten van maatregelen niet in verhouding staan tot de omvang van het plan. Er is geen specifieke informatie over de financiële dekking van de voorgestelde maatregelen. -
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
I.J.M. Bader - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
00:38:26 - 00:41:10 - 00:42:50 - 00:43:02 - 00:44:04 - 00:44:17 - 00:46:26 - 00:47:02 - 00:47:35 - 00:47:42 - 00:48:23 - 00:48:57 - 00:50:02 - 00:50:33 - 00:53:07 - 00:53:44 - 00:54:04 - 00:54:15 - 00:55:27 - 00:56:10 - 00:59:48 - 01:00:54 - 01:01:20 - 01:01:57 - 01:03:20 - 01:04:03 - 01:05:59 - 01:06:37 - 01:07:17 - 01:07:34 - 01:08:39 - 01:09:34 - 01:10:25 - 01:10:39 - 01:11:09 - 01:11:48 - 01:12:33 - 01:16:14 - 01:20:50 - 01:21:40 - 01:22:34 - 01:23:21
Kelly Straver -
C.W. Zwaaneveld - D66
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
I.J.M. Bader - VVD
J.H.M. de Rijk - CDA
Agendapunt 12 Rekenkamerrapport WOB
Gemeenteraad Kaag en Braassem zet stappen naar meer transparantie
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met het vaststellen van het rekenkamerrapport over de toepassing van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) bij decentrale overheden. Het rapport bevat belangrijke aanbevelingen die de gemeente helpen bij de invoering van de nieuwe Wet open overheid (Woo).
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 13 maart 2023 werd het rekenkamerrapport over de toepassing van de Wob besproken. Het rapport, dat in februari 2022 werd gepubliceerd, bevat zes conclusies en bijbehorende aanbevelingen die de gemeenteraad en het college worden geadviseerd over te nemen. Het doel is om de transparantie en toegankelijkheid van overheidsinformatie te verbeteren.Mevrouw De Ryck van het CDA vroeg zich af waarom de aanbevelingen niet eerder waren opgepakt. "De aanbevelingen zijn al heel lang bekend. Waarom is daar niet eerder actie op ondernomen?" vroeg ze tijdens het debat. Het college gaf aan dat de implementatie van de Woo, die vorig jaar in werking trad, tijd kost. "Het betekent niet dat wij per 1 mei alles hadden moeten ingeregeld," aldus een woordvoerder van het college.
De discussie ging verder over de wet hergebruik overheidsinformatie, die nog niet officieel in werking is getreden. De gemeente heeft de intentie om bepaalde datasets, zoals de locaties van parkeerplaatsen en bomen, actief openbaar te maken. "Onze prioriteit ligt wel bij de eerste twee toezeggingen," benadrukte de woordvoerder.
Meneer Van Beurden van Samen voor elkaar Kaag en Braassem toonde zich tevreden met de voortgang. "Ik was al bang dat het einde van het jaar zou worden, maar ik ben positief verrast," zei hij.
De gemeenteraad stemde uiteindelijk in meerderheid voor het voorstel om het rekenkamerrapport vast te stellen en de aanbevelingen over te nemen. Hiermee zet Kaag en Braassem een belangrijke stap richting meer openheid en transparantie in de lokale overheid. De raad zal periodiek worden geïnformeerd over de uitvoering van de Wob en Woo via de planning en control-cyclus.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om het rekenkamerrapport over de toepassing van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) bij decentrale overheden vast te stellen. Het rapport bevat conclusies en aanbevelingen die de raad en het college worden geadviseerd over te nemen. Het college heeft al voorstellen gedaan om deze aanbevelingen te integreren bij de invoering van de Wet open overheid (Woo). Er wordt gewerkt aan een werkinstructie voor Woo-verzoeken en een nieuw proces voor actieve openbaarmaking. De raad zal periodiek geïnformeerd worden over de uitvoering van de Wob/Woo via de P&C-cyclus. Het rapport en eventuele vervolgacties worden besproken in de raadsvergadering van 13 maart 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het rapport van de Rekenkamercommissie getiteld "De praktijk van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) bij decentrale overheden". Het rapport, opgesteld in februari 2022, bevat conclusies en aanbevelingen over de toepassing van de Wob bij decentrale overheden. De gemeenteraad wordt geadviseerd deze aanbevelingen over te nemen en uit te voeren, met name in het kader van de invoering van de Wet open overheid (Woo). Het rapport benadrukt het belang van werkinstructies voor Woo-verzoeken en periodieke informatievoorziening aan de raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de conclusies en aanbevelingen van de Rekenkamercommissie als de bestuurlijke reactie van het college omvat. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die moeten worden genomen om de aanbevelingen te implementeren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het rapport vast te stellen en de aanbevelingen te implementeren. Daarnaast moet de raad toezicht houden op de voortgang van de uitvoering en ervoor zorgen dat de aanbevelingen worden geïntegreerd in het gemeentelijk beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie overneemt en hoe zij deze in de praktijk wil brengen. Dit omvat keuzes over de prioritering van de aanbevelingen en de mate van betrokkenheid bij de uitvoering.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke aanbevelingen en een tijdlijn voor de uitvoering, maar mist concrete meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het rapport vast te stellen en de aanbevelingen over te nemen en uit te voeren.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonerparticipatie in dit voorstel. De focus ligt op interne processen en de rol van de gemeenteraad en het college.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document. Het voorstel vermeldt dat de kosten niet van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet openbaarheid van bestuur (Wob) Wet open overheid (Woo) Rekenkamercommissie Aanbevelingen Decentrale overheden Actieve openbaarmaking Werkinstructie Bestuurlijke reactie Openbaarheidsparagraaf DoeMee-onderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
Agendapunt 13 Actieplan aanpak (energie) armoede
Kaag en Braassem zet in op strijd tegen energiearmoede
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft groen licht gegeven voor een ambitieus actieplan om armoede, met name energiearmoede, aan te pakken. Met een budget van € 240.000 wil de gemeente inwoners met financiële problemen ondersteunen en preventieve maatregelen nemen om grotere problemen te voorkomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het actieplan uitgebreid besproken. Het plan, dat voortkomt uit een eerdere motie, heeft als doel om inwoners beter te informeren over beschikbare regelingen, een noodfonds op te richten en te focussen op preventie en ondersteuning via de Driemaster. De gemeenteraad zal het plan evalueren op basis van de effectiviteit van de communicatie en de resultaten van de Driemaster.De heer Jong van de VVD sprak zijn steun uit voor het plan: "Het is prima dat dit plan er ligt en we gaan hier graag in mee." Hij benadrukte het belang van ondersteuning voor huishoudens die buiten bestaande regelingen vallen. Mevrouw Wesselman van PRO waardeerde de inzet van het college en de ambtenaren: "We moeten de groep inwoners ook in beeld krijgen die we nu niet in beeld hebben."
De heer van Beurden van Samen voor Kaag en Braassem drong aan op snelle actie: "Elke dag dat we dit uitstellen, worden de problemen alleen maar groter." De heer Zwanenveld van D66 vroeg om praktische oplossingen: "Ik zou echt hopen dat we binnen regels de ruimte zoeken." Hij pleitte voor maatwerk en een efficiënte schuldhulpverlening.
Wethouder Van Duin benadrukte de noodzaak van samenwerking en maatwerk: "Dit kunnen we alleen maar samen oplossen." Hij gaf aan dat er hard gewerkt wordt aan de implementatie van het plan, inclusief de veelbesproken 'rode knop' voor laagdrempelige hulp. "Voor april hebben we dit voor elkaar," beloofde hij.
De gemeenteraad stemde uiteindelijk in met het actieplan en het bijbehorende budget van € 240.000, dat gedekt zal worden uit de algemene reserve. De wethouder kreeg de opdracht om de raad voor de zomer te informeren over de voortgang. Met deze stap hoopt Kaag en Braassem de impact van de energiearmoede op haar inwoners te verminderen en hen beter te ondersteunen in deze uitdagende tijden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een actieplan om armoede, met name energiearmoede, aan te pakken. Het doel is om inwoners met financiële problemen te ondersteunen en preventieve maatregelen te nemen om grotere problemen te voorkomen. Het plan omvat een communicatieaanpak om inwoners beter te informeren over beschikbare regelingen, de oprichting van een noodfonds voor huishoudens en organisaties, en een focus op preventie en ondersteuning via de Driemaster. Voor de uitvoering van het plan wordt een budget van € 240.000 voorgesteld, te dekken uit de algemene reserve. Er wordt ook aandacht besteed aan duurzaamheid, gezien de hoge energiekosten. Het plan zal geëvalueerd worden op basis van de effectiviteit van de communicatie en de resultaten van de Driemaster. De gemeenteraad zal hierover in maart 2023 een besluit nemen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Actieplan Aanpak Armoede
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actieplan aanpak armoede". Het plan richt zich op het ondersteunen van inwoners met financiële problemen, met een focus op zowel acute hulp als preventieve maatregelen. Het actieplan omvat een communicatieaanpak om regelingen toegankelijker te maken, een noodfonds voor huishoudens en organisaties, en een focus op preventie en ondersteuning via de Driemaster. Er wordt een budget van € 240.000 voorgesteld, te dekken uit de algemene reserve, om deze initiatieven in 2023 te realiseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen, voorgestelde acties, en financiële implicaties. Echter, verdere details over de uitvoering en specifieke meetbare doelen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet het actieplan vaststellen en het voorgestelde budget goedkeuren. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het monitoren van de voortgang en effectiviteit van het plan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen uit de algemene reserve en de prioritering van armoedebestrijding binnen de gemeentelijke agenda. Ook moet er een keuze gemaakt worden over het al dan niet aansluiten bij een bestaand noodfonds.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke benchmarks of KPI's genoemd om de effectiviteit te meten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het actieplan en het bijbehorende budget goed te keuren en vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie via samenwerking met maatschappelijke organisaties en de Driemaster, maar er is weinig detail over directe betrokkenheid van inwoners in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in verband met energiekosten. Het plan benadrukt de noodzaak van samenwerking met de afdeling duurzaamheid om energielasten te verlagen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budget van € 240.000, gedekt uit de algemene reserve. Het is een eenmalige uitgave voor 2023, met de mogelijkheid van aanvullende voorstellen indien nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Actieplan Armoede Energiearmoede Noodfonds Preventie Communicatieaanpak Driemaster Papierwinkel Duurzaamheid Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.J. Dias - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
G. van Duin - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
G. van Duin - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
G. van Duin - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Y. Peters-Adrian - Wethouder
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. van Beurden - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
G. van Duin - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.J. Dias - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 14 Zienswijze Regionale Woonagenda (RWA) en de Huisvestingsverordening Holland Rijnland (HVV)
Gemeenteraad Kaag en Braassem Steunt Regionale Woonagenda: Focus op Betaalbare Woningbouw
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met het indienen van een zienswijze op de concept Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening van Holland Rijnland. Deze documenten zijn bedoeld om de woningbouw in de regio te verbeteren, met een nadruk op sociale en betaalbare woningen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het belang van de Regionale Woonagenda en de Huisvestingsverordening benadrukt. Deze documenten moeten worden aangepast aan de huidige behoeften, zodat ze beter aansluiten bij de lokale beleidsdoelen. De raad werd gevraagd hun zienswijze in te dienen, zodat de documenten verder kunnen worden ontwikkeld. De inzageperiode loopt tot 21 maart 2023.De heer Van Seggele van PRO opende het debat met lof voor de inspanningen van het college: "Volgens mij gebeuren de goede dingen in de lobby, en daar ben ik heel blij om." Hij benadrukte het belang van samenwerking met de regio om de doelstellingen te bereiken en sprak de hoop uit dat de zienswijze met een krachtig blok van 19 stemmen zou worden aangenomen.
D66-raadslid Vuilbrief was tevreden met de zienswijze en diende een amendement in om de focus op openbaar vervoer in de regio te versterken. "We willen niet alleen focussen op het OV in de steden, maar ook in de regio," aldus Vuilbrief. Het amendement kreeg brede steun van andere fracties, waaronder SVKB en CDA.
De discussie over de focus op dure versus betaalbare woningen leidde tot enige discussie. Mevrouw Bader van de VVD vroeg zich af waarom er minder focus op dure woningen zou moeten zijn, gezien het potentieel voor een carrousel van verhuizingen die goedkopere woningen vrijmaakt. "Waarom zouden we dat dan zo specifiek willen opnemen?" vroeg ze.
De wethouder verduidelijkte dat de regionale woonagenda inzet op een 30-40-30 verdeling: 30% sociaal, 40% midden, en 30% duur. Dit is in lijn met het raadsakkoord en de landelijke richtlijnen. "We willen meer sturen op betaalbare categorieën," legde hij uit.
Het amendement van D66 om een passage over de realisatieovereenkomst te schrappen, werd eveneens aangenomen. "Deze passage is overbodig geworden," aldus Vuilbrief.
De stemming resulteerde in een meerderheid voor het voorstel, waarmee de zienswijze officieel werd vastgesteld en ingediend bij het Dagelijks Bestuur van Holland Rijnland. De raad hoopt hiermee een sterke basis te leggen voor de verdere ontwikkeling van de regionale woonplannen.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een zienswijze in te dienen op de concept Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening van Holland Rijnland. Deze documenten zijn bedoeld om de woningbouw in de regio te verbeteren, met een focus op sociale en betaalbare woningen. Er zijn afspraken gemaakt over het aantal te bouwen betaalbare woningen en de regels voor toewijzing. De Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening moeten worden aangepast aan de huidige behoeften. De gemeenteraad wordt gevraagd om hun zienswijze in te dienen, zodat deze documenten verder kunnen worden ontwikkeld en afgestemd op lokale beleidsdoelen. Er zijn geen directe risico's verbonden aan het voorstel, maar het is belangrijk dat de gemeenteraad betrokken blijft bij het proces. De inzageperiode loopt tot 21 maart 2023, waarna de documenten verder in het bestuurlijke proces worden behandeld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze concept Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening Holland Rijnland". Het voorstel betreft het vaststellen en indienen van een zienswijze op de concept Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening bij het Dagelijks Bestuur van Holland Rijnland. Het doel is om de woningbouw in de regio te versterken, met een focus op sociale en betaalbare woningen. De documenten bieden kaders voor de verdeling en toewijzing van deze woningen en sluiten aan op lokale beleidsdoelen. Er wordt samengewerkt met gemeenten in de regio om afspraken te maken over woningbouw en bijzondere doelgroepen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de doelen, de samenwerking in de regio, en de beleidskaders die worden voorgesteld. Echter, er is ruimte voor meer specificiteit over de financiële implicaties en de exacte impact op lokale beleidsdocumenten.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen op de concept Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening. Dit houdt in dat de raad de documenten beoordeelt en feedback geeft, die vervolgens wordt meegenomen in de besluitvorming door het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van sociale en betaalbare woningbouw, de toewijzing van woningen aan bijzondere doelgroepen, en de mate van lokale autonomie binnen de regionale kaders. Ook moet de raad beslissen over de inzet op tijdelijke woningbouw en de registratie van arbeidsmigranten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en tijdlijnen, maar mist concrete meetbare resultaten en een gedetailleerde financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdsdruk op de Realisatieagenda kan tot problemen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening vast te stellen en in te dienen.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien alle gemeenten en woningcorporaties in het proces zijn meegenomen. De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er wordt een verbinding gemaakt met de Regionale Energie Strategie en het beleid op de energietransitie en verduurzamingsopgaven.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er is geen gedetailleerde financiële onderbouwing of dekking aangegeven, wat een aandachtspunt is voor de raad bij het beoordelen van de haalbaarheid van de plannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Woonagenda Huisvestingsverordening Sociale woningen Betaalbare woningen Holland Rijnland Woningbouwplannen Doelgroepen Realisatieagenda Woonopgaven OmgevingsvisieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
I.J.M. Bader - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
I.J.M. Bader - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
I.J.M. Bader - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
I.J.M. Bader - VVD
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Kistemaker - Wethouder
Y. Peters-Adrian - Wethouder
D. Kistemaker - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
I.J.M. Bader - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
I.J.M. Bader - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
I.J.M. Bader - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
I.J.M. Bader - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
02:06:28 - 02:08:55 - 02:10:24 - 02:11:51 - 02:13:36 - 02:13:53 - 02:16:07 - 02:16:45 - 02:18:52 - 02:18:59 - 02:19:27 - 02:20:18 - 02:20:49 - 02:21:07 - 02:21:30 - 02:22:00 - 02:23:18 - 02:23:47 - 02:24:39 - 02:25:53 - 02:26:53 - 02:28:31 - 02:28:34 - 02:28:43 - 02:29:26 - 02:30:18 - 02:30:24 - 02:31:20 - 02:32:06 - 02:32:10