03-04-2023 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Agendapunt 3 Mededelingen
Tanja Van Klink
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Agendapunt 6 Duurzame opvang asielzoekers in regio Hollands Midden
Regio Hollands Midden overweegt duurzame opvang voor 2200 asielzoekers
De regio Hollands Midden staat voor een grote uitdaging: het duurzaam opvangen van 2200 asielzoekers voor minimaal vijf jaar. Dit plan maakt deel uit van een bredere afspraak binnen Zuid-Holland om 10.000 opvangplekken te realiseren. De gemeenteraden van de achttien betrokken gemeenten moeten nog instemmen met de voorgestelde plannen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat over het voorstel om 2200 asielzoekers duurzaam op te vangen in de regio Hollands Midden, kwamen verschillende zorgen en vragen naar voren. De verdeling van asielzoekers over de regio's Holland Rijnland en Midden-Holland zal gebaseerd zijn op het aantal inwoners per gemeente, met ruimte voor aanpassingen bij wederzijdse instemming. Grote opvanglocaties kunnen voorzieningen bieden aan kleinere locaties. De provincie Zuid-Holland wordt gevraagd om financiële en planologische ondersteuning te bieden vanwege de druk op de woningmarkt.De heer Hoogendoorn benadrukte het belang van vooruitzien: "Onze burgemeester had ons al verteld dat dit eraan zat te komen en we konden ons voorbereiden. We kunnen het waarderen dat het regeren is vooruitzien." Hij uitte echter ook zorgen over de spreidingswet, die nog in behandeling is: "Wat gebeurt er als de spreidingswet er echt niet doorheen komt?"
De heer Zwanenveld prees de proactieve houding van de regio: "Wat goed dat vanuit onze gemeente vanuit de regio proactief nagedacht wordt hoe we mensen in nood helpen." Hij vroeg zich echter af waarom het college niet al zelfstandig aan de slag gaat: "Waarom voelt de burgemeester zich niet vrij hiermee gewoon aan de slag te gaan?"
De heer Zoetendaal uitte kritiek op de landelijke aanpak: "Het is natuurlijk ook weer een landelijk dingetje waar we niet uitkomen en dus gooien we dit ook gelijk maar eventjes bij de gemeentes neer zonder echt een structurele aanpak."
Mevrouw Van Klink benadrukte het belang van samenwerking en participatie: "Een beleid gericht op samenwerking tussen overheden en burgerinitiatieven is van groot belang in de opvang van vluchtelingen."
De portefeuillehouder reageerde op de vragen en zorgen door te benadrukken dat de opgave urgent is en dat er gezamenlijk naar oplossingen gezocht moet worden. "De opgave ligt er, en we moeten aan de slag," aldus de portefeuillehouder. Ze benadrukte dat er nog geen concrete locaties zijn en dat de betrokkenheid van inwoners cruciaal is in het verdere proces.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen zijn over de uitvoering en financiering van het plan. De gemeenteraden van de achttien betrokken gemeenten moeten nog instemmen met de voorgestelde plannen. De evaluatie van de aanpak zal na twee jaar plaatsvinden.
Samenvatting
De regio Hollands Midden overweegt om 2200 asielzoekers duurzaam op te vangen voor minimaal vijf jaar. Dit plan is onderdeel van een bredere afspraak binnen Zuid-Holland om 10.000 opvangplekken te realiseren. De verdeling van asielzoekers over de regio's Holland Rijnland en Midden-Holland zal gebaseerd zijn op het aantal inwoners per gemeente, met ruimte voor aanpassingen bij wederzijdse instemming. Grote opvanglocaties kunnen voorzieningen bieden aan kleinere locaties. De provincie Zuid-Holland wordt gevraagd om financiële en planologische ondersteuning te bieden vanwege de druk op de woningmarkt. De spreidingswet, die nog in behandeling is, zal gemeenten verplichten om asielzoekers op te vangen. Gemeenteraden van de achttien betrokken gemeenten moeten nog instemmen met de voorgestelde plannen. Evaluatie van de aanpak zal na twee jaar plaatsvinden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Duurzame opvang asielzoekers in regio Hollands Midden." Het voorstel richt zich op het creëren van 2200 duurzame opvangplekken voor asielzoekers in de regio Hollands Midden, als onderdeel van een bredere provinciale taakstelling van 10.000 plekken. Het plan omvat de coördinatie en monitoring van deze opvang door de regio's Holland Rijnland en Midden-Holland, met een verdeling van asielzoekers op basis van inwoneraantal. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheden voor grotere opvanglocaties die kleinere locaties kunnen ondersteunen. Financiële en planologische ondersteuning van de provincie Zuid-Holland is essentieel vanwege de druk op de woningmarkt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en een gedetailleerde onderbouwing van de noodzaak en aanpak. Het bevat echter nog enkele onbepaalde elementen, zoals de exacte financiële dekking en participatie-informatie.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel bekrachtigen en de afspraken goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het faciliteren van de uitvoering en het waarborgen van de lokale betrokkenheid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de verdeling van asielzoekers, de samenwerking met andere gemeenten en regio's, en de mate van betrokkenheid bij de uitvoering van de opvang.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van aantallen en tijdsduur (minimaal vijf jaar), maar mist specifieke tijdlijnen voor de uitvoering en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe financiële en planologische steun kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde afspraken te bekrachtigen en de coördinerende rol van de regio's te ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie niet expliciet, maar impliceert betrokkenheid van gemeenten en regio's. Er is ruimte voor verdere verduidelijking van de participatie van lokale gemeenschappen en belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op langdurige opvangoplossingen en de integratie van voorzieningen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog te bepalen en hangen af van de mate van ondersteuning door de provincie en het Rijk. Er is een verzoek om financiële steun ingediend bij de provincie Zuid-Holland.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzame opvang Asielzoekers Hollands Midden Spreidingswet Provincie Zuid-Holland Holland Rijnland Midden-Holland Woningmarkt Veiligheidsregio OpvanglocatiesVerfijning van de zoekopdracht:
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
C.W. Zwaaneveld - D66
H.H.T. Bax - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Tanja Van Klink
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Tanja Van Klink
H.H.T. Bax - Samen
C.W. Zwaaneveld - D66
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
C.W. Zwaaneveld - D66
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
C.W. Zwaaneveld - D66
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
C.W. Zwaaneveld - D66
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
C.W. Zwaaneveld - D66
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
C.W. Zwaaneveld - D66
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
Tanja Van Klink
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
C.W. Zwaaneveld - D66
H.H.T. Bax - Samen
Tanja Van Klink
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
00:10:25 - 00:12:29 - 00:14:24 - 00:16:27 - 00:19:25 - 00:19:43 - 00:23:07 - 00:24:42 - 00:25:32 - 00:25:51 - 00:30:06 - 00:30:40 - 00:31:55 - 00:32:28 - 00:33:11 - 00:33:17 - 00:34:11 - 00:35:23 - 00:37:13 - 00:37:35 - 00:42:07 - 00:42:42 - 00:43:12 - 00:43:29 - 00:44:04 - 00:44:24 - 00:45:18 - 00:48:18 - 00:49:45 - 00:51:19 - 00:52:07 - 00:52:50 - 00:53:58 - 00:54:46 - 00:55:21 - 00:55:27 - 00:55:52 - 00:56:47 - 00:56:57 - 00:57:03 - 00:57:15 - 00:57:25 - 00:57:35 - 00:57:40
F.J. Zoetendaal - Samen
Agendapunt 7 Evaluatie huisvesting arbeidsmigranten
Gemeenteraad Debatteert over Nieuwe Huisvestingsregels voor Arbeidsmigranten
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een voorstel om de beleidsregels voor de huisvesting van arbeidsmigranten te herzien. Het doel is om samen met marktpartijen en arbeidsmigranten een beleid te ontwikkelen dat beter aansluit bij de huidige behoeften. De evaluatie van het bestaande beleid heeft geleid tot een aantal voorgestelde wijzigingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de beleidsregels voor de huisvesting van arbeidsmigranten te herzien, uitvoerig besproken. De wijzigingen betreffen onder andere de huisvesting in het glastuinbouwgebied, de vergunningstermijn, en de parkeernormen. Ook wordt er gekeken naar de definitie van arbeidsmigrant en tijdelijke huisvesting. Verder wordt voorgesteld om een convenant aan te gaan met de Stichting Normering Flexwonen (SNF) om beter inzicht te krijgen in de huisvestingssituatie binnen de gemeente.Steun en Kritische Vragen
Verschillende raadsleden spraken hun steun uit voor het voorstel. "Door het gesprek met elkaar te voeren, denk ik dat we nu gekomen zijn tot het huidige raadsvoorstel," aldus raadslid Mulders. Mevrouw Wesselman voegde daaraan toe: "Wat wij ook heel erg belangrijk vinden, is dat de SNF als organisatie mee gaat helpen om te zorgen dat volgens de richtlijnen gewerkt gaat worden."
Toch waren er ook kritische vragen. Mevrouw Wesselman vroeg zich af waarom het convenant met de SNF geen deel uitmaakt van de voorgestelde veranderingen. "Het lijkt me ook heel handig wanneer dat wordt samengevoegd," stelde ze voor. Daarnaast vroeg ze zich af waarom er geen maximale norm is gesteld voor de huisvesting van arbeidsmigranten.
Zorgen over Enquêteresultaten
De enquête over de huisvesting van arbeidsmigranten leverde weinig respons op, wat tot zorgen leidde. "Jammer dat het resultaat daarop niet helemaal het gewenst is geweest," merkte de heer De Jong op. Hij vroeg of de gemeente mogelijkheden ziet om via ondernemers meer arbeidsmigranten te bereiken voor toekomstige enquêtes.
Toekomstige Stappen
Wethouder Kistenmaker benadrukte dat er hard is gewerkt aan het voorstel en dat er veel input is verzameld. "We hebben met elkaar vastgesteld dat er een behoefte is aan de huisvesting van arbeidsmigranten," zei hij. Hij erkende dat er nog vragen zijn over de exacte behoefte en locaties, maar benadrukte dat er continu aan gewerkt wordt.
Het voorstel zal verder besproken worden tijdens de besluitvormende raadsvergadering op 17 april, waar het als bespreekstuk op de agenda staat. De gemeenteraad zal dan een definitief besluit nemen over de voorgestelde wijzigingen in de beleidsregels voor de huisvesting van arbeidsmigranten.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een voorstel om de beleidsregel voor de huisvesting van arbeidsmigranten te wijzigen. Het doel is om samen met marktpartijen en arbeidsmigranten een herzien beleid te ontwikkelen dat beter aansluit bij de huidige behoeften. De evaluatie van het bestaande beleid is afgerond en heeft geleid tot een aantal voorgestelde wijzigingen. Deze wijzigingen betreffen onder andere de huisvesting in het glastuinbouwgebied, de vergunningstermijn, en de parkeernormen. Ook wordt er gekeken naar de definitie van arbeidsmigrant en tijdelijke huisvesting. Verder wordt voorgesteld om een convenant aan te gaan met de Stichting Normering Flexwonen (SNF) om beter inzicht te krijgen in de huisvestingssituatie binnen de gemeente. De gemeenteraad zal binnenkort een besluit nemen over het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De mondelinge vraag van het CDA tijdens de Visie & Advies-avond van 3 april betreft de mogelijkheid om de vergunningstermijn bij legalisaties van huisvesting voor arbeidsmigranten in te korten met het aantal jaren dat de huisvesting al illegaal in gebruik is. De portefeuillehouder heeft toegezegd hier schriftelijk op terug te komen. De Raad van State heeft echter bepaald dat de termijn van 10 jaar voor een tijdelijke vergunning begint bij de eerste verlening en niet kan worden teruggedraaid naar het begin van het illegale gebruik. Dit zou de uitvoerbaarheid en rechtszekerheid van het beleid negatief beïnvloeden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de juridische context en de uitspraken van de Raad van State duidelijk uiteenzet. Echter, het biedt geen concrete alternatieven of oplossingen voor de gestelde vraag.
Rol van de raad:
De raad moet de juridische implicaties van de vraag begrijpen en overwegen of er beleidsmatige aanpassingen nodig zijn. Ze moeten ook beslissen of ze verder onderzoek of discussie willen over de mogelijkheden binnen de huidige wetgeving.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de huidige juridische interpretatie willen volgen of proberen om beleidswijzigingen te initiëren die meer flexibiliteit bieden in de vergunningstermijnen voor legalisaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch of tijdgebonden (SMART) omdat het geen concrete acties of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het mist praktische uitvoerbaarheid.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de huidige juridische interpretatie accepteren of verdere stappen willen ondernemen om de regelgeving aan te passen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van belanghebbenden of de betrokkenheid van de gemeenschap bij het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de juridische aspecten van vergunningstermijnen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting arbeidsmigranten Vergunningstermijn Legalisatie Illegaal gebruik Raad van State Tijdelijke vergunning Instandhoudingstermijn Uitspraak Rechtszekerheid WillekeurVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie Beleidsregel Huisvesting Arbeidsmigranten." Het voorstel beoogt de beleidsregel uit 2018 te herzien op basis van een evaluatie met marktpartijen en arbeidsmigranten. De wijzigingen richten zich op het verduidelijken en aanpassen van regels omtrent de huisvesting van arbeidsmigranten, zoals de vergunningstermijn, parkeernormen, en concentratie van huisvestingslocaties. Het doel is om de beleidsregel in lijn te brengen met Europese wetgeving en lokale behoeften, en om de huisvesting van arbeidsmigranten binnen de gemeente te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde wijzigingen en de onderliggende redenen. Het bevat ook een evaluatie van de huidige situatie en de input van verschillende belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in de beleidsregel. Daarnaast kan de raad wensen en bedenkingen uiten over het aangaan van een convenant met de Stichting Normering Flexwonen (SNF).
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de versoepeling of aanscherping van regels, zoals de definitie van arbeidsmigrant, parkeernormen, en de concentratie van huisvestingslocaties. Ook moet de raad overwegen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de gemeentelijke en Europese richtlijnen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele punten die verder verduidelijkt kunnen worden, zoals de exacte behoefte aan arbeidsmigranten en beschikbare bedden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de wijzigingen hangt af van de beschikbaarheid van actuele data.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de beleidsregel en of zij wensen en bedenkingen heeft over het convenant met SNF.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er participatiebijeenkomsten zijn geweest met omwonenden, huisvesters/ondernemers en arbeidsmigranten. Er is echter weinig respons gekomen op de enquête onder arbeidsmigranten, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen kosten verbonden aan het voorstel, en er wordt geen specifieke dekking genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting arbeidsmigranten Beleidsregel Evaluatie Vergunningen Glastuinbouwgebied Parkeernorm Concentratievorming Communicatie Herstructurering SNF (Stichting Normering Flexwonen)Verfijning van de zoekopdracht:
R. Möllers - VVD
H.H.T. Bax - Samen
Thea Wesselman
H.H.T. Bax - Samen
J.J. de Jong - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J.J. de Jong - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
J. Hoogendoorn - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
R. Möllers - VVD
Thea Wesselman
J.J. de Jong - Samen
Sam Vijlbrief
H.H.T. Bax - Samen
J. Hoogendoorn - CDA
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Agendapunt 8 Herinrichten en groot onderhoud begraafplaats, Kerkweg Woubrugge
Begraafplaats Woubrugge krijgt opknapbeurt: "Een waardige plek voor afscheid en herdenking"
De gemeente Kaag en Braassem heeft plannen om de begraafplaats aan de Kerkweg in Woubrugge te herinrichten. Het doel is om de uitstraling te verbeteren, de ruimte beter te benutten en de begraafplaats toekomstbestendig te maken. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden de plannen uitvoerig besproken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de herinrichting van de begraafplaats in Woubrugge kwamen verschillende zorgen en vragen naar voren. De gemeente heeft een budget van € 245.500,- exclusief btw geraamd voor de werkzaamheden, die onder andere het opknappen van paden, het herinrichten van het parkeerterrein en het aanleggen van een urnentuin en strooiveld omvatten. Ook wordt er gekeken naar het verduurzamen van de gebouwen, bijvoorbeeld door het plaatsen van sedumdaken en zonnepanelen.Noodzaak en kosten
De fractie van PRO uitte twijfels over de noodzaak van de herinrichting, gezien de eerdere uitbreiding van de begraafplaats die nauwelijks gebruikt wordt. "Feit is dat deze begraafplaats weinig sfeer heeft en dus niet aantrekkelijk is om nabestaanden de laatste eer te bewijzen," aldus een raadslid van PRO. De partij benadrukte het belang van een degelijk onderhoudsplan om de langjarige kostendekkendheid te waarborgen.
Participatie en betrokkenheid
Er ontstond enige verwarring over de betrokkenheid van uitvaartondernemers bij de plannen. Hoewel de gemeente aangaf dat er met meerdere partijen was gesproken, bleek uit het debat dat slechts één lokale begrafenisondernemer daadwerkelijk had gereageerd op de plannen. "Er is contact geweest met 14 partijen, maar slechts één heeft interesse getoond om het uit te voeren," verduidelijkte een raadslid.
Duurzaamheid en toekomstbestendigheid
D66 benadrukte het belang van duurzaamheid in de plannen. "Als we zoveel geld gaan uitgeven om dit te verbeteren, laat het dan ook gelijk helemaal goed doen en die duurzaamheid gewoon meenemen," stelde een raadslid. De partij vroeg ook om meer duidelijkheid over de fluctuaties in de kosten van de afgelopen jaren.
Conclusie en vervolg
De gemeenteraad besloot dat er meer informatie nodig is voordat er een definitief besluit kan worden genomen. Er werd afgesproken dat de wethouder een gedetailleerd onderhoudsplan en een financiële onderbouwing van de afgelopen vijf jaar zal aanleveren. Het onderwerp zal opnieuw worden besproken tijdens de volgende raadsvergadering.
Met de herinrichting wil de gemeente Kaag en Braassem ervoor zorgen dat de begraafplaats in Woubrugge een waardige plek blijft voor afscheid en herdenking. De plannen worden in 2023 uitgevoerd, mits de gemeenteraad akkoord gaat met de voorgestelde investeringen.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt de begraafplaats aan de Kerkweg in Woubrugge te herinrichten. Het plan is om de uitstraling te verbeteren, de ruimte beter te benutten en de begraafplaats toekomstbestendig te maken. Er wordt gedacht aan het opknappen van paden, het herinrichten van het parkeerterrein, en het aanleggen van een urnentuin en strooiveld. Ook wordt er gekeken naar het verduurzamen van de gebouwen, bijvoorbeeld door het plaatsen van sedumdaken en zonnepanelen. Voor deze werkzaamheden is een budget van € 245.500,- exclusief btw geraamd. De gemeente wil hiermee de kostendekkendheid van de begraafplaats verbeteren en ervoor zorgen dat het een waardige plek blijft voor afscheid en herdenking. Er is contact geweest met uitvaartondernemers om hun input te verzamelen. De gemeente wil de plannen in 2023 uitvoeren en zal de raad informeren na afronding van de herinrichting.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Herinrichten begraafplaats aan de Kerkweg Woubrugge
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herinrichten begraafplaats aan de Kerkweg Woubrugge". Het plan beoogt de begraafplaats te optimaliseren door groot onderhoud en herinrichting, met als doel een waardige rust- en gedenkplaats te creëren. De herinrichting omvat onder andere het opknappen van paden, het inrichten van een urnentuin en strooiveld, en het verbeteren van de bestaande gebouwen. Er wordt € 245.500,- exclusief btw gereserveerd voor deze werkzaamheden, met als doel de kostendekkendheid van de begraafplaats te verhogen en de kwaliteit van de locatie te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerd plan van aanpak, een financiële raming, en een overzicht van de geplande werkzaamheden. Echter, de geheimhouding van de begroting kan de transparantie beperken.
Rol van de raad:
De raad moet het plan van aanpak vaststellen, de financiële middelen goedkeuren, en de geheimhouding van de begroting bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de prioritering van de herinrichting. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van geheimhouding van financiële details.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en geplande werkzaamheden. Echter, de tijdlijn voor de uitvoering in 2023 is ambitieus en kan als niet volledig realistisch worden beschouwd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het plan van aanpak goed te keuren, de financiële middelen toe te wijzen, en de geheimhouding van de begroting te bekrachtigen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest door middel van een enquête onder uitvaartondernemers. Er is echter beperkte betrokkenheid van andere belanghebbenden of het bredere publiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er wordt geïnvesteerd in meer groen en er zijn plannen om de gebouwen te verduurzamen, bijvoorbeeld door het onderzoeken van sedumdaken en zonne-energie.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor de herinrichting bedragen € 245.500,- exclusief btw. De dekking komt uit het begrotingsresultaat van 2023. De jaarlijkse kapitaallasten vanaf 2024 bedragen € 5.227,50 en worden opgenomen in de begroting van 2024 en verder.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Begraafplaats Woubrugge Onderhoud Kostendekkendheid Urnentuin Strooiveld Uitstraling Duurzaamheid ExploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
R.R.M. van Leeuwen - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R.R.M. van Leeuwen - PRO
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Sam Vijlbrief
H.H.T. Bax - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Sam Vijlbrief
H.H.T. Bax - Samen
O.G.M. van Leijden - CDA
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
O.G.M. van Leijden - CDA
D. Jong - VVD
H.H.T. Bax - Samen
O.G.M. van Leijden - CDA
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
O.G.M. van Leijden - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Sam Vijlbrief
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
O.G.M. van Leijden - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
D. Jong - VVD
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
O.G.M. van Leijden - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Sam Vijlbrief
H.H.T. Bax - Samen
Sam Vijlbrief
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
O.G.M. van Leijden - CDA
H.H.T. Bax - Samen
R.R.M. van Leeuwen - PRO
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
Sam Vijlbrief
H.H.T. Bax - Samen
R.R.M. van Leeuwen - PRO
F.J. Zoetendaal - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Sam Vijlbrief
O.G.M. van Leijden - CDA
H.H.T. Bax - Samen
D. Jong - VVD
H.H.T. Bax - Samen
O.G.M. van Leijden - CDA
H.H.T. Bax - Samen
I.J.M. Bader - VVD
H.H.T. Bax - Samen
R.A. van Seggelen - PRO
H.H.T. Bax - Samen
F.J. Zoetendaal - Samen
H.H.T. Bax - Samen
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
H.H.T. Bax - Samen
01:54:51 - 01:55:18 - 01:55:23 - 01:55:51 - 01:57:00 - 01:59:38 - 02:02:53 - 02:05:07 - 02:05:14 - 02:06:52 - 02:07:41 - 02:08:38 - 02:13:15 - 02:16:48 - 02:22:09 - 02:24:15 - 02:26:16 - 02:26:33 - 02:26:57 - 02:28:42 - 02:29:27 - 02:29:55 - 02:31:19 - 02:33:07 - 02:33:29 - 02:33:38 - 02:34:48 - 02:36:03 - 02:36:41 - 02:37:28 - 02:37:55 - 02:38:18 - 02:38:44 - 02:40:54 - 02:41:38 - 02:42:56 - 02:43:43
I.J.M. Bader - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
Agendapunt 9 Vervolg project niet-geregeld grondgebruik
Gemeenteraad Leimuiden zet project niet-geregeld grondgebruik voort
De gemeenteraad van Leimuiden heeft besloten het project voor niet-geregeld grondgebruik voort te zetten. Het project, dat eerder in Roelofarendsveen werd uitgevoerd, richt zich op het reguleren van het gebruik van gemeentegrond door derden. Het voorstel omvat een projecttarief van € 170 per m² voor de jaren 2023 en 2024, met uitzondering van snippergrond.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om het project niet-geregeld grondgebruik voort te zetten in Leimuiden uitgebreid besproken. Het project, dat eerder in Roelofarendsveen werd uitgevoerd, heeft als doel om het gebruik van gemeentegrond door derden goed te regelen en mogelijke verjaring van eigendomsrechten te voorkomen.Wethouder Vilbrief benadrukte het belang van het project: "Het regelen van niet-geregeld grondgebruik is een taak die de overheid behoort te doen. We streven ernaar om dit met de menselijke maat te doen." De wethouder kreeg bijval van verschillende raadsleden, die het voorstel complimenteerden.
Er waren echter ook vragen en zorgen. Raadslid Moore vroeg om duidelijkheid over de kosten van € 24.000 die in 2022 werden gemaakt. "We hebben afgesproken dat we geen externe bureaus meer zouden inschakelen," aldus Moore. De wethouder legde uit dat de kosten voornamelijk betrekking hadden op de coördinatie van deskundigheden door een externe partij, niet een bureau zoals in het verleden.
Een ander punt van discussie was de aanpak van verjaring. Moore benadrukte dat gebruikers bij twijfel over eigendom het Kadaster moeten raadplegen. "We hebben duidelijke kaders afgesproken," zei hij. De wethouder verduidelijkte dat gebruikers inderdaad moeten aantonen dat zij door verjaring eigenaar zijn geworden, en dat de gemeente deze claims zorgvuldig beoordeelt.
Ondanks de vragen en discussiepunten, was er brede steun voor het voorstel. De gemeenteraad besloot unaniem dat het project als hamerstuk naar de besluitvormende Raad van 17 april kan gaan. "We hebben nu een menselijkere versie van het plan, en dat vinden wij belangrijker dan de financiële opbrengst," aldus raadslid Veilbrief.
Met de voortzetting van het project in Leimuiden hoopt de gemeente niet alleen duidelijkheid te scheppen over grondgebruik, maar ook eventuele juridische geschillen in de toekomst te voorkomen. Het project zal door de eigen organisatie worden uitgevoerd, met een focus op persoonlijk contact met betrokken inwoners.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om het project voor niet-geregeld grondgebruik voort te zetten in Leimuiden. Dit project heeft als doel om het gebruik van gemeentegrond door derden goed te regelen. Het voorstel is om een projecttarief van € 170 per m² te hanteren voor de jaren 2023 en 2024, met uitzondering van snippergrond. De aanpak is gebaseerd op ervaringen uit Roelofarendsveen, waar het project eerder is uitgevoerd. Er wordt een analyse gemaakt van de situaties in Leimuiden, en alleen relevante gevallen worden aangepakt. Het project zal door de eigen organisatie worden uitgevoerd, en er wordt gestreefd naar persoonlijk contact met betrokken inwoners. Jaarlijks wordt de voortgang gerapporteerd aan de raad. Het niet regelen van grondgebruik kan leiden tot verjaring van eigendomsrechten en onbeantwoorde vragen over beheer en onderhoud.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vervolg project niet-geregeld grondgebruik
Samenvatting: Het voorstel betreft de voortzetting van het project om niet-geregeld grondgebruik in de gemeente Kaag en Braassem te reguleren, met een focus op Leimuiden. Na afronding van de pilot in Roelofarendsveen, waar veel situaties van niet-geregeld grondgebruik zijn aangepakt, wil de gemeente nu Leimuiden aanpakken. Het projecttarief voor 2023 en 2024 is vastgesteld op €170 per m², exclusief snippergrond. Het project wordt door de eigen organisatie uitgevoerd en gefinancierd uit de projectinkomsten. Persoonlijk contact met betrokken inwoners is essentieel voor het succes van het project.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, aanpak, financiële aspecten en de rol van de raad. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke situaties en de exacte planning zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om het project voort te zetten in Leimuiden en het aangepaste projecttarief goed te keuren. De raad speelt een toezichthoudende rol door jaarlijks voortgangsrapportages te ontvangen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de voortzetting van het project en de vaststelling van het projecttarief. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met situaties van ondergeschikte betekenis en de balans tussen regulering en persoonlijke benadering.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (via voortgangsrapportages), en tijdgebonden (2023-2024 met mogelijke uitloop naar 2025). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid kan worden beïnvloed door de capaciteit van de organisatie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het project in Leimuiden voort te zetten en het aangepaste projecttarief goed te keuren.
Participatie
Participatie is een belangrijk onderdeel van het voorstel. Er wordt nadruk gelegd op persoonlijk contact en overleg met betrokken inwoners om tot een regeling te komen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden gedekt door de inkomsten uit het project. Er is geen gedetailleerde financiële analyse, maar de raad wordt jaarlijks geïnformeerd over de financiën via voortgangsrapportages.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Niet-geregeld grondgebruik Leimuiden Projecttarief Roelofarendsveen Gemeentegrond Inflatiecorrectie Wegbermen Precarioverordening Menselijke maat Verjaring eigendomsrechtVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gewijzigde koers project niet-geregeld grondgebruik
Samenvatting: Het voorstel betreft een fundamentele koerswijziging in het project voor niet-geregeld grondgebruik. De oorspronkelijke juridische benadering wordt vervangen door een gezamenlijke aanpak tussen gemeente en inwoners. De focus verschuift van juridische regelingen naar het samen vaststellen en regelen van eigendomssituaties. De bewijslast ligt niet langer bij de inwoners, maar wordt een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het project richt zich op maatwerkoplossingen, waarbij de specifieke omstandigheden en geschiedenis van het grondgebruik worden meegenomen. De financiële doelstellingen worden losgelaten, en de communicatie wordt verbeterd om de samenwerking te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de achtergrond, doelstellingen, en de voorgestelde wijzigingen in de aanpak van het project duidelijk uiteenzet. Echter, details over de financiële implicaties en de exacte uitvoering van de nieuwe aanpak kunnen uitgebreider worden beschreven.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de gewijzigde koers en het geven van opdracht aan het college om het project volgens de nieuwe uitgangspunten uit te voeren. Zonder goedkeuring van de raad kan het project niet verder worden uitgevoerd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de verschuiving van een juridische naar een gezamenlijke aanpak. Dit omvat het loslaten van de financiële doelstellingen en het accepteren van een meer collaboratieve benadering met inwoners.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART:
- Specifiek: Ja, de doelen zijn duidelijk omschreven.
- Meetbaar: Niet volledig, er ontbreken concrete meetbare doelen.
- Acceptabel: Ja, mits de raad instemt.
- Realistisch: Ja, maar afhankelijk van effectieve samenwerking.
- Tijdsgebonden: Nee, er is geen specifieke tijdlijn aangegeven.
Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties en meetbare doelen kunnen beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de gewijzigde koers vast te stellen en het college opdracht te geven het project volgens de nieuwe uitgangspunten uit te voeren.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door een gezamenlijke aanpak tussen gemeente en inwoners, waarbij de communicatie en samenwerking centraal staan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien het project streeft naar duurzame oplossingen voor eigendoms- en beheervraagstukken.
Financiële Gevolgen
De financiële doelstellingen worden losgelaten, en er is een factuur van €29.580 door Eiffel. De verwachte opbrengsten van grondverkopen zijn opgenomen in een vertrouwelijke bijlage, maar verdere details over de dekking van kosten ontbreken in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Niet-geregeld grondgebruik Eigendomssituaties Snippergrond Maatwerk Feitenonderzoek Communicatie Pilot Roelofarendsveen Verjaring COVID-19 Focus met AmbitieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Stand van zaken project niet-geregeld grondgebruik". Het project, gestart in 2020, richt zich op het reguleren van niet-geregeld grondgebruik in Roelofarendsveen. Na een inventarisatie in 2019 werden 161 situaties geïdentificeerd, waarvan er 93 werden aangeschreven. In 2021 wijzigde de aanpak naar samenwerking met inwoners in plaats van een formeel-juridische benadering. Dit leidde tot succesvolle onderhandelingen, zoals bij de Rembrandt van Rijnsingel, waar 12 van de 13 bewoners gemeentegrond aankochten. Het project leverde een positief financieel resultaat van €50.000 op over de periode 2020-2022.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de voortgang, financiële resultaten en de veranderde aanpak. Echter, het mist specifieke details over de resterende 20 dossiers en de exacte plannen voor 2023.
Rol van de raad:
De raad heeft de koerswijziging in 2021 goedgekeurd en wordt op de hoogte gehouden van de voortgang. Hun rol is toezichthoudend en richtinggevend, vooral bij het bepalen van de strategie en aanpak.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de voortzetting van de huidige aanpak, de mate van samenwerking met inwoners, en hoe om te gaan met de resterende dossiers. Ook moeten ze keuzes maken over de financiële aspecten en eventuele verdere investeringen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke doelen voor 2023 en concrete meetbare resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de voortgang van de resterende dossiers is vaag.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met inwoners, wat een positieve ontwikkeling is ten opzichte van de eerdere formele benadering. Dit wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van grondgebruik en ruimtelijke ordening.
Financiële gevolgen:
Het project heeft een positief financieel resultaat van €50.000 opgeleverd. De kosten van externe inhuur zijn aanzienlijk gedaald. Er is geen specifieke dekking nodig, gezien het positieve resultaat. Verdere financiële details voor 2023 ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Niet-geregeld grondgebruik Snippergrond Inventarisatie Pilotgebied Externe inhuur Samenwerken met inwoners Verjaring Aanvragen Opbrengsten KostenVerfijning van de zoekopdracht: