19-12-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 5 Overzicht Moties en Toezeggingen
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Agendapunt 6 Lijst van ingekomen stukken
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
F.J. Zoetendaal - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
00:07:37 - 00:08:13 - 00:10:05 - 00:10:27 - 00:11:52 - 00:12:22 - 00:13:07 - 00:13:34 - 00:14:11 - 00:14:59 - 00:15:14 - 00:15:18 - 00:15:44 - 00:16:02 - 00:16:10 - 00:16:45 - 00:16:53 - 00:17:23 - 00:18:06 - 00:18:28 - 00:18:37 - 00:18:46 - 00:18:49 - 00:19:50 - 00:20:08 - 00:20:14 - 00:20:20
Kelly Straver -
F.J. Zoetendaal - Samen
Agendapunt 8.a Actualisatie Verordening sociaal domein 2023
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om de Verordening sociaal domein voor 2023 te actualiseren. Dit besluit moet nog worden genomen. De verordening moet duidelijkheid bieden over de rechten en plichten van inwoners en betrokken partners. Er is ruimte voor maatwerk door professionals. De actualisatie is nodig vanwege landelijke ontwikkelingen, wetswijzigingen en de decentralisatie van Maatschappelijke Zorg. Belangrijke wijzigingen betreffen ondersteuning bij wonen en opvang, voorwaarden voor studietoeslag en verduidelijking van langdurig laag inkomen. Er zijn geen risico’s verbonden aan de wijzigingen. De Rijnstreekgemeenten werken samen aan deze actualisatie en zullen het beleid evalueren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie verordening sociaal domein Kaag en Braassem 2023". Het voorstel beoogt de verordening voor het sociaal domein te actualiseren in lijn met landelijke ontwikkelingen, wetswijzigingen, jurisprudentie en de doorcentralisatie van de Maatschappelijke Zorg. Belangrijke wijzigingen betreffen maatwerkvoorzieningen voor ondersteuning met wonen en opvang, de voorwaarden voor individuele studietoeslag en verduidelijking van beleid omtrent langdurig laag inkomen. De verordening biedt duidelijkheid over rechten en plichten van inwoners en partners, met ruimte voor maatwerk door professionals.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de redenen daarvoor duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een evaluatieplan en een risicoanalyse.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening vaststellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, die de lokale uitvoering van landelijke wetgeving en jurisprudentie weerspiegelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen op de aanmeldingen voor langdurig laag inkomen is niet kwantitatief onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening sociaal domein Kaag en Braassem 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van inwoners genoemd, maar de Adviesraad Sociaal Domein is geïnformeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd, en er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt worden. De tekstuele wijziging omtrent langdurig laag inkomen wordt als minimaal in impact beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening sociaal domein Maatwerkvoorziening Maatschappelijke Zorg Participatiewet Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) Jeugdwet Rijnstreekgemeenten Individuele studietoeslag Langdurig laag inkomen DoordecentralisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.b Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Winkelhart Roelofarendsveen
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in te stellen voor het Winkelhart Roelofarendsveen. Dit plan hangt af van een formele draagvlakmeting onder de ondernemers, die moet aantonen dat er voldoende steun is voor de BIZ. Als de BIZ wordt ingesteld, betalen ondernemers een jaarlijkse bijdrage van € 550 per niet-woning WOZ-object. Dit geld gaat naar de Stichting BIZ Winkelhart Roelofarendsveen om het winkelgebied aantrekkelijker en veiliger te maken. De gemeenteraad moet de verordening voor de BIZ vaststellen, waarna de draagvlakmeting plaatsvindt. Bij voldoende steun treedt de BIZ met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2023. De gemeente zorgt voor de inning van de BIZ-bijdrage via de gemeentebelastingen. Het doel van de BIZ is om de lokale economie te versterken en leegstand tegen te gaan. Er zijn geen regionale factoren die de beslissing beïnvloeden, maar er zijn wel andere BIZ-initiatieven in de regio. De gemeente wil de perceptiekosten niet in mindering brengen op de opbrengst, als steun voor de ondernemers.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Instellen Bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor Winkelhart Roelofarendsveen". Het voorstel beoogt de oprichting van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in het Winkelhart Roelofarendsveen, onder voorwaarde van voldoende steun bij ondernemers volgens de Wet op de Bedrijveninvesteringszones. De BIZ zal gefinancierd worden door een jaarlijkse heffing van €550 per niet-woonobject, waarvan de opbrengst als subsidie naar de Stichting BIZ Winkelhart Roelofarendsveen gaat. Het doel is om de kwaliteit van de bedrijfsomgeving te verbeteren, de samenwerking tussen ondernemers te versterken en het winkelgebied aantrekkelijker en veiliger te maken, wat bijdraagt aan een beter vestigingsklimaat en het tegengaan van leegstand.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, een onderbouwing van de noodzaak en voordelen van de BIZ, en een beschrijving van de financiële en juridische aspecten. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke activiteiten en projecten die de BIZ zal ondersteunen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet de verordening voor de BIZ vaststellen. De raad heeft de bevoegdheid om de verordening aan te passen en moet beslissen of de BIZ wordt ingevoerd, afhankelijk van de uitkomst van de draagvlakmeting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de BIZ willen ondersteunen, rekening houdend met de belangen van de ondernemers en de gemeenschap. Ze moeten ook beslissen over het al dan niet in mindering brengen van perceptiekosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd plan voor monitoring en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de draagvlakmeting kan als een onzekerheid worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de verordening voor de BIZ willen vaststellen en daarmee de oprichting van de BIZ ondersteunen, afhankelijk van de uitkomst van de draagvlakmeting.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat de BIZ een initiatief is van lokale ondernemers, met ondersteuning van de gemeente. Er is sprake van participatie door ondernemers in de besluitvorming en uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct doel van de BIZ, maar de samenwerking kan leiden tot duurzame projecten. De BIZ draagt bij aan de vitaliteit van de lokale economie, wat indirect bijdraagt aan duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De BIZ-heffing genereert jaarlijks €26.400, zonder aftrek van perceptiekosten, als subsidie voor de stichting. De gemeente draagt bij met een jaarlijkse bijdrage van €550 voor het gemeentehuis, gedekt vanuit het budget voor Economische Zaken. Eventuele incasso- of proceskosten zijn voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Winkelhart Roelofarendsveen Draagvlakmeting Ondernemers Verordening Stichting BIZ WOZ-objecten Heffing Subsidie EvenementenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.c Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek
Samenvatting
Op 7 december 2022 bespreken de gemeenteraden van de Rijnstreek een voorstel om de huidige Centrumregeling Participatiewet te wijzigen naar de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek. Het doel is om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren door de samenwerking op het sociaal domein te verbreden, terwijl de autonomie van de gemeenten behouden blijft. Alphen aan den Rijn wordt voorgesteld als centrumgemeente voor de uitvoering van bepaalde sociale taken. De wijziging van de regeling is in lijn met de nieuwe wetgeving die de democratische controle van gemeenteraden op gemeenschappelijke regelingen versterkt. De drie gemeenteraden hebben de kans gekregen om hun zienswijze te geven, maar hebben geen bezwaren ingediend. Het college adviseert om toestemming te verlenen voor de wijziging, omdat deze geen financiële verplichtingen of risico's met zich meebrengt en past binnen de regionale samenwerkingsambities. Na goedkeuring door de raden kan de wijziging officieel worden gemaakt en uitgevoerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek". Het voorstel beoogt de dienstverlening aan inwoners in de Rijnstreek te verbeteren door de samenwerking op het sociaal domein te verbreden. Dit wordt bereikt door de Gemeente Alphen aan den Rijn aan te wijzen als centrumgemeente voor de uitvoering van maatschappelijke zorgtaken. De wijziging van de bestaande centrumregeling Participatiewet naar de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek is een actualisatie die past binnen de vastgelegde ambities van de regio.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de achtergrond, doelstellingen, en de juridische context van de wijziging duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een onderbouwing van de noodzaak en voordelen van de wijziging.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toestemming te verlenen voor de wijziging van de centrumregeling. De raad kan de toestemming alleen onthouden als er strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de wijziging van de centrumregeling en de mate van samenwerking binnen het sociaal domein. De raad moet beslissen of de voorgestelde samenwerking en taakverdeling in lijn zijn met de gemeentelijke belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde samenwerking en taakverdeling. Het is haalbaar en relevant binnen de context van regionale samenwerking. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet toestemming te verlenen voor de wijziging van de centrumregeling.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de centrumregeling in samenwerking tussen de drie gemeenten tot stand is gekomen. Er is echter geen specifieke informatie over bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat de centrumregeling zelf geen financiële consequenties heeft. De financiële consequenties van de uitvoering van taken zijn vastgelegd in Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s). Er zijn geen extra financiële verplichtingen of risico’s verbonden aan de wijziging van de regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek Alphen aan den Rijn Samenwerking Maatschappelijke zorg Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Participatiewet Gemeenschappelijke regeling Zienswijze Rijnstreeks model Dienstverleningsovereenkomst (DVO)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.d Verordening gegevensverstrekking BRP Kaag en Braassem 2022
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe verordening vast te stellen voor het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP). Deze verordening moet duidelijk maken wie welke persoonsgegevens mag ontvangen en onder welke voorwaarden. De aanpassing is nodig om te voldoen aan de huidige wetgeving, waaronder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De nieuwe verordening zal ook meer mogelijkheden bieden voor het verstrekken van gegevens, zoals via beveiligde e-mail en technische koppelingen. Er zijn geen kosten verbonden aan deze wijziging en de praktische uitvoering blijft hetzelfde, waardoor er geen gevolgen zijn voor de inwoners. De gemeenteraad moet nog beslissen over het vaststellen van deze verordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening gegevensverstrekking BRP gemeente Kaag en Braassem 2022". Het voorstel beoogt de verordening voor het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP) te actualiseren, zodat deze in lijn is met de huidige wetgeving, waaronder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De verordening stelt kaders voor het verstrekken van persoonsgegevens aan derden met een maatschappelijk belang en introduceert nieuwe methoden voor gegevensverstrekking, zoals beveiligde e-mail en technische koppelingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen aan de verordening beschrijft om te voldoen aan de huidige wetgeving. Het biedt een duidelijke onderbouwing en beschrijft de inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van de vorige verordening.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de bevoegdheid van de gemeenteraad om derden aan te wijzen voor het verrichten van werkzaamheden met een maatschappelijk belang. Dit kan invloed hebben op hoe persoonsgegevens worden gedeeld binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassingen die moeten worden doorgevoerd. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het inspeelt op de huidige wetgeving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening gegevensverstrekking BRP gemeente Kaag en Braassem 2022 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen externe participatie toegepast, aangezien het een technische wijziging betreft. Dit kan als een gemis worden gezien als er belanghebbenden zijn die mogelijk invloed ondervinden van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen kosten verbonden aan de uitvoering van dit voorstel, wat betekent dat er geen financiële dekking nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening gegevensverstrekking BRP Basisregistratie personen (BRP) Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Wet basisregistratie personen (Wet BRP) Privacyreglement BRP Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) Beveiligde email Technische koppelingen Woningwet WoonruimteverdelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.e Voorbereidingskrediet definitief ontwerp KC Noord en De Tweesprong (Sportpad)
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een voorbereidingskrediet van € 1,91 miljoen beschikbaar te stellen voor de verdere uitwerking van de nieuwbouwplannen voor Kindcentrum Noord en De Tweesprong. Deze plannen maken deel uit van het Masterplan Sportpad, dat een integraal gebied wil ontwikkelen waar sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg samenkomen. Het krediet is bedoeld voor het uitwerken van het voorlopig, definitief en technisch ontwerp. Er is geheimhouding opgelegd op de bijlagen met investeringskosten tot de bouwwerkzaamheden zijn gegund. De bouwprijzen zijn gestegen door externe factoren, wat een risico vormt voor het budget. Er wordt gestreefd naar een energieneutraal gebouw en een gasloos zwembad. De plannen worden verder ontwikkeld met betrokkenheid van omwonenden en andere belanghebbenden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorbereidingskrediet definitief ontwerp KC Noord en De Tweesprong (Sportpad)". Het doel is om voorbereidingskredieten van € 955.000 voor zowel de nieuwbouw van Kindcentrum Noord als De Tweesprong beschikbaar te stellen. Deze kredieten zijn bedoeld om de volgende stappen in het ontwerp- en bouwproces te financieren, waaronder het selecteren van adviseurs en het uitwerken van verschillende ontwerpstadia. Het project maakt deel uit van het Masterplan Sportpad, dat een integrale ontwikkeling van sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg in Roelofarendsveen beoogt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en stappen voor de uitwerking van de plannen. Er is echter geheimhouding opgelegd op bepaalde financiële details, wat de transparantie beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het beschikbaar stellen van de voorbereidingskredieten en de geheimhouding van de bijlagen bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van aanzienlijke financiële middelen en de bekrachtiging van geheimhouding, wat politieke implicaties kan hebben voor transparantie en verantwoording.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over hoe de uiteindelijke doelen (zoals duurzaamheid) precies worden bereikt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorbereidingskredieten goed te keuren en de geheimhouding te bekrachtigen.
Participatie:
Er is sprake van participatie met omwonenden en andere belanghebbenden via bijeenkomsten en een klankbordgroep. Er zijn plannen voor verdere participatie tijdens de ontwerpfases.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk aspect, met de nadruk op een energieneutraal gebouw en een gasloos zwembad. Dit is relevant gezien de huidige milieudoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een voorbereidingskrediet van € 1,91 miljoen, gedekt door de stelpost Sportpad. De structurele kapitaallasten bedragen € 75.560. Verdere financiële details zijn geheim.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Masterplan Sportpad Voorbereidingskrediet KC Noord De Tweesprong Nieuwbouw Architectenbureau Venhoeven CS Energieconcept Ontwerpbestemmingsplan Participatiebijeenkomst Energieneutraal gebouwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Integrale Kindcentra (IKC)". Het voorstel bundelt informatie over de ontwikkeling van Integrale Kindcentra in de gemeente Kaag en Braassem. Het document bespreekt de noodzaak van modernisering van verouderde schoolgebouwen en de ambitie om in elke kern een IKC te ontwikkelen. Het beschrijft de financieringsstructuur, de rolverdeling tussen gemeente en schoolbesturen, en de voortgang van verschillende IKC-projecten. Ook worden specifieke uitdagingen en toekomstige plannen besproken, zoals de uitbreiding van bestaande centra en de ontwikkeling van nieuwe locaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het bieden van een overzicht van de huidige en geplande ontwikkelingen van IKC's. Het bevat gedetailleerde informatie over de financiering, rolverdeling, en specifieke projecten. Echter, het mist gedetailleerde financiële cijfers en concrete tijdlijnen voor sommige toekomstige projecten.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van voorbereidingskredieten en het nemen van besluiten over extra budgetten indien nodig. De raad wordt ook betrokken bij het bijstellen van begrotingen en het goedkeuren van aanbestedingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissingen nemen over de financiering van de IKC-projecten, inclusief het goedkeuren van extra budgetten. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van projecten en de aanpak van uitdagingen zoals ruimtegebruik en financiering bij kleinere scholen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke doelen en ambities beschrijft, ontbreken meetbare criteria en concrete tijdlijnen voor sommige projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde planning.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met ouders, sponsoren en lokale organisaties, wat wijst op een zekere mate van participatie. Echter, er is weinig informatie over formele participatieprocessen of inspraakmogelijkheden voor de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een reden voor de modernisering van schoolgebouwen, maar het voorstel biedt geen gedetailleerde informatie over specifieke duurzame maatregelen die worden genomen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat er aanzienlijke financiële investeringen nodig zijn voor de bouw en renovatie van IKC's. Het beschrijft de financieringsstructuur, waarbij de gemeente de bouwkosten dekt en de kinderopvang huur betaalt. Er is echter een gebrek aan gedetailleerde financiële cijfers en een duidelijke dekking van de kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integrale Kindcentra (IKC) Onderwijshuisvesting Kinderopvang Nieuwbouw Samenwerking Duurzaamheid Financiering Exploitatie Renovatie BewegingsonderwijsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.f Zienswijze ontwerp Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg 2023 Holland Rijnland
Samenvatting
De gemeenten in Holland Rijnland overwegen om vanaf 2023 de maatschappelijke zorg, zoals beschermd wonen en maatschappelijke opvang, regionaal te organiseren. Dit besluit hangt samen met de doordecentralisatie van deze zorg. Het doel is om inwoners met psychische of psychosociale problemen beter te ondersteunen, zodat zij zelfredzamer worden en beter kunnen deelnemen aan de samenleving. De gemeenten willen de zorg dichter bij huis en in samenhang met andere lokale hulp organiseren.
Er zijn plannen om de financiële middelen voor beschermd wonen vanaf 2023 geleidelijk over te dragen van het Rijk naar de afzonderlijke gemeenten. Voor maatschappelijke opvang en verslavingszorg blijven de middelen voorlopig bij de gemeente Leiden, die deze over de regio verdeelt. Er is een regionaal verdeelmodel ontwikkeld om de middelen en taken eerlijk te verdelen.
De gemeenten streven naar een gelijktijdige decentralisatie van beschermd wonen en maatschappelijke opvang om een integrale aanpak te bevorderen. Er zijn ook afspraken nodig over de verdeling van middelen en de organisatie van specialistische voorzieningen die niet lokaal te regelen zijn. De gemeenten willen samenwerken om de zorg efficiënt en effectief te organiseren, met aandacht voor preventie en herstel.
Er zijn nog enkele risico's en onzekerheden, zoals de definitieve vaststelling van het verdeelmodel en regionale overeenstemming over de samenwerking. De gemeenten werken samen met adviesbureaus om deze uitdagingen aan te pakken en de transitie soepel te laten verlopen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze ontwerp Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg 2023 Holland Rijnland." Het voorstel betreft de organisatie van samenwerking in de regio Holland Rijnland voor specialistische maatschappelijke zorg. Het doel is om inwoners met psychische of psychosociale problemen te ondersteunen in hun zelfredzaamheid en participatie. De samenwerkingsovereenkomst legt afspraken vast over de uitvoering en financiering van regionale taken. Gemeenteraden kunnen een zienswijze indienen, maar het college adviseert om geen zienswijze naar voren te brengen, omdat de overeenkomst voldoet aan de wettelijke eisen en eerdere besluiten concretiseert.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, doelstellingen, en de juridische en financiële aspecten van de samenwerkingsovereenkomst duidelijk uiteenzet. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen op de ontwerp Samenwerkingsovereenkomst. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de inhoud van de overeenkomst en om eventuele zorgen of steun uit te spreken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen en zo ja, welke aspecten van de overeenkomst zij willen adresseren. Dit kan betrekking hebben op de inhoud, de uitvoering, of de financiering van de specialistische maatschappelijke zorg.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en de structuur van de samenwerking. Het is tijdgebonden met een duidelijke tijdlijn voor het indienen van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen op de ontwerp Samenwerkingsovereenkomst. Het college adviseert om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerp Samenwerkingsovereenkomst in samenwerking met de gemeenten in Holland Rijnland is opgesteld en besproken in het Portefeuillehoudersoverleg Maatschappij. Gemeenteraden hebben de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen, wat participatie in de besluitvorming bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De middelen voor maatschappelijke zorg worden budgetneutraal ingezet, en de verdeling van budgetten is gebaseerd op objectieve maatstaven. De kosten voor specialistische zorg worden vooraf afgeroomd. De financiële middelen en verwachte kosten zijn opgenomen in de programmabegroting 2023.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg Holland Rijnland Specialistische voorzieningen Zelfredzaamheid Psychische problemen Centrumregeling Doordecentralisatie Wgr (Wet gemeenschappelijke regelingen) BudgetneutraalVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Doordecentralisatie maatschappelijke zorg 2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Doordecentralisatie maatschappelijke zorg 2023". Het richt zich op de regionale organisatie van maatschappelijke zorg, waaronder beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en bemoeizorg, in de regio Holland Rijnland. Vanaf 2023 worden financiële middelen voor deze zorgvormen overgedragen van de centrumgemeente Leiden naar individuele gemeenten, met als doel de zorg dichter bij de inwoners te organiseren. Dit moet leiden tot betere zelfredzaamheid en participatie van kwetsbare inwoners, stabilisatie van psychiatrische aandoeningen, en het voorkomen van maatschappelijke overlast.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de financiële en organisatorische veranderingen. Het bevat een uitgebreide onderbouwing en een regionaal beleidskader, maar kan complex zijn voor lezers zonder voorkennis.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de opname van financiële middelen in de programmabegroting 2023 en de inzet ervan conform beleidskaders. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de doordecentralisatie en de bijbehorende financiële en organisatorische afspraken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de verdeling van middelen, de samenwerking met andere gemeenten, en de wijze van inkoop en monitoring van zorg. Er moeten keuzes worden gemaakt over de regionale en lokale organisatie van zorg en de verdeling van verantwoordelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële verdeling en verantwoordelijkheden. Echter, de afhankelijkheid van landelijke besluiten en de nog niet vastgestelde verdeelmodellen kunnen onzekerheden introduceren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de financiële middelen op te nemen in de programmabegroting 2023 en de voorgestelde verdeling en organisatie van maatschappelijke zorg goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt betrokkenheid van de gemeenteraad, adviesraad sociaal domein, en Stichting Lumen. Er is sprake van regionale werkgroepen en samenwerking met adviesbureaus.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in termen van sociale duurzaamheid, door zorg dichter bij de leefomgeving van inwoners te organiseren en de leefbaarheid te verbeteren.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft de financiële gevolgen en de verdeling van middelen. Er wordt aangegeven dat de uitvoering budgetneutraal moet plaatsvinden, maar er zijn onzekerheden door landelijke ontwikkelingen en verdeelmodellen. De dekking komt deels uit regionale reserves en rijksmiddelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doordecentralisatie Maatschappelijke zorg Beschermd wonen Maatschappelijke opvang Verslavingszorg Bemoeizorg Holland Rijnland Centrumgemeente Leiden Wet langdurige zorg (Wlz) VerdeelmodelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgang doordecentralisatie maatschappelijke zorg". Het voorstel beschrijft de plannen van de gemeente om per 1 januari 2023 zelf de Wmo-taken op het gebied van maatschappelijke zorg uit te voeren, die voorheen door centrumgemeente Leiden werden uitgevoerd. Het doel is om de hulp dichterbij de leefomgeving van de inwoners te organiseren, met een focus op preventie, toegang, opvang en ondersteuning, samenwerkingsafspraken en financiering. Er wordt gewerkt aan het versterken van de lokale voorzieningen en het opzetten van een flexibel vangnet om dak- en thuisloosheid te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de belangrijkste aspecten van de doordecentralisatie, zoals preventie, toegang, opvang en ondersteuning, samenwerkingsafspraken en financiering. Echter, er kan meer gedetailleerde informatie worden gegeven over de specifieke maatregelen en de verwachte impact op de betrokken inwoners.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de voortgang van de doordecentralisatie en om te zorgen dat de plannen in lijn zijn met de beleidsdoelstellingen van de gemeente. De raad moet ook de financiële aspecten van het voorstel goedkeuren en ervoor zorgen dat de middelen effectief worden ingezet.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes omvatten beslissingen over de prioritering van middelen, de samenwerking met andere gemeenten en organisaties, en de aanpak van specifieke problemen zoals dakloosheid en psychische problematiek. Er moet ook worden besloten hoe de gemeente de balans bewaart tussen preventie en acute zorg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en tijdlijnen, maar mist soms meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er kan meer aandacht worden besteed aan het definiëren van meetbare resultaten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners en belanghebbenden wordt vormgegeven. Er kan meer nadruk worden gelegd op het betrekken van de gemeenschap bij de uitvoering en evaluatie van de plannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale zorg en ondersteuning.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden uitgebreid besproken. Het voorstel is budgetneutraal en de kosten worden gedekt door de beschikbare middelen van de Rijnstreek en het Rijk. Er is een reservefonds voor maatschappelijke zorg om pieken en dalen in de exploitatie te egaliseren en een evenwichtig aanbod van voorzieningen te realiseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doordecentralisatie Maatschappelijke zorg Wmo-taken Opvang Ondersteuning met wonen Rijnstreek Preventie Housing First Bouwdepot Tom in de buurtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.g Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een nieuwe verordening voor ambtelijke bijstand en fractieondersteuning in 2023. Deze verordening is bedoeld om raadsleden te ondersteunen in hun informatiebehoefte en taken. Er zijn duidelijke regels opgesteld voor het aanvragen van informatie en bijstand, waarbij verzoeken via de griffie moeten lopen. Dit voorkomt directe communicatie tussen raadsleden en ambtenaren zonder medeweten van het college.
Daarnaast is er een voorstel om de financiële bijdrage per fractie te verhogen van 2000 naar 2500 euro per jaar, met jaarlijkse indexering. Er wordt ook gekeken naar de manier waarop deze bijdragen verantwoord moeten worden. De verordening stelt voor dat de besteding van de bijdragen openbaar wordt gemaakt.
Verder is er een wettelijke verplichting dat raadsleden een device van de gemeente krijgen. De vergoeding voor het zelf aanschaffen van een device is geschrapt. De financiële gevolgen van deze verordening worden in de begroting van 2023 en de jaren daarna opgenomen. Tot slot is er een overgangsregeling voor de controle van bijdragen aan fracties, zodat deze niet onder de nieuwe regels vallen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Kaag en Braassem 2023
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Kaag en Braassem 2023". Het voorstel beoogt de actualisering van de verordening die de rechten van raadsleden op ambtelijke bijstand en fractieondersteuning regelt. Het biedt een kader voor de toegang tot informatie en ondersteuning, essentieel voor de kaderstellende en controlerende taken van raadsleden. De verordening legt de procedure vast voor het aanvragen van bijstand en informatie, waarbij de griffier en gemeentesecretaris centrale rollen spelen. Financiële aspecten, zoals de vergoeding voor fracties en de verstrekking van devices aan raadsleden, worden ook behandeld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de belangrijkste aspecten van ambtelijke bijstand en fractieondersteuning, inclusief de financiële implicaties en de rolverdeling tussen de griffier en de gemeentesecretaris. Echter, de consultatie met het Ministerie van Binnenlandse Zaken over de legitimiteit van de vergoedingen is nog niet afgerond, wat een open eind laat.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening vaststellen en beslissen over de financiële dekking van de fractievergoedingen. Daarnaast heeft de raad een controlerende rol in de uitvoering van de verordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte en de indexering van de fractievergoedingen en de wijze van verantwoording. Ook moet de raad kiezen hoe om te gaan met de consultatie-uitkomsten van het ministerie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe consultatie kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de verordening vast te stellen en de financiële dekking voor 2023 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de totstandkoming van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de fractievergoeding naar 15.000 euro voor 2023, gedekt uit de budgettaire ruimte. Voor 2024 en verder wordt structurele opname in de begroting voorgesteld. De financiële dekking voor devices en BYOD is ook geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Ambtelijke bijstand Fractieondersteuning Griffier Gemeentewet Fractievergoeding Gemeentesecretaris Devices Financiële bijdrage IndexeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Bestemmingsplan ‘Boddens Hosangweg 118a, Woubrugge’
Bunkerboot en Woonboot Wisselen van Plek: Gemeenteraad Woubrugge Debatteert over Bestemmingsplanwijziging
De gemeenteraad van Woubrugge overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor Boddens Hosangweg 118a. Het plan, dat de wisseling van een bunkerboot en woonboot omvat, stuit op zowel steun als zorgen. De provincie Zuid-Holland heeft al ingestemd, maar de gemeenteraad moet nog beslissen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de recente gemeenteraadsvergadering in Woubrugge stond de wijziging van het bestemmingsplan voor Boddens Hosangweg 118a centraal. De initiatiefnemer wil de bunkerboot en woonboot van plek wisselen, het terrein herinrichten en een extra berging van 25 m² bouwen. Hoewel de provincie Zuid-Holland het plan steunt vanwege de verbetering van natuurwaarden, zijn er zorgen over de veiligheid en ruimtelijke kwaliteit.Veiligheid was een belangrijk punt van discussie. "De afstand tussen de veerboot en het bunkerschip is slechts 6,5 meter," merkte een raadslid op. "Gezien de gevaarlijke stoffen aan boord van een bunkerboot, zoals diesel en benzine, zou een afstand van minstens 10 meter wenselijk zijn." De initiatiefnemer stemde in met deze aanpassing, wat de zorgen van omwonenden, waaronder een bezorgde buurvrouw, enigszins wegnam.
D66, CDA en SVKB hebben het voorstel medeondertekend. "De veranderingen maken het gebied georganiseerder," aldus de heer Vuilbrief van D66. "De extra afstand is een goede handreiking naar de buren." Ook de heer van Leiden van het CDA sprak positief over het constructieve gesprek tussen de initiatiefnemer en de indieners van zienswijzen.
Toch waren er ook kritische geluiden. De heer Moore van Mooi Kaag en Braassem uitte zijn twijfels over de vermeende verbetering van de ruimtelijke kwaliteit. "De bunker komt dichterbij het natuurgebied en de veerpont te liggen. Er is te veel gekeken naar de ondernemer en te weinig naar de particuliere bewoners," stelde hij. Hij gaf aan het amendement niet te zullen steunen.
Wethouder Peters verdedigde het plan door te wijzen op de clustering van bedrijfsmatige activiteiten en de toevoeging van groen. "Deskundigen zijn het erover eens dat de ruimtelijke kwaliteit verbetert," zei ze. "Er wordt circa 100 m² aan verharding verwijderd."
De gemeenteraad zal binnenkort stemmen over het voorstel. De uitkomst zal bepalen of de plannen voor Boddens Hosangweg 118a doorgang vinden. Tot die tijd blijft het onderwerp van gesprek in Woubrugge.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor Boddens Hosangweg 118a in Woubrugge. De initiatiefnemer wil de bunkerboot en woonboot van plek wisselen, het terrein herinrichten en een extra berging van 25 m² bouwen. Dit vereist een aanpassing van het bestemmingsplan om de ruimtelijke kwaliteit te behouden. Er is een planschadeovereenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken. De provincie Zuid-Holland stemt in met het plan, omdat het de natuurwaarden verbetert. Er wordt voorgesteld geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn gedekt. Het plan ligt ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad en zal na vaststelling opnieuw ter inzage worden gelegd voor beroep. Er zijn geen significante risico's of regionale beleidsaspecten verbonden aan het voorstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan ‘Boddens Hosangweg 118a, Woubrugge’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Boddens Hosangweg 118a, Woubrugge’. Het doel is om de bunkerboot en woonboot van plek te wisselen, het terrein opnieuw in te richten en een extra berging van 25 m² te realiseren. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan om de ruimtelijke kwaliteit te behouden en het maximum bebouwd oppervlak te verruimen. Er is een planschadeovereenkomst gesloten om financiële risico’s voor de gemeente af te dekken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de Nota van beantwoording zienswijzen en de ruimtelijke onderbouwing. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Daarnaast moet de raad beslissen om geen exploitatieplan vast te stellen, gezien de kosten anderszins verzekerd zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de keuze om geen exploitatieplan vast te stellen. Dit omvat het afwegen van de belangen van de initiatiefnemer, omwonenden en de ruimtelijke kwaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde herinrichting en de afspraken in de planschadeovereenkomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest, met drie zienswijzen tijdens de inzageperiode. De direct omwonenden zijn op de hoogte en hebben geen bezwaren geuit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen significant onderwerp in dit voorstel, hoewel de herinrichting een toekomstbestendige bestemming biedt.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten zijn afgedekt door de planschadeovereenkomst. Leges worden geheven volgens de legesverordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Boddens Hosangweg 118a Woubrugge Herinrichting Initiatiefnemer Zienswijzen Provincie Zuid-Holland Natuurnetwerk Nederland Planschadeovereenkomst Ruimtelijke kwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het bestemmingsplan voor Boddens Hosangweg 118a in Woubrugge. Het voorstel beoogt een wijziging in het bestemmingsplan waarbij de afstand tussen een bunkerboot en de aanmeersteiger van de veerpont minimaal 10 meter moet zijn. Hoewel de bunkerboot formeel niet aan deze afstandseis hoeft te voldoen, is de initiatiefnemer bereid deze afstand te hanteren. Dit wordt als wenselijk beschouwd door Samen voor Kaag en Braassem (SvKB). Om dit planologisch vast te leggen, moet het bestemmingsvlak Bedrijf iets naar het zuiden worden verplaatst en vergroot.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn beschrijving van de voorgestelde wijziging en de reden daarvoor. Het bevat echter geen uitgebreide toelichting over de bredere impact of eventuele bezwaren.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in het bestemmingsplan wordt aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige situatie of het aanpassen van het bestemmingsplan om de voorgestelde afstand te waarborgen. Dit kan invloed hebben op de veiligheid en het gebruik van de aanmeersteiger.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (10 meter afstand), maar er ontbreekt een tijdsgebonden aspect. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak van de wijziging is gebaseerd op vrijwilligheid van de initiatiefnemer.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen, wat in dit geval is gebeurd met een meerderheid van stemmen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van omwonenden of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om de ruimtelijke ordening en veiligheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Dit kan een punt van zorg zijn als er kosten verbonden zijn aan de aanpassing van het bestemmingsplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Boddens Hosangweg 118a Woubrugge Bunkerboot Aanmeersteiger Veerpont Bedrijfsbestemming Bouwvlak Functieaanduiding VerbeeldingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het bestemmingsplan voor Boddens Hosangweg 118a in Woubrugge. Het voorstel beoogt een wijziging in het bestemmingsplan, zodat de afstand tussen een bunkerboot en de aanmeersteiger van de veerpont in de nieuwe situatie 10 meter bedraagt. Hoewel de bunkerboot formeel geen blauwe kegel hoeft te voeren, is de initiatiefnemer bereid deze afstand te hanteren, wat door Samen voor Kaag en Braassem (SvKB) wenselijk wordt geacht. Dit vereist een aanpassing van de verbeelding van het bestemmingsplan, waarbij de bedrijfsbestemming iets naar het zuiden wordt verplaatst en vergroot.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn uitleg over de noodzaak van de wijziging en de technische details van de aanpassing. Echter, het zou baat hebben bij meer context over de impact op de omgeving en eventuele betrokken stakeholders.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in het bestemmingsplan wordt aangenomen. Dit omvat het evalueren van de noodzaak en de gevolgen van de wijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijziging in het bestemmingsplan in lijn is met de bredere beleidsdoelen en of het de belangen van de gemeenschap dient. Er moet ook worden overwogen of de wijziging precedent schept voor toekomstige aanpassingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de afstandsvereiste en de fysieke aanpassingen. Het is echter minder duidelijk over de tijdlijn (tijdgebonden) en de specifieke verantwoordelijkheden (toegewezen). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de implementatie zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat het bestemmingsplan wordt aangepast zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in termen van draagvlak en transparantie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn in termen van de impact op de lokale omgeving en infrastructuur.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze worden gedekt. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen, vooral als er kosten zijn verbonden aan de aanpassing van het bestemmingsplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Boddens Hosangweg 118a Woubrugge Bunkerboot Aanmeersteiger Veerpont Bedrijfsbestemming Bouwvlak Functieaanduiding VerbeeldingVerfijning van de zoekopdracht:
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
No. Name
No. Name
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
No. Name
Y. Peters-Adrian - Wethouder
No. Name
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
Agendapunt 10 Belastingverordeningen 2023
Gemeenteraad Kaag en Braassem verdeeld over belastingverhogingen en armoedebeleid
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een verhitte discussie gevoerd over de voorgestelde belastingverordeningen voor 2023. Het voorstel om de belastingen met een inflatiecorrectie van 3% te verhogen, stuitte op weerstand, vooral omdat de raad ook een gebaar naar inwoners wilde maken in deze financieel zware tijden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat er verdeeldheid heerst over de manier waarop de gemeente haar inwoners financieel kan ondersteunen. De VVD en Samen voor Kaag en Braassem (SVKB) stelden een amendement voor om de belastingverhogingen voor afvalstoffenheffing, rioolheffing en onroerendezaakbelasting niet door te voeren. "Waarom verhogen we de gemeentelijke lasten als we het geld niet nodig hebben?" vroeg VVD-raadslid Van Dijk zich af. Hij benadrukte dat het eenvoudiger en goedkoper zou zijn om de tarieven gelijk te houden in plaats van eerst te verhogen en vervolgens een tegemoetkoming te geven.Het college had voorgesteld om alle inwoners een eenmalige tegemoetkoming van €50 te geven, maar dit werd door veel raadsleden als te generiek en inefficiënt beschouwd. "We schieten met hagel," aldus raadslid Van Zeggelen van Pro. Hij pleitte voor een gerichtere aanpak, waarbij het geld terechtkomt bij degenen die het echt nodig hebben.
De discussie leidde uiteindelijk tot de indiening van een motie door Pro, CDA en Mooi Kaag en Braassem, waarin het college werd opgeroepen om uiterlijk 13 maart 2023 met een structureel plan voor armoedebestrijding te komen. Dit plan moet zowel minima als middeninkomens ondersteunen. "We moeten onze inwoners in deze pittige periode een klein beetje lucht bieden," aldus raadslid Straver van SVKB.
De motie werd aangenomen, maar het voorstel voor de belastingverordeningen werd met 12 stemmen voor en 7 tegen aangenomen. Het voorstel voor de eenmalige tegemoetkoming van €50 werd unaniem verworpen. De raad heeft hiermee een duidelijke boodschap afgegeven: er moet snel een gerichter plan komen om de financiële druk op de inwoners te verlichten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om verschillende belastingverordeningen voor 2023 vast te stellen. Deze verordeningen zijn bedoeld om de gemeente te voorzien van inkomsten voor lokale diensten en voorzieningen. De tarieven worden meestal verhoogd met een inflatiecorrectie van 3%. Er zijn specifieke verordeningen voor afvalstoffenheffing, forensenbelasting, leges, lijkbezorgingsrechten, marktgeld, onroerendezaakbelasting, precariobelasting, rioolheffing, en roerendezaakbelasting. Daarnaast is er een nieuwe verordening voor kwijtschelding van gemeentebelastingen, die huishoudens met een laag inkomen meer ruimte biedt om te sparen. De gemeenteraad zal ook een geactualiseerd kostendekkingsplan bij het GRP 2019-2023 overwegen. De besluiten worden in december 2022 verwacht, waarna de verordeningen worden gepubliceerd en de belastingaanslagen in februari 2023 worden verstuurd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Belastingverordeningen 2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen 2023" van de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om diverse belastingverordeningen voor 2023 vast te stellen, waaronder afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en onroerendezaakbelasting. De verordeningen zijn bedoeld om de gemeentelijke inkomsten te genereren die nodig zijn voor lokale diensten en voorzieningen. De tarieven worden in de meeste gevallen verhoogd met een inflatiecorrectie van 3%. Daarnaast wordt een geactualiseerd kostendekkingsplan bij het GRP 2019-2023 vastgesteld. De verordening kwijtschelding wordt aangepast om de vermogensnorm te verhogen, waardoor meer huishoudens in aanmerking komen voor kwijtschelding.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke specificaties van de verschillende belastingverordeningen en de bijbehorende tarieven. Er is ook aandacht voor de kostendekkendheid en de inflatiecorrectie. Echter, de financiële consequenties van de verordening kwijtschelding zijn nog niet volledig uitgewerkt in de begroting.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de voorgestelde belastingverordeningen en het geactualiseerde kostendekkingsplan vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het waarborgen van de financiële stabiliteit van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de inflatiecorrectie en de verhoging van de vermogensnorm voor kwijtschelding. Er moet ook worden overwogen of de tarieven in lijn zijn met de lokale economische omstandigheden en de behoeften van de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tarieven en percentages. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedatum. Echter, de financiële gevolgen van de kwijtscheldingsverordening zijn nog niet volledig SMART geformuleerd, aangezien de dekking nog niet is opgenomen in de begroting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen en het kostendekkingsplan vast te stellen, evenals de aanpassing van de verordening kwijtschelding.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners in het opstellen van de verordeningen. De participatie lijkt beperkt tot de publicatie van de verordeningen en tarieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële aspecten en kostendekkendheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn voornamelijk de verhoging van de tarieven met 3% inflatiecorrectie. De kosten van de verordening kwijtschelding, maximaal € 50.000, worden ten laste gebracht van de Algemene reserve, maar zijn nog niet in de begroting opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Kostendekkingsplan Inflatiecorrectie Afvalstoffenheffing Kwijtschelding Rioolheffing Legesverordening Forensenbelasting Onroerendezaakbelasting OmgevingswetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement B Registratienummer 408799/B - Belastingverordeningen 2023
Samenvatting: Het amendement stelt voor om de belastingverordeningen voor 2023 vast te stellen zonder verhoging van de tarieven ten opzichte van 2022. Dit betreft onder andere de afvalstoffenheffing, rioolheffing en onroerendezaakbelasting, waarbij specifiek wordt aangegeven dat er geen inflatiecorrectie wordt toegepast. Het amendement stelt voor om de financiële gevolgen van het niet verhogen van de tarieven eenmalig te dekken uit het begrotingssaldo van 2023. Het kostendekkingsplan bij het GRP 2019-2023 moet worden aangepast om deze wijzigingen te weerspiegelen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke verordeningen worden beïnvloed en hoe de financiële dekking wordt geregeld. Echter, het biedt geen gedetailleerde analyse van de lange termijn financiële gevolgen of de impact op gemeentelijke diensten.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te debatteren en uiteindelijk te stemmen over de voorgestelde wijzigingen in de belastingverordeningen voor 2023.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige tarieven zonder inflatiecorrectie, wat kan leiden tot een kortetermijnvoordeel voor belastingbetalers, en het verhogen van de tarieven om de inflatie te compenseren, wat de financiële stabiliteit van de gemeente op de lange termijn kan ondersteunen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, vooral met betrekking tot de lange termijn financiële impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is slechts eenmalig, wat vragen oproept over de duurzaamheid van deze aanpak.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen of verwerpen. In dit geval is het amendement verworpen met 12 stemmen tegen en 7 voor.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar het niet verhogen van tarieven kan indirect invloed hebben op de financiële duurzaamheid van de gemeentelijke begroting.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel zijn dat de inkomsten uit belastingen niet zullen stijgen met de inflatie, wat kan leiden tot een tekort dat eenmalig wordt gedekt uit het begrotingssaldo van 2023. Het voorstel geeft aan dat deze dekking in de eerstvolgende begrotingswijziging moet worden verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2023 Tarieven Inflatieverhoging Afvalstoffenheffing Rioolheffing Onroerendezaakbelasting Kwijtschelding gemeentebelastingen Kostendekkingsplan Begrotingssaldo BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Belastingverordeningen 2023" van de gemeente Kaag en Braassem. Het voorstel beoogt de tarieven voor diverse gemeentelijke belastingen en heffingen in 2023 niet te verhogen ten opzichte van 2022. Dit geldt specifiek voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing, en onroerendezaakbelasting, waarbij geen inflatiecorrectie wordt toegepast. Het amendement stelt ook voor om het kostendekkingsplan voor het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) aan te passen en de financiële gevolgen van het niet verhogen van de tarieven te dekken uit het begrotingssaldo van 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig, aangezien het duidelijk aangeeft welke verordeningen worden beïnvloed en hoe de financiële dekking wordt geregeld. Echter, het biedt geen gedetailleerde analyse van de lange termijn gevolgen van het niet verhogen van de tarieven.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen, bespreken en uiteindelijk stemmen over de voorgestelde wijzigingen in de belastingverordeningen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het wenselijk is om de tarieven niet te verhogen, wat kan leiden tot een kortetermijnvoordeel voor inwoners, maar mogelijk financiële druk op de lange termijn kan veroorzaken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals de langetermijnimpact op de gemeentelijke financiën. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is slechts eenmalig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het amendement om de tarieven niet te verhogen en de financiële dekking uit het begrotingssaldo te halen.
Participatie:
Het amendement vermeldt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden bij het opstellen van de belastingverordeningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan indirect relevant zijn als de financiële keuzes invloed hebben op duurzame gemeentelijke projecten.
Financiële gevolgen:
Het amendement stelt dat de financiële gevolgen van het niet verhogen van de tarieven eenmalig worden gedekt uit het begrotingssaldo van 2023. Er wordt echter niet aangegeven hoe dit de financiële situatie op de lange termijn beïnvloedt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2023 Afvalstoffenheffing Forensenbelasting Legesverordening Lijkbezorgingsrechten Marktgeld Onroerendezaakbelasting Precariobelasting Rioolheffing Roerende zaakbelastingVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
No. Name
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
No. Name
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
Kelly Straver
No. Name
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
No. Name
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
No. Name
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
No. Name
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
No. Name
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
00:40:05 - 00:40:25 - 00:44:16 - 00:47:01 - 00:47:10 - 00:49:01 - 00:50:23 - 00:50:42 - 00:51:30 - 00:52:53 - 00:53:32 - 00:53:39 - 00:54:53 - 00:55:12 - 00:55:17 - 00:59:59 - 01:00:19 - 01:01:46 - 01:02:14 - 01:02:54 - 01:03:21 - 01:03:50 - 01:04:16 - 01:05:03 - 01:10:27 - 01:11:58 - 01:12:09 - 01:12:54 - 01:13:03 - 01:13:44 - 01:16:29 - 01:19:22 - 01:20:48 - 01:22:11 - 01:24:02 - 01:24:53 - 01:50:01 - 01:52:11 - 01:52:59 - 01:53:38 - 01:54:18 - 01:55:17 - 01:55:40 - 02:01:41 - 02:02:13 - 02:02:57 - 02:04:37 - 02:05:05 - 02:06:36 - 02:07:56 - 02:08:28 - 02:08:43 - 02:08:54 - 02:09:32 - 02:17:34 - 02:19:43 - 02:20:13 - 02:22:38 - 02:23:48 - 02:24:06 - 02:24:41 - 02:25:06 - 02:25:53 - 02:27:07 - 02:27:51 - 02:28:23 - 02:29:16 - 02:30:16 - 02:30:44 - 02:31:18 - 02:31:39 - 02:33:00 - 02:34:47 - 02:37:07 - 02:37:37 - 02:38:32 - 02:39:29 - 02:40:26
O.G.M. van Leijden - CDA
Agendapunt 11 Tegemoetkoming voor inwoners/ondernemers
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om een eenmalige financiële tegemoetkoming van € 50 te geven aan alle huishoudens en ondernemers. Dit is bedoeld als steun in tijden van stijgende prijzen, zoals energie en voedsel. De tegemoetkoming zou via een apart administratief proces worden verwerkt na de eerste belastingaanslag van 2023. De kosten voor deze maatregel worden geschat tussen € 725.000 en € 750.000 en worden gedekt uit de algemene reserve. De gemeente Alphen aan den Rijn zou verantwoordelijk zijn voor de uitvoering. De communicatie over het besluit en de uitvoering zal zorgvuldig worden gepland. Er zijn enkele risico's verbonden aan deze unieke operatie, die extra inspanning van de uitvoerder vraagt. De gemeenteraad moet nog een definitief besluit nemen over deze tegemoetkoming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Tegemoetkoming inwoners/ondernemers" waarbij een eenmalige financiële bijdrage van €50 wordt verstrekt aan alle huishoudens en ondernemers. Dit is bedoeld als een gebaar om de financiële druk te verlichten in tijden van stijgende prijzen. De tegemoetkoming wordt verwerkt via een apart kohier na de eerste belastingaanslag.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke doelstelling, een uitvoeringsplan, financiële implicaties en een communicatieplan. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte uitvoeringskosten en de specifieke risico's die de gemeente Alphen aan den Rijn kan tegenkomen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en een besluit nemen over de hoogte van de tegemoetkoming (€30, €40, of €50 per huishouden/ondernemer).
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de tegemoetkoming en daarmee de financiële impact op de algemene reserve. Ook moet de raad overwegen of deze maatregel voldoende is om de beoogde verlichting te bieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden. Echter, het is minder specifiek over de uitvoeringskosten en de exacte risico's. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de uitvoerder kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde tegemoetkoming en welke hoogte deze moet hebben.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van inwoners of ondernemers in de besluitvorming. De communicatie is voornamelijk informatief na het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële verlichting.
Financiële Gevolgen:
De kosten variëren afhankelijk van de hoogte van de tegemoetkoming, met een maximum van €750.000. De dekking komt uit de algemene reserve en is incidenteel voor 2023. Extra uitvoeringskosten zijn niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tegemoetkoming Huishoudens Ondernemers Prijsstijgingen Energie Ondersteuningsmaatregelen Begroting Belastingen Communicatie UitvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Structureel plan armoedebestrijding". Het roept het College van de gemeente Kaag en Braassem op om uiterlijk 13 maart 2023 met een aanvullend structureel plan voor armoedebestrijding te komen, gericht op zowel minima als middeninkomens. Daarnaast vraagt de motie om verbeterde communicatie over bestaande armoedebestrijdingsmogelijkheden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn oproep, maar mist specifieke details over wat het structurele plan moet bevatten. Er is geen duidelijke richtlijn of kader gegeven voor de inhoud van het plan.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol door het College op te roepen tot actie en door te stemmen over de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het College willen verplichten tot het ontwikkelen van een nieuw plan en of ze de focus willen uitbreiden naar zowel minima als middeninkomens.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek (aanvullend plan en communicatie), meetbaar (uiterlijk 13 maart 2023), en tijdgebonden. Het is echter minder specifiek over de inhoudelijke eisen van het plan, waardoor het minder haalbaar en realistisch kan zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het College de opdracht geven om het gevraagde plan te ontwikkelen.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van het ontwikkelen van het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan indirect relevant zijn als armoedebestrijding leidt tot duurzamere levensomstandigheden.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn bij de uitvoering van het plan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Armoedebestrijding Structureel plan Minima Middeninkomens Communicatie College Vergadering Motie Stemming AangenomenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Motie vreemd aan de orde van de dag inzake ValOpShop ook naar de andere kernen van Kaag en Braassem
Kaag en Braassem overweegt uitbreiding ValOpShop: Veilig fietsen in de winter
De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteert over een voorstel om het succesvolle initiatief ValOpShop, dat fietsers helpt om veilig en zichtbaar te zijn in de winter, uit te breiden naar andere kernen. Het voorstel roept op tot samenwerking met scholen en sportverenigingen in Rijpwetering/Oud Ade, Leimuiden, Hoogmade en Woubrugge. De financiering zou uit de algemene reserve moeten komen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Kaag en Braassem werd het voorstel om ValOpShop uit te breiden naar meerdere kernen met gemengde reacties ontvangen. Het initiatief, dat fietsers voorziet van reflecterende hesjes en verlichting, heeft al succes geboekt in Roelofarendsveen. De vraag is nu of het ook in andere dorpen kan worden uitgerold.Mevrouw Straver van Samen voor Elkaar in Braassem herinnerde zich haar eigen jeugd en de effectiviteit van fietscontroles: "Toen ik nog op mijn fietsje naar het Bona in Leiden moest, stond er minstens één of twee keer per jaar een soort fuik bij Oud Ade." Ze suggereerde dat er wellicht betere locaties zijn dan sportverenigingen, zoals bij bruggen of pompen.
De heer Van Dijk van de VVD was sceptisch over de effectiviteit van dergelijke controles in het huidige digitale tijdperk: "Met de mobiele telefoon weet iedereen al voordat die fuik er staat, ongeveer dat hij er staat." Hij stelde vragen over de organisatie en de kosten van ValOpShop, die volgens de heer Morren van de initiatiefnemers op ongeveer 7500 euro voor vier locaties zouden uitkomen.
Wethouder Kistemaker verduidelijkte dat de huidige inzet in Roelofarendsveen via Holland Rijnland is gefinancierd en dat er voor uitbreiding nieuwe afspraken nodig zijn. "We kunnen de aanvraag indienen, maar of ze ruimte hebben, is niet helemaal helder," aldus Kistemaker.
De discussie over de locaties en de kosten leidde tot verdeeldheid onder de raadsleden. De heer Morren benadrukte het belang van verkeersveiligheid en pleitte voor betrokkenheid van alle kernen, met uitzondering van Kaag, vanwege het advies om bij sportverenigingen te staan. "Ik denk dat het ontzettend belangrijk is dat we door middel van voorlichting werken aan verkeersveiligheid," zei hij.
Toch waren er ook kritische geluiden. De heer Vijlbrief van D66 en mevrouw Straver uitten hun zorgen over de specifieke benoeming van kernen en de uitsluiting van Kaag. "Wij missen inderdaad zeker Kaag," aldus Straver. De VVD en PRO sloten zich aan bij de oproep om het initiatief aan het college over te laten zonder een formele motie.
Hoewel het voorstel sympathiek werd bevonden, lijkt de gemeenteraad verdeeld over de aanpak. Het is nu aan het college om te bepalen of en hoe ValOpShop verder wordt uitgerold in Kaag en Braassem.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een voorstel om het initiatief ValOpShop, dat fietsers helpt om veilig en zichtbaar te zijn in de winter, uit te breiden naar andere kernen naast Roelofarendsveen. Het voorstel vraagt het college om samen met scholen en sportverenigingen ValOpShop ook te organiseren in Rijpwetering/Oud Ade, Leimuiden, Hoogmade en Woubrugge. De financiering zou uit de algemene reserve moeten komen. De raad moet nog stemmen over dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "ValOpShop ook naar de andere kernen van Kaag en Braassem". Het voorstel beoogt de uitbreiding van het ValOpShop-initiatief, dat fietsers bewust maakt van het belang van zichtbaarheid in het donker, naar andere kernen binnen de gemeente Kaag en Braassem. Het initiatief, dat al in Roelofarendsveen heeft plaatsgevonden, zou ook in Rijpwetering/Oud Ade, Leimuiden, Hoogmade en Woubrugge moeten worden uitgevoerd. De motie stelt voor om de kosten te dekken uit de algemene reserve.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van doelstelling en uitvoering. Het benoemt de betrokken partijen (scholen en sportverenigingen) en de financieringsbron (algemene reserve). Echter, het mist specifieke details over de kosten en de exacte uitvoering van het initiatief.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om het college op te roepen het initiatief uit te breiden naar andere kernen en de financiering te regelen. De raad moet beslissen of zij deze uitbreiding steunt en of de voorgestelde financiering acceptabel is.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vindt om het initiatief uit te breiden naar andere kernen en of zij bereid is om hiervoor middelen uit de algemene reserve vrij te maken. Dit kan afhangen van prioriteiten op het gebied van verkeersveiligheid en budgetbeheer.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet gedetailleerd uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt om het initiatief uit te breiden en de financiering uit de algemene reserve te halen. In dit geval is de motie verworpen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met scholen en sportverenigingen, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, er is geen uitgebreide participatiestrategie beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het bevorderen van fietsveiligheid kan indirect bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen:
De motie stelt voor de kosten te dekken uit de algemene reserve, maar geeft geen specifieke financiële details. Het ontbreken van een gedetailleerde financiële onderbouwing kan een punt van zorg zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ValOpShop Roelofarendsveen Fietsers Zichtbaarheid Holland Rijnland Rijpwetering/Oud Ade Leimuiden Hoogmade Woubrugge Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "ValOpShop ook naar de andere kernen van Kaag en Braassem" roept op om het initiatief van ValOpShop, dat fietsers bewust maakt van het belang van zichtbaarheid in het donker, uit te breiden naar andere kernen binnen de gemeente. Het initiatief, dat al in Roelofarendsveen heeft plaatsgevonden, moet volgens de motie ook in Rijpwetering/Oud Ade, Leimuiden, Hoogmade en Woubrugge worden uitgevoerd. De motie stelt voor om de kosten te dekken uit de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het beschrijft het doel, de betrokken partijen en de financiering. Echter, details over de exacte kosten en de specifieke rol van de scholen en sportverenigingen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college oproept om het initiatief van ValOpShop uit te breiden naar andere kernen en of de financiering uit de algemene reserve kan worden gedekt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vinden om het initiatief uit te breiden naar andere kernen en of zij bereid zijn om hiervoor de algemene reserve aan te spreken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (deze winter), maar mist meetbare doelen en een duidelijke beschrijving van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet gedetailleerd uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het college oproepen om het initiatief uit te breiden en de kosten uit de algemene reserve te dekken.
Participatie:
De motie vermeldt dat overleg met scholen en sportverenigingen moet plaatsvinden, wat wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van deze motie, hoewel het bevorderen van fietsveiligheid indirect bijdraagt aan duurzame mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De motie stelt voor de kosten te dekken uit de algemene reserve, maar geeft geen specifieke financiële details of een kostenraming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ValOpShop Fietsers Zichtbaarheid Winter Roelofarendsveen Holland Rijnland Scholen Sportverenigingen Rijpwetering/Oud Ade Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht: