21-11-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 5 Bekrachtiging / opheffing geheimhouding
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Thea Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
Thea Wesselman -
O.G.M. van Leijden - CDA
Agendapunt 6.a Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) voor 2023-2026 vast te stellen. Het doel is om een veilige leefomgeving te creëren waar inwoners weerbaar zijn en naar elkaar omzien. Het beleid richt zich op vijf prioriteiten: verbinding tussen zorg en veiligheid, aanpak van ondermijning, digitale veiligheid, veiligheidsaspecten door maatschappelijke veranderingen, en toezicht en handhaving. Er is een budget van € 75.000 beschikbaar voor de uitvoering van het IVB, waaronder voorlichting en training over online criminaliteit en ondermijning. Samenwerking met partners zoals politie en veiligheidsregio is essentieel. De gemeente plant een bijeenkomst in februari 2023 om de plannen verder te bespreken. Risico's zoals maatschappelijke veranderingen en de oorlog in Oekraïne kunnen invloed hebben op de uitvoering. Het beleid wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld op basis van de Veiligheidsmonitor en in overleg met de burgemeester.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026". Het richt zich op het vaststellen van een beleid dat de veiligheid in de gemeente Kaag en Braassem voor de komende vier jaar moet waarborgen. Het beleid omvat vijf prioriteiten: verbinding zorg en veiligheid, aanpak ondermijning, digitale veiligheid, veiligheidsaspecten door veranderende maatschappij, en toezicht en handhaving. Het doel is om een veilige leefomgeving te creëren door samen te werken met partners en te investeren in veiligheidsontwikkelingen. Het beleid sluit aan bij het Raadsakkoord en het College Uitvoeringsprogramma 2022-2026.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke structuur en prioriteiten voor de komende jaren, inclusief een financiële onderbouwing en een plan voor samenwerking met partners. Echter, specifieke details over de uitvoering en meetbare doelen ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 vaststellen. Daarnaast speelt de raad een rol in het monitoren van de voortgang en het bijstellen van het beleid indien nodig.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van veiligheidsaspecten en de toewijzing van middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de focus op bepaalde veiligheidsvraagstukken en de intensiteit van samenwerking met partners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er prioriteiten zijn gesteld, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering en evaluatiecriteria kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 vast te stellen en de voorgestelde prioriteiten en financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er na vaststelling gesprekken met partners zullen plaatsvinden om uitvoeringsafspraken te maken. Er is ook een geplande avond met de raad over veiligheid, wat participatie van de raad impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op veiligheid en samenwerking met partners.
Financiële Gevolgen:
Er is een bedrag van € 75.000,- opgenomen in het College Uitvoeringsprogramma 2022-2026 voor de uitvoering van het beleid. Dit bedrag is bedoeld voor acties zoals voorlichting en training. Er wordt aangegeven dat er mogelijk extra middelen nodig zijn, afhankelijk van de uitkomsten van het knoppenmodel, die in de Richtnota 2024 worden verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Veiligheidsbeleid Veiligheidsontwikkelingen Samenwerking Ondermijning Digitale veiligheid Veiligheidsmonitor Zorg en veiligheid Woonoverlast Bewustwording UitvoeringsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.b Evaluatie inzameling oud papier
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit over de vergoeding voor organisaties die helpen bij de inzameling van oud papier. Het voorstel is om deze vergoeding vast te stellen op € 65.000 per jaar voor de periode 2023-2025. Dit bedrag is gebaseerd op het kostenverschil tussen een systeem met en zonder vrijwilligers. De huidige inzameling door Cyclus met vrijwilligers is geëvalueerd en blijkt over het algemeen goed te functioneren. Er zijn enkele verbeterpunten die in overleg met Cyclus worden aangepakt. De gemeenteraad moet nog beslissen over de hoogte van de vergoeding. Het voorstel is om de oudpapierprijs niet als basis te gebruiken vanwege de maandelijkse fluctuaties. De vergoeding wordt gedekt uit de afvalstoffenheffing en er is regelmatig overleg met de betrokken organisaties. Eind 2025 volgt een nieuwe evaluatie van het systeem.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie inzameling papier". Het voorstel betreft de evaluatie van het huidige systeem voor de inzameling van oud papier in de gemeente Kaag en Braassem, uitgevoerd door Cyclus met ondersteuning van vrijwilligers. De evaluatie toont aan dat de betrokkenen tevreden zijn met de huidige werkwijze, maar er zijn enkele verbeterpunten. Het voorstel is om de vergoeding voor vrijwilligers te verhogen naar € 65.000 per jaar voor de periode 2023-2025, gedekt uit de afvalstoffenheffing. Dit bedrag is gebaseerd op het kostenverschil tussen inzameling met en zonder vrijwilligers.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een evaluatie van het huidige systeem, een financiële onderbouwing voor de voorgestelde vergoeding, en een participatieproces met betrokken organisaties. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke verbeterpunten en hoe deze worden aangepakt, ontbreekt.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet beslissen over de hoogte van de vergoeding voor vrijwilligers die betrokken zijn bij de inzameling van oud papier. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële aspecten van het voorstel.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde verhoging van de vergoeding voor vrijwilligers goedkeuren. Ze moeten ook beslissen of ze akkoord gaan met het niet doorvoeren van een systeem waarbij de oudpapierprijs ten goede komt aan de vrijwilligersorganisaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd plan voor de verbeterpunten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanpak van verbeterpunten kan concreter.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde vergoeding van € 65.000 per jaar voor de periode 2023-2025 voor de inzet van vrijwilligers bij de papierinzameling.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een participatieproces waarbij betrokken organisaties zijn geraadpleegd en een bijeenkomst is gehouden om de evaluatie te bespreken. Er is ruimte voor verdere gesprekken met organisaties over uitvoeringsaspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het belang van afvalscheiding en een efficiënt inzamelingssysteem voor oud papier wordt benadrukt.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een jaarlijkse vergoeding van € 65.000, gedekt uit de afvalstoffenheffing. Dit bedrag is gebaseerd op het kostenverschil tussen inzameling met en zonder vrijwilligers. Er wordt geen extra financiële druk op de gemeentelijke begroting verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inzameling oud papier Vrijwilligers Cyclus Evaluatie Vergoeding Oudpapierprijs Afvalstoffenheffing Kosten Duurzaamheid Betrokken organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.c Vergaderschema raad 2023
Samenvatting
Er is een voorstel om het vergaderschema van de gemeenteraad van Kaag en Braassem te veranderen naar een 5-wekencyclus in plaats van de huidige 4-wekencyclus. Dit voorstel komt voort uit de Werkgroep Toegankelijker Systeem. Het nieuwe schema zou bestaan uit zeven volledige 5-wekencycli, twee aparte P&C-cycli en één reserve cyclus. Van de 52 maandagen in het jaar zijn er 14 niet beschikbaar door feestdagen en recessen, waardoor er 38 maandagen overblijven voor vergaderingen. De overige drie maandagen worden gereserveerd voor specifieke raden zoals de Richtnota-raad en de Begrotingsraad. Het schema houdt ook rekening met feestdagen, zoals tweede paasdag, om de tijd tussen vergaderingen te optimaliseren. Het voorstel ligt nog ter besluitvorming voor.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vergaderschema 2023 5-wekencyclus combi versie 16-11". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw vergaderschema voor de gemeenteraad van Kaag en Braassem, waarbij een 5-wekencyclus wordt geïntroduceerd in plaats van de huidige 4-wekencyclus. Dit schema is ontwikkeld door de Werkgroep Toegankelijker Systeem en omvat zeven volledige 5-wekencycli, twee aparte P&C-cycli, en een reservecyclus. Het doel is om de vergaderingen efficiënter te plannen, rekening houdend met feestdagen en recesperiodes.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerd schema biedt en rekening houdt met feestdagen en recesperiodes. Het bevat ook een uitleg over de opzet en de redenen voor de gekozen cyclus.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorgestelde vergaderschema te beoordelen en goed te keuren. Zij moeten beslissen of de 5-wekencyclus inderdaad een verbetering is ten opzichte van de huidige 4-wekencyclus.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde cyclus de efficiëntie en toegankelijkheid van de vergaderingen verbetert. Ze moeten ook overwegen of de voorgestelde indeling van de vergaderingen past bij de behoeften van de raad en de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke beschrijving van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het zou baat hebben bij meer concrete doelstellingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het voorgestelde vergaderschema willen vaststellen en implementeren voor het jaar 2023.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van het vergaderschema.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om de interne organisatie van de vergaderingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het lijkt erop dat het voorstel voornamelijk organisatorisch van aard is zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergaderschema 2023 5-wekencyclus Werkgroep Toegankelijker Systeem Presidium Fractie P&C-cycli V&A Reserve cyclus Richtnota-raad BegrotingsraadVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.d Ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen inzake aanvraag omgevingsvergunning W2022/029
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een ontwerpbesluit om een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) te weigeren voor een omgevingsvergunning. Deze vergunning betreft de aanleg van vier aanlegpalen, twee seizoensligplaatsen, een walstroomvoorziening en een septictank nabij Aderpolder 4 te Kaag. De aanvraag is in strijd met de Omgevingsvisie en het Afwijkingenbeleid, omdat het gebied is bestemd voor extensieve recreatie, terwijl de aanvraag intensieve recreatie mogelijk maakt. Het ontwerpbesluit zal zes weken ter inzage worden gelegd, zodat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. Na deze periode zal de gemeenteraad een definitief besluit nemen. Er is een risico op een gerechtelijke procedure als het besluit tot weigering definitief wordt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbesluit verklaring van geen bedenkingen inzake aanvraag omgevingsvergunning W2022/019". Het voorstel betreft het weigeren van een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor het realiseren van vier aanlegpalen, twee seizoensligplaatsen, een walstroomvoorziening en een septictank nabij Aderpolder 4 te Kaag. De aanvraag is in strijd met de Omgevingsvisie en het Afwijkingenbeleid, aangezien het gebied is bestemd voor extensieve recreatie en de aanvraag intensieve verblijfsrecreatie mogelijk maakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijke onderbouwing biedt voor de weigering van de vvgb, met verwijzingen naar relevante beleidsdocumenten zoals de Omgevingsvisie en het Afwijkingenbeleid.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij de verklaring van geen bedenkingen willen weigeren. Dit is een cruciale stap, aangezien het college de omgevingsvergunning alleen kan weigeren als de raad de vvgb weigert.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beschermen van natuurwaarden door de aanvraag te weigeren of het mogelijk maken van intensievere recreatieactiviteiten die mogelijk economische voordelen kunnen bieden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beleidskaders die worden aangehaald. Het is tijdgebonden met een zes weken durende inzageperiode. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de verklaring van geen bedenkingen willen weigeren, wat zou leiden tot het weigeren van de omgevingsvergunning door het college.
Participatie:
Het voorstel voorziet in een participatiemogelijkheid door het ontwerpbesluit zes weken ter inzage te leggen, zodat belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van het beschermen van natuurwaarden tegen intensieve recreatie. Het voorstel benadrukt het belang van het behoud van natuur en landschap.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan het voorstel. Echter, er is een risico op een gerechtelijke procedure als het definitieve besluit tot weigering wordt genomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Extensieve recreatie Intensieve recreatie Omgevingsvisie Afwijkingenbeleid Seizoensligplaatsen Natuurgebied Verblijfsrecreatie Aanlegpalen WalstroomvoorzieningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Uitbreiding Kaskade
Groen licht voor uitbreiding schoolgebouw Kaskade: Gemeenteraad stemt in met voorbereidingskrediet
De gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel om het schoolgebouw Kaskade uit te breiden. Met een voorbereidingskrediet van € 300.000 voor de plankosten en € 142.000 voor de herinrichting van de openbare ruimte, zet de gemeente een belangrijke stap richting betere onderwijshuisvesting in Braassemerland.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om het schoolgebouw Kaskade uit te breiden met een ruime meerderheid aangenomen. De uitbreiding is noodzakelijk vanwege de structurele groei van het aantal leerlingen in de regio Braassemerland. De gemeente heeft de wettelijke plicht om te zorgen voor voldoende onderwijshuisvesting, en met dit besluit wordt een belangrijke stap gezet om aan die verplichting te voldoen.D66-raadslid Zwanenveld benadrukte het belang van een goede leeromgeving: "Een fijn schoolgebouw met ruimte voor iedereen. Met dit raadsvoorstel gaan we dat realiseren." Hij wees ook op de noodzaak van veilige fietspaden en een goede inrichting van de openbare ruimte rondom de school om de verkeersveiligheid te verbeteren.
De VVD uitte echter zorgen over de verkeersveiligheid. Raadslid Van Dijk stelde kritische vragen over de plannen voor veilige fietsroutes: "Ik zie die nog niet heel erg. Misschien is dat wel iets waar we dan moeten kijken bij de verdere ontwikkeling van Braassemerland."
Ondanks deze zorgen stemde de meerderheid van de raad voor het voorstel. Alleen Van Dijk stemde tegen, met de verklaring dat hij niet voldoende informatie had om een weloverwogen besluit te nemen. "Ik stem tegen omdat ik als raadslid een weloverwogen besluit moet nemen in het algemeen belang," aldus Van Dijk.
Met de goedkeuring van het voorbereidingskrediet kan de gemeente nu verder met het uitwerken van een definitief ontwerp en het maken van afspraken met betrokken partijen zoals MeerWonen. De plannen voor de uitbreiding en de herinrichting van de omgeving worden later definitief vastgesteld. De samenwerkende kindpartners zien goede mogelijkheden in de uitbreiding van het huidige gebouw, wat bijdraagt aan het bieden van kwalitatief goed onderwijs in een passend gebouw.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een besluit over de uitbreiding van het schoolgebouw Kaskade. Er is een voorbereidingskrediet van € 300.000 nodig voor de plankosten van de uitbreiding en € 142.000 voor de herinrichting van de openbare ruimte rondom de school. Het doel is om de overvolle lokalen en gangen aan te pakken en kwalitatief goed onderwijs te bieden in een passend gebouw. De uitbreiding is noodzakelijk vanwege de structurele groei van het aantal leerlingen in de regio Braassemerland. De gemeente moet wettelijk zorgen voor voldoende onderwijshuisvesting. Er zijn verschillende stappen nodig, waaronder het uitwerken van een definitief ontwerp en het maken van afspraken met betrokken partijen zoals MeerWonen. Ook is er aandacht voor verkeersveiligheid en de inrichting van de omgeving. De gemeenteraad moet nog beslissen over het beschikbaar stellen van de voorbereidingskredieten om deze plannen verder uit te werken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitbreiding Kaskade" en vraagt om een voorbereidingskrediet van € 300.000 voor de uitbreiding van het schoolgebouw en € 142.000 voor de herinrichting van de openbare ruimte. Het doel is om de overvolle lokalen en gangen te ontlasten en kwalitatief goed onderwijs te bieden in een passend gebouw. De uitbreiding is noodzakelijk vanwege de structurele toename van het aantal leerlingen. Er wordt ook aandacht besteed aan verkeersveiligheid rondom de school. De gemeente wil nieuwe contractafspraken maken met MeerWonen om de kosten vergelijkbaar te houden met zelf investeren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de noodzaak, financiële aspecten, en de stappen die moeten worden genomen. Echter, er zijn nog enkele openstaande vragen over de verkeerssituatie en de exacte financiële dekking.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van de voorbereidingskredieten en betrokken blijven bij de verdere ontwikkeling van het ontwerp en de contractafspraken.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het investeren in permanente uitbreiding of tijdelijke oplossingen, en hoe om te gaan met de verkeersveiligheid en de financiële implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en doelen, maar er zijn nog onzekerheden over de verkeersoplossingen en de exacte kosten. Het is tijdgebonden met een urgentie vanwege de snelle leerlingengroei.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorbereidingskredieten beschikbaar te stellen en de verdere uitwerking van het ontwerp en de verkeersoplossingen te ondersteunen.
Participatie:
Er is sprake van participatie met betrokken partijen zoals MeerWonen en de kindpartners, maar de details over bredere participatie met de gemeenschap zijn beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de uitbreiding moet voldoen aan de duurzaamheidseisen van het Bouwbesluit.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een totaal voorbereidingskrediet van € 442.000. Deze kosten zijn gedekt in de huidige begroting, maar er is nog geen gedetailleerd financieel plan voor de volledige uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitbreiding Kaskade Leerlingenprognose Onderwijshuisvesting Verkeersveiligheid Permanente huisvesting Plankosten Braassemerland Herinrichting openbare ruimte Kindpartners OntsluitingsproblematiekVerfijning van de zoekopdracht:
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
Agendapunt 8 Zienswijze Regionaal Beleidsplan eenheid Den Haag ‘Coalitie voor veiligheid 2023-2026’
Gemeenteraad Kaag en Braassem steunt veiligheidsplan met amendement
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met het Regionaal Beleidsplan 'Coalitie voor Veiligheid 2023-2026', maar niet zonder een belangrijke toevoeging. Een amendement van D66, dat pleit voor een zorgvuldige omgang met informatievoorziening, kreeg brede steun.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het Regionaal Beleidsplan voor de eenheid Den Haag centraal. Dit plan, dat zich richt op het aanpakken van regionale veiligheidsvraagstukken, bevat vijf prioriteiten: maatschappelijk ongenoegen, cybercrime, jeugd en veiligheid, zorg en veiligheid, en ondermijning. De gemeenteraad van Kaag en Braassem moest een zienswijze indienen voor 30 november 2022.Het debat werd gedomineerd door een amendement van D66-raadslid Zwanenveld, dat opriep tot meer aandacht voor de waarborgen rondom informatievoorziening. "We moeten ervoor zorgen dat als er meer informatie gedeeld wordt, er ook actief aandacht is voor waarborgen," aldus Zwanenveld. Hij benadrukte dat het belangrijk is om de balans te behouden tussen het delen van informatie en het beschermen van persoonsgegevens.
Het amendement kreeg bijval van het CDA. Raadslid Hoogendoorn verklaarde: "We denken dat de toevoeging over informatievoorziening bijdraagt aan een beter voorstel." Ook de VVD sloot zich hierbij aan. Mevrouw Bader van de VVD noemde het amendement "een waardevolle toevoeging" en prees de zorgvuldigheid ervan.
Niet alle partijen waren echter overtuigd. PRO-raadslid Herotte gaf aan het amendement niet te steunen, omdat zijn fractie de prioriteiten binnen het beleidskader belangrijker vond. Ook Samen voor Kaag en Braassem had aanvankelijk twijfels, maar besloot uiteindelijk toch in te stemmen nadat burgemeester Heisteeg aangaf dat het amendement geen kwaad kon en de partners scherp zou houden.
Burgemeester Heisteeg benadrukte dat er momenteel geen misstanden zijn in de omgang met informatie, maar dat het geen kwaad kan om de partners scherp te houden. "Het doet ook geen pijn als u deze zienswijze met dit amendement uitbreidt," aldus de burgemeester.
Na een korte discussie stemde de meerderheid van de raad in met het amendement en daarmee ook met het Regionaal Beleidsplan. Het amendement van D66 werd gezien als een preventieve maatregel om de balans in informatievoorziening te waarborgen en de veiligheid van persoonsgegevens te garanderen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om in te stemmen met het ontwerp van het Regionaal Beleidsplan voor de eenheid Den Haag, genaamd 'Coalitie voor veiligheid 2023-2026'. Dit plan richt zich op het effectiever aanpakken van regionale veiligheidsvraagstukken en sluit aan bij het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 van de gemeente. Het beleidsplan bevat vijf prioriteiten: maatschappelijk ongenoegen, cybercrime, jeugd en veiligheid, zorg en veiligheid, en ondermijning. Het plan biedt kaders voor lokale invulling en vraagt om een zienswijze van de gemeenteraad. De definitieve vaststelling van het plan vindt plaats na ontvangst van zienswijzen van alle betrokken gemeenteraden. De gemeenteraad moet uiterlijk 30 november 2022 een zienswijze indienen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Regionaal Beleidsplan eenheid Den Haag ‘Coalitie voor veiligheid 2023-2026’". Het voorstel betreft het indienen van een zienswijze op het ontwerp Regionaal Beleidsplan (RBP) voor de eenheid Den Haag, dat de regionale veiligheidsprioriteiten voor 2023-2026 vaststelt. Het plan richt zich op vijf beleidsprioriteiten: maatschappelijk ongenoegen, cybercrime, jeugd en veiligheid, zorg en veiligheid, en ondermijning. Het doel is om bovenlokale veiligheidsvraagstukken effectiever aan te pakken, met ruimte voor lokale invulling. De gemeenteraad kan via de zienswijze invloed uitoefenen op de koers van de regionale veiligheidsaanpak.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste beleidsprioriteiten en de context van het Regionaal Beleidsplan beschrijft. Het biedt inzicht in de samenwerkingsverbanden en de rol van verschillende partners. Echter, de financiële consequenties en concrete uitvoeringsplannen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de definitieve vaststelling van het Regionaal Beleidsplan. Dit biedt de raad de mogelijkheid om lokale belangen en prioriteiten te benadrukken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen welke aspecten van het Regionaal Beleidsplan zij wil ondersteunen of aanpassen. Dit kan betrekking hebben op de prioritering van thema's of de mate van lokale invulling en samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat de concrete uitvoeringsplannen en meetbare doelen nog ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de abstractie van het plan kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het indienen van de zienswijze op het Regionaal Beleidsplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de thema’s tot stand zijn gekomen door interviews en expertsessies met diverse partners, wat wijst op een participatieve aanpak. Echter, de directe betrokkenheid van burgers wordt niet expliciet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als thema genoemd, maar het werken aan een veiligere samenleving draagt bij aan een betere woon- en leefomgeving, wat indirect een duurzaamheidsaspect heeft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het Regionaal Beleidsplan. Eventuele kosten zijn gekoppeld aan lokale prioriteiten en thema’s in het Integraal Veiligheidsbeleid. Er is een bedrag van € 75.000,- opgenomen voor de doorontwikkeling van dit beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Beleidsplan Veiligheid Zienswijze Den Haag Integraal Veiligheidsbeleid Cybercrime Ondermijning Jeugd Zorg Maatschappelijk ongenoegenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement op Zienswijze Regionaal Beleidsplan eenheid Den Haag ‘Coalitie voor veiligheid 2023-2026’
Samenvatting: Het amendement stelt voor om de zienswijze op het Regionaal Beleidsplan aan te passen. Het benadrukt de noodzaak van zorgvuldige en doelmatige gegevensverwerking en -opslag, gezien de toenemende verzameling en verwerking van informatie. Het amendement vraagt om concrete maatregelen voor gegevensbeheer, zoals het waarborgen van de actualiteit en herleidbaarheid van data. Daarnaast wordt een technische wijziging voorgesteld om de tekst duidelijker te maken. Het doel is om de zorgplicht voor informatiebeheer beter te verankeren in het beleidsplan.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het specifieke aandachtspunten toevoegt aan de zienswijze die niet in het oorspronkelijke beleidsplan zijn opgenomen. Het biedt concrete suggesties voor gegevensbeheer, maar mist wellicht een gedetailleerd plan van aanpak of tijdlijn voor implementatie.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijzigingen in de zienswijze worden opgenomen. Dit omvat het evalueren van de noodzaak en haalbaarheid van de voorgestelde aandachtspunten voor gegevensbeheer.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de nadruk op gegevensbeheer en -bescherming in het beleidsplan willen versterken. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het prioriteren van privacy en gegevensbescherming boven andere beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke aandachtspunten benoemt, ontbreken meetbare doelen en een tijdsbestek voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de technische wijziging suggereert dat de oorspronkelijke tekst mogelijk verwarrend was.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en de voorgestelde wijzigingen in de zienswijze worden doorgevoerd.
Participatie
Het amendement zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van gegevensbeheer of beleidsvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit amendement. De focus ligt op gegevensbeheer en privacy.
Financiële Gevolgen
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het kan implicaties hebben voor de benodigde middelen voor gegevensbeheer, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Beleidsplan Coalitie voor veiligheid Gegevensverwerking Zienswijze Veiligheidsdomein Informatie delen Zorgvuldigheid Technische wijziging Informatiedeling Risico-analyseVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Zienswijze Regionaal Beleidsplan eenheid Den Haag ‘Coalitie voor veiligheid 2023-2026’". Het amendement stelt voor om de zienswijze van de raad van Kaag en Braassem op het Regionaal Beleidsplan aan te passen. Het vraagt om aandacht voor zorgvuldige en doelmatige gegevensverwerking en -opslag, gezien de toenemende verzameling en verwerking van informatie. Daarnaast wordt een technische wijziging voorgesteld om de tekst duidelijker te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn uitleg en motivatie. Het biedt een duidelijke toelichting op de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer concrete voorbeelden of richtlijnen over hoe de zorgvuldige gegevensverwerking moet worden geïmplementeerd.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de zienswijze op het Regionaal Beleidsplan. De raad heeft de rol om te zorgen dat de belangen van de gemeente, zoals zorgvuldige gegevensverwerking, worden behartigd in regionale plannen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geeft aan de zorgvuldige verwerking van gegevens binnen het veiligheidsdomein en of zij de voorgestelde technische wijziging ondersteunt. Dit kan invloed hebben op de balans tussen privacy en veiligheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatie van zorgvuldige gegevensverwerking blijft vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt en de zienswijze aanpast zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien de focus ligt op gegevensverwerking en veiligheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op beleidsmatige en technische aspecten van gegevensverwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Beleidsplan Coalitie voor veiligheid Gegevensverwerking Informatiedeling Zorgvuldigheid Veiligheidsdomein Prioriteiten Technische wijziging Zienswijze InstrumentariumVerfijning van de zoekopdracht:
Sam Vijlbrief
Kelly Straver
J. Hoogendoorn - CDA
Kelly Straver
I.J.M. Bader - VVD
Kelly Straver
E.H. Henrotte - PRO
Kelly Straver
R. van Beurden - Samen
Kelly Straver
Sam Vijlbrief
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
R. van Beurden - Samen
Agendapunt 9 Werkprogramma Holland Rijnland 2022 – 2026 en conceptbegroting Serviceorganisatie Zorg (SOZ) 2023
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Landbouwverkeer op N207 en Regionale Samenwerking in de Schijnwerpers
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft tijdens een recent debat haar zienswijze besproken op het Werkprogramma Holland Rijnland 2022-2026. Dit programma richt zich op regionale samenwerking voor uitdagingen zoals woningtekort, klimaatverandering en energie. Een opvallend amendement betrof het toestaan van landbouwverkeer op de N207.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Kaag en Braassem werd er druk gedebatteerd over de zienswijze op het Werkprogramma Holland Rijnland 2022-2026. Het CDA diende samen met D66 een amendement in om landbouwverkeer toe te staan op een deel van de N207. "Het is een wens van de Raad al jaren," aldus raadslid Hoogendoorn van het CDA. "We hebben al regelmatig amendementen aangenomen en het lijkt een beetje trekken aan een dood paard, maar alle beetjes helpen."D66 steunde het initiatief van harte. "Ook als D66 zijn wij voor een goede behartiging van de gemeente in de regio en de provincie," verklaarde raadslid Zwanenveld. "Door alles aan elkaar te verbinden, kunnen we hopelijk een mooie slag slaan."
Het amendement kreeg brede steun binnen de raad. "Een lege busbaan waar af en toe een bus over rijdt, dat geeft een vervelend gevoel als je ziet waar de knelpunten zitten," voegde Van Beurden van Samen voor Kaag en Braassem toe. Ook de VVD en Mooi Kaag en Braassem spraken hun steun uit. "Alle kleine beetjes helpen om het te realiseren," aldus raadslid Moren van Mooi Kaag en Braassem.
Hoewel de zienswijze op het werkprogramma zelf weinig discussie opriep, werd er wel aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid. Mevrouw Van Klink van PRO vroeg de wethouder om zijn mening over het amendement en de verkeersveiligheid. "We volgen graag het advies van de wethouder," zei ze.
Naast het debat over de N207, werd ook de conceptbegroting van de Serviceorganisatie Zorg (SOZ) voor 2023 besproken. Het college stelde voor om hier geen zienswijze op in te dienen, omdat er geen opmerkingen waren. De raad stemde in met dit voorstel.
De stemming over het amendement en de zienswijze op het werkprogramma vond plaats aan het einde van de vergadering. De meerderheid van de raad stemde voor het voorstel, waarmee de zienswijze op het werkprogramma Holland Rijnland 2022-2026 werd vastgesteld. Het amendement om landbouwverkeer toe te staan op de N207 werd eveneens aangenomen. De uiteindelijke besluitvorming over het werkprogramma vindt plaats op 21 december 2022.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem gaat binnenkort beslissen over hun zienswijze op het Werkprogramma Holland Rijnland 2022-2026. Dit programma richt zich op regionale samenwerking voor uitdagingen zoals woningtekort, klimaatverandering en energie. De raad overweegt om hun zienswijze in te dienen om de positie van de gemeente te versterken. Daarnaast wordt er gekeken naar de conceptbegroting van de Serviceorganisatie Zorg (SOZ) voor 2023, die zich richt op de inkoop van jeugdzorg. Het college stelt voor om hier geen zienswijze op in te dienen, omdat er geen opmerkingen zijn. De uiteindelijke besluitvorming over het werkprogramma vindt plaats op 21 december 2022.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Werkprogramma Holland Rijnland 2022 – 2026 en conceptbegroting Serviceorganisatie Zorg (SOZ) 2023". Het doel is om een zienswijze in te dienen op het werkprogramma van Holland Rijnland, dat zich richt op regionale samenwerking voor strategische doelen zoals woningbouw, klimaatverandering en zorg. De raad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting van de SOZ, die zich richt op de inkoop van jeugdzorg. Het werkprogramma beoogt de regionale positie en lobbykracht te versterken door gebiedsgericht te werken aan regionale opgaven.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een overzicht van de betrokken partijen en processen. Er is echter enige onduidelijkheid over de financiering van regionale proposities, wat in de toekomst besproken moet worden.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Ze moeten een zienswijze vaststellen voor het werkprogramma en besluiten geen zienswijze in te dienen voor de SOZ-begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid bij regionale samenwerking en de prioritering van regionale opgaven zoals duurzaamheid en woningbouw.
SMART-criteria en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria en concrete acties voor sommige doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiering van regionale proposities is nog onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op het werkprogramma vast te stellen en geen zienswijze in te dienen op de SOZ-begroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat gemeenteraden via zienswijzen betrokken worden bij belangrijke beleidsdocumenten, wat participatie bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor energieneutrale woningbouw en duurzame energieopwekking.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels gedekt in de begroting van Kaag en Braassem. Er is echter onduidelijkheid over de financiering van regionale proposities, wat toekomstige investeringen van gemeenten kan vereisen. De deelname aan de SOZ kost €21.593,-, wat al in de begroting is opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkprogramma Holland Rijnland 2022 – 2026 Zienswijze Serviceorganisatie Zorg (SOZ) Regionale samenwerking Gemeenschappelijke regeling Regionale strategieën Duurzaamheid Jeugdzorg Regionale Energiestrategie CofinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Werkprogramma Holland Rijnland 2022-2026 en conceptbegroting Serviceorganisatie Zorg (SOZ) 2023". Het amendement stelt voor om de zienswijze op het werkprogramma te wijzigen door specifieke lobbyactiviteiten te benadrukken. Het richt zich op het versterken van de lobbykracht van Holland Rijnland, met nadruk op mobiliteit en economie. Specifieke aandachtspunten zijn de verbreding van de A4, de N207, de Passage Leimuiden, en het behoud van openbaar vervoer. Daarnaast wordt voorgesteld om landbouwverkeer op de busbaan van de N207 toe te laten en de ontwikkeling van bedrijventerreinen te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het specifieke wijzigingen en aandachtspunten benoemt die relevant zijn voor de betrokken regio. Het biedt duidelijke richtlijnen voor de gewenste lobbyactiviteiten.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de zienswijze op het werkprogramma worden aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de prioriteiten en richting van de lobbyactiviteiten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de nadruk willen leggen op de voorgestelde lobbyactiviteiten, zoals de verbreding van wegen en het toelaten van landbouwverkeer op de busbaan. Dit vereist een afweging van lokale belangen en regionale samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gewenste lobbyactiviteiten. Echter, het is minder duidelijk of de doelen tijdgebonden en haalbaar zijn, aangezien er geen specifieke tijdlijnen of middelen worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen, wat in dit geval is gebeurd met 19 stemmen voor en 0 tegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar benadrukt de rol van Holland Rijnland in het ondersteunen van gemeentelijke ambities.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het behoud en de versterking van openbaar vervoer indirect bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De focus ligt voornamelijk op de strategische lobbyactiviteiten en niet op de financiële implicaties daarvan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Holland Rijnland Public affairs Mobiliteit Lobbykracht Openbaar vervoer Bedrijventerreinen Landbouwverkeer Provincie Zuid-Holland A4 Burgerveen – N14 N207 Passage LeimuidenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Werkprogramma Holland Rijnland 2022-2026 en conceptbegroting Serviceorganisatie Zorg (SOZ) 2023". Het amendement stelt voor om de zienswijze op het werkprogramma te wijzigen, met een focus op het versterken van de lobbykracht van Holland Rijnland. Specifiek wordt gevraagd om ondersteuning bij lobbyactiviteiten voor mobiliteitsprojecten zoals de verbreding van de A4 en de N207, en het toelaten van landbouwverkeer op de busbaan van de N207. Daarnaast wordt aandacht gevraagd voor het behoud en de versterking van openbaar vervoer in landelijke gebieden en de ontwikkeling van bedrijventerreinen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn beschrijving van de gewenste wijzigingen en de context waarin deze plaatsvinden. Het biedt specifieke voorbeelden van projecten en gebieden waar de lobby zich op zou moeten richten.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de zienswijze op het werkprogramma worden aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de prioriteiten en richting van de lobbyactiviteiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de focus op de genoemde mobiliteits- en economische projecten ondersteunt en of zij de voorgestelde wijzigingen in de lobbystrategie van Holland Rijnland steunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de projecten en gebieden die het adresseert. Echter, het is minder specifiek over de tijdlijn en de middelen die nodig zijn om de lobbydoelen te bereiken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de lobbydoelen kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aannemen en daarmee de voorgestelde wijzigingen in de zienswijze op het werkprogramma goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op de rol van Holland Rijnland en de provincie in de lobbyactiviteiten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het amendement, maar het behoud en de versterking van openbaar vervoer kunnen indirect bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de strategische richting van de lobbyactiviteiten. Het zou nuttig zijn om inzicht te krijgen in eventuele kosten en financieringsbronnen voor de voorgestelde lobbyactiviteiten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Holland Rijnland Public affairs Mobiliteit Lobbykracht Openbaar vervoer Bedrijventerreinen Landbouwverkeer Provincie Zuid-Holland A4 Burgerveen – N14 N207 Passage LeimuidenVerfijning van de zoekopdracht:
J. Hoogendoorn - CDA
Kelly Straver
Sam Vijlbrief
Kelly Straver
R. van Beurden - Samen
Kelly Straver
Tanja Van Klink
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 10 Organisatieontwikkeling
Gemeenteraad Kaag en Braassem stemt in met organisatieontwikkeling: "Een slimme meid is op de toekomst voorbereid"
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met een voorstel voor organisatieontwikkeling dat gericht is op het creëren van een robuuste en professionele organisatie. Het plan omvat een uitbreiding van de formatie en een nieuwe forensenvergoeding, waarvoor een budget van € 700.000 is gereserveerd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor organisatieontwikkeling uitgebreid besproken. Het doel van het voorstel is om een werkomgeving te creëren waar medewerkers met plezier en kwaliteit kunnen werken. De gemeentesecretaris, samen met afdelingshoofden en teamleiders, heeft een analyse gemaakt en een plan van aanpak opgesteld, dat de instemming van de ondernemingsraad heeft gekregen.Verschillende standpunten
De VVD-fractie uitte haar bedenkingen over het voorstel. "We hebben moeite met het deel van het budget dat gevraagd wordt," verklaarde VVD-raadslid mevrouw Bader. Ze benadrukte dat de partij vooral kritisch is over de extra € 100.000 voor de inhuur van derden. "Dat vinden wij echt gewoon teveel bovenop het budget wat al gevraagd is," voegde ze toe.
Mooi Kaag en Braassem deelde deze zorgen. "Je moet eerst kijken waar exact de kwaliteit tekortschiet en daar onderzoek naar doen," stelde raadslid Moren. Hij benadrukte dat de gemeente een kleine organisatie is en dat het behouden van goed personeel een uitdaging blijft.
Aan de andere kant toonde het CDA zich positief over het voorstel. "Een slimme meid is altijd voorbereid op haar toekomst," zei mevrouw De Rijk van het CDA, verwijzend naar de noodzaak om de organisatie toekomstbestendig te maken. Ze benadrukte dat de gemeente groeit en dat er voldoende kennis en kunde nodig is om de uitdagingen aan te gaan.
Instemming met het voorstel
Ondanks de bezwaren van enkele partijen, stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. De fracties van het CDA, D66, PRO en Samen voor Kaag en Braassem spraken hun steun uit. "We hebben een duidelijke uitleg gekregen van de gemeentesecretaris en omarmen zijn voorstel naar een betere structuur," aldus meneer Van Beurden van Samen voor Kaag en Braassem.
Het voorstel werd uiteindelijk aangenomen, waarmee de weg vrij is voor de verdere ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie. De financiële dekking voor het plan komt uit het geraamde begrotingsresultaat voor 2023 en verder.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een voorstel voor organisatieontwikkeling. Het doel is om een robuuste en professionele organisatie te creëren waar medewerkers met plezier en kwaliteit werken. Er wordt gedacht aan het opstellen van een meerjarig organisatieplan. De gemeentesecretaris heeft samen met afdelingshoofden en teamleiders een analyse gemaakt en een plan van aanpak opgesteld. De ondernemingsraad heeft hiermee ingestemd. Het voorstel vraagt om goedkeuring voor de uitbreiding van de formatie en de financiële effecten van een nieuwe forensenvergoeding. Er wordt een budget van € 700.000 voorgesteld, te dekken uit het geraamde begrotingsresultaat voor 2023 en verder. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met deze plannen om de organisatie verder te ontwikkelen en aantrekkelijker te maken als werkgever.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Organisatieontwikkeling" voor de gemeente Kaag en Braassem. Het richt zich op het versterken en uitbreiden van de gemeentelijke organisatie om een robuuste en professionele werkomgeving te creëren. Dit omvat de ontwikkeling van een meerjarig organisatieplan, uitbreiding van de formatie, en aanpassing van de forensenvergoeding. Het doel is om een organisatie te vormen die politiek sensitief, oplossingsgericht en in control is, met een focus op uitstekende dienstverlening en goed werkgeverschap. Het voorstel vraagt om een budget van €700.000, gedekt uit het geraamde begrotingsresultaat voor 2023 en verder.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en financiële onderbouwing. Het bevat echter weinig details over de specifieke inhoud van het meerjarig organisatieplan en de exacte invulling van de nieuwe functies.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde organisatieontwikkeling en de financiële dekking ervan. De raad heeft een toezichthoudende rol en moet de strategische richting en budgettaire implicaties goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor organisatieontwikkeling versus andere gemeentelijke behoeften. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van investering in personeelsuitbreiding en secundaire arbeidsvoorwaarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de organisatieontwikkeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen is niet volledig onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde organisatieontwikkeling en de financiële dekking van €700.000 uit het begrotingsresultaat.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het plan van aanpak is besproken met de ondernemingsraad, die zich herkent in de analyse en instemt met het plan. Er is echter geen verdere informatie over bredere participatie van medewerkers of andere stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €700.000, gedekt uit het geraamde begrotingsresultaat voor 2023 en verder. Dit omvat kosten voor uitbreiding van de formatie, aanpassing van de forensenvergoeding, en andere overheadkosten. De dekking is gebaseerd op een positief meerjarenbegrotingsresultaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Organisatieontwikkeling Formatie-uitbreiding Forensenvergoeding Begrotingsresultaat Gemeentesecretaris Benchmarkonderzoek Leiderschap Concerncontroller Traineeprogramma ReiskostenvergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
I.J.M. Bader - VVD
Kelly Straver
I.J.M. Bader - VVD
Kelly Straver
R.A. van Seggelen - PRO
I.J.M. Bader - VVD
Kelly Straver
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
R. van Beurden - Samen
Kelly Straver
R.A. van Seggelen - PRO
Kelly Straver
Kelly Straver
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
I.J.M. Bader - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
I.J.M. Bader - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
R. van Beurden - Samen
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
I.J.M. Bader - VVD
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
I.J.M. Bader - VVD
Kelly Straver
Kelly Straver
Kelly Straver
Kelly Straver
I.J.M. Bader - VVD
Kelly Straver
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 11 College Uitvoeringsprogramma 2022-2026
Raad Kaag en Braassem stemt in met uitvoeringsprogramma ondanks verdeeldheid
Het college van Kaag en Braassem heeft groen licht gekregen voor het uitvoeringsprogramma 'Samen bouwen we verder' voor de periode 2022-2026. Ondanks kritische geluiden en een verdeeld debat, stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel om € 600.000 beschikbaar te stellen voor speerpunten en € 50.000 voor snelle acties in 2023.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het uitvoeringsprogramma van het college centraal. Het programma is een verdere uitwerking van het raadsakkoord 'Samen bouwen aan de toekomst van onze dorpen'. Hoewel het college benadrukte dat het programma een goede start is, waren niet alle raadsleden overtuigd van de concreetheid en haalbaarheid ervan."Het college uitvoeringsprogramma is op dit moment een mooi document waar we veel van ons raadsakkoord in herkennen," aldus een raadslid. "Maar is het concreet genoeg? Gaat het ver genoeg?" Deze vragen weerspiegelden de zorgen van meerdere fracties over de uitvoerbaarheid en de mate van detail in het programma.
De discussie werd verder bemoeilijkt door de vraag of het beschikbare budget voldoende onderbouwd was. "We willen weten wat we precies gaan doen voor het geld," stelde een kritisch raadslid. Het college gaf aan dat de bedragen niet uit de lucht zijn gegrepen, maar dat verdere onderbouwing tijd en capaciteit zou vergen die beter besteed kan worden aan de uitvoering van de ambities.
Ondanks de verdeeldheid en de ingediende amendementen om het budget te halveren of anderszins aan te passen, stemde de meerderheid van de raad uiteindelijk in met het voorstel. Een motie van PRO, die het college opriep om te werken aan een verbeterde versie van het uitvoeringsprogramma, kreeg eveneens steun. "We willen dat het college aan de slag gaat met de ambities die wij zelf opgeschreven hebben in ons raadsakkoord," aldus een raadslid van de VVD.
Het college heeft toegezegd om in gesprek te blijven met de raad en de verwachtingen en input van alle partijen op te halen voor een verbeterde versie van het programma. Hiermee hoopt men de zorgen over de concreetheid en de uitvoering van het programma weg te nemen en de samenwerking binnen de raad te versterken.
Samenvatting
Het college van Kaag en Braassem overweegt een uitvoeringsprogramma voor de periode 2022-2026, genaamd 'Samen bouwen we verder'. Dit programma is een verdere uitwerking van het raadsakkoord 'Samen bouwen aan de toekomst van onze dorpen'. Het college wil in 2023 € 600.000 beschikbaar stellen voor speerpunten en € 50.000 voor snelle acties. Deze budgetten worden gedekt uit het geraamde begrotingsresultaat van 2023. In het eerste kwartaal van 2023 wil het college samen met de raad prioriteiten bepalen met behulp van een knoppenmodel. De financiële gevolgen hiervan worden verwerkt in een richtnota in 2024. Het college benadrukt het belang van regionale samenwerking en duurzaamheid. Er wordt voorgesteld om in 2024 een midterm review te houden om de voortgang te evalueren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "College Uitvoeringsprogramma 2022-2026: Samen bouwen we verder". Het programma is een concretisering van de ambities uit het raadsakkoord "Samen bouwen aan de toekomst van onze dorpen". Het doel is om de uitvoering van de nieuwe collegeperiode te starten, waarbij de ambities uit het raadsakkoord worden opgepakt in samenwerking met inwoners en partners. Het programma vraagt om financiële middelen en ambtelijke inzet, en introduceert een knoppenmodel om prioriteiten te bepalen. Voor 2023 wordt een budget van €650.000 gevraagd voor speerpunten en snelle acties, te dekken uit het geraamde begrotingsresultaat.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen, financiële implicaties en een tijdlijn voor uitvoering. Echter, specifieke details over de inhoud van de speerpunten en snelle acties ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het uitvoeringsprogramma en de benodigde budgetten goed te keuren. Daarnaast speelt de raad een rol in het bepalen van prioriteiten via het knoppenmodel.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de prioritering van acties binnen het uitvoeringsprogramma. Dit omvat keuzes over welke speerpunten en snelle acties voorrang krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke meetbare doelen en tijdsgebonden resultaten ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige beslissingen (zoals het knoppenmodel) kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde budgetten goed te keuren en de uitvoering van het programma te ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met inwoners en partners, maar specificeert niet hoe dit in de praktijk wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor verduurzaming in het raadsakkoord. Het college stimuleert een veilige, groene en gezonde leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een totaal budget van €650.000 voor 2023, te dekken uit het geraamde begrotingsresultaat. De financiële gevolgen zijn geschetst, maar verdere uitwerking is afhankelijk van het knoppenmodel en toekomstige prioritering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
College Uitvoeringsprogramma Raadsakkoord Knoppenmodel Ambities Speerpunten Snelle acties Begroting Participatie Duurzaamheid Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "College Uitvoeringsprogramma 2022-2026" en stelt voor om het oorspronkelijk voorgestelde budget van €600.000 voor 2023 te verlagen naar €180.000. Dit bedrag is bedoeld voor specifieke speerpunten zoals onderzoek naar niet-wettelijke regels, verkeersveiligheid, woningbouw, participatie, toeristenbelasting, en duurzaamheid. De overige budgetten worden pas beschikbaar gesteld na een duidelijke en concrete onderbouwing.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het specifieke speerpunten en bijbehorende budgetten benoemt. Echter, het mist gedetailleerde onderbouwingen voor de overige budgetten, wat ook de reden is voor de voorgestelde verlaging.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde verlaging en herverdeling van het budget acceptabel zijn. De raad heeft ook de taak om te zorgen dat het college met een concrete onderbouwing komt voor de overige budgetten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van een lager budget met specifieke speerpunten of het oorspronkelijke hogere budget zonder gedetailleerde onderbouwing. Dit vraagt om een afweging tussen financiële voorzichtigheid en de behoefte aan voortgang in beleidsuitvoering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART, omdat het specifieke doelen en budgetten benoemt. Echter, het mist concrete tijdlijnen en meetbare resultaten voor sommige speerpunten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak voor verdere onderbouwing kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het amendement om het budget te verlagen en te herverdelen, en of ze het college de opdracht geven om met een nieuwe, onderbouwde versie van het uitvoeringsprogramma te komen.
Participatie:
Het voorstel benoemt participatie als een speerpunt, met een specifiek budget voor het ontwikkelen van een participatieprogramma inclusief een toolkit en een pilot voor een initiatievenfonds en burgerbegroting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met een specifiek budget voor een programma gericht op groen en klimaatadaptatie, en een integrale aanpak van duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement stelt een verlaging van het budget voor van €600.000 naar €180.000. De financiële gevolgen zijn een vermindering van de directe uitgaven, met de voorwaarde dat verdere budgetten pas beschikbaar komen na concrete onderbouwing. Het voorstel geeft geen specifieke dekking aan, maar impliceert dat de verlaging een meer verantwoorde besteding van maatschappelijk geld is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
College Uitvoeringsprogramma 2022-2026 Speerpunten Budget Onderzoek verkeersveiligheid Woningbouw Participatie Toeristenbelasting Klimaatadaptatie Duurzaamheid VeiligheidsbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement-2 College Uitvoeringsprogramma 2022-2026 - voorwaardelijk". Het stelt voor om het budget van €600.000, dat in 2023 beschikbaar zou worden gesteld voor de uitvoering van speerpunten uit het College Uitvoeringsprogramma (CUP) 2022-2026, te splitsen in twee delen: €300.000 onvoorwaardelijk en €300.000 voorwaardelijk. De tweede tranche van €300.000 wordt pas beschikbaar gesteld nadat het college gedetailleerde beschrijvingen, concrete doelen en tijdlijnen voor de speerpunten heeft gepresenteerd en deze door de raad zijn goedgekeurd. Dit moet zorgen voor meer inzicht en sturing in de uitvoering van het programma.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het duidelijk de voorwaarden schetst waaronder het tweede deel van het budget beschikbaar wordt gesteld. Het vraagt om gedetailleerde beschrijvingen en concrete doelen, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te stemmen over de goedkeuring ervan. Daarnaast moet de raad de gedetailleerde beschrijvingen en doelen die het college opstelt, beoordelen en goedkeuren voordat de tweede tranche van het budget wordt vrijgegeven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het voorwaardelijk stellen van een deel van het budget. Dit betekent kiezen voor meer controle en inzicht in de uitvoering van het CUP, versus het risico dat het college mogelijk vertraging oploopt in de uitvoering van speerpunten.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement vraagt om concrete doelen en tijdlijnen, wat bijdraagt aan het SMART-principe (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het amendement zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat ze akkoord gaan met de voorwaardelijke beschikbaarstelling van een deel van het budget.
Participatie:
Het amendement impliceert dat door meer inzicht en concrete uitwerking, zowel de raad als inwoners beter kunnen sturen en participeren in de uitvoering van het CUP.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan een relevant onderwerp zijn afhankelijk van de speerpunten die in het CUP zijn opgenomen.
Financiële gevolgen:
Het amendement verdeelt het beschikbare budget in twee delen, waarbij de tweede helft pas beschikbaar komt na goedkeuring van gedetailleerde plannen. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar het amendement lijkt te werken binnen het reeds beschikbare budget van €600.000.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement College Uitvoeringsprogramma 2022-2026 Speerpunten Budget Uitvoering Concreet Doelen Tijdlijnen Raadsakkoord ActiepuntenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement-3 College Uitvoeringsprogramma 2022-2026 met oplegger." Het amendement stelt voor dat het college een gedetailleerde oplegger ontwikkelt voor het uitvoeringsprogramma, waarin actiepunten concreet worden uitgewerkt. Dit proces moet plaatsvinden via overlegsessies met de raad, te beginnen in het eerste kwartaal van 2023, en jaarlijks worden geactualiseerd. Het doel is om de raad beter te laten sturen en inwoners meer inzicht te geven in de uitvoeringspunten. Het amendement benadrukt dat dit proces moet passen binnen de reguliere Planning & Control (P&C) cyclus.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het een duidelijke structuur biedt voor verdere uitwerking van het uitvoeringsprogramma. Het mist echter specifieke details over hoe de overlegsessies precies zullen worden vormgegeven en welke concrete resultaten worden verwacht.
Rol van de Raad:
De raad speelt een controlerende en sturende rol. Het amendement vraagt om actieve betrokkenheid van de raad bij de uitwerking van de actiepunten, zodat zij beter kunnen sturen op de uitvoering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht willen geven om het uitvoeringsprogramma verder uit te werken met meer concreetheid. Dit vraagt om een afweging tussen vertrouwen in het college en de behoefte aan meer gedetailleerde sturing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat, behalve de start in het eerste kwartaal van 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de mate van concreetheid kan worden verbeterd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen, wat zou betekenen dat het college de opdracht krijgt om een gedetailleerdere oplegger te ontwikkelen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie van de raad in de vorm van overlegsessies, maar zegt weinig over bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het amendement, maar kan relevant zijn afhankelijk van de inhoud van de actiepunten in het uitvoeringsprogramma.
Financiële Gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het impliceert dat er een budget beschikbaar moet worden gesteld voor de verdere uitwerking, maar biedt geen details over de omvang of dekking van dit budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
College Uitvoeringsprogramma Oplegger Actiepunten Overlegsessies Eerste kwartaal 2023 Jaarlijkse actualisatie P&C cyclus Raadsakkoord Budget SpeerpuntenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement-3 College Uitvoeringsprogramma 2022-2026 met oplegger". Het stelt voor om een extra beslispunt toe te voegen aan het uitvoeringsprogramma van het college. Dit beslispunt vraagt het college om een gedetailleerde oplegger te ontwikkelen waarin actiepunten concreet worden uitgewerkt. Dit proces moet plaatsvinden via overlegsessies met de raad, te beginnen in het eerste kwartaal van 2023, en jaarlijks worden geactualiseerd. Het doel is om de raad beter te laten sturen en inwoners meer inzicht te geven in de uitvoeringspunten, zonder de bestaande knoppensessies te vervangen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het een duidelijke structuur en tijdlijn biedt voor de uitwerking van actiepunten. Echter, het mist specifieke details over welke actiepunten concreet moeten worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad speelt een controlerende en sturende rol. Door overlegsessies met het college kan de raad invloed uitoefenen op de uitwerking van de actiepunten en zo beter sturen op de uitvoering van het programma.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college willen verplichten tot meer gedetailleerde uitwerking van actiepunten en of zij bereid zijn om hier tijd en middelen aan te besteden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de mate van concreetheid kan verder worden verbeterd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement willen aannemen en het college willen verplichten tot het ontwikkelen van een gedetailleerde oplegger.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door overlegsessies met de raad, maar vermeldt niet expliciet hoe inwoners betrokken worden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het amendement, maar kan relevant zijn afhankelijk van de actiepunten die worden uitgewerkt.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf geeft geen directe financiële gevolgen aan, maar impliceert dat er middelen nodig zijn voor de uitwerking van de actiepunten. Het is onduidelijk hoe deze kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
College Uitvoeringsprogramma Oplegger Actiepunten Overlegsessies Eerste kwartaal 2023 Jaarlijkse actualisatie P&C cyclus Raadsakkoord Budget SpeerpuntenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Vervolg College Uitvoeringsprogramma 2022-2026". Het betreft een verzoek aan het college van Kaag en Braassem om na de vaststelling van het huidige College Uitvoeringsprogramma (CUP) te werken aan een verbeterde versie (CUP 2.0). De motie benadrukt het belang van voortzetting van de raadsbrede samenwerking en stelt dat hoewel de CUP een goede start is, het nog niet volledig als handvat voor de komende jaren wordt gezien. Het college wordt verzocht om input van alle partijen te verzamelen en de vernieuwde versie tijdig af te ronden voor de Richtnota 2024.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn verzoek, maar mist specifieke details over hoe de input verzameld zal worden en welke aspecten van de CUP verbeterd moeten worden.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol en geeft richting aan het college door het verzoek om een verbeterde versie van de CUP te ontwikkelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze het college willen aanmoedigen om de CUP te herzien en te verbeteren, en of ze de voorgestelde samenwerking en inputverzameling ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke acceptatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college verzoeken om de CUP te herzien en te verbeteren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door te vragen om input van alle partijen, maar specificeert niet hoe deze participatie vormgegeven zal worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, dus het is onduidelijk of het een relevant onderwerp is binnen dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is mogelijk dat de herziening van de CUP extra middelen vereist, maar dit wordt niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
College Uitvoeringsprogramma (CUP) Raadsbrede samenwerking Toekomst dorpen Handvat Korte termijn Verbeterde versie Input Verwachtingen Richtnota 2024 AangenomenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Vervolg College Uitvoeringsprogramma 2022-2026". Het betreft een verzoek aan het college van de gemeente Kaag en Braassem om na de vaststelling van het huidige College Uitvoeringsprogramma (CUP) te werken aan een verbeterde versie (CUP 2.0). De motie benadrukt het belang van voortzetting van de raadsbrede samenwerking en stelt dat hoewel de huidige CUP een goede start is, het nog niet volledig als handvat voor de komende jaren wordt gezien. Het college wordt gevraagd om input van alle partijen te verzamelen en de vernieuwde versie tijdig af te ronden voor de Richtnota 2024.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn verzoek, maar mist specifieke details over hoe de input van partijen verzameld zal worden en welke aspecten van de CUP verbeterd moeten worden.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en richtinggevende rol door het college te verzoeken om een verbeterde versie van de CUP te ontwikkelen en input van alle partijen te verzamelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het college willen verplichten om de CUP te herzien en hoe ze de input van verschillende partijen willen integreren in de nieuwe versie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat, behalve de deadline voor de Richtnota 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en het college willen verzoeken om een verbeterde versie van de CUP te ontwikkelen.
Participatie:
De motie vraagt expliciet om input en verwachtingen van alle partijen, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn afhankelijk van de inhoud van de CUP.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is mogelijk dat de herziening van de CUP extra middelen vereist, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
College Uitvoeringsprogramma (CUP) Raadsbrede samenwerking Toekomst dorpen Handvat Korte termijn Verbeterde versie Input Verwachtingen Richtnota 2024 BehandelingVerfijning van de zoekopdracht:
Ruud Van Der Star
Kelly Straver
R. van Beurden - Samen
Kelly Straver
Ruud Van Der Star
Kelly Straver
Ruud Van Der Star
Kelly Straver
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
Sam Vijlbrief
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
Kelly Straver
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Kelly Straver
Ruud Van Der Star
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
R. van Beurden - Samen
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
Sam Vijlbrief
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
Sam Vijlbrief
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
Kelly Straver
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
R. van Beurden - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
Ruud Van Der Star
Kelly Straver
Kelly Straver
R. van Beurden - Samen
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
Ruud Van Der Star
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
Sam Vijlbrief
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Kelly Straver
Kelly Straver
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
R. van Beurden - Samen
Kelly Straver
Ruud Van Der Star
Kelly Straver
Kelly Straver
R. van Beurden - Samen
Kelly Straver
R. van Beurden - Samen
Kelly Straver
Kelly Straver
Ruud Van Der Star
Kelly Straver
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver
Ruud Van Der Star
J.H.M. de Rijk - CDA
Kelly Straver -
01:30:01 - 01:33:12 - 01:33:49 - 01:34:13 - 01:34:41 - 01:41:57 - 01:45:19 - 01:46:37 - 01:49:11 - 01:51:00 - 01:54:49 - 01:55:49 - 01:57:55 - 01:58:16 - 01:59:02 - 02:00:55 - 02:01:22 - 02:02:40 - 02:03:03 - 02:03:16 - 02:03:45 - 02:04:39 - 02:05:03 - 02:05:51 - 02:06:26 - 02:24:52 - 02:25:11 - 02:27:17 - 02:27:48 - 02:28:12 - 02:28:28 - 02:29:11 - 02:29:58 - 02:31:35 - 02:33:31 - 02:35:08 - 02:35:53 - 02:40:52 - 02:42:32 - 02:44:52 - 02:45:56 - 02:49:17 - 02:50:09 - 02:52:50 - 02:56:30 - 02:59:14 - 03:08:09 - 03:08:49 - 03:09:47 - 03:10:28 - 03:10:50 - 03:11:13 - 03:11:51 - 03:12:19 - 03:13:18 - 03:13:55 - 03:16:12