07-11-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
R.A. van Seggelen - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 5 Overzicht Moties en Toezeggingen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 6 Lijst van ingekomen stukken
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Agendapunt 8.a Verordening op en benoeming van de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Kaag en Braassem
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om een verordening vast te stellen voor de oprichting van een gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit. Deze commissie moet voldoen aan de eisen van artikel 17.9 van de Omgevingswet en zal advies geven over omgevingskwaliteit bij vergunningsaanvragen. Het voorstel is om de taken en bevoegdheden van deze commissie over te dragen aan Stichting Dorp, Stad en Land. Deze stichting zal ten minste twee onafhankelijke adviseurs aanwijzen die deskundig zijn op het gebied van architectuur, erfgoed, landschap en stedenbouw. De gemeente betaalt een vast bedrag voor het lidmaatschap en een vergoeding per advies aan de stichting. Er zijn geen risico’s verbonden aan dit voorstel en het is niet van toepassing op regionale of duurzaamheidsaspecten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening op en benoeming van de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Kaag en Braassem." Het voorstel beoogt de vaststelling van een verordening voor de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit in Kaag en Braassem, conform artikel 17.9 van de Omgevingswet. De taken en bevoegdheden van deze commissie worden overgedragen aan de Stichting Dorp, Stad en Land, die ten minste twee onafhankelijke adviseurs aanwijst. Deze commissie zal adviseren over omgevingskwaliteit bij aanvragen voor omgevingsvergunningen, met een focus op architectuur, erfgoed, landschap en stedenbouw.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wettelijke verplichtingen en de stappen die genomen moeten worden om hieraan te voldoen, beschrijft. Het bevat ook informatie over de financiële aspecten en de structuur van de commissie.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening vaststellen en de benoeming van de Stichting Dorp, Stad en Land als uitvoerder van de taken en bevoegdheden van de adviescommissie goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde structuur en de keuze voor de Stichting Dorp, Stad en Land als uitvoerder van de commissie ondersteunen. Er is ook een keuze in hoe strikt de raad de onafhankelijkheid en deskundigheid van de commissieleden wil waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling van de verordening en de benoeming van de stichting. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de verplichtingen onder de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen en de benoeming van de Stichting Dorp, Stad en Land goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening of de benoeming van de commissie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële gevolgen in de vorm van een vast bedrag voor het lidmaatschap van de Stichting Dorp, Stad en Land en een vergoeding per uitgebracht advies. Deze kosten worden gedekt vanuit de budgetpost voor Cultureel Erfgoed.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingskwaliteit Adviescommissie Omgevingswet Stichting Dorp, Stad en Land Verordening Architectuur Erfgoed Landschap Stedenbouw OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.b Verordening Nadeelcompensatie Kaag en Braassem 2022
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe verordening voor nadeelcompensatie vast te stellen. Deze verordening is nodig vanwege nieuwe landelijke wetgeving en moet duidelijk maken hoe de gemeente verzoeken om nadeelcompensatie afhandelt. Het doel is om de procedure helder te maken voor zowel de gemeente als de inwoners. De verordening zal ook informatie bevatten over de kosten voor het indienen van een verzoek, namelijk € 500, en de mogelijkheid om een voorschot te ontvangen. De gemeente wil de inwoners goed informeren over deze nieuwe regeling via nieuwsberichten en sociale media. Er is een klein risico dat het aantal schadeclaims toeneemt, maar dit wordt niet verwacht. De verordening moet ervoor zorgen dat de gemeente klaar is voor de nieuwe Omgevingswet en de bijbehorende regels voor nadeelcompensatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening nadeelcompensatie Kaag en Braassem 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening nadeelcompensatie Kaag en Braassem 2022." Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening die de procedurele afhandeling van nadeelcompensatieverzoeken binnen de gemeente regelt. Deze verordening is een reactie op nieuwe landelijke wetgeving en beoogt duidelijkheid te bieden aan burgers over hoe zij een verzoek kunnen indienen en hoe dit wordt afgehandeld. Het legt vast dat verzoeken intern worden behandeld, tenzij specifieke expertise vereist is, en stelt een legesbedrag van €500 vast voor aanvragen. Ook kan een voorschot worden uitgekeerd als een verplichting tot betaling aannemelijk is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke procedurele aspecten van nadeelcompensatie behandelt en rekening houdt met eerdere feedback van de raad. Het biedt een duidelijke structuur voor de afhandeling van verzoeken en voorziet in communicatie naar de inwoners.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de gemaakte keuzes en het waarborgen dat de verordening in lijn is met de gemeentelijke en wettelijke kaders.
Politieke keuzes:
Belangrijke politieke keuzes omvatten het vaststellen van het legesbedrag, de voorwaarden voor het uitkeren van voorschotten, en de mate van interne versus externe afhandeling van verzoeken. De raad moet ook beslissen over de balans tussen toegankelijkheid voor burgers en het voorkomen van kansarme verzoeken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke procedures en bedragen vastlegt. Echter, de algemene bewoordingen voor bepaalde artikelen kunnen leiden tot interpretatieverschillen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid in de voorschotregeling kan tot variabele uitkomsten leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, rekening houdend met de voorgestelde wijzigingen en de feedback van eerdere besprekingen.
Participatie:
Het voorstel voorziet in communicatie naar de inwoners via nieuwsberichten en sociale media om hen te informeren over de nieuwe verordening en de mogelijkheden voor nadeelcompensatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan het vaststellen van de verordening. De behandeling van schadeverzoeken wordt voornamelijk intern afgehandeld, wat kostenbesparend is. Het legesbedrag van €500 is bedoeld om de kosten van de behandeling te dekken en kansarme verzoeken te ontmoedigen. Er wordt geen significante toename in het aantal verzoeken verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nadeelcompensatie Omgevingswet Planschade Algemene wet bestuursrecht (Awb) Verordening Schadeverzoeken Voorschotbedrag Procedure Bestemmingsplan CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.c Voortgangsmonitor 2022
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit over de Voortgangsmonitor 2022. Deze monitor laat een positief financieel resultaat van € 1.422.771 zien. Er zijn verschillende voorstellen gedaan voor de besteding van dit bedrag. Zo wordt voorgesteld om een deel van het budget voor het klimaatakkoord en de telefooncentrale door te schuiven naar 2023. Ook wordt er gekeken naar het aanpassen van bestemmingsreserves, zoals voor wegeninfrastructuur en Covid-maatregelen. Daarnaast wil men de einddatum van verschillende kredieten vaststellen en de bestemming van een krediet voor de vloerbedekking in het gemeentehuis wijzigen. De raad zal binnenkort beslissen over deze voorstellen, waarbij ook rekening wordt gehouden met mogelijke risico's en toekomstige ontwikkelingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Voortgangsmonitor 2022"
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgangsmonitor 2022". Het voorstel presenteert de financiële voortgang van de gemeente Kaag en Braassem voor het jaar 2022. Het bevat een voordelig geprognosticeerd resultaat van € 1.422.771, inclusief diverse begrotingswijzigingen. Het voorstel vraagt de raad om goedkeuring voor het beschikbaar stellen van budgetten voor het klimaatakkoord en de telefooncentrale in 2023, en om de bestemming van bepaalde kredieten te wijzigen. Het doel is om de raad een juiste en betrouwbare verantwoording te geven en in control te blijven door ontwikkelingen te volgen en prognoses aan te passen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en toelichtingen op de afwijkingen. Het bevat ook bijlagen voor verdere verduidelijking.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de financiële wijzigingen en de bestemming van de kredieten. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet beslissen over de inzet van het voordelige saldo.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van budgetten voor toekomstige jaren, zoals voor het klimaatakkoord en de telefooncentrale, en over de wijziging van kredietbestemmingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar met duidelijke financiële cijfers. Het is tijdgebonden met een einddatum voor kredieten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige ontwikkelingen kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Voortgangsmonitor 2022 vast te stellen en de voorgestelde financiële wijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in verband met het klimaatakkoord, maar verder niet als een centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een positief financieel effect met een voordelig resultaat van € 1.422.771. De financiële gevolgen worden gedekt door bestaande reserves en toekomstige budgetten. De raad moet beslissen over de toewijzing van het voordelige saldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsmonitor 2022 Begrotingswijzigingen Klimaatakkoord Telefooncentrale Bestemmingsreserves Kredieten Exploitatie Sociaal domein Algemene uitkering RisicomanagementVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Update communicatievisie / uitvoeringsplan". Het document biedt een jaarlijkse update over de voortgang van de communicatievisie en het uitvoeringsplan van de gemeente Kaag en Braassem. Het team Communicatie, bestaande uit communicatieadviseurs en een webmaster, werkt aan het verbeteren van de communicatie met inwoners en organisaties. Het uitvoeringsplan, vastgesteld in 2021, omvat acties die de communicatie verbeteren, zoals het gebruik van een nieuw zaaksysteem, opleiding in de factor C-methode, en de ontwikkeling van een schrijfwijzer. Er wordt ook gewerkt aan betere monitoring van sociale media en de introductie van een digitale nieuwsbrief.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een gedetailleerde update over de voortgang van de communicatievisie en het uitvoeringsplan. Het document beschrijft de acties die zijn ondernomen, de huidige status en de plannen voor de toekomst.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol bij dit voorstel. Ze worden geïnformeerd over de voortgang en kunnen signalen en ontwikkelingen aandragen die meegenomen kunnen worden in de uitvoering van het plan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de uitbreiding van het team met 0.9 fte om bepaalde noodzakelijke acties te realiseren. Daarnaast moeten ze keuzes maken over de prioritering van wensen en ambities die niet direct uit de visie voortvloeien.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat specifieke, meetbare, en tijdgebonden acties, zoals de opleiding in de factor C-methode en de ontwikkeling van een schrijfwijzer. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het document.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de verbinding tussen communicatie en participatie, en hoe deze vakgebieden steeds meer geïntegreerd worden om optimaal in te zetten op participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het communicatiebudget is structureel verhoogd naar 50.000 euro per jaar. Voor de uitbreiding van het team met 0.9 fte is een voorstel richting de raad nodig, maar de dekking van deze kosten wordt niet specifiek genoemd in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Communicatievisie Uitvoeringsplan Communicatieadviseurs Digitale toegankelijkheid Sociale media Participatie Klant Contact Centrum Schrijfwijzer Nieuwsbrief MonitoringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Businesscase Sportpad deelproject 2
Sportpad Roelofarendsveen krijgt groen licht voor toekomstbestendige herontwikkeling
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met de herontwikkeling van het Sportpad in Roelofarendsveen. Het ambitieuze plan, dat de verhuizing van de hockeyclub en de ontwikkeling van sportverenigingen EMM’21 en TVA omvat, moet het sportpark toekomstbestendig maken. De totale kosten worden geschat op € 11,3 miljoen, waarvan de gemeente € 7,84 miljoen bijdraagt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd het voorstel voor de herontwikkeling van het Sportpad besproken. Het plan, dat voorziet in de verhuizing van de hockeyclub en de ontwikkeling van sportverenigingen EMM’21 en TVA, moet het sportpark toekomstbestendig maken en aansluiten op de ontwikkelingen van KC-Noord en het Sportbedrijf.De VVD-fractie uitte haar zorgen over de financiële kaders van het project. "Wij zijn kritisch geweest op de financiële kaders die bij dit project hebben gespeeld," aldus een VVD-raadslid. De partij diende vier amendementen in om meer zekerheid te krijgen over de financiële haalbaarheid van het project. Een van de amendementen stelde voor om een indexering van 1,3 miljoen euro toe te voegen aan de vrijvallende locaties, maar dit werd uiteindelijk verworpen.
Andere fracties, zoals Samen voor Kaag en Braassem en D66, spraken hun vertrouwen uit in het project. "We geloven in de krachten achter dit project," zei een raadslid van Samen voor Kaag en Braassem. "We geloven dat op deze locatie sport, cultuur, onderwijs en wonen bij elkaar kunnen komen."
De gemeenteraad stemde uiteindelijk in met het voorstel, inclusief enkele amendementen die zorgen voor jaarlijkse updates over de voortgang van het project en afspraken over het maatschappelijk gebruik van de sportaccommodaties. Ook werd afgesproken dat, indien het project niet haalbaar blijkt binnen de financiële kaders, het college alternatieve oplossingen moet onderzoeken.
Met de goedkeuring van de gemeenteraad kunnen de verenigingen nu een subsidieaanvraag voorbereiden voor de uitvoering van het project. De herontwikkeling van het Sportpad is een belangrijke stap in het toekomstbestendig maken van het sportpark en het versterken van de sportinfrastructuur in Roelofarendsveen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit over de herontwikkeling van het Sportpad in Roelofarendsveen. Het plan omvat de verhuizing van de hockeyclub naar het Sportpad en de ontwikkeling van sportverenigingen EMM’21 en TVA. Het doel is om het sportpark toekomstbestendig te maken en aan te sluiten op de ontwikkelingen van KC-Noord en het Sportbedrijf. De totale kosten worden geschat op € 11,3 miljoen. De verenigingen dragen € 3,42 miljoen bij via eigen middelen en subsidies. De gemeente wordt gevraagd om € 7,84 miljoen bij te dragen, waarvan € 6,54 miljoen nieuw geld is. Dit bedrag wordt gedekt door opbrengsten uit vrijvallende locaties en een additionele bijdrage van € 2,44 miljoen. De gemeenteraad moet ook beslissen over de financiering van de vervanging van het hoofdriool en de uitruil van grondposities met woningcorporatie Meerwonen. De verenigingen zullen een subsidieaanvraag indienen voor de uitvoering van het project. Het besluit moet ook rekening houden met mogelijke kostenstijgingen en de impact op de gemeentelijke begroting.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Businesscase deelproject 2 Sportpad
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Businesscase deelproject 2 Sportpad". Het voorstel betreft de reconstructie van het Sportpad in Roelofarendsveen, met als doel een toekomstbestendig buitensportpark te creëren dat aansluit op de ontwikkeling van het KC-Noord en het Sportbedrijf. Het project omvat de verhuizing van de hockeyvereniging, de ontwikkeling van voetbalvereniging EMM’21 en tennisvereniging TVA, en de vervanging van het hoofdtransport riool. De totale kosten bedragen €11,3 miljoen, waarvan de gemeente €7,84 miljoen bijdraagt. De financiering komt deels uit gemeentelijke budgetten en opbrengsten van vrijvallende locaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke financiële onderbouwing en een overzicht van de betrokken partijen en hun bijdragen. Het bevat ook een gevoeligheidsanalyse voor kosten- en rentestijgingen, wat de volledigheid verder versterkt.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de financiële bijdrage van de gemeente en de dekkingsvoorstellen. Daarnaast moet de raad besluiten over de grondruil met woningcorporatie Meerwonen en de opname van stelposten in de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de gemeentelijke bijdrage, de grondruil met Meerwonen, en de prioritering van sport- en woningbouwontwikkelingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van duurzaamheid en participatie in het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en financiële kaders. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe subsidies en marktontwikkelingen kan risico's met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de reconstructie, de financiële bijdrage en de dekkingsvoorstellen, evenals de grondruil en de opname van stelposten in de begroting.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de samenwerking met verenigingen en de betrokkenheid van een klankbordgroep van omwonenden. Er is sprake van co-creatie tussen de gemeente en verenigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met kansen voor energiebesparing, gezamenlijke inkoop van duurzame maatregelen, en de aanleg van divers groen. De exacte uitwerking volgt in een latere fase.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen €11,3 miljoen, met een gemeentelijke bijdrage van €7,84 miljoen. De dekking komt uit bestaande budgetten, opbrengsten van vrijvallende locaties, en een additionele bijdrage van de gemeente. De financiële paragraaf bevat een gedetailleerde analyse van de kosten en dekkingsmogelijkheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Businesscase Sportpad Reconstructie Verenigingen Subsidieaanvraag Vrijvallende locaties Masterplan Dekking Bouwkosten DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Amendement A Registratienummer 408796/A" en betreft de businesscase voor het Sportpad deelproject 2. Het amendement stelt voor om beslispunten 3b en 3c te wijzigen, waarbij €5,40 miljoen wordt gedekt uit opbrengsten van vrijvallende locaties en €1,14 miljoen ten laste van het begrotingsresultaat. De indieners wijzen erop dat in de businesscase de opbrengsten niet zijn geïndexeerd, terwijl de kosten dat wel zijn, wat een vertekend beeld geeft. Ze stellen voor om een indexering van 2% toe te passen op de opbrengsten, zoals ook door de verenigingen is voorgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is specifiek en richt zich op een duidelijk gedefinieerd probleem binnen de businesscase. Het biedt een concrete oplossing door de indexering van de opbrengsten voor te stellen. De toelichting is beknopt maar duidelijk, hoewel verdere details over de financiële implicaties van de indexering nuttig zouden kunnen zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijzigingen in de financiering van het project worden aangenomen. Dit vereist een afweging van de financiële haalbaarheid en de impact op de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het oorspronkelijke financieringsplan of het aanpassen ervan volgens het amendement. Dit omvat een beslissing over het al dan niet indexeren van de opbrengsten en het gebruik van begrotingsruimte.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde indexering en de financiële dekking. Het is echter niet volledig SMART, omdat het niet tijdgebonden is en de haalbaarheid van de indexering niet volledig is onderbouwd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onderbouwing kan sterker.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. In dit geval is het amendement verworpen met 2 stemmen voor en 16 tegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de verenigingen de indexering hebben aangedragen, wat wijst op enige mate van participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, en het lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit specifieke voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het amendement heeft financiële implicaties door de voorgestelde wijzigingen in de dekking van de kosten. Het stelt voor om een deel van de kosten te dekken uit vrijvallende locaties en een ander deel ten laste van het begrotingsresultaat. De dekking wordt aangegeven, maar de haalbaarheid en impact op de begroting zijn niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Businesscase Sportpad Amendement Indexering Opbrengsten Kosten Begrotingsresultaat Vrijvallende locaties Budgettaire ruimte VerenigingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement A Registratienummer" en betreft het agendapunt "Businesscase Sportpad deelproject 2". Het amendement stelt voor om beslispunten 3b en 3c van de businesscase te wijzigen. Het voorstel is om € 5,40 miljoen te dekken uit de opbrengst van vrijvallende locaties en € 1,14 miljoen ten laste van het begrotingsresultaat. De toelichting benadrukt dat de opbrengsten in de businesscase niet zijn geïndexeerd, terwijl de kosten dat wel zijn, wat een onevenwichtig beeld geeft. Er wordt voorgesteld om een indexering van 2% toe te passen op de opbrengsten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is specifiek en richt zich op een duidelijk gedefinieerd probleem binnen de businesscase. Het biedt een concrete oplossing door de indexering van de opbrengsten voor te stellen. De volledigheid lijkt adequaat, maar verdere details over de impact van deze wijziging op de totale businesscase zouden nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de financiering en indexering van de opbrengsten worden aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren of afwijzen van deze financiële aanpassingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de financiering van het project en de indexering van de opbrengsten. Dit kan invloed hebben op de financiële planning en prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde financiële wijzigingen. Het is echter niet volledig SMART, omdat het niet tijdgebonden is en er geen specifieke doelen worden gesteld buiten de financiële aanpassingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de indexering op de lange termijn wordt niet besproken.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de voorgestelde wijzigingen in de businesscase worden doorgevoerd.
Participatie:
Het amendement vermeldt dat de verenigingen de indexering van de opbrengsten hebben aangedragen, wat wijst op enige mate van participatie van belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, dus het lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit specifieke voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het amendement heeft duidelijke financiële implicaties door de herverdeling van de dekking van de kosten. Het stelt voor om een deel van de kosten te dekken uit de opbrengst van vrijvallende locaties en een ander deel ten laste van het begrotingsresultaat. Het biedt geen gedetailleerde uitleg over hoe deze wijzigingen de algehele financiële situatie van de gemeente beïnvloeden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Businesscase Sportpad Deelproject 2 Amendement Begrotingsresultaat Indexering Opbrengsten Kosten Verenigingen PresentatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Amendement B Registratienummer 408796/B" en betreft de businesscase van Sportpad deelproject 2. Het amendement stelt voor dat de gemeenteraad van Kaag en Braassem jaarlijks een update ontvangt over de operationele en financiële voortgang van deelproject 2. Dit is bedoeld om de raad in staat te stellen tijdig bij te sturen indien het project anders verloopt dan verwacht. De rapportage moet afgestemd zijn op dit doel. Daarnaast wordt vermeld dat subsidies in tranches worden uitbetaald op basis van behaalde mijlpalen, wat als extra sturingsmiddel dient.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van het amendement. Het biedt een duidelijke richtlijn voor de frequentie en inhoud van de rapportages die de raad moet ontvangen. Echter, het zou vollediger zijn als het specifieke inhoudelijke eisen aan de rapportages zou stellen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de voortgang van deelproject 2 en om bij te sturen indien nodig. Het amendement versterkt deze rol door te zorgen voor regelmatige updates.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van controle en betrokkenheid die de raad wil uitoefenen over het project. Het amendement benadrukt de noodzaak van transparantie en verantwoording.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de frequentie van rapportage (jaarlijks), maar mist specifieke criteria voor wat de rapportages moeten bevatten. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden elementen voor de inhoud van de rapportages, wat een inconsistentie kan zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat ze in dit geval hebben gedaan met een unanieme stemming.
Participatie:
Het amendement zegt niets expliciet over participatie van andere belanghebbenden buiten de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, dus het lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het benadrukt het belang van financiële controle door middel van rapportages en het gebruik van subsidies als sturingsmiddel. Het biedt geen details over hoe eventuele financiële afwijkingen gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Businesscase Sportpad Deelproject 2 Operationele voortgang Financiële voortgang Update Bijsturen Subsidie Mijlpalen Rapportage SturingsmiddelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "AMENDEMENT B REGISTRATIENUMMER" en betreft het agendapunt "Businesscase Sportpad deelproject 2". Het amendement stelt voor dat de gemeenteraad van Kaag en Braassem jaarlijks een update ontvangt over de operationele en financiële voortgang van deelproject 2. Dit is bedoeld om de raad in staat te stellen vroegtijdig bij te sturen indien het project anders verloopt dan verwacht. De rapportage moet afgestemd zijn op dit doel en de subsidie wordt in tranches uitbetaald op basis van behaalde mijlpalen en vereiste resultaten, wat als extra sturingsmiddel dient.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van het doel dat het wil bereiken, namelijk het waarborgen van regelmatige updates over de voortgang van het project. Het biedt echter geen gedetailleerde specificaties over de exacte inhoud van de rapportages.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van toezichthouder en moet ervoor zorgen dat het project binnen de gestelde kaders blijft. Door het amendement kan de raad tijdig ingrijpen als dat nodig is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde frequentie en inhoud van de rapportages en of ze de controlemechanismen voldoende vinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van frequentie (jaarlijks), maar mist details over de specifieke inhoud van de rapportages. Het is tijdgebonden, maar niet volledig SMART omdat het niet specifiek ingaat op de criteria voor succes of de exacte inhoud van de rapportages.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat ze akkoord gaan met de jaarlijkse rapportageverplichting.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van andere belanghebbenden buiten de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit amendement.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het benadrukt het belang van financiële controle door middel van rapportages en het uitbetalen van subsidies in tranches. Het biedt geen details over hoe eventuele financiële afwijkingen gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Businesscase Sportpad Deelproject 2 Update Operationele voortgang Financiële voortgang Rapportage Subsidie Mijlpalen SturingsmiddelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "AMENDEMENT C REGISTRATIENUMMER 408796/C" en betreft de businesscase voor het Sportpad deelproject 2. Het amendement stelt voor dat het college concrete afspraken maakt met subsidieontvangers over het brede maatschappelijke gebruik van de sportaccommodaties waarvoor een additionele bijdrage van € 1,14 miljoen wordt geïnvesteerd. Deze afspraken moeten ervoor zorgen dat de sportaccommodaties breed toegankelijk zijn voor de inwoners van de gemeente Kaag en Braassem en dienen als praktische invulling van de intentieverklaring van de gebruikers van het Sportpad.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het een duidelijke toevoeging voorstelt aan de bestaande plannen. Het legt de nadruk op concrete en meetbare afspraken, wat de uitvoerbaarheid en controleerbaarheid ten goede komt.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door te zorgen dat de investering in de sportaccommodaties daadwerkelijk leidt tot een breed maatschappelijk gebruik. De raad moet het amendement goedkeuren en het college opdragen om de voorgestelde afspraken te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de nadruk wil leggen op het brede maatschappelijke gebruik van de sportaccommodaties en of zij bereid is de extra investering van € 1,14 miljoen te ondersteunen onder deze voorwaarden.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is SMART in de zin dat het vraagt om concrete en meetbare afspraken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel, maar de specificiteit van de "concrete en meetbare stappen" kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt, wat betekent dat het college de voorgestelde afspraken moet maken met de subsidieontvangers.
Participatie:
Het amendement impliceert participatie door te eisen dat de sportaccommodaties breed maatschappelijk worden ingezet, wat betekent dat verschillende groepen binnen de gemeenschap toegang moeten hebben.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar het brede maatschappelijke gebruik kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid door gemeenschapsvorming en inclusiviteit te bevorderen.
Financiële gevolgen:
Het amendement bevestigt een additionele investering van € 1,14 miljoen. Het is niet duidelijk uit het amendement hoe deze investering precies gedekt wordt, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Businesscase Sportpad Sportaccommodaties Subsidieontvangers Maatschappelijk gebruik Intentieverklaring Investering Concrete afspraken Meetbare stappen Resterende bijdrage InwonersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Businesscase Sportpad deelproject 2" en richt zich op het toevoegen van een beslispunt aan een bestaand voorstel. Het amendement stelt dat het college nadere afspraken moet maken met subsidieontvangers over concrete en meetbare stappen om de nieuwe sportaccommodaties breed maatschappelijk te gebruiken. Dit moet ervoor zorgen dat de investering van € 1,14 miljoen in de sportaccommodatie ten goede komt aan een breed scala van inwoners, in lijn met de intentieverklaring van de gebruikers van het Sportpad.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het een duidelijke toevoeging voorstelt aan het bestaande voorstel. Het biedt echter geen gedetailleerde richtlijnen over hoe de afspraken moeten worden opgesteld of welke specifieke meetbare stappen verwacht worden.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door te zorgen dat de investering in de sportaccommodatie daadwerkelijk leidt tot breed maatschappelijk gebruik. Het amendement vraagt de raad om het college te verplichten tot het maken van concrete afspraken met subsidieontvangers.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vindt om extra voorwaarden te stellen aan de subsidieontvangers om het maatschappelijk gebruik van de sportaccommodaties te waarborgen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in sport en maatschappelijke betrokkenheid.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement wil aannemen en daarmee het college de opdracht wil geven om concrete afspraken te maken met de subsidieontvangers.
Participatie:
Het amendement impliceert participatie door te eisen dat de sportaccommodaties breed maatschappelijk worden ingezet, maar het biedt geen specifieke details over hoe participatie van de gemeenschap wordt bevorderd of gemeten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn als onderdeel van de bredere maatschappelijke inzet van de sportaccommodaties.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het beoogt de effectiviteit van de reeds geplande investering van € 1,14 miljoen te vergroten. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele extra kosten voor het maken van afspraken worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Businesscase Sportpad Deelproject Sportaccommodaties Subsidieontvangers Maatschappelijk gebruik Investeren Intentieverklaring Inwoners AfsprakenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Amendement D Registratienummer 408796/D" en betreft het "Businesscase Sportpad deelproject 2". Het amendement stelt voor om een beslispunt toe te voegen dat het college verzoekt om alternatieve oplossingen en/of locaties te onderzoeken indien het project niet haalbaar blijkt binnen de financiële kaders van de gemeente. Dit is bedoeld om te voorkomen dat de gemeente vastloopt in een financieel onhaalbaar project en om de raad in staat te stellen een integrale afweging te maken binnen de financiële kaders.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en richt zich op een duidelijk scenario waarin het project financieel niet haalbaar blijkt. Het biedt een duidelijke richting voor verdere actie, maar mist details over hoe alternatieve oplossingen moeten worden onderzocht.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol en is verantwoordelijk voor het goedkeuren van het amendement. Het amendement geeft de raad de mogelijkheid om het college te sturen in het geval van financiële onhaalbaarheid van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het college willen verplichten om alternatieven te onderzoeken, wat kan betekenen dat ze bereid moeten zijn om buiten de huidige kaders van het Masterplan Sportpad te denken.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van het verzoek om alternatieven te onderzoeken. Het is echter niet tijdgebonden en mist specifieke criteria voor wat als een "haalbaar" alternatief wordt beschouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen, wat ze de mogelijkheid geeft om alternatieven te overwegen als het project financieel niet haalbaar is.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van het onderzoeken van alternatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan een relevant onderwerp zijn bij het onderzoeken van alternatieve oplossingen en locaties.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het impliceert dat er mogelijk extra kosten kunnen zijn verbonden aan het onderzoeken van alternatieven. Het biedt geen details over hoe deze kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Businesscase Sportpad Deelproject 2 Offerte- en aanbestedingstraject Financiële kaders Alternatieve oplossingen Masterplan Sportpad Betaalbare alternatieven Integrale afweging Inwoners Fuik zwemmenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Amendement D" en betreft het "Businesscase Sportpad deelproject 2". Het amendement stelt voor om een beslispunt toe te voegen aan het raadsvoorstel, waarin wordt bepaald dat als het offerte- en aanbestedingstraject aantoont dat het project niet binnen de financiële kaders van de gemeente past, het college wordt verzocht om alternatieve oplossingen en/of locaties te onderzoeken buiten de huidige kaders van het Masterplan Sportpad. Dit is bedoeld om te voorkomen dat de gemeente vastloopt in een financieel onhaalbaar project en om beter betaalbare alternatieven te overwegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en richt zich op een duidelijk scenario waarin het project financieel niet haalbaar blijkt. Het biedt een oplossing door het college te verzoeken alternatieven te onderzoeken, wat de volledigheid ten goede komt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te beslissen of het toegevoegd moet worden aan het raadsvoorstel. Dit geeft de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de financiële haalbaarheid en de voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vinden om alternatieve oplossingen te onderzoeken als het project financieel niet haalbaar blijkt. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het prioriteren van financiële verantwoordelijkheid en transparantie.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijke actie vereist als het project niet binnen de financiële kaders past. Het is tijdgebonden omdat het betrekking heeft op het offerte- en aanbestedingstraject. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het amendement.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen en daarmee het college de opdracht geven om alternatieven te onderzoeken indien nodig.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de financiële en uitvoerbare aspecten van het project.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan een relevant onderwerp zijn bij het onderzoeken van alternatieve oplossingen en locaties.
Financiële gevolgen:
Het amendement heeft financiële implicaties omdat het zich richt op de haalbaarheid binnen de financiële kaders. Het vraagt om onderzoek naar alternatieven als het project financieel niet haalbaar is, maar geeft geen specifieke dekking voor eventuele extra kosten die hiermee gepaard kunnen gaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Businesscase Sportpad Deelproject 2 Offerte- en aanbestedingstraject Financiële kaders Alternatieve oplossingen Locaties Masterplan Sportpad Betaalbare alternatieven Integrale afweging InwonersplichtVerfijning van de zoekopdracht:
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Theo Scherpenzeel Griffier
Theo Scherpenzeel Griffier
Theo Scherpenzeel Griffier
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
00:31:02 - 00:33:14 - 00:35:11 - 00:35:56 - 00:36:05 - 00:36:22 - 00:40:29 - 00:43:39 - 00:48:23 - 00:50:51 - 00:51:16 - 00:57:22 - 00:57:37 - 00:58:33 - 00:59:35 - 01:00:00 - 01:00:25 - 01:00:51 - 01:01:25 - 01:02:15 - 01:02:18 - 01:02:45 - 01:03:52 - 01:04:13 - 01:04:39 - 01:05:46 - 01:06:01 - 01:09:59 - 01:11:30 - 01:13:08 - 01:13:32 - 01:22:15 - 01:24:59 - 01:27:34 - 01:28:54 - 01:31:17 - 01:31:34 - 01:34:02 - 01:35:09 - 01:35:22 - 01:35:30 - 01:38:41
J.H.M. de Rijk - CDA
Agendapunt 11 Bibliotheek Leimuiden
Bibliotheek Leimuiden krijgt adempauze: gemeenteraad stemt in met verlenging
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft besloten om € 60.000 beschikbaar te stellen om de bibliotheek in Leimuiden nog een jaar open te houden. In deze periode worden alternatieven voor de bibliotheek onderzocht. Het besluit werd genomen na een intensief debat waarin de waarde van de bibliotheek voor de gemeenschap centraal stond.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Kaag en Braassem ingestemd met een voorstel om de bibliotheek in Leimuiden nog een jaar open te houden. Het besluit werd genomen om de tijd te nemen om mogelijke alternatieven voor de bibliotheek te onderzoeken. Het college van burgemeester en wethouders krijgt de opdracht om samen met de Driemaster en Rijn en Venen scenario's te ontwikkelen, waarbij ook naar de bredere context binnen de gemeente wordt gekeken, zoals de mogelijkheden in Woubrugge.Tijdens het debat benadrukten verschillende raadsleden het belang van de bibliotheek voor de gemeenschap. "Investeer in de bibliotheek is investeren in de toekomst van je dorp en dus van onze gemeente," klonk het vanuit de raad. De bibliotheek in Leimuiden wordt door ruim 600 mensen bezocht en is een belangrijke voorziening voor de inwoners.
Er werden twee amendementen ingediend. Het eerste amendement, dat brede steun kreeg, stelt voor om de bibliotheek open te houden totdat de nieuwe opdracht voor welzijn en preventie is aanbesteed. Het tweede amendement, dat ook werd aangenomen, roept op tot een onafhankelijk behoefteonderzoek naar bibliotheekvoorzieningen in de gemeente. Dit onderzoek moet helpen om een toekomstbestendig besluit te nemen over de bibliotheken in de regio.
De wethouder van Egmond gaf aan dat het college voortvarend aan de slag wil gaan met het onderzoek en de participatie van de gemeenschap daarbij wil betrekken. "We willen met de dorpen in gesprek gaan en de uitkomst daarvan bij de raad neerleggen," aldus de wethouder.
Met het besluit om de bibliotheek in Leimuiden nog een jaar open te houden, krijgt de gemeenschap de tijd om samen met de gemeente naar een duurzame oplossing te zoeken. De raad hoopt dat dit leidt tot een toekomstbestendige bibliotheekvoorziening die aansluit bij de behoeften van de inwoners.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om € 60.000 beschikbaar te stellen om de bibliotheek in Leimuiden nog één jaar open te houden. In deze periode wil men alternatieven voor de bibliotheek onderzoeken. Het college krijgt de opdracht om samen met de Driemaster en Rijn en Venen mogelijke scenario's te ontwikkelen. Hierbij wordt ook gekeken naar de bredere context binnen de gemeente, zoals de mogelijkheden in Woubrugge. Voor het najaar van 2023 wordt een voorstel verwacht waarin de verschillende opties worden gepresenteerd. Er zijn geen risico's verbonden aan het langer openhouden van de bibliotheek, en de kosten worden gedekt door het budget van 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het openhouden van de bibliotheek in Leimuiden voor één extra jaar en het onderzoeken van alternatieven voor een bibliotheekvoorziening in de toekomst. Het doel is om in samenwerking met de Driemaster en Rijn en Venen mogelijke scenario's te ontwikkelen en deze in een gemeentebreed perspectief te plaatsen. Voor het najaar van 2023 wordt een voorstel ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de financiële aspecten als de stappen voor participatie en onderzoek beschrijft. Echter, meer gedetailleerde informatie over de mogelijke alternatieven en hun impact zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de tijdelijke financiering van de bibliotheek en het mandaat geven voor verder onderzoek naar alternatieven. Uiteindelijk zal de raad ook een besluit moeten nemen over de voorgestelde scenario's.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de tijdelijke financiering van €60.000 goedkeuren en of ze het college de opdracht geven om alternatieven te onderzoeken. Daarnaast moeten ze overwegen welke scenario's het beste passen binnen de gemeentelijke visie en budgettaire mogelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (financieel), en tijdgebonden (voorstel in najaar 2023). Het mist echter concrete criteria voor de evaluatie van alternatieven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van de alternatieven kan verbeterd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de bibliotheek in Leimuiden nog één jaar open te houden en het college opdracht te geven om alternatieven te onderzoeken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met betrokken organisaties in Leimuiden, wat wijst op een inclusieve benadering bij het ontwikkelen van alternatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €60.000 voor het openhouden van de bibliotheek, gedekt door het begrote resultaat van 2023. Verdere financiële implicaties van de alternatieven worden nog onderzocht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bibliotheek Leimuiden Driemaster Rijn en Venen Alternatieven Boekencollectie Participatie Scenario’s Peppelhof Woubrugge Maatschappelijke AgendaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement A Registratienummer 408796/A - Bibliotheek Leimuiden
Samenvatting: Het amendement stelt voor om vanaf 1 januari 2023 voldoende extra budget beschikbaar te stellen aan de Driemaster, zodat de bibliotheek in Roelofarendsveen kan worden uitgebreid en de vestiging in Leimuiden open kan blijven met minimaal dezelfde faciliteiten. Het uitgangspunt is een budget van €60.000 per kalenderjaar. Dit moet ervoor zorgen dat beide vestigingen behouden blijven, in lijn met de wens van de raad. Het amendement biedt ruimte voor het ontwikkelen van een toekomstbestendig plan voor de bibliotheken, zonder dat er problemen of discussies ontstaan tot de herziening van de MAG in 2023.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de financiële implicaties en de intentie om beide bibliotheekvestigingen open te houden beschrijft. Echter, het mist specifieke details over hoe de extra middelen precies zullen worden ingezet en welke concrete stappen worden ondernomen om een toekomstbestendig plan te ontwikkelen.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van het amendement en het beschikbaar stellen van de benodigde financiële middelen. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het herzien van de bibliotheekstrategie tijdens de MAG-herziening in 2023.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de uitbreiding en het behoud van beide bibliotheekvestigingen of het accepteren van de sluiting van de vestiging in Leimuiden. Dit besluit heeft implicaties voor de toegankelijkheid van bibliotheekdiensten in de regio.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART:
- Specifiek: Ja, het richt zich op het openhouden van de bibliotheek in Leimuiden en uitbreiding in Roelofarendsveen.
- Meetbaar: Ja, het noemt een budget van €60.000 per jaar.
- Acceptabel: Ja, het is aangenomen door de raad.
- Realistisch: Ja, mits de financiële middelen beschikbaar zijn.
- Tijdgebonden: Nee, het mist een duidelijke einddatum voor de extra financiering.
Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdsduur van de financiering is niet specifiek afgebakend.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen en de extra financiële middelen beschikbaar te stellen, zoals voorgesteld.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft financiële gevolgen van €60.000 per kalenderjaar. Het is onduidelijk hoe deze kosten precies gedekt zullen worden, aangezien het amendement geen specifieke financieringsbronnen vermeldt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bibliotheek Leimuiden Driemaster Roelofarendsveen Bibliotheekvoorziening Rijn en Venen Financiële middelen Vestigingen behouden Toekomstbestendig plan Welzijn en Preventie MAG herzieningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Amendement A Registratienummer 408796/A" en betreft de bibliotheek in Leimuiden. Het voorstel beoogt om vanaf 1 januari 2023 voldoende extra budget aan de Driemaster beschikbaar te stellen, zodat de bibliotheek in Roelofarendsveen kan worden uitgebreid en de vestiging in Leimuiden open kan blijven met minimaal dezelfde faciliteiten. Het uitgangspunt is een budget van 60.000 euro per kalenderjaar. Dit amendement biedt de mogelijkheid om een toekomstbestendig plan voor de bibliotheken op te stellen zonder dat er problemen of discussies ontstaan over de bibliotheekvestigingen tot de herziening van de MAG in 2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het doel en de financiële implicaties. Het biedt een tijdelijke oplossing en geeft aan dat er een toekomstbestendig plan moet worden opgesteld.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van extra budget aan de Driemaster en het behoud van de bibliotheekvestigingen. De raad zal ook betrokken zijn bij de herziening van de MAG in 2023.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het toekennen van extra budget om beide bibliotheekvestigingen open te houden of het accepteren van de sluiting van de vestiging in Leimuiden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het budget, maar minder specifiek over de exacte duur en voorwaarden van de financiering. Het is niet volledig tijdgebonden, aangezien het afhankelijk is van de ingangsdatum van de nieuwe opdracht Welzijn en Preventie.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat extra budget wordt toegekend om beide bibliotheekvestigingen open te houden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra budget van 60.000 euro per kalenderjaar. Het is niet duidelijk aangegeven hoe dit budget gedekt zal worden, wat een belangrijk punt van overweging voor de raad kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bibliotheek Leimuiden Driemaster Bibliotheek Roelofarendsveen Rijn en Venen Extra budget Welzijn en Preventie Faciliteiten Toekomstbestendig plan Financiële middelen Herziening MAGVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement B Registratienummer 408796/B" en betreft de bibliotheekvoorzieningen in Leimuiden. Het amendement stelt voor om het oorspronkelijke beslispunt, dat het college opdraagt de mogelijkheden voor een bibliotheek met boekencollectie in Leimuiden te onderzoeken, te wijzigen. In plaats daarvan moet het college een behoefte-inventarisatie voor bibliotheken in de gemeente laten uitvoeren door een onafhankelijke partij. Deze informatie moet worden meegenomen in de nieuwe opdracht voor Welzijn en Preventie met betrekking tot bibliotheekvoorzieningen. Het doel is om te zorgen dat de bibliotheekvoorzieningen aansluiten bij de behoeften van de dorpen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, omdat het duidelijk aangeeft wat er gewijzigd moet worden en waarom. Het biedt een alternatief dat gericht is op een bredere behoefte-inventarisatie, wat een meer onderbouwde besluitvorming mogelijk maakt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen of het amendement wordt aangenomen. Dit houdt in dat de raad moet beoordelen of een onafhankelijke behoefte-inventarisatie wenselijk is en of dit bijdraagt aan een toekomstbestendige bibliotheekvoorziening.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de vraag of de raad de voorkeur geeft aan een specifieke locatie voor een bibliotheek in Leimuiden of aan een bredere inventarisatie van behoeften in de gehele gemeente. Dit kan invloed hebben op de verdeling van middelen en prioriteiten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van het uitvoeren van een behoefte-inventarisatie. Echter, het mist concrete tijdsgebonden elementen en specifieke criteria voor wat als een succesvolle inventarisatie wordt beschouwd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoeringstermijn en evaluatiecriteria kunnen verder worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat betekent dat het college een onafhankelijke behoefte-inventarisatie moet uitvoeren en deze informatie moet gebruiken in de nieuwe opdracht voor Welzijn en Preventie.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door het inschakelen van een onafhankelijke partij voor de behoefte-inventarisatie, wat kan bijdragen aan een breder draagvlak en meer objectieve resultaten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn in de context van toekomstbestendige bibliotheekvoorzieningen die aansluiten bij de behoeften van de gemeenschap.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe deze gedekt worden. Het uitvoeren van een onafhankelijke behoefte-inventarisatie kan extra kosten met zich meebrengen, maar dit wordt niet verder gespecificeerd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bibliotheekvoorzieningen Leimuiden Behoefte-inventarisatie Onafhankelijk onderzoek Welzijn en Preventie Boekencollectie Toekomstbestendig Onderzoek Gemeente DorpenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement B Registratienummer 408796/B" en betreft de bibliotheekvoorzieningen in Leimuiden. Het amendement stelt voor om het oorspronkelijke beslispunt, dat het college opdraagt de mogelijkheden voor een bibliotheek met boekencollectie in Leimuiden te onderzoeken, te wijzigen. In plaats daarvan moet het college een behoefte-inventarisatie voor bibliotheken in de gemeente laten uitvoeren door een onafhankelijke partij. Deze informatie moet worden meegenomen in de nieuwe opdracht voor Welzijn en Preventie met betrekking tot bibliotheekvoorzieningen. Het doel is om te zorgen dat de bibliotheekvoorzieningen aansluiten bij de behoeften van de dorpen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het biedt een duidelijke richting voor het onderzoek en benadrukt het belang van een onafhankelijke behoefte-inventarisatie. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering van het onderzoek, zoals tijdlijnen en budget.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te stemmen over de voorgestelde wijziging. De raad moet beslissen of zij het college de opdracht willen geven om een onafhankelijke behoefte-inventarisatie uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het oorspronkelijke voorstel, dat zich richt op het verplaatsen van de bibliotheek, en het amendement, dat een bredere behoefte-inventarisatie voorstelt. Dit vraagt om een afweging tussen directe actie en een meer gedegen, op onderzoek gebaseerde aanpak.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek en informatie over de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoeringselementen zijn vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen, wat betekent dat zij instemmen met het uitvoeren van een onafhankelijke behoefte-inventarisatie.
Participatie:
Het amendement impliceert participatie door het inschakelen van een onafhankelijke partij voor de behoefte-inventarisatie, maar het vermeldt niet expliciet hoe inwoners of belanghebbenden betrokken worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar het kan relevant zijn in de context van toekomstbestendige bibliotheekvoorzieningen.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het uitvoeren van een onafhankelijke behoefte-inventarisatie kan kosten met zich meebrengen, maar deze worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bibliotheekvoorzieningen Behoefte-inventarisatie Onafhankelijk onderzoek Welzijn en Preventie Toekomstbestendig Boekencollectie Leimuiden Gemeente Onderzoek Onafhankelijke partijVerfijning van de zoekopdracht:
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
I.J.M. Bader - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
H.H.T. Bax - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
I.J.M. Bader - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
I.J.M. Bader - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Sam Vijlbrief
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
I.J.M. Bader - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
01:45:22 - 01:47:02 - 01:47:36 - 01:51:15 - 01:57:22 - 01:59:28 - 02:00:53 - 02:03:45 - 02:04:00 - 02:04:25 - 02:05:36 - 02:06:01 - 02:08:26 - 02:09:56 - 02:10:15 - 02:10:51 - 02:11:37 - 02:12:04 - 02:13:15 - 02:13:51 - 02:14:42 - 02:16:26 - 02:17:52 - 02:18:50 - 02:19:25 - 02:20:27 - 02:21:33 - 02:22:13 - 02:23:26 - 02:24:18 - 02:25:31 - 02:26:16 - 02:27:52
Agendapunt 12 Programmabegroting 2023
Gemeenteraad Stemt in met Programmabegroting 2023: "Samen op Weg naar de Toekomst"
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met de Programmabegroting 2023. Deze begroting, die doelen, resultaten en inspanningen omvat, biedt een financieel kader voor de komende jaren. Het debat was levendig, met aandacht voor visie, risico's en duurzaamheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 7 november werd de Programmabegroting 2023 besproken en uiteindelijk unaniem aangenomen. De begroting bevat doelen en inspanningen die zijn opgenomen in de richtmonitor en verwerkt in de programma’s 1 tot en met 3. Ook wordt er gekeken naar een nieuwe systematiek voor risico-inventarisatie en risicomanagement. Het college kreeg de opdracht om de nota risicomanagement en weerstandsvermogen te actualiseren.Mevrouw De Rijk van het CDA benadrukte het belang van visie: "Visie is geen vies woord. Het is aan deze Raad om de begroting sluitend te houden door met visie besluiten te nemen." Ze sprak haar vertrouwen uit in de financiële toekomst, ondanks de onvoorspelbare wereld waarin we leven. "We gaan samen met elkaar op weg," aldus De Rijk.
Mevrouw Straver van Samen voor Kaag en Braassem legde de nadruk op wonen, leefbaarheid en groen. Ze stelde kritische vragen over de plannen voor woningbouw en benadrukte het belang van toekomstbestendig bouwen. "Kwaliteit van wonen en van de omliggende buitenruimte is van groot belang," zei Straver. Ze diende een motie in om de inflatiecorrecties op de OZB en rioolheffing niet toe te passen, maar trok deze in na toezeggingen van het college om met alternatieven te komen.
De heer Zwanenveld van D66 begon zijn bijdrage met een gedicht en benadrukte het belang van de mens centraal stellen en bouwen aan de toekomst. Hij riep op tot actie op het gebied van armoede en klimaat: "Er is haast, maar we lopen achter."
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Muller, prees de structureel gezonde begroting en benadrukte het belang van een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven. "We zijn blij dat dit thema geland is in het college uitvoeringsprogramma," aldus Muller.
De vergadering kende ook een motie van wantrouwen tegen wethouder Peters, ingediend door de heer Morren van Mooi Kaag en Braassem. De motie werd met 17 stemmen tegen en slechts één stem voor verworpen. Wethouder Peters reageerde: "Uw motie van wantrouwen vind ik een verkeerde manier van samen bouwen aan de toekomst van onze dorpen."
Met de unanieme goedkeuring van de Programmabegroting 2023 kan het college nu aan de slag met de uitvoering van de beleidsdoelen. De begroting wordt uiterlijk 15 november aan de provincie aangeboden.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt de Programmabegroting 2023 vast te stellen. Deze begroting bevat doelen, resultaten en inspanningen die zijn opgenomen in de richtmonitor en verwerkt in de programma’s 1 tot en met 3. Er wordt ook gekeken naar de financiële kaders en een nieuwe systematiek voor risico-inventarisatie en risicomanagement. Het college krijgt mogelijk de opdracht om de nota risicomanagement en weerstandsvermogen te actualiseren. Daarnaast wordt overwogen om de financiële effecten van de Septembercirculaire als eerste begrotingswijziging op te nemen. De gemeente streeft ernaar om voor het einde van het jaar een door de provincie goedgekeurde begroting te hebben, zodat de geplande taken voor 2023 kunnen worden uitgevoerd. De geactualiseerde Nota Reserves en Voorzieningen 2023 wordt ook overwogen voor vaststelling. De begroting zal via een vastgestelde tijdlijn met de raad worden besproken en mogelijk vastgesteld. Risico’s en duurzaamheid worden in de begroting uitgebreid behandeld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2023". Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor 2023, inclusief de financiële kaders en een nieuwe systematiek voor risicomanagement. De begroting moet voor het einde van het jaar door de provincie worden goedgekeurd om de benodigde middelen voor gemeentelijke taken in 2023 beschikbaar te stellen. Het voorstel omvat ook de actualisatie van de Nota Reserves en Voorzieningen 2023 en de verwerking van de financiële effecten van de Septembercirculaire als eerste begrotingswijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke beslispunten en een uitgebreide toelichting op de financiële en beleidsmatige kaders. Er is aandacht voor zowel reguliere als nieuwe taken, en de financiële effecten van recente ontwikkelingen zijn verwerkt.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de programmabegroting, de financiële kaders, de nieuwe systematiek voor risicomanagement, en de actualisatie van de Nota Reserves en Voorzieningen. De raad heeft ook de taak om het college opdracht te geven tot verdere actualisatie van de nota risicomanagement.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van doelen en inspanningen, de acceptatie van financiële kaders, en de implementatie van de nieuwe risicomanagementsystematiek. Er moeten ook beslissingen worden genomen over de verwerking van de Septembercirculaire en de bijbehorende financiële effecten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit van de nieuwe risicomanagementsystematiek moet nog worden aangetoond.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de programmabegroting 2023 vast te stellen, inclusief de financiële kaders en de nieuwe risicomanagementsystematiek, en de Nota Reserves en Voorzieningen 2023 goed te keuren.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel. De focus ligt op de interne besluitvorming en goedkeuring door de provincie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van financiële duurzaamheid, met aandacht voor weerstandscapaciteit en financiële kengetallen. Er is geen specifieke focus op ecologische of sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, met een positief begrotingsresultaat voor de komende jaren. De dekking komt uit hogere accressen en een extra uitkering van het Rijk. De financiële effecten van de Septembercirculaire zijn verwerkt als eerste begrotingswijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2023 Risicomanagement Richtmonitor Septembercirculaire Weerstandsvermogen Financiële kaders Samenwerkingsagenda Focus met Ambitie Nota Reserves en Voorzieningen Wendbaarheidsrisico’sVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Eenmalig niet toepassen inflatiecorrectie OZB en rioolheffing
Samenvatting: De motie verzoekt het college van Kaag en Braassem om voor één jaar af te zien van de inflatiecorrectie op de Onroerendezaakbelasting (OZB) en rioolheffing. Dit verzoek komt voort uit de aanzienlijke lastenverhogingen waarmee inwoners worden geconfronteerd, zoals stijgende kosten voor levensonderhoud en energie. De motie stelt voor om het verlies aan inkomsten te compenseren met de hogere OZB-inkomsten door gestegen huizenprijzen en eventueel resterende tekorten te dekken uit de algemene reserve. Het college wordt gevraagd om de situatie het volgende jaar opnieuw te evalueren.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de directe financiële gevolgen en biedt een duidelijke oplossing voor het dekken van de inkomstenverliezen. Echter, het mist een diepgaande analyse van de langetermijneffecten op de gemeentelijke financiën en eventuele alternatieve oplossingen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om deze motie te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de voorgestelde tijdelijke maatregel. Het is aan de raad om te beslissen of de voorgestelde financiële dekking en de tijdelijke aard van de maatregel acceptabel zijn.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het belangrijker is om de lasten voor inwoners tijdelijk te verlichten ten koste van een mogelijke vermindering van de algemene reserve. Er moet ook worden overwogen of het niet toepassen van de inflatiecorrectie een precedent schept voor toekomstige begrotingsjaren.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden (eenmalig voor één jaar), maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiemethode voor de voorgestelde herziening volgend jaar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is afhankelijk van variabele factoren zoals huizenprijzen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met het eenmalig niet toepassen van de inflatiecorrectie en de voorgestelde dekking van het inkomstenverlies.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn een tijdelijk verlies aan inkomsten door het niet toepassen van de inflatiecorrectie. Dit verlies wordt voorgesteld te dekken door hogere OZB-inkomsten en de algemene reserve. De motie biedt geen gedetailleerde financiële analyse of langetermijnprognose.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inflatiecorrectie OZB (Onroerendezaakbelasting) Rioolheffing Lastenverhogingen Huizenprijzen Inkomsten Begroting Algemene reserve Waardes woningen EnergiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar het betreft een motie van wantrouwen tegen wethouder Peters van de gemeente Kaag en Braassem. De motie stelt dat wethouder Peters niet over de benodigde expertise beschikt om ruimtelijke plannen adequaat te beoordelen, wat leidt tot financiële risico's en wantrouwen bij bewoners. Er wordt kritiek geuit op de aanpak van verschillende dossiers en het niet nakomen van toezeggingen. De motie concludeert met een oproep aan de gemeenteraad om het vertrouwen in de wethouder op te zeggen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het benoemen van specifieke problemen en dossiers die onder de verantwoordelijkheid van wethouder Peters vallen. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de genoemde problemen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken en te stemmen over het al dan niet opzeggen van het vertrouwen in wethouder Peters.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het vertrouwen in wethouder Peters willen opzeggen, wat een politieke keuze is die invloed kan hebben op de stabiliteit van het college en de voortgang van de genoemde dossiers.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen concrete doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn ook geen directe inconsistenties, maar de motie mist specifieke actiepunten.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie van wantrouwen steunen. In dit geval is de motie verworpen met 1 stem voor en 17 tegen.
Participatie:
De motie benoemt het wantrouwen van bewoners en het gebrek aan participatie in besluitvormingsprocessen, maar biedt geen concrete oplossingen om participatie te verbeteren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op de financiële risico's door het gebrek aan expertise van de wethouder, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekkingsvoorstellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wethouder Peters Bestemmingsplan Expertise Externe inhuur Vervuilde grond Omgevingsvergunningen Financiële schade Dossiers Bezwarencommissie BedrijventerreinenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als onderwerp "Eenmalig niet toepassen inflatiecorrectie OZB en rioolheffing". De motie stelt voor om de inflatiecorrectie voor de Onroerendezaakbelasting (OZB) en rioolheffing eenmalig niet toe te passen. Dit is ingegeven door de veranderde economische omstandigheden, zoals stijgende kosten voor levensonderhoud en energie. De motie suggereert dat de hogere inkomsten uit OZB, door gestegen huizenprijzen, het verlies aan inkomsten kunnen compenseren. Eventuele resterende tekorten zouden uit de algemene reserve gedekt moeten worden. De situatie zou het volgende jaar opnieuw geëvalueerd moeten worden.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, het verzoek en de voorgestelde dekking van de financiële gevolgen beschrijft. Echter, het ontbreekt aan een gedetailleerde financiële analyse van de exacte impact op de begroting.
Rol van de Raad:
De raad moet de motie bespreken, beoordelen en uiteindelijk stemmen over de voorgestelde maatregelen. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te beslissen of de voorgestelde financiële dekking en de impact op de algemene reserve acceptabel zijn.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verlichten van de financiële lasten voor inwoners en het behouden van de financiële stabiliteit van de gemeente. Er moet ook worden overwogen of het gebruik van de algemene reserve voor dit doel gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (eenmalig en evaluatie volgend jaar), maar mist meetbare doelen en een gedetailleerde analyse van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is afhankelijk van variabele factoren zoals huizenprijzen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het eenmalig niet toepassen van de inflatiecorrectie en de voorgestelde financiële dekking.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De motie erkent een verlies aan inkomsten door het niet toepassen van de inflatiecorrectie, dat deels gecompenseerd zou worden door hogere OZB-inkomsten en eventueel door de algemene reserve. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of plan voor de lange termijn impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inflatiecorrectie OZB (Onroerendezaakbelasting) Rioolheffing Lastenverhogingen Huizenprijzen Inkomsten Begroting Algemene reserve Waardes woningen EnergiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar kan worden samengevat als een motie van wantrouwen tegen wethouder Peters van de gemeente Kaag en Braassem. De motie stelt dat wethouder Peters niet over de benodigde expertise beschikt om ruimtelijke plannen adequaat te beoordelen, wat heeft geleid tot diverse problemen en financiële risico's voor de gemeente. Er wordt gesuggereerd dat met meer expertise bij de wethouder minder externe kosten nodig zouden zijn. De motie concludeert met het opzeggen van het vertrouwen in wethouder Peters door de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de problemen en de redenen voor het wantrouwen in wethouder Peters. Het biedt echter geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de huidige situatie, behalve het opzeggen van het vertrouwen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om de motie te bespreken en te stemmen over het al dan niet opzeggen van het vertrouwen in wethouder Peters. De raad moet ook overwegen welke stappen genomen moeten worden na het opzeggen van het vertrouwen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het vertrouwen in wethouder Peters willen opzeggen en welke gevolgen dit heeft voor het bestuur van de gemeente. Er moet ook worden overwogen hoe de expertise binnen de gemeente kan worden verbeterd om toekomstige problemen te voorkomen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie mist concrete stappen voor verbetering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het vertrouwen in wethouder Peters willen opzeggen en welke verdere stappen zij willen ondernemen om de gesignaleerde problemen aan te pakken.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van bewoners of andere belanghebbenden in de besluitvorming is meegenomen, behalve dat bewoners erop moeten kunnen vertrouwen dat het beleid correct wordt toegepast.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op de financiële risico's door het gebrek aan expertise bij de wethouder, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de kosten die worden genoemd, zoals de 80.000 euro voor externe expertise.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wethouder Peters Bestemmingsplan Externe expertise Vervuilde grond Omgevingsvergunningen Financiële schade Drechtzone Bezwaarcommissie Bedrijventerreinen SnippergroenVerfijning van de zoekopdracht:
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
N.G. van Egmond - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Kelly Straver
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Peter Van Dijk
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
02:38:04 - 02:45:57 - 02:54:31 - 03:02:24 - 03:09:16 - 03:19:31 - 03:22:04 - 03:24:19 - 03:24:27 - 03:29:45 - 03:33:32 - 03:33:57 - 03:34:56 - 03:36:29 - 03:37:44 - 03:37:55 - 03:40:50 - 03:42:55 - 03:43:06 - 03:43:20 - 03:45:12 - 03:48:20 - 03:48:36 - 03:48:49 - 03:49:46 - 03:50:10 - 03:50:41 - 04:07:03 - 04:10:28 - 04:11:10 - 04:12:02 - 04:12:19 - 04:13:41 - 04:14:06 - 04:14:22 - 04:21:31 - 04:22:41 - 04:22:57 - 04:24:54 - 04:27:36 - 04:28:18 - 04:30:09 - 04:30:41 - 04:31:02