05-09-2022 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
No. Name
R. Möllers - VVD
No. Name
No. Name
Agendapunt 3 Mededelingen
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
Agendapunt 6 Vragenkwartier
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Möllers - VVD
No. Name
J.H.M. de Rijk - CDA
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
Agendapunt 7 Regionaal Risicoprofiel 2023-2026
Veiligheidsregio Hollands Midden: Debat over Risicoprofiel 2023-2026
Gemeenteraden in de regio Hollands Midden buigen zich over het nieuwe Regionaal Risicoprofiel voor 2023-2026. Dit profiel, dat risico's zoals klimaatverandering en energietransitie in kaart brengt, vormt de basis voor strategische beleidskeuzes. Tijdens een recent debat spraken raadsleden hun zorgen en suggesties uit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat over het Regionaal Risicoprofiel 2023-2026 van de Veiligheidsregio Hollands Midden, kwamen verschillende standpunten naar voren. Het profiel, dat risico's zoals klimaatverandering, energietransitie, verdichting en hyperconnectiviteit identificeert, is bedoeld om gemeenteraden te helpen bij het maken van strategische beleidskeuzes.De heer Brouwer opende het debat met een kritische noot over de prioritering van de aanjagers. "Wij zouden veel liever digitale afhankelijkheid toevoegen in plaats van verdichting," stelde hij. Brouwer benadrukte dat er nog onvoldoende kennis is over de risico's van verdichting, terwijl digitale afhankelijkheid volgens hem een urgentere dreiging vormt.
De heer Zwanenveld van D66 reageerde hierop door te wijzen op de expertise van de veiligheidsregio. "Wij vinden het lastig om ons daar de kennis en kunde van de veiligheidsregio en hun analisten onder te scharen," zei hij. Zwanenveld benadrukte het belang van vertrouwen in de deskundigheid van de veiligheidsregio, maar vroeg zich wel af hoe de regio omgaat met actuele risico's zoals de energiecrisis.
Mevrouw Bader van de VVD sloot zich aan bij Zwanenveld en sprak haar vertrouwen uit in de veiligheidsregio. "Ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan de kennis en kunde van de veiligheidsregio," aldus Bader. Ze benadrukte dat verdichting in bepaalde delen van de gemeente wel degelijk risico's met zich meebrengt.
De heer Van Beurden van SPKB uitte zijn zorgen over het gebrek aan historische data over de aanjagers en vroeg om meer aandacht voor draaiboeken en maatregelen ter mitigatie. Hij stelde dat de gemeente niet blind achter de veiligheidsregio aan moet lopen en pleitte voor een betere onderbouwing van de gekozen prioriteiten.
De heer Kempenaar van het CDA sloot zich aan bij de zorgen over digitale afhankelijkheid en verwees naar het boek "Het is oorlog en niemand die het weet" om het belang van digitale veiligheid te onderstrepen. "Wij verbazen ons over het feit dat dit niet in het risicoprofiel is meegenomen," zei hij.
Het debat eindigde met de toezegging dat het voorstel als bespreekstuk naar de gemeenteraad van 12 september 2022 zal worden doorgezonden. De discussie over welke aanjagers prioriteit moeten krijgen, zal daar worden voortgezet.
Samenvatting
De Veiligheidsregio Hollands Midden staat op het punt om een nieuw Regionaal Risicoprofiel voor 2023-2026 vast te stellen. Dit profiel helpt bij het identificeren van risico's in de regio en omliggende gebieden, zoals klimaatverandering, energietransitie, verdichting en hyperconnectiviteit. Gemeenteraden krijgen de kans om hun wensen voor het Regionaal Beleidsplan kenbaar te maken. Het risicoprofiel vormt de basis voor strategische beleidskeuzes en risicocommunicatie. Er worden geen directe financiële gevolgen verwacht, en de uitvoering van het beleidsplan zal binnen de bestaande begroting plaatsvinden. Consultatieronden voor gemeenteraadsleden zijn gepland, en het streven is om het risicoprofiel in september 2022 bij alle gemeenteraden te agenderen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Hollands Midden 2023-2026". Het doel is om inzicht te bieden in de risico's binnen de regio en omliggende gebieden, zodat de veiligheidsregio strategische beleidsbeslissingen kan nemen. Het risicoprofiel identificeert belangrijke aanjagers zoals energietransitie, klimaatverandering, verdichting en hyperconnectiviteit, die prioriteit moeten krijgen in het Regionaal Beleidsplan. Gemeenteraden worden uitgenodigd om hun wensen kenbaar te maken voor de prioriteiten in het beleidsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de context, doelen en processen. Het biedt een uitgebreide basis voor besluitvorming en participatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om wensen en prioriteiten kenbaar te maken voor het Regionaal Beleidsplan, gebaseerd op het risicoprofiel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke risico's en aanjagers prioriteit krijgen in het beleidsplan, rekening houdend met lokale en regionale belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en processen. Het is tijdgebonden met een vierjarige cyclus. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten welke prioriteiten en wensen zij willen communiceren aan het bestuur van de veiligheidsregio voor opname in het beleidsplan.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van consultatieronden voor gemeenteraadsleden, wat betrokkenheid en input van lokale overheden bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor energietransitie en klimaatverandering als aanjagers van risico's.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële implicaties verwacht. De uitvoering van het beleidsplan zal binnen de bestaande begroting plaatsvinden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Hollands Midden Energietransitie Klimaatverandering Verdichting Hyperconnectiviteit Risicoanalyse Capaciteitenanalyse Wet veiligheidsregio’s (Wvr) BeleidsplanVerfijning van de zoekopdracht:
R. Möllers - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
No. Name
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 8 Voorbereidingskredieten uitbreiding Kaskade
Brede School Kaskade: Uitbreiding Nodig Door Snelle Groei Leerlingen
De gemeenteraad van Roelofarendsveen overweegt een aanzienlijke investering in de uitbreiding van de Brede School Kaskade. Door een onverwacht snelle toename van het aantal leerlingen is deze uitbreiding eerder nodig dan gepland. Het voorstel omvat een voorbereidingskrediet van € 300.000 voor de plankosten van de uitbreiding en € 142.000 voor de aanpassing van de openbare ruimte.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de Brede School Kaskade uit te breiden uitvoerig besproken. De noodzaak voor uitbreiding is duidelijk: het aantal leerlingen groeit sneller dan verwacht, waardoor de huidige capaciteit niet meer toereikend is. De gemeente, verantwoordelijk voor de onderwijshuisvesting, werkt samen met Stichting MeerWonen, de eigenaar van het pand, en andere betrokken partijen om dit probleem aan te pakken.Vragen en zorgen
De heer Zoetendaal van het SPKB opende het debat met vragen over de prognoses voor de leerlingengroei en de berekening van de benodigde parkeerplaatsen. "We zijn vijf jaar eerder dan verwacht geconfronteerd met de noodzaak tot actie," merkte hij op. Ook de invloed van de sportpadontwikkeling op de prognoses werd ter discussie gesteld.
D66-raadslid de heer Zwanenveld prees het proactieve optreden van het college, maar uitte zorgen over de participatie van omwonenden en de duurzaamheid van de plannen. "In hoeverre kunnen omwonenden straks echt nog invloed uitoefenen?" vroeg hij zich af.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Dozen, vroeg zich af of de stijging in leerlingenaantallen tijdelijk is en of een permanente uitbreiding wel de juiste oplossing is. "Waarom een permanente oplossing als de stijging straks weer kan afnemen?" vroeg hij.
Financiële en logistieke uitdagingen
De heer Van Dijk van de VVD benadrukte het belang van een goede financiële onderbouwing. "Wat betekent dit financieel nu precies?" vroeg hij. Hij uitte ook zorgen over de verkeersveiligheid en de noodzaak van extra parkeerplaatsen.
Mevrouw Wesselman van Pro Kaag en Braassem sloot zich aan bij de zorgen over de lange termijnvisie. "Gaan we nu uitbreiden en zitten we over tien jaar weer met hetzelfde probleem?" vroeg ze.
Wethouder Van Egmond reageert
Wethouder Van Egmond benadrukte de urgentie van het voorstel en de noodzaak om snel te handelen. Hij legde uit dat de prognoses een structurele groei laten zien en dat de uitbreiding daarom noodzakelijk is. "We moeten nu doorpakken om de onderwijshuisvesting op orde te krijgen," aldus de wethouder.
De wethouder beloofde ook om schriftelijk terug te komen op enkele openstaande vragen, met name over de financiële onderbouwing en de prognoses.
Besluitvorming uitgesteld
Ondanks de uitgebreide discussie en de dringende noodzaak, besloot de gemeenteraad het voorstel als bespreekstuk door te geleiden naar de raadsvergadering van 12 september. Er is behoefte aan meer duidelijkheid en aanvullende informatie voordat een definitief besluit kan worden genomen. De wethouder heeft toegezegd de gevraagde informatie tijdig aan te leveren, zodat de raad een weloverwogen beslissing kan nemen.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om voorbereidingskredieten beschikbaar te stellen voor de uitbreiding van de Brede School Kaskade in Roelofarendsveen. Door een snellere toename van het aantal leerlingen is deze uitbreiding eerder nodig dan verwacht. Er wordt gedacht aan een krediet van € 300.000 voor de plankosten van de uitbreiding van het gebouw en € 142.000 voor de aanpassing van de openbare ruimte rondom Kaskade. De uitbreiding moet voorzien in voldoende onderwijshuisvesting en extra parkeerplaatsen. De gemeente is verantwoordelijk voor de onderwijshuisvesting en werkt samen met Stichting MeerWonen, de eigenaar van het pand, en andere betrokken partijen. Er zijn risico's, zoals stijgende bouwkosten en de noodzaak voor tijdelijke voorzieningen als de capaciteit niet op tijd wordt uitgebreid. De plannen moeten voldoen aan duurzaamheidseisen en er wordt participatie met omwonenden georganiseerd om draagvlak te creëren. Na goedkeuring van de kredieten door de raad, kunnen de werkzaamheden formeel starten.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Uitbreiding Kaskade Capaciteit leerlingen Locatie Bakker-Turk Kinderopvang Waterpartij Uitbreidingskosten Verkeersgeneratie Mobiliteit Panne kooiVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Uitbreiding Kaskade Leerlingbezetting Leerlingcapaciteit Leerlingprognose Kostendekkende huur Parkeerplaatsen Verkeersveiligheid Duurzaamheid KlimaatadaptatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Voorbereidingskredieten uitbreiding Kaskade". Het doel is om voorbereidingskredieten beschikbaar te stellen voor de uitbreiding van de Brede School Kaskade in Roelofarendsveen. Door een snellere toename van het aantal leerlingen is uitbreiding eerder noodzakelijk dan verwacht. Het voorstel vraagt om €300.000 voor de uitbreiding van het gebouw en €142.000 voor de aanpassing van de openbare ruimte. De gemeente is verantwoordelijk voor de onderwijshuisvesting en werkt samen met Stichting MeerWonen en andere betrokken partijen om de plannen te realiseren. Participatie met omwonenden en gebruikers is gepland om draagvlak te creëren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële ramingen en een overzicht van de benodigde stappen. Er is echter geheimhouding op bepaalde bijlagen, wat de transparantie beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van de voorbereidingskredieten en later over de uitvoeringskredieten. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële middelen en het toezicht houden op de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van onderwijshuisvesting en de financiële toewijzing binnen de begroting. Er moet ook worden nagedacht over de balans tussen snelheid van uitvoering en zorgvuldige participatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de exacte duurzaamheidsmaatregelen en de volledige dekking van de kosten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorbereidingskredieten goed te keuren en later de uitvoeringskredieten te evalueren.
Participatie:
Er is een plan voor participatie met omwonenden en gebruikers om input te verzamelen en draagvlak te creëren. Dit is essentieel voor het succes van het project.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de uitbreiding moet voldoen aan de duurzaamheidseisen van het Bouwbesluit. Er is echter weinig detail over specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten voorbereidingskosten van €442.000. De dekking komt deels uit de Richtnota 2023, maar er is een risico op hogere kosten door stijgende bouwprijzen. Verdere financiering kan nodig zijn, afhankelijk van de uiteindelijke kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitbreiding Kaskade Voorbereidingskrediet Onderwijshuisvesting Leerlingentoename Openbare ruimte Parkeerbehoefte Structuurontwerp MeerWonen Participatie DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
M.E. Doze - CDA
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
R.R.M. van Leeuwen - PRO
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
No. Name
No. Name
No. Name
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
No. Name
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
No. Name
Peter Van Dijk
No. Name
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
M.E. Doze - CDA
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
R.R.M. van Leeuwen - PRO
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
M.E. Doze - CDA
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
M.E. Doze - CDA
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
M.E. Doze - CDA
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
M.E. Doze - CDA
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
M.E. Doze - CDA
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
R.R.M. van Leeuwen - PRO
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
M.E. Doze - CDA
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
R.R.M. van Leeuwen - PRO
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
00:44:58 - 00:46:16 - 00:49:27 - 00:52:11 - 00:57:30 - 00:57:38 - 01:01:55 - 01:01:59 - 01:03:53 - 01:06:56 - 01:07:23 - 01:10:38 - 01:11:08 - 01:12:29 - 01:17:57 - 01:18:06 - 01:18:49 - 01:21:44 - 01:22:57 - 01:25:13 - 01:25:45 - 01:26:22 - 01:26:39 - 01:26:47 - 01:26:58 - 01:29:29 - 01:29:58 - 01:30:31 - 01:33:43 - 01:33:49 - 01:34:51 - 01:37:47 - 01:38:43 - 01:40:13 - 01:40:48 - 01:43:58 - 01:44:38 - 01:45:31 - 01:45:42 - 01:48:05 - 01:49:13 - 01:49:54 - 01:50:16 - 01:50:46 - 01:51:01 - 01:51:04 - 01:52:39 - 01:53:18 - 01:53:29 - 01:53:45 - 01:54:06 - 01:54:20 - 01:54:26 - 01:55:15 - 01:56:12 - 01:57:07 - 01:57:28 - 01:58:15 - 01:58:40 - 01:59:10 - 01:59:24 - 02:00:01 - 02:00:20 - 02:00:33 - 02:00:56
Agendapunt 9 Besluit op bezwaren vestiging voorkeursrecht (Wvg) op locatie Braassemerland GEM: Waterpark (fases 7, 8 en 9) te Roelofarendsveen
Gemeenteraad Kaag en Braassem in Spagaat over Voorkeursrecht Braassemerland
De gemeente Kaag en Braassem overweegt het gemeentelijk voorkeursrecht te handhaven op een locatie in Braassemerland, Roelofarendsveen. Dit recht geeft de gemeente meer controle over de grondontwikkeling en kan prijsstijgingen tegengaan. Tijdens een recent debat bleek dat de gemeenteraad verdeeld is over de aanpak en communicatie rondom dit besluit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering werd het voorstel om het gemeentelijk voorkeursrecht te handhaven uitvoerig besproken. Dit recht zou de gemeente in staat stellen om de ontwikkeling van het gebied Braassemerland beter te sturen en ongewenste prijsstijgingen te voorkomen. De commissie voor de bezwaarschriften had eerder geadviseerd om de ingediende bezwaren ongegrond te verklaren en geen proceskostenvergoeding toe te kennen aan de bezwaarmakers.De discussie in de raad was levendig. Raadslid Moren gaf aan dat er weinig ruimte is om tegen het voorstel te zijn zonder de eigen positie te ondermijnen. "Het is geen chique raadsvoorstel, maar we schieten onszelf in de voet als we hier nee tegen zeggen," aldus Moren.
Het CDA, bij monde van raadslid Kempener, benadrukte dat hoewel het voorkeursrecht een zwaar middel is, het noodzakelijk is om de regie over de grondontwikkeling te behouden. Kempener pleitte voor een update over de vorderingen binnen drie jaar om te controleren of het college zijn toezeggingen nakomt.
D66-raadslid Vuilbrief uitte zorgen over de communicatie naar de inwoners. "Ondanks dat we het inhoudelijk eens zijn, hebben we over de vorm nog wel wat aan te merken. De brieven zijn juridisch en moeilijk te begrijpen," stelde Vuilbrief. Hij pleitte voor een meer persoonlijke en begrijpelijke communicatie naar de betrokken inwoners.
Ook andere raadsleden, zoals Zoetendaal en Van der Star, benadrukten het belang van duidelijke communicatie en het betrekken van de grondeigenaren bij de plannen. "Het is vervelend voor de eigenaren, maar we moeten kijken naar het grotere plaatje," aldus Zoetendaal.
Wethouder Peters erkende de zorgen en zegde toe dat de communicatie verbeterd zou worden. "We zullen de begeleidende brieven in begrijpelijker taal opstellen," beloofde Peters. Daarnaast gaf ze aan dat de raad jaarlijks op de hoogte gehouden zal worden van de ontwikkelingen in Braassemerland.
Het voorstel werd uiteindelijk als bespreekstuk doorgeleid naar de raadsvergadering van 12 september. De raad zal dan een definitief besluit nemen over het handhaven van het voorkeursrecht en de afhandeling van de bezwaren.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om het gemeentelijk voorkeursrecht te handhaven op een locatie in Braassemerland, Roelofarendsveen. Dit recht zou de gemeente meer controle geven over de grondontwikkeling en prijsstijgingen tegengaan. Er zijn bezwaren ingediend tegen dit besluit, maar de commissie voor de bezwaarschriften adviseert om deze bezwaren ongegrond te verklaren. Ook wordt geadviseerd om geen proceskostenvergoeding toe te kennen aan de bezwaarmakers. De gemeenteraad moet nog beslissen of zij dit advies overneemt. Als de raad instemt, blijven de huidige besluiten van kracht en worden de bezwaarmakers hierover geïnformeerd. Ze kunnen dan nog in beroep gaan bij de rechtbank.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Besluit op bezwaren vestiging voorkeursrecht (Wvg) op locatie Braassemerland GEM: Waterpark (fases 7, 8 en 9) te Roelofarendsveen". Het doel is om de bezwaren tegen de vestiging van het gemeentelijk voorkeursrecht op deze locatie ongegrond te verklaren, conform het advies van de commissie voor de bezwaarschriften. Dit voorkeursrecht versterkt de regierol van de gemeente, verbetert haar positie op de grondmarkt en voorkomt prijsopdrijving. Het voorstel omvat ook het afwijzen van een verzoek om proceskostenvergoeding.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijke samenvatting geeft van de situatie, de bezwaren en het advies van de commissie. Het bevat ook de juridische context en de stappen die zijn ondernomen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet volgen van het advies van de commissie voor de bezwaarschriften. Dit houdt in dat de raad de bezwaren ongegrond verklaart en het voorkeursrecht in stand houdt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van de commissie en het in stand houden van het voorkeursrecht, of het heroverwegen van het besluit in het licht van de bezwaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de juridische stappen en de uitkomst (het in stand houden van het voorkeursrecht). Het is relevant en tijdgebonden, gezien de deadlines voor beroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de bezwaren ongegrond te verklaren en het verzoek om proceskostenvergoeding af te wijzen, conform het advies van de commissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een hoorzitting is geweest waar bezwaarmakers hun standpunten konden toelichten, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op juridische en economische aspecten.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel, behalve de afwijzing van het verzoek om proceskostenvergoeding. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden, maar dit lijkt ook niet van toepassing gezien de afwijzing van de proceskostenvergoeding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorkeursrecht Bezwaren Braassemerland Grondmarkt Proceskostenvergoeding Woningbouwlocatie Commissie voor de bezwaarschriften Eigendomsrecht Ontwikkeling BestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
Ruud Van Der Star
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
No. Name
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
Ruud Van Der Star
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
M.H.M Hogenboom - PRO
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
M.H.M Hogenboom - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
02:01:35 - 02:02:05 - 02:03:16 - 02:05:40 - 02:07:17 - 02:08:06 - 02:09:08 - 02:10:49 - 02:11:27 - 02:13:02 - 02:13:47 - 02:14:42 - 02:15:21 - 02:15:31 - 02:15:45 - 02:16:40 - 02:17:01 - 02:17:18 - 02:17:23 - 02:17:29 - 02:17:34 - 02:17:39 - 02:17:47 - 02:17:56 - 02:18:10 - 02:19:46 - 02:20:03 - 02:20:24 - 02:21:02 - 02:21:31 - 02:21:36 - 02:22:49 - 02:23:41 - 02:25:45 - 02:26:19 - 02:26:36 - 02:26:42 - 02:26:51 - 02:27:05
Agendapunt 10 Verlenging contract accountant
Gemeenteraad Overweegt Verlenging Contract Baker Tilly voor Jaarrekeningcontrole
De gemeenteraad staat op het punt om te beslissen over de verlenging van het contract met Baker Tilly N.V. voor de controle van de jaarrekeningen van 2022 en 2023. De samenwerking met de accountant is tot nu toe naar tevredenheid verlopen, en er zijn geen risico's verbonden aan de verlenging.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om het contract met Baker Tilly N.V. te verlengen voor de controle van de jaarrekeningen van 2022 en 2023. Het voorstel is om dit te doen voor een bedrag van € 65.000 per jaar. Baker Tilly is eerder benoemd voor de jaren 2020 en 2021, met een optie tot verlenging. De samenwerking is tot nu toe naar tevredenheid verlopen. De gemeenteraad moet volgens de Gemeentewet de accountant benoemen en is tevreden over de werkwijze van Baker Tilly. Er zijn geen risico's verbonden aan de verlenging en duurzaamheid is een belangrijk criterium geweest bij de selectie van de accountant. Het besluit moet nog worden genomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verlenging contract accountant." Het voorstel betreft de verlenging van het contract met Baker Tilly N.V. voor de controle van de jaarrekeningen van 2022 en 2023. De gemeenteraad had in juli 2020 Baker Tilly benoemd voor de controle van de jaarrekeningen van 2020 en 2021, met een optie tot verlenging. Van deze optie wordt nu gebruikgemaakt, gezien de tevredenheid over de samenwerking. De kosten bedragen € 65.000 per jaar, en dit bedrag is al opgenomen in de begroting. Duurzaamheid was een gunningscriterium bij de oorspronkelijke selectie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de intentie, kosten, en achtergrond van de verlenging beschrijft. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een beslissing te nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad heeft de wettelijke taak om de accountant te benoemen volgens artikel 213 van de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de verlenging van het contract met Baker Tilly. De raad moet beslissen of zij tevreden zijn met de huidige accountant en de voorgestelde verlenging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist enige details over de specifieke resultaten die verwacht worden van de accountant. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de verlenging van het contract met Baker Tilly voor de controle van de jaarrekeningen van 2022 en 2023.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technische en administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een van de gunningscriteria was bij de oorspronkelijke selectie van de accountant. De inschrijver moest zijn visie op duurzaamheid en de inspanningen op dat gebied aangeven.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: de kosten bedragen € 65.000 per jaar voor de controlewerkzaamheden. Dit bedrag is al opgenomen in de begroting, dus er zijn geen extra financiële lasten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verlenging contract Baker Tilly N.V. Jaarrekening Controlewerkzaamheden Gecertificeerde accountant Kosten Programma van eisen Duurzaamheid Offerte SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
Agendapunt 11 Controleprotocol 2022
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Controleprotocol 2022 als Hamerstuk naar de Raad
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft besloten het Controleprotocol 2022 zonder verdere discussie als hamerstuk door te geleiden naar de raadsvergadering van 12 september. Het protocol biedt richtlijnen voor de controle van de jaarrekening van de gemeente en legt de verantwoordelijkheid voor de rechtmatigheidsverantwoording vanaf 2023 bij het college.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het Controleprotocol 2022 besproken. Dit protocol is essentieel voor de accountant om de jaarrekening van de gemeente te controleren. Het normenkader 2022, dat de basis vormt voor deze controle, moet ook worden vastgesteld en kan indien nodig door het college van burgemeester en wethouders worden geactualiseerd.De vergadering verliep vlot, met weinig discussiepunten. De heer Van Dijk gaf aan dat zijn fractie geen behoefte had aan verdere bespreking: "Wat ons betreft kan dit een hamerstuk zijn." Mevrouw Hogeboom had slechts één vraag over de afwezigheid van de derde pijler, misbruik en oneigenlijk gebruik, in het protocol. De wethouder beloofde hier schriftelijk op terug te komen.
De heer Kempena van het CDA stelde voor om het controleprotocol eens in de drie jaar door de raad te laten vaststellen, in plaats van jaarlijks. "Als de accountant geen goede opdracht krijgt, wordt het lastig voor hem om de financiële stukken te controleren," aldus Kempena. De wethouder verduidelijkte dat het normenkader jaarlijks door het college geactualiseerd kan worden, maar dat het controleprotocol in 2023 opnieuw aan de raad zal worden voorgelegd.
De overige fracties, waaronder D66 en SPKKB, stemden in met het voorstel om het controleprotocol als hamerstuk door te geleiden. "Het voorstel is duidelijk," concludeerde de heer Zoetel.
Met deze beslissing wordt het Controleprotocol 2022 op 12 september als hamerstuk behandeld in de raadsvergadering, zonder verdere discussie. Het college wordt gemandateerd om het normenkader te actualiseren, terwijl de raad in 2023 opnieuw naar het controleprotocol zal kijken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om het Controleprotocol 2022 vast te stellen. Dit protocol geeft richtlijnen aan de accountant voor de controle van de jaarrekening van de gemeente. Het normenkader 2022, dat de basis vormt voor deze controle, moet ook worden vastgesteld en kan door het college van burgemeester en wethouders worden geactualiseerd indien nodig. Vanaf 2023 zal de accountant alleen een oordeel geven over de getrouwheid van de jaarrekening, terwijl het college verantwoordelijk wordt voor de rechtmatigheidsverantwoording. De gemeenteraad zal hierover in gesprek gaan met het college. Er zijn geen kosten verbonden aan de vaststelling van het Controleprotocol, en het protocol geldt voor één jaar. Evaluatie vindt plaats bij de vaststelling van het nieuwe protocol in 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Controleprotocol 2022
Titel en Samenvatting:
- Titel: Controleprotocol 2022
- Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het Controleprotocol 2022 en het bijbehorende normenkader voor de accountantscontrole van de jaarrekening van de gemeente Kaag en Braassem. Het protocol biedt richtlijnen voor de reikwijdte van de controle, de normstellingen en de goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Het college van burgemeester en wethouders krijgt de bevoegdheid om het normenkader te actualiseren. Vanaf 2023 zal de rechtmatigheidscontrole door het college worden uitgevoerd, waarbij de accountant alleen de getrouwheid van de jaarrekening beoordeelt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke beslispunten en onderbouwing bevat. Het verwijst naar relevante wet- en regelgeving en biedt een duidelijk kader voor de accountantscontrole.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het Controleprotocol en het normenkader. Daarnaast heeft de raad een toezichthoudende rol bij de evaluatie van de rechtmatigheidsverantwoording.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het college de bevoegdheid krijgt om het normenkader te actualiseren. Dit impliceert vertrouwen in het college om adequaat in te spelen op nieuwe wetgeving met financiële impact.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete actiepunten voor de evaluatie van de interne beheersing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstige veranderingen in de rechtmatigheidscontrole vereisen aandacht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het Controleprotocol 2022 en het normenkader vast te stellen en het college te mandateren voor de actualisatie van het normenkader.
Participatie:
Participatie is niet aan de orde in dit voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controlemechanismen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de vaststelling van het Controleprotocol. Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmaatregelen, wat passend is gezien de aard van het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol Normenkader Accountant Rechtmatigheidscontrole Jaarrekening Getrouwheid Financiële organisatie Verordening Accountantscontrole College van burgemeester en wethouders (B&W)Verfijning van de zoekopdracht:
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
M.H.M Hogenboom - PRO
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
O.G.M. van Leijden - CDA
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
M.H.M Hogenboom - PRO
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
Peter Van Dijk
R. Möllers - VVD
M.H.M Hogenboom - PRO
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
Agendapunt 12 Zienswijze ontwerp Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek
Rijnstreekgemeenten Breiden Samenwerking in Sociaal Domein Uit
De gemeenteraden van de Rijnstreekgemeenten hebben besloten om de samenwerking op het gebied van maatschappelijke zorg uit te breiden, met Alphen aan den Rijn als centrumgemeente. Deze wijziging in de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek brengt geen extra financiële verplichtingen met zich mee en past binnen de bestaande afspraken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat spraken de raadsleden van de Rijnstreekgemeenten hun steun uit voor de ontwerpwijziging van de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek. Deze wijziging beoogt de dienstverlening aan inwoners te verbeteren en de samenwerking binnen de regio te versterken. Alphen aan den Rijn zal als centrumgemeente fungeren en extra taken op zich nemen, waaronder maatschappelijke zorg.De heer Diaz, een ervaren maatschappelijk werker, benadrukte het belang van een sterk en stabiel sociaal domein. "Het is belangrijk dat wij als gemeente klaarstaan om een helpende hand te bieden bij problemen van onze inwoners," aldus Diaz. Hij prees de voorzieningen in Alphen aan den Rijn en zag voordelen voor de andere gemeenten in de regio.
Hoewel de wijziging geen extra kosten met zich meebrengt, uitten sommige raadsleden hun zorgen over de financiële implicaties. De heer Van Beurden van SVKB vroeg om meer duidelijkheid: "Er wordt gezegd dat de gemeente Alphen aan den Rijn de taken efficiënt zal uitvoeren, maar ik zou graag concreet willen weten wat het financieel gaat betekenen voor onze gemeente."
De heer Zwanefeldt van D66 benadrukte het belang van lokale betrokkenheid. "Als Alphen meer taken voor ons gaat verrichten, is het des te belangrijker dat hun ambtenaren begrijpen wat er in onze dorpen speelt," stelde hij. Hij pleitte voor meer lokale aanwezigheid van Alphen's ambtenaren om de dienstverlening toegankelijker te maken.
Mevrouw De Rijk van het CDA was vooral blij met de regionale samenwerking. "We hebben het allemaal erover: hou het dichtbij de inwoners," zei ze. Ze vroeg echter om meer sturingsmogelijkheden voor de gemeenteraden, naast het indienen van zienswijzen.
Wethouder Van Duin reageerde op de vragen en zorgen van de raadsleden. Hij benadrukte dat de nieuwe regeling geen extra kosten met zich meebrengt en dat de samenwerking juist voordelen biedt. "We zijn een voordeelregio," verzekerde hij. Van Duin beloofde ook dat de dienstverlening zo dicht mogelijk bij de inwoners georganiseerd zal worden.
Uiteindelijk besloten de raadsleden geen zienswijze in te dienen, waardoor het voorstel als hamerstuk naar de raadsvergadering van 12 september kan. De gemeenteraden kijken uit naar een versterkte samenwerking die de inwoners van de Rijnstreek ten goede zal komen.
Samenvatting
De gemeenteraden van de drie Rijnstreekgemeenten overwegen een ontwerpwijziging van de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek. Deze wijziging breidt de samenwerking uit op het gebied van maatschappelijke zorg, waarbij Alphen aan den Rijn als centrumgemeente fungeert. De wijziging past binnen de bestaande afspraken en brengt geen extra financiële verplichtingen met zich mee. Gemeenteraden kunnen een zienswijze indienen, waarmee ze hun mening over de wijziging kunnen geven. De colleges van burgemeester en wethouders zullen de zienswijzen beoordelen en eventueel de regeling aanpassen. Het doel is om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren en de samenwerking binnen de regio te versterken. De gemeenteraden worden gevraagd om in oktober 2022 hun standpunt kenbaar te maken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Zienswijze ontwerp Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek (uitbreiding taken)
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze ontwerp Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek (uitbreiding taken)." Het doel is om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren door de samenwerking in het sociaal domein in de Rijnstreek uit te breiden. Alphen aan den Rijn wordt aangewezen als centrumgemeente voor de uitvoering van maatschappelijke zorgtaken. De wijziging van de Centrumregeling omvat ook de opname van taken zoals Ondersteuning met wonen en Opvang. De wijziging is in lijn met de Wet gemeenschappelijke regelingen en brengt geen financiële verplichtingen met zich mee.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, de redenen voor de wijziging, en de gevolgen van de wijziging duidelijk uiteenzet. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de juridische en administratieve context.
Rol van de raad:
De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen over de ontwerpwijziging van de Centrumregeling. Dit versterkt hun controlerende rol en geeft hen de kans om bij te sturen indien nodig.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen. Dit kan gebaseerd zijn op hun beoordeling van de voorgestelde wijzigingen en hun impact op de gemeentelijke autonomie en samenwerking binnen het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de samenwerking en de impact op de dienstverlening zijn niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen. Indien geen zienswijze wordt ingediend, wordt de wijziging zonder verdere aanpassingen doorgevoerd.
Participatie:
Er is beperkte participatie van de raad in de vorm van het indienen van een zienswijze. Er is geen bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De wijziging van de Centrumregeling zelf heeft geen directe financiële gevolgen. De financiële consequenties van de uitvoering van de taken zijn vastgelegd in de onderliggende Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek Gemeenschappelijke regeling Maatschappelijke zorg Zienswijze Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Alphen aan den Rijn Participatiewet Dienstverleningsovereenkomst (DVO)Verfijning van de zoekopdracht: