20-06-2022 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Onbekende spreker
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
R.A. van Seggelen - PRO
Sam Vijlbrief
R.A. van Seggelen - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
Agendapunt 7 Jaarrekening 2021
Gemeenteraad Kaag en Braassem Debatteert over Jaarstukken: Bibliotheek en Kunstgrasvelden in de Schijnwerpers
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor een belangrijke beslissing over de jaarstukken van 2021. Met een positief resultaat van € 6.673.523 op de balans, worden er voorstellen gedaan om dit geld te investeren in diverse projecten, waaronder kunstgrasvelden en een nieuw bedrijventerrein. Ook de bibliotheekvoorzieningen kwamen tijdens het debat prominent aan bod.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de jaarrekening en het jaarverslag vast te stellen met een positief resultaat van ruim 6,6 miljoen euro besproken. Het college stelde voor om een deel van dit bedrag te investeren in projecten zoals de aanleg van kunstgrasvelden en de ontwikkeling van een nieuw bedrijventerrein. Daarnaast werd voorgesteld om een bedrag toe te voegen aan de algemene reserve en budgetten door te schuiven naar 2022 voor vertraagde projecten zoals huisvesting voor bijzondere doelgroepen en de Transitievisie Warmte.De heer Van Tol, inspreker namens de Transitiecommissie Bibliotheek, pleitte voor meer financiële middelen voor bibliotheekvoorzieningen. "U kunt zich onsterfelijk maken in deze gemeente als u gelijk bij de aanvang van uw periode een keer ferm optreedt," aldus Van Tol, die een amendement voorstelde om € 354.254 te oormerken voor de bibliotheek. Hij benadrukte dat dit bedrag de algemene reserve op een mooi rond bedrag van 3,5 miljoen zou brengen.
De discussie over de bibliotheek kreeg bijval van verschillende raadsleden. Mevrouw De Rijk van het CDA stelde vragen over de besteding van het voorgestelde bedrag en benadrukte het belang van bibliotheekvoorzieningen voor de gemeenschap. "Als we dat delen door 28.000 inwoners, is dat € 12,65 per persoon. Maar het is eenmalig geld," merkte ze op.
Meneer Mulders van de VVD waardeerde de creatieve rekenkunsten van Van Tol, maar vroeg zich af of de jaarrekening de juiste plek was om dit te verwerken. "De jaarrekening wordt sowieso een bespreekstuk als het aan ons ligt," gaf hij aan, waarmee hij de deur openhield voor verdere discussie.
Naast de bibliotheek kwam ook de vraag naar voren hoe de gemeente omgaat met COVID-gelden en de voorziening voor dubieuze debiteuren. De wethouder verzekerde dat de COVID-gelden vrij te besteden zijn en dat er geen risico's aan verbonden zijn voor de gemeente.
De gemeenteraad besloot uiteindelijk om de jaarstukken als bespreekstuk naar de volgende raadsvergadering te sturen, waar verdere besluitvorming zal plaatsvinden. Het debat toonde aan dat er binnen de raad verschillende prioriteiten zijn, maar dat er ook ruimte is voor dialoog en samenwerking om tot een breed gedragen besluit te komen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor een besluit over de jaarstukken van 2021. Het voorstel is om het jaarverslag en de jaarrekening vast te stellen met een positief resultaat van € 6.673.523. Er wordt overwogen om een deel van dit resultaat te gebruiken voor verschillende projecten, zoals de aanleg van kunstgrasvelden en de ontwikkeling van een nieuw bedrijventerrein. Ook wordt voorgesteld om een bedrag toe te voegen aan de algemene reserve.
Daarnaast wordt overwogen om budgetten door te schuiven naar 2022 voor projecten die vertraging hebben opgelopen, zoals huisvesting voor bijzondere doelgroepen en de Transitievisie Warmte. Er is ook een voorstel om incidenteel budget beschikbaar te stellen voor het AmandiHuis in 2023 en 2024.
Verder wordt er gekeken naar de bestemmingsreserves, waaronder die voor wegeninfrastructuur en Covid-gerelateerde kosten. Er zijn ook voorstellen om bepaalde kredieten af te sluiten en nieuwe kredieten in te stellen voor toekomstige projecten.
De gemeenteraad zal deze voorstellen bespreken en besluiten nemen tijdens een raadsvergadering. Het doel is om een juiste en betrouwbare verantwoording af te leggen en de jaarstukken tijdig naar de provincie Zuid-Holland en het CBS te sturen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Jaarstukken 2021
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2021" van de gemeente Kaag en Braassem. Het document presenteert de financiële resultaten van het jaar 2021, met een voordelig resultaat van € 6.673.523. Het voorstel omvat de vaststelling van het jaarverslag en de jaarrekening, de bestemming van het positieve resultaat, en de goedkeuring van diverse financiële maatregelen zoals het doorschuiven van budgetten naar 2022 en het afsluiten van kredieten. Het doel is om een juiste en betrouwbare verantwoording af te leggen aan de gemeenteraad en de jaarstukken tijdig aan de provincie Zuid-Holland en het CBS te verzenden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke opsomming van financiële resultaten, budgetverschuivingen, en de bestemming van het overschot. Het bevat ook bijlagen voor verdere toelichting, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het jaarverslag en de jaarrekening vast te stellen, de voorgestelde financiële maatregelen goed te keuren, en toezicht te houden op de uitvoering van het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve resultaat, de goedkeuring van budgetverschuivingen, en de afsluiting van kredieten. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van projecten en de inzet van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en budgetten. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen kan verder worden geëvalueerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het jaarverslag en de jaarrekening vast te stellen, de voorgestelde budgetverschuivingen goed te keuren, en de kredieten af te sluiten zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces, behalve de technische behandeling en besluitvorming door de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een voordelig resultaat van € 6.673.523. Het document beschrijft hoe dit resultaat wordt gedekt door budgetverschuivingen en toevoegingen aan de algemene reserve. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd uitgewerkt en gedekt door de beschikbare middelen en reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2021 Resultaat Algemene reserve Grondexploitaties Dubieuze debiteuren Kredieten Bestemmingsreserves Verantwoordingsmonitor Transitievisie Warmte AmandiHuisVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Jaarstukken 2021
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2021" van de gemeente Kaag en Braassem. Het document omvat de vaststelling van het jaarverslag en de jaarrekening met een positief resultaat van €6.673.523. Het voorstel omvat de toewijzing van budgetten voor diverse projecten en de toevoeging van het resterende resultaat aan de algemene reserve. Daarnaast worden er beslissingen genomen over bestemmingsreserves, grondexploitaties, dubieuze debiteuren en kredieten. Het doel is om een juiste en betrouwbare verantwoording af te leggen aan de raad en de jaarstukken tijdig aan de provincie en het CBS te verzenden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke opsomming van beslispunten en financiële overzichten. Het bevat ook toelichtingen op afwijkingen en de bestemming van het resultaat. De volledigheid is goed, hoewel de complexiteit van de financiële gegevens enige verduidelijking kan vereisen voor niet-ingewijden.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het jaarverslag en de jaarrekening vast te stellen, evenals om in te stemmen met de voorgestelde budgettoewijzingen en de toevoeging aan de algemene reserve. De raad moet ook beslissen over de geheimhouding van bepaalde grondexploitaties en de vaststelling van geactualiseerde grondexploitaties.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de toewijzing van budgetten aan specifieke projecten en de toevoeging van het resterende resultaat aan de algemene reserve. Er moeten ook beslissingen worden genomen over de geheimhouding van grondexploitaties en de afsluiting van bepaalde kredieten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en budgettoewijzingen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de complexiteit van de financiële gegevens kan verduidelijking vereisen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het jaarverslag en de jaarrekening vast te stellen, in te stemmen met de voorgestelde budgettoewijzingen en de toevoeging aan de algemene reserve, en de geheimhouding van bepaalde grondexploitaties te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een positief resultaat van €6.673.523. Er worden budgetten toegewezen aan diverse projecten, en het resterende resultaat wordt toegevoegd aan de algemene reserve. De financiële dekking wordt voornamelijk gedekt door het positieve jaarrekeningresultaat en de bestaande reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2021 Resultaat Algemene reserve Grondexploitaties Dubieuze debiteuren Kredieten Bestemmingsreserves Transitievisie Warmte AmandiHuis VerantwoordingsmonitorVerfijning van de zoekopdracht:
Sam Vijlbrief
Onbekende spreker
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
Onbekende spreker
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
Onbekende spreker
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
R.A. van Seggelen - PRO
Sam Vijlbrief
F.J. Zoetendaal - Samen
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
No. Name
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
No. Name
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
H.H.T. Bax - Samen
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
R.A. van Seggelen - PRO
Sam Vijlbrief
F.J. Zoetendaal - Samen
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief -
00:56:43 - 01:00:27 - 01:01:13 - 01:02:14 - 01:03:06 - 01:03:32 - 01:06:46 - 01:08:05 - 01:08:48 - 01:17:22 - 01:19:17 - 01:20:22 - 01:23:05 - 01:23:40 - 01:26:02 - 01:27:47 - 01:28:29 - 01:28:40 - 01:30:26 - 01:31:31 - 01:31:50 - 01:32:58 - 01:34:25 - 01:34:53 - 01:38:50 - 01:39:08 - 01:39:17 - 01:39:56 - 01:40:29 - 01:40:47 - 01:41:05 - 01:41:25 - 01:42:45 - 01:43:04
H.H.T. Bax - Samen
Agendapunt 8 Richtnota 2023
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Richtnota 2023 als Hamerstuk naar de Raad
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft tijdens een recent debat besloten om de Richtnota 2023 als hamerstuk naar de besluitvormende raad te sturen. Deze nota, die de inhoudelijke richting en financiële kaders voor de komende jaren vastlegt, werd door de raadsleden overwegend positief ontvangen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat werd de Richtnota 2023 besproken, die de basis vormt voor de begroting van 2023 en de daaropvolgende jaren. De nota stelt onder andere voor om de salarislasten te verhogen, belastingen te indexeren en budgetten aan te passen op basis van prijsontwikkelingen. Ook wordt er gekeken naar extra middelen voor het programma Focus met Ambitie en andere wensen. Een belangrijk aandachtspunt is de ontwikkeling van een nieuwe buffer voor structurele risico's.Mevrouw De Rijk van het CDA benadrukte de noodzaak van een solide financiële planning. "We moeten voorkomen dat de volgende raad in 2026 in een financieel ravijn terechtkomt," waarschuwde ze. Ze pleitte voor een taakstellende aanpak bij participatieprojecten om budgetoverschrijdingen te voorkomen.
Meneer Zoetermaal van de SPKRB deelde deze zorgen en benadrukte het belang van tijdig ingrijpen om financiële problemen te voorkomen. "We zijn gewaarschuwd," zei hij, verwijzend naar de mogelijke financiële uitdagingen na 2026.
Meneer Van Zeggelen van Pro sprak zijn tevredenheid uit over het positieve meerjarenbeeld van de richtnota, maar wees ook op de noodzaak om de impact van nieuwe ambities in de samenwerkingsagenda mee te nemen. "We moeten slim omgaan met de krapte op de arbeidsmarkt," voegde hij toe.
De VVD, vertegenwoordigd door meneer Blues, uitte zorgen over de financiële situatie na 2026 en vroeg zich af of er politieke druk op Den Haag uitgeoefend kan worden om negatieve effecten te verzachten. "We maken ons ernstig zorgen," aldus Blues.
D66, bij monde van meneer Westerman, vond de term 'ravijn' wat overdreven, maar erkende dat er spannende tijden aankomen. "We moeten zien wat het raadsakkoord en de uitvoeringsplannen gaan betekenen voor de begroting," zei hij.
Wethouder Van de Wereld reageerde op de zorgen door te benadrukken dat 2026 een onzekere factor blijft, maar dat er aanpassingen verwacht worden. "De term 'ravijn' was bedoeld om te prikkelen," gaf ze toe.
Na de discussie concludeerden de raadsleden unaniem dat de Richtnota 2023 als hamerstuk naar de besluitvormende raad kan. Hiermee wordt de nota zonder verdere discussie aangenomen, wat de weg vrijmaakt voor de verdere uitwerking van de begroting 2023. De besluitvormende Raad zal op 4 juli bijeenkomen om de nota officieel vast te stellen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem staat voor de beslissing om de Richtnota 2023 vast te stellen. Deze nota bevat de inhoudelijke richting en financiële kaders voor 2023 en de jaren daarna. De raad overweegt om de salarislasten te verhogen, belastingen te indexeren en budgetten aan te passen op basis van prijsontwikkelingen. Ook wordt overwogen om extra middelen toe te voegen voor het programma Focus met Ambitie en andere wensen. Daarnaast wil men een voorstel ontwikkelen voor een nieuwe buffer voor structurele risico's. De Richtnota moet helpen om een duidelijke koers en een realistische begroting te bepalen, waarbij duurzaamheid een belangrijk thema is. De besluitvorming vindt plaats in verschillende fasen, met belangrijke data in juni en november.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Richtnota 2023". Het voorstel richt zich op het vaststellen van de inhoudelijke en financiële kaders voor de gemeentelijke begroting van 2023 en de meerjarenraming tot 2026. Het bevat richtlijnen voor salarisverhogingen, belastingindexering, en budgetaanpassingen voor verbonden partijen. Daarnaast worden extra middelen voor het programma "Focus met Ambitie" en andere wensen opgenomen. Het doel is om de gemeenteraad in staat te stellen om inhoudelijke en financiële focus aan te brengen voor 2023 en verder, met een sluitend meerjarenbegrotingsbeeld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen en financiële kaders. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over specifieke projecten of initiatieven binnen de programma's.
Rol van de Raad:
De raad moet de inhoudelijke en financiële kaders vaststellen en beslissen over de gewenste buffer voor structurele risico’s. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de begroting en het meerjarenbeeld.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van financiële middelen, de hoogte van de buffers voor risico’s, en de focus van de inhoudelijke programma’s.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke financiële kaders en tijdlijnen biedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van doelen en meetbare resultaten kan verbeterd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de vaststelling van de Richtnota 2023, inclusief de financiële en inhoudelijke kaders, en de gewenste buffer voor structurele risico’s.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met doelen en inspanningen opgenomen in de Richtmonitor, inclusief budgetten voor het Energieakkoord en de duurzaamheidsagenda.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen door de aanpassing van salarislasten, belastingindexering, en budgetten voor verbonden partijen. Er wordt aangegeven dat deze gedekt worden door de financiële kaders en de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Richtnota 2023 Financiële kaders Programmabegroting Meerjarenraming Focus met Ambitie Inhoudelijke richting Algemene uitkering Duurzaamheid Buffer voor structurele risico’s OmgevingsvisieVerfijning van de zoekopdracht:
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
F.J. Zoetendaal - Samen
Sam Vijlbrief
R.A. van Seggelen - PRO
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
No. Name
R.A. van Seggelen - PRO
No. Name
R.A. van Seggelen - PRO
No. Name
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
J.H.M. de Rijk - CDA
Sam Vijlbrief
No. Name
Sam Vijlbrief
F.J. Zoetendaal - Samen
Sam Vijlbrief
R.A. van Seggelen - PRO
Sam Vijlbrief
R. Möllers - VVD
Sam Vijlbrief
Sam Vijlbrief
Agendapunt 9 12e Wijziging gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West-Holland
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om in te stemmen met de 12e wijziging van de gemeenschappelijke regeling voor de Omgevingsdienst West-Holland. Het doel is om de regeling actueel te maken en in overeenstemming te brengen met de wet. De wijziging is nodig omdat de aanwezigheid van raadsleden in het algemeen bestuur in strijd is met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Deze wet vereist dat alleen leden van de colleges van burgemeester en wethouders en gedeputeerde staten deel uitmaken van het algemeen bestuur. In de gemeente Kaag en Braassem zijn al collegeleden lid van het algemeen bestuur, dus daar verandert niets. De Omgevingsdienst onderzoekt hoe raadsleden betrokken kunnen blijven. De wijziging zou met terugwerkende kracht ingaan vanaf 16 maart 2022. Na goedkeuring wordt het besluit bekendgemaakt aan het Algemeen Bestuur en in het Gemeenteblad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "12e Wijziging gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West-Holland". Het voorstel beoogt de samenstelling van het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) in overeenstemming te brengen met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Momenteel zijn raadsleden onderdeel van het algemeen bestuur, wat in strijd is met de wet. De wijziging zorgt ervoor dat alleen leden van de colleges van burgemeester en wethouders en gedeputeerde staten in het algemeen bestuur zitting kunnen nemen. De wijziging heeft geen directe gevolgen voor de gemeente Kaag en Braassem, aangezien daar al collegeleden in het bestuur zitten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de wettelijke vereisten voor de wijziging uiteenzet. Het bevat de relevante achtergrondinformatie en de stappen die moeten worden genomen om aan de wet te voldoen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Dit is een formele stap om de samenstelling van het algemeen bestuur wettelijk in orde te maken.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijziging een wettelijke verplichting betreft. De raad kan echter overwegen hoe raadsleden betrokken kunnen blijven bij de Omgevingsdienst, ondanks dat ze geen deel meer uitmaken van het algemeen bestuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wettelijke vereisten die het adresseert. Het is tijdgebonden, aangezien de wijziging met terugwerkende kracht per 16 maart 2022 in werking treedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de 12e wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst West-Holland.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ODWH onderzoekt hoe raadsleden betrokken kunnen blijven. Dit suggereert dat er aandacht is voor participatie, hoewel er nog geen concrete maatregelen zijn genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp in dit voorstel genoemd.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze wijziging, zoals aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst West-Holland Gemeenschappelijke regeling Algemeen bestuur Wet algemene bepalingen omgevingsrecht Colleges van burgemeester en wethouders Gedeputeerde staten Raadsleden Collegeregeling Aanpassing BesluitvormingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Vervolgopdracht Transitiecommissie
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om de Transitiecommissie een formele vervolgopdracht te geven voor onderzoek naar duurzaam verwarmen. Het doel is om over te stappen van fossiele brandstoffen naar duurzame warmtebronnen. De Transitiecommissie zal per dorp een Wijkuitvoeringsplan (WUP) ontwikkelen, waarbij de Transitievisie Warmte wordt uitgewerkt op wijkniveau. Er wordt gestart in dorpen met het meeste draagvlak, en trajecten kunnen parallel lopen. De gemeente werkt samen met inwoners, woningcorporaties, netbeheerders en lokale initiatieven. Er is een budget beschikbaar gesteld en de kosten blijven binnen dit budget. Jaarlijks wordt geëvalueerd of de plannen op schema liggen richting 2050. Het niet nemen van een besluit kan leiden tot verlies van momentum en draagvlak.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vervolgopdracht Transitiecommissie" en richt zich op het verder onderzoeken van duurzame verwarmingsoplossingen voor de gemeente Kaag en Braassem. De Transitiecommissie krijgt de opdracht om per dorp een Wijkuitvoeringsplan (WUP) te ontwikkelen, waarbij de Transitievisie Warmte wordt uitgewerkt tot op wijkniveau. Het doel is om de overstap van fossiele brandstoffen naar duurzame warmte te realiseren, met prioriteit voor dorpen waar het draagvlak het grootst is. Dit initiatief maakt deel uit van bredere inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen en bij te dragen aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, de rol van de Transitiecommissie, en de financiële aspecten. Er is echter weinig detail over de specifieke methoden en technologieën die zullen worden onderzocht of toegepast.
Rol van de Raad:
De raad moet de formele vervolgopdracht aan de Transitiecommissie goedkeuren en toezicht houden op de voortgang en uitvoering van de plannen. De raad speelt ook een rol in het waarborgen van voldoende budget en het evalueren van de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van dorpen voor de ontwikkeling van Wijkuitvoeringsplannen en de toewijzing van middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van participatie en samenwerking met lokale belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het een duidelijk doel en tijdlijn heeft. Er zijn echter geen specifieke meetbare doelen of benchmarks genoemd voor de voortgang. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Transitiecommissie de formele vervolgopdracht te geven en de benodigde middelen goed te keuren.
Participatie:
Er is sprake van inwonerparticipatie, waarbij de gemeente, inwoners, en ondernemers gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de transitie. Lokale commissies zullen worden opgericht om de betrokkenheid te vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien het gericht is op de transitie naar duurzame warmtebronnen en het verminderen van CO2-uitstoot.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedekt binnen het beschikbare budget. Er is een bedrag van €211.000 beschikbaar voor de Transitievisie Warmte, bestaande uit resterende rijksmiddelen en regulier budget uit 2021. De kosten worden als incidenteel beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitievisie Warmte Duurzaam verwarmen Klimaatakkoord Regionale Energiestrategie (RES) Wijkuitvoeringsplan (WUP) Transitiecommissie Hernieuwbare energiebronnen Regionale Structuur Warmte (RSW) Inwonerparticipatie DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Wijziging verordening sociaal domein gemeente Kaag en Braassem
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een wijziging in de Verordening Sociaal Domein. Het doel is om de betaalde btw voor collectief vervoer terug te kunnen vragen van de Belastingdienst. Dit vereist een aanpassing in artikel 26 van de verordening, zodat duidelijk wordt dat inwoners een gereduceerd tarief betalen voor de Regiotaxi. Hoewel inwoners al tegen een gereduceerd tarief reizen, moet dit expliciet in de verordening worden vermeld. De wijziging heeft geen invloed op de kosten voor inwoners, maar stelt de gemeente in staat om jaarlijks ongeveer € 15.000 aan btw terug te vragen. Als de verordening niet wordt aangepast, kan de gemeente deze btw niet terugvorderen. Regiogemeenten hebben vergelijkbare aanpassingen al doorgevoerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging verordening sociaal domein gemeente Kaag en Braassem." Het voorstel beoogt een technische aanpassing van de verordening om de gemeente in staat te stellen de door haar betaalde btw voor collectief vervoer terug te vorderen van de Belastingdienst. Dit wordt bereikt door te verduidelijken dat inwoners die gebruikmaken van de Regiotaxi een gereduceerd tarief betalen, wat een voorwaarde is voor de gemeente om als btw-ondernemer op te treden. Voor de inwoners verandert er niets, aangezien zij al tegen een gereduceerd tarief reizen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de voorgestelde wijziging beschrijft. Het bevat ook de juridische onderbouwing en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde wijziging van de verordening goed te keuren, zodat de gemeente de btw kan terugvorderen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een technische aanpassing betreft die geen directe impact heeft op de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke wijziging in de verordening betreft die in 2022 moet worden doorgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van de verordening vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van inwoners genoemd, aangezien de wijziging technisch van aard is en geen directe impact heeft op de gebruikers van de Regiotaxi.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief, aangezien de gemeente naar schatting € 15.000 per jaar aan btw kan terugvorderen. Er zijn geen extra uitgaven voor de gemeente, en de dekking is inherent aan de wijziging zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Sociaal Domein Collectief Vervoer Btw-terugvordering Regiotaxi Eigen Bijdrage Gehandicaptenvervoer Gereduceerd Tarief Hoge Raad Vervoerskosten FacturatievereistenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging verordening sociaal domein gemeente Kaag en Braassem." Het voorstel beoogt een technische aanpassing van de Verordening Sociaal Domein om ervoor te zorgen dat de gemeente de btw kan terugvragen voor de kosten van collectief vervoer. Dit wordt bereikt door expliciet te vermelden dat inwoners die gebruikmaken van de Regiotaxi een gereduceerd tarief betalen. Deze wijziging is noodzakelijk omdat de Hoge Raad heeft bepaald dat een gemeente als btw-ondernemer kan optreden als er een meer dan symbolische eigen bijdrage wordt gevraagd. Voor de inwoners verandert er niets, aangezien zij al een gereduceerd tarief betalen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de voorgestelde wijziging beschrijft. Het bevat ook de juridische onderbouwing en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde wijziging van de verordening goed te keuren, zodat de gemeente de btw kan terugvragen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een technische aanpassing betreft die geen directe impact heeft op de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die moet worden doorgevoerd. Het is haalbaar en relevant, gezien de financiële voordelen voor de gemeente. De tijdlijn is impliciet, aangezien de wijziging zo snel mogelijk moet worden doorgevoerd om de btw-teruggave te realiseren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van de verordening vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van inwoners genoemd, aangezien de wijziging geen directe gevolgen heeft voor hen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief, aangezien de gemeente naar schatting € 15.000 per jaar aan btw kan terugvragen. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente, en de wijziging heeft geen invloed op de uitgaven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Sociaal Domein Collectief Vervoer Btw-teruggave Regiotaxi Eigen Bijdrage Gehandicaptenvervoer Gereduceerd Tarief Artikel 26 Vervoerskosten BelastingdienstVerfijning van de zoekopdracht: