28-05-2018 Besluitvorming raad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 8 Benoeming twee nieuwe burgerleden
Samenvatting
Op een toekomstige raadsavond overweegt de gemeenteraad van Kaag en Braassem om nieuwe burgerleden te benoemen. De kandidaten zijn mevrouw T.E.M. van der Meer en de heer R.A. van Seggelen, die namens de fractie PRO Kaag en Braassem zullen deelnemen aan politieke avonden en andere raadsactiviteiten. Voordat zij benoemd kunnen worden, moeten zij aantonen dat zij in de gemeente wonen en hun functies bekendmaken. Tijdens de raadsvergadering zullen zij gevraagd worden om de eed of belofte af te leggen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming burgerleden". Het voorstel betreft de benoeming van twee nieuwe burgerleden, mevrouw T.E.M. van der Meer en de heer R.A. van Seggelen, namens de fractie PRO Kaag en Braassem. Deze burgerleden zullen deelnemen aan politieke avonden en andere raadgerelateerde activiteiten. Ze hebben voldaan aan de vereisten, zoals het overleggen van bewijs van woonachtigheid in de gemeente en het kenbaar maken van hun functies. Tijdens de raadsvergadering zullen zij de eed of belofte afleggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig met betrekking tot de benoemingsprocedure. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de kandidaten en de stappen die zijn genomen om hun geschiktheid te verifiëren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van de voorgestelde burgerleden goed te keuren en hen officieel te installeren door middel van het afleggen van de eed of belofte.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de benoeming van de voorgestelde burgerleden. De raad moet beslissen of deze kandidaten geschikt zijn om hun fractie te vertegenwoordigen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming en de vereisten waaraan de kandidaten moeten voldoen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de benoeming van de voorgestelde burgerleden goed te keuren en hen toe te laten tot de politieke avonden en andere activiteiten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet participatie van burgers buiten de benoemde leden, maar de benoeming zelf is een vorm van participatie door burgers in het politieke proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van burgerleden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Dit kan impliceren dat er geen significante financiële impact is, of dat deze niet relevant wordt geacht voor de benoeming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgerleden Fractie Politieke avonden Activiteiten Bijeenkomsten Voorschriften Eed Belofte Hoofd- en nevenfunctiesVerfijning van de zoekopdracht:
N.G. van Egmond - Wethouder
N.G. van Egmond - Wethouder
Agendapunt 10 Benoeming en beediging leden rekenkamercommissie
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt de benoeming van nieuwe leden voor de Rekenkamercommissie. De heer W. Blok en de heer H. Binnema worden mogelijk benoemd als leden, terwijl de heer P. Lagas als voorzitter kan worden aangesteld. De Rekenkamercommissie streeft ernaar om onafhankelijk en kwalitatief onderzoek te doen naar belangrijke onderwerpen, met als doel de gemeenteraad te voorzien van nuttige aanbevelingen. Hierbij staan verbinding, vernieuwing en burgerparticipatie centraal. Na de formele benoeming zal de Rekenkamercommissie zich presenteren aan de gemeenteraad en inwoners, en een plan van aanpak opstellen in samenwerking met de griffier.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming en beëdiging leden Rekenkamercommissie Kaag en Braassem". Het voorstel betreft de benoeming van drie leden voor de Rekenkamercommissie van Kaag en Braassem: de heer W. Blok en de heer H. Binnema als leden, en de heer P. Lagas als voorzitter. De Rekenkamercommissie heeft als doel om onafhankelijk en kwalitatief onderzoek te doen naar belangrijke onderwerpen, met als resultaat aanbevelingen voor de gemeenteraad. De commissie legt nadruk op burgerparticipatie en wil verbinding zoeken met diverse doelgroepen binnen de gemeenschap.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de benoemingen en de doelstellingen van de Rekenkamercommissie beschrijft. Het bevat de namen van de te benoemen leden en hun respectieve rollen binnen de commissie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de benoemingen van de leden van de Rekenkamercommissie goed te keuren. Daarnaast zal de raad betrokken worden bij het bepalen van onderzoeksonderwerpen en het ontvangen van aanbevelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde kandidaten geschikt zijn voor de rollen binnen de Rekenkamercommissie. Daarnaast moet de raad bepalen in hoeverre zij de nadruk willen leggen op burgerparticipatie en de gekozen onderzoeksonderwerpen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van benoemingen, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen voor de uitvoering van de onderzoeksactiviteiten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de benoeming van de voorgestelde leden van de Rekenkamercommissie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie in de onderzoeksactiviteiten van de Rekenkamercommissie. De commissie zal actief inwoners betrekken bij het bepalen van onderzoeksonderwerpen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp binnen dit voorstel, maar kan een relevant onderwerp zijn voor toekomstige onderzoeken van de Rekenkamercommissie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de benoeming van leden en de doelstellingen van de commissie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Benoeming Beëdiging Onafhankelijk onderzoek Burgerparticipatie Verbinding Vernieuwing Voorzitter Aanbevelingen DoelgroepenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Bestemmingsplan Buitengebied Oost
Nieuwe Ruimte voor Buitengebied Oost: Gemeente Stemt in met Verruiming Bouwregels
De gemeenteraad heeft ingestemd met een nieuw bestemmingsplan voor Buitengebied Oost, dat de ruimtelijke kwaliteit moet behouden en verder ontwikkelen. Het plan biedt juridische zekerheid en is afgestemd op het bestaande plan voor Buitengebied West. Belangrijke aandachtspunten zijn stikstofemissie en de bouwmogelijkheden voor agrarische bedrijven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een intensief debat in de gemeenteraad werd het bestemmingsplan voor Buitengebied Oost besproken. Het plan, dat juridische zekerheid moet bieden en afgestemd is op het bestaande plan voor Buitengebied West, kreeg veel aandacht vanwege de beperkingen die het oplegt aan agrarische bedrijven. De gemeente wil de stikstofemissie beperken, wat betekent dat bouwmogelijkheden voor agrarische bedrijven worden beperkt als deze leiden tot meer stikstofuitstoot.Meneer Doossen van het CDA uitte zijn zorgen over de beperkingen voor de agrarische en tuinbouwsector. "Juist die sector speelt een belangrijke rol in het beheer van ons open landschap," benadrukte hij. Hij pleitte voor meer ruimte voor agrariërs om hun bedrijfsvoering gezond te houden en diende een amendement in om de bouwregels te verruimen.
Na een schorsing en overleg met andere partijen, kwam het CDA met een nieuw amendement. Dit amendement geeft het college de bevoegdheid om de bouwhoogte en bouwvlakte voor agrarische bedrijven te vergroten onder bepaalde voorwaarden. Wethouder Herman reageerde positief op het nieuwe voorstel: "Dit is een uitstekende uitkomst waar wij en de agrarische sector goed mee kunnen leven."
Naast het amendement van het CDA werden er nog andere amendementen besproken. De VVD stelde voor om de functie van een plattelandswoning en een bedrijfswoning in het gebied om te wisselen, maar dit voorstel werd verworpen. Ook een voorstel van Pro om de urenbeperking voor een lasbedrijf te schrappen, werd aangenomen.
Het bestemmingsplan werd uiteindelijk met de nodige aanpassingen aangenomen. Na de vaststelling wil de gemeente inwoners en ondernemers uitnodigen om nieuwe initiatieven in te dienen voor een mogelijke herziening. Het plan moet voldoen aan de Wet natuurbescherming en de Omgevingswet, die bestemmingsplannen in de toekomst zal vervangen. De kosten voor het opstellen van het plan zijn al gedekt door de gemeente. Belanghebbenden kunnen na vaststelling beroep aantekenen.
Samenvatting
De gemeente overweegt een nieuw bestemmingsplan voor het Buitengebied Oost vast te stellen. Dit plan moet de ruimtelijke kwaliteit behouden en verder ontwikkelen. Het bestemmingsplan biedt juridische zekerheid en is afgestemd op het bestaande plan voor Buitengebied West. Er is aandacht voor de stikstofemissie, waarbij bouwmogelijkheden voor agrarische bedrijven beperkt worden als deze leiden tot meer stikstofuitstoot. Na vaststelling van het plan wil de gemeente inwoners en ondernemers uitnodigen om nieuwe initiatieven in te dienen voor een mogelijke herziening. Het plan moet voldoen aan de Wet natuurbescherming en de Omgevingswet, die bestemmingsplannen in de toekomst zal vervangen. De kosten voor het opstellen van het plan zijn al gedekt door de gemeente. Het besluit ligt nog bij de gemeenteraad en belanghebbenden kunnen na vaststelling beroep aantekenen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestemmingsplan Buitengebied Oost". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan voor het Buitengebied Oost, dat de verouderde plannen actualiseert en integreert met eerdere vergunningen en initiatieven. Het plan streeft naar behoud en doorontwikkeling van de ruimtelijke kwaliteit en biedt juridische zekerheid voor inwoners en bedrijven. Het omvat ook regels voor de uitbreiding van agrarische bedrijven, mits deze voldoen aan de Wet natuurbescherming. Na vaststelling wordt een open uitnodiging gedaan voor nieuwe initiatieven, met als doel een eerste herziening van het plan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een uitgebreide toelichting op de procedure, betrokkenheid van belanghebbenden, en de juridische en planologische aspecten. Er zijn echter geen specifieke details over de financiële dekking van toekomstige initiatieven.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, inclusief de nota's van beantwoording en wijzigingen. Daarnaast moet de raad besluiten over medewerking aan toekomstige uitbreidingen van agrarische bedrijven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen ruimtelijke ontwikkeling en natuurbescherming, vooral met betrekking tot stikstofemissies. Ook moet de raad kiezen hoe open en flexibel het plan moet zijn voor toekomstige initiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar minder duidelijk over de haalbaarheid en relevantie van toekomstige initiatieven. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afwezigheid van een voorontwerp kan als een gemis worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de bijbehorende nota's vast te stellen en medewerking te verlenen aan toekomstige uitbreidingen onder bepaalde voorwaarden.
Participatie:
Er is sprake van participatie door inloopbijeenkomsten en overleg met belanghebbenden. Na vaststelling wordt verdere participatie gestimuleerd door een open uitnodiging voor nieuwe initiatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in relatie tot de stikstofproblematiek en de bescherming van Natura 2000-gebieden.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan zijn gedekt door de gemeente. Er is geen specifieke informatie over de financiële dekking van toekomstige initiatieven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Oost Wet natuurbescherming Stikstofemissie Omgevingswet Zienswijzen Ruimtelijke ordening Nota van uitgangspunten Participatie Herziening Juridisch-planologische proceduresVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement 1 op Bestemmingsplan Buitengebied Oost". Het amendement stelt voor om de wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan uit te breiden. Dit omvat het vergroten van het bouwvlak tot maximaal 2,5 hectare, waarvan 0,5 hectare bestemd is voor duurzaamheidsinitiatieven of nevenactiviteiten. Daarnaast wordt voorgesteld om de maximale bouwhoogte voor agrarische bedrijfsbebouwing te verhogen van 12 naar 14 meter en de goothoogte van 6 naar 8 meter. Voor kassen wordt de bouwhoogte verhoogd van 9 naar 10 meter en de goothoogte van 6 naar 8 meter. Het doel is om agrarische ondernemers te ondersteunen in het beheer van het open landschap.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het specifieke wijzigingen en doelen beschrijft. Echter, verdere details over de implementatie en de impact op de omgeving zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen, bespreken en uiteindelijk stemmen over de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de agrarische sector willen ondersteunen door de bouwmogelijkheden te verruimen en of ze de voorgestelde duurzaamheidsinitiatieven willen faciliteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de wijze van implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de uitvoering zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat in dit geval is gebeurd met 20 stemmen voor en 0 tegen.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien 0,5 hectare van het bouwvlak specifiek is gereserveerd voor duurzaamheidsinitiatieven.
Financiële Gevolgen:
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een belangrijk aandachtspunt kunnen zijn voor verdere discussie en besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Oost Wijzigingsbevoegdheid Bouwvlak Duurzaamheidsinitiatieven Agrarische bedrijfsbebouwing Bouwhoogte Goothoogte Kassen Open landschap CDAVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement 3 Registratienummer 18.13692" en betreft het bestemmingsplan Buitengebied Oost, specifiek zienswijze 44. Het amendement stelt voor om in te stemmen met het draaien van het agrarisch bouwvlak zoals verzocht door belanghebbenden. Dit verzoek betreft het wisselen van de aanduidingen van de woningen Vriezekoop 4 en 4a, met het oog op toekomstige ontwikkelingen. De wethouder heeft aangegeven geen onoverkomelijke bezwaren te hebben tegen dit verzoek, hoewel het niet voor de hand liggend wordt geacht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt en richt zich specifiek op één wijziging binnen het bestemmingsplan. Het biedt voldoende informatie over de reden van de wijziging en de positie van de wethouder, maar mist gedetailleerde onderbouwing of bredere context.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van het agrarisch bouwvlak. Dit vereist een afweging van de belangen van de betrokken partijen en de mogelijke gevolgen voor toekomstige ontwikkelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het verzoek van de belanghebbenden steunt, rekening houdend met de visie op ruimtelijke ordening en de impact op de gemeenschap. Er moet ook worden overwogen of het voorstel in lijn is met bredere beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die wordt voorgesteld. Het is echter niet tijdgebonden en mist specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onderbouwing kan uitgebreider.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement om het agrarisch bouwvlak te draaien zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is vormgegeven, behalve dat er een verzoek is ingediend door belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, en het lijkt geen centraal thema te zijn in deze specifieke wijziging.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Oost Zienswijze 44 Agrarisch bouwvlak Vriezekoop 4 en 4a Toekomstige ontwikkelingen Wethouder VVD fractie Yvonne Peters Jan van der Geest Stemming resultaatVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Bestemmingsplan Buitengebied Oost" en stelt voor om beperkingen op geluidsproducerende werkzaamheden buiten de uren van 08.00 tot 18.00 uur te schrappen. Dit betreft specifiek de zienswijze 5 en de Nota van Wijzigingen voor Doespolderkade 3c + d. Het doel is om de ondergeschiktheid van lasactiviteiten binnen de specifieke bestemming te verduidelijken, waarbij de tijdsbeperking als onnodig beperkend wordt beschouwd. Er wordt rekening gehouden met omwonenden door lasactiviteiten geografisch te beperken tot het zuidelijke deel van de loods.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de impact op omwonenden en eventuele milieueffecten. Het biedt wel een duidelijke toelichting op de reden voor de wijziging.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan worden aangenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van bedrijfsflexibiliteit en het beschermen van omwonenden tegen mogelijke geluidsoverlast buiten reguliere werktijden.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals de impact op de leefomgeving. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de belangen van omwonenden worden niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat in dit geval is gebeurd met 20 stemmen voor en 0 tegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van omwonenden of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de mogelijke milieu-impact van geluidsproductie.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het amendement. Het richt zich voornamelijk op de operationele aspecten van het bestemmingsplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Oost Amendement Nota van Beantwoording Zienswijzen Geluidsoverlast Tijdvak 08.00-18.00 uur Nota van Wijzigingen Doespolderkade Categorie 3.2 activiteiten Lasbedrijf Geografische beperkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement 1 op Bestemmingsplan Buitengebied Oost". Het amendement stelt voor om de wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan uit te breiden. Dit omvat het vergroten van het bouwvlak tot maximaal 2,5 hectare, waarvan 0,5 hectare bestemd is voor duurzaamheidsinitiatieven of nevenactiviteiten. Daarnaast wordt voorgesteld om de maximale bouwhoogte voor agrarische bedrijfsbebouwing te verhogen van 12 naar 14 meter en de goothoogte van 6 naar 8 meter. Voor kassen wordt de bouwhoogte verhoogd van 9 naar 10 meter en de goothoogte van 6 naar 8 meter. Het doel is om agrarische ondernemers te ondersteunen in het beheer van het open landschap.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het specifieke wijzigingen en doelen beschrijft. Echter, verdere details over de implementatie en de impact op de omgeving zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen, bespreken en uiteindelijk stemmen over de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de agrarische sector willen ondersteunen door de bouwmogelijkheden te verruimen en of ze de voorgestelde duurzaamheidsinitiatieven willen faciliteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de wijze van implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de uitvoering zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat in dit geval is gebeurd met 20 stemmen voor en 0 tegen.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien 0,5 hectare van het bouwvlak specifiek is gereserveerd voor duurzaamheidsinitiatieven.
Financiële Gevolgen:
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een belangrijk aandachtspunt kunnen zijn voor verdere discussie en besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Oost Wijzigingsbevoegdheid Bouwvlak Duurzaamheidsinitiatieven Agrarische bedrijfsbebouwing Bouwhoogte Goothoogte Kassen Open landschap CDAVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het bestemmingsplan Buitengebied Oost, specifiek zienswijze 44, en stelt voor om de aanduidingen van de woningen Vriezekoop 4 en 4a te wijzigen. Vriezekoop 4 zou de aanduiding "plattelandswoning" krijgen en Vriezekoop 4a "bedrijfswoning". Dit voorstel is ingediend door de VVD-fractie, met als reden dat belanghebbenden deze wijziging wensen voor toekomstige ontwikkelingen. De wethouder heeft aangegeven geen onoverkomelijke bezwaren te hebben, hoewel hij het niet voor de hand liggend vindt.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op de wijziging van de aanduidingen van twee woningen. Het bevat een toelichting op de reden van de wijziging en de mening van de wethouder. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de gevolgen van de wijziging en de bredere context binnen het bestemmingsplan.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijziging in het bestemmingsplan wordt doorgevoerd. Dit vereist een afweging van de belangen van de betrokken partijen en de impact op het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van de wens van de belanghebbenden en het advies van de wethouder. Dit kan implicaties hebben voor toekomstige ontwikkelingen in het gebied en de interpretatie van het bestemmingsplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de toelichting is summier.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. In dit geval is het amendement verworpen met 13 stemmen tegen en 7 voor.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden hun wensen hebben geuit, maar er is geen verdere informatie over bredere participatieprocessen of consultaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, en het lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het amendement. Het is onduidelijk of de wijziging financiële implicaties heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Oost Zienswijze 44 Plattelandswoning Bedrijfswoning Vriezekoop 4 Vriezekoop 4a Wethouder VVD fractie Yvonne Peters Jan van der GeestVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement 3 Registratienummer 18.13692" en betreft het bestemmingsplan Buitengebied Oost, specifiek zienswijze 44. Het amendement stelt voor om in te stemmen met het draaien van het agrarisch bouwvlak zoals verzocht door belanghebbenden. Dit verzoek betreft het wisselen van de aanduidingen van de woningen Vriezekoop 4 en 4a, met het oog op toekomstige ontwikkelingen. De wethouder heeft aangegeven geen onoverkomelijke bezwaren te hebben tegen dit verzoek, hoewel het niet voor de hand liggend wordt geacht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt en richt zich specifiek op één wijziging binnen het bestemmingsplan. Het biedt voldoende informatie over de reden van de wijziging en de positie van de wethouder, maar mist gedetailleerde onderbouwing of bredere context.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van het agrarisch bouwvlak. Dit vereist een afweging van de belangen van de betrokken partijen en de mogelijke gevolgen voor toekomstige ontwikkelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het verzoek van de belanghebbenden steunt, rekening houdend met de visie op ruimtelijke ordening en de impact op de gemeenschap. Er moet ook worden overwogen of het voorstel in lijn is met bredere beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die wordt voorgesteld. Het is echter niet tijdgebonden en mist specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onderbouwing kan uitgebreider.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement om het agrarisch bouwvlak te draaien zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is vormgegeven, behalve dat er een verzoek is ingediend door belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, en het lijkt geen centraal thema te zijn in deze specifieke wijziging.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Oost Zienswijze 44 Agrarisch bouwvlak Vriezekoop 4 en 4a Toekomstige ontwikkelingen Wethouder VVD fractie Yvonne Peters Jan van der Geest Stemming resultaatVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Bestemmingsplan Buitengebied Oost" en stelt voor om beperkingen op geluidsproducerende werkzaamheden buiten de uren van 08.00 tot 18.00 uur te schrappen. Dit betreft specifiek de zienswijze 5 en de Nota van Wijzigingen voor Doespolderkade 3c + d. Het doel is om de ondergeschiktheid van lasactiviteiten binnen de specifieke bestemming te verduidelijken, waarbij de tijdsbeperking als onnodig beperkend wordt beschouwd. Er wordt rekening gehouden met omwonenden door lasactiviteiten geografisch te beperken tot het zuidelijke deel van de loods.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de impact op omwonenden en eventuele milieueffecten. Het biedt wel een duidelijke toelichting op de reden voor de wijziging.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan worden aangenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van bedrijfsflexibiliteit en het beschermen van omwonenden tegen mogelijke geluidsoverlast buiten reguliere werktijden.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals de impact op de leefomgeving. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de belangen van omwonenden worden niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat in dit geval is gebeurd met 20 stemmen voor en 0 tegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van omwonenden of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de mogelijke milieu-impact van geluidsproductie.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het amendement. Het richt zich voornamelijk op de operationele aspecten van het bestemmingsplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied Oost Amendement Nota van Beantwoording Zienswijzen Geluidsoverlast Tijdvak 08.00-18.00 uur Nota van Wijzigingen Doespolderkade Categorie 3.2 activiteiten Lasbedrijf Geografische beperkingVerfijning van de zoekopdracht:
M.E. Doze - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Laura Van Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Herman Haarman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.E. Doze - CDA
Laura Van Klink
Herman Haarman
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
M.E. Doze - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Laura Van Klink
Herman Haarman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.E. Doze - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.E. Doze - CDA
Herman Haarman
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Herman Haarman
Laura Van Klink
Inge Van Der Meer
F.J. Zoetendaal - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.E. Doze - CDA
Herman Haarman
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Inge Van Der Meer
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.E. Doze - CDA
M.E. Doze - CDA
Laura Van Klink
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Jan Van Der Geest
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
F.J. Zoetendaal - Samen
Agendapunt 12 Verordening doelgroepen sociale woningbouw 2018
Gemeente Kaag en Braassem zet stap naar eerlijkere sociale woningmarkt
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een belangrijke stap gezet richting een eerlijkere toewijzing van sociale woningen. Met de nieuwe verordening wil de gemeente ervoor zorgen dat sociale huur- en koopwoningen daadwerkelijk bij de juiste doelgroepen terechtkomen en daar ook blijven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd het voorstel voor een nieuwe verordening voor sociale woningbouw besproken. Het doel van de verordening is om sociale huur- en koopwoningen aan de juiste doelgroepen toe te wijzen en ervoor te zorgen dat deze woningen voor een bepaalde periode in de sociale sector blijven. Dit moet voorkomen dat sociale woningen snel voor hogere prijzen worden doorverkocht.De verordening, die in lijn is met de regionale woonvisie, stelt een instandhoudingstermijn van minimaal tien jaar voor sociale huurwoningen en maximaal tien jaar voor sociale koopwoningen voor. "Nu kan iedereen een sociale woning kopen en dezelfde dag nog voor veel meer geld doorverkopen. Dat willen wij gewoon niet," aldus een raadslid tijdens het debat.
Hoewel er brede steun was voor het voorstel, waren er ook kritische noten. Zo pleitte het CDA voor een evaluatietermijn van drie jaar en vroeg om een plan van aanpak. "We moeten weten hoe groot de vraag is en hoe we het beleid kunnen aanpassen," stelde mevrouw De Rijk van het CDA. De wethouder reageerde hierop door te benadrukken dat de uitvoering van de verordening nauwlettend gemonitord zal worden en dat er niet drie jaar gewacht zal worden met evalueren.
Ook andere raadsleden benadrukten het belang van regionale samenwerking. "Als wij als enige gemeente het hek niet optrekken en de rest doet het wel, dan bereiken we het doel niet," waarschuwde een raadslid. De wethouder verzekerde dat er in de regio Holland Rijnland gezamenlijk naar oplossingen gezocht zal worden.
De verordening is een eerste stap in het verbeteren van het woonbeleid in Kaag en Braassem. "We zijn er nog niet, maar dit is een goed begin," klonk het optimistisch vanuit de raad. De wethouder sloot af met de toezegging dat de raad regelmatig op de hoogte gehouden zal worden van de voortgang en eventuele aanpassingen in de verordening.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een verordening vast te stellen voor doelgroepen in de sociale woningbouw. Deze verordening moet ervoor zorgen dat sociale huur- en koopwoningen aan de juiste doelgroepen worden toegewezen en voor een bepaalde periode in de sociale sector blijven. De gemeente wil hiermee het woonbeleid beter kunnen uitvoeren en ervoor zorgen dat sociale woningen niet snel voor hogere prijzen worden doorverkocht. Voor sociale huurwoningen geldt een instandhoudingstermijn van minimaal tien jaar, en voor sociale koopwoningen wordt een termijn van maximaal tien jaar voorgesteld. De verordening is in lijn met de regionale woonvisie en moet juridische zekerheid bieden bij nieuwe bouwprojecten. Er zijn geen kosten verbonden aan de vaststelling, behalve publicatiekosten. De uitvoering zal worden gemonitord en eind 2018 wordt er gerapporteerd over eventuele overtredingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening doelgroepen sociale woningbouw 2018
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening doelgroepen sociale woningbouw Kaag en Braassem 2018. Deze verordening biedt een wettelijke basis om het gemeentelijk woonbeleid te implementeren in nieuwe bestemmings- en exploitatieplannen. Het doel is om sociale huur- en koopwoningen aan de juiste doelgroepen toe te wijzen en deze woningen voor een bepaalde periode in de sociale voorraad te behouden. De verordening definieert doelgroepen op basis van inkomensgrenzen en stelt instandhoudingstermijnen vast. Dit moet voorkomen dat sociale woningen snel uit de sociale voorraad verdwijnen en voor hogere prijzen worden verkocht.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de verordening, de definities van sociale huur- en koopwoningen, en de instandhoudingstermijnen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de praktische uitvoering en handhaving van de verordening.
Rol van de Raad
De raad moet de verordening vaststellen. Dit betekent dat zij akkoord moeten gaan met de voorgestelde regels en instandhoudingstermijnen voor sociale woningen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de instandhoudingstermijnen voor sociale koopwoningen, waarbij een keuze gemaakt moet worden tussen een termijn van minimaal één jaar en maximaal tien jaar. De voorgestelde termijn is tien jaar.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar er ontbreekt een meetbare evaluatie van de effectiviteit van de verordening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afstemming met andere wetgevingen zoals de Wet bevordering eigenwoningbezit kan beter.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Verordening doelgroepen sociale woningbouw 2018 vast te stellen.
Participatie
Er is geen specifieke informatie over participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening. Het voorstel verwijst naar de regionale woonvisie, maar er is geen directe betrokkenheid van de gemeenschap beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe kosten verbonden aan het vaststellen van de verordening, behalve de publicatiekosten. Er is geen informatie over hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden, aangezien deze minimaal lijken te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale woningbouw Doelgroepenverordening Bestemmingsplannen Sociale huurwoningen Sociale koopwoningen Instandhoudingstermijn Exploitatieplannen Inkomensgrenzen Woningnet Holland Rijnland Regionale woonvisie Holland RijnlandVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Verordening Doelgroepen Sociale Woningbouw 2018" en stelt voor om een artikel 9 toe te voegen dat een evaluatie van de verordening elke drie jaar verplicht maakt. Het doel is om te monitoren of de verordening effectief is in het bereiken van haar doelen. Indien de doelen niet worden bereikt, kan de raad besluiten de verordening aan te passen of in te trekken om onnodige regelgeving te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt maar duidelijk in zijn doelstelling. Het biedt een mechanisme voor regelmatige evaluatie, wat bijdraagt aan de volledigheid van de verordening door een feedbackloop te introduceren.
Rol van de raad:
De raad heeft de verantwoordelijkheid om de evaluatierapporten te beoordelen en te beslissen of de verordening moet worden aangepast of ingetrokken op basis van de bevindingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het belang van regelmatige evaluatie en flexibiliteit in regelgeving onderschrijven. Dit kan invloed hebben op de mate van controle die de raad wil behouden over sociale woningbouwbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de driejaarlijkse evaluatie. Het is echter minder specifiek over de criteria voor succes of falen van de verordening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van evaluatiecriteria zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen, wat zou betekenen dat ze instemmen met de voorgestelde evaluatiecyclus.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het evaluatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn afhankelijk van de doelen van de sociale woningbouwverordening.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen directe financiële gevolgen. De kosten van de evaluaties moeten mogelijk worden gedekt, maar dit wordt niet gespecificeerd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Doelgroepen Sociale Woningbouw Evaluatie Aanpassing Intrekking Regelgeving Monitoring Artikel 9 VerslagVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als onderwerp "Verordening doelgroepen Sociale Woningbouw 2018". Het richt zich op het verbeteren van de definitie en registratie van 'starters' binnen de sociale koopwoningmarkt. De motie stelt dat de huidige verordening tekortschiet doordat de definitie van 'starters' onduidelijk is en de inkomenstoets niet door de gemeente kan worden uitgevoerd. Het doel is om in samenwerking met Woningnet een systeem te ontwikkelen dat starters beter registreert en de inkomenstoets uitvoert zodra een woning beschikbaar komt, om zo het beleid van de gemeente en woningcorporaties te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen binnen de huidige verordening en biedt een duidelijke richting voor een oplossing. Echter, het mist specifieke details over hoe de samenwerking met Woningnet eruit zou moeten zien en welke concrete stappen genomen moeten worden.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij het college de opdracht willen geven om met Woningnet in gesprek te gaan. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet aannemen van de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit willen geven aan het verbeteren van de registratie en inkomenstoets voor starters op de sociale koopwoningmarkt. Dit kan invloed hebben op de beschikbaarheid van woningen voor deze doelgroep.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een realistische inschatting van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is afhankelijk van externe partijen zoals Woningnet.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om met Woningnet in gesprek te gaan over de registratie en inkomenstoets voor starters.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd als relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Starters Sociale Woningbouw Inkomentoets Registratie Doelgroepen Woningcorporaties Sociale koopwoningmarkt Beleid WoningnetVerfijning van de zoekopdracht:
Ruud Van Der Star
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Kelly Straver
N.G. van Egmond - Wethouder
Jan Van Der Geest
Floris Schoonderwoerd
Agendapunt 13 Krediet vervanging veerstoepen Kaageiland
Veerstoepen Kaageiland: Gemeente Kaag en Braassem kiest voor duurzame vervanging
De gemeente Kaag en Braassem heeft besloten een krediet van € 750.000 beschikbaar te stellen voor de vervanging van de veerstoepen op Kaageiland. Deze veerstoepen zijn cruciaal voor de bereikbaarheid van het eiland, aangezien ze de enige verbinding vormen voor gemotoriseerd verkeer. De huidige constructie is verouderd en niet meer bestand tegen de huidige belasting, waardoor vervanging noodzakelijk is.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd het voorstel om de veerstoepen op Kaageiland te vervangen uitvoerig besproken. De VVD, vertegenwoordigd door Jan van der Geest, benadrukte het belang van de verbinding met Kaageiland: "De Kaag is belangrijk. Die verbinding is belangrijk, daar zijn we verantwoordelijk voor."De discussie draaide vooral om de vraag of er direct actie ondernomen moest worden of dat er eerst meer onderzoek nodig was. De VVD pleitte voor een adempauze om alle ins en outs goed te overwegen. "We nemen een beslissing over veel geld, maar ook voor heel veel jaren," aldus Van der Geest. Pro Kaag en Braassem, vertegenwoordigd door Bram Brambach, sloot zich hierbij aan, maar benadrukte dat er wel een oplossing voor de lange termijn moest komen.
D66, bij monde van Nick van Egmond, was van mening dat er nu iets moest gebeuren: "Als er nu iets gebeurt bij de veerstoepen, dan weten wij als gemeente dat ze ondeugdelijk zijn en daar moeten we dus iets mee." Hij pleitte voor een compromis waarbij er wel een krediet beschikbaar gesteld zou worden, maar met de nodige voorwaarden.
Na een schorsing van de vergadering kwamen de partijen tot een gezamenlijk amendement. Dit amendement stelde een krediet van € 300.000 beschikbaar voor de vervanging van de veerstoepen voor een periode van minimaal 10 jaar, met de mogelijkheid om dit bedrag aan te passen op basis van nader onderzoek en overleg met de provincies over mogelijke subsidies.
Wethouder Herman benadrukte het belang van snelle actie: "De veerstoepen zijn aan vervanging toe in verband met de stabiliteit. Het is onverantwoord om nog langer te wachten." Hij gaf aan dat de provincie Zuid-Holland bereid is om bij te dragen aan de kosten.
Het compromis werd uiteindelijk door alle partijen gesteund. Van der Geest van de VVD concludeerde: "Misschien zit de winst van deze avond wel in de afterparty die we net eventjes in het kamertje hadden, om met elkaar tot iets te komen waarin ik toch een hele hoop mensen hoorde zeggen: Laten we nu eens het lef hebben om in de komende periode het echt over Kaag te hebben en over de toekomst van Kaag."
Met dit besluit is de weg vrijgemaakt voor een duurzame oplossing voor de veerstoepen, waarmee de bereikbaarheid van Kaageiland voor de komende decennia verzekerd is.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een krediet van € 750.000 beschikbaar te stellen voor de vervanging van de veerstoepen op Kaageiland. Deze veerstoepen zijn essentieel voor de bereikbaarheid van het eiland, aangezien ze de enige verbinding vormen voor gemotoriseerd verkeer. De huidige constructie is verouderd en niet meer bestand tegen de huidige belasting, waardoor vervanging noodzakelijk is. Er zijn verschillende opties onderzocht, waaronder een nieuwe locatie voor de veerstoepen en een vaste brugverbinding. De voorkeur gaat uit naar vervanging op de huidige locatie, omdat een brug niet op draagvlak kan rekenen bij de bewoners. De afschrijvingstermijn voor de nieuwe constructie wordt voorgesteld op 50 jaar, wat afwijkt van de gebruikelijke 30 jaar. Dit voorstel houdt rekening met de langere levensduur van de nieuwe veerstoepen. De uitvoering van de werkzaamheden wordt verwacht in het derde en vierde kwartaal van 2018. Er is nog geen subsidie aangevraagd, maar er zijn mogelijkheden via de provincie Zuid-Holland. Het niet tijdig vervangen van de veerstoepen brengt risico's met zich mee voor de bereikbaarheid van het eiland.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Krediet vervanging veerstoepen Kaageiland". Het betreft een verzoek om een krediet van €750.000 voor de vervanging van de veerstoepen op Kaageiland. De huidige veerstoepen zijn verouderd en niet meer bestand tegen de huidige belasting. Het doel is om een duurzame oplossing te bieden die de bereikbaarheid van het eiland voor de komende 50 jaar garandeert. Er zijn verschillende opties overwogen, maar de voorkeur gaat uit naar vervanging op de huidige locatie. De jaarlijkse kapitaallasten worden geraamd op €31.975,28, en er wordt een afschrijvingstermijn van 50 jaar voorgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde onderbouwing van de noodzaak, een kostenraming, en een uitleg van de gekozen oplossing. Er is ook aandacht voor participatie en duurzaamheid. Echter, de precieze financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt, aangezien er nog geen subsidieaanvraag is ingediend.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet en de afwijking van de standaard afschrijvingstermijn. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële aspecten en het waarborgen van de continuïteit van de veerverbinding.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de voorgestelde afschrijvingstermijn van 50 jaar of vasthouden aan de standaard 30 jaar, wat hogere jaarlijkse kosten met zich mee zou brengen. Ook moet de raad beslissen over de prioritering van deze investering binnen de beschikbare budgettaire ruimte.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en tijdlijn. Het is haalbaar en relevant gezien de noodzaak voor vervanging. De tijdsgebondenheid is aangegeven met een geplande uitvoering in 2018. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het krediet van €750.000 goed te keuren en de afschrijvingstermijn op 50 jaar vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie met inwoners en betrokken gemeenten. De voorkeur voor de huidige locatie is mede gebaseerd op deze overleggen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp. Er wordt gekeken naar duurzame materialen en toekomstbestendige oplossingen voor tijdelijke maatregelen.
Financiële Gevolgen:
De kosten bedragen €750.000 met jaarlijkse kapitaallasten van €31.975,28. Er is nog geen rekening gehouden met mogelijke subsidies, en de kapitaallasten zijn nog niet opgenomen in de meerjarenbegroting. Dit kan de budgettaire ruimte voor andere beleidswensen beperken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veerstoepen Kaageiland Vervanging Krediet Afschrijvingstermijn Bereikbaarheid Duurzaamheid Constructie Kosten SubsidieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Krediet vervanging veerstoepen Kaageiland" en stelt voor om het oorspronkelijk voorgestelde krediet van €750.000 te verlagen naar €300.000 voor de vervanging van de veerstoepen op Kaageiland. Het amendement vraagt om een onderzoek naar herstelmaatregelen voor de komende 10 jaar en om de raad te informeren over de uitkomsten. Het doel is om kosten te besparen en de mogelijkheid te onderzoeken om de veerstoepen geschikt te maken voor toekomstige ponttypes en milieueisen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke criteria voor de geschiktheid van toekomstige ponttypes en milieueisen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het amendement en het verlaagde kredietbedrag. Daarnaast moet de raad toezicht houden op de uitvoering van het onderzoek naar herstelmaatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het oorspronkelijke voorstel en het amendement, waarbij kostenbesparing en toekomstbestendigheid van de veerstoepen centraal staan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist details over de haalbaarheid en relevantie van de herstelmaatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde herstelmaatregelen is nog onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat betekent dat het verlaagde krediet en het onderzoek naar herstelmaatregelen worden goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers, maar vraagt wel om samenwerking met externe partijen en andere gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement vraagt om de veerstoepen geschikt te maken voor milieuvriendelijke ponttypes.
Financiële gevolgen:
Het amendement verlaagt het krediet van €750.000 naar €300.000, wat een aanzienlijke kostenbesparing betekent. Het vraagt ook om overleg met de provincies voor mogelijke subsidies, maar geeft geen gedetailleerde dekking van de financiële gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Krediet Veerstoepen Kaageiland Herstelmaatregelen Onderzoek Veiligheid Afschrijvingstermijn Provincie Zuid-Holland Provincie Noord-Holland Subsidie-aanvraagVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Krediet vervanging veerstoepen Kaageiland" en stelt voor om het oorspronkelijk voorgestelde krediet van €750.000 te verlagen naar €300.000 voor de vervanging van de veerstoepen op Kaageiland. Het amendement vraagt om een onderzoek naar herstelmaatregelen voor de komende 10 jaar en om de raad te informeren over de uitkomsten. Het doel is om kosten te besparen en de mogelijkheid te onderzoeken om de veerstoepen geschikt te maken voor toekomstige ponttypes en milieueisen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke criteria voor de geschiktheid van toekomstige ponttypes en milieueisen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het amendement en het verlaagde kredietbedrag. Daarnaast moet de raad toezicht houden op de uitvoering van het onderzoek naar herstelmaatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het oorspronkelijke voorstel en het amendement, waarbij kostenbesparing en toekomstbestendigheid van de veerstoepen centraal staan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist details over de haalbaarheid en relevantie van de herstelmaatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde herstelmaatregelen is nog onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat betekent dat het verlaagde krediet en het onderzoek naar herstelmaatregelen worden goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers, maar vraagt wel om samenwerking met externe partijen en andere gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement vraagt om de veerstoepen geschikt te maken voor milieuvriendelijke ponttypes.
Financiële gevolgen:
Het amendement verlaagt het krediet van €750.000 naar €300.000, wat een aanzienlijke kostenbesparing betekent. Het vraagt ook om overleg met de provincies voor mogelijke subsidies, maar geeft geen gedetailleerde dekking van de financiële gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Krediet Veerstoepen Kaageiland Herstelmaatregelen Onderzoek Veiligheid Afschrijvingstermijn Provincie Zuid-Holland Provincie Noord-Holland Subsidie-aanvraagVerfijning van de zoekopdracht: