16-12-2024 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda.
Anja De Rijk-de Jong
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 5.I Vaststellen lijst van moties van 16 december 2024.
Samenvatting
Op 3 december 2024 bespreekt de gemeenteraad van Kaag en Braassem een voorstel om de lijst van moties van 16 december 2024 vast te stellen. Het doel is om een actueel overzicht van de moties te hebben. Het college geeft de huidige stand van zaken van de aangenomen moties aan. De raad moet nog besluiten over het vaststellen van deze lijst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Lijst van moties" die op 16 december 2024 moet worden vastgesteld. Het doel is om een actueel overzicht te bieden van de moties die door de gemeenteraad zijn aangenomen. Het college heeft de voortgang van deze moties aangegeven, en de gemeenteraad wordt gevraagd om de lijst formeel vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk doel heeft: het vaststellen van een bijgewerkte lijst van moties. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de inhoud van de moties zelf of de voortgang daarvan.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de lijst van moties vast te stellen. Dit is een formele stap om de voortgang van eerder aangenomen moties te bevestigen en te documenteren.
Politieke keuzes:
Er lijken geen directe politieke keuzes te worden gemaakt in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een administratieve handeling betreft. De politieke keuzes zouden eerder in de inhoud van de individuele moties liggen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het een administratieve actie betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel, maar de SMART-criteria zouden eerder van toepassing zijn op de individuele moties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de lijst van moties vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie. Dit aspect zou eerder relevant zijn bij de inhoudelijke behandeling van de individuele moties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het kan echter een onderwerp zijn binnen de individuele moties.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Eventuele financiële implicaties zouden waarschijnlijk verband houden met de uitvoering van specifieke moties, maar deze details zijn niet opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties Vaststellen Overzicht College Gemeentesecretaris Burgemeester Stand van zaken Aangenomen Portefeuillehouder BestuursondersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.II Vaststellen lijst van toezeggingen van 16 december 2024.
Samenvatting
Op 16 december 2024 bespreekt de gemeenteraad van Kaag en Braassem de lijst van toezeggingen. Het doel is om een actueel overzicht van alle toezeggingen te krijgen. Het college geeft aan wat de stand van zaken is met betrekking tot de toezeggingen die aan de gemeenteraad zijn gedaan. De raad overweegt om de lijst van toezeggingen vast te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Lijst van toezeggingen". Het betreft een document waarin de stand van zaken van toezeggingen die aan de gemeenteraad zijn gedaan, wordt weergegeven. Het doel is om een actueel overzicht te bieden van deze toezeggingen, zodat de raad op de hoogte is van de voortgang en status van eerder gemaakte afspraken. De raad wordt gevraagd om deze lijst formeel vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een overzicht biedt van de toezeggingen en hun huidige status. Echter, zonder de daadwerkelijke lijst van toezeggingen te zien, is het moeilijk om te beoordelen of alle relevante toezeggingen zijn opgenomen en of de informatie up-to-date is.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de lijst van toezeggingen vast te stellen. Dit betekent dat de raad de verantwoordelijkheid heeft om te controleren of de lijst een accuraat en volledig overzicht biedt van de toezeggingen en hun voortgang.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een administratieve handeling betreft. Echter, de raad kan besluiten om bepaalde toezeggingen nader te bespreken of prioriteit te geven aan specifieke toezeggingen die als belangrijk worden beschouwd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een administratief document betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel zoals gepresenteerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de lijst van toezeggingen vast te stellen. Dit houdt in dat de raad akkoord gaat met de gepresenteerde informatie en de voortgang zoals gerapporteerd door het college.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het betreft een intern document gericht op de communicatie tussen het college en de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp te zijn binnen dit specifieke voorstel, aangezien het gaat om een administratief overzicht van toezeggingen.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het betreft een administratieve handeling zonder directe financiële implicaties. Eventuele financiële gevolgen zouden afhankelijk zijn van de specifieke toezeggingen die op de lijst staan, maar deze worden niet in het voorstel zelf besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen Overzicht Vaststellen College Stand van zaken Gemeentesecretaris Burgemeester Bestuursondersteuning Portefeuillehouder BijlagenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken gemeenteraadsvergadering d.d. 16 december 2024
Anja De Rijk-de Jong
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Anja De Rijk-de Jong
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Anja De Rijk-de Jong
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
Agendapunt 7 Hamerstukken:
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A.C.J. Kusters - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 7.A Reparatie bestemmingsplan ‘Kerkstraat 1-2, Oude Wetering’ (bestuurlijke lus).
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een besluit te nemen over het bestemmingsplan voor 'Kerkstraat 1-2, Oude Wetering'. Dit plan moet worden aangepast volgens een tussenuitspraak van de Raad van State van 23 oktober 2024. De Raad van State heeft aangegeven dat de motivering voor het ontbreken van watercompensatie onvoldoende is. Daarom stelt de gemeenteraad voor om een aanvullende notitie over watercompensatie toe te voegen en de regels aan te passen om dit aspect planologisch te borgen. Het doel is om het bestemmingsplan onherroepelijk te maken zonder dat het hele besluitvormingsproces opnieuw moet worden doorlopen. Er zijn geen risico’s of kanttekeningen verbonden aan dit voorstel. De financiële gevolgen worden gedekt door een overeenkomst en leges. Het plan past binnen de regionale woningbouwafspraken. Appellanten krijgen de kans om hun mening te geven tijdens een hoorzitting.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Reparatie bestemmingsplan ‘Kerkstraat 1-2, Oude Wetering’ (bestuurlijke lus)." Het doel is om het bestemmingsplan te repareren volgens de tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 23 oktober 2024. De Afdeling heeft geconstateerd dat de motivering voor het niet nodig achten van watercompensatie onvoldoende was. Het voorstel omvat het toevoegen van een notitie over watercompensatie, aanpassing van de toelichting, en het opnemen van een voorwaardelijke verplichting in de regels. Dit moet ervoor zorgen dat het bestemmingsplan onherroepelijk wordt.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het specifiek ingaat op de opdracht van de Afdeling om het gebrek in motivering te herstellen. Het bevat concrete stappen om dit te realiseren.
Rol van de raad:
De raad moet het aangepaste bestemmingsplan vaststellen en ervoor zorgen dat de motivering voldoende is aangevuld om te voldoen aan de eisen van de Afdeling bestuursrechtspraak.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde aanpassingen voldoende zijn om het gebrek in motivering te herstellen en of het bestemmingsplan in zijn huidige vorm kan worden vastgesteld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het binnen 12 weken na de uitspraak moet worden uitgevoerd. Het is meetbaar in de zin dat de Afdeling zal beoordelen of het gebrek voldoende is hersteld. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan voor het plangebied vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat appellanten worden uitgenodigd voor een hoorzitting om hun standpunten kenbaar te maken, wat wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen centraal thema in dit voorstel, hoewel de nieuwe woningen duurzamer zullen zijn dan de oude boerderij.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en er worden leges geheven volgens de legesverordening. Dit suggereert dat de financiële aspecten goed zijn geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Watercompensatie Bestuurlijke lus Afdeling bestuursrechtspraak Tussenuitspraak Oude Wetering Motivering Beroepszaak Notitie AppellantenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Reparatie bestemmingsplan ‘Kerkstraat 1-2, Oude Wetering’" en stelt voor om een wadi (waterafvoer en infiltratiesysteem) op te nemen in het bestemmingsplan langs de bestaande woning. Dit zou de bouwmogelijkheden op korte termijn vergroten, bezwaarprocedures verminderen, en bijdragen aan de bescherming van een nabijgelegen gemeentelijk monument. Het amendement benadrukt de beleidsvrijheid van de gemeente in watercompensatie en de historische waarde van een wadi.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie voor de opname van een wadi, maar mist specifieke details over de technische en financiële implicaties van de aanleg.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijziging in het bestemmingsplan wordt aangenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de aanleg van een wadi, met de voordelen van waterbeheer en historische waarde, of het behouden van het oorspronkelijke bestemmingsplan zonder wadi.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen, tijdsgebonden elementen, en een gedetailleerde beschrijving van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële en technische haalbaarheid zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het bestemmingsplan met de voorgestelde wijziging wordt vastgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, maar impliceert dat er een zorgvuldige afweging van belangen is gemaakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de wadi bijdraagt aan waterbeheer en bescherming van het monument, wat duurzaamheidsdoelen kan ondersteunen.
Financiële Gevolgen:
Het amendement geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekking aan, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Wadi Oude Wetering Watercompensatie Gemeentelijk monument Waterprobleem Historische watergang Belanghebbenden Bezwaar en beroep BouwmogelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.B Vaststellen herziene Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden.
Samenvatting
De gemeenteraad gaat binnenkort beslissen over het verlenen van toestemming aan het college om de herziene Gemeenschappelijke Regeling voor de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) vast te stellen. Deze aanpassing is nodig vanwege wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen die sinds 1 juli 2022 van kracht zijn. Ook is afgesproken dat het bureau GHOR in 2025 bij de VRHM wordt ondergebracht, wat een extra wijziging vereist. Alle betrokken gemeenten hebben de kans gehad om hun zienswijzen in te dienen, en enkele wijzigingen zijn doorgevoerd op basis van deze reacties. Er zijn geen financiële consequenties of risico’s verbonden aan de wijzigingen. Zodra de gemeenteraad toestemming geeft, kan het college de regeling definitief vaststellen en wordt deze gepubliceerd in het Gemeenteblad.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen herziene Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen herziene Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden". Het doel is om de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) te actualiseren in overeenstemming met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. De wijzigingen omvatten ook de toekomstige integratie van het bureau GHOR in 2025. De raad wordt gevraagd om het college toestemming te geven om de herziene regeling vast te stellen, na verwerking van zienswijzen van betrokken gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de wijzigingen, de betrokkenheid van de gemeenten, en de verwerking van zienswijzen behandelt. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s gemeld.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de herziene Gemeenschappelijke Regeling vast te stellen. Dit is een formele stap die vereist is voordat het college de wijzigingen kan doorvoeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de GR, rekening houdend met de zienswijzen en de wettelijke vereisten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties gemeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet toestemming te verlenen aan het college voor het vaststellen van de herziene regeling.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie, aangezien alle 18 gemeenten de mogelijkheid hebben gehad om zienswijzen in te dienen. Zes gemeenten hebben dit daadwerkelijk gedaan, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in de regeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel. Dit is expliciet vermeld in de documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijzen College Wijziging Toestemming GHOR Coördinerend functionaris GemeentebladVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.C Financiële verordening 2024.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt de vaststelling van de Financiële verordening 2024. Deze verordening biedt een geactualiseerd wettelijk kader voor de financiële organisatie, het beleid en het beheer van de gemeente. De wijzigingen in de verordening zijn voornamelijk technisch van aard en volgen de laatste ontwikkelingen. Er zijn echter twee belangrijke wijzigingen die beleidsmatig van aard zijn: artikel 29 lid 5 en artikel 11b. Artikel 29 lid 5 verduidelijkt dat begrotingsafwijkingen rechtmatig zijn, mits tijdig gemeld. Artikel 11b introduceert het concept van restwaarde bij circulair bouwen, wat betekent dat materialen hergebruikt kunnen worden en niet volledig worden afgeschreven. Dit biedt extra financiële ruimte. De verordening heeft geen directe financiële consequenties en zal worden geëvalueerd bij toekomstige wijzigingen in wet- en regelgeving.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Financiële verordening 2024". Het voorstel betreft de vaststelling van de geactualiseerde financiële verordening voor de gemeente Kaag en Braassem. Deze verordening legt de kaders vast voor de financiële organisatie, het beleid en beheer van de gemeente. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard, voortkomend uit nieuwe inzichten en ontwikkelingen zoals de wijzigingen in de BBV en rechtmatigheidskaders. Er zijn twee belangrijke beleidsmatige aanpassingen: de verduidelijking van begrotingscriteria en de introductie van restwaarde bij circulair bouwen. Deze verordening vervangt die van 2023 en sluit aan bij de laatste ontwikkelingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke technische en beleidsmatige wijzigingen beschrijft en onderbouwt. Het verwijst naar bijlagen voor gedetailleerde informatie over de wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de wettelijke plicht om de financiële verordening vast te stellen. Hun rol is om de voorgestelde wijzigingen te beoordelen en goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde wijzigingen, met name de beleidsmatige aanpassingen in artikel 29 lid 5 en artikel 11b. Dit omvat keuzes over hoe begrotingsafwijkingen worden gerapporteerd en hoe restwaarde bij circulair bouwen wordt toegepast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral bij de toepassing van restwaarde bij circulair bouwen. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de financiële verordening 2024 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of inspraak in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van circulair bouwen, hoewel het voorstel zelf aangeeft dat duurzaamheid niet van toepassing is.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan de vaststelling van de verordening. De financiële implicaties van circulair bouwen worden echter niet gedetailleerd besproken in termen van kostenbesparingen of investeringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële verordening 2024 BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) Rechtmatigheid Circulair bouwen Restwaarde Waardering en afschrijving vaste activa Richtnota 2025 Begrotingscriterium Kadernota rechtmatigheid 2024 Losmaakbaarheid van producten en/of elementenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Gemeentelijke Belastingverordeningen 2025.
Gemeenteraad Kaag en Braassem stemt in met belastingverordeningen 2025
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met de belastingverordeningen voor 2025. Deze verordeningen, die een inflatiecorrectie van 4,4% bevatten, zijn essentieel voor het genereren van inkomsten voor lokale diensten. Een amendement van D66, dat voorziet in een hardheidsclausule, kreeg brede steun.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Kaag en Braassem werd het voorstel voor de belastingverordeningen van 2025 besproken. De verordeningen zijn bedoeld om de gemeentelijke inkomsten te waarborgen en bevatten een inflatiecorrectie van 4,4%, zoals vastgesteld in de Programmabegroting 2025. De tarieven voor riool- en waterzorgheffing stijgen met 6,2% vanwege hogere kosten. De gemeenteraad heeft de verordeningen goedgekeurd, met een meerderheid van stemmen.Een belangrijk onderdeel van het debat was een amendement van D66, dat pleitte voor een hardheidsclausule. "We willen mensen niet in de knel laten komen door kosten die ze niet kunnen dragen," aldus een woordvoerder van D66. Het amendement kreeg steun van onder andere het CDA en Samen voor Kaag en Braassem (SvKB). "Het is immers een sociaal gebeuren en wij steunen daarom ook het amendement van D66," verklaarde de heer Zoetendal van SvKB.
De VVD uitte zorgen over de indexering en de verhouding tussen woning- en niet-woningtarieven. "Het lijkt dat onze niet-woningtarieven substantieel lager liggen dan de tarieven voor woningen," merkte de heer Muller van de VVD op. Hij pleitte voor een gesprek binnen de raad om deze verhoudingen te herzien.
Het CDA toonde zich tevreden met de vastgestelde indexering. "We mogen trots zijn dat we met een index van 4,4% onze ambities in de lucht kunnen houden," aldus mevrouw De Rijk van het CDA. Ook zij erkende de noodzaak om de verhouding tussen woning- en niet-woningtarieven verder te onderzoeken.
De stemming resulteerde in een meerderheid voor het voorstel, waarmee de belastingverordeningen voor 2025 zijn vastgesteld. De verordeningen zullen binnenkort worden gepubliceerd via het gemeenteblad en online platforms.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de belastingverordeningen voor 2025 vast te stellen. Deze verordeningen zijn nodig om de gemeentelijke inkomsten te genereren voor lokale diensten en voorzieningen. De tarieven worden meestal verhoogd met een inflatiecorrectie van 4,4%, zoals vastgesteld in de Programmabegroting 2025. Er zijn specifieke verordeningen voor onder andere forensenbelasting, afvalstoffenheffing, en logiesbelasting. De gemeente streeft naar 100% kostendekkendheid binnen vier jaar, behalve voor de afvalstoffenheffing. De tarieven voor riool- en waterzorgheffing stijgen met 6,2% vanwege hogere kosten. De gemeenteraad zal de verordeningen bespreken en besluiten nemen over eventuele aanpassingen. Publicatie van de vastgestelde verordeningen zal plaatsvinden via het gemeenteblad en online platforms.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Gemeentelijke Belastingverordeningen 2025
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gemeentelijke Belastingverordeningen 2025". Het doel is om de gemeenteraad de belastingverordeningen voor 2025 ter vaststelling aan te bieden. Deze verordeningen zijn geactualiseerd met een inflatiecorrectie van 4,4% en zijn bedoeld om de gemeentelijke inkomsten op een eenvoudige en rechtvaardige manier te genereren. De verordeningen omvatten onder andere de forensenbelasting, afvalstoffenheffing, en onroerendezaakbelasting. De wijzigingen zijn afgestemd met de Programmabegroting 2025 en houden rekening met kostendekkendheid en concurrentiepositie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante belastingverordeningen voor 2025 omvat en gedetailleerde informatie biedt over de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat ook een overzicht van de financiële implicaties en de methodologie achter de tariefaanpassingen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de voorgestelde belastingverordeningen vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de tarieven en beleidswijzigingen die door het college zijn voorgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde tariefaanpassingen en de mate van kostendekkendheid die wordt nagestreefd. Er zijn keuzes gemaakt om bepaalde tarieven niet te indexeren om concurrentiepositie te behouden, wat politieke overwegingen met zich meebrengt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdlijnen stelt. Er zijn geen significante inconsistenties opgemerkt, hoewel de keuze om bepaalde tarieven niet te indexeren vanwege concurrentiepositie een afwijking van het algemene indexatiebeleid kan zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen voor 2025 vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers vermeld in het voorstel. De verordeningen zijn opgesteld in overleg met de verantwoordelijke afdelingen en de afdeling Financiën.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de tarieven in het algemeen met 4,4% worden verhoogd om de inflatie te corrigeren. De opbrengsten zijn bedoeld om de kosten van specifieke gemeentelijke taken en voorzieningen te dekken. Er is een specifieke vermelding dat de riool- en waterzorgheffing niet volledig kostendekkend is, wat een toekomstige financiële uitdaging kan vormen. De dekking van de kosten is gebaseerd op de opbrengsten van de heffingen, die niet meer mogen zijn dan de gemaakte kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Kostendekkendheid Inflatiecorrectiecijfer Logiesbelasting Afvalstoffenheffing Onroerendezaakbelasting Riool- en waterzorgheffing Legesverordening LijkbezorgingsrechtenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening 2025 Hardheidsclausule Parkeerplaats Parkeerkaart Gehandicapten Sociale voorzieningen Uitvoeringsorganisaties Financiële draagkracht Maatwerk TarieventabelVerfijning van de zoekopdracht:
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
F.J. Zoetendaal - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Anja De Rijk-de Jong
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.R.M. van Leeuwen - PRO
Agendapunt 9 Voorbereidingskrediet ‘Inrichting openbare ruimte Sportpad’.
Gemeenteraad stemt in met voorbereidingskrediet voor Sportpad, maar niet zonder discussie
De gemeenteraad heeft ingestemd met een voorbereidingskrediet van € 540.000 voor de verdere ontwikkeling van de openbare ruimte aan het Sportpad. Het krediet is bedoeld om een definitief inrichtingsplan te maken in samenwerking met betrokken partijen en omwonenden. Ondanks de goedkeuring was er tijdens het debat sprake van enige wrijving.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van de openbare ruimte aan het Sportpad besproken. Het plan omvat onder andere het verwijderen van een kunstgrasveld en het verleggen van kabels en leidingen. Het doel is om de openbare ruimte goed af te stemmen op andere ontwikkelingen in het gebied, zoals de bouw van een kindcentrum.De vergadering begon met een snelle instemming van enkele raadsleden. "Wij kunnen voor zijn," klonk het vanuit de fractie van de VVD. Echter, niet iedereen was even overtuigd. Raadslid Thijs Mooren van Mooi Kagen Braassem uitte zijn zorgen over de participatie van omwonenden. "Ik vind dat als we participatie zo belangrijk vinden, dit toch wel naar voren gehaald had moeten worden," stelde hij.
Mooren wees op een brief van de werkgroep Inrichting Openbare Ruimte Sportpad, waarin volgens hem nog veel onbeantwoorde vragen stonden. Hij vroeg zich af waarom deze brief niet eerder was besproken. "Er zijn 5 bijeenkomsten geweest. Ik ben dan wel nieuwsgierig wat er dan nog aan een plan, zoals het nu ingetekend staat, nog gaat veranderen," voegde hij toe.
De heer Zoetendal van Samen voor Kagen Braassem was daarentegen tevreden met de voortgang. "Er waren wat vragen die bijna allemaal tegelijk beantwoord konden worden. Wij zijn blij dat de Raad op de hoogte wordt gehouden voor het eindontwerp van 2025," zei hij.
De discussie werd verder aangezwengeld door de heer Mulders van de VVD, die benadrukte dat de financiële onderbouwing van het voorstel goed op orde was. "Het is fijn om bepaalde financiële onderbouwing direct bij een stuk te ontvangen," aldus Mulders.
De portefeuillehouder, de heer Kistenmaker, reageerde op de vragen en opmerkingen door te benadrukken dat het proces nog gaande is. "We zitten midden in een proces. Het is te vroeg om inhoudelijk in te gaan op allerlei dingen die er nu wel in staan en wellicht straks niet instaan," legde hij uit.
Ondanks de bezwaren van Mooren, die uiteindelijk tegen het voorstel stemde vanwege onbeantwoorde vragen, werd het voorbereidingskrediet met een meerderheid aangenomen. De fracties van CDA, D66, PRO, VVD en SVKB stemden voor het voorstel, waarmee de weg vrij is voor verdere ontwikkeling van het Sportpad.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om een voorbereidingskrediet van € 540.000,- beschikbaar te stellen voor de verdere ontwikkeling van de openbare ruimte aan het Sportpad. Dit krediet is bedoeld om een definitief inrichtingsplan te maken in samenwerking met betrokken partijen en omwonenden. Het plan omvat onder andere het verwijderen van een kunstgrasveld en het verleggen van kabels en leidingen. Het doel is om de openbare ruimte goed af te stemmen op andere ontwikkelingen in het gebied, zoals de bouw van een kindcentrum. De raad zal in het najaar van 2025 een voorstel ontvangen voor de realisatiekosten van de aanleg. Participatie met omwonenden en betrokken partijen blijft een belangrijk onderdeel van het proces.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorbereidingskrediet ‘Inrichting openbare ruimte Sportpad’ (fase 3)". Het doel is om een voorbereidingskrediet van € 540.000 beschikbaar te stellen voor de verdere ontwikkeling van het inrichtingsplan voor de openbare ruimte aan het Sportpad. Dit krediet is nodig om samen met betrokken partijen en omwonenden een definitief ontwerp te maken en om voorbereidende werkzaamheden uit te voeren. Het uiteindelijke doel is om de aanleg van de openbare ruimte goed af te stemmen op andere ontwikkelingen in het gebied. Een definitief voorstel voor de realisatiekosten volgt in het najaar van 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de noodzaak van het krediet, de stappen die al zijn ondernomen, en de toekomstige stappen die gepland zijn. Er is echter nog geen gedetailleerd financieel overzicht van de totale kosten van de uiteindelijke aanleg.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het voorbereidingskrediet goed te keuren. Dit is een essentiële stap om de verdere ontwikkeling van het inrichtingsplan mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het voorbereidingskrediet willen goedkeuren, rekening houdend met de financiële implicaties en de prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde krediet en de beoogde stappen. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien de uiteindelijke realisatiekosten pas in 2025 worden gepresenteerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van andere projecten kan risico's met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het voorbereidingskrediet van € 540.000 willen goedkeuren.
Participatie:
Er is sprake van uitgebreide participatie met betrokken partijen en omwonenden. Er zijn diverse bijeenkomsten georganiseerd en er is een klankbordgroep opgericht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er wordt gekeken naar klimaatadaptatie, biodiversiteit, materialisering en hergebruik binnen het inrichtingsplan.
Financiële gevolgen:
Het voorbereidingskrediet van € 540.000 wordt gedekt uit de structurele stelpost Sportpad in de begroting. De uiteindelijke kosten voor de aanleg worden later gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Inrichtingsplan Openbare ruimte Sportpad Ontwerp Participatie Kabels en leidingen Duurzaamheid Masterplan Technische uitwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
J. Hoogendoorn - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
F.J. Zoetendaal - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Kistemaker - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Anja De Rijk-de Jong
C.W. Zwaaneveld - D66
F.J. Zoetendaal - Samen
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
J. Hoogendoorn - CDA
D. Kistemaker - Wethouder
Anja De Rijk-de Jong -
C.W. Zwaaneveld - D66
Agendapunt 10 Nota van uitgangspunten ontwikkeling Omgevingsvisie 2025.
Gemeenteraad Stemt in met Nota voor Omgevingsvisie 2025
De gemeenteraad heeft ingestemd met de nota van uitgangspunten voor de ontwikkeling van de Omgevingsvisie 2025. Deze visie moet dichter bij de inwoners en belanghebbenden worden gebracht. De aanpak is aangescherpt na een bijeenkomst met de raad, waarbij participatiestrategieën en economische perspectieven zijn besproken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de nota van uitgangspunten voor de Omgevingsvisie 2025 vast te stellen, uitvoerig besproken. Het doel van de visie is om deze actueel te houden en dichter bij de inwoners en andere belanghebbenden te brengen. De aanpak is aangescherpt na een bijeenkomst met de raad, waarbij participatiestrategieën en economische perspectieven centraal stonden.De VVD-fractie had vragen over de financiële aspecten van het traject, waarbij een bedrag van €144.000 wordt gevraagd. "Er zit nog wat onduidelijkheid in de kosten, maar dat wil ik in het komend jaar graag duidelijk krijgen," aldus een VVD-raadslid. Het college heeft toegezegd om de raad op de hoogte te houden van de financiële ontwikkelingen.
Pro benadrukte het belang van een goede terugkoppeling van de input die uit de dorpen komt. "Het is belangrijk dat we netjes terugkoppelen wat wel en niet wordt meegenomen en waarom," aldus een raadslid van Pro. Ook werd er aandacht gevraagd voor de energie en betrokkenheid die dorpen in het proces brengen.
Samen voor Kaag en Braassem vroeg om transparantie richting de inwoners en stelde voor om een publieksversie van de omgevingsvisie te maken. "Publieksversie hoeft niet altijd in tekst te zijn, dat kan ook in beeld," aldus een raadslid.
D66 benadrukte het belang van toekomstscenario's in de visie. "De wereld is in 2050 echt anders. Een visie maken die niet dat als uitgangspunt neemt, heeft voor ons weinig waarde," aldus een D66-raadslid.
Het CDA sprak zijn vertrouwen uit in de huidige aanpak, maar vroeg aandacht voor de rol van energiecoaches in het proces. "We krijgen nog steeds signalen dat energiecoaches vrij slecht worden meegenomen," aldus een CDA-raadslid.
De discussie leidde tot een oproep van Mooi Kaag en Braassem om ook voor Roelofarendsveen een integrale visie te ontwikkelen, gezien de vele ontwikkelingen en uitdagingen in dat gebied. "Ik zie heel veel problemen in Roelofarendsveen waarvan ik denk dat het veel beter zou zijn als je dat met een integrale visie zou doen," aldus een raadslid.
Het college gaf aan dat de pilots in Hoogmade en Kaag geëvalueerd zullen worden en dat er in het najaar voorstellen zullen worden gedaan voor de verdere aanpak. "We willen van de zomer de pilots evalueren en in het najaar met de resultaten bij u terugkomen," aldus wethouder Kistemaker.
De meerderheid van de raad stemde uiteindelijk in met de nota van uitgangspunten, waarmee de weg vrij is voor de verdere ontwikkeling van de Omgevingsvisie 2025.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om de nota van uitgangspunten voor de ontwikkeling van de Omgevingsvisie 2025 vast te stellen. Deze visie moet actueel zijn en dichter bij de inwoners en andere belanghebbenden worden gebracht. De aanpak is aangescherpt na een bijeenkomst met de raad, waarbij participatiestrategieën en economische perspectieven zijn besproken. Er zijn enkele kanttekeningen, zoals de lange doorlooptijd en mogelijke weerstand van inwoners. Om deze weerstand te verminderen, is duidelijke communicatie en samenwerking met dorpsraden belangrijk. De financiële consequenties zijn nog niet volledig in te schatten, maar er is een voorlopig budget vastgesteld. De gemeente werkt samen met dorpsraden en andere stakeholders in pilotprojecten. Eind 2025 zal de raad worden geïnformeerd over de evaluatie van de aanpak en de plannen voor toekomstige omgevingsvisies.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Nota van uitgangspunten ontwikkeling Omgevingsvisie 2025
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de nota van uitgangspunten voor de ontwikkeling van de Omgevingsvisie 2025. Deze visie moet periodiek worden geactualiseerd volgens het Raadsakkoord, met een helder participatieproces. De aanpak is aangescherpt na een bijeenkomst met de Raad, waarbij participatiestrategieën per dorp zijn verkend en een nieuw economisch perspectief met het bedrijfsleven is besproken. De nota bevat de hoofdlijnen en keuzes voor de ontwikkeling van de visie, met als doel de Omgevingsvisie dichter bij inwoners en stakeholders te brengen. De financiële route voor 2025 wordt ook voorgesteld.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste aspecten van de ontwikkeling van de Omgevingsvisie 2025 behandelt, inclusief participatie, financiële implicaties, en duurzaamheid. Echter, de exacte kosten zijn nog moeilijk in te schatten, wat een punt van onvolledigheid kan zijn.
Rol van de Raad
De Raad heeft de rol om de nota van uitgangspunten vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële route. Daarnaast speelt de Raad een rol in het monitoren van de voortgang en evaluatie van de Omgevingsvisie.
Politieke keuzes
De Raad moet keuzes maken over de mate van participatie en de financiële toewijzing voor de ontwikkeling van de Omgevingsvisie. Ook moet er een balans worden gevonden tussen de lange doorlooptijd en de voordelen van een participatieve aanpak.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk door de onzekere kosteninschatting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange doorlooptijd kan een uitdaging vormen.
Besluit van de Raad
De Raad moet besluiten de nota van uitgangspunten vast te stellen en akkoord te gaan met de financiële route voor 2025.
Participatie
Participatie is een centraal onderdeel van het voorstel, met specifieke strategieën per dorp en nauwe samenwerking met dorpsraden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de Omgevingsvisie de duurzaamheidsvisies van de gemeente borgt voor toekomstige uitvoeringen.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn deels onzeker. Er is een inschatting van een totaalbudget van €227.500,-, met een specifiek bedrag van €143.500,- voor 2025. De kosten worden meegenomen in de voortgangsrapportages en vanaf 2026 structureel in de begroting opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie 2025 Participatie Duurzaamheid Dorpsperspectieven Pilots Stakeholders Financiële consequenties Communicatie Evaluatie Lokale Energie StrategieVerfijning van de zoekopdracht: