04-11-2024 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3.A Mededelingen inzake regionale aangelegenheden.
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
Anja De Rijk-de Jong
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
Anja De Rijk-de Jong
Agendapunt 5 Spreekrecht (voor niet geagendeerde onderwerpen).
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
Inspreker Gemeenteraad
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
Inspreker Gemeenteraad
Agendapunt 6 Zienswijze verordening Regionale investeringsagenda Holland Rijnland.
Gemeenteraad Kaag en Braassem Steunt Regionale Investeringsagenda: "Samen Sterker"
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft vertrouwen uitgesproken in de conceptverordening van de Regionale Investeringsagenda (RIA) van Holland Rijnland. Deze agenda, die samenwerking tussen dertien gemeenten bevordert, richt zich op grote regionale projecten zoals de noordelijke ontsluiting van de Rijn- en Veenstreek.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het belang van de RIA benadrukt als een middel om regionale samenwerking te versterken en grote projecten te realiseren. "De ambities zijn in theorie heel mooi," merkte een raadslid op, terwijl een ander benadrukte dat de verordening veel ruimte biedt voor gemeenten om projecten voor te stellen die de regio ten goede komen.Er was enige discussie over de rolverdeling en de governance binnen de RIA. Mevrouw De Rijk van de gemeenteraad wees op de noodzaak van duidelijke afspraken: "Iedereen leest wat hij wil lezen. Daarom kijken we hier ook vrij kritisch naar." Ze benadrukte het belang van eigenaarschap en goede afspraken om resultaten te behalen.
De burgemeester van Kaag en Braassem, mevrouw Heiste, reageerde op vragen over de bevoegdheden en de rol van Holland Rijnland. Ze legde uit dat de gemeenten de eigenaren van de projecten blijven en dat er geen taken en bevoegdheden worden overgedragen. "Holland Rijnland is vooral ondersteunend en faciliterend," aldus de burgemeester.
Er werd ook gesproken over de verdeling van de investeringen en de maatschappelijke baten. Raadslid Muller benadrukte het belang van een eerlijke verdeling: "Het is niet de bedoeling dat er alleen maar grotere projecten worden gedaan in de regio Leiden en dat wij daar dan aan mee mogen betalen."
Ondanks enkele zorgen over de rolverdeling en de verdeling van de baten, besloot de gemeenteraad de zienswijze van het college te steunen. "We hebben een college dat hier bovenop zit en echt wat regionaals wil creëren," aldus raadslid Zwanenveld. De raad besloot het voorstel als hamerstuk te agenderen voor de vergadering van 25 november 2024.
De besluitvorming over de verordening wordt verwacht op 18 december 2024. De gemeenteraad van Kaag en Braassem kijkt met vertrouwen naar de toekomst en de mogelijkheden die de Regionale Investeringsagenda biedt. "Samen kunnen we meer bereiken," concludeerde de burgemeester.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een zienswijze in te dienen over de conceptverordening van de Regionale Investeringsagenda (RIA) van Holland Rijnland. Deze agenda is bedoeld om regionale investeringen in grote projecten mogelijk te maken, zoals de noordelijke ontsluiting van de Rijn- en Veenstreek. De conceptverordening legt spelregels vast voor samenwerking tussen de dertien betrokken gemeenten. Er is veel overleg geweest over de governance en de inhoud van de verordening. De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft vertrouwen in de samenwerking en de conceptverordening, en benadrukt het belang van goede informatievoorziening aan gemeenteraden. Er is geen zienswijze nodig voor de concept-begrotingswijziging van 2025, omdat de financiële consequenties al zijn opgenomen in eerdere besluitvorming. De besluitvorming over de verordening wordt verwacht op 18 december 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Verordening Regionale Investeringsagenda Holland Rijnland". Het voorstel betreft het indienen van een zienswijze op de concept-verordening voor de Regionale Investeringsagenda (RIA) van Holland Rijnland. Deze agenda faciliteert regionale investeringen in projecten die meerdere gemeenten overstijgen. De verordening legt de spelregels vast voor samenwerking tussen de dertien deelnemende gemeenten. Het doel is om grote investeringsprojecten van regionaal belang te onderzoeken, ontwikkelen en uitvoeren. De verordening regelt onder andere de totstandkoming, wijziging, sturing en evaluatie van projecten en het beheer van thematische fondsen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de context, doelstellingen en de rol van de betrokken partijen. Het bevat ook een overzicht van de financiële consequenties en de participatieprocessen die zijn gevolgd.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen op de concept-verordening. Dit geeft de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke vorm van de verordening en de samenwerking binnen de RIA.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde spelregels en de samenwerking zoals beschreven in de verordening. Dit omvat keuzes over regionale samenwerking, prioritering van projecten en de verdeling van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en de financiële consequenties. Het is tijdgebonden met een duidelijk besluitvormingsproces. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze op de concept-verordening willen indienen en of zij akkoord gaan met het niet indienen van een zienswijze op de concept-begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel beschrijft uitgebreide participatieprocessen, waaronder bijeenkomsten met gemeenteraden, colleges en ambtelijke organisaties. Er is een klankbordgroep gevormd en er zijn diverse bijeenkomsten georganiseerd om input te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. De RIA richt zich op thema's zoals Energie, Economie, Mobiliteit en Groen en Klimaatbestendig, die bijdragen aan de duurzaamheidsdoelen van de gemeente.
Financiële gevolgen:
De verordening zelf heeft geen directe financiële consequenties. De financiële bijdrage van de gemeente Kaag en Braassem aan de RIA is €345.930, verdeeld over drie jaar. Deze kosten zijn al opgenomen in de begroting en de richtnota voor 2025.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Investeringsagenda (RIA) Holland Rijnland Conceptverordening Gemeenten Leimuiderbrug Thematische fondsen Zienswijze Bestuursperioden Maatschappelijke baten DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
C.W. Zwaaneveld - D66
E.H. Henrotte - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
Anja De Rijk-de Jong
E.H. Henrotte - PRO
E. van der Linden - PRO
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
Anja De Rijk-de Jong
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
Anja De Rijk-de Jong
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
E.H. Henrotte - PRO
Anja De Rijk-de Jong
E.H. Henrotte - PRO
E. van der Linden - PRO
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
Agendapunt 7 Zienswijze Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland.
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Geen Zienswijze op Wijziging Holland Rijnland
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de voorgenomen wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland. Deze wijziging is noodzakelijk om te voldoen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en moet de positie van gemeenteraden versterken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om geen zienswijze in te dienen op de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland besproken. De wijziging is nodig om te voldoen aan de nieuwe wetgeving die sinds 1 juli 2022 van kracht is. Het doel is om de positie van gemeenteraden te versterken en de samenwerking tussen gemeenten te actualiseren. Voor Kaag en Braassem betekent dit dat er een derde lid moet worden aangewezen voor het Algemeen Bestuur (AB) van Holland Rijnland.Raadslid Zwanenveld vroeg zich af hoe het derde lid van het AB zou worden bepaald. "Ik ben benieuwd op welke manier wij gaan bepalen wie dat derde lid gaat worden," zei hij. De discussie richtte zich ook op de vraag of dit derde lid een raadslid zou moeten zijn om de betrokkenheid van de gemeenteraad te vergroten.
De heer Van Buuren uitte zijn zorgen over de kosten en stelde voor om raadsleden in plaats van wethouders aan te wijzen als AB-leden. "Drie wethouders lijkt ons een beetje overkill," aldus Van Buuren. Hij vroeg ook om verduidelijking over de taken die niet meer als basistaak zijn opgenomen in de regeling.
Wethouder Heisteen legde uit dat de wijziging van de regeling bedoeld is om de betrokkenheid van de raad bij regionale samenwerkingen te vergroten. "Er is altijd ruimte geweest voor een raadslid in het AB," zei ze. Ze benadrukte dat het gesprek over de samenstelling van het AB nog gevoerd kan worden en dat er ruimte is voor een mix van raadsleden en collegeleden.
De heer Van Egmond, wethouder Economische Zaken en recreatie, verduidelijkte dat de basistaken van Holland Rijnland zijn aangepast om efficiënter te werken. "Inhoudelijk verandert er niks, maar we moeten ons afvragen of Holland Rijnland altijd aan tafel moet zitten," zei hij.
Uiteindelijk stemde de raad in met het voorstel om geen zienswijze in te dienen, en het werd als hamerstuk geagendeerd voor de raadsvergadering van 25 november. Raadslid De Rijk stelde voor om in februari 2025 het gesprek over de samenstelling van het AB te agenderen, zodat er voldoende tijd is om tot een weloverwogen besluit te komen.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om geen zienswijze in te dienen op de voorgenomen wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland. Deze wijziging is nodig om te voldoen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die sinds 1 juli 2022 van kracht is. De nieuwe regeling moet de positie van gemeenteraden versterken en de samenwerking tussen gemeenten actualiseren. Er is gekozen voor een model met drie leden per gemeente in het Algemeen Bestuur (AB) om de betrokkenheid van raadsleden te waarborgen. Voor Kaag en Braassem betekent dit dat er een derde AB-lid moet worden aangewezen. Op 18 december 2024 zal het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland een besluit nemen over de wijziging. Daarna moeten alle gemeenteraden en colleges binnen 13 weken instemmen. De nieuwe regeling moet vervolgens door de gemeente Leiden worden gepubliceerd voordat deze in werking treedt. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze wijziging. De regeling wordt regelmatig bijgewerkt en dit is de negende wijziging sinds de oprichting van Holland Rijnland in 2004.
-
Raadsvoorstel zienswijze Kaag en Braassem wijziging Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland.pdf
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland
Samenvatting: Het voorstel betreft de actualisatie van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van Holland Rijnland om te voldoen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die sinds 1 juli 2022 van kracht is. De wijzigingen zijn bedoeld om de positie van gemeenteraden te versterken en de regels voor in- en uitreden van gemeenten te verduidelijken. De regeling is geactualiseerd om de samenwerking tussen gemeenten te verbeteren en toekomstbestendig te maken. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze wijziging. De gemeenteraad van Kaag en Braassem moet een derde AB-lid aanwijzen om aan de nieuwe samenstellingseisen te voldoen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de inhoud van de wijzigingen. Het bevat ook informatie over de procedurele stappen en de betrokkenheid van verschillende partijen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling. Dit omvat het aanwijzen van een derde AB-lid voor de gemeente Kaag en Braassem.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij instemt met de wijzigingen en hoe zij de betrokkenheid van raadsleden in het Algemeen Bestuur (AB) willen vormgeven, met name in de context van het aanwijzen van een derde AB-lid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vereisten van de Wgr en de samenstelling van het AB. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten geen zienswijze in te dienen op de voorgenomen wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling en een derde AB-lid aan te wijzen.
Participatie
Er is sprake van participatie en inspraak door middel van informerende bijeenkomsten en een digitale informatieavond. Dit toont aan dat er inspanningen zijn gedaan om betrokkenheid en transparantie te waarborgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling. De dekking van eventuele kosten is daarom niet aan de orde.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijze Algemeen Bestuur (AB) Dagelijks Bestuur (DB) Actualisatie Gemeenten Samenwerkingsverband RegiorolVerfijning van de zoekopdracht:
Anja De Rijk-de Jong
E.H. Henrotte - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
E. van der Linden - PRO
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
Anja De Rijk-de Jong
E.H. Henrotte - PRO
Anja De Rijk-de Jong
E.H. Henrotte - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
E.H. Henrotte - PRO
Anja De Rijk-de Jong
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E. van der Linden - PRO
R. Möllers - VVD
Agendapunt 8 Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2025 - 2029.
Gemeente zet in op duurzame openbare ruimte: Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2025-2029 goed ontvangen
De gemeenteraad heeft groen licht gegeven voor het nieuwe Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) voor de periode 2025-2029. Het plan, dat zich richt op het schoon, heel en veilig houden van de openbare ruimte met een sterke focus op klimaatadaptief beheer, werd positief ontvangen tijdens de raadsvergadering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de bijeenkomst op 30 september gaven raadsfracties hun input over de kwaliteitsniveaus, wat leidde tot enkele aanpassingen in het voorstel. Het college stelt voor om de huidige kwaliteitsniveaus grotendeels te handhaven, met enkele verbeteringen zoals het onderhouden van onkruid op fietspaden op B-niveau in plaats van C-niveau. Dit voorstel werd door de meeste fracties goedgekeurd, hoewel er enkele vragen en opmerkingen waren.Mevrouw Bax van de SCKB-fractie benadrukte het belang van voldoende budget voor de uitbreiding van het areaal: "Het kost natuurlijk geld, maar zoals raadslid Zwanenveld heeft voorgespiegeld, levert het ook geld op als er nieuwbouwwijken komen." De heer van Leiden voegde daaraan toe dat het voorstel wat hem betreft als hamerstuk kan worden behandeld, een sentiment dat breed werd gedeeld.
Een belangrijk punt van discussie was de focus op klimaatadaptatie. De VVD-fractie, vertegenwoordigd door de heer Muller, benadrukte de noodzaak van een sterke focus op klimaatadaptieve maatregelen. "We leven in een tijd waarin klimaatverandering steeds merkbaardere gevolgen heeft, ook voor onze gemeenten," aldus Muller. Raadslid Zwanenveld sloot zich hierbij aan en sprak de hoop uit dat er concrete stappen worden gezet om de gemeente toekomstbestendig te maken.
Wethouder Kistenmaker reageerde op de vragen en opmerkingen vanuit de raad en benadrukte dat er al veel gebeurt op het gebied van klimaatadaptatie en biodiversiteit. "We zijn volop bezig met het ontwikkelen van tools en plannen om de gemeente beter bestand te maken tegen de gevolgen van klimaatverandering," aldus Kistenmaker.
Het voorstel zal op 25 november 2024 als hamerstuk worden geagendeerd tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad. De verwachting is dat het plan zonder verdere discussie zal worden aangenomen, waarmee de gemeente een belangrijke stap zet richting een duurzame en toekomstbestendige openbare ruimte.
Samenvatting
Het college overweegt om het nieuwe Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) voor de periode 2025-2029 vast te stellen. Het doel is om de openbare ruimte schoon, heel en veilig te beheren, met aandacht voor klimaatadaptief beheer. Er wordt voorgesteld om de huidige kwaliteitsniveaus grotendeels te handhaven, met enkele aanpassingen zoals het onderhouden van onkruid op fietspaden op B-niveau in plaats van C-niveau. Er is een financieel risico door mogelijke kostenstijgingen en het ontbreken van een vaste indexatie van budgetten. Daarom wordt een tussentijdse evaluatie in 2027 aanbevolen. Het college stelt voor om het huidige budget te handhaven, ondanks een theoretisch tekort van 1,9%. Tijdens een bijeenkomst op 30 september hebben raadsfracties input gegeven over de kwaliteitsniveaus, wat is verwerkt in het voorstel. Het college wil jaarlijks de areaaluitbreiding en de financiële gevolgen daarvan in kaart brengen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2025 - 2029". Het voorstel beoogt de vaststelling van het nieuwe beheerplan voor de openbare ruimte voor de periode 2025-2029. Het plan richt zich op het handhaven van de huidige kwaliteitsniveaus, met enkele aanpassingen zoals het verhogen van het onderhoudsniveau van onkruid op verharding en bedrijventerreinen naar B-niveau. Het plan erkent financiële risico's door het ontbreken van vaste indexatie en stelt een tussentijdse evaluatie in 2027 voor om de financiële haalbaarheid te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen, evaluaties van de vorige periode, en een overzicht van de financiële implicaties. Echter, het ontbreken van een vaste indexatie voor budgetten kan als een tekortkoming worden beschouwd.
Rol van de raad:
De raad moet het IBOR 2025-2029 vaststellen en instemmen met de voorgestelde kwaliteitsniveaus. Daarnaast moet de raad jaarlijks bij de Richtnota beslissen over de financiële vertaling van areaaluitbreidingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de kwaliteitsniveaus en het beheerbudget. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met financiële risico's en eventuele indexaties.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden evaluatie in 2027. Echter, het ontbreken van een vaste indexatie maakt het minder meetbaar en realistisch.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het IBOR 2025-2029 vast te stellen en de voorgestelde kwaliteitsniveaus goed te keuren.
Participatie:
Er is participatie geweest via een "knoppensessie" waarbij raadsfracties input konden geven over de kwaliteitsniveaus.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet relevant beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er is een theoretisch tekort van €212.000, wat 1.9% van het totale beheerbudget is. Het college stelt voor om de huidige budgetten te handhaven, ondanks dit tekort. De financiële dekking wordt niet expliciet genoemd, maar er wordt vertrouwd op de huidige raamcontracten en budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) Kwaliteitsniveaus Areaaluitbreiding Beheerbudget Evaluatie Klimaat adaptief beheer C&K bijeenkomst Financieel risico Raamcontracten Beheer en ProjectenVerfijning van de zoekopdracht:
O.G.M. van Leijden - CDA
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
R.R.M. van Leeuwen - PRO
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
C.W. Zwaaneveld - D66
C.W. Zwaaneveld - D66
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R.R.M. van Leeuwen - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
D. Kistemaker - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
D. Kistemaker - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
E.H. Henrotte - PRO
O.G.M. van Leijden - CDA
E.H. Henrotte - PRO
H.H.T. Bax - Samen
E.H. Henrotte - PRO
R.R.M. van Leeuwen - PRO
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
Agendapunt 9 Vereenvoudigen samenwerking ICT door opheffen BVO en aangaan Centrumregeling.
Gemeenten Kaag & Braassem en Alphen aan den Rijn kiezen voor nieuwe ICT-samenwerking
De gemeenten Kaag & Braassem en Alphen aan den Rijn hebben besloten hun samenwerking op het gebied van ICT te hervormen. De huidige gemeenschappelijke regeling, de Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) Rijn en Braassem, wordt opgeheven en vervangen door een centrumregeling. Deze verandering moet de samenwerking vereenvoudigen, innovatie versnellen en de bestuurlijke lasten verminderen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Kaag & Braassem werd het voorstel om de BVO op te heffen en over te stappen naar een centrumregeling uitvoerig besproken. De meeste raadsleden reageerden positief op de voorgestelde veranderingen. "Ik zou niet kunnen bedenken om daar op dit moment niet voor te zijn," aldus een raadslid. De nieuwe regeling moet per begin 2026 van start gaan, nadat de BVO eind 2025 wordt beëindigd.Een belangrijk voordeel van de nieuwe regeling is dat de gemeenten niet langer als klant, maar als samenwerkingspartners zullen opereren. Dit moet leiden tot een meer gestandaardiseerde ICT-omgeving, die naar verwachting kostenbesparend zal werken. "Het ICT-pakket zal met het overgaan van een gemeenschappelijke regeling naar een centrumregeling worden gestandaardiseerd," merkte een raadslid op. Hoewel er zorgen zijn over de mogelijke vermindering van maatwerk, wordt verwacht dat de kostenverdeling eerlijker zal zijn, gebaseerd op werkelijke kosten in plaats van inwoneraantallen.
De overgang naar een centrumregeling is niet zonder uitdagingen. Enkele raadsleden uitten hun zorgen over de zeggenschap en de verdeling van verantwoordelijkheden. "ICT is van vitaal belang voor deze gemeente en de risico's die ermee gepaard gaan worden steeds groter," waarschuwde een raadslid. Er werd ook gevraagd naar de initiator van de verandering. Het bleek dat het BVO-bestuur, mede geïnspireerd door een vergelijkbare transitie bij Servicepunt71, het initiatief had genomen.
De wethouder van Egmond benadrukte dat de nieuwe regeling meer ruimte biedt voor maatwerk en samenwerking. "We zitten samen aan het stuur," verklaarde hij. Hij verzekerde de raad dat de kwaliteit van de dienstverlening niet zal lijden onder de veranderingen en dat er geen personele wijzigingen gepland zijn die de continuïteit zouden kunnen verstoren.
Het voorstel om de BVO op te heffen en over te stappen naar een centrumregeling zal als hamerstuk worden geagendeerd voor de gemeenteraadsvergadering op 25 november 2024. De verwachting is dat de raad instemt met de voorgestelde veranderingen, waarmee een nieuwe fase in de samenwerking tussen Kaag & Braassem en Alphen aan den Rijn wordt ingeluid.
Samenvatting
De gemeenten Kaag & Braassem en Alphen aan den Rijn overwegen om hun samenwerking op het gebied van ICT te veranderen. Ze willen de huidige gemeenschappelijke regeling, de Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) Rijn en Braassem, opheffen en een nieuwe centrumregeling aangaan. Dit zou de samenwerking eenvoudiger maken, innovatie versnellen en de bestuurlijke en administratieve lasten verminderen. Het plan is om de BVO per eind 2025 te beëindigen en de nieuwe regeling per begin 2026 te starten. De gemeenteraad moet nog toestemming geven voor deze veranderingen. Er zijn geen nieuwe juridische of financiële risico's verbonden aan deze overgang, en er wordt een jaarlijkse kostenbesparing verwacht. De betrokken partijen hebben al veel overleg gehad en de transitie wordt verder uitgewerkt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vereenvoudigen samenwerking ICT door de BVO Rijn en Braassem op te heffen en een centrumregeling aan te gaan met gemeente Alphen aan den Rijn
#Titel en Samenvatting
Titel: Vereenvoudigen samenwerking ICT door de BVO Rijn en Braassem op te heffen en een centrumregeling aan te gaan met gemeente Alphen aan den Rijn.
Samenvatting: Het voorstel beoogt de opheffing van de Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) Rijn en Braassem en de overgang naar een centrumregeling met de gemeente Alphen aan den Rijn. Dit moet leiden tot een efficiëntere samenwerking op het gebied van informatievoorziening, met minder bestuurlijke en administratieve lasten. De gemeenteraad moet toestemming geven voor deze transitie, die gepland staat voor 1 januari 2026. De verandering is ingegeven door de wens om sneller te kunnen innoveren en de samenwerking te vereenvoudigen.
#Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke planning, de argumenten voor de verandering, en de financiële consequenties. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte inhoud van de nieuwe centrumregeling en de specifieke afspraken die gemaakt moeten worden.
#Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad moet toestemming geven voor het uittreden uit de huidige BVO en het aangaan van de nieuwe centrumregeling. Daarnaast kan de raad zienswijzen indienen op de concept-regeling, hoewel het voorstel is om dit niet te doen.
#Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de opheffing van de BVO en de overgang naar een centrumregeling. Dit omvat het overwegen van de voor- en nadelen van de nieuwe samenwerkingsvorm en het vertrouwen in de gemaakte afspraken met de gemeente Alphen aan den Rijn.
#Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerde beschrijving van hoe de samenwerking precies zal worden verbeterd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van specifieke meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
#Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het college toestemming te geven om uit de huidige BVO te treden en de nieuwe centrumregeling aan te gaan. Tevens moet de raad beslissen of zij zienswijzen willen indienen op de concept-regeling.
#Participatie
Het voorstel vermeldt dat er veel gesprekken zijn geweest tussen de betrokken partijen, maar er is geen specifieke informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden of inwoners.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
#Financiële gevolgen en dekking
Er wordt een directe jaarlijkse kostenbesparing van ongeveer €50.000 verwacht door de overgang naar een centrumregeling. De kosten voor de transitie zijn beperkt tot interne uren en worden gedekt vanuit de begroting van de BVO. Er zijn geen nieuwe financiële risico's ten opzichte van de huidige regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrumregeling Gemeenschappelijke regeling Liquidatieplan Informatievoorziening Samenwerking Bestuurlijke last Innovatie Kostenbesparing Transitie EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Ruud Van Der Star
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
N.G. van Egmond - Wethouder
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
J.M. Kol - CDA
E.H. Henrotte - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
J.M. Kol - CDA
R. Möllers - VVD
Ruud Van Der Star -
Agendapunt 10 Opheffen geheimhouding documenten Inventarisatie zomer 2024.
Kaag en Braassem zet stap naar meer transparantie
De gemeenteraad van Kaag en Braassem bespreekt een voorstel om de geheimhouding op bepaalde documenten op te heffen. Dit initiatief, dat op 4 november 2024 werd besproken, heeft als doel de transparantie van het gemeentebestuur te bevorderen. Het voorstel, dat geen risico’s of financiële consequenties met zich meebrengt, lijkt op brede steun te kunnen rekenen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 4 november 2024 werd een voorstel besproken om de geheimhouding op een aantal gemeentelijke documenten op te heffen. Het college van burgemeester en wethouders heeft voorgesteld om documenten, die niet langer onder de Wet open overheid (Woo) geheim moeten blijven, openbaar te maken. Deze documenten zijn eerder aan de gemeenteraad verstrekt en komen nu in aanmerking voor openbaarmaking. Het voorstel bevat een lijst van documenten waarvan de geheimhouding kan worden opgeheven, evenals een register dat vanaf 2023 wordt bijgehouden.Hoewel het debat soms afweek naar persoonlijke opmerkingen, zoals het ontbreken van een raadslid dat vaak om openheid vraagt, bleef de discussie overwegend zakelijk. Raadslid Mulders benadrukte: "Wij zijn altijd voor openheid van zaken en zullen dit als hamerstuk voorstellen voor de gemeenteraad." Ook andere partijen, zoals PRO en het CDA, spraken hun steun uit voor het voorstel. "Hoe opener, hoe beter," aldus een vertegenwoordiger van het CDA.
Er werd ook aandacht besteed aan het belang van een register dat inzicht biedt in welke documenten nog geheim zijn en welke openbaar gemaakt kunnen worden. "Het lijkt erop dat we nog wat op de plank hadden liggen waar er niet zoveel inzicht over was," merkte mevrouw Wesselman van PRO op. "Een goede zaak dat we dit inzicht nu hebben."
Raadslid Zwaneveld sprak de hoop uit dat er in de toekomst nog selectiever kan worden omgegaan met geheimhouding. "Wellicht dat we nog selectiever kunnen worden in waar we in eerste instantie geheimhouding op leggen," stelde hij voor. "Minder geheime overleggen, minder informele overleggen, op die manier zoveel mogelijk openbaarheid."
Het voorstel zal op 25 november 2024 als hamerstuk worden geagendeerd tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad. De verwachting is dat de raad zonder verdere discussie zal instemmen met het voorstel, waarmee een belangrijke stap wordt gezet richting meer transparantie binnen het gemeentebestuur van Kaag en Braassem.
Samenvatting
Op 4 november 2024 bespreekt de gemeenteraad van Kaag en Braassem een voorstel om de geheimhouding op bepaalde documenten op te heffen. Het doel is om de transparantie van het gemeentebestuur te bevorderen. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om de geheimhouding op te heffen van documenten die niet langer onder de Wet open overheid (Woo) geheim moeten blijven. Deze documenten zijn eerder aan de gemeenteraad verstrekt en zijn nu in aanmerking gekomen voor openbaarmaking. De raad moet hierover nog een besluit nemen. Als de raad instemt, worden de documenten openbaar gemaakt. Het voorstel bevat een lijst van documenten waarvan de geheimhouding kan worden opgeheven, evenals een register dat vanaf 2023 wordt bijgehouden. Er zijn geen risico’s of financiële consequenties verbonden aan dit voorstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Tweede kredietaanvraag bij uitbreiding van Brede School Kaskade". Het doel is om een krediet van € 1.850.000 beschikbaar te stellen voor de uitbreiding van de Brede School Kaskade. Dit omvat de aankoop van naastgelegen grond, interne verbouwingen, en verdere planvorming. De uitbreiding is noodzakelijk om de groei van het aantal leerlingen op te vangen en kwalitatief goed onderwijs te bieden. De geheimhouding op een eerdere raadsinformatiebrief wordt opgeheven zodra de grondoverdracht is voltooid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke opsomming van de benodigde stappen en financiële implicaties. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de uiteindelijke kosten van de structurele uitbreiding en de impact van toekomstige leerlingenprognoses.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet en het opheffen van de geheimhouding van de raadsinformatiebrief. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële middelen en het toezicht houden op de voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van onderwijsinfrastructuur, de financiële dekking van het project, en de balans tussen kosten en kwaliteit. Er moet ook worden nagedacht over de verkeersveiligheid en duurzaamheid in de context van de uitbreiding.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële benodigdheden en doelen. Echter, de tijdsgebondenheid is minder duidelijk, vooral met betrekking tot de structurele uitbreiding. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige beslissingen over de finale uitbreiding kan als een onzekerheid worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het krediet van € 1.850.000 beschikbaar te stellen en de geheimhouding van de raadsinformatiebrief op te heffen.
Participatie:
Er is een participatiemoment gepland voor de omgeving zodra het ontwerp voor de structurele uitbreiding gereed is. Dit is bedoeld om de gemeenschap te betrekken bij de ontwikkeling en inrichting van het gebied.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er wordt gekeken naar het vervangen van verlichting door LED en het integreren van duurzaamheidseisen in de bouw en inrichting van de buitenruimte.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een krediet van € 1.850.000, dat gedekt is in de Programmabegroting 2024 onder de stelpost "Geactualiseerde uitbreiding locatie Kaskade". De uiteindelijke kosten voor de structurele uitbreiding zijn nog niet opgenomen en zullen in een later voorstel worden behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Brede School Kaskade Uitbreiding Kredietaanvraag Grondaankoop Verbouwing Leerlingenprognose Bouwkosten Duurzaamheid Participatie VerkeersveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Opheffen geheimhouding documenten 2023/2024
Titel en samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Opheffen geheimhouding documenten 2023/2024". Het beoogt de geheimhouding op diverse documenten op te heffen om de transparantie van het gemeentebestuur te bevorderen. Jaarlijks wordt een voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd om de geheimhouding op te heffen van documenten waarvoor geen grondslag meer is volgens de Wet open overheid (Woo). Na goedkeuring door de raad worden deze documenten openbaar gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een duidelijke lijst van documenten bevat waarvan de geheimhouding kan worden opgeheven. Het biedt ook een overzicht van de procedure en de wettelijke basis voor het opheffen van geheimhouding.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het opheffen van de geheimhouding van de genoemde documenten. Dit is een belangrijke stap in het bevorderen van transparantie en openbaarheid binnen het gemeentebestuur.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met het voorstel om de geheimhouding op te heffen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als de inhoud van de documenten gevoelig is of als er publieke belangstelling voor is.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de documenten die worden genoemd. Het is tijdgebonden omdat het jaarlijks wordt herzien. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het opheffen van de geheimhouding van de genoemde documenten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie en inspraak niet van toepassing zijn, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Transparantie Wet open overheid (Woo) Openbaarmaking Inventarisatie Documenten College van burgemeester en wethouders Gemeentewet Register Openbaarheid van bestuur (Wob)Verfijning van de zoekopdracht:
R. Möllers - VVD
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
Anja De Rijk-de Jong
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
Thea Wesselman
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
E.H. Henrotte - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
J. Hoogendoorn - CDA
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
E.H. Henrotte - PRO
Thea Wesselman
E.H. Henrotte - PRO
R. van Beurden - Samen
C.W. Zwaaneveld - D66
Anja De Rijk-de Jong -
J. Hoogendoorn - CDA
Agendapunt 11 Bespreken Motie vreemd aan de orde van de dag van de fractie SvKB inzake Hinder Schiphol
Schiphol-debat: Gemeenteraad zoekt balans tussen groei en leefbaarheid
Tijdens de Visie en Advies vergadering van 4 november 2024 stond de hinder van Schiphol centraal. De fractie Samen voor Kaag en Braassem (SvKB) diende een motie in om de overlast van de luchthaven aan te pakken. De discussie draaide om de vraag hoe de groei van Schiphol kan worden beperkt zonder de economische voordelen uit het oog te verliezen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De vergadering begon met een vurige discussie over de rol van Schiphol als economische motor versus de overlast die de luchthaven veroorzaakt. "Je moet je afvragen, hoe groot moet Schiphol zijn?" stelde een raadslid. De afgelopen jaren was er een tendens om het aantal vluchten te verminderen, maar met een nieuw kabinet lijkt de focus weer op groei te liggen. De recente ontwikkelingen, zoals het vertrek van Schiphol's strategie directeur Richard Emmerink, die pleitte voor verduurzaming en minder nachtvluchten, werden ook aangehaald als zorgwekkend.De fractie Mooi Kaag en Braassem vroeg om het verslag van een overleg tussen de portefeuillehouder, de werkgroep Schiphol en de minister, dat op 23 oktober plaatsvond. Dit verslag zou deze week beschikbaar komen, aldus de portefeuillehouder.
Tijdens het debat bleek dat er brede steun was voor de motie van SvKB, hoewel verschillende fracties aangaven dat er nog ruimte was voor aanscherping. "Iedereen is voor minder overlast en een betere verdeling van lasten en lusten," aldus een raadslid. De fracties benadrukten het belang van een gezamenlijke en krachtige boodschap richting het Rijk en andere betrokken partijen.
Een belangrijk punt van discussie was de formulering van de motie. "Hoe korter ze zijn, hoe sterker ze zijn," stelde een raadslid, dat pleitte voor een bondige en krachtige motie. Er werd ook opgeroepen om de motie te richten op de kernwaarden en afspraken die in het verleden zijn gemaakt, om zo de huidige koers van het kabinet te beïnvloeden.
De portefeuillehouder benadrukte dat de motie een steun in de rug zou zijn in de gesprekken met de minister en andere betrokken partijen. "Er is op dit moment een onbalans tussen de vliegoperatie en de leefomgeving," verklaarde zij. De motie zou helpen om de belangen van de gemeente te verdedigen in de besluitvorming die in 2025 plaatsvindt.
Aan het einde van de vergadering werd afgesproken dat de fracties hun suggesties voor de motie naar SvKB zouden sturen. Raadslid Zwanenveld werd uitgenodigd om, samen met SvKB, de motie verder aan te scherpen. Het doel is om op 25 november met een unanieme en krachtige motie te komen die de belangen van de gemeente stevig vertegenwoordigt.
De vergadering toonde aan dat er een gezamenlijke wil is om de hinder van Schiphol aan te pakken, maar dat er nog werk aan de winkel is om tot een eensgezinde en effectieve aanpak te komen.
Samenvatting
Op maandag 4 november 2024 staat tijdens de Visie en Advies vergadering een belangrijk agendapunt op de planning. Het gaat om de bespreking van een motie van de fractie SvKB over de hinder van Schiphol. De fractie Mooi Kaag en Braassem heeft vooraf een vraag gesteld. Zij willen graag het verslag ontvangen van het overleg dat op 23 oktober heeft plaatsgevonden tussen de portefeuillehouder, de werkgroep Schiphol en de minister. Het antwoord op deze vraag is nog niet gegeven.
-
Analyse van het document
Titel van het voorstel / amendement of motie:
Bespreken Motie vreemd aan de orde van de dag van de fractie SvKB inzake Hinder Schiphol
Korte samenvatting:
De motie van de fractie SvKB betreft de overlast die de gemeente Kaag en Braassem ondervindt van de activiteiten van Schiphol. De motie roept op tot actie om de hinder te verminderen en vraagt om een verslag van het overleg tussen de portefeuillehouder, de werkgroep Schiphol en de minister op 23 oktober 2024. Het doel is om inzicht te krijgen in de stappen die worden ondernomen om de overlast te beperken en om de belangen van de gemeente te behartigen in de gesprekken met de minister.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
De motie lijkt specifiek gericht op het verkrijgen van informatie en het stimuleren van actie, maar zonder de volledige tekst is het moeilijk te beoordelen of alle relevante aspecten van de hinder en mogelijke oplossingen zijn behandeld.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet de motie bespreken en besluiten of zij deze steunt. Dit kan inhouden dat de raad de portefeuillehouder opdracht geeft om verdere stappen te ondernemen of om aanvullende informatie te verzamelen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en welke prioriteit zij geeft aan het verminderen van de hinder van Schiphol. Dit kan ook inhouden dat er keuzes gemaakt moeten worden over hoe om te gaan met economische belangen versus leefbaarheid.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Zonder de volledige tekst van de motie is het moeilijk te zeggen of deze SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is. De vraag om een verslag is specifiek en tijdgebonden, maar verdere acties zijn mogelijk minder concreet.
Welk besluit moet de raad nemen?
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en welke acties zij van de portefeuillehouder verwacht. Dit kan ook inhouden dat zij aanvullende eisen stellen aan de rapportage of verdere stappen.
Wat zegt het voorstel over de participatie?
De motie lijkt te focussen op overleg tussen de portefeuillehouder, de werkgroep en de minister, maar het is onduidelijk of en hoe de lokale bevolking of andere belanghebbenden worden betrokken.
Is duurzaamheid een relevant onderwerp bij dit voorstel?
Duurzaamheid kan relevant zijn, vooral als de hinder van Schiphol ook betrekking heeft op milieukwesties zoals geluidsoverlast en luchtvervuiling. Dit aspect zou verder onderzocht moeten worden.
Financiële gevolgen van dit voorstel en dekking:
De motie zelf lijkt geen directe financiële gevolgen te hebben, aangezien het vooral om informatieverzameling en overleg gaat. Eventuele verdere acties naar aanleiding van de motie kunnen wel financiële implicaties hebben, maar deze worden niet genoemd in de beschikbare informatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hinder Schiphol Motie Fractie SvKB Overleg Portefeuillehouder Werkgroep Schiphol Minister Mooi Kaag en Braassem Verslag Visie en Advies vergaderingVerfijning van de zoekopdracht: