18-12-2023 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering.
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
Agendapunt 3 Afscheid raadslid Kelly Straver - van der Wereld (SvKB).
F.J. Zoetendaal - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
R. Möllers - VVD
Agendapunt 4 Toelating raadslid Job de Jong (SvKB) en beëdiging (belofte).
Nieuwe Raadslid J.J. de Jong Geaccepteerd door Gemeenteraad Kaag en Braassem
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft unaniem ingestemd met de benoeming van J.J. de Jong als nieuw raadslid. De Jong neemt de plaats in van mevrouw Straver, die haar functie heeft neergelegd.
Samenvatting
Op 18 december 2023 zal de gemeenteraad van Kaag en Braassem beslissen over de toelating van J.J. de Jong als nieuw raadslid. Dit is nodig omdat mevrouw Straver haar functie als raadslid heeft neergelegd, waardoor er een vacature is ontstaan. De heer De Jong is door het centraal stembureau benoemd en heeft aangegeven deze benoeming te accepteren. Voorafgaand aan de raadsvergadering zal een commissie van drie raadsleden de geloofsbrieven van de heer De Jong onderzoeken om te bepalen of hij voldoet aan de vereisten voor het raadslidmaatschap en geen onverenigbare functies vervult. De commissie zal hun bevindingen tijdens de vergadering presenteren. Daarnaast heeft de heer De Jong een integriteitsgesprek gevoerd met de burgemeester en de griffier en is hij van plan de vereiste eed of belofte af te leggen tijdens de raadsvergadering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toelating raadslid J.J. de Jong". Het voorstel betreft de toelating van de heer J.J. de Jong als nieuw lid van de gemeenteraad van Kaag en Braassem, ter vervanging van mevrouw Straver die haar functie heeft neergelegd. De heer De Jong is benoemd door de voorzitter van het centraal stembureau en heeft de benoeming aanvaard. Een commissie van drie raadsleden zal de geloofsbrieven en relevante documenten onderzoeken om te bevestigen dat de heer De Jong voldoet aan de vereisten voor het raadslidmaatschap en geen onverenigbare functies vervult. De heer De Jong zal de eed of belofte afleggen tijdens de raadsvergadering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de context van de procedurele stappen die nodig zijn voor de toelating van een nieuw raadslid. Het beschrijft de benoeming, de aanvaarding, de controle van de geloofsbrieven, en de vereiste eed of belofte.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de toelating van de heer De Jong te bevestigen na het onderzoek van de geloofsbrieven door de commissie en het afleggen van de eed of belofte.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele kwestie betreft die voortvloeit uit de noodzaak om een vacature in de raad te vullen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar niet noodzakelijkerwijs actiegericht of realistisch in de context van SMART-doelstellingen, aangezien het een procedurele kwestie betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer J.J. de Jong toe te laten als lid van de gemeenteraad.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gebruikelijk is bij interne benoemingsprocedures.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne procedure betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel, wat logisch is gezien de aard van de benoeming van een raadslid. Eventuele kosten zouden binnen de reguliere budgetten voor raadsleden vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toelating Raadslid J.J. de Jong Vacature Benoeming Geloofsbrieven Integriteitsgesprek Eed Verklaring en belofte CommissieVerfijning van de zoekopdracht:
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Agendapunt 5 Mededelingen.
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Agendapunt 6 Vaststellen besluitenlijsten vorige vergadering (d.d. 27 november 2023).
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
S.C. de Wagenaar - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
S.C. de Wagenaar - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
Agendapunt 7.I Overzicht moties.
Samenvatting
Op 18 december 2023 bespreekt de gemeenteraad een voorstel om een lijst van moties vast te stellen. Het doel is om een actueel overzicht van alle aangenomen moties te hebben. Het college geeft de huidige stand van zaken van deze moties aan. De gemeenteraad moet nog beslissen over het vaststellen van deze lijst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Lijst van moties". Het voorstel betreft het vaststellen van een actueel overzicht van moties die door de gemeenteraad zijn aangenomen. Het college heeft de huidige stand van zaken van deze moties aangegeven, en de gemeenteraad wordt gevraagd om deze lijst formeel vast te stellen. Dit biedt een gestructureerd overzicht van de voortgang en uitvoering van de moties.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het bieden van een overzicht van de moties. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de inhoud van de moties zelf of de voortgang van hun uitvoering.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om de lijst van moties vast te stellen. Dit betekent dat de raad de verantwoordelijkheid heeft om te controleren of de lijst een accuraat en volledig overzicht biedt van de aangenomen moties en hun status.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
Er zijn geen directe politieke keuzes verbonden aan het vaststellen van de lijst zelf. Echter, de inhoud van de moties kan politieke keuzes met zich meebrengen, afhankelijk van de onderwerpen en de voortgang van de uitvoering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel zelf is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een administratieve handeling betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel, maar de SMART-criteria zouden meer van toepassing zijn op de individuele moties.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de lijst van moties vast te stellen, waarmee zij akkoord gaan met de gepresenteerde stand van zaken.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt niets over participatie. Dit aspect zou eerder relevant zijn bij de uitvoering van de individuele moties, afhankelijk van hun inhoud.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Of het een relevant onderwerp is, hangt af van de inhoud van de individuele moties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen. Eventuele financiële implicaties zouden afhangen van de uitvoering van de specifieke moties en zouden in die context moeten worden besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties Vaststellen Overzicht College Stand van zaken Aangenomen Raadsavond Portefeuillehouder Bestuursondersteuning BijlagenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.II Overzicht toezeggingen.
Samenvatting
Op 18 december 2023 bespreekt de gemeenteraad van Kaag en Braassem de lijst van toezeggingen. Het doel is om een actueel overzicht van alle toezeggingen te krijgen. Het college geeft de huidige stand van zaken aan over de toezeggingen die aan de gemeenteraad zijn gedaan. De raad overweegt om deze lijst vast te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Lijst van toezeggingen". Het voorstel betreft het vaststellen van een geactualiseerde lijst van toezeggingen die door het college aan de gemeenteraad zijn gedaan. Het doel is om de raad een actueel overzicht te bieden van de status van deze toezeggingen, zodat zij op de hoogte blijven van de voortgang en uitvoering van eerder gemaakte afspraken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het doel: het bieden van een actueel overzicht van toezeggingen. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de inhoud van de toezeggingen zelf in de samenvatting opgenomen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de lijst van toezeggingen vast te stellen. Dit betekent dat zij akkoord gaan met de gepresenteerde stand van zaken en de voortgang van de toezeggingen zoals gerapporteerd door het college.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden op basis van de informatie in het voorstel. Het gaat voornamelijk om een administratieve handeling.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het zich richt op het vaststellen van een lijst. Er zijn geen duidelijke inconsequenties vermeld in de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de lijst van toezeggingen vast te stellen. Dit houdt in dat zij instemmen met de gepresenteerde informatie over de voortgang van de toezeggingen.
Participatie:
Er wordt in de samenvatting niets vermeld over participatie van burgers of andere belanghebbenden bij het opstellen of vaststellen van de lijst van toezeggingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het betreft voornamelijk een administratieve kwestie.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de samenvatting van het voorstel. Het lijkt erop dat het vaststellen van de lijst geen directe financiële implicaties heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezeggingen Overzicht Vaststellen College Stand van zaken Gemeenteraad Bestuursondersteuning Portefeuillehouder Burgemeester Loco-gemeentesecretarisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Hamerstukken:
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. van Beurden - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 9.a Benoeming plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad (Evert Henrotte).
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om Evert Henrotte te benoemen als plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Dit besluit zou nodig zijn vanwege het vertrek van Kelly Straver - van der Wereld, waardoor er een vacature ontstaat. Evert Henrotte, het langstzittende raadslid, heeft aangegeven nu wel beschikbaar te zijn voor deze rol en de bijbehorende taken van het nestorschap op zich te willen nemen. De nestor van de gemeenteraad heeft twee belangrijke taken: het voorzitterschap overnemen bij afwezigheid van de burgemeester en het woord voeren namens de raad bij speciale gelegenheden. Het presidium heeft op 13 november 2023 voorgesteld om Evert Henrotte voor deze functies voor te dragen. De gemeenteraad moet hierover nog een besluit nemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming plaatsvervangend voorzitter v/d gemeenteraad, tevens aanwijzen nestor van de gemeenteraad." Het voorstel beoogt de benoeming van de heer E.H. (Evert) Henrotte als plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad van Kaag en Braassem. Daarnaast wordt hij belast met het woordvoerderschap namens de gemeenteraad bij bijzondere gelegenheden, waarmee hij de rol van nestor op zich neemt. Deze benoeming volgt op het vertrek van Kelly Straver - van der Wereld, en Henrotte heeft nu aangegeven beschikbaar te zijn voor deze functies.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, de voorgestelde benoeming, en de taken van de rol beschrijft. Het biedt ook context over de eerdere situatie en de wettelijke kaders.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de benoeming van Evert Henrotte als plaatsvervangend voorzitter en nestor. Dit is een formele beslissing die de raad moet bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de benoeming van een raadslid als plaatsvervangend voorzitter en nestor. De raad moet overwegen of Henrotte de juiste persoon is voor deze rol, gezien zijn ervaring en beschikbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming en de taken die Henrotte zal vervullen. Het is tijdgebonden, gezien de datum van de raadsvergadering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om Evert Henrotte te benoemen als plaatsvervangend voorzitter en hem de taken van nestor toe te wijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoeming betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een interne organisatorische kwestie binnen de gemeenteraad.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de benoeming. Eventuele kosten zouden waarschijnlijk beperkt zijn tot administratieve uitgaven en zijn niet gespecificeerd als een probleem.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evert Henrotte Nestor Plaatsvervangend voorzitter Woordvoerderschap Langstzittend raadslid Kelly Straver - van der Wereld Ruud van der Star Gemeentewet Presidium Verhindering of ontstentenisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.b Belastingverordeningen 2024.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de belastingverordeningen voor 2024 vast te stellen. Deze verordeningen zijn bedoeld om de gemeente van inkomsten te voorzien voor lokale diensten en voorzieningen. De tarieven worden in de meeste gevallen verhoogd met een inflatiecorrectie van 5,2%. Er zijn specifieke aanpassingen per verordening, zoals de afvalstoffenheffing, die een stijging van variabele tarieven voor afvalscheiding omvat. Ook worden er wijzigingen voorgesteld in de riool- en waterzorgheffing, waarbij de naam is aangepast en de tarieven zijn herzien. De gemeente streeft naar 100% kostendekkendheid binnen vier jaar, met uitzondering van de afvalstoffenheffing. De belastingverordeningen worden in samenwerking met de gemeente Alphen aan den Rijn voorbereid, behalve enkele specifieke verordeningen. Publicatie van de verordeningen zal plaatsvinden via verschillende kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Belastingverordeningen 2024". Het voorstel betreft de vaststelling van diverse gemeentelijke belastingverordeningen voor het jaar 2024. Deze verordeningen zijn geactualiseerd met een inflatiecorrectie van 5,2% en zijn bedoeld om de gemeente Kaag en Braassem te voorzien van eigen inkomsten voor lokale diensten en voorzieningen. De verordeningen omvatten onder andere de forensenbelasting, legesverordening, afvalstoffenheffing en onroerendezaakbelasting. Het doel is om op een eenvoudige en rechtvaardige manier inkomsten te genereren, met een streven naar 100% kostendekkendheid binnen vier jaar, met uitzondering van de afvalstoffenheffing.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een overzicht van de verordeningen die moeten worden vastgesteld, de bijbehorende tarieven en de aanpassingen die zijn doorgevoerd. Er is echter weinig detail over de specifieke impact van de wijzigingen op de inwoners en bedrijven.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde belastingverordeningen vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het proces van gemeentelijke begroting en financiële planning.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van verhoging van de tarieven en de snelheid waarmee 100% kostendekkendheid wordt nagestreefd. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de prioriteiten en waarden van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van tariefverhogingen, maar er ontbreekt een duidelijke tijdsgebonden planning voor het bereiken van 100% kostendekkendheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen voor 2024 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de belastingverordeningen zijn opgesteld in overleg met de verantwoordelijke afdelingen en dat er afstemming heeft plaatsgevonden met de afdeling financiën. Er is echter geen specifieke informatie over bredere participatie van inwoners of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de tarieven in het algemeen worden verhoogd met 5,2% om de inflatie te corrigeren. De verordeningen zijn bedoeld om de gemeente te voorzien van voldoende inkomsten om lokale diensten en voorzieningen te financieren. Er is geen specifieke informatie over hoe eventuele tekorten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Kostendekkendheid Inflatiecorrectiecijfer Afvalstoffenheffing Onroerendezaakbelasting Riool- en waterzorgheffing Forensenbelasting Lijkbezorgingsrechten MarktgeldenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.c Financiële verordeningen, Controleprotocol en Visie op control.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om op 18 december 2023 te beslissen over een aantal belangrijke verordeningen en protocollen. Deze omvatten de Financiële verordening, Controleverordening, Verordening voor onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid, Controleprotocol, Normenkader en de Visie op Control voor 2023. Deze documenten zijn bedoeld om de kaders voor financieel beleid en controle te actualiseren en te verbeteren. De Visie op Control richt zich op het verbeteren van interne beheersing binnen de gemeentelijke organisatie. Als de raad deze stukken vaststelt, komt er een budget van € 122.000 vrij voor structurele kosten. De besluitvorming moet uiterlijk op 31 december 2023 plaatsvinden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordeningen, controleprotocol en visie op control
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van diverse verordeningen en protocollen voor de gemeente Kaag en Braassem, waaronder de Financiële verordening, Controleverordening, en de Visie op Control. Deze documenten zijn geactualiseerd naar aanleiding van wetswijzigingen met betrekking tot rechtmatigheidsverantwoording vanaf 2023. Het doel is om de kaders voor financieel beleid en controle te moderniseren en te zorgen voor een verschuiving van interne controle naar interne beheersing. De raad moet deze documenten formeel vaststellen voor 31 december 2023, zodat het budget voor structurele kosten van €122.000 kan worden vrijgegeven.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met duidelijke verwijzingen naar de wetswijzigingen en de noodzaak voor actualisatie van de verordeningen. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere verduidelijking bieden over de wijzigingen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de voorgestelde verordeningen en protocollen formeel vast te stellen. Dit is noodzakelijk om de juridische en financiële kaders voor de gemeente te actualiseren en te formaliseren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de verordeningen en protocollen, wat invloed heeft op de manier waarop de gemeente haar financiële en controleprocessen beheert. Er moet ook worden besloten over de verschuiving naar een meer risicogerichte benadering van interne beheersing.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor besluitvorming. Het is meetbaar in termen van de vastgestelde kaders en budgetten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde verordeningen en protocollen vast te stellen, zodat de gemeente kan voldoen aan de nieuwe wettelijke eisen en interne beheersingsdoelen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van vaststelling van de verordeningen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het voorstel, aangezien de kosten voor het opstellen van de verordeningen en protocollen al zijn gedekt door een eerder goedgekeurd budget van €730.000. Het vrijgeven van een budget van €122.000 voor structurele kosten is afhankelijk van de vaststelling van de documenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordeningen Controleprotocol Visie op Control Rechtmatigheidsverantwoording Interne beheersing Accountantscontrole Normenkader Financiële verordening Doelmatigheid en doeltreffendheid WetswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.d Wijziging Verordening en Nadere regels Sociaal domein.
Samenvatting
Op 4 december 2023 zal de gemeenteraad van Kaag en Braassem een besluit nemen over de actualisatie van de Verordening Sociaal Domein voor 2024. Deze verordening biedt duidelijkheid over de rechten en plichten van inwoners en betrokken partners binnen het sociaal domein. De voorgestelde wijzigingen zijn nodig vanwege jurisprudentie en wetswijzigingen, zoals de invoering van de wet Breed Offensief. Belangrijke aanpassingen betreffen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet. Voor de Wmo worden begripsbepalingen toegevoegd en Pgb-tarieven aangepast. Binnen de Participatiewet worden nieuwe voorzieningen opgenomen en bestaande artikelen herzien. Ook worden er wijzigingen voorgesteld voor de regeling duurzame gebruiksgoederen, zoals de mogelijkheid voor ouders van middelbare scholieren om een laptop aan te vragen. De financiële consequenties van de wijzigingen worden gemonitord om binnen het budget te blijven. Het besluit is nog niet genomen en de betrokken partijen, zoals de Adviesraad Sociaal Domein, zijn geraadpleegd voor advies.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie Verordening Sociaal Domein 2024". Het voorstel betreft de actualisatie van de Verordening en Nadere regels Sociaal Domein van de gemeente Kaag en Braassem. Deze regels zijn sinds 2015 van kracht en omvatten het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015), en de Jeugdwet. De actualisatie is nodig vanwege jurisprudentie, wetswijzigingen, en de invoering van de wet Breed Offensief. De wijzigingen betreffen onder andere de toevoeging van begripsbepalingen, aanpassingen in Pgb-tarieven, en nieuwe voorzieningen voor mensen met een arbeidsbeperking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerd de wijzigingen per wet beschrijft en de redenen voor deze wijzigingen toelicht. Het bevat ook informatie over de betrokkenheid van relevante partijen en de financiële consequenties.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen in de Verordening Sociaal Domein vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de wijzigingen en het maken van politieke keuzes over de inhoud en uitvoering van de verordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van de verordening, inclusief de nieuwe Pgb-tarieven en de voorwaarden voor voorzieningen onder de Participatiewet. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van uniformiteit met andere gemeenten en de balans tussen maatwerk en standaardisatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke wijzigingen en doelen beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de Verordening Sociaal Domein 2024 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat verschillende partijen, zoals het Serviceplein en de Adviesraad Sociaal Domein, betrokken zijn geweest bij de actualisatie. Dit duidt op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de aanpassing van Pgb-tarieven. Het voorstel verwacht dat de verhoogde tarieven binnen het beschikbare budget blijven. Er is een monitoringmechanisme om de uitgaven te volgen, en eventuele budgettekorten worden meegenomen in de Voortgangsmonitor.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Sociaal Domein Participatiewet Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) Jeugdwet Pgb-tarieven Breed Offensief Loonkostensubsidie Duurzame gebruiksgoederen Rijnstreekgemeenten Adviesraad Sociaal DomeinVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.e Regionale agenda Kaag en Braassem 2023-2026.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de Regionale Agenda 2023-2026 vast te stellen. Deze agenda moet de speerpunten en prioriteiten van de gemeente in regionale samenwerkingsverbanden bepalen. Het doel is om door regionale samenwerking voordelen te behalen bij complexe vraagstukken. De gemeenteraad wil dat het college een actieve rol in de regio speelt en een kader opstelt voor regionale prioriteiten en lobbyactiviteiten. De agenda is gebaseerd op de Omgevingsvisie en bevat een analyse van de belangrijkste samenwerkingsverbanden. De agenda moet regelmatig worden bijgewerkt om actueel te blijven. Regionale samenwerking is belangrijk voor thema's zoals duurzaamheid en energietransitie. Het vaststellen van de agenda heeft geen directe financiële gevolgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Regionale Agenda Kaag en Braassem 2023-2026". Het voorstel richt zich op het vaststellen van de speerpunten en prioriteiten van de gemeente Kaag en Braassem binnen regionale samenwerkingsverbanden voor de periode 2023-2026. Het doel is om de gemeente in staat te stellen effectiever te opereren binnen regionale gremia door een duidelijk kader te bieden voor regionale samenwerking. Dit omvat het organiseren van extra inzet en lobbykracht voor regionale prioriteiten. De agenda is gebaseerd op de Omgevingsvisie en bevat een analyse van de belangrijkste verbonden partijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke structuur en onderbouwing van de noodzaak voor regionale samenwerking. Het bevat een analyse van verbonden partijen en benoemt de speerpunten en prioriteiten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel vast te stellen en het college de opdracht te geven om een oplegger op te stellen voor regionale prioriteiten. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering en actualisatie van de agenda.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten en speerpunten die in de regionale agenda worden opgenomen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van inzet en lobbykracht voor bepaalde regionale thema's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdsbestekken stelt. Echter, de meetbaarheid van de resultaten en de specifieke acties om de doelen te bereiken kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Regionale Agenda Kaag en Braassem 2023-2026 vast te stellen en het college opdracht geven om een oplegger voor regionale prioriteiten op te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest bij het opstellen van de agenda, aangezien de input voornamelijk intern is opgehaald. De Omgevingsvisie, die als leidraad dient, is echter wel opgesteld met een uitvoerig participatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp binnen het voorstel, met specifieke aandacht voor energietransitie als een thema dat regionale samenwerking vereist.
Financiële gevolgen:
Het vaststellen van de Regionale Agenda heeft geen directe financiële gevolgen en is binnen de bestaande ambtelijke capaciteit uitgevoerd. Er wordt echter wel aandacht gevraagd voor kostenbeheersing binnen verbonden partijen vanwege stijgende kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Agenda Samenwerking Prioriteiten Verbonden partijen Omgevingsvisie Regierol Gemeenschappelijke Regelingen Lobbykracht Duurzaamheid ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.f Watertakenplan 2024-2027.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt het Watertakenplan 2024-2027 vast te stellen. Dit plan richt zich op het vervullen van wettelijke watertaken en het anticiperen op klimaatverandering. Het doel is een klimaatbestendige openbare ruimte tegen 2050 te realiseren, de riolering goed te onderhouden en de kosten te dekken met een kostendekkende rioolheffing. Het plan omvat investeringen van € 14,2 miljoen voor rioleringsprojecten en maatregelen tegen wateroverlast. De rioolheffing zal jaarlijks stijgen met 1,75% plus indexatie. Samenwerking met het Hoogheemraadschap van Rijnland is essentieel voor de uitvoering van het plan. De gemeenteraad zal jaarlijks op de hoogte worden gehouden van de voortgang en financiële consequenties.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen Watertakenplan Kaag en Braassem 2024-2027". Dit plan beschrijft hoe de gemeente Kaag en Braassem haar wettelijke watertaken voor afvalwater, hemelwater en grondwater in de periode 2024-2027 zal vervullen. Het plan richt zich op het anticiperen op klimaatverandering, het onderhouden en verbeteren van de riolering, en het realiseren van een klimaatbestendige openbare ruimte tegen 2050. Het investeringsprogramma is flexibel en budgetgestuurd, met een totale investering van €14,2 miljoen. De kosten worden gedekt door een kostendekkende rioolheffing, die jaarlijks met 1,75% plus indexatie zal stijgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke doelstellingen, financiële ramingen en een investeringsplan. Het bevat ook een risicoanalyse en een evaluatieplan.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet het Watertakenplan vaststellen en toezien op de uitvoering ervan. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële aspecten en het monitoren van de voortgang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de stijging van de rioolheffing en de prioritering van investeringen in klimaatadaptatie en rioleringsprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in het investeringsprogramma kan leiden tot variaties in de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het Watertakenplan vast te stellen en de voorgestelde financiële en investeringsstrategieën goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met het Hoogheemraadschap van Rijnland en het betrekken van inwoners bij klimaatadaptieve maatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met nadruk op klimaatbestendigheid, waterberging en het afkoppelen van schoon water van de riolering.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van €14,2 miljoen, gedekt door een stijgende rioolheffing. De heffing is 100% kostendekkend, met een jaarlijkse stijging van 1,75% plus indexatie. Risico's zoals bouwvertragingen en rentestijgingen kunnen de heffing verder beïnvloeden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Watertakenplan Klimaatadaptatie Rioolheffing Investeringen Klimaatbestendig Afkoppeling Wateroverlast Duurzaamheid Participatie Hoogheemraadschap van RijnlandVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.g Zienswijze wijziging GR Omgevingsdienst.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een besluit over de 13de wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst West-Holland. Deze wijziging is nodig vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), die de democratische legitimatie van dergelijke regelingen willen versterken. De voorgestelde aanpassingen omvatten onder andere een vermindering van het aantal leden in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur, wat de bestuurlijke efficiëntie moet verbeteren. Gemeenteraden krijgen de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen over deze wijzigingen. Er zijn geen financiële consequenties of risico's verbonden aan de voorgestelde wijzigingen. Na het verwerken van eventuele zienswijzen zal het algemeen bestuur van de ODWH een definitief voorstel opstellen, waarvoor goedkeuring van de gemeenteraad nodig is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze wijziging Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst". Het voorstel betreft de 13de wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) om te voldoen aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De wijzigingen omvatten onder andere een vermindering van het aantal leden in het algemeen bestuur van twee naar één per deelnemer en een beperking van het dagelijks bestuur tot maximaal vijf leden. Dit moet de bestuurlijke efficiëntie verbeteren en het quorum voor vergaderingen makkelijker haalbaar maken. De gemeenteraad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de gewijzigde Wgr en de interne opschoning van de regeling. Het bevat ook informatie over de procedurele stappen en de rol van de gemeenteraad.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven over de voorgestelde wijzigingen. Hoewel het voorstel is om geen zienswijze in te dienen, is de raad betrokken bij de besluitvorming en moet uiteindelijk toestemming geven voor de definitieve vaststelling van de wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de goedkeuring van de wijzigingen die de bestuurlijke structuur van de ODWH efficiënter moeten maken. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde vermindering van het aantal bestuursleden en de andere wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het voldoet aan de wettelijke vereisten en een deadline heeft van 1 juli 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een zienswijze in te dienen. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeenteraden twee keer betrokken worden in de procedure, wat wijst op een zekere mate van participatie. Echter, het betreft een verplichte wijziging, waardoor de ruimte voor participatie beperkt kan zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de voorgestelde wijzigingen. Dit wordt duidelijk aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst West-Holland Gemeenschappelijke Regeling (GR) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Algemeen Bestuur Dagelijks Bestuur Democratische legitimatie Zienswijze Burgerparticipatie Evaluatie QuorumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.h Scenario's bibliotheekfunctie Kaag en Braassem.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt verschillende scenario's voor de uitbreiding van de bibliotheekvoorzieningen. Het doel is om een eigentijdse en toegankelijke bibliotheekfunctie te behouden en uit te breiden, met speciale aandacht voor Woubrugge. Er zijn drie scenario's voorgesteld:
-
Servicepunt in Woubrugge: Dit scenario voorziet in een servicepunt gerund door vrijwilligers, ondersteund door Rijn en Venen. Het is financieel aantrekkelijk, maar kan kwetsbaar zijn door de afhankelijkheid van vrijwilligers.
-
Volwaardige bibliotheek in Woubrugge met SPUK-subsidie: Dit scenario biedt een volwaardige bibliotheekfunctie met extra activiteiten en een IDO-punt. Het vereist echter langere openingstijden en hogere structurele kosten, ondanks de subsidie voor inrichtingskosten.
-
Volwaardige bibliotheek in Woubrugge zonder SPUK-subsidie: Dit scenario biedt dezelfde bibliotheekfunctie als scenario 2, maar zonder subsidie, wat meer flexibiliteit in openingstijden geeft en lagere structurele kosten met zich meebrengt.
De gemeenteraad moet beslissen welk scenario het beste aansluit bij de behoeften van de inwoners en de financiële mogelijkheden. Het belang van de bibliotheek als ontmoetingsplek en voor educatieve doeleinden wordt breed erkend, en er is een sterke wens om de bibliotheekfunctie in Woubrugge te versterken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Scenario’s bibliotheekvoorziening". Het voorstel presenteert drie scenario's voor de uitbreiding van de bibliotheekvoorzieningen in Kaag en Braassem, met een specifieke focus op het toevoegen van een bibliotheekvoorziening in Woubrugge. Scenario 3 wordt aanbevolen, waarbij de huidige bibliotheekfuncties behouden blijven en een nieuwe bibliotheek in Woubrugge wordt geopend zonder gebruik te maken van de SPUK-subsidie. De financiering komt uit POK-middelen en de gemeentelijke begroting. Het doel is om een volwaardige en toegankelijke bibliotheekfunctie te bieden die verder gaat dan alleen het uitlenen van boeken, met aandacht voor digitalisering en leesbevordering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke scenario's en financiële implicaties. Het biedt echter beperkte informatie over de lange termijn impact en duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over welk scenario te implementeren, waarbij scenario 3 wordt aanbevolen door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende niveaus van bibliotheekvoorziening in Woubrugge, met variërende financiële en operationele implicaties.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke scenario's en financiële implicaties biedt. Er zijn echter geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de implementatie en evaluatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met scenario 3, inclusief de financiële dekking en structurele kosten.
Participatie:
Er is participatie geweest via een behoeftenonderzoek en consultaties met lokale belanghebbenden, wat heeft bijgedragen aan de scenario-ontwikkeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Scenario 3 heeft financiële gevolgen van €100.000 voor inrichtingskosten uit POK-middelen en structurele meerkosten van €30.000 per jaar, die in de begroting moeten worden opgenomen. De dekking komt deels uit de POK-middelen en de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bibliotheekvoorziening Woubrugge Scenario's POK-middelen SPUK-subsidie Opiniepijlers Rijn en Venen Leimuiden Techcampus Doorlopende leeslijnVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Bestemmingsplan Kerkstraat 1-2, Oude Wetering.
Gemeenteraad Oude Wetering stemt in met bouwplan Kerkstraat ondanks verdeeldheid
De gemeenteraad van Oude Wetering heeft ingestemd met het bestemmingsplan voor de bouw van elf woningen aan de Kerkstraat 1-2. Het besluit kwam na een intensief debat waarin zorgen over participatie en ruimtelijke kwaliteit centraal stonden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 13 november 2023 werd het bestemmingsplan voor de Kerkstraat 1-2 besproken. Het plan, dat voorziet in de bouw van elf woningen, vereiste een wijziging van het huidige bestemmingsplan. Hoewel het ontwerpbestemmingsplan al ter inzage had gelegen en enkele aanpassingen had ondergaan na vijf zienswijzen, bleef het onderwerp van discussie.De heer Morra opende het debat met een voorstel om de eerste termijn over te slaan, gezien de eerdere uitgebreide besprekingen. Mevrouw Bax van Samen voor Kaag en Braassem (SVKB) benadrukte echter de behoefte aan een volledige discussie, gezien de nieuwe informatie die beschikbaar was gekomen. "We hebben behoefte aan een eerste en tweede termijn," stelde Bax.
De fracties waren verdeeld over de participatie en de ruimtelijke impact van het plan. De heer Van Zeggelen van Pro benadrukte het belang van goed bestuur en het zorgvuldig afwegen van belangen. "Het is niet altijd makkelijk om je rug recht te houden, vooral niet als er veel zienswijzen zijn," zei hij. Pro en D66 dienden een amendement in om de bouwhoogte te verlagen en meer groen te realiseren, wat door de meerderheid werd gesteund.
D66 uitte zorgen over de participatie en de hoeveelheid groen in het plan. "Participatie betekent meer dan alleen je mening geven en overal nee op horen," aldus de heer Wesselman van D66. Hij pleitte voor strakkere participatie-eisen bij toekomstige projecten.
Het CDA en SVKB uitten hun bezorgdheid over de massaliteit van het plan en de parkeerdruk. "Het plan is te massaal en te pompeus," aldus de heer Van Leiden van het CDA. SVKB vond het onbegrijpelijk dat eerdere plannen met minder woningen waren afgekeurd, terwijl dit grotere plan nu wel doorgang vond.
Ondanks de bezwaren stemde de meerderheid van de raad in met het bestemmingsplan. Anke Kusters van D66 legde een stemverklaring af en stemde tegen het voorstel vanwege twijfels over het participatieproces. "Hoewel er juridisch geen weigeringsgrond is, stem ik tegen vanwege het geheel verlopen proces," verklaarde Kusters.
Het bestemmingsplan werd uiteindelijk aangenomen, met de toezegging dat er in de toekomst strakkere participatie-eisen zullen worden gesteld. Het plan zal opnieuw ter inzage worden gelegd voor beroep.
Samenvatting
Op 13 november 2023 bespreekt de gemeenteraad het bestemmingsplan voor Kerkstraat 1-2 in Oude Wetering. Het plan voorziet in de bouw van elf woningen, waarvoor een wijziging van het huidige bestemmingsplan nodig is. Het doel is om een publiekrechtelijk kader te creëren dat de bouw mogelijk maakt, met behoud van ruimtelijke kwaliteit. Het ontwerpbestemmingsplan heeft al ter inzage gelegen en er zijn vijf zienswijzen ontvangen, wat tot enkele kleine aanpassingen heeft geleid. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd. Hoewel de woningen niet volledig aansluiten bij de grootste woningbehoefte, dragen ze bij aan de doorstroming op de woningmarkt. Het plan heeft geen directe duurzaamheidsdoelen, maar de nieuwe woningen zijn wel duurzamer dan de oude bebouwing. Omwonenden zijn overwegend positief, maar maken zich zorgen over het aantal woningen en parkeerdruk. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep. De financiële aspecten zijn gedekt door een anterieure overeenkomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Kerkstraat 1-2, Oude Wetering’. Het doel is om elf woningen te realiseren op het perceel Kerkstraat 1-2, waarvoor een wijziging van het bestemmingsplan nodig is. Het plan heeft als ontwerp ter inzage gelegen en er zijn vijf zienswijzen ontvangen, wat heeft geleid tot enkele kleine aanpassingen. Het voorstel omvat het vaststellen van de Nota van beantwoording zienswijzen en het bestemmingsplan zelf, zonder een exploitatieplan. Het plan is in lijn met de Regionale Woonagenda en voldoet aan diverse gemeentelijke eisen, zoals parkeernormen en milieuhygiënische inpasbaarheid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige informatie over de achtergrond, de ontvangen zienswijzen, en de aanpassingen die zijn gedaan. Het biedt ook inzicht in de juridische en financiële aspecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Daarnaast moet de raad besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en de zorgen van omwonenden over parkeerdruk en geluidsoverlast. Ook moet de raad overwegen of het plan voldoende bijdraagt aan de regionale woningbehoefte.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral op het gebied van duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de bijdrage aan duurzaamheid is beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota van beantwoording zienswijzen en het bestemmingsplan vast te stellen en om geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie met omwonenden, die overwegend positief reageerden. Er zijn echter zorgen over het aantal woningen en parkeerdruk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen centraal thema in het voorstel. Hoewel de nieuwe woningen duurzamer zijn dan de oude bebouwing, draagt het plan niet actief bij aan gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en leges. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente, aangezien de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Woningbouw Oude Wetering Zienswijzen Ruimtelijke kwaliteit Inbreidingslocaties Parkeernormen Geluidhinder Anterieure overeenkomst Participatie en inspraakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besluit hogere waarden Wet geluidhinder Locatie: Kerkstraat 1-2 te Oude Wetering". Het voorstel betreft de vaststelling van hogere waarden voor geluidbelasting vanwege wegverkeerslawaai voor de bouw van 11 woningen aan de Kerkstraat in Oude Wetering. Uit een akoestisch onderzoek blijkt dat de voorkeurswaarde van 48 dB wordt overschreden, maar de maximale toelaatbare waarde van 63 dB niet. Het voorstel beoogt een acceptabel woon- en leefklimaat te waarborgen door voorwaarden te stellen aan de bouw, zoals akoestische compensatie en het vermijden van dove gevels.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt de relevante aspecten van de Wet geluidhinder, inclusief de beoordeling van bron-, overdrachts- en ontvangermaatregelen. Het bevat ook een duidelijke procedurebeschrijving en voorwaarden voor de bouwvergunning.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het besluit over de vaststelling van hogere waarden goed te keuren. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde maatregelen en voorwaarden om een acceptabel leefklimaat te garanderen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde hogere waarden en bijbehorende voorwaarden acceptabel zijn, gezien de balans tussen stedelijke ontwikkeling en leefkwaliteit. Er moet ook worden overwogen of de financiële en stedenbouwkundige bezwaren tegen verdere maatregelen gerechtvaardigd zijn.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van dB-waarden en voorwaarden. Het is tijdgebonden door de procedurele stappen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit van akoestische compensatie moet nog worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de hogere waarde voor geluidbelasting kan worden vastgesteld onder de gestelde voorwaarden.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het voorstel. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het voorstel impliceert een afweging tussen stedelijke ontwikkeling en leefkwaliteit, wat indirect met duurzaamheid te maken heeft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat de kosten voor bronmaatregelen niet in verhouding staan tot de omvang van het bouwplan. Er is geen specifieke financiële dekking aangegeven, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Bestemmingsplan ‘Kerkstraat 1-2, Oude Wetering’
Samenvatting: Het amendement stelt voor om het bestemmingsplan voor Kerkstraat 1-2 in Oude Wetering aan te passen. De voorgestelde wijzigingen omvatten het verlagen van de goot- en nokhoogte van vier tweekappers naar respectievelijk 6 en 10 meter, en het opnemen van een regel dat maximaal 50% van de privétuinen verhard mag worden. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de massaliteit van de bebouwing te verminderen en een groenere, klimaatadaptieve omgeving te bevorderen. Het amendement is ingediend door Rick van Seggelen van PRO Kaag en Braassem en Gino Wesselman van D66.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in zijn beschrijving van de voorgestelde wijzigingen en de motivatie erachter. Het biedt concrete aanpassingen aan het bestemmingsplan en legt uit waarom deze nodig zijn. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de impact van deze wijzigingen op de omgeving en de betrokken partijen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te stemmen over de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan. De raad moet afwegen of de voorgestelde aanpassingen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en belangen van de gemeenschap.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het verlagen van de bouwhoogte en het beperken van de verharding van privétuinen in het bestemmingsplan wenselijk is. Dit omvat een afweging tussen het realiseren van voldoende woningen en het behouden van een leefbare, groene omgeving.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen (hoogte en verhardingspercentage). Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en haalbaarheid van de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de financiële haalbaarheid van het project is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen of verworpen. Dit besluit zal bepalen of de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan worden doorgevoerd.
Participatie
Het amendement zelf zegt weinig over participatie van de gemeenschap in het besluitvormingsproces. Het zou nuttig zijn om te weten in hoeverre bewoners en andere belanghebbenden zijn betrokken bij de totstandkoming van het amendement.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, gezien de focus op het beperken van verharding in privétuinen om een groenere en klimaatadaptieve omgeving te bevorderen.
Financiële Gevolgen
Het amendement vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen van de voorgestelde wijzigingen. Er wordt wel gesuggereerd dat het aantal woningen niet kan worden verminderd zonder de financiële haalbaarheid van het project in gevaar te brengen, maar verdere financiële details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Kerkstraat 1-2 Oude Wetering Goothoogte Nokhoogte Tweekappers Lintbebouwing Privétuinen Verharding Groenere omgevingVerfijning van de zoekopdracht:
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Ruud Van Der Star
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
D. Jong - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A.C.J. Kusters - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
00:50:17 - 00:50:42 - 00:51:10 - 00:51:20 - 00:51:30 - 00:51:39 - 00:51:45 - 00:52:27 - 00:57:45 - 01:00:27 - 01:04:28 - 01:09:25 - 01:09:52 - 01:11:29 - 01:15:26 - 01:15:49 - 01:16:48 - 01:17:03 - 01:17:54 - 01:18:23 - 01:19:16 - 01:19:34 - 01:19:59 - 01:20:36 - 01:21:19 - 01:21:36 - 01:22:53 - 01:24:03 - 01:24:07 - 01:24:13 - 01:25:03 - 01:25:31 - 01:25:39 - 01:27:08 - 01:28:05 - 01:28:19 - 01:28:51 - 01:29:27 - 01:30:13 - 01:30:55 - 01:32:00 - 01:32:12 - 01:32:41 - 01:33:34 - 01:33:45 - 01:35:24 - 01:36:05 - 01:36:34 - 01:37:33 - 01:38:21
Ruud Van Der Star -
A.C.J. Kusters - D66
Agendapunt 11 8e wijziging Algemene plaatselijke verordening.
Gemeenteraad Kaag en Braassem Actualiseert APV: "Een Stap naar Moderne Regelgeving"
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met de achtste wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) sinds de oorspronkelijke vaststelling in 2012. Deze aanpassing is bedoeld om de APV in lijn te brengen met de naderende Omgevingswet en om de regelgeving te centraliseren door enkele losse verordeningen te integreren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd er uitgebreid gedebatteerd over de voorgestelde wijzigingen in de APV. Hoewel de meeste aanpassingen technisch van aard waren, zorgden enkele inhoudelijke wijzigingen voor levendige discussies. Een van de meest besproken onderwerpen was het messenverbod. D66 stelde voor dit verbod te schrappen, maar het college ontraadde dit. "Het is een preventieve maatregel die we helaas nodig hebben," aldus wethouder Heisteeg. De meerderheid van de raad stemde uiteindelijk tegen het schrappen van het messenverbod.Een ander punt van discussie was het verbod op happy hours. De VVD diende een amendement in om dit verbod te schrappen, met het argument dat het de economische vrijheid van horecaondernemers zou bevorderen. "We willen niet stimuleren dat mensen eerder aan de bar gaan hangen," reageerde CDA-raadslid Hoogendoorn, die tegen het amendement stemde. Het voorstel haalde het niet.
De raad stemde wel in met het amendement om de sluitingstijden van terrassen te uniformeren met het evenementenbeleid. Dit betekent dat terrassen nu eerder open kunnen, wat volgens de VVD zorgt voor een consistent en duidelijk beleid.
Ook het amendement om sfeervuren op door het college aangewezen openbare plaatsen toe te staan, werd aangenomen. Dit biedt ruimte voor bijvoorbeeld kampvuren bij scoutingverenigingen, mits er geen sprake is van overlast of gevaar.
De wijziging van de APV is gebaseerd op het model van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en er is overleg geweest met belanghebbenden. Het college streeft naar deregulering om de administratieve lasten voor inwoners en ondernemers te verminderen. "We willen de APV jaarlijks actualiseren om deze in lijn te houden met de laatste ontwikkelingen," aldus wethouder Heisteeg.
Met de instemming van de raad is de APV nu juridisch houdbaar en in overeenstemming met de maatschappelijke ontwikkelingen. De wijzigingen treden in werking op de eerste dag na bekendmaking.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te actualiseren. Dit zou de achtste wijziging zijn sinds de oorspronkelijke vaststelling in 2012. Het doel is om de APV up-to-date te houden met juridische en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de naderende inwerkingtreding van de Omgevingswet. Er wordt voorgesteld om enkele bestaande verordeningen, zoals de Drank- en Horecaverordening, te integreren in de APV om samenhangende regelgeving te centraliseren. De wijzigingen zijn grotendeels technisch van aard, maar er zijn ook enkele inhoudelijke aanpassingen voorgesteld. De gemeente streeft naar deregulering om de administratieve lasten voor inwoners en ondernemers te verminderen. Het voorstel is gebaseerd op het model van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en er is overleg geweest met belanghebbenden. Er zijn geen financiële of bijzondere risico's verbonden aan de voorgestelde wijzigingen. Het college wil jaarlijks de APV actualiseren om deze in lijn te houden met de laatste ontwikkelingen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Omgevingswet Dereguleren Model APV van de VNG Inhoudelijke wijzigingen Technische wijzigingen Lex Silencio positivo Verordening Fysieke Leefomgeving Participatie en inspraak EvenementenbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement tot het wijzigen van de sluitingstijd (Artikel 2:29 Sluitingstijd)". Het amendement stelt voor om de sluitingstijd van terrassen bij openbare inrichtingen te wijzigen van 08:00 uur naar 07:00 uur, zodat deze consistent is met het evenementenbeleid zoals vastgelegd in artikel 2:25. Daarnaast worden er twee nieuwe leden toegevoegd die specifieke sluitingstijden voor winkels en uitzonderingen onder de Omgevingswet regelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de voorgestelde wijzigingen en de reden daarvoor beschrijft. Het biedt een concrete aanpassing van de sluitingstijden en voegt extra bepalingen toe voor specifieke situaties.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijzigingen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) worden aangenomen. Dit omvat het overwegen van de impact op lokale ondernemers en bewoners.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de sluitingstijden willen aanpassen om consistentie te bevorderen en of ze de uitzonderingen onder de Omgevingswet willen accepteren. Dit kan invloed hebben op de balans tussen economische belangen en leefbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging van de tijd. Het is haalbaar en relevant, gezien de behoefte aan consistentie in beleid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de impact van de uitzonderingen onder de Omgevingswet kan verder verduidelijkt worden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wijzigen of verwerpen. Dit besluit zal bepalen of de sluitingstijden in de APV worden aangepast.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, zoals ondernemers of bewoners, in de besluitvorming. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om sluitingstijden en niet om milieubeleid.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Eventuele financiële impact zou indirect kunnen zijn, afhankelijk van de invloed op lokale bedrijven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Sluitingstijd Algemene plaatselijke verordening Terras Vergunning Openbare inrichting Omgevingswet Evenementenbeleid Consistent beleid WijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement verbod happy hours". Het stelt voor om artikel 2:34f, dat een verbod op 'happy hours' in horecagelegenheden reguleert, te schrappen uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het artikel verbiedt het aanbieden van alcoholische dranken tegen een prijs die lager is dan 60% van de gebruikelijke prijs voor een periode van 24 uur of korter. De indieners beschouwen dit als betuttelend en in strijd met de economische vrijheid van horecaondernemers en de eigen verantwoordelijkheid van consumenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn doelstelling en biedt een specifieke wijziging aan de APV. De toelichting geeft inzicht in de motivatie achter het voorstel, namelijk het verminderen van regeldruk en het bevorderen van economische vrijheid.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het schrappen van het verbod op 'happy hours' in lijn is met de gemeentelijke beleidsdoelen en belangen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van regulering ter bescherming van de volksgezondheid en het bevorderen van economische vrijheid en deregulering voor horecaondernemers.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in zijn doel om een specifiek artikel te schrappen. Het is echter niet tijdgebonden en mist een evaluatiecomponent. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen, wat invloed heeft op de regulering van alcoholprijzen in de gemeente.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden zoals horecaondernemers of consumenten in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit amendement, aangezien het zich richt op economische en reguleringsaspecten.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de economische vrijheid van ondernemers zonder financiële implicaties voor de gemeente te benoemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Verbod Happy hours Algemene plaatselijke verordening (APV) Horecaondernemer Economische vrijheid Dereguleren Regeldruk Consument Alcoholhoudende drankVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement tot het wijzigen van Artikel 2:34b Regulering paracommerciële rechtspersonen
Samenvatting: Het amendement stelt voor om de regels voor het schenken van alcohol door paracommerciële rechtspersonen te wijzigen. Het beoogt meer flexibiliteit te bieden aan verenigingen zoals sportclubs, zodat zij buiten hun statutaire doelstellingen activiteiten kunnen organiseren die bijdragen aan sociale cohesie en een actieve levensstijl. Het amendement verduidelijkt de schenktijden en handhaaft de regel dat alcohol pas na 12:00 uur mag worden geschonken bij sportieve activiteiten. Het doel is om maatschappelijk vastgoed beter te benutten en rechtszekerheid te bieden door de praktijk in lijn te brengen met de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de implementatie en handhaving van de nieuwe regels. Er is ook geen uitgebreide toelichting op de mogelijke gevolgen voor de betrokken partijen.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement beoordelen, bespreken en uiteindelijk stemmen over de voorgestelde wijzigingen in de APV. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de belangen van verschillende stakeholders en het waarborgen van de rechtszekerheid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de flexibiliteit voor paracommerciële rechtspersonen willen vergroten en of zij de huidige praktijk willen formaliseren. Dit omvat het balanceren van de belangen van maatschappelijke organisaties, de gemeenschap en de regelgeving omtrent alcoholgebruik.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke tijden en voorwaarden voor alcoholschenking vaststelt. Echter, het mist meetbare doelen en een tijdsgebonden implementatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de praktijk is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het amendement willen aannemen en de voorgestelde wijzigingen in de APV willen doorvoeren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van betrokken partijen of de gemeenschap in de besluitvorming. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het stimuleren van een actieve levensstijl en het efficiënte gebruik van maatschappelijk vastgoed indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen implicaties zijn voor de exploitatie van maatschappelijk vastgoed en de inkomsten van paracommerciële rechtspersonen, maar deze worden niet benoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Paracommerciële rechtspersonen Alcoholhoudende drank Maatschappelijke functie Sportieve activiteiten Statutaire doelomschrijving Maatschappelijk vastgoed Rechtszekerheid Schenktijd Sociale cohesieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement bij artikel 5:34 Verbod afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur te stoken". Het amendement stelt voor om een uitzondering toe te voegen aan het verbod op het stoken van vuur in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het nieuwe sub b in artikel 5:34 lid 2 zou sfeervuren toestaan op door het college aangewezen openbare plaatsen, mits deze vuren een maximale afmeting van 0,5 m² hebben en geen schade toebrengen aan de openbare ruimte, en er geen afvalstoffen worden verbrand.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het specifieke artikel dat het wil wijzigen. Het biedt duidelijke richtlijnen voor de uitzondering op het verbod en specificeert de voorwaarden waaronder sfeervuren zijn toegestaan.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het wordt aangenomen. Dit omvat het overwegen van de impact op de gemeenschap en de naleving van de bredere doelstellingen van de APV.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het toestaan van sfeervuren op openbare plaatsen in lijn is met de gemeentelijke doelen op het gebied van veiligheid, milieu en openbare orde. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde uitzondering voldoende waarborgen biedt tegen misbruik.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de grootte van de vuren en de voorwaarden waaronder ze zijn toegestaan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de handhaving door het college.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, gewijzigd of verworpen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming. Dit kan een punt van overweging zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het amendement betrekking heeft op het verbranden van materialen en de mogelijke impact op de luchtkwaliteit en het milieu. Het voorstel beperkt echter het verbranden van afvalstoffen, wat een positieve stap kan zijn voor duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Eventuele kosten zouden kunnen voortkomen uit de handhaving van de nieuwe regels of het aanwijzen van geschikte locaties voor sfeervuren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Algemene plaatselijke verordening (APV) Artikel 5:34 Verbod Afvalstoffen Vuur stoken Sfeervuren Openbare plaatsen Openbare ruimte Alphen aan den RijnVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement tot het schrappen van het messenverbod
Samenvatting: Het amendement stelt voor om artikel 2:31a, dat een messen- en steekwapenverbod introduceert op door de burgemeester aangewezen wegen, te schrappen uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De indiener, Carsten Zwaaneveld van D66 Kaag en Braassem, betoogt dat de huidige formulering te breed is en leidt tot onbedoelde strafbaarheid van alledaagse voorwerpen zoals sleutels en bestek. Het ontbreken van een intentievoorbehoud maakt de bepaling kwetsbaar voor willekeurige handhaving en onredelijke uitkomsten. Het amendement stelt ook voor om de verwijzing naar dit artikel in de opsomming van artikel 2:78 te verwijderen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie waarom artikel 2:31a problematisch is. Het legt duidelijk uit welke problemen de huidige formulering met zich meebrengt en waarom het schrappen van het artikel noodzakelijk wordt geacht. Echter, het voorstel zou vollediger zijn als het ook alternatieven of verbeteringen voorstelt voor het oorspronkelijke messenverbod.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te beslissen of het schrappen van het messenverbod gerechtvaardigd is. De raad moet overwegen of de argumenten voor het schrappen van het artikel opwegen tegen de oorspronkelijke intentie van het verbod.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het handhaven van een potentieel te breed en willekeurig toepasbaar messenverbod of het schrappen ervan, wat kan leiden tot een gebrek aan regulering op dit gebied. Er moet een balans worden gevonden tussen veiligheid en redelijke wetgeving.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke alternatieven of verbeteringen voorgesteld voor het oorspronkelijke verbod, wat een inconsequentie kan zijn in termen van het bieden van een oplossing voor het probleem dat het messenverbod oorspronkelijk wilde aanpakken.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat artikel 2:31a en de verwijzing ernaar in artikel 2:78 worden geschrapt.
Participatie
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren of aanvullende inzichten te verkrijgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp te zijn in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en handhavingskwesties.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze eventueel gedekt zouden worden. Het schrappen van het messenverbod zou echter kunnen leiden tot besparingen in handhavingskosten, hoewel dit niet expliciet wordt vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Messenverbod Algemene plaatselijke verordening (APV) Strafbepaling Handhaving Willekeur Rechtvaardigheid Gebiedsontzeggingen Inbrekerswerktuig HandhaafinstrumentVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisatie van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Kaag en Braassem". Het doel is om de APV te actualiseren in lijn met de naderende Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt. Naast de noodzakelijke technisch-juridische wijzigingen, wordt een bredere actualisatieslag gemaakt om verouderde verordeningen zoals de Schepenverordening, Kapverordening en Drank- en horecaverordening te integreren in de APV. Er wordt gestreefd naar deregulering en functionele, handhaafbare regels. Diverse partners worden geconsulteerd om draagvlak te creëren en een inspraakprocedure wordt toegepast.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak en de reikwijdte van de actualisatie beschrijft. Het geeft echter geen gedetailleerde informatie over specifieke wijzigingen of de exacte inhoud van de nieuwe bepalingen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het uiteindelijke voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad wordt geïnformeerd over de voortgang en kan input leveren tijdens de inspraakprocedure.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van deregulering en welke verouderde verordeningen geïntegreerd moeten worden in de APV. Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen regelgeving en handhaafbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke doelen en meetbare resultaten ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details van de wijzigingen zijn nog niet uitgewerkt.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het consulteren van diverse partners zoals horecaondernemers, evenementenorganisatoren en natuurbelangenorganisaties. Dit is bedoeld om draagvlak te creëren en de doelmatigheid van de uitvoering te waarborgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen bij de integratie van verordeningen die betrekking hebben op natuurbelangen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de beoordeling van het uiteindelijke voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Omgevingswet Actualisatieslag Deregulering Modelverordening Verordeningen Participatie Inspraakprocedure Draagvlak DoelmatigheidVerfijning van de zoekopdracht: