07-12-2022 Visie en Advies
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Mededelingen
No. Name
R. Möllers - VVD
J.M. Kol - CDA
Agendapunt 7 Verordening gegevensverstrekking BRP Kaag en Braassem 2022
Gemeente Kaag en Braassem: Nieuwe Verordening Gegevensverstrekking BRP in de Maak
De gemeenteraad van Kaag en Braassem debatteerde over een nieuwe verordening voor het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP). Deze aanpassing is noodzakelijk om te voldoen aan de huidige wetgeving, waaronder de AVG. Het voorstel stuitte op kritische vragen over de kwaliteit van raadsvoorstellen en de controleerbaarheid van gegevensverstrekking.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Kaag en Braassem werd een voorstel besproken om de verordening voor het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP) te actualiseren. Deze wijziging is nodig om te voldoen aan de huidige wetgeving, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De nieuwe verordening biedt meer mogelijkheden voor gegevensverstrekking, bijvoorbeeld via beveiligde e-mail en technische koppelingen.De discussie werd geopend door een raadslid dat zijn zorgen uitte over de kwaliteit van de raadsvoorstellen. "Het doet mij in ieder geval pijn te zien dat er zoveel onzorgvuldigheden en foutjes in staan," aldus het raadslid. Hij vroeg het college hoe zij herhaling van dergelijke fouten willen voorkomen. De portefeuillehouder, mevrouw Heijstee-Bolt, erkende de zorgen en benadrukte dat het college streeft naar zorgvuldige en kwalitatieve voorstellen. "Waar mensen werken, worden helaas fouten gemaakt," gaf ze toe, maar ze verzekerde dat er genoeg checks en balances zijn om de kwaliteit te waarborgen.
Een ander punt van discussie was de controleerbaarheid van telefonische gegevensverstrekking. Een raadslid vroeg zich af waarom deze mogelijkheid überhaupt wordt opgenomen, gezien het gebrek aan controle. Mevrouw Heijstee-Bolt kon hierop geen direct antwoord geven en beloofde schriftelijk terug te komen op deze vraag.
Ondanks de kritische noten, waren de meeste raadsleden het erover eens dat het voorstel rijp is voor besluitvorming. "Wat ons betreft een hamerstuk," klonk het vanuit meerdere fracties. De gemeenteraad zal op 19 december een definitief besluit nemen over de verordening.
Met deze nieuwe verordening hoopt de gemeente Kaag en Braassem niet alleen te voldoen aan de huidige wetgeving, maar ook de gegevensverstrekking efficiënter en veiliger te maken. De praktische uitvoering blijft hetzelfde, waardoor er geen gevolgen zijn voor de inwoners.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe verordening vast te stellen voor het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP). Deze verordening moet duidelijk maken wie welke persoonsgegevens mag ontvangen en onder welke voorwaarden. De aanpassing is nodig om te voldoen aan de huidige wetgeving, waaronder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De nieuwe verordening zal ook meer mogelijkheden bieden voor het verstrekken van gegevens, zoals via beveiligde e-mail en technische koppelingen. Er zijn geen kosten verbonden aan deze wijziging en de praktische uitvoering blijft hetzelfde, waardoor er geen gevolgen zijn voor de inwoners. De gemeenteraad moet nog beslissen over het vaststellen van deze verordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening gegevensverstrekking BRP gemeente Kaag en Braassem 2022". Het voorstel beoogt de verordening voor het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP) te actualiseren, zodat deze in lijn is met de huidige wetgeving, waaronder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De verordening stelt kaders voor het verstrekken van persoonsgegevens aan derden met een maatschappelijk belang en introduceert nieuwe methoden voor gegevensverstrekking, zoals beveiligde e-mail en technische koppelingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen aan de verordening beschrijft om te voldoen aan de huidige wetgeving. Het biedt een duidelijke onderbouwing en beschrijft de inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van de vorige verordening.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de bevoegdheid van de gemeenteraad om derden aan te wijzen voor het verrichten van werkzaamheden met een maatschappelijk belang. Dit kan invloed hebben op hoe persoonsgegevens worden gedeeld binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassingen die moeten worden doorgevoerd. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het inspeelt op de huidige wetgeving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening gegevensverstrekking BRP gemeente Kaag en Braassem 2022 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen externe participatie toegepast, aangezien het een technische wijziging betreft. Dit kan als een gemis worden gezien als er belanghebbenden zijn die mogelijk invloed ondervinden van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen kosten verbonden aan de uitvoering van dit voorstel, wat betekent dat er geen financiële dekking nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening gegevensverstrekking BRP Basisregistratie personen (BRP) Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Wet basisregistratie personen (Wet BRP) Privacyreglement BRP Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) Beveiligde email Technische koppelingen Woningwet WoonruimteverdelingVerfijning van de zoekopdracht:
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
J.M. Kol - CDA
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
J.M. Kol - CDA
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
Agendapunt 8 Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Winkelhart Roelofarendsveen
Winkelhart Roelofarendsveen op weg naar Bedrijveninvesteringszone
De gemeente Kaag en Braassem overweegt de invoering van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor het Winkelhart Roelofarendsveen. Dit initiatief, dat de lokale economie moet versterken en leegstand tegengaan, hangt af van een draagvlakmeting onder de ondernemers.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd het voorstel voor de BIZ besproken. De BIZ zou ondernemers verplichten een jaarlijkse bijdrage van € 550 te betalen per niet-woning WOZ-object. Dit geld wordt beheerd door de Stichting BIZ Winkelhart Roelofarendsveen en is bedoeld om het winkelgebied aantrekkelijker en veiliger te maken.Dhr. Brambach, bestuurslid van de winkeliersvereniging, lichtte het voorstel toe en benadrukte het belang van samenwerking: "We willen het beter maken. Meer betrokken partijen, beter gedeelde financiën." Hij beantwoordde vragen over de rolverdeling tussen de gemeente en de ondernemers, en de wijze waarop de kosten worden verdeeld. "We maken duidelijke afspraken met de gemeente over wat zij doen en wat wij extra willen," aldus Brambach.
De gemeenteraadsleden stelden vragen over de technische aspecten van het voorstel en de draagvlakmeting. D66-raadslid Zwaneveld vroeg zich af hoe activiteiten zoals belangenbehartiging binnen de wettelijke kaders van de BIZ passen. Wethouder Van Egmond verzekerde dat de verordening wordt aangepast om aan alle wettelijke eisen te voldoen en benadrukte: "Het blijft vooral van de ondernemers."
De raad besloot dat het voorstel, na aanpassing van de verordening, als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 19 december kan worden geplaatst. Hiermee lijkt de weg vrij voor de invoering van de BIZ, mits de draagvlakmeting positief uitvalt.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in te stellen voor het Winkelhart Roelofarendsveen. Dit plan hangt af van een formele draagvlakmeting onder de ondernemers, die moet aantonen dat er voldoende steun is voor de BIZ. Als de BIZ wordt ingesteld, betalen ondernemers een jaarlijkse bijdrage van € 550 per niet-woning WOZ-object. Dit geld gaat naar de Stichting BIZ Winkelhart Roelofarendsveen om het winkelgebied aantrekkelijker en veiliger te maken. De gemeenteraad moet de verordening voor de BIZ vaststellen, waarna de draagvlakmeting plaatsvindt. Bij voldoende steun treedt de BIZ met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2023. De gemeente zorgt voor de inning van de BIZ-bijdrage via de gemeentebelastingen. Het doel van de BIZ is om de lokale economie te versterken en leegstand tegen te gaan. Er zijn geen regionale factoren die de beslissing beïnvloeden, maar er zijn wel andere BIZ-initiatieven in de regio. De gemeente wil de perceptiekosten niet in mindering brengen op de opbrengst, als steun voor de ondernemers.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Instellen Bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor Winkelhart Roelofarendsveen". Het voorstel beoogt de oprichting van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in het Winkelhart Roelofarendsveen, onder voorwaarde van voldoende steun bij ondernemers volgens de Wet op de Bedrijveninvesteringszones. De BIZ zal gefinancierd worden door een jaarlijkse heffing van €550 per niet-woonobject, waarvan de opbrengst als subsidie naar de Stichting BIZ Winkelhart Roelofarendsveen gaat. Het doel is om de kwaliteit van de bedrijfsomgeving te verbeteren, de samenwerking tussen ondernemers te versterken en het winkelgebied aantrekkelijker en veiliger te maken, wat bijdraagt aan een beter vestigingsklimaat en het tegengaan van leegstand.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, een onderbouwing van de noodzaak en voordelen van de BIZ, en een beschrijving van de financiële en juridische aspecten. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke activiteiten en projecten die de BIZ zal ondersteunen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet de verordening voor de BIZ vaststellen. De raad heeft de bevoegdheid om de verordening aan te passen en moet beslissen of de BIZ wordt ingevoerd, afhankelijk van de uitkomst van de draagvlakmeting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de BIZ willen ondersteunen, rekening houdend met de belangen van de ondernemers en de gemeenschap. Ze moeten ook beslissen over het al dan niet in mindering brengen van perceptiekosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd plan voor monitoring en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de draagvlakmeting kan als een onzekerheid worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de verordening voor de BIZ willen vaststellen en daarmee de oprichting van de BIZ ondersteunen, afhankelijk van de uitkomst van de draagvlakmeting.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat de BIZ een initiatief is van lokale ondernemers, met ondersteuning van de gemeente. Er is sprake van participatie door ondernemers in de besluitvorming en uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct doel van de BIZ, maar de samenwerking kan leiden tot duurzame projecten. De BIZ draagt bij aan de vitaliteit van de lokale economie, wat indirect bijdraagt aan duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De BIZ-heffing genereert jaarlijks €26.400, zonder aftrek van perceptiekosten, als subsidie voor de stichting. De gemeente draagt bij met een jaarlijkse bijdrage van €550 voor het gemeentehuis, gedekt vanuit het budget voor Economische Zaken. Eventuele incasso- of proceskosten zijn voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Winkelhart Roelofarendsveen Draagvlakmeting Ondernemers Verordening Stichting BIZ WOZ-objecten Heffing Subsidie EvenementenVerfijning van de zoekopdracht:
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
J.M. Kol - CDA
R. Möllers - VVD
J.M. Kol - CDA
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
J.M. Kol - CDA
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
C.W. Zwaaneveld - D66
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
J.M. Kol - CDA
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
J.M. Kol - CDA
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
Agendapunt 9 Tegemoetkoming voor inwoners/ondernemers
Gemeente Kaag en Braassem overweegt financiële steun van € 50 voor inwoners en ondernemers
In een poging om de financiële druk van stijgende kosten te verlichten, overweegt de gemeente Kaag en Braassem een eenmalige tegemoetkoming van € 50 aan alle huishoudens en ondernemers. Het voorstel, dat nog goedkeuring van de gemeenteraad vereist, stuit op gemengde reacties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd het voorstel om een eenmalige financiële tegemoetkoming van € 50 te verstrekken aan alle huishoudens en ondernemers uitvoerig besproken. Het doel van deze maatregel is om inwoners en ondernemers te ondersteunen in een tijd van stijgende prijzen voor energie en voedsel. De kosten voor deze maatregel worden geschat tussen de € 725.000 en € 750.000 en zouden worden gedekt uit de algemene reserve van de gemeente.Hoewel het voorstel als sympathiek wordt beschouwd, zijn er zorgen over de effectiviteit en de uitvoering ervan. "We vinden die € 50 hartstikke mooi, maar we zouden liever zien dat het terechtkomt bij de mensen die het echt nodig hebben," aldus een raadslid van Pro Kaag en Braassem. De VVD-fractie deelde deze zorgen en vroeg zich af of het geld op deze manier wel op de juiste plek terechtkomt.
Een ander punt van discussie was de communicatie over het voorstel. Er was kritiek op het feit dat het voorstel al in de media was verschenen voordat de gemeenteraad erover had kunnen beslissen. "Hoe kan het nu zijn dat we eigenlijk voor een voldongen feit staan vanavond?" vroeg een raadslid zich af.
De wethouder van Financiën, de heer Van Egmond, verdedigde het voorstel door te benadrukken dat het een manier is om de gemeentelijke lasten niet verder te verhogen in een tijd waarin veel mensen het financieel moeilijk hebben. "Het voelt gek om als gemeente duurder te worden terwijl we het eigenlijk niet nodig hebben," verklaarde hij.
Er werd ook gesproken over de mogelijkheid om de tegemoetkoming te doneren aan goede doelen, zoals de voedselbank, voor degenen die het niet nodig hebben. Dit idee kreeg brede steun binnen de raad.
Het voorstel zal op 19 december opnieuw worden besproken in de gemeenteraad, waar het als bespreekstuk op de agenda staat. Tot die tijd blijven de raadsleden nadenken over mogelijke alternatieven en verbeteringen voor het voorstel.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om een eenmalige financiële tegemoetkoming van € 50 te geven aan alle huishoudens en ondernemers. Dit is bedoeld als steun in tijden van stijgende prijzen, zoals energie en voedsel. De tegemoetkoming zou via een apart administratief proces worden verwerkt na de eerste belastingaanslag van 2023. De kosten voor deze maatregel worden geschat tussen € 725.000 en € 750.000 en worden gedekt uit de algemene reserve. De gemeente Alphen aan den Rijn zou verantwoordelijk zijn voor de uitvoering. De communicatie over het besluit en de uitvoering zal zorgvuldig worden gepland. Er zijn enkele risico's verbonden aan deze unieke operatie, die extra inspanning van de uitvoerder vraagt. De gemeenteraad moet nog een definitief besluit nemen over deze tegemoetkoming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Tegemoetkoming inwoners/ondernemers" waarbij een eenmalige financiële bijdrage van €50 wordt verstrekt aan alle huishoudens en ondernemers. Dit is bedoeld als een gebaar om de financiële druk te verlichten in tijden van stijgende prijzen. De tegemoetkoming wordt verwerkt via een apart kohier na de eerste belastingaanslag.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke doelstelling, een uitvoeringsplan, financiële implicaties en een communicatieplan. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte uitvoeringskosten en de specifieke risico's die de gemeente Alphen aan den Rijn kan tegenkomen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en een besluit nemen over de hoogte van de tegemoetkoming (€30, €40, of €50 per huishouden/ondernemer).
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de tegemoetkoming en daarmee de financiële impact op de algemene reserve. Ook moet de raad overwegen of deze maatregel voldoende is om de beoogde verlichting te bieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden. Echter, het is minder specifiek over de uitvoeringskosten en de exacte risico's. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de uitvoerder kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde tegemoetkoming en welke hoogte deze moet hebben.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van inwoners of ondernemers in de besluitvorming. De communicatie is voornamelijk informatief na het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële verlichting.
Financiële Gevolgen:
De kosten variëren afhankelijk van de hoogte van de tegemoetkoming, met een maximum van €750.000. De dekking komt uit de algemene reserve en is incidenteel voor 2023. Extra uitvoeringskosten zijn niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tegemoetkoming Huishoudens Ondernemers Prijsstijgingen Energie Ondersteuningsmaatregelen Begroting Belastingen Communicatie UitvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
J.M. Kol - CDA
R. Möllers - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R.A. van Seggelen - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
I.J.M. Bader - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
R.A. van Seggelen - PRO
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
J.M. Kol - CDA
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
01:00:33 - 01:02:42 - 01:02:51 - 01:05:15 - 01:06:21 - 01:06:38 - 01:10:36 - 01:10:48 - 01:11:44 - 01:13:07 - 01:14:58 - 01:15:35 - 01:19:06 - 01:19:48 - 01:26:21 - 01:26:30 - 01:28:43 - 01:29:34 - 01:31:33 - 01:32:02 - 01:34:40 - 01:35:37 - 01:36:07 - 01:36:55 - 01:37:01 - 01:38:45 - 01:39:42 - 01:41:52 - 01:44:02 - 01:44:37
Agendapunt 10 Belastingverordeningen 2023
Gemeenteraad Kaag en Braassem Debatteert over Belastingverordeningen 2023
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft een levendig debat gevoerd over de voorgestelde belastingverordeningen voor 2023. De verordeningen, die een inflatiecorrectie van 3% bevatten, zijn bedoeld om de gemeente van inkomsten te voorzien voor lokale diensten. Een nieuw voorstel voor kwijtschelding van gemeentebelastingen biedt huishoudens met een laag inkomen meer ruimte om te sparen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werden verschillende aspecten van de belastingverordeningen besproken. De heer Van Dijk van de VVD vroeg om verduidelijking over de lijkbezorgingsrechten, die met 3% worden verhoogd, maar nog steeds niet kostendekkend zijn. "Waarom wachten tot volgend jaar als het probleem al is onderzocht?" vroeg hij zich af.Mevrouw Hoogeboom van Pro Kaag en Braassem prees de verruiming van de kwijtscheldingsregeling voor gemeentelijke belastingen als een "goede stap voor de financieel kwetsbare groep". Ze benadrukte ook het belang van afvalscheiding: "Het blijft belangrijk dat de vervuiler betaalt."
De heer Zwanenveld van D66 stelde voor om in de toekomst alleen wijzigingen in de verordeningen voor te stellen, om zo de leesbaarheid te verbeteren. Hij vroeg ook of het mogelijk is om bouwleges te differentiëren op basis van duurzaamheid. "Kunnen we zorgen dat een duurzame verbouwing minder kost dan een verbouwing voor een jacuzzi?" vroeg hij.
De heer Kool van het CDA had vragen over de presentatie van de BTW-inflatiecorrectie. Hij pleitte voor meer duidelijkheid: "Laat de consument zien wat de echte verhoging is, inclusief BTW."
Wethouder Van Egmond reageerde op de vragen en opmerkingen. Hij legde uit dat de keuze voor een 98% kostendekkendheid bij de afvalstoffenheffing een veiligheidsmarge is. Over de bouwleges zei hij: "Ik zal zorgen dat het verzoek bij de juiste wethouder terechtkomt."
Het debat leidde tot de beslissing om het raadsvoorstel op de agenda van de gemeenteraad van 19 december 2022 te plaatsen als bespreekstuk. De wethouder beloofde de openstaande vragen schriftelijk te beantwoorden voor de besluitvormende vergadering.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om verschillende belastingverordeningen voor 2023 vast te stellen. Deze verordeningen zijn bedoeld om de gemeente te voorzien van inkomsten voor lokale diensten en voorzieningen. De tarieven worden meestal verhoogd met een inflatiecorrectie van 3%. Er zijn specifieke verordeningen voor afvalstoffenheffing, forensenbelasting, leges, lijkbezorgingsrechten, marktgeld, onroerendezaakbelasting, precariobelasting, rioolheffing, en roerendezaakbelasting. Daarnaast is er een nieuwe verordening voor kwijtschelding van gemeentebelastingen, die huishoudens met een laag inkomen meer ruimte biedt om te sparen. De gemeenteraad zal ook een geactualiseerd kostendekkingsplan bij het GRP 2019-2023 overwegen. De besluiten worden in december 2022 verwacht, waarna de verordeningen worden gepubliceerd en de belastingaanslagen in februari 2023 worden verstuurd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Belastingverordeningen 2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen 2023" van de gemeente Kaag en Braassem. Het doel is om diverse belastingverordeningen voor 2023 vast te stellen, waaronder afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en onroerendezaakbelasting. De verordeningen zijn bedoeld om de gemeentelijke inkomsten te genereren die nodig zijn voor lokale diensten en voorzieningen. De tarieven worden in de meeste gevallen verhoogd met een inflatiecorrectie van 3%. Daarnaast wordt een geactualiseerd kostendekkingsplan bij het GRP 2019-2023 vastgesteld. De verordening kwijtschelding wordt aangepast om de vermogensnorm te verhogen, waardoor meer huishoudens in aanmerking komen voor kwijtschelding.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke specificaties van de verschillende belastingverordeningen en de bijbehorende tarieven. Er is ook aandacht voor de kostendekkendheid en de inflatiecorrectie. Echter, de financiële consequenties van de verordening kwijtschelding zijn nog niet volledig uitgewerkt in de begroting.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de voorgestelde belastingverordeningen en het geactualiseerde kostendekkingsplan vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het waarborgen van de financiële stabiliteit van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de inflatiecorrectie en de verhoging van de vermogensnorm voor kwijtschelding. Er moet ook worden overwogen of de tarieven in lijn zijn met de lokale economische omstandigheden en de behoeften van de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tarieven en percentages. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedatum. Echter, de financiële gevolgen van de kwijtscheldingsverordening zijn nog niet volledig SMART geformuleerd, aangezien de dekking nog niet is opgenomen in de begroting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen en het kostendekkingsplan vast te stellen, evenals de aanpassing van de verordening kwijtschelding.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners in het opstellen van de verordeningen. De participatie lijkt beperkt tot de publicatie van de verordeningen en tarieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële aspecten en kostendekkendheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn voornamelijk de verhoging van de tarieven met 3% inflatiecorrectie. De kosten van de verordening kwijtschelding, maximaal € 50.000, worden ten laste gebracht van de Algemene reserve, maar zijn nog niet in de begroting opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Kostendekkingsplan Inflatiecorrectie Afvalstoffenheffing Kwijtschelding Rioolheffing Legesverordening Forensenbelasting Onroerendezaakbelasting OmgevingswetVerfijning van de zoekopdracht:
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
M.H.M Hogenboom - PRO
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
J.M. Kol - CDA
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
J.M. Kol - CDA
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
J.M. Kol - CDA
M.H.M Hogenboom - PRO
Kelly Straver -
C.W. Zwaaneveld - D66
Agendapunt 11 Voorbereidingskrediet KC Noord en De Tweesprong (Sportpad)
Gemeenteraad Debatteert over Voorbereidingskrediet voor Uniek Masterplan Sportpad
De gemeenteraad overweegt een voorbereidingskrediet van € 1,91 miljoen beschikbaar te stellen voor de verdere uitwerking van de nieuwbouwplannen voor Kindcentrum Noord en De Tweesprong. Deze plannen maken deel uit van het Masterplan Sportpad, dat een integraal gebied wil ontwikkelen waar sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg samenkomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van afgelopen week werd er uitgebreid gedebatteerd over het voorstel om een voorbereidingskrediet van € 1,91 miljoen toe te kennen voor de verdere uitwerking van de nieuwbouwplannen voor Kindcentrum Noord en De Tweesprong. Dit project is een onderdeel van het ambitieuze Masterplan Sportpad, dat een unieke integratie van sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg in het hart van Roelofarendsveen, Oude Wetering en Nieuwe Wetering nastreeft.De raadsleden spraken hun steun uit voor het voorstel, maar hadden ook enkele kritische vragen en opmerkingen. De heer Van Leiden van het CDA uitte zijn zorgen over het tijdspad en vroeg zich af hoe de raad betrokken blijft bij de verdere ontwikkelingen. "Hoe worden wij daarin meegenomen?" vroeg hij. De heer Moren van de fractie Mooi Kaag en Braassem vroeg zich af waarom de infrastructuur pas later in het proces wordt behandeld. "Zou dat niet eerst moeten?" vroeg hij zich af, wijzend op de zorgen van omwonenden over verkeer en parkeren.
Mevrouw Straver van SVKB benadrukte het belang van goede communicatie met de omwonenden en vroeg naar de voortgang van de klankbordgroep. "Hoe worden de andere omwonenden die geen lid zijn van de klankbordgroep op de hoogte gehouden?" vroeg ze. De heer Van Dijk van de VVD sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van participatie: "Laten we elkaar vooral meenemen daarin."
Wethouder Van Egmond reageerde op de vragen en benadrukte de ambitie van het project. Hij verzekerde de raad dat er hard gewerkt wordt aan een energieneutraal ontwerp en dat er nauw samengewerkt wordt met alle betrokken partijen. "We gaan iets doen wat nog nooit is gedaan," aldus Van Egmond. Hij beloofde de raad op de hoogte te houden van de voortgang en gaf aan dat het schetsontwerp ter zijner tijd met de raad gedeeld zal worden.
De raadsleden besloten uiteindelijk dat het voorstel op de agenda van de gemeenteraad van 19 december 2022 kan worden geplaatst als hamerstuk. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in de richting van de realisatie van het Masterplan Sportpad, een project dat volgens velen uniek is in zijn soort.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een voorbereidingskrediet van € 1,91 miljoen beschikbaar te stellen voor de verdere uitwerking van de nieuwbouwplannen voor Kindcentrum Noord en De Tweesprong. Deze plannen maken deel uit van het Masterplan Sportpad, dat een integraal gebied wil ontwikkelen waar sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg samenkomen. Het krediet is bedoeld voor het uitwerken van het voorlopig, definitief en technisch ontwerp. Er is geheimhouding opgelegd op de bijlagen met investeringskosten tot de bouwwerkzaamheden zijn gegund. De bouwprijzen zijn gestegen door externe factoren, wat een risico vormt voor het budget. Er wordt gestreefd naar een energieneutraal gebouw en een gasloos zwembad. De plannen worden verder ontwikkeld met betrokkenheid van omwonenden en andere belanghebbenden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorbereidingskrediet definitief ontwerp KC Noord en De Tweesprong (Sportpad)". Het doel is om voorbereidingskredieten van € 955.000 voor zowel de nieuwbouw van Kindcentrum Noord als De Tweesprong beschikbaar te stellen. Deze kredieten zijn bedoeld om de volgende stappen in het ontwerp- en bouwproces te financieren, waaronder het selecteren van adviseurs en het uitwerken van verschillende ontwerpstadia. Het project maakt deel uit van het Masterplan Sportpad, dat een integrale ontwikkeling van sport, cultuur, onderwijs, wonen en zorg in Roelofarendsveen beoogt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en stappen voor de uitwerking van de plannen. Er is echter geheimhouding opgelegd op bepaalde financiële details, wat de transparantie beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het beschikbaar stellen van de voorbereidingskredieten en de geheimhouding van de bijlagen bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van aanzienlijke financiële middelen en de bekrachtiging van geheimhouding, wat politieke implicaties kan hebben voor transparantie en verantwoording.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over hoe de uiteindelijke doelen (zoals duurzaamheid) precies worden bereikt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorbereidingskredieten goed te keuren en de geheimhouding te bekrachtigen.
Participatie:
Er is sprake van participatie met omwonenden en andere belanghebbenden via bijeenkomsten en een klankbordgroep. Er zijn plannen voor verdere participatie tijdens de ontwerpfases.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk aspect, met de nadruk op een energieneutraal gebouw en een gasloos zwembad. Dit is relevant gezien de huidige milieudoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een voorbereidingskrediet van € 1,91 miljoen, gedekt door de stelpost Sportpad. De structurele kapitaallasten bedragen € 75.560. Verdere financiële details zijn geheim.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Masterplan Sportpad Voorbereidingskrediet KC Noord De Tweesprong Nieuwbouw Architectenbureau Venhoeven CS Energieconcept Ontwerpbestemmingsplan Participatiebijeenkomst Energieneutraal gebouwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Integrale Kindcentra (IKC)". Het voorstel bundelt informatie over de ontwikkeling van Integrale Kindcentra in de gemeente Kaag en Braassem. Het document bespreekt de noodzaak van modernisering van verouderde schoolgebouwen en de ambitie om in elke kern een IKC te ontwikkelen. Het beschrijft de financieringsstructuur, de rolverdeling tussen gemeente en schoolbesturen, en de voortgang van verschillende IKC-projecten. Ook worden specifieke uitdagingen en toekomstige plannen besproken, zoals de uitbreiding van bestaande centra en de ontwikkeling van nieuwe locaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het bieden van een overzicht van de huidige en geplande ontwikkelingen van IKC's. Het bevat gedetailleerde informatie over de financiering, rolverdeling, en specifieke projecten. Echter, het mist gedetailleerde financiële cijfers en concrete tijdlijnen voor sommige toekomstige projecten.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van voorbereidingskredieten en het nemen van besluiten over extra budgetten indien nodig. De raad wordt ook betrokken bij het bijstellen van begrotingen en het goedkeuren van aanbestedingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissingen nemen over de financiering van de IKC-projecten, inclusief het goedkeuren van extra budgetten. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van projecten en de aanpak van uitdagingen zoals ruimtegebruik en financiering bij kleinere scholen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke doelen en ambities beschrijft, ontbreken meetbare criteria en concrete tijdlijnen voor sommige projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde planning.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met ouders, sponsoren en lokale organisaties, wat wijst op een zekere mate van participatie. Echter, er is weinig informatie over formele participatieprocessen of inspraakmogelijkheden voor de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een reden voor de modernisering van schoolgebouwen, maar het voorstel biedt geen gedetailleerde informatie over specifieke duurzame maatregelen die worden genomen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat er aanzienlijke financiële investeringen nodig zijn voor de bouw en renovatie van IKC's. Het beschrijft de financieringsstructuur, waarbij de gemeente de bouwkosten dekt en de kinderopvang huur betaalt. Er is echter een gebrek aan gedetailleerde financiële cijfers en een duidelijke dekking van de kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integrale Kindcentra (IKC) Onderwijshuisvesting Kinderopvang Nieuwbouw Samenwerking Duurzaamheid Financiering Exploitatie Renovatie BewegingsonderwijsVerfijning van de zoekopdracht:
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
Thea Wesselman
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
No. Name
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
No. Name
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
N.G. van Egmond - Wethouder
R. Möllers - VVD
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
No. Name
R. Möllers - VVD
Kelly Straver
R. Möllers - VVD
I.J.M. Bader - VVD
R. Möllers - VVD
Thea Wesselman
C.W. Zwaaneveld - D66
R. Möllers - VVD
02:05:07 - 02:05:23 - 02:06:18 - 02:07:41 - 02:09:23 - 02:12:16 - 02:15:24 - 02:18:31 - 02:19:20 - 02:20:59 - 02:23:06 - 02:23:27 - 02:23:56 - 02:24:05 - 02:25:33 - 02:25:49 - 02:27:29 - 02:28:28 - 02:28:51 - 02:32:12 - 02:34:10 - 02:34:42 - 02:35:28 - 02:35:48 - 02:36:21 - 02:36:54 - 02:38:27 - 02:39:51