12-09-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
Astrid Heijstee-. Bolt
J.H.M. de Rijk - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
Ruud Van Der Star
Astrid Heijstee-. Bolt
F.J. Zoetendaal - Samen
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
J.H.M. de Rijk - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
Kelly Straver
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk
No. Name
No. Name
Ruud Van Der Star -
F.J. Zoetendaal - Samen
Kelly Straver -
J. Hoogendoorn - CDA
Peter Van Dijk -
Agendapunt 3 Mededelingen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
S.C. de Wagenaar - PRO
Astrid Heijstee-. Bolt
Onbekende spreker
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
R.A. van Seggelen - PRO
Astrid Heijstee-. Bolt
Peter Van Dijk
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
O.G.M. van Leijden - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
Sam Vijlbrief
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
O.G.M. van Leijden - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
R.A. van Seggelen - PRO
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
S.C. de Wagenaar - PRO
Onbekende spreker -
Peter Van Dijk -
Sam Vijlbrief -
Agendapunt 8 Beëdiging burgerlid
Theo Scherpenzeel Griffier
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
Agendapunt 9.a Ontwerpbestemmingsplan ‘Herenweg 161a, Rijnsaterwoude’
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om het bestemmingsplan voor Herenweg 161a in Rijnsaterwoude vast te stellen. Dit plan maakt het mogelijk om na de sloop van een bestaande schuur een nieuwe opslagloods te bouwen voor landbouwmechanisatie. Er is een planschadeovereenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken. De ruimtelijke inpasbaarheid van het plan is gewaarborgd en er zijn geen milieutechnische bezwaren. Het voorstel is om geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn gedekt. Omwonenden zijn geïnformeerd en hebben positief gereageerd. Er zijn geen risico's verbonden aan het voorstel en duurzaamheid is niet van toepassing.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan "Herenweg 161a Rijnsaterwoude". Het doel is om een publiekrechtelijk kader vast te stellen dat de sloop van een bestaande schuur en de bouw van een nieuwe opslagloods mogelijk maakt. Deze loods ondersteunt de bestaande landbouwmechanisatieactiviteiten. Er is een planschadeovereenkomst gesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken. Het plan is beoordeeld door de Omgevingsdienst West-Holland en er zijn geen milieutechnische belemmeringen gevonden. Er wordt voorgesteld geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief juridische en milieutechnische overwegingen, financiële afspraken en participatie-informatie.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen om geen exploitatieplan vast te stellen, gezien de financiële afspraken die al zijn gemaakt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het bestemmingsplan en de afwezigheid van een exploitatieplan, gebaseerd op de financiële en ruimtelijke overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete evaluatiecriteria (realistisch en tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
De initiatiefnemer heeft de omwonenden geïnformeerd en er zijn geen negatieve reacties of zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn leges van toepassing volgens de legesverordening. De financiële risico's zijn afgedekt door een planschadeovereenkomst met de initiatiefnemer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herenweg 161a Opslagloods Landbouwmechanisatie Ruimtelijke inpasbaarheid Planschadeovereenkomst Omgevingsdienst West-Holland Milieutechnische aspecten Exploitatieplan ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.b Zienswijze ontwerp Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek
Samenvatting
De gemeenteraden van de drie Rijnstreekgemeenten overwegen een ontwerpwijziging van de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek. Deze wijziging breidt de samenwerking uit op het gebied van maatschappelijke zorg, waarbij Alphen aan den Rijn als centrumgemeente fungeert. De wijziging past binnen de bestaande afspraken en brengt geen extra financiƫle verplichtingen met zich mee. Gemeenteraden kunnen een zienswijze indienen, waarmee ze hun mening over de wijziging kunnen geven. De colleges van burgemeester en wethouders zullen de zienswijzen beoordelen en eventueel de regeling aanpassen. Het doel is om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren en de samenwerking binnen de regio te versterken. De gemeenteraden worden gevraagd om in oktober 2022 hun standpunt kenbaar te maken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Zienswijze ontwerp Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek (uitbreiding taken)
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze ontwerp Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek (uitbreiding taken)." Het doel is om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren door de samenwerking in het sociaal domein in de Rijnstreek uit te breiden. Alphen aan den Rijn wordt aangewezen als centrumgemeente voor de uitvoering van maatschappelijke zorgtaken. De wijziging van de Centrumregeling omvat ook de opname van taken zoals Ondersteuning met wonen en Opvang. De wijziging is in lijn met de Wet gemeenschappelijke regelingen en brengt geen financiële verplichtingen met zich mee.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, de redenen voor de wijziging, en de gevolgen van de wijziging duidelijk uiteenzet. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de juridische en administratieve context.
Rol van de raad:
De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen over de ontwerpwijziging van de Centrumregeling. Dit versterkt hun controlerende rol en geeft hen de kans om bij te sturen indien nodig.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen. Dit kan gebaseerd zijn op hun beoordeling van de voorgestelde wijzigingen en hun impact op de gemeentelijke autonomie en samenwerking binnen het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de samenwerking en de impact op de dienstverlening zijn niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen. Indien geen zienswijze wordt ingediend, wordt de wijziging zonder verdere aanpassingen doorgevoerd.
Participatie:
Er is beperkte participatie van de raad in de vorm van het indienen van een zienswijze. Er is geen bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De wijziging van de Centrumregeling zelf heeft geen directe financiële gevolgen. De financiële consequenties van de uitvoering van de taken zijn vastgelegd in de onderliggende Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek Gemeenschappelijke regeling Maatschappelijke zorg Zienswijze Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Alphen aan den Rijn Participatiewet Dienstverleningsovereenkomst (DVO)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.c Benoemen nieuwe leden werkgeverscommissie
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om twee nieuwe leden te benoemen voor de werkgeverscommissie. De voorgestelde kandidaten zijn Evert Henrotte van PRO Kaag en Braassem en Thijs Mooren van Mooi Kaag en Braassem. Dit besluit is nodig omdat Sandra de Wagenaar haar lidmaatschap wil beƫindigen. Henrotte wordt voorgedragen als opvolger en Mooren wordt toegevoegd omdat hij als onafhankelijk raadslid verdergaat. De commissie kiest zelf een voorzitter uit haar leden. Deze benoemingen zorgen ervoor dat de commissie weer compleet is, volgens de geldende verordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming nieuwe leden werkgeverscommissie". Het voorstel beoogt de benoeming van twee nieuwe leden, E.H. (Evert) Henrotte en M.J.H. (Thijs) Mooren, in de werkgeverscommissie van de gemeenteraad van Kaag en Braassem. Dit is noodzakelijk omdat een huidig lid, S.C. (Sandra) de Wagenaar, haar lidmaatschap heeft beëindigd. Henrotte wordt voorgedragen als opvolger, terwijl Mooren wordt toegevoegd omdat hij als onafhankelijk raadslid verdergaat. De benoeming zorgt ervoor dat de commissie weer voltallig is, conform de Verordening werkgeverscommissie griffie Kaag en Braassem 2011.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de voorgestelde kandidaten en de procedure voor benoeming beschrijft. Het verwijst naar de relevante verordening, wat de juridische basis van het voorstel ondersteunt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de benoemingen van de nieuwe leden van de werkgeverscommissie goed te keuren. Dit is een formele stap die nodig is om de commissie weer compleet te maken.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en procedurele aangelegenheid betreft. De raad moet echter wel instemmen met de voorgestelde kandidaten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van twee specifieke personen. Het is relevant en tijdgebonden, maar er zijn geen specifieke tijdslijnen genoemd voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde kandidaten, E.H. Henrotte en M.J.H. Mooren, te benoemen als leden van de werkgeverscommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van de benoeming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne organisatorische kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat suggereert dat de benoeming van de nieuwe leden geen extra kosten met zich meebrengt of dat deze binnen het bestaande budget worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgeverscommissie Benoeming Leden Voorzitter Onafhankelijk raadslid Verordening Voltallig Opvolger Toevoeging Lidmaatschap beëindigenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.d Controleprotocol 2022
Gemeenteraad Kaag en Braassem Stemt in met Nieuw Controleprotocol
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft ingestemd met het Controleprotocol 2022, dat richtlijnen biedt voor de controle van de jaarrekening van de gemeente. Het protocol, dat jaarlijks wordt geƫvalueerd, legt de verantwoordelijkheid voor de rechtmatigheidsverantwoording bij het college van burgemeester en wethouders.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om het Controleprotocol 2022 vast te stellen. Dit protocol geeft richtlijnen aan de accountant voor de controle van de jaarrekening van de gemeente. Het normenkader 2022, dat de basis vormt voor deze controle, moet ook worden vastgesteld en kan door het college van burgemeester en wethouders worden geactualiseerd indien nodig. Vanaf 2023 zal de accountant alleen een oordeel geven over de getrouwheid van de jaarrekening, terwijl het college verantwoordelijk wordt voor de rechtmatigheidsverantwoording. De gemeenteraad zal hierover in gesprek gaan met het college. Er zijn geen kosten verbonden aan de vaststelling van het Controleprotocol, en het protocol geldt voor ƩƩn jaar. Evaluatie vindt plaats bij de vaststelling van het nieuwe protocol in 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Controleprotocol 2022
Titel en Samenvatting:
- Titel: Controleprotocol 2022
- Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het Controleprotocol 2022 en het bijbehorende normenkader voor de accountantscontrole van de jaarrekening van de gemeente Kaag en Braassem. Het protocol biedt richtlijnen voor de reikwijdte van de controle, de normstellingen en de goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Het college van burgemeester en wethouders krijgt de bevoegdheid om het normenkader te actualiseren. Vanaf 2023 zal de rechtmatigheidscontrole door het college worden uitgevoerd, waarbij de accountant alleen de getrouwheid van de jaarrekening beoordeelt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke beslispunten en onderbouwing bevat. Het verwijst naar relevante wet- en regelgeving en biedt een duidelijk kader voor de accountantscontrole.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het Controleprotocol en het normenkader. Daarnaast heeft de raad een toezichthoudende rol bij de evaluatie van de rechtmatigheidsverantwoording.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het college de bevoegdheid krijgt om het normenkader te actualiseren. Dit impliceert vertrouwen in het college om adequaat in te spelen op nieuwe wetgeving met financiële impact.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete actiepunten voor de evaluatie van de interne beheersing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstige veranderingen in de rechtmatigheidscontrole vereisen aandacht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het Controleprotocol 2022 en het normenkader vast te stellen en het college te mandateren voor de actualisatie van het normenkader.
Participatie:
Participatie is niet aan de orde in dit voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controlemechanismen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de vaststelling van het Controleprotocol. Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmaatregelen, wat passend is gezien de aard van het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol Normenkader Accountant Rechtmatigheidscontrole Jaarrekening Getrouwheid Financiële organisatie Verordening Accountantscontrole College van burgemeester en wethouders (B&W)Verfijning van de zoekopdracht:
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
Agendapunt 10 Regionaal Risicoprofiel 2023-2026
Digitale Afhankelijkheid Veroorzaakt Splitsing in Gemeenteraad over Regionaal Risicoprofiel
De Veiligheidsregio Hollands Midden staat op het punt om een nieuw Regionaal Risicoprofiel voor 2023-2026 vast te stellen. Dit profiel helpt bij het identificeren van risico's zoals klimaatverandering, energietransitie, verdichting en hyperconnectiviteit. Gemeenteraden kunnen hun wensen voor het Regionaal Beleidsplan kenbaar maken. Tijdens een recent debat ontstond er echter verdeeldheid over de prioriteiten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een recent debat over het Regionaal Risicoprofiel van de Veiligheidsregio Hollands Midden, dat de risico's voor de periode 2023-2026 in kaart brengt, ontstond er een levendige discussie in de gemeenteraad. De voorgestelde aanjagers van de veiligheidsregio, waaronder energietransitie, klimaatverandering, verdichting en hyperconnectiviteit, werden door sommige raadsleden ter discussie gesteld.Een opvallend punt van discussie was de prioriteit van verdichting als aanjager. "Wij willen graag de verdichting vervangen door digitale afhankelijkheid," stelde een raadslid. "Digitale systemen kunnen door storingen of moedwillige acties verstoord worden, en dat is een risico dat alle 18 gemeenten raakt."
D66-raadslid Zwanenveld was het daar niet mee eens en benadrukte het belang van de expertise van de veiligheidsregio: "De veiligheidsregio maakt een weging op basis van een totaaloverzicht van de risico's voor alle 18 gemeenten. Het is dubieus om dat op basis van een paar avonden bij te stellen."
De discussie werd verder aangescherpt door de opmerking van een ander raadslid: "Hyperconnectiviteit zweeft als een paraplu over alles heen. Het zou raar zijn als je digitale afhankelijkheid niet meeneemt."
Ondanks de verdeeldheid werd het amendement om digitale afhankelijkheid als prioriteit toe te voegen aangenomen met 13 stemmen voor en 5 tegen. Dit betekent dat het Raadsvoorstel, inclusief het amendement, nu is aangenomen met 16 stemmen voor en 2 tegen.
De burgemeester reageerde op het debat door te benadrukken dat de veiligheidsregio al aandacht heeft voor digitale afhankelijkheid, maar dat verdichting ook een belangrijke aanjager blijft. "Het voorstel van het college zou zijn om digitale afhankelijkheid als extra aanjager mee te nemen," aldus de burgemeester.
Het debat toont aan dat de gemeenteraad verdeeld is over de prioriteiten binnen het Regionaal Risicoprofiel. De uiteindelijke beslissing ligt nu bij het bestuur van de veiligheidsregio, dat de input van alle 18 gemeenten zal wegen bij het opstellen van het Regionaal Beleidsplan.
Samenvatting
De Veiligheidsregio Hollands Midden staat op het punt om een nieuw Regionaal Risicoprofiel voor 2023-2026 vast te stellen. Dit profiel helpt bij het identificeren van risico's in de regio en omliggende gebieden, zoals klimaatverandering, energietransitie, verdichting en hyperconnectiviteit. Gemeenteraden krijgen de kans om hun wensen voor het Regionaal Beleidsplan kenbaar te maken. Het risicoprofiel vormt de basis voor strategische beleidskeuzes en risicocommunicatie. Er worden geen directe financiƫle gevolgen verwacht, en de uitvoering van het beleidsplan zal binnen de bestaande begroting plaatsvinden. Consultatieronden voor gemeenteraadsleden zijn gepland, en het streven is om het risicoprofiel in september 2022 bij alle gemeenteraden te agenderen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Hollands Midden 2023-2026". Het doel is om inzicht te bieden in de risico's binnen de regio en omliggende gebieden, zodat de veiligheidsregio strategische beleidsbeslissingen kan nemen. Het risicoprofiel identificeert belangrijke aanjagers zoals energietransitie, klimaatverandering, verdichting en hyperconnectiviteit, die prioriteit moeten krijgen in het Regionaal Beleidsplan. Gemeenteraden worden uitgenodigd om hun wensen kenbaar te maken voor de prioriteiten in het beleidsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de context, doelen en processen. Het biedt een uitgebreide basis voor besluitvorming en participatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om wensen en prioriteiten kenbaar te maken voor het Regionaal Beleidsplan, gebaseerd op het risicoprofiel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke risico's en aanjagers prioriteit krijgen in het beleidsplan, rekening houdend met lokale en regionale belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en processen. Het is tijdgebonden met een vierjarige cyclus. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten welke prioriteiten en wensen zij willen communiceren aan het bestuur van de veiligheidsregio voor opname in het beleidsplan.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van consultatieronden voor gemeenteraadsleden, wat betrokkenheid en input van lokale overheden bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor energietransitie en klimaatverandering als aanjagers van risico's.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële implicaties verwacht. De uitvoering van het beleidsplan zal binnen de bestaande begroting plaatsvinden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Hollands Midden Energietransitie Klimaatverandering Verdichting Hyperconnectiviteit Risicoanalyse Capaciteitenanalyse Wet veiligheidsregio’s (Wvr) BeleidsplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Regionaal Risicoprofiel 2023-2026". Het voorstel richt zich op het aanpassen van de prioriteiten binnen het Regionaal Beleidsplan van de veiligheidsregio. De indieners willen dat naast de bestaande aanjagers - Energietransitie, Klimaatverandering, en Hyperconnectiviteit - ook Digitale afhankelijkheid als prioriteit wordt opgenomen. Dit is omdat digitale afhankelijkheid een groeiend risico vormt voor alle gemeenten, in tegenstelling tot verdichting, dat niet overal speelt. Het amendement benadrukt dat digitale systemen kwetsbaar zijn voor storingen en aanvallen, wat kan leiden tot maatschappelijke ontwrichting.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie waarom Digitale afhankelijkheid als prioriteit moet worden opgenomen. Het biedt een duidelijke toelichting en context voor de voorgestelde wijziging.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijziging in de prioriteiten van het Regionaal Beleidsplan wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de prioriteiten die de veiligheidsregio moet hanteren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de focus willen verleggen naar Digitale afhankelijkheid als een prioritaire aanjager, naast de bestaande aanjagers. Dit vraagt om een afweging van de risico's en belangen van de verschillende gemeenten binnen de regio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist concrete meetbare doelen (SMART). Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen of specifieke acties beschreven. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen en daarmee Digitale afhankelijkheid als prioriteit toevoegen aan het Regionaal Beleidsplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aanjagers Energietransitie en Klimaatverandering. Het amendement zelf legt echter de nadruk op Digitale afhankelijkheid, wat minder direct met duurzaamheid te maken heeft.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Energietransitie Klimaatverandering Hyperconnectiviteit Digitale afhankelijkheid Aanjagers Ondermijning Digitale ontwrichting BeleidsplanVerfijning van de zoekopdracht:
J.H.M. de Rijk - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
H.H.T. Bax - Samen
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
H.H.T. Bax - Samen
Astrid Heijstee-. Bolt
R.A. van Seggelen - PRO
Astrid Heijstee-. Bolt
I.J.M. Bader - VVD
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
H.H.T. Bax - Samen
Astrid Heijstee-. Bolt
J.H.M. de Rijk - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
J.H.M. de Rijk - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
C.W. Zwaaneveld - D66
R.A. van Seggelen - PRO
R.A. van Seggelen - PRO
I.J.M. Bader - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
J.H.M. de Rijk - CDA
C.W. Zwaaneveld - D66
H.H.T. Bax - Samen
R.A. van Seggelen - PRO
I.J.M. Bader - VVD
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
No. Name
No. Name
Agendapunt 11 Voorbereidingskredieten uitbreiding Kaskade (niet in stemming gebracht maar afgevoerd van de agenda)
Gemeenteraad Roelofarendsveen in Spagaat over Uitbreiding Brede School Kaskade
De gemeenteraad van Roelofarendsveen staat voor een belangrijke beslissing: het al dan niet goedkeuren van voorbereidingskredieten voor de uitbreiding van de Brede School Kaskade. De groei van het aantal leerlingen vraagt om een snellere uitbreiding dan verwacht, maar de raad is verdeeld over de aanpak.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om ⬠300.000 beschikbaar te stellen voor de plankosten van de uitbreiding van het schoolgebouw en ⬠142.000 voor de aanpassing van de openbare ruimte rondom Kaskade uitgebreid besproken. De noodzaak voor extra onderwijshuisvesting en parkeerplaatsen is duidelijk, maar de weg naar een besluit blijkt hobbelig.Meneer Van Dijk van de VVD uitte zijn zorgen over de financiële risico's en de onzekerheden rondom de leerlingenaantallen. "We moeten zeker weten dat we geen spijt krijgen van deze beslissing, vooral in financiële zin," benadrukte hij. Hij pleitte voor een grondiger onderzoek naar alternatieve scenario's en vroeg zich af of de raad niet te laat betrokken is bij het proces.
De heer Zoetendal van Samen voor Kaag en Braassem deelde deze zorgen en benadrukte het belang van tijdig anticiperen op werkelijke kosten. "We willen weten of er mogelijkheden zijn voor semi-permanente bouw om tijd te winnen," stelde hij voor.
Aan de andere kant van het debat stond de heer Zwanenveld van D66, die het belang van een rijke schooldag voor kinderen benadrukte. "Meer schoolruimte is fijn, vooral als de gebruikers zeggen dat dit de oplossing is die zij voor ogen hebben," aldus Zwanenveld. Hij waarschuwde echter voor het doorkruisen van het participatieproces met te veel vragen vanuit de raad.
De wethouder, de heer Van Egmond, probeerde de zorgen van de raad weg te nemen door te benadrukken dat de leerlingengroei structureel is en dat de gemeente verantwoordelijk is voor de onderwijshuisvesting. "We hebben een gezamenlijke keuze gemaakt met onze partners en zien dit als de beste oplossing," legde hij uit.
Toch bleek de raad niet overtuigd. Mevrouw De Rijk van het CDA stelde voor om de partners en een architect uit te nodigen voor een gesprek met de raad om meer duidelijkheid te krijgen. "We moeten met z'n allen op zoek naar de beste weg," zei ze.
Uiteindelijk besloot de raad het voorstel van de agenda te halen en het college de opdracht te geven om met aanvullende informatie en scenario's te komen. De urgentie van de uitbreiding blijft echter hoog, en de raad zal snel opnieuw moeten beslissen over de toekomst van de Brede School Kaskade.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om voorbereidingskredieten beschikbaar te stellen voor de uitbreiding van de Brede School Kaskade in Roelofarendsveen. Door een snellere toename van het aantal leerlingen is deze uitbreiding eerder nodig dan verwacht. Er wordt gedacht aan een krediet van ⬠300.000 voor de plankosten van de uitbreiding van het gebouw en ⬠142.000 voor de aanpassing van de openbare ruimte rondom Kaskade. De uitbreiding moet voorzien in voldoende onderwijshuisvesting en extra parkeerplaatsen. De gemeente is verantwoordelijk voor de onderwijshuisvesting en werkt samen met Stichting MeerWonen, de eigenaar van het pand, en andere betrokken partijen. Er zijn risico's, zoals stijgende bouwkosten en de noodzaak voor tijdelijke voorzieningen als de capaciteit niet op tijd wordt uitgebreid. De plannen moeten voldoen aan duurzaamheidseisen en er wordt participatie met omwonenden georganiseerd om draagvlak te creëren. Na goedkeuring van de kredieten door de raad, kunnen de werkzaamheden formeel starten.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Uitbreiding Kaskade Capaciteit leerlingen Locatie Bakker-Turk Kinderopvang Waterpartij Uitbreidingskosten Verkeersgeneratie Mobiliteit Panne kooiVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Uitbreiding Kaskade Leerlingbezetting Leerlingcapaciteit Leerlingprognose Kostendekkende huur Parkeerplaatsen Verkeersveiligheid Duurzaamheid KlimaatadaptatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Voorbereidingskredieten uitbreiding Kaskade". Het doel is om voorbereidingskredieten beschikbaar te stellen voor de uitbreiding van de Brede School Kaskade in Roelofarendsveen. Door een snellere toename van het aantal leerlingen is uitbreiding eerder noodzakelijk dan verwacht. Het voorstel vraagt om €300.000 voor de uitbreiding van het gebouw en €142.000 voor de aanpassing van de openbare ruimte. De gemeente is verantwoordelijk voor de onderwijshuisvesting en werkt samen met Stichting MeerWonen en andere betrokken partijen om de plannen te realiseren. Participatie met omwonenden en gebruikers is gepland om draagvlak te creëren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële ramingen en een overzicht van de benodigde stappen. Er is echter geheimhouding op bepaalde bijlagen, wat de transparantie beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van de voorbereidingskredieten en later over de uitvoeringskredieten. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële middelen en het toezicht houden op de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van onderwijshuisvesting en de financiële toewijzing binnen de begroting. Er moet ook worden nagedacht over de balans tussen snelheid van uitvoering en zorgvuldige participatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de exacte duurzaamheidsmaatregelen en de volledige dekking van de kosten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorbereidingskredieten goed te keuren en later de uitvoeringskredieten te evalueren.
Participatie:
Er is een plan voor participatie met omwonenden en gebruikers om input te verzamelen en draagvlak te creëren. Dit is essentieel voor het succes van het project.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de uitbreiding moet voldoen aan de duurzaamheidseisen van het Bouwbesluit. Er is echter weinig detail over specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten voorbereidingskosten van €442.000. De dekking komt deels uit de Richtnota 2023, maar er is een risico op hogere kosten door stijgende bouwprijzen. Verdere financiering kan nodig zijn, afhankelijk van de uiteindelijke kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitbreiding Kaskade Voorbereidingskrediet Onderwijshuisvesting Leerlingentoename Openbare ruimte Parkeerbehoefte Structuurontwerp MeerWonen Participatie DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Astrid Heijstee-. Bolt
Ruud Van Der Star
Astrid Heijstee-. Bolt
F.J. Zoetendaal - Samen
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
J.H.M. de Rijk - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
Ruud Van Der Star
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
J.H.M. de Rijk - CDA
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
J.H.M. de Rijk - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
N.G. van Egmond - Wethouder
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Peter Van Dijk
Astrid Heijstee-. Bolt
Ruud Van Der Star
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
F.J. Zoetendaal - Samen
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
J.H.M. de Rijk - CDA
J.H.M. de Rijk - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
Ruud Van Der Star
Astrid Heijstee-. Bolt
Ruud Van Der Star
F.J. Zoetendaal - Samen
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Sam Vijlbrief
Astrid Heijstee-. Bolt
F.J. Zoetendaal - Samen
Astrid Heijstee-. Bolt
O.G.M. van Leijden - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
I.J.M. Bader - VVD
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
I.J.M. Bader - VVD
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
O.G.M. van Leijden - CDA
Sam Vijlbrief
F.J. Zoetendaal - Samen
J.H.M. de Rijk - CDA
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
M.H.M Hogenboom - PRO
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
M.H.M Hogenboom - PRO
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
F.J. Zoetendaal - Samen
Astrid Heijstee-. Bolt
J.H.M. de Rijk - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
J.H.M. de Rijk - CDA
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt -
01:00:28 - 01:04:19 - 01:05:45 - 01:09:14 - 01:09:52 - 01:11:16 - 01:11:31 - 01:11:49 - 01:13:52 - 01:15:36 - 01:17:31 - 01:23:04 - 01:24:37 - 01:25:09 - 01:28:12 - 01:28:54 - 01:29:36 - 01:30:00 - 01:35:15 - 01:35:38 - 01:39:24 - 01:39:41 - 01:40:04 - 01:40:51 - 01:42:00 - 01:42:07 - 01:46:34 - 01:47:14 - 01:48:01 - 01:49:33 - 01:50:38 - 01:53:01 - 01:54:06 - 01:54:43 - 01:56:12 - 01:56:38 - 01:59:18 - 02:00:32 - 02:01:19 - 02:02:06 - 02:02:35 - 02:06:46 - 02:07:05 - 02:07:32 - 02:08:39 - 02:08:55 - 02:09:52 - 02:11:19 - 02:15:30 - 02:15:41 - 02:17:17 - 02:17:40 - 02:18:34 - 02:19:18 - 02:20:12 - 02:20:59 - 02:21:17 - 02:21:54 - 02:22:00 - 02:22:54 - 02:23:53 - 02:39:08
N.G. van Egmond - Wethouder
Peter Van Dijk -
Agendapunt 12 Besluit op bezwaren vestiging voorkeursrecht (Wvg) op locatie Braassemerland GEM: Waterpark (fases 7, 8 en 9) te Roelofarendsveen
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt om het gemeentelijk voorkeursrecht te handhaven op een locatie in Braassemerland, Roelofarendsveen. Dit recht zou de gemeente meer controle geven over de grondontwikkeling en prijsstijgingen tegengaan. Er zijn bezwaren ingediend tegen dit besluit, maar de commissie voor de bezwaarschriften adviseert om deze bezwaren ongegrond te verklaren. Ook wordt geadviseerd om geen proceskostenvergoeding toe te kennen aan de bezwaarmakers. De gemeenteraad moet nog beslissen of zij dit advies overneemt. Als de raad instemt, blijven de huidige besluiten van kracht en worden de bezwaarmakers hierover geĆÆnformeerd. Ze kunnen dan nog in beroep gaan bij de rechtbank.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Besluit op bezwaren vestiging voorkeursrecht (Wvg) op locatie Braassemerland GEM: Waterpark (fases 7, 8 en 9) te Roelofarendsveen". Het doel is om de bezwaren tegen de vestiging van het gemeentelijk voorkeursrecht op deze locatie ongegrond te verklaren, conform het advies van de commissie voor de bezwaarschriften. Dit voorkeursrecht versterkt de regierol van de gemeente, verbetert haar positie op de grondmarkt en voorkomt prijsopdrijving. Het voorstel omvat ook het afwijzen van een verzoek om proceskostenvergoeding.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijke samenvatting geeft van de situatie, de bezwaren en het advies van de commissie. Het bevat ook de juridische context en de stappen die zijn ondernomen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet volgen van het advies van de commissie voor de bezwaarschriften. Dit houdt in dat de raad de bezwaren ongegrond verklaart en het voorkeursrecht in stand houdt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van de commissie en het in stand houden van het voorkeursrecht, of het heroverwegen van het besluit in het licht van de bezwaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de juridische stappen en de uitkomst (het in stand houden van het voorkeursrecht). Het is relevant en tijdgebonden, gezien de deadlines voor beroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de bezwaren ongegrond te verklaren en het verzoek om proceskostenvergoeding af te wijzen, conform het advies van de commissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een hoorzitting is geweest waar bezwaarmakers hun standpunten konden toelichten, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op juridische en economische aspecten.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel, behalve de afwijzing van het verzoek om proceskostenvergoeding. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt worden, maar dit lijkt ook niet van toepassing gezien de afwijzing van de proceskostenvergoeding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorkeursrecht Bezwaren Braassemerland Grondmarkt Proceskostenvergoeding Woningbouwlocatie Commissie voor de bezwaarschriften Eigendomsrecht Ontwikkeling BestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Verlenging contract accountant
Gemeenteraad verlengt contract met Baker Tilly: "Geen twijfel aan onze accountant"
De gemeenteraad heeft besloten het contract met Baker Tilly N.V. te verlengen voor de controle van de jaarrekeningen van 2022 en 2023. Het voorstel werd aangenomen met een ruime meerderheid, ondanks een amendement van de VVD dat pleitte voor een kortere verlenging.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de verlenging van het contract met Baker Tilly N.V. centraal. De accountant, die eerder al de jaarrekeningen van 2020 en 2021 controleerde, kreeg opnieuw het vertrouwen van de raad voor de komende twee jaar. Het contract, ter waarde van ⬠65.000 per jaar, werd met 15 stemmen voor en 3 tegen aangenomen.De discussie begon met een amendement van de VVD, die voorstelde om de controlewerkzaamheden slechts voor één jaar aan Baker Tilly op te dragen. "Wij willen de accountantsverklaring bij de jaarrekening van 2024 kritisch in de gaten houden," verklaarde de heer Van Dijk van de VVD. Het amendement kreeg echter weinig steun en werd met 14 stemmen tegen en slechts 4 voor verworpen.
De overige partijen, waaronder D66, het CDA, PRO, en SVKB, spraken hun vertrouwen uit in Baker Tilly. "Wij stemmen tegen het amendement omdat de wethouder zonder enig voorbehoud heeft aangegeven dat de rechtmatigheid is gecontroleerd," aldus de heer Zwanenveld van D66. Mevrouw De Rijk van het CDA voegde daaraan toe: "Het antwoord van de wethouder, die vandaag nog gecontroleerd heeft dat het klopt, geeft ons voldoende vertrouwen."
De wethouder benadrukte dat er geen risico's verbonden zijn aan de verlenging van het contract en dat duurzaamheid een belangrijk criterium was bij de selectie van de accountant. "Wij hebben geen enkele twijfel aan onze accountant," klonk het vanuit het college.
Met de verlenging van het contract met Baker Tilly N.V. zet de gemeenteraad een stap richting continuïteit en stabiliteit in de financiële controle. De samenwerking met de accountant wordt voortgezet, met de belofte van de raad om de resultaten nauwlettend te blijven volgen.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om het contract met Baker Tilly N.V. te verlengen voor de controle van de jaarrekeningen van 2022 en 2023. Het voorstel is om dit te doen voor een bedrag van ⬠65.000 per jaar. Baker Tilly is eerder benoemd voor de jaren 2020 en 2021, met een optie tot verlenging. De samenwerking is tot nu toe naar tevredenheid verlopen. De gemeenteraad moet volgens de Gemeentewet de accountant benoemen en is tevreden over de werkwijze van Baker Tilly. Er zijn geen risico's verbonden aan de verlenging en duurzaamheid is een belangrijk criterium geweest bij de selectie van de accountant. Het besluit moet nog worden genomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verlenging contract accountant." Het voorstel betreft de verlenging van het contract met Baker Tilly N.V. voor de controle van de jaarrekeningen van 2022 en 2023. De gemeenteraad had in juli 2020 Baker Tilly benoemd voor de controle van de jaarrekeningen van 2020 en 2021, met een optie tot verlenging. Van deze optie wordt nu gebruikgemaakt, gezien de tevredenheid over de samenwerking. De kosten bedragen € 65.000 per jaar, en dit bedrag is al opgenomen in de begroting. Duurzaamheid was een gunningscriterium bij de oorspronkelijke selectie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de intentie, kosten, en achtergrond van de verlenging beschrijft. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een beslissing te nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad heeft de wettelijke taak om de accountant te benoemen volgens artikel 213 van de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de verlenging van het contract met Baker Tilly. De raad moet beslissen of zij tevreden zijn met de huidige accountant en de voorgestelde verlenging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist enige details over de specifieke resultaten die verwacht worden van de accountant. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de verlenging van het contract met Baker Tilly voor de controle van de jaarrekeningen van 2022 en 2023.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technische en administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een van de gunningscriteria was bij de oorspronkelijke selectie van de accountant. De inschrijver moest zijn visie op duurzaamheid en de inspanningen op dat gebied aangeven.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: de kosten bedragen € 65.000 per jaar voor de controlewerkzaamheden. Dit bedrag is al opgenomen in de begroting, dus er zijn geen extra financiële lasten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verlenging contract Baker Tilly N.V. Jaarrekening Controlewerkzaamheden Gecertificeerde accountant Kosten Programma van eisen Duurzaamheid Offerte SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Astrid Heijstee-. Bolt
J.H.M. de Rijk - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
M.H.M Hogenboom - PRO
Astrid Heijstee-. Bolt
F.J. Zoetendaal - Samen
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
J.H.M. de Rijk - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
F.J. Zoetendaal - Samen
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
J.H.M. de Rijk - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Kelly Straver
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
Peter Van Dijk
Astrid Heijstee-. Bolt
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
Kelly Straver
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
Kelly Straver
Astrid Heijstee-. Bolt
Kelly Straver
Astrid Heijstee-. Bolt
Kelly Straver
Astrid Heijstee-. Bolt
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
Peter Van Dijk
Astrid Heijstee-. Bolt
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Astrid Heijstee-. Bolt
Peter Van Dijk
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
C.W. Zwaaneveld - D66
Astrid Heijstee-. Bolt
J. Hoogendoorn - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
J. Hoogendoorn - CDA
Astrid Heijstee-. Bolt
Kelly Straver
C.W. Zwaaneveld - D66
J. Hoogendoorn - CDA
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Peter Van Dijk
No. Name
Astrid Heijstee-. Bolt -
02:40:43 - 02:41:13 - 02:41:50 - 02:42:20 - 02:42:25 - 02:42:40 - 02:42:59 - 02:43:04 - 02:43:44 - 02:44:12 - 02:44:31 - 02:47:25 - 02:49:28 - 02:51:18 - 02:52:29 - 02:54:25 - 02:55:12 - 02:56:56 - 02:57:23 - 03:01:51 - 03:03:37 - 03:04:31 - 03:05:23 - 03:09:14 - 03:10:23 - 03:11:41 - 03:12:04 - 03:12:37 - 03:13:00 - 03:15:18 - 03:15:29 - 03:16:24 - 03:17:25 - 03:18:02 - 03:18:08
M.H.M Hogenboom - PRO
Agendapunt 13.a Motie Vreemd aan de orde van de Dag inzake Agrariërs
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een motie die aandacht vraagt voor de agrarische sector in de regio. Er is onrust ontstaan door de startnotitie van het Nationaal Programma Landelijk Gebied, vooral vanwege de impact van stikstof- en waterdoelen op lokale boeren. De raad wil lokale ondernemers en hun gezinnen ondersteunen en zoekt naar haalbare toekomstscenario's. Het voorstel roept het College op om samen met het Provinciebestuur de stikstofuitstoot van bedrijven in kaart te brengen en een eerlijk perspectief voor de landbouw te bieden. Er wordt gestreefd naar een integrale aanpak waarbij alle sectoren betrokken worden. De motie vraagt ook om gesprekken met deze sectoren voordat er advies wordt gegeven. De indieners van de motie zijn Samen voor Kaag en Braassem, PRO Kaag en Braassem en Mooi Kaag en Braassem.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "De agrariërs van Kaag en Braassem". Het doel van de motie is om de agrarische sector in Kaag en Braassem te ondersteunen in het licht van de regionale emissiereductie-doelen voor stikstof en de Kaderrichtlijn Water. De motie roept het College op om samen met het Provinciebestuur inzicht te krijgen in de stikstofuitstoot van lokale bedrijven en een eerlijk perspectief te bieden voor de landbouw. Er wordt gepleit voor een integrale aanpak waarbij alle sectoren betrokken worden en er wordt gestreefd naar innovatie en verduurzaming binnen de agrarische sector.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het de problemen en doelen duidelijk omschrijft. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde acties uitgevoerd moeten worden en welke tijdslijnen daarbij horen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk te stemmen over de aanneming ervan. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van de motie door het College.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de agrarische sector willen ondersteunen zoals voorgesteld, en of ze de voorgestelde integrale aanpak en samenwerking met het Provinciebestuur steunen. Er moet ook een keuze gemaakt worden over de prioriteit van verduurzaming en innovatie binnen de agrarische sector.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdslijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde acties is niet volledig onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het College de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door te stellen dat er met alle sectoren in gesprek moet worden gegaan en dat zij betrokken moeten worden bij het ontwikkelen van scenario’s.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in de motie, met een focus op innovatie en verduurzaming binnen de agrarische sector.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van de motie te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Agrariërs Stikstofuitstoot Emissiereductie-doelen Kaderrichtlijn Water Innovatie Verduurzaming Landbouw Natuur Provinciebestuur Haalbare scenario’sVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Stand van zaken Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied". Het document informeert de gemeenteraad over de voortgang van de Zuid-Hollandse aanpak binnen het Nationaal Programma Landelijk Gebied. Het programma richt zich op het behalen van (inter)nationale doelen voor natuur, klimaat en water, met een integrale benadering die ook mobiliteit en industrie omvat. Er wordt gewerkt aan een verdeling in kleinere deelgebieden om de betrokkenheid van stakeholders te bevorderen. De gemeente wordt gevraagd zich te verbinden aan het proces om tot een deelgebiedsprogramma te komen, terwijl verdere details van het Rijk worden afgewacht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel biedt een overzicht van de huidige stand van zaken en de richting waarin het programma zich beweegt. Echter, het mist specifieke details over de exacte doelstellingen en de financiële implicaties, aangezien deze afhankelijk zijn van verdere uitwerking door het Rijk.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd zich te verbinden aan het proces om tot een deelgebiedsprogramma te komen. Dit impliceert dat de raad betrokken zal zijn bij de besluitvorming en de afstemming van de verschillende opgaven binnen het programma.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over hoe zij de integrale benadering willen vormgeven, met name in de balans tussen natuur, klimaat, water, mobiliteit, industrie, energietransitie en woningbouw. Er moeten prioriteiten worden gesteld en afwegingen worden gemaakt tussen deze verschillende belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke doelstellingen en tijdlijnen ontbreken. Dit komt doordat de provincie wacht op verdere uitwerking van het Rijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van landelijke richtlijnen kan tot vertragingen leiden.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van korte lijnen met stakeholders, wat wijst op een participatieve aanpak. Echter, specifieke details over hoe participatie vorm krijgt, worden niet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op natuur, klimaat en een duurzaam perspectief voor de landbouw.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten worden gedekt, wat waarschijnlijk samenhangt met het wachten op verdere richtlijnen van het Rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied Stikstof Natuur Klimaat Water Energietransitie Woningbouwopgave Mobiliteit Industrie AgrariërsVerfijning van de zoekopdracht: