14-01-2019 Besluitvorming raad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 3 Mededelingen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 4 Afscheid de heer M. Doze en installatie raadslid de heer J. Hoogendoorn
Nieuwe Raadsperiode in Kaag en Braassem: Marcel Doze neemt afscheid, Johan Hoogendoorn treedt toe
Met het vertrek van Marcel Doze en de toetreding van Johan Hoogendoorn, begint een nieuw hoofdstuk voor de gemeenteraad van Kaag en Braassem. Tijdens een emotionele raadsvergadering werd Doze bedankt voor zijn jarenlange inzet, terwijl Hoogendoorn officieel werd verwelkomd als nieuw raadslid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 14 januari 2019 stond de wisseling van de wacht centraal. Marcel Doze, die sinds 2014 actief was als raadslid voor het CDA, nam afscheid. Anja de Rijk, fractievoorzitter van het CDA, sprak lovende woorden over Doze: "Vanaf dag één heb jij je kennis, kunde en vooral je tact en overzicht ingezet en met ons gedeeld. Dit heeft de Raad en onze fractie veel gebracht."Doze, die zijn zetel geruisloos wilde overdragen aan Johan Hoogendoorn, werd geprezen voor zijn betrokkenheid en integriteit. De voorzitter van de raad voegde daaraan toe: "Je droeg altijd positief bij aan het debat. Je luisterde goed, was heel integer in je opstelling en had ook een gezonde dosis humor."
Hoewel Doze zijn raadswerk neerlegt vanwege zijn drukke werkzaamheden, blijft hij als burgerraadslid betrokken bij het CDA. "Het leven zit vol met keuzes maken," zei Doze. "Soms moet je dit soort keuzes maken om weer verder te kunnen."
Na het afscheid van Doze was het tijd voor de installatie van Johan Hoogendoorn. De Commissie van Onderzoek van de Geloofsbrieven, onder leiding van Connie Punt, had de geloofsbrieven van Hoogendoorn onderzocht en in orde bevonden. "De benoemde voldoet aan alle in de gemeentewet gestelde eisen," aldus Punt.
Met instemming van de voltallige raad legde Hoogendoorn de belofte af om zijn functie naar eer en geweten te vervullen. Hiermee is de gemeenteraad van Kaag en Braassem weer compleet en kan de nieuwe raadsperiode van start gaan.
De vergadering eindigde met een applaus voor Doze en een warm welkom voor Hoogendoorn, die zich nu officieel raadslid mag noemen. De komende periode zal uitwijzen hoe Hoogendoorn zijn nieuwe rol zal invullen en welke bijdragen hij zal leveren aan de gemeenteraad.
Samenvatting
Op 14 januari 2019 staat de toelating van de heer J. Hoogendoorn als lid van de gemeenteraad van Kaag en Braassem op de agenda. De heer Doze heeft zijn raadslidmaatschap opgezegd, waardoor er een vacature is ontstaan. Het centraal stembureau heeft de heer Hoogendoorn benoemd als opvolger. Voordat hij officieel kan toetreden, moeten zijn geloofsbrieven worden goedgekeurd en moet de rapporteur verslag uitbrengen van het onderzoek. Daarna kan de heer Hoogendoorn de belofte afleggen om zijn functie te bekleden. Het doel is om weer een voltallige gemeenteraad te hebben.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toelating J. Hoogendoorn als lid gemeenteraad". Het voorstel betreft de toelating van de heer J. Hoogendoorn als nieuw lid van de gemeenteraad van Kaag en Braassem, namens het CDA. Dit is noodzakelijk geworden door het vertrek van de heer Doze, die zijn raadslidmaatschap heeft opgezegd. Het centraal stembureau heeft de heer Hoogendoorn benoemd, en hij heeft deze benoeming geaccepteerd. De toelating is afhankelijk van de goedkeuring van zijn geloofsbrieven en het afleggen van de belofte.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de context van de procedurele stappen die nodig zijn voor de toelating van een nieuw raadslid. Het beschrijft de aanleiding, de benoeming door het centraal stembureau, en de vereiste stappen voor toelating.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de geloofsbrieven van de heer Hoogendoorn te onderzoeken en, indien deze in orde zijn, zijn toelating als raadslid te bevestigen door middel van een stemming.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele kwestie betreft. De raad moet echter wel beslissen of de geloofsbrieven van de heer Hoogendoorn in orde zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie in bredere zin, aangezien het een standaardprocedure betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer Hoogendoorn toe te laten als lid van de gemeenteraad, mits zijn geloofsbrieven in orde zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gebruikelijk is bij een interne procedure zoals de toelating van een raadslid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve en procedurele kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de aard van de procedure. Eventuele kosten zouden binnen de reguliere budgetten voor raadsleden vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toelating J. Hoogendoorn CDA Vacature Raadslidmaatschap Benoeming Geloofsbrieven Belofte Centraal stembureau OpzeggingVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
M.E. Doze - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Conny Punt - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Onbekende spreker
Agendapunt 5 Installatie 2 burgerleden namens SvKB, Job de Jong en namens het CDA, Marcel Doze
Jongste burgerlid ooit geïnstalleerd in Kaag en Braassem
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Kaag en Braassem zijn twee nieuwe burgerleden benoemd. Job de Jong en Marcel Doze zullen de fracties van respectievelijk SvKB en het CDA versterken. De Jong heeft de eer om als jongste burgerlid ooit in de raad te worden geïnstalleerd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Kaag en Braassem stond de benoeming van twee nieuwe burgerleden op de agenda. Job de Jong, voorgesteld door de fractie van Samen voor Kaag en Braassem (SvKB), en Marcel Doze, voorgesteld door het CDA, werden zonder veel discussie benoemd. Beide kandidaten hebben aangetoond dat zij in de gemeente wonen en hebben hun nevenfuncties bekendgemaakt.De vergadering verliep soepel, met slechts een korte onderbreking voor een anekdote van mevrouw De Rijk. "Meneer De Jong doet zijn naam eer aan," grapte ze. "Hij vroeg zich af of hij het jongste raadslid was, en na wat onderzoek bleek dat hij drie maanden en één dag jonger is dan Sam Veldbrief. We installeren vanavond dus het jongste burgerlid ooit."
Na deze luchtige opmerking werden De Jong en Doze naar voren geroepen om de eed of belofte af te leggen. De ceremonie verliep volgens traditie, waarbij de nieuwe leden beloofden trouw te zijn aan de Grondwet en hun plichten naar eer en geweten te vervullen. "Ik verklaar en beloof dat ik om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen," klonk het plechtig.
Met de installatie van De Jong en Doze is de raad weer op volle sterkte. "Mooi, dat betekent dat onze Raad weer op volle kracht is en dat we verder kunnen gaan," concludeerde de voorzitter tevreden. De vergadering ging vervolgens verder met het volgende agendapunt, waarbij de focus lag op de weerstandsratio in het kader van 'Focus met ambitie'.
Samenvatting
Op een toekomstige raadsavond staat de benoeming van nieuwe burgerleden op de agenda. Het gaat om de heer J.J. (Job) de Jong voor de fractie van SvKB en de heer M.E. (Marcel) Doze voor de fractie van het CDA. Het doel is dat zij als burgerlid kunnen deelnemen aan raadsavonden en andere gemeentelijke activiteiten. Beide kandidaten hebben aangetoond dat zij in de gemeente wonen en hebben hun nevenfuncties bekendgemaakt. Tijdens de raadsvergadering zullen zij gevraagd worden om de eed of belofte af te leggen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming nieuwe burgerleden". Het voorstel betreft de benoeming van twee nieuwe burgerleden, de heer J.J. (Job) de Jong namens de fractie van SvKB en de heer M.E. (Marcel) Doze namens de fractie van het CDA. Het doel is dat deze heren als burgerleden kunnen deelnemen aan raadsavonden en andere gemeentelijke activiteiten. Zij hebben de benodigde documenten overlegd, waaronder bewijs van woonachtigheid en een overzicht van nevenfuncties. Tijdens de raadsvergadering zullen zij de eed of belofte afleggen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de benoeming van de burgerleden beschrijft, inclusief de vereiste documenten en de procedure voor de eedaflegging.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van de voorgestelde burgerleden goed te keuren en hen officieel te installeren tijdens de raadsvergadering.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is. De raad moet echter wel instemmen met de benoemingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming en de vereiste documenten. Het is tijdgebonden met de geplande raadsvergadering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer De Jong en de heer Doze te benoemen als burgerleden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers in het besluitvormingsproces, maar de benoeming van burgerleden zelf kan worden gezien als een vorm van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van personen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze eventueel gedekt worden. Dit is waarschijnlijk omdat de benoeming van burgerleden doorgaans geen significante financiële impact heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Onbekende spreker
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 6 Focus met Ambitie, weerstandsratio
Gemeente Kaag en Braassem: Debat over Weerstandsratio Verdeelt Raad
De gemeenteraad van Kaag en Braassem stond voor een belangrijke beslissing: het vaststellen van de weerstandsratio, een cruciaal getal dat de financiële gezondheid van de gemeente weerspiegelt. De keuze voor de hoogte van deze ratio zou directe gevolgen hebben voor de ambities en de begroting van de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat kwamen de verschillende fracties van de gemeenteraad bijeen om hun standpunten te delen over de gewenste weerstandsratio. De huidige ratio van 1,4 biedt een ruime veiligheidsmarge, maar het verlagen ervan zou financiële ruimte kunnen creëren voor nieuwe ambities. De raad moest kiezen uit vier opties: 0,8, 1,0, 1,2 of 1,4.Het CDA opende het debat met een pleidooi voor behoud van de huidige ratio van 1,4. "Een goed rentmeester zorgt ervoor dat toekomstige generaties ook kunnen profiteren van ons beheer," stelde mevrouw De Rijk van het CDA. Ze waarschuwde dat een lagere ratio de gemeente kwetsbaar zou maken voor financiële tegenvallers en de solvabiliteit zou aantasten.
De VVD sloot zich grotendeels aan bij het CDA en benadrukte het belang van gezonde overheidsfinanciën. "We moeten voorzichtig zijn met het verlagen van de weerstandsratio," aldus de VVD-fractie. Ze wezen op de noodzaak om voldoende ruimte in de begroting te reserveren voor onverwachte tegenvallers.
Aan de andere kant van het spectrum pleitte de fractie van Pro, samen met SVKB en D66, voor een ratio van 1,0. "We hebben de risico's goed in kaart gebracht en het is onzin om ze voor 140% af te dekken," betoogde meneer Van der Star van Pro. Ook D66 sloot zich hierbij aan en stelde dat een ratio van 1,0 voldoende zou zijn om de financiële risico's te dekken.
Na een intensieve discussie en een schorsing om de fracties de gelegenheid te geven hun standpunten te heroverwegen, werd uiteindelijk gestemd over de amendementen. Het voorstel van het CDA om de ratio op 1,4 te houden werd verworpen. Het amendement van Pro, SVKB en D66 om de ratio op minimaal 1,0 vast te stellen, werd met een meerderheid aangenomen.
De wethouder van Financiën, mevrouw Van der Wereld, reageerde tevreden op de uitkomst. "Het is belangrijk dat we realistisch begroten en ruimte creëren voor onze ambities," zei ze. Ze benadrukte dat de gemeente met deze ratio nog steeds voldoende weerbaar is tegen financiële tegenvallers.
Met de vaststelling van de weerstandsratio op 1,0 kan de gemeente Kaag en Braassem nu verder met het prioriteren van haar ambities en het doorvoeren van de noodzakelijke begrotingswijzigingen. Het debat heeft duidelijk gemaakt dat de raad bereid is om risico's te nemen, maar ook de noodzaak ziet om de financiële gezondheid van de gemeente te waarborgen.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem staat voor een financiële uitdaging en moet keuzes maken om de begroting structureel sluitend te houden. Er wordt een discussie gevoerd over het vaststellen van de weerstandsratio, die invloed heeft op de prioritering van ambities en de begrotingswijziging. De raad moet kiezen uit vier opties voor de hoogte van de weerstandsratio: 0,8, 1,0, 1,2 of 1,4. Momenteel staat de ratio op 1,4, wat een grote veiligheidsmarge biedt. Het verlagen van de ratio kan financiële ruimte creëren voor ambities. De risico’s zijn zorgvuldig gekwantificeerd en er is nog ruimte om belastinginkomsten te verhogen, hoewel dat niet de voorkeur heeft. Na het vaststellen van de ratio en prioriteiten, volgt een formele begrotingswijziging. Het is belangrijk om risico’s goed te blijven kwantificeren, vooral als de ratio wordt verlaagd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Focus met Ambitie, weerstandsratio
Samenvatting: Het voorstel richt zich op het vaststellen van een nieuwe weerstandsratio voor de gemeente Kaag en Braassem. De huidige ratio van 1,4 biedt een grote veiligheidsmarge, maar verlaagt de financiële ruimte voor gemeentelijke ambities. Het voorstel vraagt de raad om een keuze te maken uit vier opties (0,8, 1,0, 1,2, 1,4) voor de weerstandsratio, wat invloed heeft op de prioritering van ambities en de begrotingswijziging. Het doel is om de begroting structureel sluitend te houden en een gezond weerstandsvermogen te behouden, terwijl er ruimte wordt gecreëerd voor toekomstige ambities.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van het aanpassen van de weerstandsratio en de gevolgen daarvan. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële cijfers of een uitgebreide risicoanalyse, wat nuttig zou kunnen zijn voor een volledig geïnformeerde beslissing.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de weerstandsratio. Ze moeten een keuze maken uit de voorgestelde opties, wat directe gevolgen heeft voor de financiële strategie en prioritering van gemeentelijke ambities.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen welke weerstandsratio het beste de balans vindt tussen financiële zekerheid en ruimte voor ambities. Dit is een politieke keuze die de prioriteiten van de gemeente weerspiegelt, zoals het belang van financiële stabiliteit versus het realiseren van gemeentelijke projecten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de weerstandsratio, maar mist tijdgebonden elementen en gedetailleerde financiële implicaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer detail zou de realistische en tijdgebonden aspecten kunnen versterken.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen welke weerstandsratio wordt vastgesteld. Dit besluit heeft directe gevolgen voor de begrotingswijziging en de prioritering van ambities.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel impliceert dat een lagere weerstandsratio financiële ruimte kan creëren voor ambities. Er wordt echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van de gevolgen gepresenteerd. Het voorstel suggereert dat er onbenutte belastingcapaciteit is, maar het verhogen van belastingen is geen uitgangspunt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Weerstandsratio Begrotingswijziging Ambities Risico’s Financiële opgave Precario Risicoparagraaf Onbenutte belastingcapaciteit Veiligheidsmarge TrendanalyseVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Focus met ambitie, weerstandsratio" en stelt voor om het minimale weerstandsratio van de gemeente Kaag en Braassem vast te stellen op 1,4. Het CDA beargumenteert dat een hoger weerstandsratio de financiële stabiliteit van de gemeente verbetert door risico's beter op te vangen zonder directe belastingverhogingen of bezuinigingen. Dit zou ook ruimte bieden voor nieuwe initiatieven naast bestaande ambities.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het duidelijk aangeeft wat er gewijzigd moet worden en waarom. Echter, het mist gedetailleerde financiële analyses of scenario's die de impact van het verhogen van het weerstandsratio onderbouwen.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het voorgestelde weerstandsratio van 1,4 passend is voor de financiële strategie van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verhogen van het weerstandsratio, wat kan leiden tot meer financiële zekerheid, en het behouden van een lager ratio, wat mogelijk meer flexibiliteit biedt voor andere uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (vaststellen van een ratio van 1,4), maar mist tijdsgebonden elementen en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onderbouwing kan sterker.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en het weerstandsratio verhogen naar 1,4 of het huidige beleid handhaven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel impliceert dat een hoger weerstandsratio financiële stabiliteit biedt, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven. Het ontbreken van deze informatie kan een punt van zorg zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Weerstandsratio Solvabiliteit Financiële tegenvallers Belastingen Bezuinigingen Initiatieven Ambities Risico’s CDA GemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Focus met Ambitie, vaststellen weerstandsratio". Het stelt voor om de weerstandsratio van de gemeente Kaag en Braassem te verlagen van 1,4 naar 1,0. De huidige ratio van 1,4 biedt een grote veiligheidsmarge voor financiële risico's, maar door deze te verlagen, ontstaat er meer financiële ruimte voor het realiseren van ambities uit de samenwerkingsagenda. De indieners van het amendement zijn van mening dat de risico's al adequaat zijn opgenomen en financieel vertaald in de risicoparagraaf, waardoor een lagere ratio verantwoord is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de huidige situatie beschrijft, de voorgestelde wijziging en de reden voor deze wijziging. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke ambities die met de vrijgekomen middelen gerealiseerd kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de vaststelling van de weerstandsratio. Dit amendement vraagt de raad om een keuze te maken uit de voorgestelde opties en daarmee de financiële strategie van de gemeente te beïnvloeden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van een hoge veiligheidsmarge voor financiële risico's of het creëren van meer financiële ruimte voor gemeentelijke ambities. Dit vraagt om een afweging tussen financiële zekerheid en investeringsmogelijkheden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (verlagen van de ratio naar 1,0), maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke doelen voor de vrijgekomen middelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de impact van de verlaging op lange termijn is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het verlagen van de weerstandsratio naar 1,0, zoals voorgesteld in het amendement.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert dat er financiële ruimte ontstaat door de verlaging van de weerstandsratio, maar het specificeert niet hoe deze ruimte precies gedekt wordt of welke specifieke ambities ermee gefinancierd worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Weerstandsratio Risico's Begroting Veiligheidsmarge Financiële ruimte Ambities Samenwerkingsagenda Risicoparagraaf Realisatie OptiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Focus met Ambitie, Weerstandsratio" en is ingediend door de fractie van de VVD. Het stelt voor om een ondergrens vast te stellen voor de algemene reserve van de gemeente Kaag en Braassem, gelijk aan 15% van het totale lastenbedrag van de gemeentelijke begroting. Deze reserve mag alleen worden aangesproken voor onvoorzienbare, onuitstelbare en onvermijdelijke risico's, zonder dat dit ten koste gaat van beleidsuitvoering of de inwoners. Jaarlijks moet in de begroting de hoogte van deze ondergrens worden vermeld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de intentie en de voorwaarden voor het gebruik van de algemene reserve beschrijft. Echter, het mist gedetailleerde richtlijnen over hoe de ondergrens precies wordt berekend en welke specifieke criteria worden gehanteerd om risico's als onvoorzienbaar, onuitstelbaar en onvermijdelijk te classificeren.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te debatteren en uiteindelijk te beslissen of het wordt aangenomen. De raad moet ook toezien op de jaarlijkse rapportage van de ondergrens in de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het instellen van een ondergrens voor de algemene reserve wenselijk is en of de voorgestelde 15% een passend percentage is. Daarnaast moet de raad overwegen of de voorwaarden voor het aanspreken van de reserve voldoende bescherming bieden tegen financiële risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het percentage van de algemene reserve. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de criteria voor risico's, wat kan leiden tot interpretatieverschillen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de criteria voor risico's kunnen verduidelijking behoeven.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of afgewezen. Dit omvat het stemmen over de voorgestelde ondergrens en de voorwaarden voor het gebruik van de algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in de besluitvorming over de algemene reserve.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële stabiliteit en risicobeheer.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft directe financiële implicaties door het vaststellen van een ondergrens voor de algemene reserve. Er wordt echter niet aangegeven hoe eventuele tekorten in de reserve gedekt zouden moeten worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene reserve Weerstandsvermogen Ondergrens Risico’s Begroting Incidentele risico’s Structurele risico’s Lastentotaal Risico-inventarisatie WeerstandsratioVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Focus met ambitie, weerstandsratio" en is ingediend door het CDA in de gemeente Kaag en Braassem. Het stelt voor om het minimale weerstandsratio van de gemeente vast te stellen op 1,4. Dit hogere ratio zou de financiële stabiliteit van de gemeente verbeteren door voldoende reserves aan te houden om onverwachte risico's en financiële tegenvallers op te vangen. Hierdoor kan de gemeente initiatieven realiseren zonder direct belastingen te verhogen of te bezuinigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het verhogen van het weerstandsratio. Het biedt een duidelijke motivatie voor de voorgestelde wijziging, maar mist gedetailleerde financiële analyses of scenario's die de impact van deze wijziging verder onderbouwen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het weerstandsratio. Dit amendement vraagt de raad om een keuze te maken voor een hoger ratio, wat invloed heeft op de financiële strategie van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van een lager weerstandsratio, wat mogelijk meer flexibiliteit biedt in de begroting, of het verhogen ervan voor meer financiële zekerheid. Dit kan invloed hebben op toekomstige investeringen en belastingbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (vaststellen van ratio op 1,4), maar mist tijdsgebonden elementen en een actieplan voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onderbouwing kan uitgebreider.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het verhogen van het weerstandsratio naar 1,4. In dit geval is het amendement verworpen met 4 stemmen voor en 15 tegen.
Participatie:
Het amendement vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Het voorstel richt zich voornamelijk op financiële stabiliteit.
Financiële gevolgen:
Het amendement impliceert dat een hoger weerstandsratio financiële stabiliteit biedt, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het ontbreken van gedetailleerde financiële analyses maakt het moeilijk om de volledige impact te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Weerstandsratio Solvabiliteit Financiële tegenvallers Belastingen Bezuinigingen Initiatieven Ambities Risico’s CDA GemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Focus met Ambitie, vaststellen weerstandsratio". Het voorstel beoogt de weerstandsratio van de gemeente Kaag en Braassem te verlagen van 1,4 naar 1,0. De huidige ratio van 1,4 biedt een grote veiligheidsmarge voor financiële risico's, maar door deze te verlagen naar 1,0 ontstaat er financiële ruimte om ambities uit de samenwerkingsagenda te realiseren. De indieners van het amendement stellen dat de risico's al adequaat zijn opgenomen en financieel vertaald in de risicoparagraaf, waardoor een lagere ratio verantwoord is.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt maar duidelijk in zijn doelstelling. Het biedt een concrete wijziging en een toelichting op de reden voor de voorgestelde aanpassing. Echter, het zou vollediger zijn als er meer gedetailleerde informatie werd gegeven over de specifieke ambities die met de vrijgekomen middelen gerealiseerd kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de vaststelling van de weerstandsratio. Dit is een belangrijke financiële beslissing die invloed heeft op de begroting en de financiële stabiliteit van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van een hogere veiligheidsmarge met een ratio van 1,4 of het creëren van meer financiële ruimte voor andere projecten door de ratio te verlagen naar 1,0. Dit vraagt om een afweging tussen financiële zekerheid en investeringsmogelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (verlagen van de ratio naar 1,0), maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke doelen voor de vrijgekomen middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op lange termijn wordt niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het verlagen van de weerstandsratio naar 1,0, zoals voorgesteld in het amendement.
Participatie:
Het amendement vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, en het is onduidelijk of de vrijgekomen middelen zullen worden ingezet voor duurzame projecten.
Financiële gevolgen:
Het verlagen van de weerstandsratio creëert financiële ruimte, maar het amendement specificeert niet hoeveel middelen precies vrijkomen of hoe deze gedekt worden. Het biedt wel een bredere financiële marge voor de realisatie van ambities, maar verdere details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Weerstandsratio Risico’s Begroting Veiligheidsmarge Financiële ruimte Ambities Samenwerkingsagenda Risicoparagraaf PRO SVKBVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Focus met Ambitie, Weerstandsratio" en is ingediend door de VVD-fractie van de gemeente Kaag en Braassem. Het stelt voor om een ondergrens te bepalen voor de algemene reserve van de gemeente, gelijk aan 15% van het totale lastenbedrag van de gemeentelijke begroting. Deze reserve mag alleen worden aangesproken voor onvoorzienbare, onuitstelbare en onvermijdelijke risico's, zonder dat dit ten koste gaat van beleidsuitvoering of inwoners. Jaarlijks moet in de begroting de hoogte van deze ondergrens worden vermeld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke criteria stelt voor het gebruik van de algemene reserve en een jaarlijkse rapportageverplichting introduceert. Echter, het mist specifieke details over hoe de ondergrens precies wordt berekend en wat de gevolgen zijn als de reserve onder deze grens zakt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te debatteren en uiteindelijk te stemmen over de voorgestelde wijzigingen in het raadsbesluit. De raad moet ook toezien op de jaarlijkse rapportage over de ondergrens van de algemene reserve.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het instellen van een ondergrens voor de algemene reserve en de voorwaarden waaronder deze mag worden aangesproken. Dit vereist een afweging tussen financiële zekerheid en flexibiliteit in het gebruik van gemeentelijke middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het een specifieke ondergrens en voorwaarden voor het gebruik van de reserve definieert. Echter, het is minder specifiek over de methodologie voor het berekenen van de ondergrens en de gevolgen bij niet-naleving.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aannemen, wijzigen of verwerpen. Dit besluit heeft invloed op de financiële strategie en risicobeheer van de gemeente.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in de besluitvorming over de ondergrens van de algemene reserve.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, en lijkt geen direct relevant onderwerp in de context van dit amendement.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële implicaties door het vaststellen van een ondergrens voor de algemene reserve, wat kan leiden tot beperkingen in de besteding van gemeentelijke middelen. Het amendement geeft echter geen specifieke dekking aan voor eventuele tekorten die kunnen ontstaan als de reserve onder de ondergrens zakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene reserve Weerstandsvermogen Ondergrens Risico's Begroting Incidentele risico's Structurele risico's Lastentotaal Risico-inventarisatie WeerstandsratioVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Conny Punt - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Petra van der Wereld - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
J.H.M. de Rijk - CDA
Petra van der Wereld - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Onbekende spreker
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ger Van Emmerik - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Conny Punt - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Karin van der Kaaden - van Klink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
00:24:11 - 00:31:16 - 00:39:00 - 00:43:41 - 00:45:56 - 00:46:31 - 00:47:39 - 00:52:45 - 00:54:42 - 00:55:17 - 00:55:39 - 00:56:23 - 00:56:44 - 01:03:49 - 01:04:46 - 01:05:50 - 01:05:56 - 01:07:46 - 01:08:08 - 01:09:35 - 01:10:42 - 01:11:13 - 01:11:20 - 01:11:51 - 01:12:26 - 01:12:29 - 01:16:29