27-11-2023 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda.
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 5 Lijst van Ingekomen Stukken.
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
E.H. Henrotte - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
C.W. Zwaaneveld - D66
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
E.H. Henrotte - PRO
Agendapunt 6 Hamerstukken:
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Agendapunt 6.a Bestemmingsplan Noordkade 21, Roelofarendsveen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om het bestemmingsplan voor Noordkade 21 in Roelofarendsveen vast te stellen. Dit plan maakt de bouw van een grotere vrijstaande woning mogelijk op de plek van een verouderde woning. Het bestemmingsplan heeft eerder ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen binnen de termijn ontvangen. Eén zienswijze is buiten de termijn ingediend, maar heeft geen wijzigingen in het plan veroorzaakt. De raad wordt geadviseerd geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd. Er zijn geen risico’s of kanttekeningen bij het voorstel en de nieuwe woning zal duurzamer zijn dan de huidige. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep. De financiële gevolgen worden gedekt door een planschadeovereenkomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan 'Noordkade 21, Roelofarendsveen'. Het doel is om een publiekrechtelijk kader vast te stellen voor de realisatie van een vrijstaande woning op het perceel Noordkade 21. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan om het bouwvlak te vergroten en de bouwmogelijkheden te verruimen. Het plan heeft ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen binnen de termijn ontvangen. Eén zienswijze buiten de termijn is behandeld maar heeft niet geleid tot wijzigingen in het plan. De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de behandeling van zienswijzen en de juridische context met betrekking tot het exploitatieplan.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Daarnaast moet de raad besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de bestemmingsplanwijziging en het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vast te stellen documenten. Het is haalbaar en relevant voor de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. De buren zijn geïnformeerd en het plan heeft ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen binnen de termijn ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen primair onderwerp van dit voorstel. De nieuwe woning zal wel duurzamer zijn dan de oude situatie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een planschadeovereenkomst en leges volgens de legesverordening. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Noordkade 21 Vrijstaande woning Zienswijzen Ruimtelijke kwaliteit Bouwmogelijkheden Planschadeovereenkomst Omgevingsvergunning Ruimtelijke inpassing InspraakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.b 1e begrotingswijziging Hecht.
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een besluit over de eerste begrotingswijziging van 2023 voor de regionale dienst Hecht. Hecht vraagt om een extra bijdrage van €189.200 vanwege stijgende loonkosten en inflatie, die niet voldoende zijn gecompenseerd door de regionale werkgroep FKGR. De gemeente stelt voor om niet in te stemmen met deze extra bijdrage en vraagt Hecht om de kostenstijging binnen de eigen begroting op te vangen. Dit besluit is nog niet genomen en zal besproken worden in een vergadering van de raden van de regio Hollands Midden. De gemeente benadrukt dat ook zij binnen hun eigen begroting moeten blijven en verwacht dit ook van hun samenwerkingspartners. Er zijn zorgen dat als andere gemeenten wel instemmen, Kaag en Braassem mogelijk moet meebewegen. De uiteindelijke beslissing zal afhangen van de uitkomst van de vergadering in december.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze op de 1ste begrotingswijziging 2023 regionale dienst Hecht
Samenvatting: De gemeente Kaag en Braassem heeft een negatieve zienswijze opgesteld over de 1ste begrotingswijziging van de regionale dienst Hecht voor 2023. Hecht vraagt om een extra bijdrage van €189.200,- vanwege stijgende loonkosten en inflatie, die niet voldoende zijn gecompenseerd door de regionale werkgroep Financiële Kaderstelling Gemeenschappelijke Regelingen (FKGR). De gemeente stelt dat Hecht de kostenstijging binnen de eigen begroting moet opvangen, net zoals van lokale partners wordt verwacht. De raad wordt gevraagd deze zienswijze te ondersteunen en Hecht aan te sporen om binnen de bestaande financiële kaders te blijven.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen die Hecht kan nemen om de kosten binnen de eigen begroting op te vangen. Er is ook geen gedetailleerde financiële analyse van de impact op de lange termijn.
Rol van de Raad
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet ondersteunen van de negatieve zienswijze op de begrotingswijziging van Hecht. Dit houdt in dat de raad moet bepalen of zij akkoord gaat met het verzoek aan Hecht om de kostenstijging binnen de eigen begroting op te vangen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de negatieve zienswijze, wat kan leiden tot financiële druk op Hecht, of het accepteren van de extra bijdrage, wat een precedent kan scheppen voor andere regionale diensten.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een realistische inschatting van de gevolgen als Hecht de kosten niet binnen de eigen begroting kan opvangen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de negatieve zienswijze op de begrotingswijziging van Hecht ondersteunt en daarmee Hecht aanspoort om binnen de eigen financiële kaders te blijven.
Participatie
Er is geen sprake van participatie of inspraak van burgers in dit voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn dat de gemeente Kaag en Braassem mogelijk €189.200,- moet bijdragen aan Hecht. Er wordt echter verwacht dat Hecht deze kosten binnen de eigen begroting opvangt, waardoor de gemeente deze bijdrage niet hoeft te leveren. Er is geen specifieke dekking voor deze kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hecht Begrotingswijziging Kostenstijging FKGR (Financiële Kaderstelling Gemeenschappelijke Regelingen) Loonkosten Inflatie Zienswijze Regionale dienst Begroting RijnstreekVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.c Wijziging GR Hecht.
Samenvatting
Op 15 november 2023 bespreekt de gemeenteraad het voorstel om toestemming te geven voor het vaststellen van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Hecht. Deze wijzigingen zijn nodig om de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen, die sinds 1 juli 2022 van kracht is, te verwerken. Het doel van deze wet is om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De gemeenteraad kan alleen toestemming weigeren als de wijzigingen in strijd zijn met het recht of het algemeen belang, wat nu niet het geval is. In juni heeft de raad al ingestemd met de voorgestelde wijzigingen. Er zijn geen risico's of financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van de gewijzigde regeling. Na goedkeuring door tweederde van de deelnemende gemeenten kan de regeling in werking treden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toestemming verlenen voor het vaststellen van de gewijzigde Gemeenschappelijke regeling Hecht." Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling Hecht aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), die per 1 juli 2022 in werking is getreden. De wijzigingen zijn bedoeld om de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De gemeenteraad moet toestemming geven aan het college om de gewijzigde regeling vast te stellen, wat een formaliteit is aangezien er geen strijd is met het recht of algemeen belang.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn. Het bevat een duidelijke uitleg van de context, de noodzaak van de wijzigingen, en de procedurele stappen die zijn genomen. Er zijn geen kanttekeningen of risico's vermeld, wat suggereert dat alle relevante aspecten zijn overwogen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toestemming te verlenen aan het college om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vast te stellen. Dit is een vereiste stap volgens artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de raad al eerder heeft ingestemd met de wijzigingen en er geen strijd is met het recht of algemeen belang. Het is voornamelijk een procedurele stap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, wat begrijpelijk is gezien de aard van de wijziging. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om toestemming te verlenen aan het college om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie en inspraak, aangezien de tekst van de regeling is afgestemd met ambtenaren van alle deelnemende gemeenten en voor zienswijze is aangeboden aan de raden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel. De wijzigingen zijn voorbereid in samenwerking met de 18 gemeenten in de regio Hollands-Midden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Hecht Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Wijzigingen Toestemming Democratische legitimatie Zienswijzeprocedure Deelnemende gemeenten Hollands-Midden College EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.d Krediet reconstructie Vriezenweg en Vriezekoop Noord Leimuiden.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een besluit om kredieten beschikbaar te stellen voor de reconstructie van de Vriezenweg en Vriezekoop Noord in Leimuiden. Het gaat om bedragen van € 5.300.000 voor de Vriezenweg en € 2.650.000 voor Vriezekoop Noord. De reconstructie is nodig omdat de wegen in slechte staat verkeren en onderhoud niet meer voldoende is. Het doel is om de verkeersveiligheid te verbeteren, vooral voor fietsers, en de wegen aan te passen aan de eisen van een 60 km/u weg. Er zijn plannen om duurzaam te werken door materialen te hergebruiken. Bewoners en bedrijven langs de wegen kunnen meedenken over de planning en locatie van verkeersdrempels. De financiële dekking is voorzien in de begroting van 2024. Er is ook samenwerking met de gemeente Nieuwkoop voor een deel van de werkzaamheden. De raad moet nog beslissen over het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Krediet reconstructie Vriezenweg en Vriezekoop Noord Leimuiden
Samenvatting: Het voorstel betreft de reconstructie van de Vriezenweg en Vriezekoop Noord in Leimuiden, waarvoor een krediet van respectievelijk €5.300.000 en €2.650.000 wordt aangevraagd. De wegen zijn in slechte staat en reconstructie is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen als wegbeheerder. De reconstructie biedt ook de kans om de verkeersveiligheid te verbeteren, met name voor fietsers, door het verbreden van fietssuggestiestroken en het aanbrengen van verkeersdrempels. Duurzaamheid wordt bevorderd door hergebruik van materialen. De financiële dekking is voorzien in de Programmabegroting 2024.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de noodzaak, de financiële aspecten, de betrokken partijen en de risico's. Echter, er zijn geen bijlagen toegevoegd die verdere technische details of plannen kunnen verduidelijken.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van de gevraagde kredieten voor de reconstructie van de wegen. Dit besluit geeft groen licht voor de aanbesteding en uitvoering van de projecten.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde investeringen willen goedkeuren, rekening houdend met de financiële implicaties en de prioriteit van verkeersveiligheid en duurzaamheid.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door de financiële bedragen), en tijdgebonden (met een planning in de begroting 2024). Echter, het is minder specifiek over de exacte tijdlijn en de verwachte resultaten na de reconstructie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van bijlagen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de kredieten van €5.300.000 en €2.650.000 beschikbaar te stellen voor de reconstructie van respectievelijk de Vriezenweg en Vriezekoop Noord.
Participatie
Er is sprake van participatie door overleg met omwonenden en bedrijven over de planning en locatie van drempels. Echter, de invloed op de weginrichting is beperkt door de smalle wegbreedte.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er wordt ingezet op hergebruik van materialen en het stimuleren van fietsgebruik, wat bijdraagt aan CO2-reductie en circulair werken.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een totale investering van €7.950.000. De dekking is voorzien in de Programmabegroting 2024 en meerjarenraming 2024-2027. Er is geen aanspraak op het investeringsbudget van riolering, waardoor een aparte voorziening is opgenomen in de begroting. De uiteindelijke kosten kunnen variëren afhankelijk van de aanbesteding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reconstructie Vriezenweg Vriezekoop Noord Verkeersveiligheid Fietsersveiligheid Krediet Duurzaamheid Communicatie Wegbeheer AanbestedingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.e Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2024-2027 (VTH-beleid).
Samenvatting
De gemeente Kaag en Braassem overweegt een nieuwe Uitvoerings- en Handhavingsstrategie (U&H-strategie) voor de periode 2024-2027 vast te stellen. Deze strategie moet het huidige VTH-beleid vervangen dat eind 2023 afloopt. De nieuwe U&H-strategie is afgestemd op de invoering van de Omgevingswet en richt zich op efficiënt en effectief gebruik van capaciteit voor vergunningen, toezicht en handhaving. Dit gebeurt onder andere door risicogestuurd toezicht en continue monitoring. Een omgevingsanalyse helpt bij het bepalen van prioriteiten, zoals ondermijning en strijdig gebruik van bestemmingsplannen. Het uitvoeringsprogramma, dat jaarlijks wordt opgesteld en geëvalueerd, verdeelt de middelen over de prioriteiten en moet uiterlijk eind februari 2024 worden ingediend bij de provincie. Er is een projectgroep opgericht voor interne participatie en er is input gevraagd van inwoners en ondernemers. De gemeente wil hiermee een breed gedragen beleid realiseren. Het college van burgemeester en wethouders zal uiteindelijk beslissen over de vaststelling van de strategie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitvoerings- en Handhavingsstrategie 2024-2027 (VTH-beleid)." Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe strategie voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in de gemeente Kaag en Braassem voor de periode 2024-2027. Deze strategie vervangt het huidige beleid dat eind 2023 afloopt en speelt in op de invoering van de Omgevingswet. De strategie richt zich op risicogestuurd toezicht en het efficiënt inzetten van capaciteit, met een jaarlijkse evaluatie en bijstelling van prioriteiten. Participatie van inwoners en ondernemers is betrokken bij het opstellen van de prioriteiten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de doelen, de context van de Omgevingswet, en de noodzaak van een nieuwe strategie. Het bevat echter geen gedetailleerd financieel overzicht of concrete maatregelen voor alle prioriteiten.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de nieuwe U&H-strategie vast te stellen en de oude beleidsdocumenten in te trekken. De raad heeft een toezichthoudende rol en moet ervoor zorgen dat de strategie aansluit bij de gemeentelijke doelen en wettelijke verplichtingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van thema's binnen de VTH-taken, gezien de beperkte capaciteit. Er moeten afwegingen worden gemaakt over welke risico's en thema's de meeste aandacht en middelen krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdlijnen bevat. Echter, de specificiteit en meetbaarheid van sommige doelen kunnen verder worden uitgewerkt, vooral in het uitvoeringsprogramma.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe U&H-strategie vast te stellen en de oude beleidsdocumenten in te trekken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners en ondernemers bij het prioriteren van thema's. Dit is gedaan via vragenlijsten en overlegplatforms.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een centraal thema in het voorstel, maar kan impliciet relevant zijn binnen de context van de Omgevingswet en risicogestuurd toezicht.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er is een impliciete noodzaak voor efficiënte inzet van middelen, maar een gedetailleerd financieel plan ontbreekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitvoerings- en Handhavingsstrategie (U&H-strategie) Omgevingswet Risicogestuurd werken Omgevingsanalyse Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) Uitvoeringsprogramma Capaciteit Prioriteiten Evaluatie Participatie en inspraakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.f Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg 2023 Holland Rijnland.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om toestemming te geven aan het college van burgemeester en wethouders voor het aangaan van een Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke Zorg 2023 in de regio Holland Rijnland. Deze overeenkomst richt zich op het organiseren van specialistische maatschappelijke zorg voor inwoners met psychische of psychosociale problemen. Het doel is om zelfredzaamheid en participatie te bevorderen, psychiatrische problemen te stabiliseren, verwaarlozing en overlast te voorkomen, en gevaar voor de inwoners of anderen af te wenden. De zorg kan thuis, op een speciale woonlocatie of in een tijdelijke opvang worden geboden.
De gemeenten in Holland Rijnland willen de maatschappelijke zorg zoveel mogelijk lokaal uitvoeren, maar sommige specialistische taken blijven regionaal. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid gehad om een zienswijze te geven over de centrumregeling, en de overeenkomst is aangepast naar aanleiding van de zienswijze van de gemeenteraad van Leiden. Nu wordt aan de gemeenteraden gevraagd om toestemming te verlenen voor de aangepaste overeenkomst, die in lijn is met de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De gemeente Leiden blijft de specialistische zorg organiseren onder mandaat van de andere gemeenten. De financiële middelen zijn opgenomen in de programmabegroting 2023 en worden budgetneutraal ingezet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke Zorg 2023 Holland Rijnland
Samenvatting: Het voorstel betreft een samenwerkingsovereenkomst voor maatschappelijke zorg in de regio Holland Rijnland. Het doel is om specialistische voorzieningen te organiseren voor inwoners met psychische of psychosociale problemen. De overeenkomst regelt regionale samenwerking voor taken die niet lokaal kunnen worden uitgevoerd. Gemeente Leiden fungeert als centrumgemeente. De overeenkomst is aangepast naar aanleiding van zienswijzen, met name van de gemeente Leiden, en is nu in overeenstemming met de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Gemeenteraden worden gevraagd toestemming te verlenen aan hun colleges om de overeenkomst aan te gaan.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde beschrijving geeft van de achtergrond, doelstellingen, en juridische kaders. Het bevat ook informatie over de financiële aspecten en de participatie van verschillende gemeenten.
Rol van de Raad
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de samenwerkingsovereenkomst aan te gaan. Deze toestemming kan alleen worden onthouden als er strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, waarbij de raad moet overwegen of de regionale aanpak in het belang is van de lokale gemeenschap en of het voorstel voldoet aan wettelijke en beleidsmatige eisen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en verantwoordelijkheden. Het is tijdgebonden met een startdatum in 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de samenwerking zal afhangen van de uitvoering en monitoring.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij toestemming verleent aan het college om de samenwerkingsovereenkomst aan te gaan.
Participatie
De participatie is adequaat geweest; de overeenkomst is besproken in de Commissie Maatschappij Holland Rijnland en voor zienswijzen voorgelegd aan de gemeenteraden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven. De middelen zijn opgenomen in de programmabegroting 2023 en worden budgetneutraal ingezet. Bij uittreding van een gemeente worden de financiële consequenties in kaart gebracht en komen de kosten voor rekening van de uittredende gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg Holland Rijnland Centrumregeling Specialistische voorzieningen Zelfredzaamheid Psychische problemen Gemeente Leiden Doordecentralisatie Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.g Eerste wijziging Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (GR SOZ).
Samenvatting
Op 15 november 2023 bespreekt de gemeenteraad een voorstel om de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (GR SOZ) te wijzigen. Het doel is om de regeling aan te passen aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen en om de gemeente Voorschoten toe te laten treden per 1 januari 2024. De raad moet toestemming geven aan het college om deze wijzigingen vast te stellen. Er zijn geen kanttekeningen of risico's verbonden aan het voorstel, en er zijn geen financiële consequenties. De wijziging is voorbereid in samenwerking met andere gemeenten in de regio Holland Rijnland. Na goedkeuring door de raad zal de wijziging officieel worden vastgesteld en bekendgemaakt door de vestigingsgemeente Leiden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Eerste wijziging GR SOZ
Samenvatting: Het voorstel betreft de eerste wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (GR SOZ). Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de toetreding van de gemeente Voorschoten per 1 januari 2024 en om te voldoen aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De wijziging omvat ook enkele technische en tekstuele aanpassingen. De afzonderlijke gemeenteraden hebben hun zienswijzen ingediend, die zijn beoordeeld en verwerkt. De raad wordt gevraagd om het college toestemming te verlenen om de gewijzigde regeling vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de context van de wijziging uitlegt. Het bevat bijlagen die verdere details geven, zoals het ontwerpbesluit en de reacties op de zienswijzen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om toestemming te verlenen aan het college voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Dit is een vereiste volgens de Wgr, waarbij de raad zijn toestemming alleen kan onthouden bij strijdigheid met het recht of algemeen belang.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de raad instemt met de wijziging van de GR SOZ, inclusief de toetreding van de gemeente Voorschoten en de aanpassingen aan de nieuwe Wgr.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor de toetreding van Voorschoten. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van evaluatie, aangezien er geen monitoring of evaluatie van de wijziging is gepland. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college toestemming verleent om de gewijzigde GR SOZ vast te stellen.
Participatie
Er is sprake van participatie in de vorm van zienswijzen van de betrokken gemeenteraden, die zijn beoordeeld en verwerkt in het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan dit besluit. De structurele bijdrage aan de GR is al opgenomen in de begroting voor de jaren 2024 en verder.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Serviceorganisatie Zorg (SOZ) Jeugdhulp Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Voorschoten Inkoop Contractmanagement Zienswijze Toetreding Holland RijnlandVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.h Tweede kredietaanvraag uitbreiding Brede School Kaskade.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een krediet van € 1.850.000 beschikbaar te stellen voor de uitbreiding van Brede School Kaskade. Dit bedrag is bedoeld voor de aankoop van een naastgelegen perceel, het bereikbaar maken van dit perceel, en verdere planvorming voor de uitbreiding. De uitbreiding is nodig om de groei van het aantal leerlingen op te vangen en kwalitatief goed onderwijs te blijven bieden. De interne verbouwing van 6 naar 8 lokalen is al uitgevoerd om de huidige leerlingengroei te accommoderen. De gemeente heeft al een mondelinge overeenkomst voor de aankoop van het perceel en wil de geheimhouding opheffen zodra de aankoop is afgerond. Er zijn ook plannen om de verlichting te verduurzamen door deze te vervangen door LED. De uiteindelijke structurele uitbreiding van het gebouw en de buitenruimte wordt later verder uitgewerkt en hiervoor zal in 2024 een nieuw voorstel worden gedaan. De gemeente houdt rekening met stijgende bouwkosten en rente in de begroting. Er wordt ook aandacht besteed aan verkeersveiligheid en duurzaamheid bij de uitbreiding.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Tweede kredietaanvraag bij uitbreiding van Brede School Kaskade
Samenvatting: Het voorstel betreft een kredietaanvraag van €1.850.000 voor de uitbreiding van Brede School Kaskade. Dit omvat de aankoop van een naastgelegen perceel, interne verbouwingen, en verdere planvorming. De uitbreiding is noodzakelijk om de groei van het aantal leerlingen op te vangen en kwalitatief goed onderwijs te blijven bieden. De interne verbouwing heeft al plaatsgevonden, waarbij zes lokalen zijn omgebouwd tot acht. De aankoop van het perceel achter Noordeinde 236 is overeengekomen, en de geheimhouding van eerdere informatie wordt opgeheven zodra de grondoverdracht is voltooid.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de financiële aspecten, de noodzaak van de uitbreiding, en de stappen die al zijn ondernomen. Er zijn echter nog onduidelijkheden over de finale structurele uitbreiding en de exacte kosten daarvan.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet en het opheffen van de geheimhouding van de raadsinformatiebrief. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële middelen en het toezicht houden op de voortgang van het project.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de prioritering van onderwijsinfrastructuur. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met de stijgende leerlingenaantallen en de verkeersveiligheid rondom de school.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële middelen en de doelen van de uitbreiding. Het is echter minder tijdgebonden en specifiek over de uiteindelijke structurele uitbreiding. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige voorstellen voor de finale uitbreiding kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het krediet van €1.850.000 beschikbaar te stellen en de geheimhouding van de raadsinformatiebrief op te heffen.
Participatie
Er is een participatiemoment gepland voor de omgeving zodra het ontwerp voor de structurele uitbreiding gereed is. Dit is bedoeld om de omgeving te betrekken bij de ontwikkeling en inrichting van het gebied.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er wordt gekeken naar het vervangen van verlichting door LED en het integreren van duurzaamheid en klimaatadaptatie in de openbare ruimte.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen bedragen €1.850.000, gedekt door de stelpost "Geactualiseerde uitbreiding locatie Kaskade" in de Programmabegroting 2024. De kosten voor de finale structurele uitbreiding zijn nog niet inbegrepen en zullen in een later voorstel worden behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Brede School Kaskade Uitbreiding Kredietaanvraag Grondaankoop Verbouwing Leerlingenprognose Bouwkosten Duurzaamheid Verkeersveiligheid ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.i Procesaanpak aanbesteding accountant.
Samenvatting
Op 27 november 2023 bespreekt de gemeenteraad een plan voor de aanbesteding van een nieuwe accountant. Het huidige contract met Baker Tilly loopt af op 30 september 2024, dus er moet een nieuwe accountant worden gekozen voor het verslagjaar 2024. Omdat de waarde van de opdracht de Europese drempel overschrijdt, moet deze Europees worden aanbesteed volgens de Aanbestedingswet 2012. Het doel is om een accountant te selecteren op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding.
Het voorstel is om de financiële commissie te betrekken bij de aanbestedingsprocedure. Zij krijgen de taak om de aanbestedingsleidraad en het programma van eisen vast te stellen. Ook zal minimaal één lid van de financiële commissie deelnemen aan de beoordelingscommissie. Dit moet ervoor zorgen dat de raad niet pas bij de voorlopige gunning wordt betrokken, maar al eerder in het proces.
De planning is om de opdracht voor het zomerreces te verlenen, wat betekent dat de procedure snel moet starten om eventuele vertragingen te voorkomen. Duurzaamheid zal een van de criteria zijn bij de beoordeling van de inschrijvingen. De financiële consequenties worden pas duidelijk na ontvangst van de inschrijvingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel is getiteld "Procesaanpak aanbesteding accountant". Het doel is om een nieuwe accountant aan te stellen voor de controle van de jaarrekening vanaf het verslagjaar 2024, aangezien het huidige contract met Baker Tilly afloopt op 30 september 2024. Vanwege de geraamde waarde van de opdracht moet deze Europees worden aanbesteed volgens de Aanbestedingswet 2012. Het voorstel behelst het mandateren van de financiële commissie om de aanbestedingsleidraad en het programma van eisen vast te stellen en om minimaal één lid van deze commissie in de beoordelingscommissie op te nemen. De uiteindelijke benoeming van de accountant is een raadsbesluit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen en betrokkenheid van de financiële commissie beschrijft. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of specifieke duurzaamheidscriteria.
Rol van de Raad:
De raad heeft de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid over de benoeming van de accountant. De raad moet ook het plan van aanpak voor de aanbesteding goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid van de financiële commissie en de criteria voor de aanbesteding, zoals de nadruk op prijs-kwaliteitverhouding en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (met een deadline voor het zomerreces). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, vooral wat betreft de duurzaamheidscriteria en financiële consequenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het plan van aanpak voor de aanbesteding goed te keuren en de financiële commissie te mandateren zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van bredere participatie of inspraak buiten de financiële commissie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van de criteria, maar er is geen verdere specificatie of nadruk op hoe dit wordt geïntegreerd in de aanbesteding.
Financiële Gevolgen:
De financiële consequenties zijn nog onbekend en worden pas duidelijk bij ontvangst van de inschrijvingen. Er wordt een indicatie gegeven van de gemiddelde uitgaven van de afgelopen drie jaar, circa € 70.000 per jaar. Er is geen informatie over hoe deze kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbesteding Accountant Financiële commissie Europese regelgeving Aanbestedingswet 2012 Beoordelingscommissie Programma van eisen Prijs-kwaliteitsverhouding Contract Baker TillyVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Bestemmingsplan Kerkstraat 1-2, Oude Wetering.
Kerkstraat 1-2: Gemeenteraad stelt besluit over woningbouw uit
De gemeenteraad van Oude Wetering heeft besloten om het bestemmingsplan voor de bouw van elf woningen aan de Kerkstraat 1-2 voorlopig van de agenda te halen. Het plan, dat al eerder een positieve grondhouding van het college had gekregen, stuitte op kritiek vanwege gebrekkige participatie en zorgen over ruimtelijke kwaliteit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 13 november 2023 werd het voorstel om het bestemmingsplan te wijzigen uitgebreid besproken. Het plan voorziet in de bouw van elf woningen, waarvoor een wijziging van het huidige bestemmingsplan nodig is. Hoewel het ontwerpbestemmingsplan al ter inzage heeft gelegen en er vijf zienswijzen zijn ontvangen, leidde dit slechts tot enkele kleine aanpassingen. De zorgen van omwonenden over het aantal woningen en de parkeerdruk bleven echter bestaan.Pro-raadslid Van Zeggelen benadrukte dat de participatie niet naar wens was verlopen. "Participatie is wel wat anders dan je zin krijgen, dat zijn we ons ook bewust," aldus Van Zeggelen. Hij pleitte voor een betere participatieprocedure en vroeg het college om een avond te organiseren waarin de verwachtingen rondom participatie duidelijker worden voor zowel inwoners als de raad.
Ook andere raadsleden uitten hun zorgen. Wesselman van D66 gaf aan dat het plan weliswaar binnen de normen past, maar dat het perceel volledig volgebouwd wordt. "Als je je buikgevoel laat spreken, dan zou je eigenlijk tegen dit plan willen stemmen," zei hij. Het CDA en Samen voor Kaag en Braassem deelden deze zorgen en wezen op de tegenstrijdigheden met eerdere afwijzingen van soortgelijke plannen.
Wethouder Peters-Adrian erkende dat de participatie beter had gekund en deed de toezegging om in het eerste kwartaal van 2024 met de raad in gesprek te gaan over verbeteringen in het participatieproces. "Wij zijn van mening dat de initiatiefnemer met het informeren van de buurt via de brief voldaan heeft aan de minimale eisen van participatie," aldus de wethouder.
Na een schorsing van de vergadering stelde Pro voor om het agendapunt van de vergadering te halen en het ongewijzigd op 18 december opnieuw te behandelen, zodat er meer tijd is voor overleg tussen de initiatiefnemer en de omwonenden. Dit voorstel kreeg brede steun van de raad, hoewel Mooi Kaag en Braassem aangaf dat de termijn van twee weken te kort is om wezenlijke veranderingen door te voeren.
Het besluit om het bestemmingsplan van de agenda te halen, biedt de betrokken partijen de gelegenheid om in gesprek te gaan en eventuele aanpassingen te overwegen. Het is nu aan de initiatiefnemers en de omwonenden om tot een oplossing te komen die recht doet aan de zorgen en wensen van alle betrokkenen.
Samenvatting
Op 13 november 2023 bespreekt de gemeenteraad het bestemmingsplan voor Kerkstraat 1-2 in Oude Wetering. Het plan voorziet in de bouw van elf woningen, waarvoor een wijziging van het huidige bestemmingsplan nodig is. Het doel is om een publiekrechtelijk kader te creëren dat de bouw mogelijk maakt, met behoud van ruimtelijke kwaliteit. Het ontwerpbestemmingsplan heeft al ter inzage gelegen en er zijn vijf zienswijzen ontvangen, wat tot enkele kleine aanpassingen heeft geleid. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd. Hoewel de woningen niet volledig aansluiten bij de grootste woningbehoefte, dragen ze bij aan de doorstroming op de woningmarkt. Het plan heeft geen directe duurzaamheidsdoelen, maar de nieuwe woningen zijn wel duurzamer dan de oude bebouwing. Omwonenden zijn overwegend positief, maar maken zich zorgen over het aantal woningen en parkeerdruk. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd voor beroep. De financiële aspecten zijn gedekt door een anterieure overeenkomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Kerkstraat 1-2, Oude Wetering’. Het doel is om elf woningen te realiseren op het perceel Kerkstraat 1-2, waarvoor een wijziging van het bestemmingsplan nodig is. Het plan heeft als ontwerp ter inzage gelegen en er zijn vijf zienswijzen ontvangen, wat heeft geleid tot enkele kleine aanpassingen. Het voorstel omvat het vaststellen van de Nota van beantwoording zienswijzen en het bestemmingsplan zelf, zonder een exploitatieplan. Het plan is in lijn met de Regionale Woonagenda en voldoet aan diverse gemeentelijke eisen, zoals parkeernormen en milieuhygiënische inpasbaarheid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige informatie over de achtergrond, de ontvangen zienswijzen, en de aanpassingen die zijn gedaan. Het biedt ook inzicht in de juridische en financiële aspecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen vaststellen. Daarnaast moet de raad besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en de zorgen van omwonenden over parkeerdruk en geluidsoverlast. Ook moet de raad overwegen of het plan voldoende bijdraagt aan de regionale woningbehoefte.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral op het gebied van duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de bijdrage aan duurzaamheid is beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota van beantwoording zienswijzen en het bestemmingsplan vast te stellen en om geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie met omwonenden, die overwegend positief reageerden. Er zijn echter zorgen over het aantal woningen en parkeerdruk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen centraal thema in het voorstel. Hoewel de nieuwe woningen duurzamer zijn dan de oude bebouwing, draagt het plan niet actief bij aan gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een anterieure overeenkomst en leges. Er zijn geen extra kosten voor de gemeente, aangezien de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Woningbouw Oude Wetering Zienswijzen Ruimtelijke kwaliteit Inbreidingslocaties Parkeernormen Geluidhinder Anterieure overeenkomst Participatie en inspraakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besluit hogere waarden Wet geluidhinder Locatie: Kerkstraat 1-2 te Oude Wetering". Het voorstel betreft de vaststelling van hogere waarden voor geluidbelasting vanwege wegverkeerslawaai voor de bouw van 11 woningen aan de Kerkstraat in Oude Wetering. Uit een akoestisch onderzoek blijkt dat de voorkeurswaarde van 48 dB wordt overschreden, maar de maximale toelaatbare waarde van 63 dB niet. Het voorstel beoogt een acceptabel woon- en leefklimaat te waarborgen door voorwaarden te stellen aan de bouw, zoals akoestische compensatie en het vermijden van dove gevels.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt de relevante aspecten van de Wet geluidhinder, inclusief de beoordeling van bron-, overdrachts- en ontvangermaatregelen. Het bevat ook een duidelijke procedurebeschrijving en voorwaarden voor de bouwvergunning.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het besluit over de vaststelling van hogere waarden goed te keuren. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde maatregelen en voorwaarden om een acceptabel leefklimaat te garanderen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde hogere waarden en bijbehorende voorwaarden acceptabel zijn, gezien de balans tussen stedelijke ontwikkeling en leefkwaliteit. Er moet ook worden overwogen of de financiële en stedenbouwkundige bezwaren tegen verdere maatregelen gerechtvaardigd zijn.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van dB-waarden en voorwaarden. Het is tijdgebonden door de procedurele stappen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit van akoestische compensatie moet nog worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de hogere waarde voor geluidbelasting kan worden vastgesteld onder de gestelde voorwaarden.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het voorstel. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het voorstel impliceert een afweging tussen stedelijke ontwikkeling en leefkwaliteit, wat indirect met duurzaamheid te maken heeft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat de kosten voor bronmaatregelen niet in verhouding staan tot de omvang van het bouwplan. Er is geen specifieke financiële dekking aangegeven, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Bestemmingsplan ‘Kerkstraat 1-2, Oude Wetering’
Samenvatting: Het amendement stelt voor om het bestemmingsplan voor Kerkstraat 1-2 in Oude Wetering aan te passen. De voorgestelde wijzigingen betreffen het verlagen van de goot- en nokhoogte van vier tweekappers naar respectievelijk 6 en 10 meter, en het opnemen van een regel dat maximaal 50% van de privétuinen verhard mag worden. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de massaliteit van de bebouwing te verminderen en een groenere, klimaatadaptieve omgeving te bevorderen. Het amendement is ingediend door Rick van Seggelen van PRO Kaag en Braassem en Gino Wesselman van D66.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het specifieke wijzigingen in het bestemmingsplan adresseert en de redenen voor deze wijzigingen toelicht. Echter, het biedt geen gedetailleerde financiële analyse of een uitgebreide participatieparagraaf.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan worden aangenomen. Dit omvat het evalueren van de impact op de gemeenschap, de financiële haalbaarheid en de bijdrage aan gemeentelijke doelen zoals woningbouw en duurzaamheid.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een meer grootschalige ontwikkeling of het beperken van de bouwhoogte en het bevorderen van groenere privétuinen. Dit kan invloed hebben op de woningdichtheid, betaalbaarheid en esthetiek van de buurt.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van bouwhoogte en tuinverharding. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de wijze van handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de groene maatregelen kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan worden doorgevoerd.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden in de besluitvorming. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om te overwegen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, met name door de beperking van verharding in privétuinen om een groenere en klimaatadaptieve omgeving te bevorderen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze worden gedekt. Dit kan een belangrijk aspect zijn voor de raad om verder te onderzoeken, vooral in termen van de impact op de gemeentelijke begroting en eventuele kosten voor aanpassingen in het bestemmingsplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Kerkstraat 1-2 Oude Wetering Goothoogte Nokhoogte Tweekappers Lintbebouwing Privétuinen Verharding Groenere omgevingVerfijning van de zoekopdracht:
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
P.J. Verbon - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
P.J. Verbon - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
P.J. Verbon - Samen
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
P.J. Verbon - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
Y. Peters-Adrian - Wethouder
O.G.M. van Leijden - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
Y. Peters-Adrian - Wethouder
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
Y. Peters-Adrian - Wethouder
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R. Möllers - VVD
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
R.A. van Seggelen - PRO
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
Gino Wesselman
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
O.G.M. van Leijden - CDA
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
P.J. Verbon - Samen
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
M.J.H. Mooren - Mooi K&B
A. Heijstee-Bolt - Burgemeester
00:31:16 - 00:31:31 - 00:31:44 - 00:31:56 - 00:32:55 - 00:34:24 - 00:37:03 - 00:42:12 - 00:42:48 - 00:44:15 - 00:44:25 - 00:46:09 - 00:48:01 - 00:48:59 - 00:50:52 - 00:50:55 - 00:51:13 - 00:52:24 - 00:53:36 - 00:54:23 - 00:55:55 - 00:56:27 - 00:57:11 - 00:58:45 - 00:59:47 - 01:01:36 - 01:02:30 - 01:02:36 - 01:02:46 - 01:04:21 - 01:04:47 - 01:05:23 - 01:05:29 - 01:05:54 - 01:06:05 - 01:07:22 - 01:08:44 - 01:09:41 - 01:10:40 - 01:11:20 - 01:11:43 - 01:12:00 - 01:12:13 - 01:12:41 - 01:12:47 - 01:13:10 - 01:13:22 - 01:13:34 - 01:13:42 - 01:14:16 - 01:41:45 - 01:43:04 - 01:43:21 - 01:43:29 - 01:43:35 - 01:43:44 - 01:45:09