25-03-2019 Besluitvorming raad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en berichten van verhindering
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling van de agenda
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 2.a Eervol ontslag griffier en benoeming waarnemend griffier
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt om mevrouw K.A. van der Pas eervol ontslag te verlenen als griffier. Er ligt een vaststellingsovereenkomst klaar, maar de inhoud daarvan blijft geheim. Mevrouw Van der Pas zou per 1 mei 2019 worden vrijgesteld van haar taken, omdat zij vanaf 1 april 2019 verlof neemt. Daarom is er een voorstel om de heer T.P. Scherpenzeel per direct aan te stellen als waarnemend griffier totdat er een nieuwe raadsgriffier is benoemd. De kosten voor deze tijdelijke aanstelling worden opgenomen in de tussentijdse rapportage van de begroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Eervol ontslag en benoeming waarnemend griffier". Het doel is om mevrouw K.A. van der Pas eervol ontslag te verlenen als griffier, met voorwaarden vastgelegd in een vertrouwelijke vaststellingsovereenkomst. Vanwege haar verlof per 1 april 2019 is er behoefte aan een waarnemend griffier, waarvoor de heer T.P. Scherpenzeel per direct wordt benoemd. De financiële implicaties van deze benoeming worden later in de begroting opgenomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen en de exacte voorwaarden van de vaststellingsovereenkomst, die vertrouwelijk is.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het eervol ontslag van mevrouw Van der Pas, de geheimhouding van de overeenkomst, en de benoeming van de heer Scherpenzeel als waarnemend griffier.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het ontslag en de benoeming, en over de geheimhouding van de vaststellingsovereenkomst.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vertrouwelijkheid beperkt de transparantie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het eervol ontslag te verlenen, de geheimhouding te bevestigen, en de benoeming van de waarnemend griffier goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van andere belanghebbenden of de betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk administratieve en personele zaken betreft.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden genoemd, maar niet gespecificeerd. De dekking van de kosten voor de waarnemend griffier zal in een toekomstige begrotingsrapportage worden opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eervol ontslag Benoeming Waarnemend griffier Vaststellingsovereenkomst Geheimhouding K.A. van der Pas T.P. Scherpenzeel Vrijstelling Kosten BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 3 Besluitenlijst 11 februari en 11 maart 2019
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 4 Mededelingen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 5 Toezeggingenlijst
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 6 Lijst van ingekomen stukken
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 6.a Brieven
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem vraagt het college of de motie uit maart 2018, waarin de gemeente zich uitspreekt tegen een weg door de polder Gnephoek richting Woubrugge, is gedeeld met de gemeente Alphen aan den Rijn. Het college geeft aan dat dit niet is gebeurd, omdat de motie was gebaseerd op het verkiezingsprogramma van Nieuw Elan en de weg niet in het coalitieakkoord van Alphen aan den Rijn is opgenomen. Daarom is er geen brief gestuurd. De raad wil weten waarom de motie niet is gedeeld als dat nog niet is gebeurd.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motie Gnephoek delen met Gemeentebestuur Alphen aan den Rijn". Het betreft een motie waarin wordt gevraagd of de gemeente Kaag en Braassem de aangenomen motie van maart 2018, die zich uitspreekt tegen een weg door de polder Gnephoek richting Woubrugge, heeft gedeeld met de gemeente Alphen aan den Rijn. Het college antwoordt dat dit niet is gebeurd omdat de weg niet in het coalitieakkoord van Alphen aan den Rijn is opgenomen, en dit is destijds aan de raad meegedeeld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gestelde vraag. Het geeft een duidelijk antwoord en een toelichting op de reden waarom de motie niet is gedeeld.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de uitvoering van moties en om te zorgen dat de communicatie tussen gemeenten effectief verloopt.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet delen van informatie met andere gemeenten, vooral wanneer het gaat om regionale samenwerking en infrastructuurprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk een antwoord op een vraag betreft. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden acties beschreven. Er zijn geen evidente inconsistenties in het antwoord.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen specifiek besluit te nemen op basis van dit antwoord, maar kan overwegen om verdere stappen te ondernemen als zij van mening is dat de communicatie met Alphen aan den Rijn alsnog moet plaatsvinden.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, aangezien het enkel een beantwoording van een vraag betreft. Er is geen sprake van dekking omdat er geen financiële implicaties zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gnephoek Alphen aan den Rijn Nieuw Elan Verkiezingsprogramma Coalitieakkoord Weg Polder Woubrugge Bouwlocaties NieuwsbriefVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Bekrachtiging / opheffing geheimhouding
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 9 Benoeming en beediging burgerraadslid CDA de heer R. Wesselink
Ronald Wesselink benoemd tot burgerlid namens CDA in Kaag en Braassem
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Kaag en Braassem is Ronald Wesselink officieel benoemd tot burgerlid namens de fractie van het CDA. Met zijn benoeming kan Wesselink deelnemen aan raadsavonden en andere gemeentelijke activiteiten.
Samenvatting
Op een toekomstige raadsavond overweegt men de benoeming van de heer Ronald Wesselink als burgerlid namens de fractie van het CDA. Het doel is dat de heer Wesselink kan deelnemen aan raadsavonden en andere activiteiten van de raad. Hij heeft al aangetoond dat hij in de gemeente woont en heeft zijn nevenfuncties bekendgemaakt. Tijdens de raadsvergadering zal hij gevraagd worden om de eed of belofte af te leggen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming nieuw burgerlid". Het voorstel betreft de benoeming van de heer R. (Ronald) Wesselink als burgerlid namens de fractie van het CDA. Het doel is dat de heer Wesselink kan deelnemen aan raadsavonden en andere activiteiten van de raad. Hij heeft de benodigde documenten overhandigd die aantonen dat hij in de gemeente woont en heeft zijn nevenfuncties bekendgemaakt. Tijdens de raadsvergadering zal hij de eed of belofte afleggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt maar volledig in de context van de benoeming van een burgerlid. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure en de vereisten waaraan de heer Wesselink heeft voldaan.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te beslissen over de benoeming van de heer Wesselink als burgerlid. Dit omvat het goedkeuren van zijn deelname aan raadsactiviteiten.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de benoeming van een burgerlid dat de fractie van het CDA zal vertegenwoordigen. Dit kan invloed hebben op de politieke dynamiek binnen de raad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming en de vereisten waaraan de heer Wesselink moet voldoen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de heer Wesselink wordt benoemd als burgerlid namens het CDA.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet participatie van burgers in het besluitvormingsproces, maar de benoeming van een burgerlid kan worden gezien als een vorm van participatie door vertegenwoordiging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van een individueel burgerlid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is waarschijnlijk omdat de benoeming van een burgerlid doorgaans geen significante financiële impact heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgerlid CDA Ronald Wesselink Raadsavonden Nevenfuncties Eed Belofte Griffier PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
T.P. Scherpenzeel - Raadsgriffier
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 10 Verordening Stimuleringslening maatschappelijk vastgoed (bespreken)
Gemeenteraad stemt in met stimuleringslening voor maatschappelijk vastgoed
De gemeenteraad heeft ingestemd met een nieuwe verordening voor een stimuleringslening die maatschappelijke organisaties helpt bij investeringen in hun vastgoed. De lening, die wordt beheerd in samenwerking met de Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn), biedt gunstige voorwaarden voor stichtingen en verenigingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel voor de stimuleringslening voor maatschappelijk vastgoed besproken. Het doel van de lening is om maatschappelijke organisaties te ondersteunen bij investeringen in vernieuwing, uitbreiding en verduurzaming van hun vastgoed. De gemeente heeft een leningenplafond van € 1.000.000 vastgesteld voor 2019, met een rente die lager ligt dan bij commerciële banken.De discussie in de raad werd geopend door de heer Van Egmond van D66, die benadrukte dat de lening onderdeel zou moeten zijn van een groter plan. "Wij zien de Mava-lening als een middel, iets wat onderdeel zou moeten zijn van een groter plan," aldus Van Egmond. Hij pleitte voor een bredere discussie over gemeentelijke investeringen in vastgoed en vroeg om duidelijkheid voor verenigingen die mogelijk gebruik willen maken van de lening.
Mevrouw Van der Kade van het CDA sprak haar tevredenheid uit over de verordening. "Het biedt maatschappelijke organisaties de mogelijkheid om te investeren tegen gunstige voorwaarden," zei ze. Ze wees erop dat de regeling al landelijk wordt toegepast en dat Kaag en Braassem hiermee een voorbeeld volgt. Wel merkte ze op dat er verschillen zijn in de uitvoering van de regeling tussen gemeenten, vooral op financieel gebied.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Van Dijk, steunde het voorstel eveneens. "In de ogen van de VVD past deze regeling perfect in hoe we als gemeente naar maatschappelijk vastgoed kijken," verklaarde hij. Hij benadrukte het belang van verantwoordelijkheid voor eigen accommodaties door verenigingen en organisaties.
Hoewel er enkele vragen en zorgen werden geuit, stemde de raad uiteindelijk in met het voorstel. De wethouder beloofde om binnen enkele dagen aanvullende informatie te verstrekken over de budgettaire ruimte die is vrijgevallen door de sluiting van de Alkenburg, een onderwerp dat tijdens de discussie naar voren kwam.
Met de goedkeuring van de stimuleringslening zet de gemeente een stap richting het ondersteunen van maatschappelijke organisaties bij hun vastgoedbehoeften, terwijl tegelijkertijd de financiële risico's voor de gemeente worden beperkt door de samenwerking met de SVn.
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een nieuwe verordening voor een Stimuleringslening voor maatschappelijk vastgoed. Het doel is om een leenfaciliteit te creëren die beter aansluit bij de behoeften van gebruikers van maatschappelijk vastgoed, zoals stichtingen en verenigingen. Deze faciliteit moet investeringen in vernieuwing, uitbreiding en verduurzaming mogelijk maken. De gemeente wil samenwerken met de Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) voor de afhandeling en het beheer van de leningen. Het voorstel is om een leningenplafond van € 1.000.000 voor 2019 vast te stellen. De rente voor deze leningen zou lager zijn dan bij commerciële banken, wat gunstig is voor de aanvragers. Er zijn echter risico's, zoals het niet kunnen terugbetalen van de lening door de aanvrager. Deze risico's worden beperkt door een onafhankelijke toets van de SVn. De gemeenteraad moet nog besluiten over de vaststelling van de verordening en de samenwerking met de SVn.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening Stimuleringslening maatschappelijk vastgoed
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Stimuleringslening maatschappelijk vastgoed." Het voorstel introduceert een leenfaciliteit voor maatschappelijk vastgoed, gericht op stichtingen en verenigingen binnen de gemeente. Deze faciliteit, in samenwerking met de Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn), biedt gunstigere financieringsvoorwaarden dan de markt, met een lager rentepercentage en langere looptijd. Het doel is om investeringen in vernieuwing, uitbreiding en verduurzaming van maatschappelijk vastgoed te stimuleren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de doelstellingen, de werking van de leenfaciliteit, de betrokken partijen en de financiële aspecten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de criteria voor toekenning en de exacte rol van de SVn zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen en het leningenplafond voor 2019 te bepalen. Daarnaast moet de raad jaarlijks het plafondbedrag bij de begroting vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van het leningenplafond en de voorwaarden waaronder leningen worden verstrekt. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van risico die de gemeente bereid is te dragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's en criteria voor toekenning kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen en het leningenplafond voor 2019 op € 1.000.000 te bepalen.
Participatie:
Het voorstel is gebaseerd op signalen van verenigingen en stichtingen, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, verdere participatieprocessen worden niet gedetailleerd beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de leenfaciliteit ook bedoeld is voor de financiering van duurzaamheidsmaatregelen in maatschappelijk vastgoed.
Financiële gevolgen:
De leenfaciliteit heeft geen directe budgettaire consequenties, aangezien de rentelasten door de leners worden betaald. Er is wel een beperkt effect op de gemeentelijke solvabiliteit. Het voorstel geeft aan dat de jaarlijkse uitvoeringskosten van de SVn door de leners worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stimuleringslening Maatschappelijk vastgoed Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) Leenfaciliteit Financiering Duurzaamheid Rentepercentage Verordening Solvabiliteit Risico’sVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Karin van der Kaaden - van Klink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Floris Schoonderwoerd - Wethouder
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Karin van der Kaaden - van Klink - CDA
Peter Van Dijk - VVD
Agendapunt 11 Zienswijze Kadernota RDOG
Gemeenteraad Kaag en Braassem kritisch over stijgende kosten RDOG
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft tijdens een recent debat haar zorgen geuit over de stijgende kosten die de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG HM) met zich meebrengt. De raad moet voor 27 maart een zienswijze indienen over de Kadernota 2020, waarin de financiële en inhoudelijke kaders voor de RDOG worden geschetst.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering uitte de VVD, bij monde van raadslid Van Dijk, haar bezorgdheid over de financiële beheersing van de RDOG. "Het is onbegrijpelijk dat na de extra verhoging van de gemeentelijke bijdrage de afgelopen jaren, de RDOG opnieuw om meer geld vraagt zonder duidelijke uitleg over wat onze inwoners hiervoor terugkrijgen," aldus Van Dijk. Hij benadrukte dat de gemeente vaak voor voldongen feiten wordt gesteld als het gaat om financiële bijdragen aan de RDOG.Mevrouw De Rijk sloot zich aan bij de zorgen van Van Dijk en gaf aan dat haar partij ook akkoord gaat met de kritische zienswijze die momenteel voorligt. "Wij hadden iets over de kaders die gesteld zijn en daar binnen blijven," voegde ze toe.
Raadslid Van Egmond bracht een punt van orde naar voren en vroeg zich af of er nog ruimte was voor tekstuele aanpassingen aan de zienswijze. Na enige discussie werd besloten de zienswijze vast te stellen zoals die is, met de mogelijkheid om later terug te komen op eventuele wijzigingen.
De gemeenteraad benadrukte het belang van het respecteren van de financiële kaders die door de gemeente zijn gesteld. "Het betoog van blijf binnen de kaders zoals gesteld, zeker gezien het verleden, is ook de strekking van de zienswijze," concludeerde de voorzitter van de vergadering.
Met de vaststelling van de zienswijze hoopt de gemeenteraad dat de RDOG meer reflectie toont op de oorzaken van de stijgende kosten en binnen de budgettaire kaders blijft. De raad kijkt uit naar een reactie van de RDOG op hun kritische zienswijze.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem gaat binnenkort beslissen over de conceptzienswijze op de Kadernota 2020 van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG HM). Deze Kadernota schetst de inhoudelijke en financiële kaders voor de werkzaamheden van de RDOG in 2020 voor de 18 gemeenten in de regio. De RDOG richt zich op het bevorderen en beschermen van de gezondheid van de inwoners. Gemeenteraden kunnen een zienswijze indienen, die de RDOG betrekt bij het opstellen van de definitieve begroting. Er zijn zorgen over de hogere indexatie die de RDOG hanteert, wat kan leiden tot hogere kosten voor de gemeente. Ook zijn er financiële risico's, zoals de mogelijke toename van lasten met € 138.000. De gemeenteraad moet voor 27 maart een zienswijze kenbaar maken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Kadernota 2020 van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG)
Samenvatting: De Kadernota 2020 van de RDOG Hollands Midden schetst de inhoudelijke en financiële kaders voor de werkzaamheden van de RDOG in 2020 voor de 18 gemeenten in de regio. De nota richt zich op het bevorderen en beschermen van de volksgezondheid, ambulancezorg en geneeskundige hulpverlening. Gemeenten kunnen een zienswijze indienen, die wordt meegenomen bij het opstellen van de definitieve begroting. De nota benadrukt de noodzaak van een stabiele financiering en vraagt om verdere uitwerking van ontwikkelingen zoals veilig thuis en informatiemanagement, binnen het taakstellend budget.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele aandachtspunten. Het biedt een overzicht van de inhoudelijke thema's en financiële kaders, maar mist gedetailleerde beheersmaatregelen voor de genoemde ontwikkelingen. Ook is er een discrepantie in de indexatiepercentages die nadere toelichting behoeft.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen op de Kadernota 2020. Deze zienswijze kan invloed hebben op de definitieve begroting van de RDOG.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de conceptzienswijze en kan keuzes maken over de prioritering van thema's binnen de gezondheidszorg en de financiële kaders.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn inconsistenties, met name in de indexatiepercentages die afwijken van de regionale afspraken, wat financiële gevolgen kan hebben.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de conceptzienswijze op de Kadernota 2020 willen indienen bij de RDOG.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat gemeenten betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de Kadernota en dat zienswijzen worden meegenomen in de definitieve begroting.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt in dit voorstel als niet relevant beschouwd.
Financiële Gevolgen
De lasten voor de gemeente Kaag en Braassem kunnen met €138.000 toenemen ten opzichte van 2019. Er is een potentieel financieel risico door de hogere indexatie en de onduidelijkheid over de financiële gevolgen bij andere gemeenschappelijke regelingen. Er is een mogelijkheid dat €44.000 terugvloeit naar de gemeenten, afhankelijk van de rijksbijdrage voor Veilig Thuis.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2020 Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG HM) Zienswijze Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD HM) Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie (bureau GHOR HM) Regionale Ambulancevoorziening (RAV HM) Wet publieke gezondheid (Wpg) Financiering Indexatie Veilig ThuisVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 12 Begrotingswijziging focus met ambitie
Gemeenteraad Kaag en Braassem zet groene ambities in beweging
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft unaniem ingestemd met de begrotingswijziging "Focus met Ambitie". Deze wijziging maakt financiële ruimte vrij voor de realisatie van diverse projecten, waaronder de bouw van Integrale Kindcentra, vergroening van openbare ruimtes en de nieuwbouw van een zwembad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 11 februari 2019 werd het voorstel "Focus met Ambitie" besproken, dat gericht is op het reserveren van financiële middelen voor de periode 2019-2022. De raad stemde in met de begrotingswijziging, waarmee belangrijke projecten zoals de bouw van Integrale Kindcentra (IKC's) en de vergroening van openbare ruimtes van start kunnen gaan.Mevrouw Van der Kade benadrukte het belang van het monitoren van de uitvoering van de ambities: "We moeten blijven hameren op het monitoren van de uitvoering van alle ambities. Het is essentieel dat de raad tijdig en goed geïnformeerd wordt, zodat we op tijd kunnen bijsturen."
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Van Dijk, sprak zijn tevredenheid uit over het proces: "Het is een intensief en mooi proces geweest. We zijn blij dat we een aantal belangrijke ambities deze raadsperiode kunnen realiseren of in gang kunnen zetten." Hij wees ook op het belang van een gezonde financiële basis door het vaststellen van een ondergrens voor de solvabiliteitspositie van de gemeente.
D66, vertegenwoordigd door de heer Wesselman, sprak zijn steun uit voor de vergroening en de nieuwe huisvesting van scholen. "Door deze begrotingswijziging worden beide ambities na de vaststelling ook financieel gerealiseerd," aldus Wesselman. Hij is benieuwd naar de ontwikkeling van een brede visie voor het gebied rondom het Sportpad in Roelofarendsveen.
De heer Zoetendaal benadrukte het belang van samenwerking met het college bij de uitvoering van de plannen: "Het is belangrijk dat we gezamenlijk de vinger aan de pols houden."
Met de unanieme goedkeuring van de raad kan de gemeente nu verder met de uitvoering van de plannen. De begrotingswijziging omvat onder andere de voorbereiding van de bouw van IKC's in Rijnsaterwoude, Oude Wetering en Woubrugge, de vervanging van kunstgrasvelden, en de nieuwbouw van zwembad De Tweesprong. Ook is er ruimte voor de herinrichting van het Sportpad en het Winkelhart in Roelofarendsveen.
De raad heeft tevens ingestemd met het vaststellen van een ondergrens voor het eigen vermogen van 20% van het balanstotaal, om financiële tegenvallers op te kunnen vangen. Het proces zal na besluitvorming worden geëvalueerd en mogelijk opnieuw worden bekeken voor de begroting van 2021.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een voorstel voor een begrotingswijziging genaamd "Focus met Ambitie". Dit voorstel richt zich op het reserveren van financiële ruimte in de begroting van 2019 en de meerjarenbegroting van 2020-2022 om verschillende ambities te realiseren. Deze ambities omvatten onder andere de bouw van Integrale Kindcentra (IKC's), vervanging van kunstgrasvelden, vergroening van openbare ruimtes, en nieuwbouw van een zwembad.
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het niet activeren van plankosten voor de IKC's, maar deze ten laste te brengen van het rekeningresultaat van 2018 en 2019. Ook wordt voorgesteld om een ondergrens voor het eigen vermogen vast te stellen op 20% van het balanstotaal, om financiële tegenvallers op te kunnen vangen.
Het proces omvat drie stappen: prioriteren van ambities, fundamentele keuzes bespreken die geld kunnen besparen of opleveren, en een trendanalyse van de begroting uitvoeren. De raad heeft al prioriteiten vastgesteld en deze zijn vertaald in de voorgestelde begrotingswijziging. Na goedkeuring van de wijziging, zal de raad per ambitie aparte voorstellen ontvangen om de financiële effecten verder te beoordelen.
Er wordt benadrukt dat duurzaamheid en participatie belangrijke onderdelen zijn van alle ambities. Het voorstel is gebaseerd op de huidige kennis en er wordt voorgesteld om het proces na besluitvorming te evalueren en mogelijk opnieuw te bekijken voor de begroting van 2021.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Begrotingswijziging Focus met Ambitie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Begrotingswijziging Focus met Ambitie". Het richt zich op het aanpassen van de begroting voor 2019 om ruimte te creëren voor diverse gemeentelijke ambities, zoals de bouw van Integrale Kindcentra (IKC's), vervanging van kunstgrasvelden, vergroening van openbare ruimtes, en huisvesting van bijzondere doelgroepen. Het voorstel omvat ook het vaststellen van een ondergrens voor het eigen vermogen van de gemeente om financiële stabiliteit te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en een gedetailleerde financiële onderbouwing. Echter, sommige bedragen zijn nog globaal en er is een afhankelijkheid van toekomstige raadsvoorstellen voor verdere details.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde begrotingswijziging en de ondergrens voor het eigen vermogen. Dit geeft de raad de verantwoordelijkheid om de financiële kaders te bewaken en prioriteiten te stellen voor gemeentelijke ambities.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over welke ambities prioriteit krijgen en hoe deze gefinancierd worden. Er moet ook een beslissing worden genomen over de ondergrens van het eigen vermogen, wat invloed heeft op de financiële flexibiliteit van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor sommige ambities. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige voorstellen kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begrotingswijziging goed te keuren en de ondergrens voor het eigen vermogen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de raad en stakeholders betrokken zijn geweest bij het prioriteringsproces, maar er is weinig detail over bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp en wordt genoemd als een integraal onderdeel van alle ambities, hoewel het niet als een afzonderlijk project is opgenomen.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor 2019 bedragen €1.465.333, gedekt uit de bestaande begrotingsruimte. De begrotingsruimte daalt hierdoor aanzienlijk, en de structurele weerstandsratio komt op 1,02. Er is een risico dat toekomstige ontwikkelingen financiële aanpassingen vereisen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Ambities Plankosten Meerjarenbegroting Eigen vermogen Solvabiliteitsratio Weerstandsratio Financiële kaders Duurzaamheid ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Karin van der Kaaden - van Klink - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
F.J. Zoetendaal - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 13 Hamerstukken (verklaring hoorcommissie RO)
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 13.a Bestemmingsplan ‘Achter Burgemeester Bakhuizenlaan 28, Leimuiden’; BA20180006
Groen licht voor nieuwe recreatieve ontwikkeling in Leimuiden
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft unaniem ingestemd met de wijziging van het bestemmingsplan voor het perceel achter Burgemeester Bakhuizenlaan 28 in Leimuiden. Dit besluit maakt de weg vrij voor de bouw van een grotere loods met vier verblijfsrecreatieve appartementen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een wijziging van het bestemmingsplan voor het perceel achter Burgemeester Bakhuizenlaan 28 in Leimuiden. De initiatiefnemer wil de bestaande bedrijfsloods slopen en een grotere loods bouwen met vier verblijfsrecreatieve appartementen op de eerste verdieping. Hiervoor is een aanpassing van het bestemmingsplan nodig, omdat de plannen niet binnen de huidige regels passen. Het behoud van de ruimtelijke kwaliteit is hierbij belangrijk. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode van het ontwerpplan. De financiële risico's voor de gemeente worden afgedekt door een planschadeovereenkomst met de initiatiefnemer. De appartementen zijn bedoeld voor kortdurend verblijf, wat de overlast voor de omgeving beperkt. De gemeenteraad moet nog beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bedrijfsloods Verblijfsrecreatieve appartementen Jachthaven Ruimtelijke kwaliteit Planschadeovereenkomst Goothoogte Zienswijzen Privacy OmwonendenVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Agendapunt 13.b Bestemmingsplan De Baan en Sotaweg
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een besluit over het bestemmingsplan voor De Baan en Sotaweg. Er is een bezonningsstudie uitgevoerd naar de schaduwwerking op de kassen bij Sotaweg 45. De studie concludeert dat de schaduwwerking beperkt is, zelfs bij maximale bouwmogelijkheden. De Raad van State heeft eerder aangegeven dat de schaduwwerking verder onderzocht moet worden. Er is een discussie over het al dan niet aanpassen van de bouwhoogte voor het perceel naast Sotaweg 45. Het voorstel is om de huidige bouwhoogte van 12 meter te handhaven, zoals gebruikelijk in glastuinbouwgebieden, om rechtsgelijkheid te waarborgen. Er zijn zorgen dat afwijkingen van deze norm tuinders kunnen ontmoedigen om in het gebied te investeren. De betrokken partijen krijgen de kans om hun mening te geven voordat een definitief besluit wordt genomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsplan De Baan en Sotaweg, bestuurlijke lus
Samenvatting: Het voorstel betreft het bestemmingsplan voor De Baan en Sotaweg, waarbij de Raad van State heeft verzocht om een nadere bezonningsstudie. Deze studie onderzoekt de schaduwwerking op de kassen op het perceel Sotaweg 45 bij maximale bouwmogelijkheden van het naastgelegen perceel. De conclusie is dat de schaduwwerking beperkt is en vergelijkbaar met eerdere bevindingen. Het voorstel is om het bestemmingsplan ongewijzigd te laten, met behoud van de generieke hoogtemaat van 12 meter voor glastuinbouw, om rechtsgelijkheid en duurzame tuinbouw te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde analyse van de bezonningsstudie en de implicaties voor het bestemmingsplan. Er is echter weinig informatie over participatieprocessen en financiële dekking.
Rol van de Raad
De raad moet het vaststellingsbesluit van het bestemmingsplan beoordelen en beslissen of het ongewijzigd blijft. Ze moeten ook de belangen van betrokken partijen afwegen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de generieke hoogtemaat voor het hele gebied of het maken van een uitzondering voor het perceel Sotaweg 45, wat kan leiden tot ongelijke behandeling.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bezonningsstudie, maar mist tijdgebonden elementen en concrete acties voor participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het bestemmingsplan ongewijzigd blijft, rekening houdend met de bezonningsstudie en de belangen van betrokken partijen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat betrokkenen de mogelijkheid moeten krijgen om in te spreken, maar biedt geen gedetailleerd participatieplan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het behouden van een generieke hoogtemaat voor glastuinbouw, maar is verder niet expliciet een focus van het voorstel.
Financiële Gevolgen
Er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking opgenomen in het voorstel, behalve een vermelding van proceskostenveroordeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bezonningsstudie Schaduwwerking Sotaweg 45 Glastuinbouw Planologische bouwmogelijkheden Afdeling bestuursrechtspraak Hoogtematen Appellant Duurzame tuinbouwVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13.c Bestemmingsplan Van Klaverweijdeweg 4 Hoogmade
Samenvatting
Er ligt een voorstel om het bestemmingsplan voor Van Klaverweijdeweg 4 in Hoogmade te wijzigen, zodat er vier nieuwe woningen kunnen worden gebouwd. Dit plan vereist een wijziging omdat het niet binnen de huidige regels past. De initiatiefnemers willen het perceel herontwikkelen via Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) en hebben al een anterieure overeenkomst met de gemeente om financiële risico's af te dekken. Het plan heeft als doel de ruimtelijke kwaliteit te behouden en voldoet aan de gemeentelijke ambitie om meer zelfbouwkavels te realiseren. Er is één zienswijze ontvangen over de bouwhoogtes, wat heeft geleid tot aanpassingen in het plan. De omgevingsdienst heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd en een ontwerpbesluit opgesteld. Er worden geen belangrijke milieueffecten verwacht. Na vaststelling van het plan kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan ‘Van Klaverweijdeweg 4’ in Hoogmade. Het doel is om vier woningen te bouwen op het perceel, waarvoor een wijziging van het bestemmingsplan nodig is. De ontwikkeling wordt uitgevoerd als Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) en beoogt het behoud van de ruimtelijke kwaliteit en het agrarische karakter van de locatie. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om financiële risico’s voor de gemeente af te dekken. Het plan is aangepast na een zienswijze over bouwhoogtes en voldoet aan de ambitie om meer zelfbouwkavels te realiseren binnen de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de doelstellingen, de procedurele stappen, de betrokken partijen en de financiële afspraken. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële cijfers of een uitgebreide risicoanalyse opgenomen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en de nota van beantwoording zienswijze goedkeuren. Daarnaast moet de raad besluiten dat er geen exploitatieplan wordt vastgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de bestemmingsplanwijziging en de bijbehorende voorwaarden, zoals het behoud van ruimtelijke kwaliteit en het agrarische karakter. Ook moet de raad overwegen of de ontwikkeling in lijn is met de gemeentelijke ambities voor zelfbouwkavels.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, maar de financiële dekking en risico’s zijn niet gedetailleerd uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de nota van beantwoording zienswijze vast te stellen en te besluiten dat er geen exploitatieplan wordt vastgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de initiatiefnemers de buurt actief hebben geïnformeerd en betrokken bij het proces. Er is overeenstemming bereikt met de indieners van de zienswijze, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar het behoud van het agrarische karakter en de ruimtelijke kwaliteit kan als duurzaamheidsaspect worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
Er worden leges geheven volgens de legesverordening. De financiële risico’s, zoals planschade, zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemers. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Van Klaverweijdeweg 4 Hoogmade Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) Ruimtelijke kwaliteit Anterieure overeenkomst Zienswijze Agrarisch karakter Zelfbouwkavels OmgevingsdienstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13.d Ontwerpbestemmingsplan Achterweg tussen 2 en 6 Nieuwe Wetering
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een ontwerpbestemmingsplan vast te stellen voor de bouw van een twee-onder-een-kapwoning tussen Achterweg 2 en 6 in Nieuwe Wetering. Dit plan vereist een wijziging van het huidige bestemmingsplan, omdat er nu geen bouwvlak is voor woningen. Het ontwerpbestemmingsplan is positief ontvangen door de Omgevingsdienst West-Holland en de veiligheidsregio. De provincie Zuid-Holland en het hoogheemraadschap van Rijnland hebben ook hun goedkeuring gegeven, met enkele aanpassingen op advies van het hoogheemraadschap. Na goedkeuring door de gemeenteraad wordt het plan gepubliceerd en kunnen belanghebbenden eventueel beroep aantekenen bij de Raad van State. Er zijn geen risico’s verbonden aan dit voorstel, aangezien eventuele kosten worden gedekt door een overeenkomst met de grondeigenaren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen ontwerpbestemmingsplan Achterweg tussen 2 en 6 Nieuwe Wetering
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van een ontwerpbestemmingsplan voor de realisatie van een twee-onder-een-kapwoning tussen Achterweg 2 en 6 in Nieuwe Wetering. Het perceel heeft al een woonbestemming, maar een bouwvlak ontbreekt, waardoor een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk is. Het plan is positief ontvangen door de Omgevingsdienst West-Holland en de veiligheidsregio. De kosten voor eventuele schade worden gedekt via een anterieure overeenkomst met de grondeigenaren. Na vaststelling wordt het plan gepubliceerd en kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Raad van State.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde informatie over de achtergrond, de betrokken instanties, en de financiële dekking. Echter, meer gedetailleerde informatie over de participatie van omwonenden zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het ontwerpbestemmingsplan en de nota van wijzigingen vaststellen. Er is geen exploitatieplan vereist.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van het bestemmingsplan, rekening houdend met de ruimtelijke kwaliteit en de inpassing in de bestaande omgeving.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische criteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de doelen zouden concreter kunnen worden geformuleerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het ontwerpbestemmingsplan en de nota van wijzigingen vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het concept ontwerpbestemmingsplan is voorgelegd aan relevante instanties, maar er is weinig informatie over de participatie van lokale bewoners.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot eventuele schadevergoedingen, die worden gedekt via een anterieure overeenkomst met de grondeigenaren. Er zijn geen verdere financiële implicaties voor de gemeente aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbestemmingsplan Twee-onder-een-kapwoning Bestemmingsplanwijziging Principeverzoek Ruimtelijke kwaliteit Omgevingsdienst West-Holland Veiligheidsregio Anterieure overeenkomst Inbreiding Vigerend bestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13.e Ontwerpbestemmingsplan Gerardusschool Oude Wetering
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt een ontwerpbestemmingsplan voor de locatie van de Gerardusschool in Oude Wetering. Het plan stelt voor om 29 sociale huurappartementen te bouwen, met als doel de wachtlijsten voor sociale woningen te verkorten. Dit project maakt deel uit van een bredere strategie om meer sociale huurwoningen te realiseren. Het ontwerp is gebaseerd op input van een participatietraject met de omgeving, waarbij rekening is gehouden met de zorgen en wensen van omwonenden. Er zijn afspraken gemaakt over duurzaamheid en er is een risicoreservering voor de sloopkosten, mede vanwege de aanwezigheid van asbest. Het plan moet nog worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerpbestemmingsplan Gerardusschool Oude Wetering
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van het ontwerpbestemmingsplan voor de Gerardusschool in Oude Wetering, met als doel de realisatie van 29 sociale huurappartementen. Dit plan is een uitkomst van een participatietraject dat in 2018 plaatsvond, waarbij de voorkeuren van de deelnemers grotendeels zijn overgenomen. Het project draagt bij aan het verkorten van wachtlijsten voor sociale huurwoningen in de gemeente Kaag en Braassem. Er is rekening gehouden met de zorgen van omwonenden, zoals het behoud van een trapveldje en beperkte bouwhoogte. Het plan voorziet in parkeergelegenheid op eigen terrein en integreert bergingen in het gebouw.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een beschrijving van het participatietraject. Het bevat echter beperkte informatie over de financiële dekking van de sloopkosten en mogelijke asbestrisico's.
Rol van de Raad
De raad moet het ontwerpbestemmingsplan vaststellen en de nota beantwoording zienswijze goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het besluitvormingsproces en het waarborgen van de belangen van de gemeenschap.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen het toevoegen van sociale huurwoningen en het behoud van de leefbaarheid in de wijk. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de zorgen van omwonenden over de wijkdynamiek.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal te realiseren woningen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de financiële dekking van de sloopkosten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is ruimte voor verbetering in de financiële planning.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het ontwerpbestemmingsplan en de nota beantwoording zienswijze vast te stellen.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie, met een uitgebreid traject dat heeft geleid tot het huidige ontwerpbestemmingsplan. De input van omwonenden is grotendeels overgenomen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met prestatieafspraken met MeerWonen die leidend zijn bij de realisatie van de woningen.
Financiële Gevolgen
Er is een risicoreservering van € 1.530.000 opgenomen voor sociale woningbouwprojecten. De sloopkosten, vooral door asbest, vormen een financieel risico. Er is geen gedetailleerde dekking voor deze kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbestemmingsplan Sociale woningbouw Gerardusschool Participatietraject Sociale huurappartementen Omgevingsparticipatie Asbestinventarisatie Duurzaamheid Woningzoekenden GrondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14.1 Motie vreemd aan de orde van de dag "Schiphol"
Gemeenteraad Kaag en Braassem: Schiphol mag niet verder groeien
De gemeenteraad van Kaag en Braassem heeft zich uitgesproken tegen verdere groei van Schiphol op de huidige locatie. De raad wil dat het aantal vluchten tot 2023 niet toeneemt en pleit voor een onderzoek naar start- en landingsbanen in zee.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Kaag en Braassem werd een motie besproken die de groei van Schiphol aan banden moet leggen. De motie, ingediend door het CDA, D66 en Samen voor Kaag en Braassem (SvKB), kreeg uiteindelijk brede steun van de raad. De gemeente ervaart veel overlast van Schiphol, zoals geluidshinder en fijnstof, wat de gezondheid van de inwoners beïnvloedt.Johan Hogendoorn van het CDA benadrukte de urgentie: "Schiphol en Kaag en Braassem zijn nauw met elkaar verbonden. Nu er geen advies van de Omgevingsraad Schiphol aan de minister komt, is het tijd om onze zorgen te delen." De motie roept op tot een pas op de plaats voor verdere groei van Schiphol tot 2023 en vraagt om een onderzoek naar de haalbaarheid van start- en landingsbanen in zee.
Portefeuillehouder Erik van der Staaij gaf aan dat de gemeente al actief betrokken is bij overleggen over Schiphol en dat de motie in lijn is met het bestaande standpunt van de gezamenlijke gemeenten. "Tot 2023 moeten we eerst de gemaakte afspraken nakomen en onderzoeken afronden," aldus Van der Staaij.
Hoewel de VVD aanvankelijk twijfels had over de noodzaak van een extra brief aan de minister, sloot de partij zich uiteindelijk aan bij de motie. "De motie is inmiddels behoorlijk aangepast en komt neer op het standpunt dat de gemeente al in verschillende gremia naar voren brengt," verklaarde VVD-raadslid Van Dijk.
De motie werd uiteindelijk raadsbreed aangenomen, wat volgens Van der Staaij een duidelijk signaal is naar de inwoners van Kaag en Braassem. "Het is helder hoe de raad tegenover de groei van Schiphol staat," concludeerde hij.
Met deze motie sluit de gemeente zich aan bij een eerder aangenomen motie van de provincie Zuid-Holland, waarmee ze gezamenlijk een krachtig signaal afgeven aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. De raad hoopt dat de minister de zorgen van de regio serieus neemt en de groei van Schiphol op de huidige locatie beperkt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om een motie in te dienen over de toekomstige groei van Schiphol. De raad wil zich uitspreken over het luchtvaartdossier, omdat er geen advies van de omgevingsraad Schiphol aan de minister komt en er geen zicht is op een efficiëntere herindeling van het luchtruim. De gemeente ervaart veel overlast van Schiphol, zoals geluidshinder en fijnstof, wat de gezondheid van de inwoners beïnvloedt. De provincie Zuid-Holland heeft al een motie aangenomen waar de gemeente zich bij wil aansluiten. De raad overweegt om een signaal af te geven aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat dat verdere groei van Schiphol op de huidige locatie onwenselijk is. Ze willen het college verzoeken om een brief te sturen aan de minister waarin wordt aangegeven dat het aantal vluchten zijn grens heeft bereikt en dat er tot 2023 geen verdere uitbreiding op de huidige locatie moet plaatsvinden. Ook willen ze aandringen op een onderzoek naar de mogelijkheid van een start- en landingsbaan in zee.
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie Vreemd aan de Orde van de Dag - Zaaknummer 5478
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Schiphol" en is ingediend door de raad van Kaag en Braassem. De motie stelt dat de gemeente zich expliciet wil uitspreken tegen verdere groei van Schiphol op de huidige locatie vanwege overlast zoals geluidshinder en fijnstof. De raad verzoekt het college om een schrijven aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat te sturen, waarin wordt aangegeven dat de grens van het aantal vluchten is bereikt en dat er tot 2023 geen verdere uitbreiding moet plaatsvinden. Tevens wordt gevraagd om onderzoek naar de haalbaarheid van een start- en landingsbaan in zee.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen van de gemeente uiteenzet en concrete acties voorstelt, zoals het sturen van een schrijven aan de minister en het verzoek om onderzoek naar alternatieve locaties voor uitbreiding.
Rol van de Raad:
De raad speelt een actieve rol door zich uit te spreken tegen de groei van Schiphol en door het college te verzoeken om actie te ondernemen richting de minister. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de lokale gemeenschap en drukt de zorgen van de inwoners uit.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij zich willen aansluiten bij de motie van de Provincie Zuid-Holland en of zij de voorgestelde acties ondersteunen. Dit omvat het maken van een politieke keuze over de balans tussen economische groei en leefbaarheid voor de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (tot 2023 geen groei), en tijdgebonden. Echter, het is minder specifiek over hoe de resultaten worden geëvalueerd en er zijn geen concrete stappen voor na 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren. De motie is aangenomen met 18 stemmen voor en 0 tegen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners, maar impliceert dat de raad de zorgen van de gemeenschap vertegenwoordigt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de zorgen over fijnstof en de algehele gezondheid van de inwoners. De motie pleit voor een onderzoek naar een milieuvriendelijkere oplossing, zoals een start- en landingsbaan in zee.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige en strategische kwesties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schiphol Luchtvaartdossier Omgevingsraad Luchtruim Overlast Geluid Fijnstof Provincie Zuid Holland Minister van Infrastructuur en Waterstaat Start/landingsbaan in zeeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie Vreemd aan de Orde van de Dag - Zaaknummer 5478
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Schiphol" en is ingediend door de raad van Kaag en Braassem. De motie stelt dat de gemeente zich expliciet wil uitspreken tegen verdere groei van Schiphol op de huidige locatie vanwege overlast zoals geluid en fijnstof. De raad verzoekt het college om een schrijven aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat te sturen, waarin wordt aangegeven dat de grens van het aantal vluchten is bereikt en dat er tot 2023 geen verdere uitbreiding moet plaatsvinden. Tevens wordt gevraagd om een onderzoek naar de haalbaarheid van een start- en landingsbaan in zee.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het uitdrukken van de zorgen van de gemeente en de gewenste acties. Het bevat duidelijke overwegingen en verzoeken aan het college. Echter, het mist specifieke details over hoe de overlast precies wordt gemeten en welke alternatieven er zijn voor de huidige situatie.
Rol van de Raad:
De raad speelt een actieve rol door zich uit te spreken tegen de groei van Schiphol en door het college te verzoeken om actie te ondernemen richting de minister. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de lokale gemeenschap en hun belangen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij zich willen aansluiten bij de motie van de Provincie Zuid-Holland en of zij de voorgestelde acties richting de minister willen ondersteunen. Dit omvat het maken van een standpunt over de balans tussen economische groei en leefbaarheid.
SMART Analyse en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (tot 2023), maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals concrete stappen of criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van een start- en landingsbaan in zee is een complex en langdurig proces dat niet volledig wordt uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de motie willen aannemen en het college willen verzoeken om de genoemde acties uit te voeren. De motie is aangenomen met 18 stemmen voor en 0 tegen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces, hoewel het wel de zorgen van de gemeenschap weerspiegelt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de zorgen over fijnstof en de algehele gezondheid van inwoners. De motie impliceert een behoefte aan duurzame oplossingen voor luchtvaartgroei.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het verzoek om een onderzoek naar een start- en landingsbaan in zee kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen, maar dit wordt niet verder uitgewerkt in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schiphol Luchtvaartdossier Omgevingsraad Luchtruim Overlast Geluid Fijnstof Gezondheid Infrastructuur en Waterstaat Start/landingsbaan in zeeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als onderwerp "Schiphol" en is ingediend door de raad van Kaag en Braassem. De motie stelt dat de gemeente Kaag en Braassem veel overlast ervaart van Schiphol, met name door geluidsoverlast en fijnstof. De raad wil zich expliciet uitspreken tegen verdere groei van Schiphol op de huidige locatie. De motie verzoekt het college om een schrijven aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat te sturen, waarin wordt aangegeven dat de grens van het aantal vluchten is bereikt en dat er tot 2023 geen verdere uitbreiding moet plaatsvinden. Tevens wordt gevraagd om een onderzoek naar de haalbaarheid van een vliegveld in zee.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het uitdrukken van de zorgen van de gemeente en het verzoek aan het college. Echter, het ontbreekt aan specifieke details over de gevolgen van de overlast en concrete stappen die genomen moeten worden na 2023.
Rol van de raad:
De raad speelt een actieve rol door zich uit te spreken tegen de groei van Schiphol en door het college te verzoeken om actie te ondernemen richting de minister.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij zich willen aansluiten bij de motie van de Provincie Zuid-Holland en of zij de voorgestelde acties richting de minister ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (tot 2023), maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of consequenties als de doelen niet worden bereikt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en het college de opdracht willen geven om de minister te benaderen met hun standpunt.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de zorgen over fijnstof en de algehele gezondheid van inwoners, maar wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige en strategische standpunten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schiphol Luchtvaartdossier Omgevingsraad Luchtruim Overlast Geluid Fijnstof Provincie Zuid-Holland Minister van Infrastructuur en Waterstaat Vliegveld in zeeVerfijning van de zoekopdracht:
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
N.G. Van Egmond - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman - D66
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Gino Wesselman - D66
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J. Hoogendoorn - CDA
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
T.P. Scherpenzeel - Raadsgriffier
H.H.T. Bax - Samen
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Ruud Van Der Star - PRO
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
Peter Van Dijk - VVD
Marina van der Velde-Menting - burgemeester
J.H.M. de Rijk - CDA
N.G. Van Egmond - D66
T.P. Scherpenzeel - Raadsgriffier
Agendapunt 14.2 Motie vreemd aan de orde van de dag "Woelige Baren".
Samenvatting
De gemeenteraad van Kaag en Braassem overweegt om het eerdere besluit over het bouwproject "De Woelige Baren" in Oude Wetering te herzien. Dit komt doordat er een verschil in bouwhoogte is tussen "De Woelige Baren" en het recent aangenomen bestemmingsplan voor de "Gerardusschool", terwijl de locaties dicht bij elkaar liggen. Beide projecten hebben een afwijkende bouwhoogte van het bestemmingsplan, maar "De Woelige Baren" wil een vergelijkbare hoogte als de "Gerardusschool". Er is behoefte aan woningbouw op inbreilocaties in de gemeente, en "De Woelige Baren" voldoet hieraan. Het terrein ligt momenteel braak en de omgeving verpaupert. De raad vraagt het college om het besluit van 12 maart 2018 opnieuw te overwegen en op de agenda te plaatsen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Herziening raadsbesluit ‘Woelige Baren’". Het betreft een verzoek aan de gemeenteraad van Kaag en Braassem om het eerdere besluit van 12 maart 2018 te heroverwegen. Dit besluit ging over de bouwhoogte van het project "De Woelige Baren" in Oude Wetering. De motie wijst erop dat de bouwhoogte van "De Woelige Baren" nagenoeg gelijk is aan die van het recent aangenomen bestemmingsplan voor de "Gerardusschool", en dat beide locaties slechts door een weg gescheiden zijn. Het doel is om de ontwikkeling van het braakliggende terrein te bevorderen en verpaupering tegen te gaan.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op de heroverweging van een eerder raadsbesluit. Het biedt voldoende context over de situatie en de noodzaak van heroverweging, maar mist gedetailleerde informatie over de gevolgen van een eventuele herziening.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het eerdere besluit te heroverwegen en opnieuw op de agenda te plaatsen. Dit impliceert dat de raad een actieve rol speelt in het evalueren en mogelijk herzien van het besluit.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eerdere besluit willen herzien, rekening houdend met de noodzaak van woningbouw, de impact op de omgeving, en de consistentie met andere bouwprojecten in de buurt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of criteria voor de heroverweging gespecificeerd, wat kan leiden tot inconsistenties in de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemmen met het opnieuw agenderen van het raadsbesluit van 12 maart 2018 voor heroverweging.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het heroverwegingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar de ontwikkeling van braakliggende terreinen kan indirect bijdragen aan duurzame stedelijke ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn bij de heroverweging van het raadsbesluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herziening Woelige Baren Bouwhoogte Oude Wetering Gerardusschool Bestemmingsplan Woningbouw Inbreilocaties Braakliggend terrein VerpauperingVerfijning van de zoekopdracht: